Sisulla ajaminen

Teuvo

Voisiko arvon Sisu kuskin selittää, miten Sisulla vaihdetaan?

Eräs kokenut Sisu kuski sanoi minulle, että Sisussa käytetään kytkintä vain liikkeeltä lähtiessään ja sitten kaikki vaihdot ilman kytkintä.

Toiset taas puhuu kaksoispainalluksesta.

Miten on? (Kyse on siitä Fuller synkronoimattomasta). Käsittääkseni vaihto pitäisi suorittaa siten, että rattaat laitetaan pyörimään samaa vauhtia. Tämän kuulemma oppii vain ajamalla Sisua.

71

16360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisu-driver

      ajetaan niin että ylöspäin vaihdetaan kaksoispoljennalla ja alaspäin myös... alaspäin vaihdettaessa pitää antaa sopiva välikaasu,kytkimen polkasujen välissä.
      ilman kytkintä ajaminen onnistuu,kun sen osaa,mutta ei niin saa ajaa! mutta niin,voihan kaikilla ajaa ilman kytkintä ja voihan kaikkia laatikkoja käyttää väärin.. :)

      • Teuvo

        Miksi ei saisi vaihtaa ilman kytkintä? Kyseinen kuski, joka sen neuvo on ajanut Sisua Fullerilla 80 -luvulta lähtien ja yhtään lootaa ei ole rikkonut.


      • sisu-driver
        Teuvo kirjoitti:

        Miksi ei saisi vaihtaa ilman kytkintä? Kyseinen kuski, joka sen neuvo on ajanut Sisua Fullerilla 80 -luvulta lähtien ja yhtään lootaa ei ole rikkonut.

        sisu korjaamolla kysymässä,miksi ei! tai lue ohjekirjasta... kytkin on sitä varten että sitä käytetään ja siksi että se suojelee laatikkoa! sitä kannattaa ja pitää käyttää myös puolittajan kans..
        oon vuosien varrella ottanut muutamanki miehen töihin ja aika moni alkaa selittään että fullerilla voi ajaa ilman kytkintä yms... ja voihan sillä,mutta EI saa!
        kytkin on sitä varten että sitä käytetään!


      • Teuvo
        sisu-driver kirjoitti:

        sisu korjaamolla kysymässä,miksi ei! tai lue ohjekirjasta... kytkin on sitä varten että sitä käytetään ja siksi että se suojelee laatikkoa! sitä kannattaa ja pitää käyttää myös puolittajan kans..
        oon vuosien varrella ottanut muutamanki miehen töihin ja aika moni alkaa selittään että fullerilla voi ajaa ilman kytkintä yms... ja voihan sillä,mutta EI saa!
        kytkin on sitä varten että sitä käytetään!

        Laitoin mailia sisukorjaamolle, saas nähdä vastaako vai ovatko kesälomalla ja kiireisiä.

        Minusta on ihan loogista, ettei Fullerissa saa käyttää kytkin, kun kytkinjarrulevyt kuluvat.

        Esim. Entisellä työpaikalla (olin silloin lapsi, joten haikeana vain katsoin kun muut ajoi :P) oli mies, joka ajoi tuliterää sisua 4v. Ilman kytkintä. Sitten tuli kuukaudeksi kesälomasijaiseksi Scania kuski, joka käytti kaksoiskytkintä ja heti meni vaihteisto paskaksi.

        Huvittavinta on, että se korjattiin, nimikkoauton kuski ajoi vielä vuoden ja vaihtoi työpaikkaa, sitten sama Scaniakuski sai sen nimikkoautokseen ja rikkoi vaihteiston taas (tai pikemminkin kytkimen).


      • sisu-driver
        Teuvo kirjoitti:

        Laitoin mailia sisukorjaamolle, saas nähdä vastaako vai ovatko kesälomalla ja kiireisiä.

        Minusta on ihan loogista, ettei Fullerissa saa käyttää kytkin, kun kytkinjarrulevyt kuluvat.

        Esim. Entisellä työpaikalla (olin silloin lapsi, joten haikeana vain katsoin kun muut ajoi :P) oli mies, joka ajoi tuliterää sisua 4v. Ilman kytkintä. Sitten tuli kuukaudeksi kesälomasijaiseksi Scania kuski, joka käytti kaksoiskytkintä ja heti meni vaihteisto paskaksi.

        Huvittavinta on, että se korjattiin, nimikkoauton kuski ajoi vielä vuoden ja vaihtoi työpaikkaa, sitten sama Scaniakuski sai sen nimikkoautokseen ja rikkoi vaihteiston taas (tai pikemminkin kytkimen).

        v..tu,kun on fiksuja ihmisiä! kytkinjarru tietysti kuluu,jos polkee aina kytkinjarruun asti! sehän on ihan pohjassa,tuntojousen takana...jos taas käytetään normaalisti kytkintä,niin kytkinjarru ei siitä kulu!
        edelleen suosittelen lukemaan auton ohjekirjaa,siellä kyllä kerrotaan miten sillä pitää ajaa ja miten sitä oikein käytetään...
        ja sille scania-kuskille ois pitäny käydä jonku neuvomassa miten fullerilla ajetaan tai antaa ohjekirja käteen. ei uusavuttomat scania-kuskit sillä muuten osaa ajaa! vaikka fulleri on ehkä maailman kestävin laatikko,niin kyllä sen ja kytkimen saa rikki,jos väärin käyttää.. oikeen käytettynä kestää pitkääään. :)


      • Teuvo
        sisu-driver kirjoitti:

        v..tu,kun on fiksuja ihmisiä! kytkinjarru tietysti kuluu,jos polkee aina kytkinjarruun asti! sehän on ihan pohjassa,tuntojousen takana...jos taas käytetään normaalisti kytkintä,niin kytkinjarru ei siitä kulu!
        edelleen suosittelen lukemaan auton ohjekirjaa,siellä kyllä kerrotaan miten sillä pitää ajaa ja miten sitä oikein käytetään...
        ja sille scania-kuskille ois pitäny käydä jonku neuvomassa miten fullerilla ajetaan tai antaa ohjekirja käteen. ei uusavuttomat scania-kuskit sillä muuten osaa ajaa! vaikka fulleri on ehkä maailman kestävin laatikko,niin kyllä sen ja kytkimen saa rikki,jos väärin käyttää.. oikeen käytettynä kestää pitkääään. :)

        Hmm, vaikka vakuutat kytkimen käyttöä, täytyy sanoa, mielummin uskon siihen, ettei kytkintä saa käyttää.


      • Teuvo
        Teuvo kirjoitti:

        Hmm, vaikka vakuutat kytkimen käyttöä, täytyy sanoa, mielummin uskon siihen, ettei kytkintä saa käyttää.

        Sisuautolta vastasi huoltopäällikkö ja sanoi, että voi käyttää joko kaksoispainallusta tai sitten ilman kytkintä.


      • sitä kytkintä
        sisu-driver kirjoitti:

        v..tu,kun on fiksuja ihmisiä! kytkinjarru tietysti kuluu,jos polkee aina kytkinjarruun asti! sehän on ihan pohjassa,tuntojousen takana...jos taas käytetään normaalisti kytkintä,niin kytkinjarru ei siitä kulu!
        edelleen suosittelen lukemaan auton ohjekirjaa,siellä kyllä kerrotaan miten sillä pitää ajaa ja miten sitä oikein käytetään...
        ja sille scania-kuskille ois pitäny käydä jonku neuvomassa miten fullerilla ajetaan tai antaa ohjekirja käteen. ei uusavuttomat scania-kuskit sillä muuten osaa ajaa! vaikka fulleri on ehkä maailman kestävin laatikko,niin kyllä sen ja kytkimen saa rikki,jos väärin käyttää.. oikeen käytettynä kestää pitkääään. :)

        teoreetikko,aivan sama miten ajat. Mitään syytä ei ole että sitä tarttis painella,muuten kuin tarvittaessa esim. risteyksissä yllättävät pysähtymiset tai yleensäkin kun lähtee tai vaihtaa suuntaa,peruuttelee. Pakkas aamuina kun öljyt on tahmeet kannattaa myös polkea kytkintä.


      • sisun miehiä
        Teuvo kirjoitti:

        Laitoin mailia sisukorjaamolle, saas nähdä vastaako vai ovatko kesälomalla ja kiireisiä.

        Minusta on ihan loogista, ettei Fullerissa saa käyttää kytkin, kun kytkinjarrulevyt kuluvat.

        Esim. Entisellä työpaikalla (olin silloin lapsi, joten haikeana vain katsoin kun muut ajoi :P) oli mies, joka ajoi tuliterää sisua 4v. Ilman kytkintä. Sitten tuli kuukaudeksi kesälomasijaiseksi Scania kuski, joka käytti kaksoiskytkintä ja heti meni vaihteisto paskaksi.

        Huvittavinta on, että se korjattiin, nimikkoauton kuski ajoi vielä vuoden ja vaihtoi työpaikkaa, sitten sama Scaniakuski sai sen nimikkoautokseen ja rikkoi vaihteiston taas (tai pikemminkin kytkimen).

        näin ihan tidoks vaan etä sisussa kun käytetään kytkintä, niin silloin sitä ei ainakaan poleta pohjaan niin että kytkin jarru on paskanan sitä käytetään vain puoleen asti ja sitten irti!!!!!


    • autolla "sisulla"

      ajelet jonkun aikaa että opit kuulemaan kierrokset niin ei tarte kytkintä kun liikkeelle lähdössä. Heittelet vaan isompaa vaihdetta ja annat mennä.

      • sm 300

        Et tartte kytkintä ees liikkeelle lähössä,tyhjäkäynniltä tempaset nopeesti ryöminnän päälle ja auto kun liikkeessä kelailet vaihteita normaalisti ilman kytkintä,ei taida onnistuu nykyisillä lotjuilla eikä kannatas koettaakaan tottumattoman mut näin me kokeneet konkarit pelataan


      • konkari kehtaa
        sm 300 kirjoitti:

        Et tartte kytkintä ees liikkeelle lähössä,tyhjäkäynniltä tempaset nopeesti ryöminnän päälle ja auto kun liikkeessä kelailet vaihteita normaalisti ilman kytkintä,ei taida onnistuu nykyisillä lotjuilla eikä kannatas koettaakaan tottumattoman mut näin me kokeneet konkarit pelataan

        höpötellä itsestään selvyyksistä. Kun meikäläinen alko näitä rakkineita käyttämään, kaikki "lootat" olivat suorahampaisia. Peltikopissa istuvan pitää näköjään edes jotenkin osoittaa pätemisen tarvettaan.


      • synkrolootallakin

        on ajettu ilman kytkimenkäyttämistä.


    • pyttyautoilija

      Ajaminen Sisulla alias Lokomo.

      Täytyy oikoa hieman käsityksiä.
      Kytkintä ei tarvi käyttää, muulloin kuin liikkeelle lähtiessä ja pakatessa.
      Sisu kokemusteni perusteella, sillä vaihtaminen on helppoa. On kuin olisi automaatti loota. Siis helppoa, kuin heinänteko heinäkuussa.

      Muuten Sisulla ajaminen on mitä on...

      • Teuvo

        Kiitoksia vastauksista.

        Tälläinen käsitys minullakin on, että jos ei osaa, voi käyttää kytkintä, mutta parhaaseen lopputulokseen pääsee kun ei käytä kytkintä.


      • Scaniassa...
        Teuvo kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Tälläinen käsitys minullakin on, että jos ei osaa, voi käyttää kytkintä, mutta parhaaseen lopputulokseen pääsee kun ei käytä kytkintä.

        "Kytkintä ei tarvi käyttää, muulloin kuin liikkeelle lähtiessä ja pakatessa. "


      • että Scanian
        Scaniassa... kirjoitti:

        "Kytkintä ei tarvi käyttää, muulloin kuin liikkeelle lähtiessä ja pakatessa. "

        synkattu loota ei siihen ole tarkoitettu,synkat kuluu ja loota leviää. Sisussa on erilainen synkronoimaton loota,se ei tiedä eikä tunne,painetaanko kytkintä vai ei.


      • kulu
        että Scanian kirjoitti:

        synkattu loota ei siihen ole tarkoitettu,synkat kuluu ja loota leviää. Sisussa on erilainen synkronoimaton loota,se ei tiedä eikä tunne,painetaanko kytkintä vai ei.

        Scanian huoltokirjassakin kehotetaan käyttämään kytkintä vain liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Volvo-kuskeille se tuottaa ongelmia, kun niillä ei ole koko kytkinpoljinta ollenkaan, niin niillä scaniat sammuu liikennevaloihin, kun ei muisteta koko kytkimen olemassaoloa pysähtyessä...


      • joku vaan
        kulu kirjoitti:

        Scanian huoltokirjassakin kehotetaan käyttämään kytkintä vain liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Volvo-kuskeille se tuottaa ongelmia, kun niillä ei ole koko kytkinpoljinta ollenkaan, niin niillä scaniat sammuu liikennevaloihin, kun ei muisteta koko kytkimen olemassaoloa pysähtyessä...

        Älä viitsi puhua opticruisesta samassa yhteydessä oikeiden vaihteistojen kanssa.

        On kyllä niin surkea esitys vaihteistorobotiksi...eli käy joskus kokeilemassa MB:n telligenttiä tai volvon Isiftiä niin ehkäpä ymmärrät eron!

        Maantiellä ja terminaalien pihoissa nyt ajaa ihan millätahansa... mutta metsässä, soramontuilla ja lavetinvedossa tarvitaan Fullerin nopeutta ja kestävyyttä.

        Ja se kytkimen pakollinen käyttö on p***apuhetta, eivät ne rattaat ja siirtäjät mihinkään kulu tai hajoa kun kuljettajalla on edes pieni haju mitä on tekemässä. Se synkronoimattoman nopeus kun juuri perustuu siihen kytkimettömään vaihtoon, jossa kuski hoitaa synkkarenkaiden tehtävän kaasunpolkimen, perstuntuman ja korvakuulon avulla.


      • puhua
        joku vaan kirjoitti:

        Älä viitsi puhua opticruisesta samassa yhteydessä oikeiden vaihteistojen kanssa.

        On kyllä niin surkea esitys vaihteistorobotiksi...eli käy joskus kokeilemassa MB:n telligenttiä tai volvon Isiftiä niin ehkäpä ymmärrät eron!

        Maantiellä ja terminaalien pihoissa nyt ajaa ihan millätahansa... mutta metsässä, soramontuilla ja lavetinvedossa tarvitaan Fullerin nopeutta ja kestävyyttä.

        Ja se kytkimen pakollinen käyttö on p***apuhetta, eivät ne rattaat ja siirtäjät mihinkään kulu tai hajoa kun kuljettajalla on edes pieni haju mitä on tekemässä. Se synkronoimattoman nopeus kun juuri perustuu siihen kytkimettömään vaihtoon, jossa kuski hoitaa synkkarenkaiden tehtävän kaasunpolkimen, perstuntuman ja korvakuulon avulla.

        opticruiserista mitään.,todelliset automaattiset
        vaihtamiset on tosiaan telligent ja I-shift.
        Kovaan työhöön fuller,mutta vaatii tottumusta.


      • optiruiseri
        joku vaan kirjoitti:

        Älä viitsi puhua opticruisesta samassa yhteydessä oikeiden vaihteistojen kanssa.

        On kyllä niin surkea esitys vaihteistorobotiksi...eli käy joskus kokeilemassa MB:n telligenttiä tai volvon Isiftiä niin ehkäpä ymmärrät eron!

        Maantiellä ja terminaalien pihoissa nyt ajaa ihan millätahansa... mutta metsässä, soramontuilla ja lavetinvedossa tarvitaan Fullerin nopeutta ja kestävyyttä.

        Ja se kytkimen pakollinen käyttö on p***apuhetta, eivät ne rattaat ja siirtäjät mihinkään kulu tai hajoa kun kuljettajalla on edes pieni haju mitä on tekemässä. Se synkronoimattoman nopeus kun juuri perustuu siihen kytkimettömään vaihtoon, jossa kuski hoitaa synkkarenkaiden tehtävän kaasunpolkimen, perstuntuman ja korvakuulon avulla.

        vaihtaa raakana ja mul ainakin pelannu jo 1988 vuodesta,pientä kehitystä ollu mut en vaihtas mersun ropottiin mitä tuli -90 luvulla kokeiltua.joka ukko johonki mieltyy,niin naisissakin ku autoissakin.


      • ajettua muuallakin
        joku vaan kirjoitti:

        Älä viitsi puhua opticruisesta samassa yhteydessä oikeiden vaihteistojen kanssa.

        On kyllä niin surkea esitys vaihteistorobotiksi...eli käy joskus kokeilemassa MB:n telligenttiä tai volvon Isiftiä niin ehkäpä ymmärrät eron!

        Maantiellä ja terminaalien pihoissa nyt ajaa ihan millätahansa... mutta metsässä, soramontuilla ja lavetinvedossa tarvitaan Fullerin nopeutta ja kestävyyttä.

        Ja se kytkimen pakollinen käyttö on p***apuhetta, eivät ne rattaat ja siirtäjät mihinkään kulu tai hajoa kun kuljettajalla on edes pieni haju mitä on tekemässä. Se synkronoimattoman nopeus kun juuri perustuu siihen kytkimettömään vaihtoon, jossa kuski hoitaa synkkarenkaiden tehtävän kaasunpolkimen, perstuntuman ja korvakuulon avulla.

        kun terminaalin pihassa ja maantiellä.esim stepillä!opticruiseri oi sillon ollu ehoton peli,sillo ei ollu automaticlootaa ku allisonilla ja se oli linja-ja roska-automalli.


      • kaksi
        ajettua muuallakin kirjoitti:

        kun terminaalin pihassa ja maantiellä.esim stepillä!opticruiseri oi sillon ollu ehoton peli,sillo ei ollu automaticlootaa ku allisonilla ja se oli linja-ja roska-automalli.

        opticruiseria,ensimäinen ja viimeinen!Sopii
        jollekin rahtipellelle,mutta työhön ei siitä ole.


      • joku vaan
        optiruiseri kirjoitti:

        vaihtaa raakana ja mul ainakin pelannu jo 1988 vuodesta,pientä kehitystä ollu mut en vaihtas mersun ropottiin mitä tuli -90 luvulla kokeiltua.joka ukko johonki mieltyy,niin naisissakin ku autoissakin.

        Niin mutta aika kuluu, ja teknikka kehittyy. Scania olisi voinut jo ajanmukaistaa vaihteiston ohjausta muutenkin kuin siirtämälla vaihteen valinnan viikseen käännettäväksi lirpakkeeksi.

        Ainakin minua ottaa päähän kun auto rupeaa arpomaan sopivaa vaihdetta keskellä risteysaluetta, kun molemmista suunnista on muuta liikennettä tulossa. Pahimmilaan auto miltei pysähtyy kesken vaihdon. Sama ongelma jyrkissä ylämäissä isojen painojen kanssa (lavetti, yli 75tn)


      • on sitten sekin asia
        puhua kirjoitti:

        opticruiserista mitään.,todelliset automaattiset
        vaihtamiset on tosiaan telligent ja I-shift.
        Kovaan työhöön fuller,mutta vaatii tottumusta.

        ja kun on semmosiakin ihmisiä että ne ei kertakaikkiaan opi sitä Fulleria


    • on taas

      kuten ennenvanhaan. Kavereita ei ehdi morjestaa kun Sisua pitää ohjata.

      • kuskit

        ovat teiden kunkkuja.Ei niiden tarvi alamaisilleen morjestella.Ei ainakaan Ruotsalais merkeillä ajaville ,koska he eivät ehdi tervehtiä lukuisten sähkö vikakoodien tarkastelun takia.Aina niissä joku varoituslamppu palaa ja kuuluu plik plonk.Ajo tuntuma on myös mitä sattuu soutaa ja huopaa nämä ruåttalaiset.


      • on; Sisu kuljettaa
        kuskit kirjoitti:

        ovat teiden kunkkuja.Ei niiden tarvi alamaisilleen morjestella.Ei ainakaan Ruotsalais merkeillä ajaville ,koska he eivät ehdi tervehtiä lukuisten sähkö vikakoodien tarkastelun takia.Aina niissä joku varoituslamppu palaa ja kuuluu plik plonk.Ajo tuntuma on myös mitä sattuu soutaa ja huopaa nämä ruåttalaiset.

        miestä, eikä mies autoa.


      • SisuDriver
        on; Sisu kuljettaa kirjoitti:

        miestä, eikä mies autoa.

        Sisukuskien ei tarvitse työntää siis autoa vaan voivat ajaa sitä. Ruottalaisia kuormureita joutuu työntelemään vähän väliä. No ruotsalaisten kunniaksi on sanottava, että viehän se työntäminen vähemmän polttoainetta.


      • tekemät vehkeet
        SisuDriver kirjoitti:

        Sisukuskien ei tarvitse työntää siis autoa vaan voivat ajaa sitä. Ruottalaisia kuormureita joutuu työntelemään vähän väliä. No ruotsalaisten kunniaksi on sanottava, että viehän se työntäminen vähemmän polttoainetta.

        rohjottavat enimmäkseen tiepuolessa. Sisu ei kelpaa venäläisillekään.


      • huomaa sisumiesten
        tekemät vehkeet kirjoitti:

        rohjottavat enimmäkseen tiepuolessa. Sisu ei kelpaa venäläisillekään.

        katkerat kommentit kun ovat hurahtaneet suomen kamaziin, no onpahan varma taivaspaikka........kaikki ne illat sisun runkoa hitsatessa


      • haahahahah
        huomaa sisumiesten kirjoitti:

        katkerat kommentit kun ovat hurahtaneet suomen kamaziin, no onpahan varma taivaspaikka........kaikki ne illat sisun runkoa hitsatessa

        ootte vaa kateellisia kunno sisumiehille jotka ajaa ja tekee työtä, volvomiehet ne vaa sielä miettii koska tulee sähkökäyttönen perseenraavutin samalla kun soittelee sähkömiehiä tienposkessa korjailemaan kaiken maailman elektronisia vempaimiaan.


      • ei ossa ajaa
        tekemät vehkeet kirjoitti:

        rohjottavat enimmäkseen tiepuolessa. Sisu ei kelpaa venäläisillekään.

        Sisulla,eli pitäs antaa sille joku Scania tai Volvo.


      • kovajätkä35
        haahahahah kirjoitti:

        ootte vaa kateellisia kunno sisumiehille jotka ajaa ja tekee työtä, volvomiehet ne vaa sielä miettii koska tulee sähkökäyttönen perseenraavutin samalla kun soittelee sähkömiehiä tienposkessa korjailemaan kaiken maailman elektronisia vempaimiaan.

        tuli sama olo,että kateelliset siinä puhuu! ei oo pojat varmaan koskaan päässy sisua ajamaan ja siksi ahistaa...
        jos autojen ajettavuudesta puhutaan,niin kyllä nyky sisu on ihan huippua! menee suoraan,myös uratiellä ja turhia voimistelematta!
        muutenhan esim ohjaamon tilat ei pärjää ruotsalaisille,mutta eipä niistä oo paljon apua,jos pelit ei muuten toimi!
        eiku niin,onhan siinä parempi asua,kun odottaa sitä sähkäriä tien laidassa??!! :)


      • Volvoista
        ei ossa ajaa kirjoitti:

        Sisulla,eli pitäs antaa sille joku Scania tai Volvo.

        Volvot on olemassa siksi että naisetkin osaisivat ajaa.


      • "kylymäsä volovosa Tui...
        Volvoista kirjoitti:

        Volvot on olemassa siksi että naisetkin osaisivat ajaa.

        Volvomiehet ei ole kateellisia Sisukuskeille
        ja Sisun omistajille!.Hyvä auto se sisu on.
        Samat kuormat sillä ajaa.
        Merkille pantavaa myös sisumiesten kova yrittä-
        misen maku.
        Tässä taannoin juttelin useamman sisun omistajan
        kanssa,huolissaan oli sisun tulevaisuudesta.
        Jääkö sisu pieneksi alihankkijaksi?vai mitä?


      • kelpaa
        tekemät vehkeet kirjoitti:

        rohjottavat enimmäkseen tiepuolessa. Sisu ei kelpaa venäläisillekään.

        scania eikä volvo jos joutuis ostamaan ne suomesta ,mutta kun ostavat niitä keskieuroopasta ehkä hiukan halvemmalla


      • tekemät vehkeet kirjoitti:

        rohjottavat enimmäkseen tiepuolessa. Sisu ei kelpaa venäläisillekään.

        Ensiksi.Venäläiset ovat kopioineet Sisun.ei ne osta,tekevät itse.Venäläisillä ei ole mitään omaa
        auto kehitystä,he ovat kopioineet kaikki moottoripyöriä myöten...
        Eikös Scanian 143:sen aikaan sovitelleet monet isännät Fullerin laatikkoa,sen sai sopimaan aika
        pienellä vaivalla,vaihteet sopi hyvin moottorin kanssa,itse en ole kokeillut.Mä olen opetellut
        Fullerin käytön sihti nokka Vanajalla,siinä niitä vaihteita oli ihan muille jakaa,oli vielä tuplaperä.
        Muistaakseni ei kytkintä tarvinnut kun liikkeelle lähdössä,tupla vaati kytkimen,muuten se
        jysäytti aika voimakaasti,tuntui et hajoo siihen paikkaan.Otti oman aikansa oppia,niihän se on.
        Nyt 4:los sarjan Scania siihe sai opetella,se on hidas vaihtaa,oikein hämäläisen vaihdelaatikko,
        talvella pitää ennen ylämäkeä laittaa sellainen vaihde et jaksaa mennä.


      • 16
        huomaa sisumiesten kirjoitti:

        katkerat kommentit kun ovat hurahtaneet suomen kamaziin, no onpahan varma taivaspaikka........kaikki ne illat sisun runkoa hitsatessa

        Taitaa se Kamaz olla vielä Suomen eniten myyty kuormuri,
        kunhan se Sirinovski vaan pääsee valtaan.


    • Teuvo

      Minkälainen auto Sisu on kaukoliikenteessä, eli rahti jne. autona? Näkyyhän noita muutamia siellä täällä olevan tuolla liikkuvan.

      • kovajätkä35

        ja kestävä. sisu ei vaan hirveästi panosta rahtipuoleen,lopettivat mm.akseliperän valmistuksen,kun niitä meni niin vähän,eikä se tosin oli edes riittänyt esim. pillarin väännöille... taisivat viime vuonna jo toimittaa viimeset akseliperä autot.


      • Rolssi Sisu

        Iisalmi- Helsinki välillä öljyä oli lisättävä 8 l.


      • Historiaa
        Rolssi Sisu kirjoitti:

        Iisalmi- Helsinki välillä öljyä oli lisättävä 8 l.

        Kuuleppas, eiköhän ne ne viimeiset Rols-Royce moottoriset Sisut ole jo siirtyneet aikaa sitten museoihin.

        Ittekin aloittelin Jyryllä jossa 320 Rols. Oli se kova kouli juuri kortin saanelle puukenkäpojalle. :D

        Sitten aikanaan sain Jyryn jossa oikein Cumminski, jo rupes louhos liikkumaan. :)

        E kortin ajoinkin sitten M162 Sisulla, taisi olla jo oikein Cummins 370 koneella. Huima laitos kuiten verrattuna nykyisiin ilmastoituihin vehkeisiin. :)


    • 12e480

      Ei Sisut ainakaan yhtään sen paskempia ole kuin mikään muukaan. Ja taatusti parempi ajaa kuin uusi Volvo, sen on moni Volvomieskin myöntänyt.

      Tää lippalakki-sukupolvi vaan on tämmöstä mussuttaja-kansaa jolla on asennevamma. Pitää olla komeat vehkeet, autot kun joulukuusia ja isot kärrit perässä niin ajetaan vaikka ilmaseks. Ja mitä isot pojat sanoo vailla ehkä omia kokemuksiaa meille keltanokille merkeistä(jota täällä naurettavassa foorumissa enimmäkseen on) nii se sinisilmäisesti uskotaan.

      Edelleen; jokainen auto on yksilö.

      • 52215463

        sisu ei ole lähelläkään ajettavuudessa ruåttalaisia. Mulla on ollu volvoja ja scanioita alla, paljonkin ajettuina enkä parempia autoja ole tavannu. nytkin on lähes uusi viirusilmä eikä moitteen sijaa. sisu on kova, rytkyy, pomppii.mutta siks kun ei osata tehdä ilmajousia. se on kaiken MUKAVUUDEN perusta. ja sisu EI OLE mukava.


    • työn puolesta

      Joudun harvoin työn puolesta ajamaan kuorma-autoa.Aina on ollut sykatut laatikot.

      Joskus muinoin sattui silmään väite,että Fulleri on nopeampi vaihtaa kuin synkattu loota.Mielenkiinnolla tätä aihetta lukeneena kysyn nyt,kuinka se tehdään?Ei siinä kai kerkeä kovin urkuharmonia soittelemaan tai odottamaan kierrosten laskua?

      • olla urkuri

        Pidät sopivasti kaasua päällä kun otat kytkimellä vaihteen pois, jolloin kierrokset nousevat sopivasti(eli ei varsinaista välikaasun polkemista, vaikka sama merkitys) sitten vaan käytät kytkimen ylhäällä(äkkiä!) ja tuuppaat pienempää silmään. Käy kuule nopeeta ku siihen tottuu. kytkimen käyttö ei tosin ole välttämätöntä..


      • isommallevaihtoon
        olla urkuri kirjoitti:

        Pidät sopivasti kaasua päällä kun otat kytkimellä vaihteen pois, jolloin kierrokset nousevat sopivasti(eli ei varsinaista välikaasun polkemista, vaikka sama merkitys) sitten vaan käytät kytkimen ylhäällä(äkkiä!) ja tuuppaat pienempää silmään. Käy kuule nopeeta ku siihen tottuu. kytkimen käyttö ei tosin ole välttämätöntä..

        Kierrokset laskevat kuitenkin nopeammin kuin synkkalaatikko pelaa, varsinkin kylmällä jäykkäöljyisellä moottorilla..


      • työn puolesta
        isommallevaihtoon kirjoitti:

        Kierrokset laskevat kuitenkin nopeammin kuin synkkalaatikko pelaa, varsinkin kylmällä jäykkäöljyisellä moottorilla..

        Selventi asiaa!Kiitos molemmille!


      • kyllä kehdataan
        työn puolesta kirjoitti:

        Selventi asiaa!Kiitos molemmille!

        hupsia, pätö asiasta. Ohitin tuon vaiheen 15:sta vuotiaana. Olen muuten ajanut jonnii verran...


      • ajaminen syntiä
        kyllä kehdataan kirjoitti:

        hupsia, pätö asiasta. Ohitin tuon vaiheen 15:sta vuotiaana. Olen muuten ajanut jonnii verran...

        se on vain suuri häppee.


    • ajaminen kun muasepät

      eivät saa Sisusta mitenkään tehtyä autoa.

      • tavalla sekarotunen

        kuin Vikrin Eeinarin Ponsse -koira.


      • HOIJAA

        ...


      • Volvot ja Scaniatkin
        tavalla sekarotunen kirjoitti:

        kuin Vikrin Eeinarin Ponsse -koira.

        aika pitkälti alihankinta osista.Volvon sähkötkin mm Eestiläistä käsityötaitoa parhaimmillaan.


      • jj
        HOIJAA kirjoitti:

        ...

        mitään muuta laadukasta olekaan, kuinn eestiläiset sähköt.
        Eikä Volvo-kuskeiksi naisia tarvita. Neitejähän nuo mekko-pojat ovat.
        Paras SISU on kieltämättä R-142 ja helvetin hyvä jopa tiellä ajaa!


      • jj kirjoitti:

        mitään muuta laadukasta olekaan, kuinn eestiläiset sähköt.
        Eikä Volvo-kuskeiksi naisia tarvita. Neitejähän nuo mekko-pojat ovat.
        Paras SISU on kieltämättä R-142 ja helvetin hyvä jopa tiellä ajaa!

        Kolmiakselinen Sisu R-142:n on kyllä tyhjänä karmein auto ajaa maantiellä mitä tiedän (vaikka en kyllä paljon tiedä). Muutenhan se on ihan auto verrattuna moneen nykyiseen elektronireppanaan.


      • karjaalainen
        mrtaani_24 kirjoitti:

        Kolmiakselinen Sisu R-142:n on kyllä tyhjänä karmein auto ajaa maantiellä mitä tiedän (vaikka en kyllä paljon tiedä). Muutenhan se on ihan auto verrattuna moneen nykyiseen elektronireppanaan.

        Tästä saatiinkin hyvä aasinsilta kuorma-autojen kehityksen suuntaan! Ensin vähän taustaa:
        Keittiössä oli vierekkäin laatumerkkinä pidetyt jääkaappi ja pakastin. Pitäähän ne kymmenen vuoden välein uuteen vaihtaa, mutta kävikin niin, että vajaan kahden vuoden vanha pakastin sanoi poks. Kauppaan uutta hakemaan, mutta olikin ulkomuoto sen verran muuttunut, että tuli hankituksi molemmat. Myyjän mukaan asiakkaat haluavat joka vuosi uutta, vai olisiko sittenkin markkinointimies?
        Parikymmentä vuotta hyvin palvellut pesukone, laatumerkki taaskin, alkoi nikotella. Kauppaan uutta samanlaista ostamaan. Vähän ihmetytti, kun hinta oli sama kuin edelliselläkin kerralla, vaikka aikaa oli kulunut. Varmaan kehitys kehittyy ja samaa laatua pystytään halvemmalla tänään tekemään. Konetta ulos roudatessa huikkasin myyjälle, että nähdään näissä merkeissä sitten taas parin vuosikymmenen päästä! Myyjä siihen, että et kyllä tuolla viittä vuotta pidempään pärjäile....
        Tästä autoihin: Päästömääräykset kiristyvät ja niihin vastaamiseksi tarvitaan monimutkaisia, vikaantumisherkkiä järjestelmiä, tämä selvä. Mutta mitä jos autoihin ei samassa yhteydessä työnnetäisikään kaikkia nörttien luomuksia, vaan käännettäisiin ainakin jossakin malleissa kehitys ihan oikeasti (=vastakohta markkinointimiesten katteettomille lupauksille) painottamaan luotettavuutta (=ei jätä tielle viiden pennin vian takia), huoltotarpeen minimointia (=huoltolaskut) ja pitkää käyttöikää (=jälleenmyyntiarvo). Varmaan hankintahinta olisi jonkun verran korkeampi, kun komponentit olisivat korkealaatuisia, myös ne, jotka eivät päällepäin heti näy. Olisiko tällaisille tuotteille kysyntää automiesten keskuudessa vai onko aika ajanut minusta ohi?


    • F uller

      Fuller on kelpo vaihteisto.. ja kestävä oikein käytettynä. Kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdössä, joskus 80-luvun alussa splitteriä/puolittajaa käytettäessä kyllä neuvottiin "kastamaan" kytkintä, mutta ei se siitä pahakseen pannut, vaikka ilman kytkintä puolittikin. 13-nopeuksisessa vain yläalueen saattoi puolittaa ja tämä laatikko oli täysin pneumaattinen aluevaihteiston ja splitterin osalta. Tärkeintä oli, ettei esivalinnut esim. puolittajaa kiihdyttäessä - toisin sanoen jos oli aikeissa laittaa puolittajan "harvemmalle", niin sen tuli tapahtua samalla hetkellä kuin hölläsi kaasupoljinta, jotta kytkeytyminen tapahtuisi, eli EI NIIN, että valitsi "harvemman" ja "hurjemman" ennakkoon, jolloin tavallaan "hurja" oli venttaamassa, muttei voinut kytkeytyä niin kauan kuin veto oli päällä - tällainen kuluttaa niitä messinkisiä renkaita ja turha remontti odottaa.
      Amerikan ihmemaassa ilman kytkintä vaihtamista kutsutaan termillä "floating/float'n'" (float-sanan perusmerkitys on kellua) ja se ei taatusti heikennä kestävyyttä oikein käytettäessä. Helppoa kuin heinänteko kun sen alkunarinoiden jälkeen oppii. Sisu ei ole ainoa merkki Suomessa, jossa on EF:n Road Ranger, ainakin Ivecosta olen joskus tavannut sellaisen.

      KYTKINJARRU oli alkujaan vaihdekepissä ja peukalolla painettava, sittemmin se tuli kytkinpolkimella käytettäväksi. SE EI OLE TARKOITETTU JATKUVAAN KÄYTTÖÖN. Sitä tuli käytettyä erittäin harvoin, ainoastaan jos lähti esim. puukuorman kanssa liikkeelle ylämäkeen ja nousua vain jatkui ja jatkui, mutta ei niin jyrkkänä, etteikö suuremmalle vaihteella olisi ollut tarvetta, silloin tavanomainen vaihtaminen ei olisi onnistunut, vaan peli olisi ehtinyt pysähtyä. Silloinkin kyseessä oli vain ala-alue ja kertavaihto, sen jälkeen olikin jo yleensä hieman pelivaraa ja vaihdon suurempaan ehti tehdä (ilman kytkintä). Oikeastaan ainoa huono puoli 13 vaihteisessa Fullerissä oli puolittajan puute puutavaran ajossa ala-alueella - tarkoitan sitä, että jos Sisussa oli moottorina Rolls Royce, n. 320 hevosvoimaa ja kokonaispainoa 64 -67 tonnin huitteilla, niin ei se mikään raketti ollut, kunnon mäkeen kun huokas, niin sai suoraan laittaa sen vaihteen päälle, millä arveli sen päälle kiikkuvan. Ketjut oli tietenkin päällä talvella ja pallit ilmassa - Sisu taisi olla niitä harvoja laitteita, joka nosti telin reilusti ilmaan tapit täynnä, ja olihan se kärryn nestemoottori joka pelasti paljon, Rolssissa oli kampuralla pumppu jota ei Cumminsissa enää sallittu eli sitten oli niitä Robsoneita sun muita Telikarhuja 6x2:ssa. Cummins oli iso parannus kaikin puolin, mutta Fuller oli hieman hitaampi vaihtaa kuin Rollsilla, johtui kaiketi siitä, että Cummins tipautti kierroksia verkkaisemmin kuin RR - ainakin niin olin huomaavinani ja kyllä siitä muutkin mainitsivat. Muutama vuosi sitten ajoin taas puuta Sisulla pari vuotta, Cat 18, 18 vaihteinen Fuller ja vetotapana 6x4.. tuli mieleen, että miten sitä ennen pärjäsi..

      • tukkirekkapa tietenk

        kytkinjarru homma jäi hiukan haittaamaan, ymmärsinkö oikein, että vaihtaessa käytit sitä, mitä minulla ollut fullereita, niin kytkinjarrua käytettiin vain liikkeelle lähdössä, eikä muuloin tainnut onnistuakkaan.


      • F uller
        tukkirekkapa tietenk kirjoitti:

        kytkinjarru homma jäi hiukan haittaamaan, ymmärsinkö oikein, että vaihtaessa käytit sitä, mitä minulla ollut fullereita, niin kytkinjarrua käytettiin vain liikkeelle lähdössä, eikä muuloin tainnut onnistuakkaan.

        "kytkinjarru homma jäi hiukan haittaamaan, ymmärsinkö oikein, että vaihtaessa käytit sitä, mitä minulla ollut fullereita, niin kytkinjarrua käytettiin vain liikkeelle lähdössä, eikä muuloin tainnut onnistuakkaan."
        Jos kysyit minulta, niin ei - kytkinjarrua käytetään vain paikallaan ollessa (jos silloinkaan). Eli paikallaan ollessa kytkin täysin pohjaan, odotetaan hetki että rattaat pysähtyvät, sitten kohotetaan kytkintä pari, kolme senttiä ja vaihde pesään. Kytkimen nostaminen (sen 2 - 3 senttiä) helpottaa kytkeytymistä.


      • tukkirekka
        F uller kirjoitti:

        "kytkinjarru homma jäi hiukan haittaamaan, ymmärsinkö oikein, että vaihtaessa käytit sitä, mitä minulla ollut fullereita, niin kytkinjarrua käytettiin vain liikkeelle lähdössä, eikä muuloin tainnut onnistuakkaan."
        Jos kysyit minulta, niin ei - kytkinjarrua käytetään vain paikallaan ollessa (jos silloinkaan). Eli paikallaan ollessa kytkin täysin pohjaan, odotetaan hetki että rattaat pysähtyvät, sitten kohotetaan kytkintä pari, kolme senttiä ja vaihde pesään. Kytkimen nostaminen (sen 2 - 3 senttiä) helpottaa kytkeytymistä.

        näin minäkin olen kokenut, taisin vain käsittää tuossa sun jutussa väärln.


    • hööpöö

      mahottomia meinaa!Ei Sisulla mitään saa vaihdettua!

      • fuhher

        ainakin oli kasapäin fullerin laatikoita sisäkalut muusina..samalailla ne hajoo.
        Ei kestä nykykoneittenen vääntöjä.


    • nytkinktäkö
    • 87k

      Itsekin ajoin työkseni neljä vuotta jos jonkilaista kuormuria

      Nyt sitten siirryin uuteen paikkaan ajamaan, ja nyt on ajokkina vuoden 2011 Atego jossa on kolme poljinta ja käsivaihteet

      Nyt ajettu muutama kuukausi ja vieläkin liikkellelähdöt ja pysähdykset ja nopeat kiihdytykset tuottaa hieman ongelmia, tuntuu että kone joko huutaa tai tukehtuu.

      Lisäksi tuo kytkimen jatkuva "raassaaminen" on myös aika puuduttavaa, kun omatkin autot ollut kaikki automaatteja, manuaalista kokemusta lähinä jostain 2005 vuodelta autokoulussa ja jostain vuokrapakusta joskus

      Ja edellisessä työpaikassa oli kaikki autot "vanhahkoja" eli 2000-2007 vuosimallia ja jokaisessa oli vaihderobotti tai normaali automaatti eli vain kaksi poljinta ja vaihtoi itse vaihteet.

      Eli saisi nykykuksit olla tyytyväisi jos osaa ajaa SUJUVASTI ihan normaalia kuormuria missä on "NORMAALI" 6 vaihteinen aski, se on jo mun mielestä ihan ok. suoritus

    • kalle

      ihmettelinkin jo, että eiköhän sisun "tehtaan" miehet tule tänneki omia markkinointipuheita höpiseen, ja niinhän se kävikin.
      on tämä kyllä aikaa, baarin pöydän puheet ovat siirtyneet tänne ja muka ammattilaiset täällä juttelee niin merkin kuin käyttäjien puolesta.
      eikö olisi kummallekin oikeita töitä tehtävänä..

    • ihmegalleville

      Kun ruotsalaiset tehtaanmiehet eivät voi täällä markkinoida, koska eivät suomea osaa. Baarijutut täällä on paljon parempi ilmiö kuin rasvamunkkien ja -makkaroiden vetäminen juttelun ohessa.
      Sääli, että koko ala on ajamassa itsensä suohon oikein tarkoituksella, kuljetusten tilaajat kilpailuttavat alan yrittäjät hengiltä, yrittäjät uskovat mutta eivät laske, palkkakuskit pitävät hamaan loppuun asti oikeuksistaan, järjestöt katsovat vierestä kun rajojen takaa tulee halvan polttoaineen ja työvoiman vilunkipelaajat. Joten onhan se luontevaa ettei kotimaista tuotetta saisi kaiken maailman kallejen mielestä suosia edes baaripalstoilla. Eiköhän yhden perinteisen ruotsalaisen henkilöautomerkin konkurssi ja toisen omistamisen ulkoistus Kiinaan ole luontainen jatkumo myös raskaissa ajoneuvoissa, ja kun kallen tapaisia suosi suomalaista, osta muualta -tyyppejä tuntuu riittävän. Volvon henkilöautot ovat jo saaneet laadunlaskusta osansa. Täysin omana baari- ja palstamielipiteenä pidän suomalaista kuorma-automerkkiä Sisua parhaana mahdollisena ratkaisuna puu- ja maa-aineskuljetuksiin, eikä mitään pahaa tai hävettävää ole siinä, että tehtaan miehet tai merkkiuskolliset suomalaiset yrittäjät (tai me niinä esiintyvät) sitä baareissa ja suomi-palstoilla hehkuttavat. Polar Sisun myötä on palattu luottamuksen polulle, autot ovat vakaita ja luotettavia, pienikulutuksisia kaiken päälle, tämä viime mainittu onkin uusi ja hieno ominaisuus Sisulle.
      Et ole kalle tainnut raskaalla kalustolla muuta kuin päällystetyillä teillä ajaa, jo vähäiselläkin kokemuksella löytyy monta baaritarinaa tilanteista, joissa haasteellisten olosuhteiden työt on pitänyt hoitaa Sisulla, kun muilla se ei vain ole onnistunut.

    • Harrastelija5
    • suorakutonensuorilla

      Tuossa videon lopussa kaveri nykäisee Sisuun kolmoselta suurimpaan vaihteeseen paikalta lähtien n 24 sekunnissa, loppunopeus lienee jotain alle kaheksankymmenen. Kytkinjalka on koko ajan levossa ;) Keskustelu alkoi, miten Sisulla ajetaan, olisiko tässä yksi vastaus.

    • Leukku 1973

      Ajelee sitä Fulleria vaan, kyllä se keppi siitä kuluu ja lakkaa ottamasta maahan kiinni. Niin opetettiin mulle aikanaan 9 vaihteisen Fullerin salat, 3 ja 4 pykälät oli vaihtaneet paikkaa ns U-kaava. Kulu se keppi, ei ylttäny maahan enää seuraavana päivänä ja sitä seuraavana ei tarvittu enää kytkintäkään kun liikkeelle lähdössä.
      Surkeimpia laatikkoja on I-shiftit, optidrived ja telligentit. Auto vie kuskia, ei kuski autoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe