Italian taskuvarkaat

Kunhan kysyin

Onko joku oikeasti joutunut Italiassa taskuvarkaan uhriksi vai onko kyseessä urbaani legenda? Onko Italiassa enemmän taskuvarkaita kuin muissa lomakohteissa? Missä päin Italiaa on suurin riski joutua taskuvarkaan uhriksi?

20

8263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertaan käynyt

useita kertoja olen käynyt, mutta ei ole näkynyt... toisaalta, laukku kainaloon ja lompakko pois takataskusta - missä päin vain. Taskuvarkaita vastaan voi "suojautua",

• varas!!

Bussipysäkillä Roomassa nuori kaveri juoksutti minulle takaisin vahvuuksilleni hiotut ( - 5 diopteria ) aurinkolasit.
      Oli kähveltänyt laukustani mutta palautti koska havaitsi ettei niillä ole markkina-arvoa.

Toinen kerta kun kaupunkibussissa huomasin käden laukussani, takaviistosta.
      Lisautin heppua nyrkillä silmäkuoppaan ( olen nainen, 50kg).
      Minut ja kumppanini ajettiin bussista ulos. Emme osaa italiaa!
      Älkääkä kuvitelko että keskivertoitalialainen sitä iänikuista lontoota ymmärtää!!

• ja metrot

ovat riskialueita.
      Ja taskuvarkaat ovat yleensä muualta maahan muuttaneita, ei siis italialaisia...

Varoa tulee myös näitä "äitejä" jotka kantavat sylissään pientä vauvaa. Vauva onkin kiinnitetty niin että äidin kädet ovat vapaana viiltämään vyölaukun auki samalla kun kiinnitää huomiosi muualle.

Riminin ruuhkabussissa varastettu lompakko löytyi seuraavan pysäkin roskiksesta, ja kaikki kortit tallella, ainoastaan raha kelpasi.
      Yleensä kannattaa kuljettaa mukanaan vain välttämätön käteinen.

Rooman toreilla on myynnissä paljon kännyköitä, vähän käytettyjä, ja liittymänkin saa kuulemma valita, elisa vai sonera?

• loytyy....

olen asunut italiassa muutaman vuoden ja joutunut ainoastaan kerran taskuvarkaan uhriksi. tapahtui roma terminilla vuosi sitten kesalla mutta jai onneksi varkaan armottomaksi yritykseksi. 3 kertaa yritti vieda kamaa repustani mutta sain hanet kiinni kaikilla kerroilla ennen kun kerkesi oikeasti vieda mitaan.

kaikissa isoissa kaupungeissa (ja pienemmissakin valilla) on taskuvarkaita. perheeni on ryostetty kerran amsterdamissa ja kerran yrittivat barcelonassa. ei italiassa sen enempaa varkaita siis ole kuin muuallakaan mutta tavaroista kannattaa pitaa hyva huoli kuten kaikissa muissakin suurissa kaupungeissa.

ja lisayksena viela etta helsingissa varastetaan muistaakseni 75 lompakkoa paivittain alueella kamppi-rautatientori-stockmann. tilasto on muutaman vuoden takaa mutta melkein voisin veikata etta ainakaan parempaan suuntaan ei olla menossa. joten kylla niita varkaita helsingissakin riittaa.

• vinkkejä

kertyi matkalaisilta.
      Ja kuten edellä todettiin, sama ongelma pätee kaikissa suurkaupungeissa, italia vain on saanut "kunnian"...

Kaulapussi, tulisi kantaa rinnan yli poikittain, tarpeeksi pitkä nauha jotta sen saa vielä hakaneulalla varakiinnitettyä housujen resoriin.

Käsilaukussa vetoketjun lisäksi läppä joka estää vetoketjulle pääsyn.
      Kuulin jopa ketjutetusta kukkarosta, elikäs suutarilla teetetty reikä kukkaroon ja ketjulla kiinni laukkuun.

Mainitsemattakin pitäisi olla selvää että miehet ei pidä kukkaroa takataskussa ja vyölaukkukin on helppo tapaus.

Passista valokopio.

• mutta paremminkin

espanjasta, mallorcasta ja aurinkorannalta.

Siellä kuulema varkaat liikkuu kolmen miehen ryhmissä ja jos panee vastaan heille niin ne viiltä puukolla jalkaan tai reiteen. huh.
        Knaraiansaarilla oli afrikkalaisia naisia jotka yritti lähennellä ja epäilin että käsilaukkuani ne hausi kähmiä, mutta olin valveilla.

Olen matkustanut monesti italiaan muttei ole sattunut varkaita minun kohdalleni. En ole kyllä liikkunut roomassa vaan hieman pienemmillä paikkakunilla.

• turvallista on
        mutta paremminkin kirjoitti:

espanjasta, mallorcasta ja aurinkorannalta.

Siellä kuulema varkaat liikkuu kolmen miehen ryhmissä ja jos panee vastaan heille niin ne viiltä puukolla jalkaan tai reiteen. huh.
        Knaraiansaarilla oli afrikkalaisia naisia jotka yritti lähennellä ja epäilin että käsilaukkuani ne hausi kähmiä, mutta olin valveilla.

Olen matkustanut monesti italiaan muttei ole sattunut varkaita minun kohdalleni. En ole kyllä liikkunut roomassa vaan hieman pienemmillä paikkakunilla.

Harmittavista näpistyksistä huolimatta on Italiassa turvallista liikkua, verraten muissa maissa tapahtuviin uhkailuihin ja ryöstöihin, joista yleensä vaietaan.

• J Muoniosta

Tää tapahtui jo 80-luvun lopulla ja tiedän, tätä ei moni tule uskomaan. Kerronpa sen kuitenkin elikä olen jo kärsinyt tästä tulleen vankeustuomioni. NO kuitekin tarina lähti liikkelle vuoden 1988 loppukesästä kun teimme ystäväni kanssa seksimatkan Roomaan. Kävimme paikallisissa bordelleissa ja ryypiskelemässä, arskaa ottamassa. Tämä oli hyvää aikaa, olin vastaa vajaan 30 silloin. No kävipä kuitenkin niin eräällä metromatkalla että väkijoukossa eräs ilmeisesti marokolais-syntyinen nuorempi sälli yritti viedä lompakkoni. Kaverini tajusi onneksi sen kuitenkin, ja lähdimme takaa-ajamaan tuota varasta Piramiden asemalla. Saimme hänet kiinni, kaadoimme maahan ja saimme lompakkonikin takaisin. Jostain syystä mulla vain pimahti päässä. Aloin potkimaan ja pahoinpitelemään tuota marokolaispaskiaista päähän ja ympäri kehoa, ja vaikka kaverini yritti estellä, yksi potkuista murskasi uhrini pään. Hän kuoli tuntia myöhemmin sairaalassa. Jouduin tottakai pidätetyksi ja myöhemmin monien mutkien kautta suorittamaan vankeustuomiota jonka piti kestää alustavasti kahdeksan vuotta, selvisin kuitenkin viidellä. Tämä tästä tarinasta, eipä siitä sen enempää. Mutta ihan vinkkinä jos saatte taskuvarkaan kiinni, älkää tappako sitä surkimusta, vaan jättäkää eloon. Selviätte paljon helpommalla :D

• naisille

Paljon suurkaupungeissa reissanneena, kertaakaan ei ole ryöstetty. Olen nainen, laukkua en pidä mukana, enkä mitään muutakaan arvokasta. Tarvitsemani rahamäärän laitan RINTSIKOIHIN, sieltä niitä ei huomaamatta kukaan vie. Olen reissussa yleensä talvisin, joten sitten vaan takki päälle, ja kun kaupassa kaivaa rahaa, se näyttää samalta kun povarin kaivaminen. Kameran pidän mukana, se on povitaskussa. Puhelimet ja passit suosiolla tallelokeroon vaan, ja passista valokopio mukaan. Kun kulkee selvinpäin ja tietää pahimmat vaarapaikat, niin mahdollisuudet selvitä ilman varkauksia ovat paremmat. Hyvää matkaa ihanaan eurooppaan!

• vanhempi nainen

kerron etten ole tarvinnut mitään turvakeinoja keksiä vaan olen kantanut olkalaukkuni pään yli kietaistun , siis kantohihna vasemmala olalla ja itse laukku oikealla lantiolla. Hyvin ole pärjännt.

Ei niitä rahapussseja nyt niin kamalasti tarvitse piilotella. Varkaat kyllä tietävät kuka on turisti ja ettei turistit kuljeskele ilman rahapussia, jossain se pussi on piilossa. On suurenpi vaara että varkaat kaataa sinut maahan ja alkavat tonkia taskuja ja rintaliivejä sun muuta.
        Vanhemman naisihmsisen ona aika turvallista liikkua Italiassa. Varsinkin italialaiset varkaat eivät käy koskaan vanhempien naisten päälle, ei ehkä naisten yleensä. Ulkomaalaisista varkaista Italiassa en osaa sanoa...

• done that

italian taskuvarkaus legendoilla on tietty totuus takana, varsinkin suurimmissa kaupungeissa. itse roomassa asuneena jouduin uhriksi kerran ruuhkabussissa.
      useampaan otteeseen näin myös jonkun yrittävän varastaa, useinmiten metrossa. varkaat syöksyvät salamana paikalle metroon astuvien tungokseen ja yrittävät huomaamatta napata taskusta tai laukusta lompakon. kerran luin myös lehdestä kuinka rooman metropysäkeillä toimivat ns opettajia jotka opettavat nuoria varkaiksi, hyviksi sellaisiksi.
      roomasta voin sanoa että kannattaa olla tosi varovainen. ruuhkabussit ja metrot ovat pahimpia paikkoja ja varkaat ovat uskomattoman taitavia. laukusta on hyvä puristaa kiinni vaikka se vainoharhaiselta tuntuisikin. voittaa se ainakin sen tunteen kun kaivaa laukkua kymmenettä kertaa ja yrittää vakuuttaa itselleen ettei se rahakukkaro siellä enää ole. ei meinaan kauheasti naurattanut.

• Jeppe22

Jep Rooma on todella otollinen paikka meille taskuvarkaille:
      - väkeä liikkuu paljon ja ympäri vuorokauden
      - ruuhkabussit ovat parhaat
      - turisteja paljon = paljon rahaa
      - poliisin valvonta vähäistä, korruptio korkeaa
      - paikalliset eivät reagoi varkaisiin

Eli ollaan jo nyt kolmen vuoden ajan tehty kohta kymmenkunta reissua Roomaan kavereiden kanssa. Otetaan joku halpa hostelli yms kulut minimoidaan. Päivä alkaa yleensä jo yhdeksän aikaan kun turistipaikat/nähtävyydet aukeavat. Terminille mennään sitten keskipäivän jälkeen; iltapäivä on hyvää aikaa ruuhkabusseissa tai metrossa. Illalla voidaan sitten chillailla raflassa tai baarin puolella, nautiskella päivän saaliista ja pitää hauskaa =) Menee se matkailu noinkin =)

• linjoilla

kannattaa pitää laukustaan erityistä huolta busseissa ja metrossa. Olin kerran bussissa ja poikalauma oli "vahdissa" ulosmeno-oven molemmin puolin... italialainen ystäväni huomautti pitämään laukusta huolta heidät ohitettaessa. Kerran metrossa näin kun joku tyttö varasti lompakon erään turistin käsilaukusta. Mutta kun pitää laukustaa hyvää huolta niin ei pitäisi olla hätää

• mäkin

Asuin Milanossa pari vuotta ja itselläni oli aina keskikonoinen rapiseva muovipussi käsilaukun"isomman puoleinen" sisällä. Siellä pidin lompakon ja muut tärkeät jutut..yleensä vielä pidin huivia mukana laukussa. Milanolaisen ystäväni neuvoja.
      Mitä enemmän siellä on sitä tavaraa niin vaikeampi sieltä on sitten osua oikeaan saaliiseen.

Kuten jo monet ovat täällä kirjoittaneet. Niitä rosvoja on joka paikassa.
      Ei kannata luottaa tuuriinsa, mutta sitä voi vähän lisätä :)

• tänne:

Napoli, Palermo, Catania. Pidä kamerastasi kiinni.

• jeanna

Viime kesänä isäni ryöstettiin venetsiassa, hän oli tulossa vesitaksilla (maksoi 50€!) saarelle ja taksikuski puhui samalla italiaa puhelimeen.(jälkeenpäin ajattelimme että oli järjestetty juttu, että taksikuski puhui itse varkaan kanssa että mihin taksi pysähtyy ja kyseessä on turisti jolla paljon rahaa)

Heti kun isäni oli noussut taksista, tuli kujalta mies jusoten ja varasti hetkessä silmälasit silmiltä ja lompakon rintataskusta. =(

Että kannattaa olla huolellinen niinkin kauniissa ja legendaarisessa kaupungissa kuin venetsia!

• Otin opiksi

Olin 80-luvulla Roomassa, ja silloin kävi niin, että bussissa takataskustani oli kadonnut seteli.
      Sen jälkeen olen ollut huolellinen rahojen suhteen, ei kanna niitä turhan paljon ja laukku yli pään toiselle olalle. Päätin silloin että jätän retken Roomasta Napoliin tekemättä, sillä Napolin maine oli jonkin verran kriminaali, samoin kuin Palermon.Suurkaupungeissa on mm. mamuja, siis muualta muuttanutta usein työtöntä joutoväkeä, joihin on syytä myös suhtautua terveen varovasti.

• matami

Ei ole osunut edes "läheltä-piti"-tilannetta. Eniten Barcelonassa oli tunkua mun laukulle!
      Italiassa olen ollut kymmeniä kertoja ja junilla/metroilla/paikallisbusseilla matkustanut.
      Ei niitä kai sitten tällainen vanhmmanpuoleinen täti teini kiinnosta, varsinkin kun roikun laukussani kun rapu varpaassa!ja taidan näyttääkin aika häijyltä!

• tiina-

Asuin puoli vuotta Roomassa, ei tullut kertaakaan taskuvarkaita eteen. Ehkä kävi vain tuuri, tai sitten kyseessä on urbaani legenda.. Kaiketi kannattaa itse vähän katsoa miten kamojaan pitää.

• siitä, asuuko

vai lomaileeko, turisteilla on kaikki omaisuus matkassa,paikanpäällä asustavalla vain vähin tarpeellinen.

Joten kyse ei ole urbaanista legendasta, vaan jokapiväisestä bisnesksestä. ja sitä harjoitetaan Roomasta Pariisiin ja pahimpaan Barcelonaan ; )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 108
      5941
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe