Bordercollie..

Bordercollierakas<3

Sopiiko Bordercollie hyvin lapsiperheeseen? Mä oon kyl 11v ja mun sisko on 14v.(eli me ollaa molemmat tyttöjä) Tottuvatko nämä rodut hyvin toisiin elämiin? Meillä on nyt koira ja kani. Mul on kani ja siskollani on koira. Semmoinen pieni Tiibetinspanieli uros ja leikattu kääpiöluppis uros. Mä ajattelin hankkii ehkä parin vuoden pästä Bordercollie uroksen ja mietin että tulisivatko nämä 2koiraa hyvin yhteen?? Eivät tappele tai purise toisilleen ja hyväksyvät muuten toisensa? Tipsu on 4-vuotias ja kani 2v. Kani ei kyl sillee liity tähän, mut haluun tietää että jos se collie tottuis kanii nii eihän se sitte yrittäis saalistaa/paimentaa sitä ku on kuitenki lammaskoira?(mitkä on jalostettu paimentamaan.)
Koira saisi pitkiä lenkkejä ja perus hoidon(tietenkin)ja ruoan aamuin,iltapäivällä ja illalla(jos enää tarvii.)Se koulutettaisiin hyvin ja leikittäisiin joka päivä.Harjausta se saisi kerran viikossa tai 2-3kertaa viikossa. Se saisi nauttia päivistään esim. Se saisi olla vapaana aitauksessa ja takapihallamme,se saisi tosi pitkiä lenkkejä(etenkin iltapäivällä jos ei aamulla kerkeä),sen kanssa leikittäisiin joka päivä,se ehkä vietäisiin tokoon tai agilityyn(koirathan pitävät niistä),se sais myös toisen koiran seuraa ja ennen kaikkea sitä rakastettaisiin koko sydämen pohjasta!!
Sano mitä olet mieltä ja arvostele tämä viesti.

Kysymykset kuuluivat:
-Sopiiko Bordercollie lapsiperheeseen?
-Tottuvatko tämä rotu muihin eläimiin helposti?
-Tappelisivatko nämä urokset keskenään?
-Eihän se jahtaisi kaniani?
No siinä ne olivatkin.

Toivon että vastaisitte terveisin:Kaisu

15

1606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle...

      1.kyllä sopii lapsiperheeseen (varsinkin kun ei ole mitään ihan pikkulapsia)

      2.Luulen että se tulisi toimeen ainakin kanin kanssa, koska se ei ole saalistusvietiinen rotu, mutta ei voi varmasti sanoa, että tulee toimeen toisen koiran kanssa. Mutta kyllä luulisi, bortsut tulevat kuitenkin aika hyvin toimeen muiden koirien kanssa.

      3.En usko että koirat tappelisivat, mutta en voi sanoo varmasti.

      Bordercollie on erittäin vilkas rotu, joka tarvitsee paljon toimintaa päivässä, se ei väsy hetkessä! Toivottavasti menette siis agilityyn ja tokoon ja saatte hauskoja kokemuksia! :)

      No niin, toivottavasti näistä vastauksista oli edes vähän hyötyä sulle...

      • priiinces

        Sinun pitää kouluttaa koira todella hyvin olemaan kanin kanssa.
        Entinen ystäväni otti bordercollien ja siintä ei seurannut hyvää. Ekanakin se ei kouluttanut sitä lähes ollenkaan. Koira repi ihmisten hiuksia ja kuseskeli sisälle ollessaan suunilleen 1 vuotias alkoi vasta tajuta, ettei saa. Koiraa ei siis todellakaan komennettu. Se räksytti koko ajan alhaalla, jos oli yläkerrassa.
        Yksi päivä koiran ollessa keittiössä jossa oli myös kani. Koira sai jotenkin kanin häkin auki ja raateli kanin. Entisen ystäväni pikkusisko tuli huoneeseen ja löysi kaninsa raadeltuna ja koira vieressä.
        Mutta uskon ettei sinulle käy näin. Kuullostaa, että kouluttaisit sen hyvin. Bordercollie on kaunis ja ihana rotu. Itse mietin kerran myös bordercollieta.
        En halunnut säikyttää sinua tällä, mutta halusin vain kertoa miten on käynnyt, kun ei ole koulutettu.


    • bortsuja kaks

      Meillä on kotona 10, 13 ja 15 vuotiaat lapset, kaksi bordercollieta (uros ja narttu, 2 v ja 5 v) sekä labbisuros (8 v), kissa ja kaksi kania (niinpä niin, mikä eläintarha!). Kaikki eläimet tulevat mukavasti toimeen keskenään. Kun koirilla on kuitenkin vähintään pari vuotta ikäeroa, ei pitäisi olla ongelmia. Ja voittehan ottaa narttukoiran ja sitten leikkauttaa jommankumman. Borderit ovat ainakin meillä hyvin lapsirakkaita ja kaikinpuolin lempeitä, hyvillä hermoilla varustettuja koiria. Kaniinkin koira tottuu, kun saavat pennusta asti tutustua, mutta varma on aina varmaa eikä niitä koskaan saa jättää valvomatta samaan tilaan.

      suosittelen myöskin tokoa tai muuta harrastusta, borderi kun on viisas ja tekemisennälkäinen koira, joka helposti pitkästyy.

