Kun nämä pahuksen teinit höpöttää aina Corolla DX-juttuja tälläkin palstalla, niin kertokaa nyt ihmeessä, mikä kumma se Corolla DX on?
Meikäläinen kun on tottunut siihen, että puhutaan vaikka Kadett D- ja E-malleista, Mersun W 124-korimallista tms, Corollan KE 70,- AE80-, AE90-mallleista ja niin edelleen.
Eli en ole tavannut yhtäkään Corolla DX-korimallia!
Oi kertokaa nyt?
13
1239
Vastaukset
- Heikki
"dexi" on Toyota Corolla DX, malli KE70, yksjakolmosen koneella, moottorityyppi 4K
Tuli joskus 80-luvun alussa (? -82, muistaako Kölli tarkemmin ?)- Kölli
alkup. KE70 oli 80-81 mallisena, josta tuli "facelift" 81-83. Tota 83 myytiin vielä 84 rinnan etuvetoisen kanssa, ilmeisesti siksi, että kansa vieroksui täysin uudentyyppistä etuvetoista ratkaisua.
Alkuperäinen kysyjä on kyllä ihan oikeassa, DX on tässäkin mallissa vain varustetaso, mullakin oli vähän aikaa Corolla -80, jossa ei ollut DX-merkkiä, eikä DX-varusteita. Erot olivat vähäisiä, kylkilistat puuttui ym. Myöskin etuvetoisesta Corollasta on DX-malli.
- Sami
Eikös se deeäksä ole se viimeinen takapotkuinen Corolla. Myynnissä Suomessa noin vuodesta 1979 vuoteen 1983? Muotoilu oli vielä hyvin perinteinen konttiperä. Tunnetaan myös nimellä teinicorolla (tällöin varustetto mm. spoilerein ja tummenetuin lasein). Ei ihme ettet ole moiseen törmännyt. Taitavat olla jo kierrätysmateriaalia.
- Kölli
....lisäyksenä vielä, että liekö syynä myyntipolitiikka, että lähes kaikki KE70:t on DX varustemalleja, josta tämä virekäsitys on tullut.
CorollaDX on värmaan käsite, kuten vaikka James Bond, malli muuttuu (Bondissa näyttelijät) mutta tarina jatkuu.........- Aikuinen
Tiedän toki viimeisen takavetoisen Corolla-mallin, isäukkoni sillä ajeli 14 vuotta. Hänellä oli malli 1.3 Super eli karvalakkien karvalakki.
Se ihmetetyttää, että miksi tuo DX-sitten on tullut käsitteeksi, ero johonkin Super-malliin on marginaalinen. Ja ne erot ovat vain varusteissa, tekniikka on aivan samaa.
Entäs sitten etuvetomalliston puoli, siinäkin oli alkuvaiheessa eräs malli DX, muiden varustetasojen joukossa? - Heikki
Aikuinen kirjoitti:
Tiedän toki viimeisen takavetoisen Corolla-mallin, isäukkoni sillä ajeli 14 vuotta. Hänellä oli malli 1.3 Super eli karvalakkien karvalakki.
Se ihmetetyttää, että miksi tuo DX-sitten on tullut käsitteeksi, ero johonkin Super-malliin on marginaalinen. Ja ne erot ovat vain varusteissa, tekniikka on aivan samaa.
Entäs sitten etuvetomalliston puoli, siinäkin oli alkuvaiheessa eräs malli DX, muiden varustetasojen joukossa?oli yllämainitsemasi malli AE80 jossa yhtenä varustevaihtoehtona oli "DX".
Tämä lienee se facelift, johon Kölli ylläolevassa viestissään viittasi ? - Kölli
Aikuinen kirjoitti:
Tiedän toki viimeisen takavetoisen Corolla-mallin, isäukkoni sillä ajeli 14 vuotta. Hänellä oli malli 1.3 Super eli karvalakkien karvalakki.
Se ihmetetyttää, että miksi tuo DX-sitten on tullut käsitteeksi, ero johonkin Super-malliin on marginaalinen. Ja ne erot ovat vain varusteissa, tekniikka on aivan samaa.
Entäs sitten etuvetomalliston puoli, siinäkin oli alkuvaiheessa eräs malli DX, muiden varustetasojen joukossa?...sillä erolla, että etuvetoisissa DX oli karvalakkimalli ja SE parempi malli. Jos muistan oikein, niin noissa oli jo vähän enemmän eroa, esim. SE oli 5-vaihteinen, DX 4-vaihteinen, mutta jos jollain parempaa tietoa, sitä älköön panttaa!
Sitten tuli XL ja GL käsitteet jne.
PS. Mikä sitten lieneekään DX käsitteen syynä, mutta ainakin KE70 malliset oli melkein kaikki Dexiä. Kaikki tuskin tietää edes moisen "super"-mallin olemassa oloa??? - Kölli
Heikki kirjoitti:
oli yllämainitsemasi malli AE80 jossa yhtenä varustevaihtoehtona oli "DX".
Tämä lienee se facelift, johon Kölli ylläolevassa viestissään viittasi ?......mulla ollut 1.3 super -80 ja 1.3DX -83
- Heikki
Kölli kirjoitti:
......mulla ollut 1.3 super -80 ja 1.3DX -83
alkaa vanhuus (55 v.) jo vaivaamaan
- Kölli
Heikki kirjoitti:
alkaa vanhuus (55 v.) jo vaivaamaan
...sulta ainakin sitten löytyy, varmaan joka lähtöön!
- Stinde
Kölli kirjoitti:
...sillä erolla, että etuvetoisissa DX oli karvalakkimalli ja SE parempi malli. Jos muistan oikein, niin noissa oli jo vähän enemmän eroa, esim. SE oli 5-vaihteinen, DX 4-vaihteinen, mutta jos jollain parempaa tietoa, sitä älköön panttaa!
Sitten tuli XL ja GL käsitteet jne.
PS. Mikä sitten lieneekään DX käsitteen syynä, mutta ainakin KE70 malliset oli melkein kaikki Dexiä. Kaikki tuskin tietää edes moisen "super"-mallin olemassa oloa???Superissa oli vain 4 vaihdetta, kun DX mallissa oli 5 vaihdetta ja olisi ollut jotain verhoilu eroja.
Olipa muuten kiva ajaa ja pienellä bensalla kulki.
Alle kuuden litran pääsi kevyesti. - Aikuinen
Stinde kirjoitti:
Superissa oli vain 4 vaihdetta, kun DX mallissa oli 5 vaihdetta ja olisi ollut jotain verhoilu eroja.
Olipa muuten kiva ajaa ja pienellä bensalla kulki.
Alle kuuden litran pääsi kevyesti.Kun nyt tuossa aikaisemmin mainitsin, että Super-mallisesta takaveto-Corollasta on kokemusta, niin tiedän kyllä nuo varuste-erot ja myyntivuodet aika lailla hyvin.
Siis: Viimeinen takaveto-Corolla, siis Ke70, tuli Suomessa myyntiin loppuvuodesta 1979, silloin siinä oli kromipuskurit ja pienet etulamput. Koneena oli työntötanko-1.3. KOrimallit 2-ovinen, neliovinen sekä 3- ja 5-oviset farkut. Myös Coupea Carinan 1.6-litran koneella tuotiin.
Facelift tuli vuosien 1981 ja 1982 vaihteessa. Tuolloin puskurit muuttuivat mustiksi ollen vielä toki perustaltaan teräsrakenteisia ja mm. etulamput kasvoivat kokoa ja sama takana. Sisällä muutokset olivat pienempiä. Koneessa tehtiin jotain, nimellisteho nousi 60:stä hepasta 65:een.
Samalla markkinnoille tuotiin 1.8-litran diesel, 58 heppaa, jota myös käytettiin Carinassa ja Lite-Acessa. Paljon ei dieseliä myyty, eikä ihme, vanhentunut raska mylly kevytperäiseen autoon teki hallaaa ajettavuudelle.
Kaikki nelioviset olivat DX-varusteisia, kaksiovista oli sekä aloitusmalli Super, että DX. Farmarit, joita oli sekä 3- että 5-ovisia, olivat kaikki Super-varusteisia ja Coupet taas kaikki DX.
Näissä tavallisissa malleissa oli kaikissa neljä vaihdetta, erikseen sai myös neliovisen "5-speedin". Ilmeisesti myös viidennen pykälän lisääminen jälkikäteen onnistui.
