Tällä palstalla on kirjoiteltu paljon olkapäistä. Olen saanut paljon apua teiltä. Silti yksi asia vielä vaivaa. Kertokaa seuraavasta kokemuksianne.
Eli, kuinka kauan teillä on ollut kipua leikkauksen jälkeen? Kauanko mennyt, että olkapää ihan kunnossa? Onko särkylääkkeitä kulunut paljon? Onko realistista olettaa, että mitää kipuja ei enää olisi kun leikkauksesta kulunut 4 kuukautta? Milloin liikeratanne olivat ihan kunnossa? Olkapääni tähystysleikattiin. Vikana oli ahdas olkapää, löysyyttä, rispaantumia jne. Leikkaus meni hyvin.
toipuminen olkapääleikkauksesta
46
19065
Vastaukset
- kesä
Olkapää on tosiaan vaikea kapistus :-)
Omani leikattiin 6 vko sitten, tähystysleikkaus.
Välillä tulee uskon puute: olenko ollenkaan normaali olkapääpotilas? Pitäisikö minun olla jo terve? Kipuja? Liikeradat?
Kipuja itselläni on jonkin verran. Ei kuitenkaan leposärkyä mutta lähinnä liikkeitä tehdessä.
Käsi nousee kovan kivun ja punnersuksen myötä etusuunnassa juuri ja juuri vaakatasoon. Sivusuunnassa taitaa olla huonompi tulos. Olkapää meinaa aina nousta samassa ja niin ei saisi olla. Kiertoliikkeet vaikeita.
Mitenkäs teillä muilla?
Niin - ja olkapääni oli ahdas, pinneoireyhtymä. Ei repeämiä. - 3,5kk sitten
Eli kolmen kuukauden kohdalla oli enää liike/venytyskipua, ei särkyä eikä kipulääkitystarvetta, hermokipua kylläkin, mutta se johtuu vammautumisesta, ei leikkauksesta. Muutama päivä ennen 3kk kontrollia tunsin "repäisy"kipuja, mistä syystä kontrollissa lähete uuteen magneettikuvaan. Liikekipuja voi olla pitkään, särky ja terävä kipu ei ole normaalia. Liikeradat ovat kai vasta 4-6kk kohdilla lopulliset, eikä välttämättä leikkauksen jälkeen tule täysin normaaleiksi koskaan (siis terveen käteen verrattuna). Mutta hyvin vaikea on verrata olkapäiden tilanteita, toipuminen, kivuntunto ja leikkaus ovat niin yksilöllisiä...
- leikattu 6 vkoa sitten
Hei!
Samaan ketjuun laitan minäkin kysymykseni eli minut leikattiin tähystyksellä myös reilut 6 viikkoa sitten. Olkapäässä oli pieniä repeämiä (joita silotetiin shaverilla), paksuuntunutta bursaa poistettiin ja lisäksi ahtaalle olkapäälle tehtiin lisätilaa.
Leikkaus meni hyvin ja toipuminen alkoi todella hyvin. Tosin alkoi viikko leikkauksesta vaivaamaan kädessä oleva toinen vaiva. Nyt on tulleet viime viikolla taas kauheat yösäryt. Särkyjen takia en meinaa enää aamuyöstä saada nukutuksi ja aamut ovat todella tahmeita saada käsi toimimaan.
Liikeradat olivat palautuneet aika hyvin jo 3 viikkoa leikkauksesta, käsi nousi hyvin, hieman ongelmia jossain kiertoliikkeissä.
Pari päivää sitten jossain ihan pienessä ojennusliikkeessä tunsin kauhean repäisyn olkapäässä ja sen jälkeen aika ajoin tuntuu ilman mitään erityistäkään näitä repäisykipuja.
Perjantaina olisi lääkäri (tosin yleislääkärille).... Pitäisikö noista repäisevistä kivuista nyt olla kovinkin huolissaan?
Osaako joku sanoa, että voiko siellä olkapäässä joku "revetä" leikkauksen jäljiltä? Huomasin myös, että tuli tämän repäisyn jälkeen myös taas kurkottaessa kipu, joka oli jo poistunut leikkauksen myötä.
Kiitos jos joku viitsii kommentoida. - kysyä
leikattu 6 vkoa sitten kirjoitti:
Hei!
Samaan ketjuun laitan minäkin kysymykseni eli minut leikattiin tähystyksellä myös reilut 6 viikkoa sitten. Olkapäässä oli pieniä repeämiä (joita silotetiin shaverilla), paksuuntunutta bursaa poistettiin ja lisäksi ahtaalle olkapäälle tehtiin lisätilaa.
Leikkaus meni hyvin ja toipuminen alkoi todella hyvin. Tosin alkoi viikko leikkauksesta vaivaamaan kädessä oleva toinen vaiva. Nyt on tulleet viime viikolla taas kauheat yösäryt. Särkyjen takia en meinaa enää aamuyöstä saada nukutuksi ja aamut ovat todella tahmeita saada käsi toimimaan.
Liikeradat olivat palautuneet aika hyvin jo 3 viikkoa leikkauksesta, käsi nousi hyvin, hieman ongelmia jossain kiertoliikkeissä.
Pari päivää sitten jossain ihan pienessä ojennusliikkeessä tunsin kauhean repäisyn olkapäässä ja sen jälkeen aika ajoin tuntuu ilman mitään erityistäkään näitä repäisykipuja.
Perjantaina olisi lääkäri (tosin yleislääkärille).... Pitäisikö noista repäisevistä kivuista nyt olla kovinkin huolissaan?
Osaako joku sanoa, että voiko siellä olkapäässä joku "revetä" leikkauksen jäljiltä? Huomasin myös, että tuli tämän repäisyn jälkeen myös taas kurkottaessa kipu, joka oli jo poistunut leikkauksen myötä.
Kiitos jos joku viitsii kommentoida.leikkaavalta lääkäriltä, en usko että yleislääkäri ottaa asiaan kantaa. En osaa sanoa mitä sieltä olisi mennyt rikki, omasta olkapäästäni tiedän että siellä oli irtirepeytyneitä kudoksia jotka ommeltu kiinni, ja tunnen että olka on löystynyt taas enemmän. Lääkärinikin sanoi heti että on saattanut nämä ankkurit pettää. Mutta lisääntyneet kivut ei mielestäni kuulu asiaan, eikä lisääntyvä yösärky liioin. Joten soita ihmeessä sairaalaan ja kerro asiasta, pitkittyvä vaiva on vaikeampi hoitaa.
- leikattu 6 vkoa sitten
kysyä kirjoitti:
leikkaavalta lääkäriltä, en usko että yleislääkäri ottaa asiaan kantaa. En osaa sanoa mitä sieltä olisi mennyt rikki, omasta olkapäästäni tiedän että siellä oli irtirepeytyneitä kudoksia jotka ommeltu kiinni, ja tunnen että olka on löystynyt taas enemmän. Lääkärinikin sanoi heti että on saattanut nämä ankkurit pettää. Mutta lisääntyneet kivut ei mielestäni kuulu asiaan, eikä lisääntyvä yösärky liioin. Joten soita ihmeessä sairaalaan ja kerro asiasta, pitkittyvä vaiva on vaikeampi hoitaa.
Ongelma on, että leikkaava lääkäri jäi lomalle ja ko. yksikkö suljettiin heinäkuuksi. Joten ei onnistu nyt tuo leikkaavaan lääkäriin yhteydenotto.
Pitää nyt katsoa ja miettiä, että pyytäisikö lähetteen jollekin ortopedille tuolta yleislääkäriltä. Heinäkuu on niin hankalaa aikaa kun kaikki on lomalla. - kysyttävää
leikattu 6 vkoa sitten kirjoitti:
Ongelma on, että leikkaava lääkäri jäi lomalle ja ko. yksikkö suljettiin heinäkuuksi. Joten ei onnistu nyt tuo leikkaavaan lääkäriin yhteydenotto.
Pitää nyt katsoa ja miettiä, että pyytäisikö lähetteen jollekin ortopedille tuolta yleislääkäriltä. Heinäkuu on niin hankalaa aikaa kun kaikki on lomalla.Mitenkäs olkapään kuntoutus? Oletteko käyneet fysikaalisessa hoidossa tms? Minä en, olen itse kuntouttanut. Täytyy myöntää, että aika laiska olen ollut. Pitäisi kai enemmän tehdä asian hyväksi. Kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen sain luvan varovaisesti liikutella kättä. Neuvottiin venytysliikkeitä. Ortopedi ei suositellut fyshoitoa.
- kesä
kysyttävää kirjoitti:
Mitenkäs olkapään kuntoutus? Oletteko käyneet fysikaalisessa hoidossa tms? Minä en, olen itse kuntouttanut. Täytyy myöntää, että aika laiska olen ollut. Pitäisi kai enemmän tehdä asian hyväksi. Kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen sain luvan varovaisesti liikutella kättä. Neuvottiin venytysliikkeitä. Ortopedi ei suositellut fyshoitoa.
fysikaalisessa ja se on minusta hyvä juttu. Jotenkin se motivoi kotiharjoitteluunkin. Laiska taidan silti olla minäkin.
Kuinka monasti ja kuinka kauan kerralla te treenaatte kotona liikkeitä päivittäin?
Entäs nuo käden nostot ? Siis miten sujuu ilman apukättä. Täällä joku mainitsi jo 3 vkon jälkeen noston sujuvan eli sujuuko se ilman apua vain ihan itseltään? Ja mikä on teidän mielestänne se kivulian liike? - leikattu 6 vkoa sitten
kesä kirjoitti:
fysikaalisessa ja se on minusta hyvä juttu. Jotenkin se motivoi kotiharjoitteluunkin. Laiska taidan silti olla minäkin.
Kuinka monasti ja kuinka kauan kerralla te treenaatte kotona liikkeitä päivittäin?
Entäs nuo käden nostot ? Siis miten sujuu ilman apukättä. Täällä joku mainitsi jo 3 vkon jälkeen noston sujuvan eli sujuuko se ilman apua vain ihan itseltään? Ja mikä on teidän mielestänne se kivulian liike?Kuntoutuksesta sen verran, että itselleni annettiin ohjeet, että heti leikkauksen jälkee pari päivää riiputetaan kättä ja heilutetaan sekä eteen että sivulle.
Pari päivää leikkauksesta aloitettiin pienet liikkeet kepin kanssa. Niitä tehtiin säännöllisesti 1-3 kertaa päivässä tietyt liikkeet ja tietty määrä.
Kolme viikkoa leikkauksesta aloitettiin lihasharjoitukset kuminauhan kanssa. Painotettiin aina, että kipu on rajana eli liike pitää lopettaa jos tuntuu kipu.
Itse olen tehnyt nuo annetut liikkeet tunnollisesti. Kuminauhajumpan olen tehnyt vain yhden kerran päivässä, koska en ole viitsinyt rasittaa kättä liikaa. Fysioterapeutti sanoi, että liikkeitä voi lisätä kun siltä tuntuu.
Käden kuntoutus on tärkeää, koska jos kuntoutusliikkeitä ei tee voi liikeradat jäädä vajaaksi ja käsi ei enää kohta liiku mihinkään.
Tietysti tuo kuntotuksen aloittaminenkin saattaa olla hyvinkin yksilöllistä riippuen siitä, että mitä on tehty.
Mutta näin minulla. - ja sillälailla
kysyttävää kirjoitti:
Mitenkäs olkapään kuntoutus? Oletteko käyneet fysikaalisessa hoidossa tms? Minä en, olen itse kuntouttanut. Täytyy myöntää, että aika laiska olen ollut. Pitäisi kai enemmän tehdä asian hyväksi. Kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen sain luvan varovaisesti liikutella kättä. Neuvottiin venytysliikkeitä. Ortopedi ei suositellut fyshoitoa.
Aika ihmeellistä ettei ortopedi suositellut fysikaalista.
Itse ainakin olin leikkauksen jälkeen aika ummikkona kun en tiennyt mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Sitten vielä kun ei tiedä liikkeistä, miten tehdään, kuinka paljon ja miten usein.
Paljon oli kysymyksiä koska lääkärini antoi aika suppeat ohjeet.
Vasta kun pääsin fysikaaliseen niin sitten vasta olkapääni alkoi pikkuhiljaa paranemaan.
Eli, minä ainakin suosittelen ehdottomasti menemään sellaiseen fysikaaliseen paikkaan missä on vielä oma kuntosali ja vielä parampi jos on vielä uintimahdollisuus.
Se uinti oli mulle ainakin se ensimmäinen, mitä sain tehdä, mutta sekin pitää aloittaa oikealla tavalla!! - eip hötkyillä
kesä kirjoitti:
Entäs nuo käden nostot ? Siis miten sujuu ilman apukättä. Täällä joku mainitsi jo 3 vkon jälkeen noston sujuvan eli sujuuko se ilman apua vain ihan itseltään? Ja mikä on teidän mielestänne se kivulian liike?Ei niitä ohjeita voi toiselle antaa. Vammoja on niin erinlaisia että melkein jokaisella on eri ohjeet.
Mulla esim. toinen olkapää piti olla ensimmäiset 3 viikkoa kantositeessä ja siitä sitten vaiheittain eri liikkeitä.
Nyt toinen olkapää leikattu ja ohjeet on ihan toista, koska vamma oli erinlainen, eli eri paikassa. Nyt täytyi alkaa liikuttamaan heti leikkauksen jälkeen ja joitain liikkeitäkin sain ohjeeksi mukaanikin.
Älkää nyt ihmeessä ottako täältä neuvoja omiin vaivoihinne vaan toimikaa niin kuin lääkäri on neuvonut.
Hirvittää ihan lukea täällä näitä kertomuksia, ettei nyt joku vaan ala tekemään jotain venytysliikkeitä tai muita KUN joku muukin on niitä tehnyt.
Vammat on tapaus kohtaisia ja niin on myös kuntoutuminenkin/ kuntoutus!! - tuputhy
kysyttävää kirjoitti:
minä taas tein jo käden heilutuksia samana päivänä,kun leikattiin,heti herättyäni nukutuksesta,ja sitten kahden viikon päästä alkoikin fysioterapia.
- minullekin tehtiin
Leikkauksen (tähystysleikk.) jälkeen kolme päivää kantositeessä ja sen jälkeen annettuja jumppaohjeita tehtävä päivittäin kivun sallimissa rajoissa. Ei muita rajoituksia.
Pikku hiljaa kivut väheni ja liikkeet laajenivat.
Meni noin vuosi ennenkuin oli täysin kivuton. Kivut eivät olleet särkyä vaan liikekipuja.
Olkapää on ollut todella hyvä ja kivuton. Kaikki kivut, liikevajeet ja puutumiset jäi leikkaussaliin.
Malttia vaan ja jumpat tunnollisesti niin hyvä tulee.- jonottava
mielenkiinnosta kysyn, missä vaiheessa pystyit menemään työhön? Itse jonossa julkiselle puolelle 6kk eikä aikaa kuulu tähystykseen vieläkään. Sairaslomalla odottelen, nytkin takana jo 2kk, edessä toiset 2kk. Mietein vain, teen fyysisesti raskasta työtä, etenkin käsillä. Kuinka kauan toimenpiteen jälkeen suurinpiirtein voi tehdä työtä?
