oNKO WESTIETÄ PAKKO KÄYTTÄÄ TRIMMAAJALLA JOS ITSE AJAA KARVAN KONEELLA??
WESTIEN TRIMMAUS
17
4019
Vastaukset
- Joonatan
Ei kannattaisi itse ajella koneella. Karvan laatu kärsii ja hankaloittaa jatkossa hoitoa. Trimmaus ei kuitenkaa oo niin kallista. Itse käytän trimmissä ja maksan 25 euroa. Eli ei kovin kallista ja koira on rotunsa näköinen!
- sudenkorento75
Tottakai westie on trimmaajalla trimmattava ellet sitten itse opettele tuon jalon taidon.
Kuten edellinen tuossa jo mainitsi westien turkkin laatu pilaantuu jos sen ajaa koneella, eli pehmenee, takkuuntuu helposti, kerää lian/näinollen ei pysy valkoisena, menettää lämmön/kylmän eristävyyden.
Miksi aina tulee vastaan näitä ihmisiä, jotka ottavat trimmattavan rodun ja sitten eivät ole valmiita hoitamaan sitä turkkia niin kun se pitää? En vain voi ymmärtää.
Westiekerho järjestää trimmauskursseja, jossa voit itse opetella tuon oikeaoppisen trimmauksen.
Voin sanoa, että kyllä sitä mielellään maksaa sen 50€ trimmaajalle, kun huomaa itse mikä työ trimmauksessa on.
Toiseksi, koneella leikattu westie ei myöskään ulkoisesti näytä westieltä kun tuo kuuluisa "pallopää" sekä helmakarvat puuttuvat.- eppu
aivan samaa mieltä sudenkorento75 kanssa olen. Minäkään en voi ymmärtää sellaisia koiran omistajia, jotka ovat trimmattavan rodun ottaneet ja sitten eivät voi sen vertaa koiraansa hoitaa ja sen eteen tehdä, että sen turkin asiamukaisesti hoitaisivat. Ei se todellakaan ole niin iso vaiva siellä trimmaajalla käyttää, jos yhtään koiraastaan välittää. Välinpitämättömiä ihmisiä tuollaiset, tai sitten ovat ottaneet rodun, jonka turkin hoitoon eivät ole perehtyneet tippaakaan ennen pennun ostoa.
- sudenkorento75
eppu kirjoitti:
aivan samaa mieltä sudenkorento75 kanssa olen. Minäkään en voi ymmärtää sellaisia koiran omistajia, jotka ovat trimmattavan rodun ottaneet ja sitten eivät voi sen vertaa koiraansa hoitaa ja sen eteen tehdä, että sen turkin asiamukaisesti hoitaisivat. Ei se todellakaan ole niin iso vaiva siellä trimmaajalla käyttää, jos yhtään koiraastaan välittää. Välinpitämättömiä ihmisiä tuollaiset, tai sitten ovat ottaneet rodun, jonka turkin hoitoon eivät ole perehtyneet tippaakaan ennen pennun ostoa.
kasvattaja painotti todellakin ensitapaamisesta lähtien sitä, että koira on trimmattava asiansaosaavalla ihmisellä. Painotti myöskin moneen otteeseen, että ymmärrän varmasti, että se tulee tehdä 4-6krt. vuodessa. Tottakai siitä tulee kuluja ja jos sillä verukkeella aikoo vetää koiransa koneella itse, niin on valinnut väärän rodun.
- eppu
sudenkorento75 kirjoitti:
kasvattaja painotti todellakin ensitapaamisesta lähtien sitä, että koira on trimmattava asiansaosaavalla ihmisellä. Painotti myöskin moneen otteeseen, että ymmärrän varmasti, että se tulee tehdä 4-6krt. vuodessa. Tottakai siitä tulee kuluja ja jos sillä verukkeella aikoo vetää koiransa koneella itse, niin on valinnut väärän rodun.
onko sulla useampikin "pallopää"? :) Itsellä kaksi kappaletta tyttöjä.
