Olen lapsena saanut sellaisen kasvatuksen, että
meidän suomalaisten pitäisi ajaa eurooppalaisilla
autoilla. Juuri tästä syystä ajelinkin pitkään
Opelilla ja Fordilla, koska ne olivat mielestäni
sellaisia tavallisen ihmisen halpoja ajokkeja.
Kyllähän ne aika halpoja olivatkin hankkia (
tietenkin käytettynä), mutta huoltotoimenpiteitä
niiden kanssa joutui tekemään todella paljon.
Pidin asiaa luonnollisena, ja siitä syystä
asuinkin useita vuosia ”autokorjaamolla”.
Lopulta 20 vuotta vanha Opelini hajosi
korjauskelvottomaksi, ja silloin ostin
koemielessä ensimmäisen ”riisikuppini”.
Hankkimani 10 vuotta vanha Nissan Sunny olikin
erittäin vähän ajettu ja täysin virheetön yksilö,
joten arvelin sen jonkin aikaa kestävän.
Kun tarkastelin ajoneuvoa lähemmin, niin
havaitsin, että auto oli tekniikaltaan
huomattavasti vanhaa Opeliani parempi. Moottori
ei vuotanut eikä kuluttanut öljyä eikä
tekniikassa muutenkaan ollut mitään vilppiä.
Vaikka auto oli kaasutinversio automaattiryypyllä
varustettuna, niin se käynnistyi aina kylmänä ja
kuumana esimerkillisen hyvin. Opelin
käynnistäminen puolilämpimänä oli aina ollut
todellista salatiedettä. Myös lämmityslaite oli
riisikupissa kunnollinen, ja siinä pysyivätkin
ikkunat kirkkaina talvella. Opel oli siihen (
paljon uudempanakin) verrattuna täydellinen
jääkaappi. Varsinkin tuuletin oli täysin ala-
arvoinen.
Olin tähän ensimmäiseen riisikuppiini todella
tyytyväinen, sillä se ei tarvinnut muuta huoltoa
kuin oljyn vaihtamisen aina silloin tällöin. Auto
starttasi aina eka laakilla ja kävi
moitteettomasti, joten olin siirtynyt kerralla
aivan toiseen maailmaan, huolettomaan autoiluun.
Enää ei tarvinnut joka pyhä olla kädet rasvassa,
vaan saattoi tehdä kotona muitakin hommia.
Havaitsin, että aiempi eurooppalaisten autojen
ylivertaisuuden ihannointi oli ollut täydellistä
harhaa.
Yhteistyö tämän ensimmäisen riisikupin kanssa ei
kestänyt kauaa, sillä tämä erittäin hyväkuntoinen
Nissan romuttui kolarissa parin vuoden päästä.
Olin kuitenkin siihen mennessä jo oppinut sen,
että ”riisikupit” ovat todella huolettomia
pikkuautoja, ja siitä syystä ostinkin sen jälkeen
käytetyn Toyota Carinan ( vm 1991)
automaattivaihteistolla varustettuna. Tämä olikin
paras hankintani. Auto on selvästi Nissania
parempi, ja automaatti toimii pikkuautoksi aivan
hyvin. Tämä auto onkin aivan oivallinen
kaupunkiajoon, koska se on kevyt ja helppo
ajettava ja sen saippualaatikkokorista on
erittäin hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Jos Nissan oli huoleton ajokki, niin Toyota
tuntuu olevan vieläkin parempi. Olen ajellut
sillä jo melkein viisi vuotta, eikä autossa ole
ollut yhtään vikaa. Kerran akku tyhjeni, kun
sisävalo jäi palamaan pitkäksi aikaa. Käytän
autossa synteettistä öljyä ja vaihdan sen kerran
vuodessa. Muita huoltotoimenpiteitä autolle ei
tarvitse tehdä. Tämän perusteella väitän, että
Toyota on tekniikaltaan erittäin laadukas tuote.
Jos ”riisikuppeja” arvioidaan kokonaisuutena,
niin korityössä on kyllä eurooppalaista
heppoisempi leima, joten täytyy vähän tarkkailla
alustan kuntoa. Myös jousituksessa on hieman
toivomisen varaa, sillä Carina on isoissa
heitoissa vähän töksähtävä. Tavalliseen
jokapäiväiseen ajoon tavalliselle kuljettajalle
se on kuitenkin aivan OK juuri luotettavuutensa
vuoksi.
Jos jatkossa joudun hankkimaan itselleni pikku-
auton kaupunkikäyttöön, niin se on
todennäköisesti Toyota varustettuna
automaattivaihteella. Alan olla jo vanha mies
enkä siksi halua hankkia itselleni enää
eurooppalaisia vikapesiä.
Miksi "riisikuppi"!!!
34
1176
Vastaukset
- auto
nykyään tarkoittaa juuri halpasaksalaisia autoja,
kuten opelia, fordia ja klonkswagenia.
Halpajapseja lähinnä edustavat daewoo, suzuki ja
daihatsu.- Anonyymi
Muualla aasialainen halpis on myös Toyota, mutta meillä ollaan osattu kehittämään suuri huijaus ja panttimaksu jne... ja hölmöt autonostajat ostavat surkean auton kovaan hintaan tyhmyyttään ja tietämättömyyttään.
- Anonyymi
Ei ikinä riisikuppia alle! VW nyt ja aina.
- Anonyymi
Onko isokin nautinto oolla huijarin ja kusettajan koekaniini?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko isokin nautinto oolla huijarin ja kusettajan koekaniini?
Tarkennettuna tietenkin törkeästä petoksesta tuomitun huijarin maksava uhrilammas?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennettuna tietenkin törkeästä petoksesta tuomitun huijarin maksava uhrilammas?
Tuotehan on hyvä ja esim, Golf on ollut aina ja on edelleen luokkansa mittari.
- Anonyymi
Toyota, kuusi kirjainta joihin luottaa.
- Anonyymi
Kyllä Toyotaan voi luottaa. Varma ja nopea ruostumaan ja meluisin luokassaan, kehnot ajo-ominaisuudet ja epämukavuus on tuttua.
- Anonyymi
EU asuvalla velvollisuus ostaa eurooppalainen auto. Japanilaisen, kiinalaisen tai Korealaisen auton ostaja lahjoittaa rahansa kaukoidän autoteollisuudelle, eli sahaa tavallaan omaa oksaansa poikki.
- Anonyymi
Ja lisäksi aasialaiset autot on surkeampia, ei voi ymmärtää suomalaista hölmöyttä. No eipä tuota ymmärrä kukaan eurooppalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisäksi aasialaiset autot on surkeampia, ei voi ymmärtää suomalaista hölmöyttä. No eipä tuota ymmärrä kukaan eurooppalainen.
Mielestäni saksalaiset autot ovat niitä kaikkein huonoimpia. Ovat eniten hinattuja talvella, ovat ojissa eniten, ja myös kolareissa. Toisaalta saksalaiset tuossa genressä japanilaisia kyllä 100-0.....😂🤣
- Anonyymi
Tojota = Riisikippo. BU hah haahhahh haaaaaaaaaa !
- Anonyymi
Miksi riisikuppi.? siksi kun et muuta saa.
- Anonyymi
Melko turhaa miettiä ja muistella aikaa ennen 2010, sillä autot ovat ihan toisia kuin ennen vanhaan.
Taitaa taas kerran olla ihan joku muu kuin vaari tuonkin tarinan takana? Haiskahtaa yhteiseltä tutultamme, hihii!- Anonyymi
No ei ole riisikupit paljoa muuttuneet. Ruostuminen vahvasti mukana kuvioissa, samoin laiskat vaparikoneet, ns. kierroskoneet, mitä pitää ulisuttaa.
Tosin yksi asia on muuttunut - pakon edessä on riisikuppeihinkin lisätty elektroniikkaa, joten niissäkin on nykyään sähkövikoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole riisikupit paljoa muuttuneet. Ruostuminen vahvasti mukana kuvioissa, samoin laiskat vaparikoneet, ns. kierroskoneet, mitä pitää ulisuttaa.
Tosin yksi asia on muuttunut - pakon edessä on riisikuppeihinkin lisätty elektroniikkaa, joten niissäkin on nykyään sähkövikoja.Tämän päivän lehdissä oli juttu komponenttien saantivaikeuksista Kiinasta eurooppalaisiin autoihin. Toyotaa ei mainittu. Ei kai ole mikään salaisuus enää että volkkareissa käytettäneen kiinalaisia komponentteja varsinkin elektroniikan osalta. Eikä olisi kovinkaan suuri yllätys sen ketjujakopäänkään valmistusmaa. Surkeimmat ja halvimmat rullaketjut ovat aina olleet kotoisin Kiinasta ja halvalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän päivän lehdissä oli juttu komponenttien saantivaikeuksista Kiinasta eurooppalaisiin autoihin. Toyotaa ei mainittu. Ei kai ole mikään salaisuus enää että volkkareissa käytettäneen kiinalaisia komponentteja varsinkin elektroniikan osalta. Eikä olisi kovinkaan suuri yllätys sen ketjujakopäänkään valmistusmaa. Surkeimmat ja halvimmat rullaketjut ovat aina olleet kotoisin Kiinasta ja halvalla.
"vaparikoneet, ns. kierroskoneet, mitä pitää ulisuttaa."
Oletko milloinkaan katsellut formula ja rallikisoja joissa ei koneessa olisi kierroksia ja ulvontaa koneesta riippumatta vai mitä se "ulisuttaminen" sinulla tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän päivän lehdissä oli juttu komponenttien saantivaikeuksista Kiinasta eurooppalaisiin autoihin. Toyotaa ei mainittu. Ei kai ole mikään salaisuus enää että volkkareissa käytettäneen kiinalaisia komponentteja varsinkin elektroniikan osalta. Eikä olisi kovinkaan suuri yllätys sen ketjujakopäänkään valmistusmaa. Surkeimmat ja halvimmat rullaketjut ovat aina olleet kotoisin Kiinasta ja halvalla.
"EU asuvalla velvollisuus ostaa eurooppalainen auto. Japanilaisen, kiinalaisen tai Korealaisen auton ostaja lahjoittaa rahansa kaukoidän autoteollisuudelle, eli sahaa tavallaan omaa oksaansa poikki."
Että tällainen "eurooppalainen" kiinalainen josta rahat jää omaan käyttöön? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän päivän lehdissä oli juttu komponenttien saantivaikeuksista Kiinasta eurooppalaisiin autoihin. Toyotaa ei mainittu. Ei kai ole mikään salaisuus enää että volkkareissa käytettäneen kiinalaisia komponentteja varsinkin elektroniikan osalta. Eikä olisi kovinkaan suuri yllätys sen ketjujakopäänkään valmistusmaa. Surkeimmat ja halvimmat rullaketjut ovat aina olleet kotoisin Kiinasta ja halvalla.
Sulla onkin varmasti pätevää tietoa väitteesi tueksi?
Onko koska ollut ongelmaa jakopään kanssa, taitaa olla aika kauan siten? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vaparikoneet, ns. kierroskoneet, mitä pitää ulisuttaa."
Oletko milloinkaan katsellut formula ja rallikisoja joissa ei koneessa olisi kierroksia ja ulvontaa koneesta riippumatta vai mitä se "ulisuttaminen" sinulla tarkoittaa?Ulisuttaminen tarkoittaa sitä, että konetta pitää ihan arkiajossakin kierrättää 3000-5000 rpm lukemiin, mikäli tarve on saada vähän enemmän liikettä aikaan.
Sehän on kanssa tyypillistä, että vaparimopolla varustettuja hypetyksiä (KIA Tolloloota) aina ensin kehutaa koeajoissa, miten on voimaa, kun kiihdytetään 0-50 km/h liikennevaloissa.
Toisaalta, kun on vähän enemmän ajeltu, niin sitten tulee moitetta, että reilummin kaasua painettaessa tympii, kun polttomoottori herää päiväuniltaan alitehoisen sähkömoottorin tueksi ja koska vaparimoposta saa kunnolla tehoa vain kovilla kierroksilla, niin sitten sitä ulinaa piisaa. Tästä sitten seuraa, että kuljettajat aina tunnustavat vaihtaneensa tyylilajiksi kuhnimisen, missä kaasupoljinta poljetaan höyhenen kevyesti, ettei tulla tahattomasti herätettyä polttomoottoria ulisemaan. Eli "reippaat ja ajamisesta helppoa tekevät" auto pakottavat hissutteluun. Käytännössä.
Ilman hypetystekniikkaa moitteet tulee etenkin automaattilaatikkojen kanssa siitä, että kaasun painaminen saa aikaan enemmän ääntä kuin liikettä. Vaan ei vaihtoehtoja ole kierroskoneen kanssa! Pakko ulisuttaa 3000 rpm että saa mitään ulos.
Tässä kohtaa kannattaa huomata, että 160 Nm maksimiväännön ja 120 hv maksimitehon tarjoilevasta vaparimoposta saattaa irrota vajaat 30 kW @ 2000 rpm, kun samantehoinen turbokone tuuttaa suuremman vääntönsä ansiosta 50 kW. Vaparia pitää kierrättää selvästi korkeammilla kierroksilla.
Ero näkyy myös autolehtien ohituskiihtyvyysmittauksissa. Jos vapariin laitetaan sen verran suurempi iskutilavuus, että max teho saadaan samaksi kuin turbokoneessa, niin tappiin asti kierrätettäessä (mm. 0-100 kiihdytys) suorituskyky on aika tasan. Mutta kun ei kierrätetä tappiin, ero on iso. Esim. ohituskiihtyvyys 4.-6. vaihteilla on paljon verkkaisempaa ja käytännössä vaparilla pitää käyttää niin ohituksissa kuin moottoriteiden liittymisrampeissa aina pykälän pienempää vaihdetta. Eli kolmosta pesään (ja kierrokset viiteen tonniin), kun turbokoneen kanssa riittää nelonen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulisuttaminen tarkoittaa sitä, että konetta pitää ihan arkiajossakin kierrättää 3000-5000 rpm lukemiin, mikäli tarve on saada vähän enemmän liikettä aikaan.
Sehän on kanssa tyypillistä, että vaparimopolla varustettuja hypetyksiä (KIA Tolloloota) aina ensin kehutaa koeajoissa, miten on voimaa, kun kiihdytetään 0-50 km/h liikennevaloissa.
Toisaalta, kun on vähän enemmän ajeltu, niin sitten tulee moitetta, että reilummin kaasua painettaessa tympii, kun polttomoottori herää päiväuniltaan alitehoisen sähkömoottorin tueksi ja koska vaparimoposta saa kunnolla tehoa vain kovilla kierroksilla, niin sitten sitä ulinaa piisaa. Tästä sitten seuraa, että kuljettajat aina tunnustavat vaihtaneensa tyylilajiksi kuhnimisen, missä kaasupoljinta poljetaan höyhenen kevyesti, ettei tulla tahattomasti herätettyä polttomoottoria ulisemaan. Eli "reippaat ja ajamisesta helppoa tekevät" auto pakottavat hissutteluun. Käytännössä.
Ilman hypetystekniikkaa moitteet tulee etenkin automaattilaatikkojen kanssa siitä, että kaasun painaminen saa aikaan enemmän ääntä kuin liikettä. Vaan ei vaihtoehtoja ole kierroskoneen kanssa! Pakko ulisuttaa 3000 rpm että saa mitään ulos.
Tässä kohtaa kannattaa huomata, että 160 Nm maksimiväännön ja 120 hv maksimitehon tarjoilevasta vaparimoposta saattaa irrota vajaat 30 kW @ 2000 rpm, kun samantehoinen turbokone tuuttaa suuremman vääntönsä ansiosta 50 kW. Vaparia pitää kierrättää selvästi korkeammilla kierroksilla.
