Osaiskohan joku kertoo millainen Puutavarakuormain olis rangan ajossa.
En ole koskaan käyttänyt kyseistä laitetta,joten kertokaa yleisesti mielipiteitä ja mitä pitäis huomioida ostaessa,merkkejä.
Käykö kaikki keskenään traktorin nostolaitteisiin suoraan kiinni?Entäpä käyttövivut ylettääkö letkut hyttiin,vai pitääkö käyttää ulkoa,ei kai.Traktorissa on neljä hydrauliliitäntää vakiona,riittääkö hydrauliikka?
Hinnat on ollut noin 10 000-18 000 markkaa.Mikä on päivän keskihinta?
Kaikki asialliset kommentit kiinnostaa.
Puutavarakuormaimet
8
7032
Vastaukset
- Mf
tapauksessa laita nostolaitteisiin,rikkoontuu varmasti nostolaite.Venttiilipöytä nostetaan hyttiin takalasin alapuolelle.
- koura
Moi!
Niin,mielestäni se kuinka paljon sulla on kuormaajalle käyttöä ratkaisee hyvin paljon. Jos ajat vaan polttopuut on melkein sama millanen kuormaaja on, aina ne käsinlastauksen voittaa.
Toinen seikka jota kannattaa pohtia on kärry. Yleensä puutavaraa täytyy siirtääkin ja kärryllä tai reellä on merkitystä että millainen kuormaaja sopii yhdistelmään parhaiten. Yksiakselinen kärry on todella epävakaa metsäajossa jopa vaarallinen.
Sitte on tietysti tarkasteltava myös tratoria, millasen veturin laitat kuormaajan ja kärryn eteen. Traktorin paino on oleellinen. Onko Traktori 2 vai 4-veto. Huomion arvoinen juttu on myös onko traktori suojattu metsäajoa varten. Pohjapanssari,renkaat,valot,lasit tuli ensimmäisenä mieleen.
Mutta takaisin kysymykseesi,ilmeisesti olet hankkimassa käytettyä. Tarkastele ainakin onko kuormaajaa hitsailtu, jos kuormaaja on ulkona ja luminen tai jäinen älä osta ennen kuin olet nähnyt sen puhtaana ja sulana. Tukijalat kannattaa tarkistaa,tietysti muutkin sylinterit ja letkut.Kourankääntäjä on hyvä olla ympäripyörivää mallia. Yleinen ongelma kuormaajan käytössä on kääntösylinterien liiallinen nopeus,tulee helposti remonttia sekä traktoriin että kuormaajaan. Sylinterien nopeutta voidaan hidastaa asentamalla kuristajat.
Kuten mf kirjoitti nostolaitteeseen kiinnitettynä tulee ongelmia, mutta taas käyttö ratkaisee. Muita vaihtoehtoja kuormaajan sijoittamiselle on esim. kärryn aisalle tai ns. tuppisovitus.
Mutta ei nämäkään sijoituspaikat ole ihan itsestäänselvyyksiä, kyllä niissäkin omat ongelmansa on.
Lopuksi, oletko miettinyt että kuormaajan hinnalla saat vanhan 70-luvun metsätraktorin joka on valmiiksi varustettu metsäajoon. Vaatii vaan kärsivällisyyttä etsintään kuten käytetyn hankinta aina. - farmari
Kyllä kannattaa tarkoin harkita, miten nuo rangat metsästä ajaa pois.Jos ajomatka on alle yhden kilometrin, niin saattaisi toimivin ja taloudellisin vaihtoehto olla kunnon juontokoura varustettuna hydraulisella sivusiirrolla ja hydraulisella työntövarrella.Uutena tuon yhdistelmän saa hintaan noin 1300 €.Jos pitempi ajomatka ja määrät ovat suuria, niin kannattaa harkita metsäkoneurakoitsijan käyttöä.Jotta tuollainen metsäkuormain ja perävaunuyhdistelmä olisi kannattava hankinta, pitää ajettavaa olla varmaan 200-300 kuutiota vuodessa.Tuolla kouralla hakee kasat varsin pahoistakin paikoista ja hydraulisella sivusiirrolla sillä puikkelehtii varsin mutkaisiakin ajolinjoita, jotka ovat kyllä tuolla perävaunuyhdistelmällä varsin vaikeita.
- Tiedoton
Kiitoksia paljon hyvistä kommenteista.Käyttöni on vähäistä,jotain sata mottia rankoja vuodessa.
Itse olen miettinyt myös juontokouraa,yksinkertaisempi rakennekin ja ehkä varmempi toiminenkin.
Alue josta rankoja haen on noin muutamia hehtaareja per paikka,joten matkat on lyhyitä.
Kyseessä on Zetor 6245 traktori,jolla metässä liikun.Oliskohan huono ratkaisu ostaa sittenkin juontokoura.Käy luultavasti suoraan omiin hydrauliliittimiin,ainakin ilman hydraulistatyöntövartta.
Juontokourat on aika hakusasaan,ainakin käytetyt.Myykö mikä liike uusia juontokouria?Olen etsinyt käytettyjä mascusken nettisivuilta,mutta ei ole löytynyt.
Jos mielenkiintoa löytyy kertoo juontokourista jotain huomioitavaa ostohetkellä,niin tieto kiinnostais.Käytetyt ja uudet harkinnassa.Jos uuden hinta on noin 1300 euroa,mitähän vanhat maksaa?Kuuluu vissiin laitteisiin,joissa hinta ei juurikaan laske,jos on työkunnossa. - farmari
Tiedoton kirjoitti:
Kiitoksia paljon hyvistä kommenteista.Käyttöni on vähäistä,jotain sata mottia rankoja vuodessa.
Itse olen miettinyt myös juontokouraa,yksinkertaisempi rakennekin ja ehkä varmempi toiminenkin.
Alue josta rankoja haen on noin muutamia hehtaareja per paikka,joten matkat on lyhyitä.
Kyseessä on Zetor 6245 traktori,jolla metässä liikun.Oliskohan huono ratkaisu ostaa sittenkin juontokoura.Käy luultavasti suoraan omiin hydrauliliittimiin,ainakin ilman hydraulistatyöntövartta.
Juontokourat on aika hakusasaan,ainakin käytetyt.Myykö mikä liike uusia juontokouria?Olen etsinyt käytettyjä mascusken nettisivuilta,mutta ei ole löytynyt.
Jos mielenkiintoa löytyy kertoo juontokourista jotain huomioitavaa ostohetkellä,niin tieto kiinnostais.Käytetyt ja uudet harkinnassa.Jos uuden hinta on noin 1300 euroa,mitähän vanhat maksaa?Kuuluu vissiin laitteisiin,joissa hinta ei juurikaan laske,jos on työkunnossa.Aika vähän varmaankin käytettyjä liikkuu markkinoilla ja jos niitä löytyy, tuppaavat olemaan paremmat päivät nähneitä.Itselläni on Kipa-merkkinen, ostin suoraan tehtaalta(Kivimäen konepaja Huittinen).Saatavina on myös Virossa tehtyä, joka on täysin apinoitu Kipasta, on hieman halvempi.Traktorilta koura vaatii(jos on hydraulinen sivusiirto) kaksi kaksitoimista ulosottoa.Tuo Kipa on varsin vankkatekoinen, samoin kuin Renki-merkkinen, jota Agrimarket myy.Nokan kevyempi malli ehkä on sellainen, jota kannattaa välttää, tuo kouran paino kertoo aikalailla paljon kouran kestävyydestä.Jos ei tuota hydraulista sivusiirtoa halua, alentaa se hintaa noin 200 €:a, mutta jos traktorista löytyy tarpeeksi hydrauliikan ulosottoja on kuitenkin ihan hyvä lisävaruste.
- farmari
Tiedoton kirjoitti:
Jos mielenkiintoa löytyy kertoo juontokourista jotain huomioitavaa ostohetkellä,niin tieto kiinnostais.Käytetyt ja uudet harkinnassa.Jos uuden hinta on noin 1300 euroa,mitähän vanhat maksaa?Kuuluu vissiin laitteisiin,joissa hinta ei juurikaan laske,jos on työkunnossa.Menepä nettisivulle WWW.k-maatalous.fi ja katso sieltä vaihtokonepalsta, sieltä löytyy pari juontokouraa ja sitten aikamoinen valikoima noita kuormain-kärry-yhdistelmiä.Tuo Hakki on sitten se Nokka-koneeen valmistama, ei selviä kyllä, onko perusmalli vai se vahvempi konstruktio.
- Tiedoton
farmari kirjoitti:
Menepä nettisivulle WWW.k-maatalous.fi ja katso sieltä vaihtokonepalsta, sieltä löytyy pari juontokouraa ja sitten aikamoinen valikoima noita kuormain-kärry-yhdistelmiä.Tuo Hakki on sitten se Nokka-koneeen valmistama, ei selviä kyllä, onko perusmalli vai se vahvempi konstruktio.
Hyvää tietoa näin tiedottomalle.Asia selveni paljon.Merkit lähinnä kiinnosti.Eipä sivusiirtoa varmaan tule hankittua,hommat on kuitenkin suhteessa vähäisiä.Kiitoksia vielä kerran.
- patu 25oo
Tiedoton kirjoitti:
Jos mielenkiintoa löytyy kertoo juontokourista jotain huomioitavaa ostohetkellä,niin tieto kiinnostais.Käytetyt ja uudet harkinnassa.Jos uuden hinta on noin 1300 euroa,mitähän vanhat maksaa?Kuuluu vissiin laitteisiin,joissa hinta ei juurikaan laske,jos on työkunnossa.mistä löytäisin hyviä kuvia tuppisovitteista koska meinasin itse rakentaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879