Lehmyihmisiä?

tessa

Onko enää muita nuoria, jotka navetalla käy ja tykkää siellä olla. Minä olen sellainen. Lehmät on niin kivoja eläimiä:) Ja navetalla touhuilu on hermolepoa. Lypsäminen sujuu ja ammut saa rapsutuksia:) Löytyykö muita?

13

719

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pounds of life

kyllä löytyy... maatilalla olen kasvanut jne. ja nykyään olen lomittaja!! kyllä tuo navettatouhu on välillä pikemminkin hermoja kiristävä asia.. esim. silloin kun olis vähän kiire ja mikään ei suju suunnitelmien mukaan (koneet hajoo, lehmät potkii, rehu on loppu, luudat ja paskakolat kaatuilee yms.)!! toinen hermoja kiristävä asia on vasikat. vasikat jotka ovat kaikessa suloisuudessaan vallan ihania vesseleitä, mutta kun meet viideltä aamulla navettaan ja joku vasikka vaan huuta pelkästä huutamisen ilosta vaikka tunkisit sille mitä eteen niin järki lähtee... mutta kaiken kaikkiaan lehmät on ihania ja älykkäämpiä kuin moni ihminen!!!

• Keiko-77

Nykyään sangen harva on varmaankaan edes nähnyt lehmää "livenä". Maaseutu on niin kaukainen asia kaupungin sykkeessä elävälle, ettei eläimet tule tutuiksi.

Kiva, että joku vihdoin kirjoittelee "maalaisuuden" huonoistakin puolista. Tähänastisista teksteistä päätellen kun maaseudulla asuminen on avain ikuiseen autuuteen. Toki niitä "maanantaiaamuja" täälläkin on!!

• Tia

Elämäni ikimuistettavin uusi vuosi oli kun olimme ystäväni opinahjon navetalla vahtivuorossa. Iltalypsyn jälkeen iltayhdeksältä iltatarkastukseen, jonka jälkeen paikalliseen baariin juhlimaan. Puoliltaöin kun raketit oli ammuttu, mentiin vielä tarkastamaan että kaikki on OK, sillä edellisvuonna lehmillä oli ollut siellä omat bileet... Kaiken kruunasi aamulypsy, jonne herättiin aamuviideltä. Aivan mahtavaa, vaikka olen e r i t t ä i n tyytyväinen, ettei maanviljelijämiehelläni ole lainkaan karjaa :) Mutta lemmut on jees!

• ria-nala

lehmät on koirien jälkeen parhaita. mulla on oma lehmä se sai ekan vassun 7-11.10 ja 26.11.02 niitten nimet on pinni ja riitu.
      onko kukaan muu huomannut että lehmällä on jalassa sellanen iso patti?? mun lehmällä on jos se ei oo kesään menessä parantunut se laitetaan teuraaks.

• pounds of life

olen itsekin nähnyt noita patteja, yleensä etupolvissa ja kintereissä... nestepatteja joita tulee välillä lehmien kolhiessa itseään, välillä häviävät itsestään ja joillain ne saattaa jäädä pysyviksi, ei millään tavalla vaarallisia eikä ne yleensä edes lehmiä haittaa, eläinlääkäritkään ei yleensä tee niille mitään... ite oon huomannu että ne lähtee pois paremmin kesällä kun eläimet liikkuvat enemmän, niin lähtee nesteet liikkeelle... ei siitä syystä kannata lehmää pois pistää, jollei sitten ole muutakin syystä?

• pattiasiantuntija...

Jos lehmällä on polvessa patti, ei se sitä kummemmin haittaa. Syy täytyy silti selvittää, jos se kesän jälkeen uusiutuu tai ei kesän aikana lähde: lehmä tarvitsee parsimaton ja lisää kuivikkeita. Se patti on sellainen nestepussi, "tyyny", joka on kasvanut nivelen suojaksi jos se hankaa kovaa alustaa vasten. Älä suotta teuraaksi laita, jos muuten on hyvä lehmä. Eläinlääkärinä tyhjentäisin sen vain jos se koonsa puolesta haittaa lehmää tai tulehtuu ym. Mutta tyhjentämisessäkin on se vaara, että se tulehtuu. Katsopa Nauta-lehdestä (3/2002 tms) artikkeli "Pattitilanteita" niin opit enemmän.

• Luomutyttö
        pattiasiantuntija... kirjoitti:

Jos lehmällä on polvessa patti, ei se sitä kummemmin haittaa. Syy täytyy silti selvittää, jos se kesän jälkeen uusiutuu tai ei kesän aikana lähde: lehmä tarvitsee parsimaton ja lisää kuivikkeita. Se patti on sellainen nestepussi, "tyyny", joka on kasvanut nivelen suojaksi jos se hankaa kovaa alustaa vasten. Älä suotta teuraaksi laita, jos muuten on hyvä lehmä. Eläinlääkärinä tyhjentäisin sen vain jos se koonsa puolesta haittaa lehmää tai tulehtuu ym. Mutta tyhjentämisessäkin on se vaara, että se tulehtuu. Katsopa Nauta-lehdestä (3/2002 tms) artikkeli "Pattitilanteita" niin opit enemmän.

eli oon käyny lehmiä hoitelemassa ihan pennusta,varmaan 3 vuatiaasta lähtien..sääli vaan että niin ihania eläimiä kohdellaan joskus niin huonosti ja kaltoin.

• carrie
        Luomutyttö kirjoitti:

eli oon käyny lehmiä hoitelemassa ihan pennusta,varmaan 3 vuatiaasta lähtien..sääli vaan että niin ihania eläimiä kohdellaan joskus niin huonosti ja kaltoin.

olin viime kesänä kotieläintilalla töissä ja sain hoidella lehmää :) ihastuin siihen ikihyviksi, vaikka mokomalla olikin tapana puskea ja töniä taluttaessa uusia ihmisiä, testasi varmaan että onkohan tuosta hoitajasta mihinkään.. onneksi paljon hevosia hoitaneena olin isoihin eläimiin tottunut :) kaiken kaikkiaan jäi ihan ikävä lehmää,ja tekisi mieli opetella lypsämäänkin :) tämä kun ei ollut lypsylehmä.

• cowgirl!

Meidän lehmilläkin on joillaki ollut patteja jalois mutta on ne siitä sitten ajan mittaa parantuneet. Mä olen maalla syntynyt ja elelen tällä hetkelläkin maalla. Musta on kiva touhuilla navetassa ja hoitaa eläimii... Meillä on lehmien lisäksi hevosia...

• luonto rules!

lehmistä...olen jo kauan haaveillut omasta sellaisesta... tosin haaveilen kyllä vaikka minkä muunkin omistamisesta kuten hevosen, kissan, koiran....jne. jne. mut lehmät on tosi mukavia ja ihania!

• Sannuli

Rakastan lehmiä! Porukoillani on ollut maatila kohta kakskymmentä vuotta ja olen auttanut siellä pienestä asti. pari vuotta sitten syntyi vasikka jonka otin sitten hoiviini, koska se sytyi liian aikaisin. Viisi kuukautta se kasvoi ja söi hyvin, mutta sitten se sairastui pahasti. Ja kuoli. Surin sitä monta viikkoa. Itkin sen perään. Se otti tosiaan koville. Onko jollekin käynyt samalla tavalla, vai olenko hullu? Kerokaa kokemuksista! Ammuu...:)

• mä vaan

lehmät on ihania eläimiä.....sööttejä...varsinkin vasikat......

• serafiina84

Kolme vuotta sitten peruskoulusta päästyäni lähdin opiskelemaan maataloutta, josta ei aikaisemmin ollut minkaanlaista kokemusta, kaupunkilaistyttö kun olen.
      Nuoresta iästäni huolimatta työskentelen nykyään karjanhoitajana.
      Sen voin sanoa, että päivääkään en ole joutunut päätöstäni katumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe