Puunpolton hiukkaspäästöt

Musta surma

Satakunnan kansa, 2.7.2006, sivu 8 oikea ylänurkka.
Valitettavasti nettilehdestä en tätä löytänyt, mutta eiköhän lehti löydy lukusaleista. Niin että lukekaa mielellään ennen kommentointia.

Eli tällainen sanoma, jutussa jossa käsiteltiin puunpolton uusia sääntöjä:

Puun polton aiheuttamiin hiukkaspäästöihin kuolee suomessa 1300 ihmistä vuodessa, Euroopassa 350000.

Niin että mitenkäs paljon se ydinvoima taas surmasikaan? Tsernobilkin vei pahimpien (hatusta vedettyjen) arvioiden mukaan muistaakseni alle 100000 kaiken kaikkiaan. Kymmenien vuosien aikana.

58

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Niin että mitenkäs paljon se ydinvoima taas surmasikaan?"

      Arviolta 30 000 syöpäraatoa 80 vuodessa. Näistä 500 Suomessa.

      "Tsernobilkin vei pahimpien (hatusta vedettyjen) arvioiden mukaan muistaakseni alle 100000 kaiken kaikkiaan. Kymmenien vuosien aikana."

      Kyllä tommosista luvuista puhutaan, eikä ne ole hatusta vedettyjä - syöpäraadot on vain osa uhreista. Tarkkaa määrää ei tulla koskaan tietämään.

      Kyllä puunpolttoa pitää saada terveydelle paremmaksi. Suomessakin puissa on Tshernobylin onnettomuuden laskeumasta tullutta radioaktiivista cesiumia. Se näkyy tuhkan kohonneena radioaktiivisuutena vielä vuosikymmeniä.

      • Musta surma

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä.

        Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään.

        Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen.

        Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi.


      • Musta surma kirjoitti:

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä.

        Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään.

        Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen.

        Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi.

        Ihan on hatusta vedettujä
        "Musta surma 3.7.2006 klo 08.32

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja.

        "Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään."
        Totta. Kysymys on kuitenkin toisenlaisesta riskistä. Ydinvoimalaonnettomuus aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja ja paljon syöpätapauksia, kotiuhrit jää pieniksi ja on usien ns. itse itselle aiheutettuja.

        "Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen."

        Juuri noin. Nuo ovat elämäntapariskeja.


        "Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf


      • ei cesium

        Puun polton terveyshaitta tulee pienhiukkaista.

        Vastaajan cesium ei juurikaan leviä ympäri savukaasujen mukana, vaan jää arinatuhkaan (ja rikastuu siihen). Arinatuhkaan liittyvä cesiumongelma on varsin akateeminen pulma, mutta vilkkaalla mielikuvituksella (esimerkiksi olettamalla tuhka levittäväksi lentokoneella metsiin) siitä voi saada melkein härkäsen.


      • ei cesium kirjoitti:

        Puun polton terveyshaitta tulee pienhiukkaista.

        Vastaajan cesium ei juurikaan leviä ympäri savukaasujen mukana, vaan jää arinatuhkaan (ja rikastuu siihen). Arinatuhkaan liittyvä cesiumongelma on varsin akateeminen pulma, mutta vilkkaalla mielikuvituksella (esimerkiksi olettamalla tuhka levittäväksi lentokoneella metsiin) siitä voi saada melkein härkäsen.

        "
        Puun pienhiukkaset
        ei cesium 3.7.2006 klo 09.43

        Puun polton terveyshaitta tulee pienhiukkaista.

        Vastaajan cesium ei juurikaan leviä ympäri savukaasujen mukana, vaan jää arinatuhkaan (ja rikastuu siihen). Arinatuhkaan liittyvä cesiumongelma on varsin akateeminen pulma, mutta vilkkaalla mielikuvituksella (esimerkiksi olettamalla tuhka levittäväksi lentokoneella metsiin) siitä voi saada melkein härkäsen.
        "

        Lukase silti se tutkimusraportti.

        Kyllä puunpoltto aiheuttaa pienhiukkasia. Isoissa laitoksissa sille on jo tehty melkein se mitä voidaan tehdä. Pienpoltto on ongelma.


      • Musta surma
        Vastaaja kirjoitti:

        Ihan on hatusta vedettujä
        "Musta surma 3.7.2006 klo 08.32

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja.

        "Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään."
        Totta. Kysymys on kuitenkin toisenlaisesta riskistä. Ydinvoimalaonnettomuus aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja ja paljon syöpätapauksia, kotiuhrit jää pieniksi ja on usien ns. itse itselle aiheutettuja.

        "Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen."

        Juuri noin. Nuo ovat elämäntapariskeja.


        "Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf

        ...että vastaisit ihan omin sanoi, etkä kopioisi koko tekstiäni minulle itselleni vastaukseksi. Tiedän kyllä mitä olen kirjoittanut.

        Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään.

        Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa.

        Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti. Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin.

        Riskien vertaaminen tilastollisesti on kuitenkin ihan kurantti tapa, vaikka se ei henkilöön yksilöitynä aina pädekään. Voisihan sitä sillä perusteella esittää vaikka että kaikista Suomen puistoista pitää katkoa puut koska on tapauksia, että joku on kuollut puistossa kaatuneen puun tai pudonneen oksan alle.


        Nytpä silti lähden piitsille ottamaan osuuteni UV-säteilystä. Ja pienen kevennyksenkin laitan tähän perään:
        Mitä sanoi fyysikko kun poliisi nappasi hänet kiinni ylinopeudesta?
        Fyysikko sanoi: Minä vain hiukkasen kiihdytin.


      • Musta surma kirjoitti:

        ...että vastaisit ihan omin sanoi, etkä kopioisi koko tekstiäni minulle itselleni vastaukseksi. Tiedän kyllä mitä olen kirjoittanut.

        Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään.

        Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa.

        Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti. Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin.

        Riskien vertaaminen tilastollisesti on kuitenkin ihan kurantti tapa, vaikka se ei henkilöön yksilöitynä aina pädekään. Voisihan sitä sillä perusteella esittää vaikka että kaikista Suomen puistoista pitää katkoa puut koska on tapauksia, että joku on kuollut puistossa kaatuneen puun tai pudonneen oksan alle.


        Nytpä silti lähden piitsille ottamaan osuuteni UV-säteilystä. Ja pienen kevennyksenkin laitan tähän perään:
        Mitä sanoi fyysikko kun poliisi nappasi hänet kiinni ylinopeudesta?
        Fyysikko sanoi: Minä vain hiukkasen kiihdytin.

        "Toivoisin...
        ...että vastaisit ihan omin sanoi, etkä kopioisi koko tekstiäni minulle itselleni vastaukseksi. Tiedän kyllä mitä olen kirjoittanut."

        Yleensä on hyvä tapa lainata osa kirjoitusta, jota kommentoi - se auttaa kovasti ymmärtämään vastausta (etenkin muita lukijoita), myöhemminkin. Lyhyet kirjoitukset voi kopioida kokonaankin.


      • Musta surma kirjoitti:

        ...että vastaisit ihan omin sanoi, etkä kopioisi koko tekstiäni minulle itselleni vastaukseksi. Tiedän kyllä mitä olen kirjoittanut.

        Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään.

        Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa.

        Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti. Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin.

        Riskien vertaaminen tilastollisesti on kuitenkin ihan kurantti tapa, vaikka se ei henkilöön yksilöitynä aina pädekään. Voisihan sitä sillä perusteella esittää vaikka että kaikista Suomen puistoista pitää katkoa puut koska on tapauksia, että joku on kuollut puistossa kaatuneen puun tai pudonneen oksan alle.


        Nytpä silti lähden piitsille ottamaan osuuteni UV-säteilystä. Ja pienen kevennyksenkin laitan tähän perään:
        Mitä sanoi fyysikko kun poliisi nappasi hänet kiinni ylinopeudesta?
        Fyysikko sanoi: Minä vain hiukkasen kiihdytin.

        "Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään."
        Tietyssä mielessä jäät sitten sen varaan, kuinka hyvin uskot/haluat uskoa muita, jotka ovat lukeneet raportit ja selvitykset. Puuttuu vain, että alkaisit vänkäämään vastaan.


        "Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa."
        Cesium 137 on kyllä vaarallista, aiheuttaa syöpää. Kun et kerran ole tutustunut raportteihin ja selvityksiin, niin miksi vihjailet paisuttelusta?

        Cesium 137 on kyllä vaarallisempaa kuin UV-säteily, mutta miksi mä sulle mitään kertosin, kun sä kohta taas sanot että mä paisuttelen? Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää.


      • Musta surma kirjoitti:

        ...että vastaisit ihan omin sanoi, etkä kopioisi koko tekstiäni minulle itselleni vastaukseksi. Tiedän kyllä mitä olen kirjoittanut.

        Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään.

        Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa.

        Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti. Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin.

        Riskien vertaaminen tilastollisesti on kuitenkin ihan kurantti tapa, vaikka se ei henkilöön yksilöitynä aina pädekään. Voisihan sitä sillä perusteella esittää vaikka että kaikista Suomen puistoista pitää katkoa puut koska on tapauksia, että joku on kuollut puistossa kaatuneen puun tai pudonneen oksan alle.


        Nytpä silti lähden piitsille ottamaan osuuteni UV-säteilystä. Ja pienen kevennyksenkin laitan tähän perään:
        Mitä sanoi fyysikko kun poliisi nappasi hänet kiinni ylinopeudesta?
        Fyysikko sanoi: Minä vain hiukkasen kiihdytin.

        "Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti."

        Tietenkin mitä tahansa voi suhteuttaa mihin tahansa, mutta että siinä olisi edes joku järki, niin pitää ymmärtää esimerkiksi se, kuinka suuri osuus itsellä on onnettomuuteen ja se , mitkä ovat omat mahdollisuudet onnettomuuden estämiseksi.

        Alkeellisinkin ihminen ymmärtää, että kengännauhatkin voivat olla vaarallisia, ja pikkuisen edistynyt ymmärtää, että sitä kengännauhojen vaarallisuutta ei kannata vertailla ydinvoimalaonnettomuuden vaarallisuuteen (niin täällä todellakin on tehty!).

        "Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin."

        Totta helvetissä. Siirrymmekö siis keskustelemaan pelkästään yhteiskunnan olemuksesta vai jatkammeko erilaisten riskien vertailua?


      • musta surma
        Vastaaja kirjoitti:

        "Mitä taas tulee elämäntapariskeihin, niin kyllä niihin voi suhteuttaa kaikenlaisia yhteiskunnan riskejä, kun tässäkään tapauksessa ei voi muuta tehdä kun tutkia asiaa tilastollisesti."

        Tietenkin mitä tahansa voi suhteuttaa mihin tahansa, mutta että siinä olisi edes joku järki, niin pitää ymmärtää esimerkiksi se, kuinka suuri osuus itsellä on onnettomuuteen ja se , mitkä ovat omat mahdollisuudet onnettomuuden estämiseksi.

        Alkeellisinkin ihminen ymmärtää, että kengännauhatkin voivat olla vaarallisia, ja pikkuisen edistynyt ymmärtää, että sitä kengännauhojen vaarallisuutta ei kannata vertailla ydinvoimalaonnettomuuden vaarallisuuteen (niin täällä todellakin on tehty!).

        "Ei energiantuotanto ole täysin omaa elämäänsä elävä osuus yhteiskunnassa. Kyllä se lomittuu yhteiskunnan olemukseen samoin kuin nuo elämäntapariskitkin."

        Totta helvetissä. Siirrymmekö siis keskustelemaan pelkästään yhteiskunnan olemuksesta vai jatkammeko erilaisten riskien vertailua?

        Lainaukset on ihan ok, ei se valtavasti häiritse, tai sanoisin että se on tässä pysynyt siedettävyyden puitteissa. Ja varsinkin tuo toteamus lyhyistä otteista oli mukava kuulla, koska pyrin siihen. Kysymys lieneekin ilmaisutaidosta, itse pärjään aika hyvin ilman otteita. Ainakin omasta mielestäni.

        Tottakai on niin, että erilaisiin riskeihin voi vaikuttaa eri tavalla. Mutta jos käytät energiaa, hyödykkeitä ja palveluja, joiden tekemiseen on käytetty energiaa,niin millä mitalla mittaat sen, mikä on kohtuutonta energian käyttöä ja mikä ei. Missa oman kulutuksesi kohdalla kulkee raja, jossa ydinenergia on välttämätöntä ja missä ei?

        Se on kombinaatio jota on erittäin vaikea määritellä. Tällaisessa tapauksessa yksilön merkitys kutistuu todella mitättömäksi, massat määrävät suuntaukset. Sanoisinpa, että on mahdotonta määritellä sitä osuutta, joka yksilö luo tarpeeseen joka määrittää uuden ydinvoimalan rakentamisen. Lisäksi tulee vielä hyöty/haittasuhde, joka on varsin vaikuttava tekijä yhteiskunnan eri infrastruktuurien olemuksessa.

        Riskien vertailussa, sanoisinko todennäköisyyksien vartailuissa, sanoisin olevani vahvoilla ydinvoima-mielipiteineni. Monet arkipäivän tekijät aiheuttavat huomattavasti isomman riskin kuin ydinvoima. Ja hyväksyn ko. riskit. Eikä niitä voi erottaa kokonaisuudesta, jos kunnollista vaihtoehtoa ei ole.

        Henk.kohtaisen energiakäytön tuottamia riskejä on joskus vaikea vertailla muiden elämän riskien kanssa. Mutta kuten sanoin, tässä massat määräävät tahdin, vaikka se yksilötaholla olisikin tuhoisaa. Ja tämä kun toistuu elämän joka alueella.

        Mutta muita kuin tilastollisia -massoihin perustuvia- mittapuita ei tässä suhteessa ole käytettävissä, ja se ei ainakaan anna ydinvoiman haitoista kovin vaarallista kuvaa.


      • musta surma kirjoitti:

        Lainaukset on ihan ok, ei se valtavasti häiritse, tai sanoisin että se on tässä pysynyt siedettävyyden puitteissa. Ja varsinkin tuo toteamus lyhyistä otteista oli mukava kuulla, koska pyrin siihen. Kysymys lieneekin ilmaisutaidosta, itse pärjään aika hyvin ilman otteita. Ainakin omasta mielestäni.

        Tottakai on niin, että erilaisiin riskeihin voi vaikuttaa eri tavalla. Mutta jos käytät energiaa, hyödykkeitä ja palveluja, joiden tekemiseen on käytetty energiaa,niin millä mitalla mittaat sen, mikä on kohtuutonta energian käyttöä ja mikä ei. Missa oman kulutuksesi kohdalla kulkee raja, jossa ydinenergia on välttämätöntä ja missä ei?

        Se on kombinaatio jota on erittäin vaikea määritellä. Tällaisessa tapauksessa yksilön merkitys kutistuu todella mitättömäksi, massat määrävät suuntaukset. Sanoisinpa, että on mahdotonta määritellä sitä osuutta, joka yksilö luo tarpeeseen joka määrittää uuden ydinvoimalan rakentamisen. Lisäksi tulee vielä hyöty/haittasuhde, joka on varsin vaikuttava tekijä yhteiskunnan eri infrastruktuurien olemuksessa.

        Riskien vertailussa, sanoisinko todennäköisyyksien vartailuissa, sanoisin olevani vahvoilla ydinvoima-mielipiteineni. Monet arkipäivän tekijät aiheuttavat huomattavasti isomman riskin kuin ydinvoima. Ja hyväksyn ko. riskit. Eikä niitä voi erottaa kokonaisuudesta, jos kunnollista vaihtoehtoa ei ole.

        Henk.kohtaisen energiakäytön tuottamia riskejä on joskus vaikea vertailla muiden elämän riskien kanssa. Mutta kuten sanoin, tässä massat määräävät tahdin, vaikka se yksilötaholla olisikin tuhoisaa. Ja tämä kun toistuu elämän joka alueella.

        Mutta muita kuin tilastollisia -massoihin perustuvia- mittapuita ei tässä suhteessa ole käytettävissä, ja se ei ainakaan anna ydinvoiman haitoista kovin vaarallista kuvaa.

        En jaksa näin yksinkertaisesta asiasta paasata enempää. Ydinonnettomuuden riskit poikkeaa kaikkien muiden sähköntuotantomenetelmien riskeistä niin paljon, että on siinä aivan omassa sarjassaan. Tupakanpolton yms. riskien vetäminen samaan keskusteluun on vain ajattelemattomuutta tai tahallista asian sivuun viemistä.


      • musta surma
        Vastaaja kirjoitti:

        En jaksa näin yksinkertaisesta asiasta paasata enempää. Ydinonnettomuuden riskit poikkeaa kaikkien muiden sähköntuotantomenetelmien riskeistä niin paljon, että on siinä aivan omassa sarjassaan. Tupakanpolton yms. riskien vetäminen samaan keskusteluun on vain ajattelemattomuutta tai tahallista asian sivuun viemistä.

        Etpä tietysti viitsi paasata asiasta enempää.

        Koska ydinvoimaa e i s a a verrata mihinkään mikä on vaarallisempaa kuin se. Niin että jäljelle ei jää todellakaan kun kengannauhat tai puista putoavat oksat.


