niin mitenkäs pystyn mittaamaan että onko triac rikkinäinen ...ko. osa irrallaan tyyppi BTB24 /600B
miten mitata triac
11
5195
Vastaukset
- tälleen...
Kun kukaan ei näytä vastaavan, niin itse tekisin diac'ista, kondensaattorista ja vastuksesta ja vaikka lamppukuormasta yksinkertaisen triac.in ohjaimen, jolla kokeilla.
Eli esim. vaihejohdosta 100kohmin vastus 100nF kondensaattorille, kondensaattorin toinen pää nollassa. Diac, esim BR100 vastuksen ja kondensaattorin liitoskohdasta triac'in gate'lle. Triacin katodi nollassa, anodin ja vaiheen välille esim. lamppukuorma.- kyllä
Yleismittarilla ohmiasteikolla mittaa hilasta muihin napoihin niin vastus on noin 100ohmia tai alle. Riippuu triacista.
Jos ei löydy vastusta tai on 0 ohmia niin triac on rikki.
Muuten se on melko varmasti ehjä.
Triacissa ei ole anodia eikä katodia tavallaan vaan se johtaa molempiin suuntiin eikä pelkästään anodista katodiin - tätä
kyllä kirjoitti:
Yleismittarilla ohmiasteikolla mittaa hilasta muihin napoihin niin vastus on noin 100ohmia tai alle. Riippuu triacista.
Jos ei löydy vastusta tai on 0 ohmia niin triac on rikki.
Muuten se on melko varmasti ehjä.
Triacissa ei ole anodia eikä katodia tavallaan vaan se johtaa molempiin suuntiin eikä pelkästään anodista katodiin - triac ja tumpelo
tätä kirjoitti:
Tuo edellinen SCR testeri testaa tyristorin.
Voiko triacin testata yleismittarilla ?
Hyppysissäni on kaksi triacia; 4A:n BTB ja 6A:n BTA. Ensimmäisen resistanssi
yleismittarilla reunimmaisista piikeistä molempiin suuntiin 545 ohm, ja toisen 82 ohm. Keskipiikistä molemmilla molemmista suunnista molempiin reunoihin ääretön resistanssi. Ehjiä vai sököjä ?
- MaSi57
Parksiden jiirisirkkeli (1400W) vaikeni.
Avaamisen jälkeen selvisi, että triakin (BTA12 jne.) juotos oli irronnut (sulanut).
Laitoin uuden mutta silti ei toimi.
Mikähän tämän mutikan tarkoitus on? Tökkäsin ruuvimeisselillä karvojen väliin ja moottori käynnistyi.
Sirkkelissä on normaali konkka kytkimen napojen välissä ja johdot menevät triakin kahdesta karvasta läpi mutta kolmas johto päättyy liittimeen (ei ole kytketty mihinkään?).- Polta ja paukuta..
Jos laitteessa on triac, niin on kai siellä hieman muitakin osia, joilla ohjataan sitä.
Eli yleensa vielä ainakin diac, kondensaattori ja potentiometri, jolla säädetään moottorin tehoa.
Vai olisko joku sitä modannut, ja jättänyt oikosulussa olevan triacin paikalleen. Ja triac on tällä hetkellä poikki? Laite toimii täydellä teholla, kun triacin paikalle laitat hyppylangan.
Jos laite on kaksoiseristetty, niin kolmas johto lienee suojamaajohto, jota ei ole kytketty? - Kytke ja kokeile..
Polta ja paukuta.. kirjoitti:
Jos laitteessa on triac, niin on kai siellä hieman muitakin osia, joilla ohjataan sitä.
Eli yleensa vielä ainakin diac, kondensaattori ja potentiometri, jolla säädetään moottorin tehoa.
Vai olisko joku sitä modannut, ja jättänyt oikosulussa olevan triacin paikalleen. Ja triac on tällä hetkellä poikki? Laite toimii täydellä teholla, kun triacin paikalle laitat hyppylangan.
Jos laite on kaksoiseristetty, niin kolmas johto lienee suojamaajohto, jota ei ole kytketty?Vai onko se vapaana oleva johto triacin gate:lle tuleva johto, joka tulee elektroniikkamoduulista??
- Jompikumpi
Pehmokäynnistin? tai olisiko jokin jarruviritys.
- Anonyymi
Pöytäsirkkeleissä (paitsi ei ikivanhoissa) on usein ns. nollajännitelaukaisin.
Ideana lähinnä se, että JOS sirkkeli sammuu sähkökatkon seurauksena, niin nollajännitelaukaisin estää sen, että sirkkeli käynnistyisi itsestään, kun sähkökatkos loppuu ja virtaa taas tulee.
Tuon lisäksi, suojaa moottoria alijännitettä vastaan (JOS alijännite johtaa siihen, että moottorin vääntömomentti ei ole enää riittävä pyörittämään sirkkelinterää, niin ilman nollajännitelaukaisinta tilanne on se, että 100% moottoriin syötetystä sähkötehosta muuttuu lämmöksi, ja kun samaan aikaan tuuletus ei toimi (kun ei ole erillistä puhallinmoottoria, vaan puhallinsiiveke on samalla akselilla moottorin kanssa), seuraus olisi ylikuumeneminen ja moottorin vaurioituminen (käämin eristeet sulavat / palavat).
HUOM: Tuo ali- / nollajännitelaukaisin suojaa vain alijännitettä / jännitteen puuttumista vastaan siten, että noiden jälkeen käynnistysnappia pitää painaa uudelleen, jotta moottori käynnistyisi.
Nollajännitelaukaisin siis EI suojaa tilanteessa, jossa moottori pysähtyy siksi, että sitä mekaanisesti kuormitetaan liikaa.
Nollajännitelaukaisin voi olla joko erillinen yksikkö TAI integroitu laitteen muuhun tekniikkaan.
Nollajännitelaukaisimessa voisi hyvinkin olla moottorin virran kytkentään triac. - Anonyymi
Kannattaa keskittyä siihen mitä osaa, se on viisautttaaaaa!
- Anonyymi
Sitten sinä olet hyvin viisas, eikä tarvitse tehdä mitään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1324784
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233232Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132644- 462211
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2591753Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471689- 321577
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201516- 281500
- 951221