Mitä tehdä, kun katkonainen uni on ollut jokaöistä jo parin vuoden ajan? Nukahdan nopeasti, mutta sen jälkeen nukun vain noin 4 tuntia, joskus jopa vähemmän; sitten alkaa tunnin tai puolen tunnin välinen "havahtuminen" ja uudelleennukahtaminen ja havahtuminen ja... silmäpussit kasvavat ja päivisin väsyttää. Olen "vasta" 29, en halua näyttää väsyneeltä mummolta.
Mikä voisi olla syynä tuollaiseen outoon epänukkumiseen?!
Kiitos etukäteen vastauksista!
Katkonainen uni?
4
6377
Vastaukset
- auttakaa joku
Itse olen 25v ja kärsinyt samasta ongelmasta jo monia vuosia. Nukahdan aika äkkiä mutta herään monta kertaa yössä ilman mitään syytä. Kun herään niin nukahdan aika äkkiä uudestaan mutta en ole vuosiin pärjännyt ilman päiväunia, jotka sitten saattavat kestää kolmekin tuntia... Päiväunilla on sama juttu, heräilen välillä ja nukahdan uudestaan kun en jaksa nousta vielä. Oloni on yleensä aina enemmän tai vähemmän väsynyt.
Olisi tosi hienoo jos saisin nukuttua niin, että nukahdan illalla ja herään vasta aamulla. Niin hyvin en pysty nukkumaan muulloin kun alkoholin juomisen jälkeen eli tosi harvoin.- ---
Luontaistuotteet ovat auttaneet minulla melko hyvin tähän heräilyongelmaan, ei kuitenkaan nukahtamisvaikeuteen. Käyttämäni tuote on Herbival. Valeriaanaa sekin sisältää, joten tuskinpa tuotemerkin on väliä.
Päiväunia kannattaisi ehkä yrittää lyhentää. Puolikin tuntia virkistää kummasti. Sängystä ylös vaan, vaikka tekisikin mieli jatkaa vielä unia. Pidempään nukkumalla tuntuu vaan sitäkin väsyneemmältä.
- hereillä
Minulla uni muuttuu rauhattomaksi liiallisesta stressistä.
Oletko ollut elämäntilanteessa, jolloin et ole voinut syystä tai toisesta nukkua levollisesti koko yötä, vaan on pitänyt vahtia jotakin? Voihan olla, että olet oppinut nukkumaan katkonaisesti, jos semmoista voi ylipäätään oppia.
Ja yksi juttu tuli mieleen, alkoholi muuttaa unen takuuvarmasti huonoksi, tyypillisesti se herättää aamuyöstä. - jblue
Minulla on ollut vastaavaa ongelmaa ajoittain. Itselläni ongelma diagnosoitiin stressipohjaiseksi. Katkonainen aamuyön uni on yksi stressioireista. Vaikka stressitilanne meni ohi, silti katkonainen rytmi jäi minulla usein 'päälle'.
Koeta miettiä, mikä ongelmasi aiheuttaa ja päästä sitä kautta ongelmaan käsiksi. Jos ongelman saa lääkkeittä selvitettyä niin aina parempi.
Eikä lääkärissä käyntiäkään kannata ujostella. Itse sain nopean avun lääkeaineesta nimeltään mirtsapiini. Se on yksi uudemmista masennuslääkkeistä, joka pienellä annostuksella tuo hyvän unen. Isommilla annoksilla sitä käytetään masennuksen hoitoon. Se ei siis ole varsinainen unilääke eikä sillä ole niiden haittavaikutuksiakaan kuten riippuvuusriskiä, lisääntynyttä levottomuutta ym.
Mirtsapiinilla saan piiitkät ja hyvät unet. Saatan kyllä herätä hetkeksi mutta päätä vaan tyynyyn niin unet jatkuu saman tien. Aamulla sitten kun viitsii hetätä on ihan virkeä. Unten mailla menee kevyesti 10 tuntia. Käytän lääkettä vain tarvittaessa. N. viikon parin käytön jälkeen rytmi korjantuu minulla niin että sitten lääkkeen voi jättää pois. Monta muutakin lääkettä tuli kokeiltua, mutta viimein löytyi lääkäri joka neuvoi minulle sopivan vaihtoehdon. Niitä tuntuu olevan runsaasti tarjolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618