rintamaidon

säilyminen

miten kauan rintamaito säilyy? suoraan pumpattu huoneenlämmössä? jääkaapissa? pakasteesta otettu maito jääkaapissa? ja pitääkö jääkaappi kylmä maito lämmittää mikrossa vai antaa olla huoneen lämmössä ennen syöttöä?

8

9929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjeita

Säilyvyys pumpattu maito:
      ei huoneenlämmössä "hetkeäkään"
      jääkaapissa 1 vrk
      pakkasessa 3 kk
      pakkastettu sulamssa jääkaapissa 1 vrk

Lämmitys:

Vesihauteessa => keitä vedenkeittimellä vettä, kaada esim kattilaan. Pidä tuttipulloa hetken kattilassa. Koita tiputtamalla tippoja kädelle, milloin on sopivan lämmintä

Ei missään tapauksessa mikrossa, tuhoaa maidosta tärkeitä hiven & vitamiiniaineita

Pakasta pumpattu maito esim pieniinpiin minigripi pusseihin. Helppo sulattaa sitten juoksevan kuuman veden alla, sitten maito pulloon, vaikka vähän jääkokkareisankin ja lämmitys edellä kuvaamallani tavalla.

• säilyvyydestä

Säilyy kyllä huoneenlämmössä (jos alle 25 astetta) kuuteeen tuntiin asti.

Jääkaapissa 3 vrk.

• minä vain
        säilyvyydestä kirjoitti:

Säilyy kyllä huoneenlämmössä (jos alle 25 astetta) kuuteeen tuntiin asti.

Jääkaapissa 3 vrk.

Maito pilaantuu helposti, älä säilytä sitä huoneenlämmössä pidempään kuin on välttämätöntä (max 1 tunti)

• ---

Mikroaaltouunissa ei tuhoudu hivenaineita.

• .....

huoneenlämmössä tunnin, jääkaapissa vuorokauden, pakasteesta otettu jääkaapissa vuorokauden. Rintamaito lämmitetään vesihauteessa, mikrossa lämmitys tuhoaa maidon tärkeitä osia.

• jauhekorvikkeet?

säilyykö nekin jääkaapis vrk,jos isomman satsin tekee?

• imetyspalsta.

Kantsii kysellä tuolta lasten ruoka -palstalta.

• faktatieto
        imetyspalsta. kirjoitti:

Kantsii kysellä tuolta lasten ruoka -palstalta.

Äidinmaidon säilytys

Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa ( 0-4C) maito säilyy jopa 8 päivää. Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe