Voisiko purjeveneellä mennä kovempaa kuin tuulee.
Esim, jos purjeen muuntokerroin on päälle 1. Silloinhan teoriassa vene voisi kulkea nopeammin kuin tuuli? Onko mahdollista?
Purjevene voiko mennä kovempaa kuin tuuli?
69
8868
Vastaukset
- Jonsson.
Ei ainakaan, mikäli kaikki työntövoima saadaan purjeiden avulla perinteisellä menetelmällä. Suurin teoreettinen nopeus saavutetaan, kun tuuleaa suoraan takaa ja purjeiden pinta-ala on maksimi. Tällöinkin tuulen nopeus on aina suurempi kuin veneen (siis maan suhteen).
Meren virtaukset taikka aallot voivat ääritilanteessa ja hetkellisesti (taikka hitausenergia) mahdollistaa tuulta nopeamman etenemisen maan suhteen, mutta edellinen pätee mikäli ei ole kyse jälkimmäisestä poikkeuksesta.- Mutta jos ajatellaan tilanne
Kerroppas teoriassa miksei vene voisi kulkea nopeammin kuin tuuli, jos veneen muuntokerroin on yli yhden. Silloinhan tuulta tarttuisi enemmän kerralla purjeeseen, jopa 1,3kertainen liike-energia tässä tapauksessa 3*8m purjeeseen
1,3(½*1,2*20m/s´2*16*9,81)== 48 971,52N
Purje siis voi varostoida enemmänkin voimaa...ainakin teoriassa...
Mitä se tarkoittaa siis, että on muuntokerroin esim. 1,10 - n.n.
Siis sivutuulella kulkee lujaa. Nopeus riippuu tietysti siitä mitä raahataan veden läpi, eli jos halutaan tarkastella ilmiötä puhtaampana, kannattaa unohtaa veneet ja tarkastella vain jääpurjetta.
Jääpurjeethan kulkevat erittäin nopeasti, eikä edes asiaa harrastamattomalla ole vaikeuksia ymmärtää, että ne kulkevat sivutuuleen huomattavasti nopeammin kuin tuuli. - 1234
n.n. kirjoitti:
Siis sivutuulella kulkee lujaa. Nopeus riippuu tietysti siitä mitä raahataan veden läpi, eli jos halutaan tarkastella ilmiötä puhtaampana, kannattaa unohtaa veneet ja tarkastella vain jääpurjetta.
Jääpurjeethan kulkevat erittäin nopeasti, eikä edes asiaa harrastamattomalla ole vaikeuksia ymmärtää, että ne kulkevat sivutuuleen huomattavasti nopeammin kuin tuuli.Tuuli kulkee nopeemmin tuossakin tapauksessa a -> b pisteeseen. Vaikka vene kulkeekin tuulta nopeammin niin vastaavasti matka pitempä joten ;)
- Jos tehdään 5000km tuulitun...
1234 kirjoitti:
Tuuli kulkee nopeemmin tuossakin tapauksessa a -> b pisteeseen. Vaikka vene kulkeekin tuulta nopeammin niin vastaavasti matka pitempä joten ;)
On selvää, että veneen päästyä täyteen vauhtiinsa, on turha kuvitella, että tuuli menisi kovempaa.
- Mä vaa
Jos tehdään 5000km tuulitun... kirjoitti:
On selvää, että veneen päästyä täyteen vauhtiinsa, on turha kuvitella, että tuuli menisi kovempaa.
Joo kyllä se kuule on niin, että jos vene menee nopeampaa kuin tuuli niin purje ei tuo lisää vauhtia vaan päin vastoin se alkaa vastustaa liikettä.
Niin että se vene ei mitenkään voi mennä pelkillä purjeilla tuulta nopeampaa. - AI, että niin vai?
Mä vaa kirjoitti:
Joo kyllä se kuule on niin, että jos vene menee nopeampaa kuin tuuli niin purje ei tuo lisää vauhtia vaan päin vastoin se alkaa vastustaa liikettä.
Niin että se vene ei mitenkään voi mennä pelkillä purjeilla tuulta nopeampaa.Siinä tapauksessa se ilmanvastus alkaa vasta jokaisesta yli tuulennopeuden menneistä metreistä, että miksei muka voisi päästä kovempaa kuin tuulee?
- dataa
AI, että niin vai? kirjoitti:
Siinä tapauksessa se ilmanvastus alkaa vasta jokaisesta yli tuulennopeuden menneistä metreistä, että miksei muka voisi päästä kovempaa kuin tuulee?
- linkki.
AI, että niin vai? kirjoitti:
Siinä tapauksessa se ilmanvastus alkaa vasta jokaisesta yli tuulennopeuden menneistä metreistä, että miksei muka voisi päästä kovempaa kuin tuulee?
- mutta jis
linkki. kirjoitti:
Jos purjeen muuntokerroin on yli yhden, silloin on väistämätöntä, että vene voisi teoriassa mennä kovempaa kuin tuuli.
- vinssigorilla
mutta jis kirjoitti:
Jos purjeen muuntokerroin on yli yhden, silloin on väistämätöntä, että vene voisi teoriassa mennä kovempaa kuin tuuli.
kulkevat sivutuulessa moninkertaisesti yli tuulen nopeuden, eikä tuulen nopeuden
ylittäminen ole vaikeaa Flying Dutchmanilla tai 49llä. Vastatuuleen ja
myötätuuleen ne liikkuvat tuulen nopeutta hitaammin. Vastatuuleen peräti takaperin. - Miten katamaraani siis menee?
vinssigorilla kirjoitti:
kulkevat sivutuulessa moninkertaisesti yli tuulen nopeuden, eikä tuulen nopeuden
ylittäminen ole vaikeaa Flying Dutchmanilla tai 49llä. Vastatuuleen ja
myötätuuleen ne liikkuvat tuulen nopeutta hitaammin. Vastatuuleen peräti takaperin.Se menee aaltojen päällä?
- marinisti
Miten katamaraani siis menee? kirjoitti:
Se menee aaltojen päällä?
aaltojen alla.
- mie oun mualta
AI, että niin vai? kirjoitti:
Siinä tapauksessa se ilmanvastus alkaa vasta jokaisesta yli tuulennopeuden menneistä metreistä, että miksei muka voisi päästä kovempaa kuin tuulee?
tuulen suuntaan saattapi olla enempi purjepintaa näkyvissä ku etteenpäin.
- .sailor
Kun tulisitte vesille sieltä tutkijan kammiostanne, niin huomaisitte etta purjeveneellä voi todellakin ylittää tuulen nopeuden (siis sellaisella kevytveneellä esim 49er). Ja parhaiten kulkee sivultuuleen. Tämän tietää jokainen merikarhu ilman 12 vuoden fysiikan opintoja ;) Antoisia purjehdushetkiä...
- Jonsson.
.sailor kirjoitti:
Kun tulisitte vesille sieltä tutkijan kammiostanne, niin huomaisitte etta purjeveneellä voi todellakin ylittää tuulen nopeuden (siis sellaisella kevytveneellä esim 49er). Ja parhaiten kulkee sivultuuleen. Tämän tietää jokainen merikarhu ilman 12 vuoden fysiikan opintoja ;) Antoisia purjehdushetkiä...
Fysikaalinen mahdottomuus. Purjeen suurin etenemisnopeus on aina suoraan myötätuuleen ja silloinkin alle tuulen nopeuden, koska mitään hyötyvoimaa ei tuulesta voida ottaa, jollei sen nopeus ylitä purjeen nopeutta. Siis kun ei mitenkään rajoiteta purjeen kokoa.
Se että SAMA vene saattaa kulkea nopeammin sivutuulessa, kuin myötätuulessa SAMALLA purjeella on eri asia kuin se, että tuulta nopeampi purjeella purjehtiminen olisi mahdollista. - perusteiden
Jonsson. kirjoitti:
Fysikaalinen mahdottomuus. Purjeen suurin etenemisnopeus on aina suoraan myötätuuleen ja silloinkin alle tuulen nopeuden, koska mitään hyötyvoimaa ei tuulesta voida ottaa, jollei sen nopeus ylitä purjeen nopeutta. Siis kun ei mitenkään rajoiteta purjeen kokoa.
Se että SAMA vene saattaa kulkea nopeammin sivutuulessa, kuin myötätuulessa SAMALLA purjeella on eri asia kuin se, että tuulta nopeampi purjeella purjehtiminen olisi mahdollista.opiskelua sekä matematiikassa, että fysiikassa.
Todennäköisesti sinä olet niin nuori, että saat niitä vielä peruskoulussa.
Huvittaa hieman, kun väitellään asiasta niin tosissaan, vaikka perusteet on hakusessa.
Toisaalta ainahan sitä oppii, kunhan ei luule tietävänsä kaikkea. - Jonsson.
perusteiden kirjoitti:
opiskelua sekä matematiikassa, että fysiikassa.
Todennäköisesti sinä olet niin nuori, että saat niitä vielä peruskoulussa.
Huvittaa hieman, kun väitellään asiasta niin tosissaan, vaikka perusteet on hakusessa.
Toisaalta ainahan sitä oppii, kunhan ei luule tietävänsä kaikkea.Tuulesta ei edelleenkään saa enempää irti, mitä siinä on.
- nopeammin
Jonsson. kirjoitti:
Fysikaalinen mahdottomuus. Purjeen suurin etenemisnopeus on aina suoraan myötätuuleen ja silloinkin alle tuulen nopeuden, koska mitään hyötyvoimaa ei tuulesta voida ottaa, jollei sen nopeus ylitä purjeen nopeutta. Siis kun ei mitenkään rajoiteta purjeen kokoa.
Se että SAMA vene saattaa kulkea nopeammin sivutuulessa, kuin myötätuulessa SAMALLA purjeella on eri asia kuin se, että tuulta nopeampi purjeella purjehtiminen olisi mahdollista.Suorassa myötätuulessa ei todellakaan voi edetä tuulta nopeammin, koska muutoin purjeet alkavat jarruttaa. Sen sijaan sivutuulessa, jossa eteenpäin vievä voima syntyy, samaan tapaan kuin lentokoneen siiven nostovoima, purjeen etu- ja takaosan yli virtaavan ilman aiheuttaman paineen erotuksena, tämä on täysin mahdollista.
Ei ole tavatonta, että kevytpurjevene nousee 4 m/s puhaltavassa sivutuulessa yli 8 solmun (4,1 m/s)vauhtiin. - n.n.
Jonsson. kirjoitti:
Fysikaalinen mahdottomuus. Purjeen suurin etenemisnopeus on aina suoraan myötätuuleen ja silloinkin alle tuulen nopeuden, koska mitään hyötyvoimaa ei tuulesta voida ottaa, jollei sen nopeus ylitä purjeen nopeutta. Siis kun ei mitenkään rajoiteta purjeen kokoa.
Se että SAMA vene saattaa kulkea nopeammin sivutuulessa, kuin myötätuulessa SAMALLA purjeella on eri asia kuin se, että tuulta nopeampi purjeella purjehtiminen olisi mahdollista.Ilmiötä selventää purjekone. Tuskin kukaan väittää ettei se kulje eteenpäin nopeammin kuin putoaa.
- ainakaan
myötätuuleen koska silloinhan vene menisi vastatuuleen!
- nopeudessa
purjeeseen ei kohdistuisi ilmavirtaa, joten mitään siipiefektiäkään ei voisi käyttää hyödyksi.
Mutta toki purjeveneellä pääsee myötätuuleen tuulta nopeammin, kunhan laittaa siihen tarpeeksi tehokkaan moottorin ;)
- n.n.
Tässä mielipiteenvaihdossa näyttää olevan näkemysero. Itse siis tarkoitan sitä että jos tuuli on 10 m/s ja laite kulkee mihin tahansa suuntaan yli 10 m/s, niin silloin se kulkee tuulta nopeammin.
Jos asia ajatellaan niin että halutaan päästä tuulen mukana sitä nopeammin niin se ei onnistu. Jo pelkkä lähes tuulennopeudella liikkuminen estyy, koska aallokko kuitenkin liikkuu tuulta hitaammin ja vauhti hidastuu. - itse..
tällä hauskalla purjevenesimulaatiolla!
http://www.nationalgeographic.com/volvooceanrace/interactives/sailing/index.html
Vastaus on ei voi mennä. Jäällä voi mennä, mutta vedessä ei. Myötätuuleen ei ole nopeinta mennä, vaan sivutuuleen jossain kulmassa.- Kaksipurjeisisella voi menn...
Kaksipurjeisisella voi mennä myötätuuleen varmana kovempaa kun tuulee, jos on isot purjeet ja on tasainen tuuli
- sillä
Kaksipurjeisisella voi menn... kirjoitti:
Kaksipurjeisisella voi mennä myötätuuleen varmana kovempaa kun tuulee, jos on isot purjeet ja on tasainen tuuli
12 vuotta yliopistossa pääaineena fysiikka -intuitioni kertoo toista. Mikä on se voima, joka saa veneen menemään kovempaa kun tuuli? Jos oletetaan vedenvastus nollaksi (mitä se ei suinkaan ole) niin mikä voima kiihdyttää veneen tuulea suurempaan nopeuteen? Siinä vaiheessa kun veneen nopeus = tuulen nopeus, ei tuuli enää työnnä venettä eteenpäin, vaikka olisi sata purjetta.
- .......
sillä kirjoitti:
12 vuotta yliopistossa pääaineena fysiikka -intuitioni kertoo toista. Mikä on se voima, joka saa veneen menemään kovempaa kun tuuli? Jos oletetaan vedenvastus nollaksi (mitä se ei suinkaan ole) niin mikä voima kiihdyttää veneen tuulea suurempaan nopeuteen? Siinä vaiheessa kun veneen nopeus = tuulen nopeus, ei tuuli enää työnnä venettä eteenpäin, vaikka olisi sata purjetta.
No tuollahan se on selitetty aikasemmin.
- Se voima, joka kiihdyttää o...
....... kirjoitti:
No tuollahan se on selitetty aikasemmin.
Jos ajatellaan, ettei mitään vastusta tule veneeseen, ei ilman tai veden (käytännössä mahdotonta) vain tuuleen vastus
No jos ajatellaan. Tuuli on 10m/s silloin purjeen kiihdyttämiseen 11m/S tarvittava energia on ½*1kg*11m/s´2= 60,5
Sitten tarvitaan yksinkertaista ilmanvastuskaavaa
½·ρv´2ACv, jossa v´2=on tuulennopeus. Purjeen pinta-alaksi esim. 5*10m=25m suikale. V on muuntokerroin ja sille annamme arvon 1,2
½*1,2*10m/s´2*25m*1,2*9,81=17 658N voima, eli 1 800KG voima työntä purjetta.
3. KIIHTYVYYSLASKENTAA)
Se tarkoittaa, että se menee tuulennopeutta kovempaa, jos muuntokerroin on isompi. - kahvimyllynpyörittäjä
Se voima, joka kiihdyttää o... kirjoitti:
Jos ajatellaan, ettei mitään vastusta tule veneeseen, ei ilman tai veden (käytännössä mahdotonta) vain tuuleen vastus
No jos ajatellaan. Tuuli on 10m/s silloin purjeen kiihdyttämiseen 11m/S tarvittava energia on ½*1kg*11m/s´2= 60,5
Sitten tarvitaan yksinkertaista ilmanvastuskaavaa
½·ρv´2ACv, jossa v´2=on tuulennopeus. Purjeen pinta-alaksi esim. 5*10m=25m suikale. V on muuntokerroin ja sille annamme arvon 1,2
½*1,2*10m/s´2*25m*1,2*9,81=17 658N voima, eli 1 800KG voima työntä purjetta.
3. KIIHTYVYYSLASKENTAA)
Se tarkoittaa, että se menee tuulennopeutta kovempaa, jos muuntokerroin on isompi.on muuntokerroin?????
Ei meidän purkissa tuommoista ole. Purjeet on ja köydet ja runko ja masto. Ja purkki kulkee, jos tuulee. - Joki__
sillä kirjoitti:
12 vuotta yliopistossa pääaineena fysiikka -intuitioni kertoo toista. Mikä on se voima, joka saa veneen menemään kovempaa kun tuuli? Jos oletetaan vedenvastus nollaksi (mitä se ei suinkaan ole) niin mikä voima kiihdyttää veneen tuulea suurempaan nopeuteen? Siinä vaiheessa kun veneen nopeus = tuulen nopeus, ei tuuli enää työnnä venettä eteenpäin, vaikka olisi sata purjetta.
Olet periaatteessa oikeessa, suoraan tuulenmukaan ei todellakaan pääse nopeempaa kuin tuuli.
Mutta mentäessä sivutuuleen vene todellakin voi mennä tuulta nopeampaa. Koska voima muuntuu liike energiaksi. Anteeksi maallikko termit, mut tajunet idean.
Yksinkertainen testi ota kuula (vene) ja rima (tuuli). Laita kuula lattialle seinää vasten työnnä rimalla kuulaa seinää vasten hieman vinossa, niin huomaat, että kuula todellakin liikkuu paljon nopeammin kuin työntämäsi rima.
Veneessä on köli joka estää venettä menemästä tuulenmukasesti kun purjehditaan sivutuuleen. Sekä köli pitää veneen pystyssä jolloin pystytään käyttämään isojakin purjeita. - pyörittely
Se voima, joka kiihdyttää o... kirjoitti:
Jos ajatellaan, ettei mitään vastusta tule veneeseen, ei ilman tai veden (käytännössä mahdotonta) vain tuuleen vastus
No jos ajatellaan. Tuuli on 10m/s silloin purjeen kiihdyttämiseen 11m/S tarvittava energia on ½*1kg*11m/s´2= 60,5
Sitten tarvitaan yksinkertaista ilmanvastuskaavaa
½·ρv´2ACv, jossa v´2=on tuulennopeus. Purjeen pinta-alaksi esim. 5*10m=25m suikale. V on muuntokerroin ja sille annamme arvon 1,2
½*1,2*10m/s´2*25m*1,2*9,81=17 658N voima, eli 1 800KG voima työntä purjetta.
3. KIIHTYVYYSLASKENTAA)
Se tarkoittaa, että se menee tuulennopeutta kovempaa, jos muuntokerroin on isompi.ei auta mitään, jos ei ymmärrä niiden merkitystä... Joessa virran mukana kelluva kaarna ei voi mennä nopeammin kuin joki virtaa, tässä sama juttu. Tuuli kiihdyttää venettä, mutta kun vene ja tuulen nopeus on yhtä suuri (myötätuulessa), ei tuuli enää työnnä purjetta. Jos veneessä olisi mottori, niin silloin voisi mennä kovempaa, mutta tällöin purje jarruttaisi menoa.
Oletetaan että kappaleella on alkuhetkellä t = t0 = 0 asema x0 = 0 ja nopeus v0. Kappale liikkuu vain vastusvoiman vaikuttaessa liikesuunnassa. Vastusvoima R on suoraan verrannollinen nopeuteen, toisin sanoen: R = αv, ja α > 0.
Liikeyhtälö vaakasuunnalle: -αv = m * (dv / dt) josta separoimalla edelleen:
dv / v = - α / m dt josta voidaankin näppärästi ratkaista nopeudeksi v = v0 * exp(-αt / m).
Mitä voimme päätellä eksponenttifunktiosta? Kyseessä on selkeästikin vähenevä funktio. Purjeveneen nopeus on siis aina pienempi kuin tuulen nopeus johtuen väliaineen vastuksesta.- vinssiapina
mikä on se tuuli, joka pyörii paperillasi? Ulkopuolisen mittaajan mittaama
paikallinen ilmavirtaus, vai se viima, joka kipparin lettiä hulmuttaa, ja
vinssigorillaa jäähdyttää?
- kysymys samasta kuin
voiko tuulimyllyn siiven kärki liikkua tuulen vaikutuksesta ympyräliikettä suuremmalla nopeudella kuin tuuli. Voi koska se liikkuu 90 asteen kulmassa tuulen suuntaan nähden.
Purjevene jos liikkuu poikittain tuulen suuntaan nähden, on sen tuulen suuntainen nopeus aina nolla, liikkuu se miten kovaa hyvänsä. Kulma jos poikkeaa suorasta kulmasta, tulee nopeudeksi tuulen suuntaakin nollasta poikkeava.- gggggggggggggg
Purjevene voi liikkua vastatuuleenkin, hölmö?
- sitten
gggggggggggggg kirjoitti:
Purjevene voi liikkua vastatuuleenkin, hölmö?
Kysymyshän oli juuri rajatapauksesta, jossa kuvitteellisesti purjevene ei mene myötä, eikä vastatuuleen, jolloin ei ole ongelmaa siitä, että ylitettäisiin tuulen nopeus sen (tuulen) suunnassa.
- n.n.
gggggggggggggg kirjoitti:
Purjevene voi liikkua vastatuuleenkin, hölmö?
mennään vastatuuleen. Tuulen aiheuttama voima ja vedenvastus kuluttavat liike-energian nopeasti ja kohta ajelehditaan myötätuuleen.
Siis kirjoittajan pitää huomata että vastatuuleen päästään vain luovimalla.
Veneen kannella voi kyllä tuntua siltä että tuuli tulee suoraan edestä, mutta se johtuu vain siitä että veneellä on nopeutta eteenpäin ja siitä että purjeet taittavat tuulen virtausta veneen kohdalla. Ulkoa tarkastellessa veneen kulkusuunta ei kuitenkaan ole lähelläkään vastatuulta.
- äjykääpiö
Elikkäs aiheuttaahan se veneen liikekin purjeisiin vaikuttavan tuulen. Mistä johtuu että todellinen purjeisiin kohdistuva ilmavirta on tuulen ja veneen nopeuden summa, kun tuuli ja veneen nopeus ajatellaan vektoreina.
Purjehtijat taitaa sanoa sitä apprent windinksi tai jotaa sinnepäin.- Siis puhtaaseen myötätuulee
Siis puhtaaseen myötätuuleen voi mennä yli tuulennopeutta.
- Siis, jos veneeseen kohdist...
Siis puhtaaseen myötätuulee kirjoitti:
Siis puhtaaseen myötätuuleen voi mennä yli tuulennopeutta.
Purjehan on normaalisti suora ja muuntokerroin on 1, mutta, jos purjeen muuntokerroin on esim 1,1 silloin on teoriassa mahdollista, koska purjeeseen kohdistuu enemmän voimaa kuin tuuleen, eikös SE OLE PÄIVÄN SELVÄÄ?
Purje voi mennä kovempaa kuin tuuli!
Potentiaalienergiakin voi esim. jousessa kadota syövyttäessä, koska potentiaalienergia on vain niissä asemissa. - keemikko
Siis, jos veneeseen kohdist... kirjoitti:
Purjehan on normaalisti suora ja muuntokerroin on 1, mutta, jos purjeen muuntokerroin on esim 1,1 silloin on teoriassa mahdollista, koska purjeeseen kohdistuu enemmän voimaa kuin tuuleen, eikös SE OLE PÄIVÄN SELVÄÄ?
Purje voi mennä kovempaa kuin tuuli!
Potentiaalienergiakin voi esim. jousessa kadota syövyttäessä, koska potentiaalienergia on vain niissä asemissa.Toki purjeen saa menemään myötätuuleen tuulta nopeammin, kunhan käyttää tarpeeksi tehokasta moottoria. Silloin purje tosin jarruttaa.
- n.n.
Siis, jos veneeseen kohdist... kirjoitti:
Purjehan on normaalisti suora ja muuntokerroin on 1, mutta, jos purjeen muuntokerroin on esim 1,1 silloin on teoriassa mahdollista, koska purjeeseen kohdistuu enemmän voimaa kuin tuuleen, eikös SE OLE PÄIVÄN SELVÄÄ?
Purje voi mennä kovempaa kuin tuuli!
Potentiaalienergiakin voi esim. jousessa kadota syövyttäessä, koska potentiaalienergia on vain niissä asemissa.jonka hyötysuhde on yli yhden muuttuu helposti ikiliikkujaksi. Sama ilmiö on nyt kyseessä tämän purjeen kanssa.
- Ei tarvitse laskeskella
Ajatellaan liioitellusti että purjeveneessä on vaikka 5000 neliömetrinen purje niin 5 metriä sekunnissa sivusta tuleva tuuli antaa niin valtavan voiman että se vastaa todella tehokasta moottoria ja vie venettä vauhdilla eteenpäin jos vaan köli on myös painoltaan ja mitoitukseltaan purjepinta-alan kanssa yhteen toimiva. Myötätuuleen mentäessä voima on yhtä suuri mutta vauhti ei voi olla tietenkään kovempi kuin tuulennopeus.
- kunhan
purje ei mene tuulta karkuun nopeammin kuin tuuli etenee. Eli kulkemalla tuulen suunnasta sivuun. 45 astetta antaa luvan kulkea sqr(2) (n. 1,41) kertaisella nopeudella ja 90 astetta äärettömasti.
- Ei tarvitse laskeskella
kunhan kirjoitti:
purje ei mene tuulta karkuun nopeammin kuin tuuli etenee. Eli kulkemalla tuulen suunnasta sivuun. 45 astetta antaa luvan kulkea sqr(2) (n. 1,41) kertaisella nopeudella ja 90 astetta äärettömasti.
Aivan, kyllähän asia pitäisi jokaisen tajuta ilman mitään laskelmia. Tuulen tullessa sivusta ja kölin pitäessä veneen kurssissaan ja pystyssä voimaa tulee tuulesta koko ajan saman verran riippumatta siitä miten kovaa vene kulkee eli vene menee sitä kovempaa mitä isompi purje eli voima. Takatuulessa voima on myös yhtä suuri mutta loppuu silloin kun vene saavuttaa tuulen nopeuden eli veneen paetessa tuulta.
- Jonsson.
Ei tarvitse laskeskella kirjoitti:
Aivan, kyllähän asia pitäisi jokaisen tajuta ilman mitään laskelmia. Tuulen tullessa sivusta ja kölin pitäessä veneen kurssissaan ja pystyssä voimaa tulee tuulesta koko ajan saman verran riippumatta siitä miten kovaa vene kulkee eli vene menee sitä kovempaa mitä isompi purje eli voima. Takatuulessa voima on myös yhtä suuri mutta loppuu silloin kun vene saavuttaa tuulen nopeuden eli veneen paetessa tuulta.
Oletuksesi pätee todellakin sillon kun on kyseessä SAMA vene ja SAMA purje, koska kyseinen purje on ilmeisesti tehottomampi myötätuulessa. Mutta kysyttiinkin sitä, onko tuulta nopeampi eteneminen mahdollista ja se ei ole (purjeella).
Vastaava tilanne on tuuligeneraattorissa: tuulesta ei saa enempää irti, kuin mitä roottorin pinta-alassa tuulta on energiaa otettavissa, johon on olemassa tunettu kaavakin. Oliko se nyt 60% kyseisen alan energiasta?
Se että purje saattaa toimia sivutuulessa paremmin kuin myötätuulessa johtuu taasen siitä, että kun koko tuulen pinta-alan peittää, niin siitä ei enään saa maksimia tehoa. Vastaavasti tuulivoimaloissa parhaaseen tulokseen päästään mahdollisimman vähillä siivillä eikä päinvastoin (kun siipien pyörähdyspinta-ala on sama).
Tämän johdosta nykyaikaisissa tuuligeneraattoreissa on vain kolme taikka kaksi siipeä (minimoidaan siipien aiheuttamaa vastusta).
Mutta edelleenkään tuulesta ei voi ottaa enempää kuin mitä siitä on otettavissa. - tekemistä
Jonsson. kirjoitti:
Oletuksesi pätee todellakin sillon kun on kyseessä SAMA vene ja SAMA purje, koska kyseinen purje on ilmeisesti tehottomampi myötätuulessa. Mutta kysyttiinkin sitä, onko tuulta nopeampi eteneminen mahdollista ja se ei ole (purjeella).
Vastaava tilanne on tuuligeneraattorissa: tuulesta ei saa enempää irti, kuin mitä roottorin pinta-alassa tuulta on energiaa otettavissa, johon on olemassa tunettu kaavakin. Oliko se nyt 60% kyseisen alan energiasta?
Se että purje saattaa toimia sivutuulessa paremmin kuin myötätuulessa johtuu taasen siitä, että kun koko tuulen pinta-alan peittää, niin siitä ei enään saa maksimia tehoa. Vastaavasti tuulivoimaloissa parhaaseen tulokseen päästään mahdollisimman vähillä siivillä eikä päinvastoin (kun siipien pyörähdyspinta-ala on sama).
Tämän johdosta nykyaikaisissa tuuligeneraattoreissa on vain kolme taikka kaksi siipeä (minimoidaan siipien aiheuttamaa vastusta).
Mutta edelleenkään tuulesta ei voi ottaa enempää kuin mitä siitä on otettavissa.teholla ja energialla (tai hyötysuhteella) tässä tapauksessa on?
Energiaa kyllä tuulessa riittää.
Taitaa olla sulla väärät kaavat käytössä. - Jonsson.
tekemistä kirjoitti:
teholla ja energialla (tai hyötysuhteella) tässä tapauksessa on?
Energiaa kyllä tuulessa riittää.
Taitaa olla sulla väärät kaavat käytössä.Valitettavasti se mitä luulee ja kuvittelee ei kuitenkaan pidä paikkaansa todellisuudessa! Tuulesta ei koskaan ole saanut enempää irti kuin mitä siitä on otettavissa. Ja tuulen nopeus asettaa tälle rajoituksen.
- ilmeisesti
Jonsson. kirjoitti:
Valitettavasti se mitä luulee ja kuvittelee ei kuitenkaan pidä paikkaansa todellisuudessa! Tuulesta ei koskaan ole saanut enempää irti kuin mitä siitä on otettavissa. Ja tuulen nopeus asettaa tälle rajoituksen.
ajattelet, että purje jotekin roikkuu tai kulkee tuulen mukana. Mutta muutapa tarkastelutapa paineiden tarkasteluksi, niin pääset eri tuloksiin.
Sinänsä sinun ajattelu on aivan loogista, mutta tällä kertaa olet väärässä. - Jonsson.
ilmeisesti kirjoitti:
ajattelet, että purje jotekin roikkuu tai kulkee tuulen mukana. Mutta muutapa tarkastelutapa paineiden tarkasteluksi, niin pääset eri tuloksiin.
Sinänsä sinun ajattelu on aivan loogista, mutta tällä kertaa olet väärässä.joka kulkee tuulta nopeammin? Ei ole vielä keksitty, eikä keksitäkkään.
(En viitsi jatkaa näitä ketjuja pitemälle selvän idiootin kanssa!) - jaksa minäkään
Jonsson. kirjoitti:
joka kulkee tuulta nopeammin? Ei ole vielä keksitty, eikä keksitäkkään.
(En viitsi jatkaa näitä ketjuja pitemälle selvän idiootin kanssa!)väitellä. Harmi että olet tuollainen, joka rupeaa nimittelemään sen sijaan, että ottaisi asiasta selvää kunnolla.
- n.n.
Jonsson. kirjoitti:
joka kulkee tuulta nopeammin? Ei ole vielä keksitty, eikä keksitäkkään.
(En viitsi jatkaa näitä ketjuja pitemälle selvän idiootin kanssa!)
- Vesikrapu
Jos purjeen projektion pinta-ala tuulen suunnasta katsottuna on suurempi kuin purjeen projektion pinta-ala veneen etenemissuunnasta katsottuna. Purje toimii tässä mielessä veneen "vaihteistona", "välityssuhde" on pa1/pa2. Äärettömän pitkällä vaihteella eli 90 asteen kulmassa ei liikuta eteen eikä taakse päin.
Vene ei saisi sortaa liikaa, jäällä sortamista ei tapahdu joten siellä mennään niin lujaa kuin ilman vastus antaa myöten. - KULKEE
tuulta nopeammin useinkin.En osaa selittää miksi mutta kokemuksesta tiedän tämän faktana.
- Jonsson.
Ei kulje. On fysikaalinen mahdottomuus! Laita laskut näkyviin, jos jotain muuta yrität väittää.
- kaavoja
Jonsson. kirjoitti:
Ei kulje. On fysikaalinen mahdottomuus! Laita laskut näkyviin, jos jotain muuta yrität väittää.
- Jonsson.
kaavoja kirjoitti:
Ei muuta mitään! Tuulesta ei voi ottaa enempää kuin mitä siinä on! Se että jotkin purjeet toimivat erilaisissa tuuliolosuhteissa ja asennoissa erilaisilla hyötysuhteilla ON eri asia.
Laita selkeä lasku näkyviin, jossa saat veneen loppunopeudeksi suuremman kuin mitä tuulen nopeus on, niin voit sitten vaikka ruveta kauppaamaan sitä venemessuilla! Siitä tullee suuri menestys! - se oli
Jonsson. kirjoitti:
Ei muuta mitään! Tuulesta ei voi ottaa enempää kuin mitä siinä on! Se että jotkin purjeet toimivat erilaisissa tuuliolosuhteissa ja asennoissa erilaisilla hyötysuhteilla ON eri asia.
Laita selkeä lasku näkyviin, jossa saat veneen loppunopeudeksi suuremman kuin mitä tuulen nopeus on, niin voit sitten vaikka ruveta kauppaamaan sitä venemessuilla! Siitä tullee suuri menestys!vektoriesityksenä.
MOT
mulla loppu selittelyt tähän amen. - purjehtijaxxx
Sivutuulessa purjevene ylittää helpostikkin tuulen nopeuden, myötätuulessa ei koskan. Sivutuulessa purjeeseen osuva todellinen tuuli on kulkutuulen ja vallitsevan tuulen vektorisumma, jolloin virtausnopeus purjeen pinnassa on suurempi kuin vallitseva tuuli.
- tekstin veneily palstalta
"Jääpursi saavuttaa helposti kohtalaisessa tuulessa (
- OskuK
purjehtijaxxx kirjoitti:
Sivutuulessa purjevene ylittää helpostikkin tuulen nopeuden, myötätuulessa ei koskan. Sivutuulessa purjeeseen osuva todellinen tuuli on kulkutuulen ja vallitsevan tuulen vektorisumma, jolloin virtausnopeus purjeen pinnassa on suurempi kuin vallitseva tuuli.
Juu, itse harrastan purjelautailua ja tuulta nopeampi eteneminen on ihan arkipäivää. Lauta nousee herkästi plaaniin ja sen vedenvastus on täten hyvin pieni. Kun sen saa plaaniin, sivutuulessa koettu tuulensuunta muuttuu nopeasti vastaisemmaksi (vrt:auto sivutuulessa) tämä vastaisemmaksi muuttunut tuuli on alkuperäistä kovempi ja vastaavasti voidaan laudan kurssia laskea myötäisemmäksi jolloin tuuli muuttuu taas sivutuuleksi, siis koettuna purjehtiessa. Ei rannalta arvioituna. Tämä "uusi sivutuuli" on huomattavasti siis alkup. tuulta nopeampi koska laudan vauhti tekee siihen oman komponenttinsa. Tästä voidaan johtaa tilanne jossa mennään melko jyrkkää sivumyötäistä, mutta purje on skuutattu tiukasti sisään, koska purjehtijan näkökulmasta mennään melko lailla sivutuulesta ylöspäin. Kun lautaa aletaan kääntää myötätuulen kanutta ts. jiipataan, syntyy mielenkiintoinen tilanne, kun purjetta pitää skuutata lisää, jotta se ei tulisi tässä vastatuuleksi muuttuneessa myötätuulessa naamalle. ;-)
Jääpursilla edetään paljon suurempia nopeuksia melko kevyessäkin tulessa, mutta kyllä purjelautakin etenee 2x tuulennopeudella helposti. Tämän voi jokainen epäilijä helposti todeta kun vain menee rantaan missä lautaillaan..
Sivutuuleen purjehdittaessa veneen nopeus voi olla paljon tuulta kovempi.
pisti silmään tuo Jonssonin väittely.. ketjun aloittaja kysyi mielestäni sitä voiko vene kulkea nopemammin kuin tuuli, voi .. jonsson ehkä tarkoitti sitä että tuultä nopeammin ei voi vene olla perillä.. kuten ei voikkaan.. mutta vene voi tosiaan kulkea nopeammin kuin tuuli kulkusuunta ei ole silloin sama, eikä veneellä ole meininkiäkään tulla silloin tuulen suuntaan.- 9 m 9 kn
Uusimmassa VENE-lehdessä (heinäkuu 2006) esitellään "Suomen nopein purjevene", joka on tyypiltään kolmirunkovene eli trimaran. Aika vaikuttavan kokoinenkin härveli: vie yli 18 metriä laitutilaa, ajetaanpa se laiturin kylkeen pitkin tai poikin ja maston huippu keikkuu lähempänä 30 metrissä.
http://bocracing.fi/boat.php
Veneen nopeusennätys on 42 solmua eli noin 78 km/h.
Jutussa kerrotaan veneen kulkevan noin kaksinkertaisellakin tuulen nopeudella tuulen vaikuttaessa sopivasta suunnasta.
http://www.venelehti.fi/veneet-ja-koneet/purjeveneet/tietoenator-audi-kaksinkertaisella.aspx - Taavi
Niille, jotka yhä uskovat ettei tuulta nopeammin voi purjehtia; suosittelisin erittäin lämpimästi lukemaan aeurodynamiikkaa. Aktiivisimmat väittelijät varsinkin "Jonsson." ei selvästi ymmärrä näistä asioista yhtään mitään, koska väitöksissä ei ole otettu aerodynamiikkaa lainkaan huomioon!
Mikä voima pitää lentokonetta ilmassa? Ei se ole suinkaan siiven alle tuleva ylipaine, vaan siiven yläpuolelle tuleva alipaine. Ja aivan sama purjehduksessa: purjeen säädön idea on saada ilma kulkemaan pidempi matka purjeen suojanpuolella, jolloin suojanpuolelle syntyy alipainetta. TÄMÄ on se suurin voima, joka venettä kuljettaa! Ja juuri tämän vuoksi purjehdus on myös taitolaji; miten säätää purje juuri siten, että em. ehto toteutuu parhaiten; ei riitä pelkkä asento tuulta nähden, vaan myös purjeen muoto vaikuttaa.
Ja jos ette edelleenkään usko, niin miettikääpä miten voi olla mahdollista, että purjeveneellä voi purjehtia myös lähestulkoon vastatuuleen (luovilla). Jos unohdatte aerodynamiikan lait niin eihän tämän pitäisi olla edes mahdollista?- Aksel Fredrik
Minulla on tuo airodynamiikka jo sen verran hakusessa, että ostin kumijollaani pikku prutkun. Purjetta siihen lienee jokseenkin turha viritellä - voisi luovilla tulla sortoa aivan liikaa!
Lapsuusmaisemistani olen muistelevinani, että aeroella siellä voan souvettiin, ei ollunna purjjeita kellään!
- ,,,,,,,,,,,
Hmmmm eikö purjehtiessa pyrtä saamaan purjeelle samanlainen ilmiö kuin lentokoneen siivelle? Mikäli näin on niin kaikki mahdollisuus kulkea tuulta nopeammin ja eteneminen perustuu virtausnopeuteen ja alipaineseen purjeen pinnalla ei tuulen työntövoimaan... ....??? Voisiko asia olla näin?
- 909090
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_faster_than_the_wind
Kun vene ei kulje tuulen suuntaan, se voi kulkea tuulta nopeammin pakenematta tuulta karkuun sitä nopeammin. Kun purjeen nopeuden tuulen suuntainen komponentti on tuulen nopetta pienempi, aihettaa tuuli purjeeseen voiman, jota voi käyttää aluksen tuulta suuremman nopeuden säilyttämiseen.
Lentokoneen siiven noste perustuu suurimmalta osalta ilmavirran poikkeutuksen aiheuttamaan vastavoimaan. Näin ainakin tuolla sanotaan
http://secretofflight.wordpress.com/incorrect-theories/ - Olly
Enpä jaksanut koko ketjua kahlata, mutta joo. Purjevene voi sivutuulessa liikkua tuulen nopeutta nopeammin, mutta pisteestä A ---> B purjevene aina häviää tuulelle paljon.
- 16.01.2014
Puppua päästelet.
Pisteestä A ---> B moni purjevene pääsee nopeammin kuin tuulen mukana kulkeva ilma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_faster_than_the_wind
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_faster_than_the_wind#Speed_made_good
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_faster_than_the_wind#Sailing_dead_downwind_faster_than_the_wind
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_(land_yacht)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803