- tämäkin
jonottava kirjoitti:
mielenkiinnosta kysyn, missä vaiheessa pystyit menemään työhön? Itse jonossa julkiselle puolelle 6kk eikä aikaa kuulu tähystykseen vieläkään. Sairaslomalla odottelen, nytkin takana jo 2kk, edessä toiset 2kk. Mietein vain, teen fyysisesti raskasta työtä, etenkin käsillä. Kuinka kauan toimenpiteen jälkeen suurinpiirtein voi tehdä työtä?
Tämäkin riippuu kovin paljon siitä, mitä olkapäässä on vialla ja siitä mitä sieltä korjataan. Paljon riippuu myös siitä, miten pian olkapäätä saa alkaa kuntouttamaan ja miten se kuntoutuminen edistyy. Käsittääkseni sairasloma on joka tapauksessa kuukausia leikkauksen jälkeen, kun kyseessä on käsiä kuormittava työ.
Itselläni on aika poikkeuksellinen tilanne. Olkapääni tähystettiin noin neljä viikkoa sitten. Röntgen- ja ultraäänikuvien perusteella oli olevinaan selvää, mikä siellä on vikana: ahtautta. Eipäs ollutkaan. Olkaniveleni on rakenteellisesti hyvin poikkeava, ehkä synnynnäisesti epämuodostunut. Joka tapauksessa eräs huipputason käsikirurgi ei koskaan ole nähnyt vastaavanlaista. Rakenteellisen vian takia olkapääni on rustottunut repaleiseksi ja siellä on alkavaa nivelrikkoa. Ja olen vasta 30v.
Tähystyksessä rustottumia siloiteltiin ja Fysioterapia alkoi reilun viikon kuluttua leikkauksesta. Nyt sitten odottelen magneettikuvausta ja sen jälkeen keskustellaan tämän käsikirurgin kanssa, onko vielä jotain tehtävissä.
Itse olin fyysisesti raskaassa työssä ja käsikirurgin lausunto oli heti sellainen, että ammatinvaihto= uudelleenkoulutus, ei enää rakennustyötä. Sairaslomaa heti leikkuksen jälkeen 3kuukautta ja kuinka paljon se siitä jatkuukaan, riippuu mitä olkapäälleni jatkossa tehdään. Pahimmillaan voi siis käydä niin, että ei enää koskaan takaisin raskaisiin töihin! - sdfghjklöäpoiu
tämäkin kirjoitti:
Tämäkin riippuu kovin paljon siitä, mitä olkapäässä on vialla ja siitä mitä sieltä korjataan. Paljon riippuu myös siitä, miten pian olkapäätä saa alkaa kuntouttamaan ja miten se kuntoutuminen edistyy. Käsittääkseni sairasloma on joka tapauksessa kuukausia leikkauksen jälkeen, kun kyseessä on käsiä kuormittava työ.
Itselläni on aika poikkeuksellinen tilanne. Olkapääni tähystettiin noin neljä viikkoa sitten. Röntgen- ja ultraäänikuvien perusteella oli olevinaan selvää, mikä siellä on vikana: ahtautta. Eipäs ollutkaan. Olkaniveleni on rakenteellisesti hyvin poikkeava, ehkä synnynnäisesti epämuodostunut. Joka tapauksessa eräs huipputason käsikirurgi ei koskaan ole nähnyt vastaavanlaista. Rakenteellisen vian takia olkapääni on rustottunut repaleiseksi ja siellä on alkavaa nivelrikkoa. Ja olen vasta 30v.
Tähystyksessä rustottumia siloiteltiin ja Fysioterapia alkoi reilun viikon kuluttua leikkauksesta. Nyt sitten odottelen magneettikuvausta ja sen jälkeen keskustellaan tämän käsikirurgin kanssa, onko vielä jotain tehtävissä.
Itse olin fyysisesti raskaassa työssä ja käsikirurgin lausunto oli heti sellainen, että ammatinvaihto= uudelleenkoulutus, ei enää rakennustyötä. Sairaslomaa heti leikkuksen jälkeen 3kuukautta ja kuinka paljon se siitä jatkuukaan, riippuu mitä olkapäälleni jatkossa tehdään. Pahimmillaan voi siis käydä niin, että ei enää koskaan takaisin raskaisiin töihin!Aika paha juttu, meinaan korvauksia silmällä pitäen. Vakuutus ei varmasti korvaa työkyvyttömyyttäsi kovinkaan kauan, kun ei ole työtapaturma.
Ammattitautikaan ei tule kyseeseen joten eipä hyvältä näytä.
Toivottavasti löytävät siellä mangneetissa jotakin sellaista mikä menisi vakuutuksen piikkiin.
Mitä ne muuten vielä kuvaavat sitä kättä, jos kertaalleen on jo kuvattu ja tähystettykkin. - sama kuin ed.
sdfghjklöäpoiu kirjoitti:
Aika paha juttu, meinaan korvauksia silmällä pitäen. Vakuutus ei varmasti korvaa työkyvyttömyyttäsi kovinkaan kauan, kun ei ole työtapaturma.
Ammattitautikaan ei tule kyseeseen joten eipä hyvältä näytä.
Toivottavasti löytävät siellä mangneetissa jotakin sellaista mikä menisi vakuutuksen piikkiin.
Mitä ne muuten vielä kuvaavat sitä kättä, jos kertaalleen on jo kuvattu ja tähystettykkin.Heititpäs pahan kysymyksen. Magneettikuvia ei otettu ennen tähystystä, koska kuten sanoin, sitä ei pidetty tarpeellisena. Mutta tähystys siis paljasti tilanteen ihan muuksi kuin mikä oli oletus rtg:n ja uä:n perusteella.
Kai tuo käsikirurgi kuvittelee, että magneettikuvista saattaisi vielä jotain lisätietoa saada. Ja niiden perusteella sitten mietitään jatkohoitoa.
Joo, kiitos "rohkaisusta", "lupaavalta" näyttää... 2viikon kuluttua magneettiin ... - jonottava
tämäkin kirjoitti:
Itse olin fyysisesti raskaassa työssä ja käsikirurgin lausunto oli heti sellainen, että ammatinvaihto= uudelleenkoulutus, ei enää rakennustyötä. Sairaslomaa heti leikkuksen jälkeen 3kuukautta ja kuinka paljon se siitä jatkuukaan, riippuu mitä olkapäälleni jatkossa tehdään. Pahimmillaan voi siis käydä niin, että ei enää koskaan takaisin raskaisiin töihin!pelkäsinkin, kuntoutuuko entiseen työhönsä enää. Mulla meni vajaat 10v. sitten olkapää pois paikoiltaan ja kun alaakin vaihdoin, alkoi oireilemaan rasituksesta. Magneettikuvissa näkyi joku kapselivaurio ja pitäisi kiinnittää uudelleen (en oikein tajunnut, täytyy myöntää). Teen siivoustyötä, joka kuormittaa tosiaankin eniten ylävartaloa ja käsiä. Työnteosta ei enää tullut mitään, kun välineetkin tahtoi tippua käsistä. Jonottaminen on turhauttavaa, yli 6kk jonossa, vaikka pitäisi olla hoitotakuukin... Elikkäs, voi varautua siihen, että vasta ensi vuonna töihin seuraavan kerran, jos kuntoutuminen kuukausiakin...:-(
- nuori vanhus
jonottava kirjoitti:
pelkäsinkin, kuntoutuuko entiseen työhönsä enää. Mulla meni vajaat 10v. sitten olkapää pois paikoiltaan ja kun alaakin vaihdoin, alkoi oireilemaan rasituksesta. Magneettikuvissa näkyi joku kapselivaurio ja pitäisi kiinnittää uudelleen (en oikein tajunnut, täytyy myöntää). Teen siivoustyötä, joka kuormittaa tosiaankin eniten ylävartaloa ja käsiä. Työnteosta ei enää tullut mitään, kun välineetkin tahtoi tippua käsistä. Jonottaminen on turhauttavaa, yli 6kk jonossa, vaikka pitäisi olla hoitotakuukin... Elikkäs, voi varautua siihen, että vasta ensi vuonna töihin seuraavan kerran, jos kuntoutuminen kuukausiakin...:-(
jos olkapää on paikoiltaan pudonnut sen voi olettaa ajan kanssa kuluvan erittäin hunokuntoiseksi,täysin työkyvyttömäksi ja aina "särkeväksi".
- tuputhy
jonottava kirjoitti:
riippuu siitä,mitä sulle tehdään. Mulla vasemmalle olkapäälle tehtiin muutama vuosi sitten se,että otettiin solisluusta 9mm pois ja se käsi oli työkunnossa seitsemässä viikossa,mutta nyt kun tehtiin oikeaan käteen olkapään avarrusleikkaus,niin kohta on neljä kuukautta leikkauksesta,ja juuri ja juuri saan vaatteet päälleni ja pois. siis olkapäälle tehtiin: otettiin solisluusta 6mm pois,katkaistiin hauiksen pitkän lihaksen jänne,otettiin solisluusta pala pois,ja ommeltiin kiertäjäkalvosimen repeämä. Nyt on siis kulunut jo noin 13 viikkoa leikkauksesta.
Harkitse siis tarkkaan ennen kuin annat leikata!!!!! - tuputhy
ai sulla oli vaan kolme päivää kantositeessä? minun piti pitää viisi viikkoa yötäpäivää!
- jonottava
tuputhy kirjoitti:
riippuu siitä,mitä sulle tehdään. Mulla vasemmalle olkapäälle tehtiin muutama vuosi sitten se,että otettiin solisluusta 9mm pois ja se käsi oli työkunnossa seitsemässä viikossa,mutta nyt kun tehtiin oikeaan käteen olkapään avarrusleikkaus,niin kohta on neljä kuukautta leikkauksesta,ja juuri ja juuri saan vaatteet päälleni ja pois. siis olkapäälle tehtiin: otettiin solisluusta 6mm pois,katkaistiin hauiksen pitkän lihaksen jänne,otettiin solisluusta pala pois,ja ommeltiin kiertäjäkalvosimen repeämä. Nyt on siis kulunut jo noin 13 viikkoa leikkauksesta.
Harkitse siis tarkkaan ennen kuin annat leikata!!!!!pakkohan on olkapää operoida, kun jatkuvat säryt ja työtäkään en pysty tekemään. Kävi miten kävi, leikkaukseen menen ja sitä kovasti odotan. Toivon, että pääsisi sen avulla ns. normaalitilaan ja tekemään työtäkin kuin ennen. Moni varmaan olisi onnellinen, jos saisi olla sairaslomalla näin kesällä. Ei tämä hääviä kyllä ole, uimistakaan ei pysty tekemään muuten kuin seisomalla vedessä - käsipohjaakaan kun en oikein viitsi... ;-) Särkylääkkeitä menee ja kaapit pullollaan, panacodista tramaliin ja niistähän menee aivan sekaisin. Olen kovasti yrittänyt kestää kivut ja lääkkeet vähemmäksi. Noh, vaikka toipuminen kestää, toivottavasti tähystyksestä löytyy apu.
- tuputhy
voin kertoa sulle,että itselleni tehtiin olkapääleikkaus 16.3 -06,eikä käsi vieläkään ole kunnossa.Tosin siinä katkaistiin hauiksen pitkän lihaksen jänne,otettiin n.6mm pois solisluun päästä,otettiin vähän luuta pois lapaluusta ja ommeltiin kiertäjäkalvosimen repeämä.
voin olla että joku toipuu tästä nopeammin kuin minä,mutta aika rankka operaatio kyllä oli: kuukauteenn en nukkunut,kun piti käsi olla siteessä viis viikkoo!Kun otin siteen pois,voin nukkua,mutta huonosti toimii vieläkin,vaikka voimistelen ja teen kaikki liikkeet,mitä fysioterapeutti neuvoo.neuvoisin,että harkitkaa tarkkaan,ennenkuin menette leikkaukseen! Mullakin tuntui siltä,että se on aika hyvä,koska leikkaus hoitotakuusta huolimatta viivästyi.Menin kuitenkin,koska sen piti olla tähystys,mutta sitten ilmeni se kiertäjäkalvosimen repeämä,mitä ei voinut ommella ilman avoleikkausta.
Joten harkitkaa tarkkaan. kyllähän se paranee mutta siinä menee tosi pitkä aika!- kipuilija
Tuo, että sulta ommeltiin tuo kiertäjäkalvosin oli syynä siihen, että jouduit pitämään kantosidettä niin monta viikkoa. Yleensä jos tehdään avarrus ja poistetaan vaikkapa bursaa ja siloitetaan jotain pieniä repeämiä niin käsi on tällöin kantositeessä vain pari ensimmäistä päivää.
Tästä johtuu myös se, että näissä leikkauksissa se toipuminenkin on lyhyempää.
Aina ei voi tietää, että tuleeko apua leikkauksen jälkeen vai ei, mutta ainakin itselläni oli kauheat kivut jo ennen leikkausta ja myös yöunet häiriintyivät, joten ei se mun oloni ainakaan parempi olisi ollut ilman leikkaustakaan. Tosin mun leikkauksesta on vasta pari kuukautta ja toipumisaikakin kesken. - kysyttävää
Joskus vain on niin, että ainoa apu olkapäävaivoihin on leikkaus. Minulla leikattiin olkapää maaliskuussa, oli paljon vikoja. Nyt kivut ovat poissa. Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut liikeradat eivät ole vielä kunnossa. Olkapään löysyyden vuoksi jouduin minäkin pitämään kantosidettä yötäpäivää neljä viikkoa. Aluksi tuntui hankalalta mutta kaikkeen tottuu!
Selvisin tähystysleikkauksella eli haavakivut jäivät pois. Ortopedini oli tosi pätevä ja muutenkin mukava. Olkapääni on leikattu kahdesti, kumpikin kerta yksityisellä puolella. Eka kerta vuonna 2005 ja nyt sitten maaliskuussa. Eri paikka ja eri ortopedi.
Päivisin ei ongelmia olkapään kanssa mutta nyt on pari viikkoa ollut nukkumaan mennessä 2-4 tuntia vaikeuksia. Eli selällään maaten on vaikea liikuttaa, "nostaa" olkapäätä. Tuntuu kipua. Yön aikana se häviää ja aamulla on ok. Kumma juttu. Ehkä se johtuu siitä, että olkapää rasittuu päivän aikana. En tiedä. Onko muilla vastaavia kokemuksia??? Vai odotanko "täydellistä olkapäätä" liian nopeasti kun leikkauksesta on kulunut vasta 4 kuukautta?
- olokapiä
http://kunnossa.olen.in/
on paljon tietoa. Potilas itse kertoo. - armas
Olkapääleikkauksesta on 10 vko. Kohtalaisen hyvin olen toipunut mutta solisluuni vaivaa.
Käden ääriliikeradat aiheuttavat kipua. Onko muilla ollut vastaavaa? Miten siitä pääsee eroon?- moonari
Aika parantaa haavat. Toi 10 viikkoa ei ole vielä mitään ja saat odottaa vielä pitkään ennenkuin käsi on entisensä. Tai varmasti siihen joku pieni vaiva kuitenkin jää.
Tiedä sitten mitä sulla oli siellä olkapäässä mennyt, niin sekin vaikuttaa paranemiseen.
Yleensä voi sanoa että leikkaus kuin leikkaus, niin monta kuukautta siihen menee. - kysyttävää
Solisluunkohta minullakin vielä on kipeä. Se vaivaa minua ainakin juuri öisin. Kosketusarkakin se on, vaikka leikkauksesta siis jo 4 kk. Mutta eiköhän tuo liene normaalia.
Kaikki ennen leikkausta olevat kivut ovat kyllä onneksi poissa. Olkapää ei enää lukkiudu eli löysyys on poissa. Samoin viiltävä kipu. Kipu tuli aivastaessakin. Toivotaan parasta.