Ero näkyy myös autolehtien ohituskiihtyvyysmittauksissa. Jos vapariin laitetaan sen verran suurempi iskutilavuus, että max teho saadaan samaksi kuin turbokoneessa, niin tappiin asti kierrätettäessä (mm. 0-100 kiihdytys) suorituskyky on aika tasan. Mutta kun ei kierrätetä tappiin, ero on iso. Esim. ohituskiihtyvyys 4.-6. vaihteilla on paljon verkkaisempaa ja käytännössä vaparilla pitää käyttää niin ohituksissa kuin moottoriteiden liittymisrampeissa aina pykälän pienempää vaihdetta. Eli kolmosta pesään (ja kierrokset viiteen tonniin), kun turbokoneen kanssa riittää nelonen.Huomaa,ettet ole paljoa eri autoja ajanut. Saati sitten prätkiä.
- Anonyymi
Toyotalla mennään puolet sähköllä taas.
- Anonyymi
Ja se toinen puolikas ajetaan sitten 13 l/100 km kulutuksella, jotta keskariksi tulee 6,5
- Anonyymi
Itse työskentelin aikanaan metalliteollisuuden parissa ja meillä oli sallittu ainoastaan eurooppalaiset automerkit.
Teimme yhteistyötä eurooppalaisten yritysten parissa ja tämä oli syynä japanilaisten autojen liisauskieltoon. Toki ei niitä tainnut kukaan kaivatakaan leasing listalle.
Ford, VW, Opel ja Volvo olivat suosituimmat merkit. - Anonyymi
Neuvostoliitossakin vain oman maan ladat ja mosset oli sallittuja niin eikai euvostoliitossakaan sallita muita kuin oman "valtakunnan" huijarimerkkejä
- Anonyymi
Venäjällä kaikki onkin kaikki toisin. Sieltä tuodaan Camryt ja Ravit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjällä kaikki onkin kaikki toisin. Sieltä tuodaan Camryt ja Ravit.
Kuten myös BMWt ja Mersut joita myös kootaan Venäjällä. .. vai tuodaanko sittenkään venäjältä autoja Suomeen. Mietippä sitä...
Mun RAVi tuotiin Japanista kuten kaikki saman malliset RAVit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjällä kaikki onkin kaikki toisin. Sieltä tuodaan Camryt ja Ravit.
Minne ne tuodaan? Ei ainakaan suomeen.
- Anonyymi
Hienoa, ja mitä lahjoja tuhlaamaan kun arskan voi haistaakin. Haistin itsekin.
- Anonyymi
"Eli kolmosta pesään (ja kierrokset viiteen tonniin), kun turbokoneen kanssa riittää nelonen."
Onko sinulla vielä joku museoauto jossa joku manuaalikeppivaihdehämmennin?? Meillä vaan oikaistaan nilkkaa ja portaton automaatti hoitaa loput! Eikä meillä täysikäisillä ja täyspäisillä tunneta mitään liikennevalokiihdytyksiä, Miksi pitäisi kiihdytellä ja kisailla liikenteessä? Jotain finninaamojen, märkäkorvien ja idioottien hommaa, ei kyllä kiinnosta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli kolmosta pesään (ja kierrokset viiteen tonniin), kun turbokoneen kanssa riittää nelonen."
Onko sinulla vielä joku museoauto jossa joku manuaalikeppivaihdehämmennin?? Meillä vaan oikaistaan nilkkaa ja portaton automaatti hoitaa loput! Eikä meillä täysikäisillä ja täyspäisillä tunneta mitään liikennevalokiihdytyksiä, Miksi pitäisi kiihdytellä ja kisailla liikenteessä? Jotain finninaamojen, märkäkorvien ja idioottien hommaa, ei kyllä kiinnosta!Olet oikeassa. Noita keskenkasvuisia pikkupilisiä näköjään riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli kolmosta pesään (ja kierrokset viiteen tonniin), kun turbokoneen kanssa riittää nelonen."
Onko sinulla vielä joku museoauto jossa joku manuaalikeppivaihdehämmennin?? Meillä vaan oikaistaan nilkkaa ja portaton automaatti hoitaa loput! Eikä meillä täysikäisillä ja täyspäisillä tunneta mitään liikennevalokiihdytyksiä, Miksi pitäisi kiihdytellä ja kisailla liikenteessä? Jotain finninaamojen, märkäkorvien ja idioottien hommaa, ei kyllä kiinnosta!Hahhahhaa, mopoauton vaihteisto sulla.
Niitäkin nimenomaan on haukuttu siitä, että kone huutaa ja tuntuu kuin kytkin luistaisi, kun kone vaan huutaa koko ajan max. tehon kierroksilla kiihdytykset. Joten uudemmat on ohjelmoitu käyttämään "kiinteitä" välityksiä kuin kyseessä olisi perinteisempi automaatti.
Kovasti tuntui tollolootakuskeillakin taannoin olleen liikennevalo kiihdyttelyt mielessä. Etenkin anjoviiksilla. Piti aikanaan oikein netistä selvittää, illainen tykki oli kyseessä, kun oli niin kovat näyttömisen halut näillä liikenteessä. No, kireimmät versiot kiihtyivät jopa karvan alle 10 s nollasta sataan. Kai sekin tuntui ripeältä jokin 12-13 nollasta sataseen karvalakin jälkeen.
Taisi vaan ajan mittaan anjoviskuskeillekin avautua, ettei 10 s ole 2000 luvulla enää kovinkaan kummonen lukema. Nyt sitten palattu taas selittämään "ei tämä häävi ole eikä kulje, mutten tarvikaan". Tähän tyyliin kyllä istuu myös manuaalin eli polkuauton ylistäminen periaatteella "ei rikkoontuvaa tekniikkaa" tai tämä perinteinen "ei mulla sitten kiire ollutkaan".
Tosin sen manuaalin viehätyksen taitaa ymmärtää myös MMT robotilla ajaneet. Kyseessähän on keksintö, jonka olemassaolon tojoterot ovat yrittäneet kiistää ja sen epäonnistuttua ovat väittäneet, ettei näitä koskaan ole Suomeen tuotu. Niin nolo se oli.
- Anonyymi
Koska seniili tojovaari käy vähän hitaalla, tarvitaan lisää rautalankaa
Taanoin tojosedät olivat kovin innokkaita ottamaan liikenenvalokisoja ja ylipäätään koheltamaan taajamissa, kun kuvittelivat ajavansa hirmuisella urheiluatolla... kun alla oli hikisesti 10 sekunnissa 0-100 kiihtyvä kuminauhaveto.
No, ovat sittemmin oppineet, ettei tuollainen suorituskyky ole ollut kovin ihmeellinen viimeisten 30 vuoden aikaan ;-D
Se, missä tehoja pitäisi käyttää, on liikennevalojen sijaan moottoriteiden ja valtaväylien liittymiskaistat. Valtaväylälle liittyvän PITÄISI kiihdyttää nopeutensa valtaväylän liikennevirran mukaiseksi, mutta sehän ei papoilta onnistu, vaan siltä kolmion takaa poukataan surutta liikenteen tulpaksi n. 60 km/h.
No, ei kyllä tojopellejä muutenkaan säännöt kiinnosta. Neljänkympin alueella ajetaan 60-70 km/h, satasen alueella 85-95 ja painellaan jarrua peltipoliisien kohdalla. Jos ei kelalla pala etusumuvalot, niin sitten ajellaan pimeällä ja vesisateessa ilman takavaloja.- Anonyymi
Moni haluaisi nähdä tojotan takavalot, mutta tojopapat ovat niin kohteliaita, etteivät halua näyttää niitä muille. Eikä liikennevaloissakaan kisata, se saattaa tuntua siltä, jos omassa kulkupelissä on vähän alkeellisempi vaihteisto. Moottoritielle tojopappa ei koskaan tule toisen eteen. Annetaan kiireisempien mennä, eikä kiilata. Eikä roikuta toisen perässä, laitetaan adaptiivinen tasanopeudensäädin (joka toimii myös lumisateella) päälle ja pidetään kunnollinen turvaväli. Nopeusrajoituksia noudatetaan aina. Lähdetään liikkeelle ajoissa, niin ei tarvi kaahata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882168
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161351ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201279- 301223
- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3151068- 781013