- sudenkorento75
eppu kirjoitti:
onko sulla useampikin "pallopää"? :) Itsellä kaksi kappaletta tyttöjä.
Meiltä löytyy 2 pallopäätä, uroksia molemmat,
toinen 2v. ja toinen 4v. Kyllä se näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että niitä kertyy ainakin tuplat talouteen.... ;-) - eppu
Meiltä löytyy 2 pallopäätä, uroksia molemmat,
toinen 2v. ja toinen 4v. Kyllä se näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että niitä kertyy ainakin tuplat talouteen.... ;-)Minä sinnittelin kolmetoista vuotta ensimmäiseni kanssa, hinku oli kova ottaa toinen, mutta sain sen kun olin vielä lapsi ja perheessä oli toisia koiria kolme kappaletta, niin vanhemmat ei oikein sulanu ajatukselle. Epun kuoltua, joka siis eka westini oli, otin sitten Helmin (2,5v) ja Lilli on kohta vuoden. Nyt on sitten taas kova vauvakuume, mutta pakko odottaa ainakin ensi keväseen saakka. On ne niin ihania.
- pilleri
Minulla ei ole kokemusta Westieistä, haluaisin tietää minkälainen koira se on. Olen aina halunnut koiraa ja harkitsen sitä nyt, Westie on ehdottomesti se rotu jonka haluan.Minulla nyt 15v. uroskissa ja vähän mietityttää, mitenkö tulisivat toimeen. Mistä saan tietoja kasvattajista?
- pete123321
Riippuu vähän tilanteesta. Jos Pennun karva on annettu kasvaa pilalle (esim. pesty tms.), niin lähes ainoa keino on leikata karva.
Jos taas haluaa käyttää westiä näyttelyissä, niin silloin nypintä on ainoa keino pitää turkki kunnossa. Itsekin voi nypinnän opetella, jolloin kannattaa käyttää trimmaajalla ja kysyä neuvoja.
Jos taas pitää ns. kotikoirana, niin silloin ei ole kovin paljon merkitystä, onko turkki ajettu vai nypitty, koska itse koiralle ei ole merkitystä sille, onko karva ajettu koneella.
-Pete- Kardner
Trimmaan koiria ja kyllä olen pystynyt nyppimään pesussakin käyneet pennut. Tiheää pesua ei tietenkään voi suositella eikä varsinkaan tehtynä juuri ennen trimmausta. Pentu olisi hyvä käyttää ensimmäisessä trimmissä 4-5 kuukauden iässä, mutta ammattilainen kyllä pystyy saamaan koiran turkin kuntoon, vaikka omistaja olisi alkuun ikävä kyllä lipsununutkin turkin hoidosta ja antanut sen kasvaa (edellyttäen, ettei turkin ei ole annettu pahasti takkuuntua ja turkki on oikean laatuinen).
Olen vahvasti eri mieltä, siitä kannattaako turkki nyppiä vai ajella kotikoiran ollessa kyseessä. Monissa yhteyksissä on tullutkin tällä palstalla esille, että leikattu turkki tuo tullessaan mm. seuraavat huonot puolet. Turkki pehmenee, mikä tarkoittaa että se myös takkuuntuu ja likaantuu herkemmin (ja tämä taas tietää omistajalle ylimääräistä työtä ja koiralle turhia pesuja ja tiuhaan toistuvat pesut taas eivät ole välttämättä westien iholle hyväksi). Leikattu turkki ei myöskään avonaisempana suojaa koiraa niin hyvin kuin nypitty kaksiosainen turkki. Ja täytyy kyllä sanoa, että harvoin olen nähnyt leikattuturkkista westietä, joka näyttäisi siltä kuin rodun kuuluisi näyttää. Usein näkemäni leikattuturkkiset westiet eivät näytä enää valkoisilta, vaan pikemminkin harmailta. Erikseen ovat tietysti ne rotunsa edustajat, jotka ovat jääneet erittäin pehmeäturkkiseksi eikä karva tule enää siitä koskaan karkeutumaan. Näillä koirilla karva ei lähde normaalisti irti ja ainut järkevä toimenpide on leikkaus. Tässäkin kannattaa muistaa, että useilla westieillä pentuturkki saattaa olla aika pehmeä ja voi kestää 2-4 trimmauskertaa ennenkuin karva alkaa saada tarvittavaa karkeutta. Eli heti ei kannatta turkkia lähteä saksimaan, jos se vaikuttaa pehmeähköltä.
Olen sitä, että jo ennen koiran hankkimista olisi syytä hetkeksi istahtaa ja miettiä, mitä harkitsemansa rodun turkin hoito vaatii.Miksi ottaa itselleen nypittäväturkkisen koiran, jos kuitenkin haluaisi sittenkin leikeltävän?? Itse en edes suostuisi antamaan koiraa pennunostajalle, joka ei viitsisi / haluaisi pitää kiinni rodulle suositellusta ja hyväksi koetusta turkin hoidosta ja kehottaisin harkitsemaan jotakin toista hänelle sopivampaa rotua. - sudenkorento75
Kardner kirjoitti:
Trimmaan koiria ja kyllä olen pystynyt nyppimään pesussakin käyneet pennut. Tiheää pesua ei tietenkään voi suositella eikä varsinkaan tehtynä juuri ennen trimmausta. Pentu olisi hyvä käyttää ensimmäisessä trimmissä 4-5 kuukauden iässä, mutta ammattilainen kyllä pystyy saamaan koiran turkin kuntoon, vaikka omistaja olisi alkuun ikävä kyllä lipsununutkin turkin hoidosta ja antanut sen kasvaa (edellyttäen, ettei turkin ei ole annettu pahasti takkuuntua ja turkki on oikean laatuinen).
Olen vahvasti eri mieltä, siitä kannattaako turkki nyppiä vai ajella kotikoiran ollessa kyseessä. Monissa yhteyksissä on tullutkin tällä palstalla esille, että leikattu turkki tuo tullessaan mm. seuraavat huonot puolet. Turkki pehmenee, mikä tarkoittaa että se myös takkuuntuu ja likaantuu herkemmin (ja tämä taas tietää omistajalle ylimääräistä työtä ja koiralle turhia pesuja ja tiuhaan toistuvat pesut taas eivät ole välttämättä westien iholle hyväksi). Leikattu turkki ei myöskään avonaisempana suojaa koiraa niin hyvin kuin nypitty kaksiosainen turkki. Ja täytyy kyllä sanoa, että harvoin olen nähnyt leikattuturkkista westietä, joka näyttäisi siltä kuin rodun kuuluisi näyttää. Usein näkemäni leikattuturkkiset westiet eivät näytä enää valkoisilta, vaan pikemminkin harmailta. Erikseen ovat tietysti ne rotunsa edustajat, jotka ovat jääneet erittäin pehmeäturkkiseksi eikä karva tule enää siitä koskaan karkeutumaan. Näillä koirilla karva ei lähde normaalisti irti ja ainut järkevä toimenpide on leikkaus. Tässäkin kannattaa muistaa, että useilla westieillä pentuturkki saattaa olla aika pehmeä ja voi kestää 2-4 trimmauskertaa ennenkuin karva alkaa saada tarvittavaa karkeutta. Eli heti ei kannatta turkkia lähteä saksimaan, jos se vaikuttaa pehmeähköltä.
Olen sitä, että jo ennen koiran hankkimista olisi syytä hetkeksi istahtaa ja miettiä, mitä harkitsemansa rodun turkin hoito vaatii.Miksi ottaa itselleen nypittäväturkkisen koiran, jos kuitenkin haluaisi sittenkin leikeltävän?? Itse en edes suostuisi antamaan koiraa pennunostajalle, joka ei viitsisi / haluaisi pitää kiinni rodulle suositellusta ja hyväksi koetusta turkin hoidosta ja kehottaisin harkitsemaan jotakin toista hänelle sopivampaa rotua.itselläni on kotona leikattu versio (johtuen turkin laadusta) ja voin totisesti sanoa, että 100 kertaa mielummin ottaisin rodunmukaisen turkin koiralleni. Kuten sanoit, se on aina harmaa, sillä on kesällä aina kuuma koska turkki on järjettömän paksu vaikka karva pidetään lyhyenä, turkki takkuuntuu ja takkuja on vaikea selvittää....huh työtä riittää ja annas olla kun peset koiran, kuivaus kestää ikuisuuden, föönilläkin.
- aloittaja
kysyi yksinkertaisen kysymyksen ja täällä ollaan heti moralisoimassa. asiat voidaan kertoa niin monella eri tavalla, valitettavasti monet harrastajat syyllistyvät ystävällisen neuvomisen sijaan trkeilyyn.
- sudenkorento75
itse en näe kenenkään kirjoittajan tekstissä tärkeilyä, jokainen tässä asiasta tietävä kertoo tarkalleen miksi koira pitää trimmata oikeaoppisesti. Sen sijaan jos oikein haluaa tekstiin kiinnittää huomiota niin aloittaja esittää asiansa huutamalla, sekä esitää kysymyksen joka tällaisen rodun omistajalle pitäisi olla oikeasti itsestäänselvyys. Tätä asiaa kun painotetaan enemmän kuin tarpeeksi ennekuin koira ostetaan, ellei sitten kyseessä ole joku viron tuonti/paperiton.
"Asiat voi esittää niin monella tavalla" ja myöskin ne voi ymmärtää monella tavalla. - älähtää
itse en näe kenenkään kirjoittajan tekstissä tärkeilyä, jokainen tässä asiasta tietävä kertoo tarkalleen miksi koira pitää trimmata oikeaoppisesti. Sen sijaan jos oikein haluaa tekstiin kiinnittää huomiota niin aloittaja esittää asiansa huutamalla, sekä esitää kysymyksen joka tällaisen rodun omistajalle pitäisi olla oikeasti itsestäänselvyys. Tätä asiaa kun painotetaan enemmän kuin tarpeeksi ennekuin koira ostetaan, ellei sitten kyseessä ole joku viron tuonti/paperiton.
"Asiat voi esittää niin monella tavalla" ja myöskin ne voi ymmärtää monella tavalla.johon...jne.
- sudenkorento75
älähtää kirjoitti:
johon...jne.
miten kukakin haluaa asian nähdä/ymmärtää.
Mitä mieltä muuten itse olet aloituksesta. - vaikuttaa
miten kukakin haluaa asian nähdä/ymmärtää.
Mitä mieltä muuten itse olet aloituksesta.lapsen kirjoittamalta jolla ei ole edes koiraa.
- pklo
vaikuttaa kirjoitti:
lapsen kirjoittamalta jolla ei ole edes koiraa.
Toivottavasti kysyjä on ottanut hyvistä asiantuntevista neuvoista onkeensa ja toteuttaa niitä koiransa turkinhoidossa.:-)
Pienellä harjoittelulla ja vaivalla westiellä on onnellinen mieli, hyvä turkki ja iloinen omistaja, jonka ei tarvitse turhia stressata turkin hoidosta kunhan sen tekee "oikein".
Westien rotuyhdistys järjestää myös trimmauskursseja eli voit opetella trimmaamaan koirasi myös itse. Näin säätät pennosia ja saat itse kokemusta asiasta. Siellä myös selitetään turkinhoidon perusasiat. Kursseja voit kysellä yhdistyksestä. http://westie.meisseli.net/
Toivottavasti neuvot, joita olet saanut auttavat sinua eteenpäin koirasi tai tulevan koirasi kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315376- 363711
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112525
- 292112
- 122047
- 1631876
- 1051352
- 141338
- 1371154