Etuvetoon Corolla siirtyi asteittain alkaen keväällä 1983. Tuolloin farmarit jäivät takavetoisiksi ja muistaakseni varustetaso oli silloin DX. Takavetofarkkuja myytiin aina vuoteen 1987 saakka, jolloin siis takaveto-Corollan taru vihdoin päättyi Suomessa uutena autona. Seuraavassa Corolla-sukupolvessa (87-92)oli farkku jo etuveroinen.
Erikoisuus oli tietysti vielä takavetoinen Corolla Coupe GT 1.6-litran 16-venttilisellä koneella ja ruiskulla. Ulkomuodossa oli yhtäläisyyksiä jossakin määrin etuvetomallistoon, linjat olivat tosin sporttiset. Tätä myyntiin vuodesta 1984 lähtien ainakin vuoteen 1987, ehkä vielä -88?
Ens. etuvetomallistossa (1983-1987) oli varustetasot Super, DX ja SE, joista vasta SE:ssä oli 5-vaihdetta. Myöhemmin myytiin myös GL-Corollaa sekä erilaisia maahantuojan erikoismalleja. - Kölli
Aikuinen kirjoitti:
Kun nyt tuossa aikaisemmin mainitsin, että Super-mallisesta takaveto-Corollasta on kokemusta, niin tiedän kyllä nuo varuste-erot ja myyntivuodet aika lailla hyvin.
Siis: Viimeinen takaveto-Corolla, siis Ke70, tuli Suomessa myyntiin loppuvuodesta 1979, silloin siinä oli kromipuskurit ja pienet etulamput. Koneena oli työntötanko-1.3. KOrimallit 2-ovinen, neliovinen sekä 3- ja 5-oviset farkut. Myös Coupea Carinan 1.6-litran koneella tuotiin.
Facelift tuli vuosien 1981 ja 1982 vaihteessa. Tuolloin puskurit muuttuivat mustiksi ollen vielä toki perustaltaan teräsrakenteisia ja mm. etulamput kasvoivat kokoa ja sama takana. Sisällä muutokset olivat pienempiä. Koneessa tehtiin jotain, nimellisteho nousi 60:stä hepasta 65:een.
Samalla markkinnoille tuotiin 1.8-litran diesel, 58 heppaa, jota myös käytettiin Carinassa ja Lite-Acessa. Paljon ei dieseliä myyty, eikä ihme, vanhentunut raska mylly kevytperäiseen autoon teki hallaaa ajettavuudelle.
Kaikki nelioviset olivat DX-varusteisia, kaksiovista oli sekä aloitusmalli Super, että DX. Farmarit, joita oli sekä 3- että 5-ovisia, olivat kaikki Super-varusteisia ja Coupet taas kaikki DX.
Näissä tavallisissa malleissa oli kaikissa neljä vaihdetta, erikseen sai myös neliovisen "5-speedin". Ilmeisesti myös viidennen pykälän lisääminen jälkikäteen onnistui.
Etuvetoon Corolla siirtyi asteittain alkaen keväällä 1983. Tuolloin farmarit jäivät takavetoisiksi ja muistaakseni varustetaso oli silloin DX. Takavetofarkkuja myytiin aina vuoteen 1987 saakka, jolloin siis takaveto-Corollan taru vihdoin päättyi Suomessa uutena autona. Seuraavassa Corolla-sukupolvessa (87-92)oli farkku jo etuveroinen.
Erikoisuus oli tietysti vielä takavetoinen Corolla Coupe GT 1.6-litran 16-venttilisellä koneella ja ruiskulla. Ulkomuodossa oli yhtäläisyyksiä jossakin määrin etuvetomallistoon, linjat olivat tosin sporttiset. Tätä myyntiin vuodesta 1984 lähtien ainakin vuoteen 1987, ehkä vielä -88?
Ens. etuvetomallistossa (1983-1987) oli varustetasot Super, DX ja SE, joista vasta SE:ssä oli 5-vaihdetta. Myöhemmin myytiin myös GL-Corollaa sekä erilaisia maahantuojan erikoismalleja."Erikoisuus oli tietysti vielä takavetoinen Corolla Coupe GT 1.6-litran 16-venttilisellä koneella ja ruiskulla"
....että tällaisesta teininä haaveiltiin.
KE70:
Hepat 60->65 saatiin puristussuhdetta nostamalla.
Myös 1.6DX 5 speediä myytiin myös sedanina. Mutta vain vuonna -83???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087