- p.....kle
Leikkauksesta kulunut kohta 5 viikkoa ja 4:n viikon leputuksen jälkeen alkoi kuntoutus.
Se neljä viikkoa meni yllättävän hyvin, mutta nyt on ollut aikas vaikeata. On hyvä kun ei tee mitään, mutta alkaa särkemään heti kun tekee jotain ja jos joku määrätty liike tehdään liian äkäseen, niin siitä äityy taas paljon.
Toivotaan että on alkukankeutta ja että se lähtee tästä pikkuhiljaa parempaan.
On sellainen tunne, kuin olkapäässä on lihakset tai jänteet krampissa ja ne nappaavat johonkin terävään kiinni, kun tekee äkkinäisen liikkeen.
Nyt aloitin relaksanttilääkken käytön ja toivotaan, että auttaa.
Jännää tää ylä alamäki efekti.- kysyttävää
Oliko olkapääsi kantositeessä 4 viikkoa? Minun oli. Oletkohan aloittanut kuntoutuksen liian nopeasti ja rajusti? Minun piti aloittaa käden nostoliikkeet hyvin varovaisesti 7 viikkoa leikkauksen jälkeen.
Ortopedi sanoi, että on parempi ottaa alku varovaisesti. Ei edes suositellut fysioterapeuttia. Eli, malttia matkaan. Mitä olkapäällesi muuten tehtiin?
Mitä relaksanttilääkkeitä nyt käytät? - P....kle
kysyttävää kirjoitti:
Oliko olkapääsi kantositeessä 4 viikkoa? Minun oli. Oletkohan aloittanut kuntoutuksen liian nopeasti ja rajusti? Minun piti aloittaa käden nostoliikkeet hyvin varovaisesti 7 viikkoa leikkauksen jälkeen.
Ortopedi sanoi, että on parempi ottaa alku varovaisesti. Ei edes suositellut fysioterapeuttia. Eli, malttia matkaan. Mitä olkapäällesi muuten tehtiin?
Mitä relaksanttilääkkeitä nyt käytät?Supraspinatus oli revennyt ja tähystyksellä leikattiin, jolloin samalla siistittiin labrumin repaleisuutta. Samalla tehtiin tilaa, kun oli paikat käyneet ahtaaksi.
Sain liikutella kättäni heti leikkauksen jälkeen ja kuukauden päästä käskettiin aloittamaan voimaharjoittelut nousujohteisesti.
Voi olla että tein jumppaliikkeitä liikaa, mutta tein kuitenkin kaikki kevyellä vastuksella. Harmi ettei tässä lähellä ole uintimahdollisuutta, koska se olisi tosi hyvää sille olkapäälle.
Dolanin aloitin nyt ja toivotaan että auttaa tai ainakin lievittää, kun jumissa on koko toinen puoli ja särkee melkein koko ajan. Kävellessä hiukan hellittää, mutta ei jaksa koko ajan kävelläkkään.
Kyllä se varmaan tästä pikkuhiljaa lähtee. - P....le
P....kle kirjoitti:
Supraspinatus oli revennyt ja tähystyksellä leikattiin, jolloin samalla siistittiin labrumin repaleisuutta. Samalla tehtiin tilaa, kun oli paikat käyneet ahtaaksi.
Sain liikutella kättäni heti leikkauksen jälkeen ja kuukauden päästä käskettiin aloittamaan voimaharjoittelut nousujohteisesti.
Voi olla että tein jumppaliikkeitä liikaa, mutta tein kuitenkin kaikki kevyellä vastuksella. Harmi ettei tässä lähellä ole uintimahdollisuutta, koska se olisi tosi hyvää sille olkapäälle.
Dolanin aloitin nyt ja toivotaan että auttaa tai ainakin lievittää, kun jumissa on koko toinen puoli ja särkee melkein koko ajan. Kävellessä hiukan hellittää, mutta ei jaksa koko ajan kävelläkkään.
Kyllä se varmaan tästä pikkuhiljaa lähtee.Nyt paistaa taas tänne, kun olkapää on aikas hyvä. Treenattu on ja takapakista on toivuttu, mikä johtui varmasti liiallisesta jumpasta. On se metkaa minkälaista vuoristorataa ton olkapään kanssa on ollut.
Nyt vaan malttia peliin, niin kyllä tästä hyvä tulee (kop kop). - kysyttävää
P....le kirjoitti:
Nyt paistaa taas tänne, kun olkapää on aikas hyvä. Treenattu on ja takapakista on toivuttu, mikä johtui varmasti liiallisesta jumpasta. On se metkaa minkälaista vuoristorataa ton olkapään kanssa on ollut.
Nyt vaan malttia peliin, niin kyllä tästä hyvä tulee (kop kop).Kiva kuulla. Olen ymmärtänyt, että olkapääleikkauksien jälkeen kannattaa ottaa iisisti. Liika jumppa ym on vain pahaksi. Hiljaa hyvä tulee.
Minun olkapääni alkaa nyt olla aika hyvä. Päivisin en enää huomaa mitään kipuja. Liikeradat palautuvat pikkuhiljaa...sivulle käsi nousee vaivoin mutta ei huolta, edistystä tapahtuu koko ajan.
Telkasta tuli muuten maanantaina kello 16.30 urheilukanavalta juttua olkapäävammoista ja leikkauksesta. Haastateltavana oli ortopedi Harri Heliö Diacorista. Satuitteko näkemään? - p....kle
kysyttävää kirjoitti:
Kiva kuulla. Olen ymmärtänyt, että olkapääleikkauksien jälkeen kannattaa ottaa iisisti. Liika jumppa ym on vain pahaksi. Hiljaa hyvä tulee.
Minun olkapääni alkaa nyt olla aika hyvä. Päivisin en enää huomaa mitään kipuja. Liikeradat palautuvat pikkuhiljaa...sivulle käsi nousee vaivoin mutta ei huolta, edistystä tapahtuu koko ajan.
Telkasta tuli muuten maanantaina kello 16.30 urheilukanavalta juttua olkapäävammoista ja leikkauksesta. Haastateltavana oli ortopedi Harri Heliö Diacorista. Satuitteko näkemään?No, voi harmi.
Olisi ollut hyvä nähdä se ohjelma. Olikos siinä mitään erikoista ja mitäs Harri sanoi. On muuten mukavan tuntuinen kaveri ja on leikannut mun kummatkin olkapäät. - kysyttävää
p....kle kirjoitti:
No, voi harmi.
Olisi ollut hyvä nähdä se ohjelma. Olikos siinä mitään erikoista ja mitäs Harri sanoi. On muuten mukavan tuntuinen kaveri ja on leikannut mun kummatkin olkapäät.Harri kertoi mistä olkapäävammat syntyvät ja miten niitä hoidetaan. Ohjelmassa käytiin lävitse kaikki "tavallisimmat" olkavaivat eli löysyys, sijoiltaanmeno, kiertäjäkalvosinongelmat jne. Siinä näytettiin myös leikkausta. Hyvä juttu,
Harri on leikannut minunkin olkapääni. Olen samaa mieltä, mukava kaveri ja todella asiansa osaava.
Muuten, jouduitko itse maksamaan leikkauksen? - P....kle
kysyttävää kirjoitti:
Harri kertoi mistä olkapäävammat syntyvät ja miten niitä hoidetaan. Ohjelmassa käytiin lävitse kaikki "tavallisimmat" olkavaivat eli löysyys, sijoiltaanmeno, kiertäjäkalvosinongelmat jne. Siinä näytettiin myös leikkausta. Hyvä juttu,
Harri on leikannut minunkin olkapääni. Olen samaa mieltä, mukava kaveri ja todella asiansa osaava.
Muuten, jouduitko itse maksamaan leikkauksen?Onneksi en joutunut itse maksamaan,kun töissä meni kummatkin. Aika hintavaa hommaa on se leikkaus, joten onni onnettomuudessa, että meni töissä ja vakuutus maksoi.
- kysyttävää
P....kle kirjoitti:
Onneksi en joutunut itse maksamaan,kun töissä meni kummatkin. Aika hintavaa hommaa on se leikkaus, joten onni onnettomuudessa, että meni töissä ja vakuutus maksoi.
Minä olen joutunut maksamaan kaksi olkapääleikkausta itse. Ensimmäinen reilu vuosi sitten maksoi 3600 euroa ja lääkärinpalkkiot ennen ja jälkeen leikkausten 600 euroa. Siiihen sitten ultraäänikuva ja kaksi eri kertaa fysikaalista hoitoa.
Nyt sitten tämä toinen leikkaus maksoi 2600 euroa (isompi leikkaus kuin eka). Kävin vielä magneettikuvassa. Lääkärinpalkkiot olivat "mitättömät" ekaan ortopediin verrattuna! Ja nyt tuntuu, että olkapää paranee, kiitos Heliön. - p....le
kysyttävää kirjoitti:
Minä olen joutunut maksamaan kaksi olkapääleikkausta itse. Ensimmäinen reilu vuosi sitten maksoi 3600 euroa ja lääkärinpalkkiot ennen ja jälkeen leikkausten 600 euroa. Siiihen sitten ultraäänikuva ja kaksi eri kertaa fysikaalista hoitoa.
Nyt sitten tämä toinen leikkaus maksoi 2600 euroa (isompi leikkaus kuin eka). Kävin vielä magneettikuvassa. Lääkärinpalkkiot olivat "mitättömät" ekaan ortopediin verrattuna! Ja nyt tuntuu, että olkapää paranee, kiitos Heliön.Aika kova hintahaitari, kukas tai missä se ensimmäinen leikkaus tehtiin. Tuskin hinnat noin paljoa laskevat vuodessa joten kannattais varmaan kysellä niitä hintoja etukäteen ja kilpailuttaa.
Vaikeaa se vertaaminen kuitenkin on kun lausuntojen ja kuvien kanssa pitäisi pomppia lääkäriltä toiselle ja joka kerrasta pitäisi maksaa lisää, mutta se maksaisi itsensä takaisin??
Heliö mulle kuitenkin sanoi että aika samoissa hinnoissa pyörivät noi hinnat, mutta sulla ainakin on aika paljon eroa noissa hinnoissa??
Koko ajan mennään parempaan suuntaan ja välillä meinaa unohtua että olkapää on leikattu ja tekee nopean liikkeen ja sitten sattuukin.
Leikkauksesta kulunu vajaa 6 viikkoa ja hyvältä näyttää. Toinen olkapää olikin sitten ihan eri homma ja ei meinannu parantua millään, tosin oli paljon isompi leikkaus.
Salillakin olen käynyt ja aika hyvältä tuntuu, vaikka tosi varovasti joutuu tekemään niitä liikkeitä ja ei saa tehdä sellaisia liikkeitä mitkä menee olan yli, esim niskantakaapunnerrus. - kysyttävää
p....le kirjoitti:
Aika kova hintahaitari, kukas tai missä se ensimmäinen leikkaus tehtiin. Tuskin hinnat noin paljoa laskevat vuodessa joten kannattais varmaan kysellä niitä hintoja etukäteen ja kilpailuttaa.
Vaikeaa se vertaaminen kuitenkin on kun lausuntojen ja kuvien kanssa pitäisi pomppia lääkäriltä toiselle ja joka kerrasta pitäisi maksaa lisää, mutta se maksaisi itsensä takaisin??
Heliö mulle kuitenkin sanoi että aika samoissa hinnoissa pyörivät noi hinnat, mutta sulla ainakin on aika paljon eroa noissa hinnoissa??
Koko ajan mennään parempaan suuntaan ja välillä meinaa unohtua että olkapää on leikattu ja tekee nopean liikkeen ja sitten sattuukin.
Leikkauksesta kulunu vajaa 6 viikkoa ja hyvältä näyttää. Toinen olkapää olikin sitten ihan eri homma ja ei meinannu parantua millään, tosin oli paljon isompi leikkaus.
Salillakin olen käynyt ja aika hyvältä tuntuu, vaikka tosi varovasti joutuu tekemään niitä liikkeitä ja ei saa tehdä sellaisia liikkeitä mitkä menee olan yli, esim niskantakaapunnerrus.Eka leikkaus tehtiin Eirassa. Ortopedi jolla kävin vaikutti ihan pätevältä ja otti vastaan omalla paikkakunnallani. Hän leikkasi Eirassa joten sinne menin.
Netin kautta sitten onneksi löysin Heliön. Olisi pitänyt mennä hänen luokseen heti mutta...kun en tiennyt. Kalliiksihan tämä olkapää on tullut mutta nyt toivotaan, että se tulisi kuntoon.
Minä olen nyt kesällä käynyt uimassa useasti ja uinti tekee hyvää. Salilla en ole käynyt. En ole mitään muutakaan erityistä tehnyt. Kättä olen käyttänyt aika tavalla varomatta eli tehnyt tavallisia liikkeitä. Liikeradat alkavat olla aika hyvät. Sivukautta vain käsi ei vieläkään nouse kuin vaakatasoon. Sitä pitäisi treenata jollakin tavalla.
Voitko muuten nukkua kipeän olkapään päällä? Minä voin olla hetken, sitten alkaa tuntua. Onko sinulla muuten vielä jokin tarkistusaika Heliölle? - P.....le
kysyttävää kirjoitti:
Eka leikkaus tehtiin Eirassa. Ortopedi jolla kävin vaikutti ihan pätevältä ja otti vastaan omalla paikkakunnallani. Hän leikkasi Eirassa joten sinne menin.
Netin kautta sitten onneksi löysin Heliön. Olisi pitänyt mennä hänen luokseen heti mutta...kun en tiennyt. Kalliiksihan tämä olkapää on tullut mutta nyt toivotaan, että se tulisi kuntoon.
Minä olen nyt kesällä käynyt uimassa useasti ja uinti tekee hyvää. Salilla en ole käynyt. En ole mitään muutakaan erityistä tehnyt. Kättä olen käyttänyt aika tavalla varomatta eli tehnyt tavallisia liikkeitä. Liikeradat alkavat olla aika hyvät. Sivukautta vain käsi ei vieläkään nouse kuin vaakatasoon. Sitä pitäisi treenata jollakin tavalla.
Voitko muuten nukkua kipeän olkapään päällä? Minä voin olla hetken, sitten alkaa tuntua. Onko sinulla muuten vielä jokin tarkistusaika Heliölle?Ei pysty nukkumaan ku toisella puolella ja nyt olen huomannut kun käsi paranee pikkuhiljaa niin vaistomaisesti meinaa kääntyä kipeälle olkapäälle, mutta sitten kipu muistuttaa olemassa olostaan.
Tarkistuksella kävin kuukauden päästä leikkauksesta ja sanoi että jos on tarvis niin tule käymään. Toivon kuitenkin ettei tarttis enää mennä, mutta tiedän että kaikki on vielä mahdollista. Takapakkia voidaan vielä tulla ja koska työni on erittäin raskasta, pitää käsi olla täysin kunnossa, kun töihin mennään. Jumpaten olen tehnyt melkein joka päivä eri liikkeitä ja päivä päivältä se on parempi:)
En nyt muista kuinka kauan leikkauksestasi on mutta tuli vaan mieleen, kun sanoit että käsi ei nouse kuin vaakatasoon. Ettei vaan venähdä liian pitkäksi aikaa se käsi siihen vaakatasoon, kun tulee helposti ns. jäätynyt olkapää. Siitä se ei sitten nouse muuta kuin pakkomanipulaatiolla.
Soita tai käy siellä alppikadulla, siellä missä se leikattiin ja pyydä fysikaaliseen hoitajaan yhteys. Se on kuulemma siellä joka päivä, niin kysy missä vaiheessa se käsi pitää nostaa ylös asti.
Harrikin taitaa olla lomalla, että siltäkään ei voi sitä asiaa tiedustella. - kysyttävää
P.....le kirjoitti:
Ei pysty nukkumaan ku toisella puolella ja nyt olen huomannut kun käsi paranee pikkuhiljaa niin vaistomaisesti meinaa kääntyä kipeälle olkapäälle, mutta sitten kipu muistuttaa olemassa olostaan.
Tarkistuksella kävin kuukauden päästä leikkauksesta ja sanoi että jos on tarvis niin tule käymään. Toivon kuitenkin ettei tarttis enää mennä, mutta tiedän että kaikki on vielä mahdollista. Takapakkia voidaan vielä tulla ja koska työni on erittäin raskasta, pitää käsi olla täysin kunnossa, kun töihin mennään. Jumpaten olen tehnyt melkein joka päivä eri liikkeitä ja päivä päivältä se on parempi:)
En nyt muista kuinka kauan leikkauksestasi on mutta tuli vaan mieleen, kun sanoit että käsi ei nouse kuin vaakatasoon. Ettei vaan venähdä liian pitkäksi aikaa se käsi siihen vaakatasoon, kun tulee helposti ns. jäätynyt olkapää. Siitä se ei sitten nouse muuta kuin pakkomanipulaatiolla.
Soita tai käy siellä alppikadulla, siellä missä se leikattiin ja pyydä fysikaaliseen hoitajaan yhteys. Se on kuulemma siellä joka päivä, niin kysy missä vaiheessa se käsi pitää nostaa ylös asti.
Harrikin taitaa olla lomalla, että siltäkään ei voi sitä asiaa tiedustella.Leikkauksestani on kohta kulunut 4 kuukautta. Etukautta käsi nousee kyllä ylös. Sivukautta ei tosiaankaan kuin vaakatasoon. Täytyy alkaa miettiä jotain liikkeitä jotka auttaisivat siihen. Odottelen vielä muutaman viikon (eli nyt siis aion treenata kättä ja katsoa miten käy) ja sitten soitan alppikadulle fysikaaliselle hoitajalle. Kiitos neuvosta!
Minun työni ei ole raskasta. Sairaslomalla olin kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen. Heliö olisi jatkanut sairaslomaani kesällekin mutta kesälomani alkoi 5.6. Minulla oli eka tarkistuskerta viisi viikkoa leikkauksen jälkeen. Sitten toinen aika oli siitä viiden viikon kuluttua. Minulle sanottiin, että voin soittaa jos tulee ongelmia tai on muuten kysyttävää.
Hidastahan tämä toipuminen tietysti on varsinkin kun olkapää oli 4 viikkoa kantositeessä yötä päivää. kantositeen poisoton jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään...uskomaton tunne. Lihaksetkin olivat 3 cm pienemmät kuin toisen käden. Mutta nyt kaikki näyttää hyvältä. - P.....kle
kysyttävää kirjoitti:
Leikkauksestani on kohta kulunut 4 kuukautta. Etukautta käsi nousee kyllä ylös. Sivukautta ei tosiaankaan kuin vaakatasoon. Täytyy alkaa miettiä jotain liikkeitä jotka auttaisivat siihen. Odottelen vielä muutaman viikon (eli nyt siis aion treenata kättä ja katsoa miten käy) ja sitten soitan alppikadulle fysikaaliselle hoitajalle. Kiitos neuvosta!
Minun työni ei ole raskasta. Sairaslomalla olin kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen. Heliö olisi jatkanut sairaslomaani kesällekin mutta kesälomani alkoi 5.6. Minulla oli eka tarkistuskerta viisi viikkoa leikkauksen jälkeen. Sitten toinen aika oli siitä viiden viikon kuluttua. Minulle sanottiin, että voin soittaa jos tulee ongelmia tai on muuten kysyttävää.
Hidastahan tämä toipuminen tietysti on varsinkin kun olkapää oli 4 viikkoa kantositeessä yötä päivää. kantositeen poisoton jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään...uskomaton tunne. Lihaksetkin olivat 3 cm pienemmät kuin toisen käden. Mutta nyt kaikki näyttää hyvältä.Kuvittelisin että 4kk jälkeen käsi pitäisi nousta ylös joka kautta. Kannattais varmaan soittaa ja kysyä niin ei tule mitään yllättävää. En halua pelotella, mutta olen kuullut juttuja kun olkapää "jäätyy". Sitä ei kai saada toimimaan muutoin kuin sillä pakkomanipulaatiolla. Nukutetaan ja ymmärtääkseni väkisin väännetään ylös ja siitä toipuminen vie taas oman aikansa.
Eiks se Heliö sanonu mitään, kun kävit 10 viikon jälkeen, siitä kun käsi ei nouse ylös asti?
Älä odota enää vaan soita heti! - kysyttävää
P.....kle kirjoitti:
Kuvittelisin että 4kk jälkeen käsi pitäisi nousta ylös joka kautta. Kannattais varmaan soittaa ja kysyä niin ei tule mitään yllättävää. En halua pelotella, mutta olen kuullut juttuja kun olkapää "jäätyy". Sitä ei kai saada toimimaan muutoin kuin sillä pakkomanipulaatiolla. Nukutetaan ja ymmärtääkseni väkisin väännetään ylös ja siitä toipuminen vie taas oman aikansa.
Eiks se Heliö sanonu mitään, kun kävit 10 viikon jälkeen, siitä kun käsi ei nouse ylös asti?
Älä odota enää vaan soita heti!Kävin tarkalleen ottaen 6.6 Heliön luona. Silloin käsi ei vielä noussut etukauttakaan ihan ylös. Sivukautta se ei liikkunut paljoakaan. Itse vähän sitä kauhistelin kun olin saanut sellaisen kuvan, että liikeratojen pitäisi olla jo kunnossa. Heliö kuitenkin sanoi, että ei käden pidä vielä sivukautta ylös noustakaan.
Minulle sanottiin, että sellaista kriittistä aikaa ovat ensimmäiset kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Niin kauan pitää olla varovainen, ettei olkapää löysty uudelleen.
Muutenhan käteni liikkuu hyvin eli nousee etukautta ylös, saan sen vietyä kauas selän taakse jne. Eikö jäänyt olkapää ole sellainen, ettei olkapää liiku mihinkään suuntaan? En kyllä tiedä. Rintauinti sujuu aivan mahtavasti ei kivun kipua. Vuoteen en voinut uida, otti niin pahasti olkapäästä.
Yritän nyt kuitenkin vielä itse muutaman viikon ennenkuin soitan. Minä nimittäin en tosiaankaan ole millään tavoin harjoittanut noita sivuliikkeitä. En viitsi heti soittaa kun en tosiaankaan ole "tosissani" sivuliikkeitä yrittänyt. Ja, jos ei tulosta synny niin soitan.
Tiedätkö, viime yönä nukuin jo tunnin kipeän olkapään puolella. Ja ekaa kertaa pystyin menemään vatsalleni niin, että kummatkin kädet olivat tyynyn alla. Eli jotain hyvääkin.
Harrastatko muuten mitään sellaista urheilua missä olkapäävammasta on haittaa? Mielenkiinnosta kysyn vielä, minkä ikäinen olet? Löysässä olkapäässä kuulemma iästä on kerrankin hyötyä. Eli alle kolmekymppisillä olkapää löystyy helposti uudelleen, menee helposti sijoiltaan. Vanhemmilla se menee harvemmin uudestaan, tietenkin tapaturmaisesti voi mennä. - P....kle
kysyttävää kirjoitti:
Kävin tarkalleen ottaen 6.6 Heliön luona. Silloin käsi ei vielä noussut etukauttakaan ihan ylös. Sivukautta se ei liikkunut paljoakaan. Itse vähän sitä kauhistelin kun olin saanut sellaisen kuvan, että liikeratojen pitäisi olla jo kunnossa. Heliö kuitenkin sanoi, että ei käden pidä vielä sivukautta ylös noustakaan.
Minulle sanottiin, että sellaista kriittistä aikaa ovat ensimmäiset kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Niin kauan pitää olla varovainen, ettei olkapää löysty uudelleen.
Muutenhan käteni liikkuu hyvin eli nousee etukautta ylös, saan sen vietyä kauas selän taakse jne. Eikö jäänyt olkapää ole sellainen, ettei olkapää liiku mihinkään suuntaan? En kyllä tiedä. Rintauinti sujuu aivan mahtavasti ei kivun kipua. Vuoteen en voinut uida, otti niin pahasti olkapäästä.
Yritän nyt kuitenkin vielä itse muutaman viikon ennenkuin soitan. Minä nimittäin en tosiaankaan ole millään tavoin harjoittanut noita sivuliikkeitä. En viitsi heti soittaa kun en tosiaankaan ole "tosissani" sivuliikkeitä yrittänyt. Ja, jos ei tulosta synny niin soitan.
Tiedätkö, viime yönä nukuin jo tunnin kipeän olkapään puolella. Ja ekaa kertaa pystyin menemään vatsalleni niin, että kummatkin kädet olivat tyynyn alla. Eli jotain hyvääkin.
Harrastatko muuten mitään sellaista urheilua missä olkapäävammasta on haittaa? Mielenkiinnosta kysyn vielä, minkä ikäinen olet? Löysässä olkapäässä kuulemma iästä on kerrankin hyötyä. Eli alle kolmekymppisillä olkapää löystyy helposti uudelleen, menee helposti sijoiltaan. Vanhemmilla se menee harvemmin uudestaan, tietenkin tapaturmaisesti voi mennä.Voi olla että löysällä olkapäällä on eri ohjeistukset kuin muilla ja en tiedä tarkkaan miten se operaatio tehdään.
Jos Heliö ei ollut vielä huolestunut, niin tokko sillä vielä kovin kiirettäkään on.
Tee just niin kuin Heliö on ohjeistanut, niin varmaan hyvä tulee. Kertomasi mukaan se on jo nyt aika hyvä, paitsi se sivunosto. Jos saat sitä sivunostoa treenata niin tee jotakin, että vahvistuu. Jos saat vääntää sitä sivukautta ylös, niin varovasti pikku hiljaa väännät, kipujen mukaan. Kipeetä se varmaan alusa tekee, mutta sellainen terve kipu on normalia.
Alussa voi tulla takapakkia, niin kuin mulla, mutta sitkeesti oon vaan tehnyt sillä liikkeitä, mutta erittäin keskittyen.
Enpä mä muuta urheilua harrasta kuin salilla käyntiä ja siellä jos missä se haittaa.
Vamman jälkeen kivut vain paheni ja lopuksi en enää pystynyt tekemään oikeen mitään, mutta nyt mennään hyvää vauhtia ylöspäin.
Ikää on jo kertynyt 45v, mutta ei se menoa haittaa. Ainoa vaan niin tuntuu että vammoja tulee helpommin.
Työ on erittäin raskasta ja tapaturma altista ja siellä olen loukannut jo melkein joka paikan. Ammatin vaihto olisi ajankohtaista, mutta se uuden työpaikan etsiminen on vaikeaa, kun monet pitävät mua jo liian vanhana. - kysyttävää
P....kle kirjoitti:
Voi olla että löysällä olkapäällä on eri ohjeistukset kuin muilla ja en tiedä tarkkaan miten se operaatio tehdään.
Jos Heliö ei ollut vielä huolestunut, niin tokko sillä vielä kovin kiirettäkään on.
Tee just niin kuin Heliö on ohjeistanut, niin varmaan hyvä tulee. Kertomasi mukaan se on jo nyt aika hyvä, paitsi se sivunosto. Jos saat sitä sivunostoa treenata niin tee jotakin, että vahvistuu. Jos saat vääntää sitä sivukautta ylös, niin varovasti pikku hiljaa väännät, kipujen mukaan. Kipeetä se varmaan alusa tekee, mutta sellainen terve kipu on normalia.
Alussa voi tulla takapakkia, niin kuin mulla, mutta sitkeesti oon vaan tehnyt sillä liikkeitä, mutta erittäin keskittyen.
Enpä mä muuta urheilua harrasta kuin salilla käyntiä ja siellä jos missä se haittaa.
Vamman jälkeen kivut vain paheni ja lopuksi en enää pystynyt tekemään oikeen mitään, mutta nyt mennään hyvää vauhtia ylöspäin.
Ikää on jo kertynyt 45v, mutta ei se menoa haittaa. Ainoa vaan niin tuntuu että vammoja tulee helpommin.
Työ on erittäin raskasta ja tapaturma altista ja siellä olen loukannut jo melkein joka paikan. Ammatin vaihto olisi ajankohtaista, mutta se uuden työpaikan etsiminen on vaikeaa, kun monet pitävät mua jo liian vanhana.Joo, niin aion tehdä. Ei siis vielä huolta. En minäkään mitään ihmeempää urheilua harrasta, ainakaan tosissani.Kaikenlaista olen kyllä harrastanut, enimmäkseen mailapelejä. Kilpaillutkin esimerkiksi aikoinaan squashissa ja jalkapallossa. Viime aikoina sulkapalloa. Mutta nyt olkapään takia on ollut urheilurintamalla hiljaiseloa yli kaksi vuotta!
Ei 45-vuotta ole nykyisin ikä eikä mikään! Ihminen on juuri sen ikäinen kuin haluaa. Itse olen vuoden sinua vanhempi. Työnsaannin suhteen kuitenkin ikävä kyllä ikää usein katsotaan. Tsemppiä kuitenkin jos aiot työtä vaihtaa. Toivon sinulle kaikke ahyvää jatkossa ja kiitos mielenkiintoisesta "kirjeenvaihdosta" tällä palstalla. Siitä on ollut iloa ja apua. :)
- täälläkin kysyttävää
Hei
Täällä eräs nainen, joka oli n 11 vuotta sitten kolarissa, siinä kolari vaiheessa se tapahtui risteyksessä minua päin tultiin vaikka olin autollani jo yli suojatien olisin saanut kaiketi olla yli ensin.Siitä, pääni osui kovalla vauhdilla vasemmalla puolen ikkunaan sen seurauksena on sivukuvat otettu ja todettiin niskanikamassa murtumat pienet 1 mm Voisiko siis mahdollisesti murtumat kun kaksi nikamaa murtunut ne sirut olla jossain painaa jotain hermoa, koska vasen käsi sormet tärisseet jo kohta vuodesta 97 tähän asti 2008 muutosta ei ole olen urheillut liikkunut keppeillyt, uinut, pyöräillyt, edelleen tärisee kun nostan on siis vaikeaa pitää kiinni ja sitten kipu lähtee solisluun kohdin säteilee aina olkapään alapuoleen asiaa tutkitaan onneksi nyt olen menossa ortopedille. Ensi viikolla. Niskassa on myös hieman samaa tärinää mutta harvemmin. ikävää vaan tällainen, mutta tuleekohan leikkaus jos niin millainen kuulumisiin. Ortopedi epäili että saattaisi olla myös hermopinne.Niin ja kun nostan käden vaakatasoon tärisee, sekä pään yläpuolella pahemmin ainakaan ei ole kasvain, parkinson, ms tauti ne on tutkittu odottelee pikaista vastausta oikea käsi on normaali
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324691Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152648Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642533Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252455- 321837
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?601428- 661304
- 821241