      • Bordercollierakas<3

        No voitaisiin oottaakin narttu,mutta niillä on ne juoksut ja kukaa ei haluu et urosta leikattais. Tai no etenki mun sisko(koiran omistaja) enkä kyl mäkää,koska se tulis sitte ihan erillaiseks.


      • borderi
        Bordercollierakas<3 kirjoitti:

        No voitaisiin oottaakin narttu,mutta niillä on ne juoksut ja kukaa ei haluu et urosta leikattais. Tai no etenki mun sisko(koiran omistaja) enkä kyl mäkää,koska se tulis sitte ihan erillaiseks.

        Koiramme luulee, että lapset ovat laumasta pahasti karanneita tai muuten kummia otuksia. En uskalla hetkeksikään jättää koiraani lasten kanssa ja se on ihan hermona kun lapsia on lähellä. Nehän yrittävät koko ajan mennä ihan minne tahansa!


      • Kapistus
        Bordercollierakas<3 kirjoitti:

        No voitaisiin oottaakin narttu,mutta niillä on ne juoksut ja kukaa ei haluu et urosta leikattais. Tai no etenki mun sisko(koiran omistaja) enkä kyl mäkää,koska se tulis sitte ihan erillaiseks.

        Edellinenhän juuri sanoi, että nartun voi leikata. Miksi ette halua leikata urosta? Koirasta tulee korkeintaan rauhallisempi, eriasia on jos harrastatte näyttelyitä (leikattu uros muistaakseni hylätään).

        Bordercollie on todella toiminnallinen rotu, ja sille ei välttämättä riitä pitkätkään lenkit ja leikit, vaan se tarvitsee aivotyöskentelyä! (aktiviteettiä) Jos sitä kuitenkin antaa liikaa, bortsusta tulee helposti "höseltäjä" (yli aktiivinen) ja käy kierroksilla.

        Se tarvitsee todella hyvän peruskoulutuksen jottei lähde autojen/mopojen/pyörien yms. perään.
        Kanista sen verran, että sanoisin että tulisi toimeen, mutta ei missään tapauksessa kuitenkaan jätetä valvomatta keskenään.
        Koirat joko tulee tai ei tule toimeen keskenään. Tuleeko tipsu toimeen muiden urosten kanssa? Tämäkin tilanne voi muuttua kun se on samankaton alla toisen uroksen kanssa. Toiset hyväksyvät toisensa heti, toiset ei koskaan. Tällöin toinen joudutaan valitettavasti myymään pois.
        Kannattaa myös miettiä onko tipsu mustasukkainen jne.


    • Bordercollierakas<3

      kaikille vastanneille!! Toivon saavani vielä jotakin sivuja mistä voin katsoa tarkempaa tietoa Bordercolliesta.

      • 2 x bc

        Elikkäs www.sbcak.fi ja http://forum.sbcak.fi

        Jälkimmäinen on linkki suoraan bortsufoorumille, missä voi kysellä rodusta mitä tahtoo ja vastailemassa on sekä kasvattajia että muita bc:n omistajia. Suosittelen lämpimästä tutustumaan.


    • :) unna

      Moi ! mul ois kyseltävää siitä että tuleeko pk collie kanien kanssa toimeen meillä on ulko kaneja pihallamme aitauksessa ei koira kuienkaan siään pääsisi mutta olisi hyvä tietää että alkaisiko koira haukkua kaneillemme koska kanimme säihkähtää koiran haukunttaa ja muitakin kovia tai uhkaavia ääniä.

      Siis jos tiedet jotain kyseisestä aiheesta niin voitko kertoa :)

    • Bordis :D

      Jos nartun leikkauttaa, se luultavasti elää pari vuotta pidempään koska sukupuolivietti ei silloin ohjaile sen elämää. Narttu tai uros, rauhallisempi perhekoira siitä tulee. mutta urosta en haluaisi leikata, sillä se menettää asemansa uroskoirien joukossa.

      P.S. Luin tuon kaiken "Suomen suosituimmat koirarodut - Bordercollie" -kirjasta.

    • Ei, ei, ei, ei

      Bortsu ei ole hyvä vaihtoehto koiraharrastusta aloittavalle teinille. Ei etenkään urosbortsu.

      • brb123

        BC nartut on kyllä usein paljon hankalampia kuin urokset..


    • Sopiiko Bordercollie perheeseen jossa on 6vuotias lapsi?

    • Hyi olkoon

      Bordercollie ei ole todellakaan sopiva sinun tilanteeseesi.Se on aktiivinen ja paljon työtä vaativa rotu, joka ei sovellu tarhaa.

      • Pipe

        Jos ulkokoiraa haluaa hyvä vaihto ehto on esim: Hasky (viihty melkein aina ulkona!!!)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe