Eli miten noi päiväsakot määräytyy? Kun kuukausitulojen mukaan kuulemma mutta jos olet opiskelija ja olet kesätöissä niin määräytyykö se niiden mukaan? Olen saanut kahdelta eri poliisilta eri vastauksen.. Toinen sanoi että edellisen vuoden tulojen mukaan ja toinen käräjäoikeuden aikainen kk/palkka.. Ammattitaidotonta porukkaa siellä näköjään. Eli käräjille on menossa, kannattaako ottaa loparit ennen käräjiä jotta säilyy pienemmillä sakoilla?
Päiväsakkojen määräytyminen
7
11625
Vastaukset
- asiasta
Päiväsakon rahamäärää säätelee mm. rikoslain 2a luku. Tässä lainaus:
"Päiväsakon rahamäärä on vahvistettava niin, että se on kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden.
Kohtuullisena päiväsakon rahamääränä on pidettävä yhtä kuudeskymmenesosaa sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta, josta on vähennetty asetuksella määriteltävät verot ja maksut sekä kiinteä peruskulutusvähennys. Sakotettavan elatusvelvollisuus voi alentaa ja hänen varallisuutensa korottaa päiväsakkoa.
Kuukausitulon laskemisen ja varallisuuden arvioimisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukaiset tulot ja varallisuus. Jos sakotettavan tuloja ja varallisuutta ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella.
Päiväsakko määrätään tuomioistuimessa oikeudenkäynnin aikaisten ja rangaistusmääräysmenettelyssä rangaistusvaatimuksen antamishetken tietojen perusteella. Syyttäjä määrää sakon kuitenkin rangaistusmääräyksen antamishetken tietojen perusteella, jos on ilmennyt, että rangaistusvaatimuksen saaneen maksukyky on vaatimuksen antamishetkellä saatuihin tietoihin verrattuna olennaisesti muuttunut."
Eli ihan på finska: käräjillä sinulle sanotaan, että meillä on täällä käytettävissä vuoden 2004 verotustiedot, onko tulot muuttuneet siitä oleellisesti (v. 2005 verotusta ei ole vielä vahvistettu, tulee vasta loppuvuodesta)? Kerrot, mikä tilanne tällä hetkellä on, ja siitä lasketaan päiväsakon rahamäärä. Päiväsakon alin rahamäärä on 6 euroa, ja nettotulot saavat olla käytännössä 674 euroa, ennen kuin päiväsakon rahamäärä alkaa tuosta nousemaan. Eli 675 eurolla sakkolaskuri antaa jo tulokseksi 7 euroa (jos ei ole huollettavia).- Beagle Boy
Kuten edellä ilmeni, niin päiväsakon rahamäärä määräytyy senhetkisten tulojen perusteella.
Tämän vuoksi työssä olevat rosvot ovat juonia ja ottavat lopputilin jo hyvissä ajoissa. Kertovat sitten joko syyttäjälle tai käräjäoikeudessa olevansa täysin tulotomia ja -simsalabim päiväsakon rahamäärä on 6 euroa. - ylinopeus
Beagle Boy kirjoitti:
Kuten edellä ilmeni, niin päiväsakon rahamäärä määräytyy senhetkisten tulojen perusteella.
Tämän vuoksi työssä olevat rosvot ovat juonia ja ottavat lopputilin jo hyvissä ajoissa. Kertovat sitten joko syyttäjälle tai käräjäoikeudessa olevansa täysin tulotomia ja -simsalabim päiväsakon rahamäärä on 6 euroa.Eli multa sakotettais 25% koko vuoden tuloista koska olen vain 2kk kesätöissä?
- P. Oliisi
ylinopeus kirjoitti:
Eli multa sakotettais 25% koko vuoden tuloista koska olen vain 2kk kesätöissä?
Näin voi olla. Ei kannata hankkia sakkoja vaan käyttäytyä siivosti.
- hppp
Olin ollut opiskelemassa reilun vuoden kun sain sakot. Käräjäoikeus asetti päiväsakot parin vuoden takaisten tulojeni mukaan, kun vielä kävin töissä. Valitin hoviin, tulos sama.
- Saulu
ylinopeus kirjoitti:
Eli multa sakotettais 25% koko vuoden tuloista koska olen vain 2kk kesätöissä?
Se sun kahden kuukauden palkka jaetaan kuukausilla eli kahdellatoista, jolloin saadaan kuukausipalkka eli se, jolla on merkitystä.
Eli jos tienaat 1000 1000= 2000
2000 jaetaan 12=166euroa kuukaudessa. Miinus verot.
- jeesggsd
Olisit valittanut korkeimpaan =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745