Onko meillä toivoa päästä mustikkametsään? Joissain paikoissa kävi pakkanen keväällä,mutta mitenkäs teidän vakiopaikoilla,säästyikö marjat.
TULEEKO MUSTIKOITA??
15
2633
Vastaukset
- Angi *
tänä aamuna noukin metsämansikoita pihastamme. Ajattelin että saakohan mustikoita tänä kesänä?
- lea
Sinulla on herkut pihassa. Monella on puutarhamansikoita,mutta harvemmalla metsämansikoita. Ole onnellinen siitä. Meillä ei ole vielä kypsiä näkyny,mutta kaikki ajallaan.Herkuttelen jollain muulla mustikoita ja mansikoita odotellessa.
- Angi *
lea kirjoitti:
Sinulla on herkut pihassa. Monella on puutarhamansikoita,mutta harvemmalla metsämansikoita. Ole onnellinen siitä. Meillä ei ole vielä kypsiä näkyny,mutta kaikki ajallaan.Herkuttelen jollain muulla mustikoita ja mansikoita odotellessa.
metsämansikka maasta. Hän nimittäin jättää heinät leikkaamatta sellaisesta paikasta josta minä ne varmasti kaataisin. Sitten heinien seasta löytyy nämä ihanat isot pullukat joita saa usein nopeasti puolilitraa kerrallaan. Joka vuosi unohdan ne mansikat ja huomautan hänelle miksi jätti tuon pehkon kaatamatta? Näen hänen vain hymyilevän juonisti. Nyt sitten se palkittiin sain meille hyvät jälkiruuat.
Ahomansikat parhaimmillaan ja metsässä mustikat raakileina. Vadelma kukassaan ja pörriäiset ympärillä - saadaan kuningatarhilloa!
- lea
Minulla jo sormet syyhyää marjojen keruuseen kun tätä aikaakin on ja metsä vieressä. Nuo jalat vaan rajottaa menemistä,mutta vaikka desi kerrallaan on sama kun vähän päivässä ja paljon viikossa eikös vaan.
- Hesarista luettua
lea kirjoitti:
Minulla jo sormet syyhyää marjojen keruuseen kun tätä aikaakin on ja metsä vieressä. Nuo jalat vaan rajottaa menemistä,mutta vaikka desi kerrallaan on sama kun vähän päivässä ja paljon viikossa eikös vaan.
Ne laskee mustikankukat neliö/kpl. Pitäis kuulemma olla 200 kukkaa neliöllä, jos runsas sato.
Nyt jossain laskivat vain 150/nm. On niillä laskutapansa. - Markeliina
Hesarista luettua kirjoitti:
Ne laskee mustikankukat neliö/kpl. Pitäis kuulemma olla 200 kukkaa neliöllä, jos runsas sato.
Nyt jossain laskivat vain 150/nm. On niillä laskutapansa.oli käynyt Tammisaaren tienoilla metsässä tutkimassa mustikkatilannetta. Hän ei löytänyt yhtään raakiletta koko siltä alueelta, jossa hän kuljeskeli. Viime kesänä oli ollut vastaavilla paikoilla runsaasti mustikkaa.
Aion kuitenkin käydä minäkin entisillä mustkkapaikoilla katsomassa. Surullista, jos jää ilman mustikoita. - lea
Markeliina kirjoitti:
oli käynyt Tammisaaren tienoilla metsässä tutkimassa mustikkatilannetta. Hän ei löytänyt yhtään raakiletta koko siltä alueelta, jossa hän kuljeskeli. Viime kesänä oli ollut vastaavilla paikoilla runsaasti mustikkaa.
Aion kuitenkin käydä minäkin entisillä mustkkapaikoilla katsomassa. Surullista, jos jää ilman mustikoita.Minä asun maalla ja Mustikkametsä alkaa 30metriä rappusilta.olen koiraa ulkoilluttaessani vaellellu siinä vanhoilla marjamailla ja huonolta näyttää.Muutama raakile on jossain suojaisessa paikassa,mutta muuten on tyhjää ,joten eteläsuomessa ainaski pakkanen puraisi kukat ja seuraukset näkyy nyt. Todella ikävää,kun tahtois kerätä,mutta mistäs keräät.
lea kirjoitti:
Minä asun maalla ja Mustikkametsä alkaa 30metriä rappusilta.olen koiraa ulkoilluttaessani vaellellu siinä vanhoilla marjamailla ja huonolta näyttää.Muutama raakile on jossain suojaisessa paikassa,mutta muuten on tyhjää ,joten eteläsuomessa ainaski pakkanen puraisi kukat ja seuraukset näkyy nyt. Todella ikävää,kun tahtois kerätä,mutta mistäs keräät.
Täällä meillä oli suotuisat sääolosuhteet ja näyttää että tulee valtavasti sekä mustikoita että puolukoita.
Ahomansikoita on myös runsaasti kävelyreittini varrella.
Syyskesästä herkuttelen karhunmarjoilla, joita täällä kasvaa paljon.
Ne ovat siitä hyviä, että niihin ei madot iske niinkuin imelämpään vadelmaan.
Voi poimia pakastusaskeihin suoraan pensaista.- *jemina
MdK-MdK kirjoitti:
Täällä meillä oli suotuisat sääolosuhteet ja näyttää että tulee valtavasti sekä mustikoita että puolukoita.
Voi poimia pakastusaskeihin suoraan pensaista.Teillä Ruotsissa on ilmeisesti parempi tilanne kuin täällä. Siskolla on mökki Upsalan lähellä ja siellä kuulemma mustikkaa tulee runsaasti.
Täällä lounaisrannikolla näyttää heikolta, yöpakkaset sattuivat juuri kukinta aikaan. Tulin juuri Pohjois-Savosta, siellä tilanne oli aivan samanlainen. Saaristossa mustikkaa tuntuu tulevan kohtalaisesti. Taidanpa ostaa torilta pakastettavat piirakkamustikat, näillä bensanhinnoilla ei juuri kannata lähteä ajelemaan kymmeniä kilometrejä muutaman mustikkalitran perään.
Yksineläjänä pitää muutenkin miettiä uudelleen mitä kannattaa pakastaa ja säilöä. Mieheni oli meillä se hillon- ja leivonnaisten syöjä. Pakastemarjoja keräsin miestäni varten ja alkukesästä tein aina hilloja vanhasta sadosta. Hilloakin minulla enää on kotona lähinnä lapsenlapsia varten. - aarne
MdK-MdK kirjoitti:
Voi poimia pakastusaskeihin suoraan pensaista.Hei !
missäpäin Suomea tulee niin runsaasti mustikkaa ja puolukkaa
Aarne
- ii-li
Mitä te teette mustikoista?
Tuoreista mustikoista tehty mustikkapiirakka on taivaallisen hyvää, mutta entä sitten? Mitä lopuille tehdään? Minä en edes muista, miltä mustikkahillo maistuu, ja mihin sitä käytetään. Samaten mustikkamehu. Saako pakastetuista mustikoista yhtä hyvää piirakkaa kuin tuoreista?
Lapsena äitini käytti vanhaa tapaa: sokeria yhtä paljon kuin marjoja. Inhosin kaikkia hänen hillojaan, kun ne olivat niin äiteliä. Hänen mehunsa taas muuttuivat hyytelöksi, kun niissä oli liikaa sokeria. Sitä hyytelöä kaivettiin sitten pullosta kapealla veitsellä tai paksulla virkkuuneulalla. :D
Hyvää karviaismarjamehua hän kyllä teki ja uskomattoman hyviä lindströminpihvejä. Vain sisareni osaa tehdä samanlaisia. En ole saanut sellaisia missään muualla.- lea
Olen paistanu mustikkapiirakkaa pakaste mustikoista ja aina se on menekki takuuvarmasti. Käytän hillosokeria se kun hyydyttää sen marjamassan mukavasti ja ei tarvi perunajauhoja käyttää. Samoin mustikkakeitto ja kiisseli on aivan tuoreista marjoista tehdyn makuista. Aamupuuron kanssa on vakio mustikat ja mansikat pakkasesta.Hilloa en ole koskaan tehny mustikoista,mutta varmasti hyvää paahtoleivän päällä.
- Likka
Pakstemustikkahan on ehdottoman priimaa, kuten sinulle on tässä vakuuteltu. Nyt minullakin on pakastimen tyhjennysoperaatio ja ole keitellyt hilloja. Esim. kuningatarhillo : mutikkaa vadelmaa tai mansikkakin käy, on mainio lettu- ja pannarihillo. Hillosokerilla tai pektiinillä saa sakean hillon vähemmällä makeudella. Minäkin viljelen ahomansikkaa. Pengerryksiin , luiskiin, reunakasviksi ja hedelmäpuiden alle olen sitä istuttanut ja se peittää tehokkaasti hankalatkin paikat rönsyillään, Se viihtyy laihassakin maassa ja kestää kuivuutta.Mesimarjaa aion kokeilla ensi kesänä.Pensasmustikoita minulla on, suosittelen. Etelärannikon mustikkatilanne ainakin meillä päin näyttää huolestuttavalta, on liian kuivaakin. Kun mustikka kukki, oli liian kylmää.Vadelmat näyttävät lupaavilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438