      • musta surma kirjoitti:

        Etpä tietysti viitsi paasata asiasta enempää.

        Koska ydinvoimaa e i s a a verrata mihinkään mikä on vaarallisempaa kuin se. Niin että jäljelle ei jää todellakaan kun kengannauhat tai puista putoavat oksat.

        "Etpä tietysti viitsi paasata asiasta enempää.

        Koska ydinvoimaa e i s a a verrata mihinkään mikä on vaarallisempaa kuin se. Niin että jäljelle ei jää todellakaan kun kengannauhat tai puista putoavat oksat."

        Olet väärässä. Kyllä ydinvoiman riskejä saa verrata ja niitä tuleekin verrata erilaisiin riskeihin, mutta on enemmän kuin naurettavaa verrata tupakanpolton ja ydinonnettomuuden riskejä - semmoseen pelleilyyn en jaksa lähteä. Katso lyhyttä tarkistuslistaa:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        - uhrien lukumäärä?
        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)


      • musta surma
        Vastaaja kirjoitti:

        "Etpä tietysti viitsi paasata asiasta enempää.

        Koska ydinvoimaa e i s a a verrata mihinkään mikä on vaarallisempaa kuin se. Niin että jäljelle ei jää todellakaan kun kengannauhat tai puista putoavat oksat."

        Olet väärässä. Kyllä ydinvoiman riskejä saa verrata ja niitä tuleekin verrata erilaisiin riskeihin, mutta on enemmän kuin naurettavaa verrata tupakanpolton ja ydinonnettomuuden riskejä - semmoseen pelleilyyn en jaksa lähteä. Katso lyhyttä tarkistuslistaa:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        - uhrien lukumäärä?
        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)

        Vaikka ydinvoiman turvallisuutta vertaisi lähes mihin tahansa, niin jokainen niistä aiheuttaa enemmän uhreja kuin ydinvoima.

        Puhut jostain tupakoinnista, jonka haittoja totisesti voi pitää itse aiheutettuna, mutta kas kun keuhkösyöpään sairastuu myös tupakoimattomat. Ja niitätkin uhreja on enemmän kuin cesiumiisi tai muuhun ydinlaskeumaan kuolleita.

        Entä sitten sydän- ja verisuonitaudit? Ruokailutottumukset ja liikunta tietysi vaikuttaa näihinkin, mutta vaikka nämä puutteet korjattaisiinkin ei se silti poistaisi ko. sairauksia. ja jälleen uhreja olisi enemmän kun ydinvoiman jäljiltä.

        Ja vaikka tarkastelisi mitä tahansa tilastoa, hukkumiskuolemia, liikenneonnettomuuksia, sähkötapaturmia, myrkytyksiä, tulipaloja, rakennusten sortumisia... kaikki nämä aiheuttavat enmmän vahinkoa kuin ydinvoima. Miten ihmeessä voit väittää että näiden onnettomuuksien välttämiseksi yksilö voi muka vaikuttaa paremmin kuin ydinvoimaonnettomuuteen?

        Niin no tietysti voi vaikuttaa. Kunhan rajaa koko elämänsä kodin, lähikaupan ja työpaikan kesken ja kulkee kaikki mahdolliset matkat (mitkä voi) metsien kautta ettei kohtaa liikennettä. Ja jos näin pitkälle menee voi saman tien voisi rakentaa myös ydinsuojatun bunkkerin ja asua siellä. Elikkä kyllä voi vaikuttaa turvallisuuteensa myös ydinvoima-alueella.

        Mutta siltikin riskit vahingoittua ydinturman uhrina ovat pienemmät kuin ns. arkipäiväiset riskit.

        Ymmärrän kyllä turhautumisesi ja haluttomuutesi puhua asiasta, kun toiveistasi huolimatta vertaan ydinturmariskiä arkipäivän riskeihin ja viimeksimainitut ovat aina moninkertaiset ensinmainittuun verrattuna.


      • musta surma kirjoitti:

        Vaikka ydinvoiman turvallisuutta vertaisi lähes mihin tahansa, niin jokainen niistä aiheuttaa enemmän uhreja kuin ydinvoima.

        Puhut jostain tupakoinnista, jonka haittoja totisesti voi pitää itse aiheutettuna, mutta kas kun keuhkösyöpään sairastuu myös tupakoimattomat. Ja niitätkin uhreja on enemmän kuin cesiumiisi tai muuhun ydinlaskeumaan kuolleita.

        Entä sitten sydän- ja verisuonitaudit? Ruokailutottumukset ja liikunta tietysi vaikuttaa näihinkin, mutta vaikka nämä puutteet korjattaisiinkin ei se silti poistaisi ko. sairauksia. ja jälleen uhreja olisi enemmän kun ydinvoiman jäljiltä.

        Ja vaikka tarkastelisi mitä tahansa tilastoa, hukkumiskuolemia, liikenneonnettomuuksia, sähkötapaturmia, myrkytyksiä, tulipaloja, rakennusten sortumisia... kaikki nämä aiheuttavat enmmän vahinkoa kuin ydinvoima. Miten ihmeessä voit väittää että näiden onnettomuuksien välttämiseksi yksilö voi muka vaikuttaa paremmin kuin ydinvoimaonnettomuuteen?

        Niin no tietysti voi vaikuttaa. Kunhan rajaa koko elämänsä kodin, lähikaupan ja työpaikan kesken ja kulkee kaikki mahdolliset matkat (mitkä voi) metsien kautta ettei kohtaa liikennettä. Ja jos näin pitkälle menee voi saman tien voisi rakentaa myös ydinsuojatun bunkkerin ja asua siellä. Elikkä kyllä voi vaikuttaa turvallisuuteensa myös ydinvoima-alueella.

        Mutta siltikin riskit vahingoittua ydinturman uhrina ovat pienemmät kuin ns. arkipäiväiset riskit.

        Ymmärrän kyllä turhautumisesi ja haluttomuutesi puhua asiasta, kun toiveistasi huolimatta vertaan ydinturmariskiä arkipäivän riskeihin ja viimeksimainitut ovat aina moninkertaiset ensinmainittuun verrattuna.

        "
        Vaikka ydinvoiman turvallisuutta vertaisi lähes mihin tahansa, niin jokainen niistä aiheuttaa enemmän uhreja kuin ydinvoima.

        Puhut jostain tupakoinnista, jonka haittoja totisesti voi pitää itse aiheutettuna, mutta kas kun keuhkösyöpään sairastuu myös tupakoimattomat. Ja niitätkin uhreja on enemmän kuin cesiumiisi tai muuhun ydinlaskeumaan kuolleita.

        Entä sitten sydän- ja verisuonitaudit? Ruokailutottumukset ja liikunta tietysi vaikuttaa näihinkin, mutta vaikka nämä puutteet korjattaisiinkin ei se silti poistaisi ko. sairauksia. ja jälleen uhreja olisi enemmän kun ydinvoiman jäljiltä.

        Ja vaikka tarkastelisi mitä tahansa tilastoa, hukkumiskuolemia, liikenneonnettomuuksia, sähkötapaturmia, myrkytyksiä, tulipaloja, rakennusten sortumisia... kaikki nämä aiheuttavat enmmän vahinkoa kuin ydinvoima. Miten ihmeessä voit väittää että näiden onnettomuuksien välttämiseksi yksilö voi muka vaikuttaa paremmin kuin ydinvoimaonnettomuuteen?

        Niin no tietysti voi vaikuttaa. Kunhan rajaa koko elämänsä kodin, lähikaupan ja työpaikan kesken ja kulkee kaikki mahdolliset matkat (mitkä voi) metsien kautta ettei kohtaa liikennettä. Ja jos näin pitkälle menee voi saman tien voisi rakentaa myös ydinsuojatun bunkkerin ja asua siellä. Elikkä kyllä voi vaikuttaa turvallisuuteensa myös ydinvoima-alueella.

        Mutta siltikin riskit vahingoittua ydinturman uhrina ovat pienemmät kuin ns. arkipäiväiset riskit.

        Ymmärrän kyllä turhautumisesi ja haluttomuutesi puhua asiasta, kun toiveistasi huolimatta vertaan ydinturmariskiä arkipäivän riskeihin ja viimeksimainitut ovat aina moninkertaiset ensinmainittuun verrattuna.
        "


        Tarkistuslistan avulla voit karkeast selvittää, kuinka mielekästä onnettomuuksien keskinäinen vertailu on

        "
        Katso lyhyttä tarkistuslistaa:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        - uhrien lukumäärä?
        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)
        "


      • musta surma
        Vastaaja kirjoitti:

        "
        Vaikka ydinvoiman turvallisuutta vertaisi lähes mihin tahansa, niin jokainen niistä aiheuttaa enemmän uhreja kuin ydinvoima.

        Puhut jostain tupakoinnista, jonka haittoja totisesti voi pitää itse aiheutettuna, mutta kas kun keuhkösyöpään sairastuu myös tupakoimattomat. Ja niitätkin uhreja on enemmän kuin cesiumiisi tai muuhun ydinlaskeumaan kuolleita.

        Entä sitten sydän- ja verisuonitaudit? Ruokailutottumukset ja liikunta tietysi vaikuttaa näihinkin, mutta vaikka nämä puutteet korjattaisiinkin ei se silti poistaisi ko. sairauksia. ja jälleen uhreja olisi enemmän kun ydinvoiman jäljiltä.

        Ja vaikka tarkastelisi mitä tahansa tilastoa, hukkumiskuolemia, liikenneonnettomuuksia, sähkötapaturmia, myrkytyksiä, tulipaloja, rakennusten sortumisia... kaikki nämä aiheuttavat enmmän vahinkoa kuin ydinvoima. Miten ihmeessä voit väittää että näiden onnettomuuksien välttämiseksi yksilö voi muka vaikuttaa paremmin kuin ydinvoimaonnettomuuteen?

        Niin no tietysti voi vaikuttaa. Kunhan rajaa koko elämänsä kodin, lähikaupan ja työpaikan kesken ja kulkee kaikki mahdolliset matkat (mitkä voi) metsien kautta ettei kohtaa liikennettä. Ja jos näin pitkälle menee voi saman tien voisi rakentaa myös ydinsuojatun bunkkerin ja asua siellä. Elikkä kyllä voi vaikuttaa turvallisuuteensa myös ydinvoima-alueella.

        Mutta siltikin riskit vahingoittua ydinturman uhrina ovat pienemmät kuin ns. arkipäiväiset riskit.

        Ymmärrän kyllä turhautumisesi ja haluttomuutesi puhua asiasta, kun toiveistasi huolimatta vertaan ydinturmariskiä arkipäivän riskeihin ja viimeksimainitut ovat aina moninkertaiset ensinmainittuun verrattuna.
        "


        Tarkistuslistan avulla voit karkeast selvittää, kuinka mielekästä onnettomuuksien keskinäinen vertailu on

        "
        Katso lyhyttä tarkistuslistaa:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        - uhrien lukumäärä?
        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)
        "

        Mutta laitetaan tähän se vielä selvyyden vuoksi:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        En ehkä ymmärrä kysymystä. Mutta sähkö- ja lämpöenergiaa ei voi korvata millään, eikä niistä haluta maksaa kohtuuttomasti. Haitallisten energiatuottomuotojen käyttöä tullaan rajoittamaan.

        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        Keskimäärin sama kuin yhteikunnallisissa toimissa yleensä. Luonnonmullistustuksiin yms. verrattuna vaikutusmahdollisuus huomattavasti parempi.

        - uhrien lukumäärä?
        Suomessa hyvin pieni, Tserno-onnettomuudessa 30000, joka jakaantuu useammalle vuodelle. Eli varsin vähäinen lukumärä.

        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)
        Itse aiheutettu samassa suhteessa kuin muutkin sellaiset onnettomuudet, jotka tulevat odottamatta ja jonka syntyyn tai sitä edeltävään tapahtumaketjuun henkilö ei itse aktiivisesti ole vaikuttanut.


      • musta surma kirjoitti:

        Mutta laitetaan tähän se vielä selvyyden vuoksi:

        - vaihtokelpoisuus? (korvaavatko toisensa?)
        En ehkä ymmärrä kysymystä. Mutta sähkö- ja lämpöenergiaa ei voi korvata millään, eikä niistä haluta maksaa kohtuuttomasti. Haitallisten energiatuottomuotojen käyttöä tullaan rajoittamaan.

        - vaikutusmahdollisuus onnettomuuden estämiseksi?
        Keskimäärin sama kuin yhteikunnallisissa toimissa yleensä. Luonnonmullistustuksiin yms. verrattuna vaikutusmahdollisuus huomattavasti parempi.

        - uhrien lukumäärä?
        Suomessa hyvin pieni, Tserno-onnettomuudessa 30000, joka jakaantuu useammalle vuodelle. Eli varsin vähäinen lukumärä.

        - uhrien suhde onnettomuuteen (itse aiheitettu, työssä aiheutettu, täysin ulkopuolinen)
        Itse aiheutettu samassa suhteessa kuin muutkin sellaiset onnettomuudet, jotka tulevat odottamatta ja jonka syntyyn tai sitä edeltävään tapahtumaketjuun henkilö ei itse aktiivisesti ole vaikuttanut.

        kyllä se siitä valkenee


      • Tshernobylit
        Vastaaja kirjoitti:

        Ihan on hatusta vedettujä
        "Musta surma 3.7.2006 klo 08.32

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja.

        "Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään."
        Totta. Kysymys on kuitenkin toisenlaisesta riskistä. Ydinvoimalaonnettomuus aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja ja paljon syöpätapauksia, kotiuhrit jää pieniksi ja on usien ns. itse itselle aiheutettuja.

        "Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen."

        Juuri noin. Nuo ovat elämäntapariskeja.


        "Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf

        " Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja."

        Paitsi kun kyseessä on se onnettomuus, jonka Vastaajan kaltaiset poliitikot saivat aikaan estämällä ydinvoiman nykyistä laajemman käytön.

        Vastaaja sanoi tuolla alempana, että nykyinen pienhiukkastaso on ihan sopiva, riittä kun puunpoltolla päästään samaan pienhiukkastasoon kuin fossiilisilla. "Raatoja" tulee "vain" 300 000 vuodessa.

        Se on tosi vähän kun vertaa Tshernobyleihin. Eikö vain?


      • No problem
        Vastaaja kirjoitti:

        Ihan on hatusta vedettujä
        "Musta surma 3.7.2006 klo 08.32

        30000. Okei.

        Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja.

        "Kotonakin on vaarallisempaa. Hei yritä nyt suhteuttaa asia ns. normaaliin elämään. Et eläisi ikuisesti vaikka ydinvoimaa ei olisi ikinä keksittykään."
        Totta. Kysymys on kuitenkin toisenlaisesta riskistä. Ydinvoimalaonnettomuus aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja ja paljon syöpätapauksia, kotiuhrit jää pieniksi ja on usien ns. itse itselle aiheutettuja.

        "Meinaan että jos poltat, juot alkoholia, et kuntoile ja asut yksin niin riskisi kuolla näihin on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla radioaktiiviseen säteilyyn. Ja vaikka noudattaisit kuinka hyviä elintapoja niin silti riski on moninkertainen."

        Juuri noin. Nuo ovat elämäntapariskeja.


        "Olen lukenut ne puunpolttoon liittyvät artikkelit jotka ovat sattumoisin eteen osuneet, mutta kertaakaan ei niissä ole mainittu cesiumia. Niin että mistä tuo tieto on peräisin ja kuinka paljon se aiheuttaa vahinkoa verrattuna esim. normaaliin taustasäteilyyn. Tai pelkkään radon-säteilyyn verrattuna? Tai auringon UV-säteilyyn?

        Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf

        "Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf"

        Net, jotka eivät viitsi lukea ko. raporttia, saakoot kuulla, että tuon vastaajan Hirveän Cesiumin aiheuttama säteilyannos työntekijälle (1700 tuntia tuhka-altistusta vuodessa) on (ulkoista annosta) vähemmän kuin 0,1 mSv. Suomalainen saa keskimäärin noin 4 mSv vuodessa.

        Saman suuruisen, 0,1 mSv, sisäistä annosta saa, jos nielee kurkkuunsa 170 g tuhkaa, ja siitäkin annoksesta suurin osa tulee tuhkan luonnon radioaktiivisista aineista.

        TOSI vaarallista tuo puuntuhkan Tshernobyl cesium. Sen rinnalla pienhiukkasten 300 000 "Raatoa" on mitätön pihaus


      • No problem kirjoitti:

        "Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf"

        Net, jotka eivät viitsi lukea ko. raporttia, saakoot kuulla, että tuon vastaajan Hirveän Cesiumin aiheuttama säteilyannos työntekijälle (1700 tuntia tuhka-altistusta vuodessa) on (ulkoista annosta) vähemmän kuin 0,1 mSv. Suomalainen saa keskimäärin noin 4 mSv vuodessa.

        Saman suuruisen, 0,1 mSv, sisäistä annosta saa, jos nielee kurkkuunsa 170 g tuhkaa, ja siitäkin annoksesta suurin osa tulee tuhkan luonnon radioaktiivisista aineista.

        TOSI vaarallista tuo puuntuhkan Tshernobyl cesium. Sen rinnalla pienhiukkasten 300 000 "Raatoa" on mitätön pihaus

        "
        Cesium
        No problem 4.7.2006 klo 13.56

        "Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf"

        Net, jotka eivät viitsi lukea ko. raporttia, saakoot kuulla, että tuon vastaajan Hirveän Cesiumin aiheuttama säteilyannos työntekijälle (1700 tuntia tuhka-altistusta vuodessa) on (ulkoista annosta) vähemmän kuin 0,1 mSv. Suomalainen saa keskimäärin noin 4 mSv vuodessa.

        Saman suuruisen, 0,1 mSv, sisäistä annosta saa, jos nielee kurkkuunsa 170 g tuhkaa, ja siitäkin annoksesta suurin osa tulee tuhkan luonnon radioaktiivisista aineista.

        TOSI vaarallista tuo puuntuhkan Tshernobyl cesium. Sen rinnalla pienhiukkasten 300 000 "Raatoa" on mitätön pihaus
        "








        Taas ollaan metsässä itse asiasta. Toistan sen:

        "
        Vihjailusi paisuttelusta
        Kirjoittanut: Vastaaja 3.7.2006 klo 11.31


        "Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään."
        Tietyssä mielessä jäät sitten sen varaan, kuinka hyvin uskot/haluat uskoa muita, jotka ovat lukeneet raportit ja selvitykset. Puuttuu vain, että alkaisit vänkäämään vastaan.


        "Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa."
        Cesium 137 on kyllä vaarallista, aiheuttaa syöpää. Kun et kerran ole tutustunut raportteihin ja selvityksiin, niin miksi vihjailet paisuttelusta?

        Cesium 137 on kyllä vaarallisempaa kuin UV-säteily, mutta miksi mä sulle mitään kertosin, kun sä kohta taas sanot että mä paisuttelen? Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää.
        "


      • Tshernobylit kirjoitti:

        " Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja."

        Paitsi kun kyseessä on se onnettomuus, jonka Vastaajan kaltaiset poliitikot saivat aikaan estämällä ydinvoiman nykyistä laajemman käytön.

        Vastaaja sanoi tuolla alempana, että nykyinen pienhiukkastaso on ihan sopiva, riittä kun puunpoltolla päästään samaan pienhiukkastasoon kuin fossiilisilla. "Raatoja" tulee "vain" 300 000 vuodessa.

        Se on tosi vähän kun vertaa Tshernobyleihin. Eikö vain?

        "
        Pienhiukkaset ylittävät
        Tshernobylit 4.7.2006 klo 13.47

        " Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja."

        Paitsi kun kyseessä on se onnettomuus, jonka Vastaajan kaltaiset poliitikot saivat aikaan estämällä ydinvoiman nykyistä laajemman käytön.

        Vastaaja sanoi tuolla alempana, että nykyinen pienhiukkastaso on ihan sopiva, riittä kun puunpoltolla päästään samaan pienhiukkastasoon kuin fossiilisilla. "Raatoja" tulee "vain" 300 000 vuodessa.

        Se on tosi vähän kun vertaa Tshernobyleihin. Eikö vain?
        "

        Miksi tämmösiä kirjotellaan?


      • Vastaaja kirjoitti:

        "
        Pienhiukkaset ylittävät
        Tshernobylit 4.7.2006 klo 13.47

        " Ja silti, se on pelkkä hiukkanen verrattuna siihen kuinka paljon uhreja tulee muun energiatuotannon yhteydessä."
        Totta. HArva yksittäinen onnettomuus kuitenkin aiheuttaa kymmeniä tuhansia siviiliuhreja."

        Paitsi kun kyseessä on se onnettomuus, jonka Vastaajan kaltaiset poliitikot saivat aikaan estämällä ydinvoiman nykyistä laajemman käytön.

        Vastaaja sanoi tuolla alempana, että nykyinen pienhiukkastaso on ihan sopiva, riittä kun puunpoltolla päästään samaan pienhiukkastasoon kuin fossiilisilla. "Raatoja" tulee "vain" 300 000 vuodessa.

        Se on tosi vähän kun vertaa Tshernobyleihin. Eikö vain?
        "

        Miksi tämmösiä kirjotellaan?

        "Miksi tämmösiä kirjotellaan?"

        Ai joo, tosiaan. Jotku ei erota mikä on onnettomuus. Eikä edes tiedä mikä on politiikko. Turha semmosten kanssa on aikaansa haaskata.


      • MerviP
        Vastaaja kirjoitti:

        "
        Cesium
        No problem 4.7.2006 klo 13.56

        "Taitaa tuo viimeksimainittukin olla vahingollisempaa kuin cesiumisi."

        Säteilyturvakeskus kertoo Tshernotuhkasta: http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2004/fi_FI/news_320/

        Koko tutkimusraportti: http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a200.pdf"

        Net, jotka eivät viitsi lukea ko. raporttia, saakoot kuulla, että tuon vastaajan Hirveän Cesiumin aiheuttama säteilyannos työntekijälle (1700 tuntia tuhka-altistusta vuodessa) on (ulkoista annosta) vähemmän kuin 0,1 mSv. Suomalainen saa keskimäärin noin 4 mSv vuodessa.

        Saman suuruisen, 0,1 mSv, sisäistä annosta saa, jos nielee kurkkuunsa 170 g tuhkaa, ja siitäkin annoksesta suurin osa tulee tuhkan luonnon radioaktiivisista aineista.

        TOSI vaarallista tuo puuntuhkan Tshernobyl cesium. Sen rinnalla pienhiukkasten 300 000 "Raatoa" on mitätön pihaus
        "








        Taas ollaan metsässä itse asiasta. Toistan sen:

        "
        Vihjailusi paisuttelusta
        Kirjoittanut: Vastaaja 3.7.2006 klo 11.31


        "Ja sitten noin yleisesti: minulla ei ole todellakaan aikaa lukea kaikkia raportteja ja selvityksiä, joita täällä esitetään, välillä ulkomaankielelläkin. Kaikki aikani menisi siihen eikä riittäisikään, joten lienee ymmärretävää jos pyydän referoimaan vain sen osan jota kulloinkin käsitellään."
        Tietyssä mielessä jäät sitten sen varaan, kuinka hyvin uskot/haluat uskoa muita, jotka ovat lukeneet raportit ja selvitykset. Puuttuu vain, että alkaisit vänkäämään vastaan.


        "Tuosta raportista ei nyt kyllä selviä että cesium olisi erityisen vaarallista, mutta ainahan sitä voi paisutella mokomaa. Elikkä lienee se UV-säteily(kin) silti vaarallisempaa."
        Cesium 137 on kyllä vaarallista, aiheuttaa syöpää. Kun et kerran ole tutustunut raportteihin ja selvityksiin, niin miksi vihjailet paisuttelusta?

        Cesium 137 on kyllä vaarallisempaa kuin UV-säteily, mutta miksi mä sulle mitään kertosin, kun sä kohta taas sanot että mä paisuttelen? Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää.
        "

        Tuosta Vastaajan copy-paste kommentista ei jää paljon käteen. Vastaaja liittää eri kirjoittajien tekstejä mielivaltaisesti yhteen. Ei ihme, että hän on eksyksissä. Tai sitten hän on paniikissa, kun huomaa joutuneensa itse virittämäänsä ansaan. Tai molempia.

        En huomannut oliko tekstissä mitään copy-pasten ulkopuolelta, mutta poimin tämän: "Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää."

        Olen itse aikanaan ollut käynnistämässä kyseistä STUKen tutkimusta, ja tunnen sen siksi perin pohjin. Vastaajan teksteistä minulle jää tuntuma, että hän ei ole lukenut, sillä hän ei ole viitannut yhteenkään raportissa esitettyyn tietoon.

        Jos joku ei viitsi itse lukea raporttia, niin tiedoksi, että puun Tshernobyl-tuhkan cesium ei aiheuta edes työntekijälle 0,1 mSv suuruista annosta.

        Jos joku viitsii lukea raportin, niin hän voi vakuuttua tästä päätelmästä.

        Minulle on pysyvästi jäänyt arvoitukseksi, miksi Vastaaja jatkuvasti viittaa raporttiin, jonka tulos osoittaa, että hän meluaa tyhjästä? Haluaako hän ehdoin tahdoin häpäistä itsensä?


      • että....
        MerviP kirjoitti:

        Tuosta Vastaajan copy-paste kommentista ei jää paljon käteen. Vastaaja liittää eri kirjoittajien tekstejä mielivaltaisesti yhteen. Ei ihme, että hän on eksyksissä. Tai sitten hän on paniikissa, kun huomaa joutuneensa itse virittämäänsä ansaan. Tai molempia.

        En huomannut oliko tekstissä mitään copy-pasten ulkopuolelta, mutta poimin tämän: "Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää."

        Olen itse aikanaan ollut käynnistämässä kyseistä STUKen tutkimusta, ja tunnen sen siksi perin pohjin. Vastaajan teksteistä minulle jää tuntuma, että hän ei ole lukenut, sillä hän ei ole viitannut yhteenkään raportissa esitettyyn tietoon.

        Jos joku ei viitsi itse lukea raporttia, niin tiedoksi, että puun Tshernobyl-tuhkan cesium ei aiheuta edes työntekijälle 0,1 mSv suuruista annosta.

        Jos joku viitsii lukea raportin, niin hän voi vakuuttua tästä päätelmästä.

        Minulle on pysyvästi jäänyt arvoitukseksi, miksi Vastaaja jatkuvasti viittaa raporttiin, jonka tulos osoittaa, että hän meluaa tyhjästä? Haluaako hän ehdoin tahdoin häpäistä itsensä?

        hänen suhteellisuudentajunsa on hieman metsässä.

        Uskokaa jo että ydinvoimaa ei saa verrata mihinkään sellaiseen joka tappaa ja vahingoittaa isoja ihmismääriä.

        Vastaaja haluaa että ydinsäteilyuhrien määrää verrataan vain salamaniskujen ja ruokaan tukehtuneiden määrään, tai niihin jotka kuolevat oman autonsa alle tunkin pettäessä heidän korjatessaan sitä.

        Tällä tavoin ydinsäteilyn uhrien määrä näyttää isolta, ja tässä tapauksessa cesium on vaarallisinta minkä vastaaja keksii, niin siksi sitä pitää jankata koko ajan.

        Voi vastaaja, miten jaksat? Jokainen täällä pilkkaa sinua, ei syyttä. Etkä voisi alkaa takertumaan olennaiseen näiden lillukanvarsien sijaan?

        Tai hanki vaikkapa huomiota polttamalla ensin puuta läjittäin ja sitten pyörimällä siinä tuhkassa niin kauan että cesium tappaa sinut. Aloita jo tänään. Saat ihan varmasti marttyyrin kunnian.


      • huhhahhaa
        MerviP kirjoitti:

        Tuosta Vastaajan copy-paste kommentista ei jää paljon käteen. Vastaaja liittää eri kirjoittajien tekstejä mielivaltaisesti yhteen. Ei ihme, että hän on eksyksissä. Tai sitten hän on paniikissa, kun huomaa joutuneensa itse virittämäänsä ansaan. Tai molempia.

        En huomannut oliko tekstissä mitään copy-pasten ulkopuolelta, mutta poimin tämän: "Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää."

        Olen itse aikanaan ollut käynnistämässä kyseistä STUKen tutkimusta, ja tunnen sen siksi perin pohjin. Vastaajan teksteistä minulle jää tuntuma, että hän ei ole lukenut, sillä hän ei ole viitannut yhteenkään raportissa esitettyyn tietoon.

        Jos joku ei viitsi itse lukea raporttia, niin tiedoksi, että puun Tshernobyl-tuhkan cesium ei aiheuta edes työntekijälle 0,1 mSv suuruista annosta.

        Jos joku viitsii lukea raportin, niin hän voi vakuuttua tästä päätelmästä.

        Minulle on pysyvästi jäänyt arvoitukseksi, miksi Vastaaja jatkuvasti viittaa raporttiin, jonka tulos osoittaa, että hän meluaa tyhjästä? Haluaako hän ehdoin tahdoin häpäistä itsensä?

        Lerputa lerputa huhhahhaa

        "
        Luettu on
        Kirjoittanut: MerviP 5.7.2006 klo 15.19


        Tuosta Vastaajan copy-paste kommentista ei jää paljon käteen. Vastaaja liittää eri kirjoittajien tekstejä mielivaltaisesti yhteen. Ei ihme, että hän on eksyksissä. Tai sitten hän on paniikissa, kun huomaa joutuneensa itse virittämäänsä ansaan. Tai molempia.

        En huomannut oliko tekstissä mitään copy-pasten ulkopuolelta, mutta poimin tämän: "Lue vaan ite niin ei tartte vängätä enempää."

        Olen itse aikanaan ollut käynnistämässä kyseistä STUKen tutkimusta, ja tunnen sen siksi perin pohjin. Vastaajan teksteistä minulle jää tuntuma, että hän ei ole lukenut, sillä hän ei ole viitannut yhteenkään raportissa esitettyyn tietoon.

        Jos joku ei viitsi itse lukea raporttia, niin tiedoksi, että puun Tshernobyl-tuhkan cesium ei aiheuta edes työntekijälle 0,1 mSv suuruista annosta.

        Jos joku viitsii lukea raportin, niin hän voi vakuuttua tästä päätelmästä.

        Minulle on pysyvästi jäänyt arvoitukseksi, miksi Vastaaja jatkuvasti viittaa raporttiin, jonka tulos osoittaa, että hän meluaa tyhjästä? Haluaako hän ehdoin tahdoin häpäistä itsensä?
        "
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000017640583






        Lerputa lerputa huhhahhaa

        "
        Vastaajasta en odota parempaa: Hänelle (heille)STUK on samaan aikaan "luotettava" lähde (aina silloin kun sopii) ja muulloin "salaaja" jos tosiasit eivät tue ennkkoluuloja.
        "
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000016837732



        Lepattaa lepattaa

        "Sinun ja Vastaajan tapaisille huijareille ei ole ongelma heittää likasangollisia sinne sun tänne"
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000016782513


        Lerputa lerputa huhhahhaa


        "Omaakin järkeä voisi käyttää ennen kuin levittelee sontaa kuin Vastaaja."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000016745582


        Aivan samaa olen miettinyt
        MerviP 8.5.2006 klo 14.37

        "kun olen vuosikymmeniä lukenut Vihreän Vastaajan (käytän vastaajaa ryhmänimenä EVY:lle, vihreille, greenpeacelle, ...) ajojahtimaista demagogiaa."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000016251478




        Lerputa lerputa huhhahhaa

        "
        Vain 500 000?
        Kirjoittanut: MerviP 26.3.2006 klo 23.08


        Tshernobylistä on kohta 20 vuotta.

        Suomessa elinikä on vajaat 100 vuotta. Kuolleisuus on siten vähintään 1% vuodessa. Tshernobylin jälkeen on suomalaisia kuollut 20% eli 1 miljoona. Pelkästään Euroopan mittakaavassa (väkiluku 400 miljoonaa) kuolleita on 80 miljoonaa. Vastaaja se aina vähättelee.

        Jos Tshernobyliä ei olisi ollut, niin kaikki ne olisivat hengissä. Vai kuinka?
        "
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000015177538




        Lerputa lerputa huhhahhaa

        "
        Öljylasti vuotaa Suomenlahdella
        Kirjoittanut: MerviP 19.3.2006 klo 21.18


        Sen lisäksi, että öljy pilaa pohjavesia Suomessa ja muualla, Viron rannikolla on parhaillaan pahannäköinen öljylautta.

        Ei kiinnosta Greenpeacea eikä Luonnonsuojeluliittoa eikä Viherkansanedustajia. (Kävin juuri tarkistamassa kyseisten internet-sivut). Ei näytä kiinostavan Vastajaakaan. Eihän sitä paksulompsaisen yhteistyökumppanin/lahjuksenmaksajan kättä voi purra. Eikö yhtään hävetä?

        "
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000014987322




        lerputa lerputa
        Kirjoittanut: huhhahhaa 6.2.2006 klo 13.10


        "JOS Vastaajan viesti pitää paikkansa,"


        Huulet lepattaa
        Kirjoittanut: aina vaan 4.2.2006 klo 18.23


        "
        MerviP 4.2.2006 klo 17.48

        Energia.fi -sivuilta löytyy vastaus, jota Vastaaja piilottelee:
        http://www.energia.fi/page.asp?Section=3242&Item=15908
        "

        Huulien heiluttelu
        Kirjoittanut: jatkuu vaan 24.1.2006 klo 07.55


        Pari lisää
        Kirjoittanut: Vastaaja 18.12.2005 klo 08.28


        Etäisyydestä räjähdyspaikan ja reaktorin välillä pari lisämainintaa:

        IAEA, Marc Vidricaire: noin 1km /1/

        MerviP, yleensä vähemmän luotettava nimimerkki täällä: 2km /2/


        1:
        http://edition.cnn.com/2005/WORLD/europe/12/16/russia.nuclearblast/index.html

        2: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000012617176


      • Anonyymi

        Ei puun tuhkassa mitään cesiumia olisi ilman hulluja kesseleitä ja Einstaineja. Ydinvoima siihen on syypää. Ja mitä enemmän sitä pahemmin.


      • Anonyymi
        ei cesium kirjoitti:

        Puun polton terveyshaitta tulee pienhiukkaista.

        Vastaajan cesium ei juurikaan leviä ympäri savukaasujen mukana, vaan jää arinatuhkaan (ja rikastuu siihen). Arinatuhkaan liittyvä cesiumongelma on varsin akateeminen pulma, mutta vilkkaalla mielikuvituksella (esimerkiksi olettamalla tuhka levittäväksi lentokoneella metsiin) siitä voi saada melkein härkäsen.

        Siksi kannattaa pysyä kaukana savupiipun päästä ja paikoista joissa röökataan. Kaupungit ovat riski elukoille muillakin tavoin. Nytkin korona tappaa jatkuvasti porukkaa kuin heinää eikä mitään kyetä tekemään sen suitsimiseen.


    • Vastailija*

      Tshernobylin onnettomuus on WHO:n mukaan surmannut tähän mennessä n. 50 ihmistä. Kyseiset tuhansia uhreja esittelevät uutiset ovat poikkeuksetta ankkoja, tai perustuvat olemattomiin, tarkoituksella keksittyihin uhreihin.

      Onnettomuuden seurauksena saadun säteilyannoksen suuruutta ei pysty tilastollisesti erottelemaan muista säteilylähteistä. Esim Radon aiheuttaa vuodessa suuremman säteilylähteen mitä kyseinen onnettomuus koskaan.

      YK tutki myös asiaa hieman laajemmin ja on todettu, että Tshernobyliin asumaan jääneet ihmiset voivat henkisesti paremmin mitä sieltä muuttamaan pakotetut. Merkittävää on myös, että säteilyannosten moninkertaisesta tiukentamisesta huolimatta terveydelle haitallisia alueita ei ole kuin kaikista tiukimman kontrollin alueilla.

      Jos ihmettelet, mistä ydinvoiman vastustelijat keksivät nämä uhrit ja onnistuvat jotenkin perustelemaan ne itselleen, niin selitys on silloisen Neuvostoliiton tilanteesta:

      "Katastrofin jälkeen yhteiskunnan toimenpiteet olivat silloiselle Neuvostoliitolle ominaisia. Perustettiin rekistereitä altistuneista henkilöistä ja suunnattiin huomattavia resursseja erilaisiin eläkkeisiin ja etuisuuksiin, vuosittaisiin terveystarkastuksiin ja seulontoihin sekä lasten terveyslomiin. Epidemiologia tieteenä oli huonosti kehittynyt, ja paljon säteilyä koskevaa tietoa käsiteltiin salaisena. Päätöksentekijöiltä sen vuoksi puuttui oikeaa tietoa säteilystä ja sen vaikutuksista. Seurauksena oli, että hyvin laaja ryhmä sairauksia oikeutti ihmisiä luokitukseen "Tshernobyl-uhri". Jatkuva epävarmuus säteilyaltistuksen todellisista vaikutuksista myötävaikutti tendenssiin rekisteröidä uhreiksi yhä kasvava määrä ihmisiä. Tämä vuorostaan vähensi resursseja normaalista perusterveydenhuollosta saastuneilla paikkakunnilla ja muuallakin."

      http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/tshernobyl/fi_FI/yk_raportti/

    • Ei puupoltto

      Hesarissa oli sama uutinen. Pienhiukkaset aiheuttavat Suomessa 1300 kuolonuhria vuosittain, ja suurin osa pienhiukkasista tulee kaukokulkeumana.

      Vallitsevien tuulensuuntien vuoksi valtaosa pienhiukkaisista tulee Länsi-Euroopasta. Pienhiukkaset ovat nimensä vuoksi mukaisesti niin pieniä, että ne leijuvat ilmassa tuhansia kilometrejä, ja tunkeutuvat keuhkoihin asti. Euroopan mittaluokassa puu on mitätön hiukkastekijä. Valtaosa on peräisin fossiisten polttoaineiden käytöstä.

      Tanskan osuuden Suomen "raadoista" (kuten Vastaaja sanoisi) voisi joku ehkä löytää jostain tutkimuksesta.

      Tanskan suuruusluokan voinee päätellä väestönmäärästä ja ominaispäästöstä. Koska Tanska käyttää poikkeuksellisen paljon fossiilisia polttoaineita, sen päästöt henkeä kohti ovat suuremmat kuin Euroopassa keskimäärin. Länsi-Euroopan väkiluku lienee puolet Euroopan koko väkiluvusta.

      => Tanskan osuus Suomeen tulevien pienhiukkasten "raadoista" on 5 milj /200 milj * 2 * 1300 *0,5 = 32.

      Laskun luvut ovat: 5 miljoonaa tanskalaista
      200 miljoonaa länsieurooppalaista
      2 on Tanskan 2-kertainen ominaispäästö suhteessa länsieuroopan keskiarvoon
      1300 on pienhiukkasten "raatoluku" Suomessa vuosittain.
      0,5 on kaukokulkeuman osuus Suomen "raadoista".
      =32 on tanskalaisten nirhaamien suomalaisten lukumäärä vuodessa. (Christiansson kaksi poliisimurhaa oli sinä kyseisenä vuonna alle 10% tanskalaisten koko rikostaakasta).

      • Sulla nyt on ihan sekasin käsityskyky - ei minkään ominaispäästöt saastuta, vaan päästöt, niiden kokonais määrä.

        Opettelehan tuo nyt aluksi.


      • ???
        Vastaaja kirjoitti:

        Sulla nyt on ihan sekasin käsityskyky - ei minkään ominaispäästöt saastuta, vaan päästöt, niiden kokonais määrä.

        Opettelehan tuo nyt aluksi.

        Puhuin päästöistä: Ominaispäästö/asukas * asukkaiden lukumäärä = päästö.

        Oletko tosiaan noin yksinkertainen?


      • ??? kirjoitti:

        Puhuin päästöistä: Ominaispäästö/asukas * asukkaiden lukumäärä = päästö.

        Oletko tosiaan noin yksinkertainen?

        "Mitä
        ??? 3.7.2006 klo 09.46

        Puhuin päästöistä: Ominaispäästö/asukas * asukkaiden lukumäärä = päästö."

        Kyllä noinkin voi ajatella, mutta eiköhän ole järkevämpää puhua sähköntuotannon ominaispäästöistä, yleensä gCO2/kWh, eli CO2-päästöjen määrä grammoina tuotettua kilowattituntia kohti. Päästöjen määrä - se, joka saastuttaa - on siten riippuvainen sähköntuotannon ominaispäästöstä ja tuotannon määrästä. SÄhköntuotannon päästöt ovat tietenkin vain yksi osa kokonaispäästöistä, ja vastaavat ominaispäästöt voidaan määritellä vaikkapa liikenteelle (gCO2/km).

        Erikseen voidaan laskea päästöjen määrä asukasta kohti, mutta sitä ei sanota ominaispäästöksi vaan keskiarvopäästöksi asukasta kohti.


        "Oletko tosiaan noin yksinkertainen?"
        Kyllä. Yritän kovasti olla yksinkertaisempi.


    • tee se itsemies
      • En ehtinyt vielä lukea, mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua, on vain ajan kysymys milloin sama toteutuu puun pienpoltossakin.


      • vai pienhiukkaset
        Vastaaja kirjoitti:

        En ehtinyt vielä lukea, mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua, on vain ajan kysymys milloin sama toteutuu puun pienpoltossakin.

        Sähkösuodattimella saadaan pois isommat hiukkaset, mutta siitä menee läpi pienhiukkaset.

        Kertaus lienee paikallaan: Pienhiukkasiin kuolee noin 300 000 vuosittain Euroopassa ja Suomessa 1300. Pienhiukkaset Euroopan koko aluetta ajatellen ovat peräisin fossiilista polttoaineista. Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät, ja riittää, kun Suomen erikoisuus (puun pienpoltto) saadaan samalle tasolle kuin muiden pienhiukkasten aiheuttama "musta surma".


      • vai pienhiukkaset kirjoitti:

        Sähkösuodattimella saadaan pois isommat hiukkaset, mutta siitä menee läpi pienhiukkaset.

        Kertaus lienee paikallaan: Pienhiukkasiin kuolee noin 300 000 vuosittain Euroopassa ja Suomessa 1300. Pienhiukkaset Euroopan koko aluetta ajatellen ovat peräisin fossiilista polttoaineista. Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät, ja riittää, kun Suomen erikoisuus (puun pienpoltto) saadaan samalle tasolle kuin muiden pienhiukkasten aiheuttama "musta surma".

        "
        Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät,"

        Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen.

        Puun pienpolton hiukkaspäästöistä VTT julkaisussaan T2300:

        "Uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman mukaisessa UEO-skenaariossa puun pienpolton runsas lisääminen johtaa hiukkaspäästöjen vähenemisen hidastumiseen, mutta tämän vaikutus päästöjen kokonaistaseeseen on melko pieni."

        Noin siis vielä viime vuonna.


      • puuta?
        Vastaaja kirjoitti:

        "
        Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät,"

        Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen.

        Puun pienpolton hiukkaspäästöistä VTT julkaisussaan T2300:

        "Uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman mukaisessa UEO-skenaariossa puun pienpolton runsas lisääminen johtaa hiukkaspäästöjen vähenemisen hidastumiseen, mutta tämän vaikutus päästöjen kokonaistaseeseen on melko pieni."

        Noin siis vielä viime vuonna.

        Kuinka paljon puun polttamista voidaan lisätä ilman, että metsäluonnossa näkyy vaikutuksia?


      • puuta? kirjoitti:

        Kuinka paljon puun polttamista voidaan lisätä ilman, että metsäluonnossa näkyy vaikutuksia?

        "
        Paljon
        puuta? 4.7.2006 klo 16.07

        Kuinka paljon puun polttamista voidaan lisätä ilman, että metsäluonnossa näkyy vaikutuksia?
        "

        Ei aavistustakaan, mutta jos tarkasti otetaan, niin ei varmaan yhtään. Ja sekin vaikuttaa jollakin tavalla metsäluontoon. Vaikutusten näkyminen on suhteellinen käsite.


      • pudotus?
        Vastaaja kirjoitti:

        "
        Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät,"

        Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen.

        Puun pienpolton hiukkaspäästöistä VTT julkaisussaan T2300:

        "Uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman mukaisessa UEO-skenaariossa puun pienpolton runsas lisääminen johtaa hiukkaspäästöjen vähenemisen hidastumiseen, mutta tämän vaikutus päästöjen kokonaistaseeseen on melko pieni."

        Noin siis vielä viime vuonna.

        "Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen."

        Kuinka niin? Jos polttaminen korvattaisiin ydinvoimalla, niin pienhiukkasmäärä pienenisi ja ilmanlaatu paranisi. Puun poltto fossiilisten korvaajana ei paranna ilman laatua, sillä puun pienhiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin fossiilisilla polttoaineilla, ja sähkösuodattimella päästään korkeintaan samalle tasolle.

        Pitääkö kansalaisten tyytyä siihen, että ilmanlaatu pysyy surkeana, jotta ydinfobiainen Vastaaja saisi hoitoa kuvittelemansa säteilyvaaran torjumiseksi.

        Samainen Vastaaja väittää siellä täällä pyrkivänsä turvallisempaan ympäristöön. Eli 300 000 pakollista "Raatoa" joka vuosi.

        Hyvänen aika sentään sinun kanssa!


      • pudotus? kirjoitti:

        "Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen."

        Kuinka niin? Jos polttaminen korvattaisiin ydinvoimalla, niin pienhiukkasmäärä pienenisi ja ilmanlaatu paranisi. Puun poltto fossiilisten korvaajana ei paranna ilman laatua, sillä puun pienhiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin fossiilisilla polttoaineilla, ja sähkösuodattimella päästään korkeintaan samalle tasolle.

        Pitääkö kansalaisten tyytyä siihen, että ilmanlaatu pysyy surkeana, jotta ydinfobiainen Vastaaja saisi hoitoa kuvittelemansa säteilyvaaran torjumiseksi.

        Samainen Vastaaja väittää siellä täällä pyrkivänsä turvallisempaan ympäristöön. Eli 300 000 pakollista "Raatoa" joka vuosi.

        Hyvänen aika sentään sinun kanssa!

        "
        Hyvä
        pudotus? 4.7.2006 klo 17.33

        "Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen."

        Kuinka niin? Jos polttaminen korvattaisiin ydinvoimalla, niin pienhiukkasmäärä pienenisi ja ilmanlaatu paranisi. Puun poltto fossiilisten korvaajana ei paranna ilman laatua, sillä puun pienhiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin fossiilisilla polttoaineilla, ja sähkösuodattimella päästään korkeintaan samalle tasolle.

        Pitääkö kansalaisten tyytyä siihen, että ilmanlaatu pysyy surkeana, jotta ydinfobiainen Vastaaja saisi hoitoa kuvittelemansa säteilyvaaran torjumiseksi.

        Samainen Vastaaja väittää siellä täällä pyrkivänsä turvallisempaan ympäristöön. Eli 300 000 pakollista "Raatoa" joka vuosi.

        Hyvänen aika sentään sinun kanssa!
        "





































        Tolla nyt ei ollut mitään tekemistä sen asian kanssa, josta oli puhe:




        "
        "
        Vastaajan lauseesta: "..mutta kun kerran suurten laitosten pienhiukkaspäästöt on saatu pudotettua.." saa vaikutelman, että fossiilisten polttoaineiden päästöjen vaikutukset ovat siedettävät elleivät jopa hyvät,"
        "


      • hiluviluvittu
        pudotus? kirjoitti:

        "Korjaappa sanakirjaasi, että "pudotettua" ei ole sama kuin "hyvä" eikä sama kuin "siedettävät". Tosin, mitä siedettävyyteen tulee, niin se olotila pienhiukkaspäästöjen suhteen on nähdäkseni kansalaisten kannalta likipitäen pakollinen."

        Kuinka niin? Jos polttaminen korvattaisiin ydinvoimalla, niin pienhiukkasmäärä pienenisi ja ilmanlaatu paranisi. Puun poltto fossiilisten korvaajana ei paranna ilman laatua, sillä puun pienhiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin fossiilisilla polttoaineilla, ja sähkösuodattimella päästään korkeintaan samalle tasolle.

        Pitääkö kansalaisten tyytyä siihen, että ilmanlaatu pysyy surkeana, jotta ydinfobiainen Vastaaja saisi hoitoa kuvittelemansa säteilyvaaran torjumiseksi.

        Samainen Vastaaja väittää siellä täällä pyrkivänsä turvallisempaan ympäristöön. Eli 300 000 pakollista "Raatoa" joka vuosi.

        Hyvänen aika sentään sinun kanssa!

        Älä pilkaa sairastavaa ihmistä. jokaisella meillä on omat pelkomme ja fobiamme.

        Tällaisesta pakkomielteenomaisesta pelosta kärsivää ihmistä et saa millän järkiperusteluin aisoihin. Jos vastaaja on sitä mieltä että ydinvoimalasta se karannut säteilyhiukkanen laskeutuu juuri hänen vellilautaselle ja näin hän saa sen sisuksiinsä, jossa se sitten aiheuttaa syövän seuraavana päivänä.

        Kaikelta muilta vaaroilta Vastaaja sitten onkin trvassa.


      • jossitella
        hiluviluvittu kirjoitti:

        Älä pilkaa sairastavaa ihmistä. jokaisella meillä on omat pelkomme ja fobiamme.

        Tällaisesta pakkomielteenomaisesta pelosta kärsivää ihmistä et saa millän järkiperusteluin aisoihin. Jos vastaaja on sitä mieltä että ydinvoimalasta se karannut säteilyhiukkanen laskeutuu juuri hänen vellilautaselle ja näin hän saa sen sisuksiinsä, jossa se sitten aiheuttaa syövän seuraavana päivänä.

        Kaikelta muilta vaaroilta Vastaaja sitten onkin trvassa.

        niin ei rangaista sitä tyhmyydestä.


      • Hiluviluvitttu
        jossitella kirjoitti:

        niin ei rangaista sitä tyhmyydestä.

        Ei rangaista vai?
        Miten sinä nyt sitten täällä oikein voisit ketään rangaistakaan, vaikka haluaisitkin.

        Tuollaisilla kommenteillako? Hah hah haa!


      • jossitella kirjoitti:

        niin ei rangaista sitä tyhmyydestä.

        JOSsittelu on sikailijasurkimusten, etenkin ydinvoiman kannattajien, väline. Kun asia-argumentit on loppu, siirrytään sikailemaan. Se käy kätevästi aloittamalla sanalla JOS. Sen peräänhan voi tyhminkin surkimus kehitellä mitä vaan. Kuten vaikka että

        JOS
        et tiedä mikä on tietokone
        NIIN
        oletpa aika typerys

        Kiusallisesta asiasta on kätevästi on päästy eroon ja vieläpä sanomaan toista typerykseksi ilman mitään argumentointia. Tämmöisen sikailun kohde harvoin vaivautuu moiseen ääliömäisyyteen vastaamaan.


      • Vastailija*
        Vastaaja kirjoitti:

        JOSsittelu on sikailijasurkimusten, etenkin ydinvoiman kannattajien, väline. Kun asia-argumentit on loppu, siirrytään sikailemaan. Se käy kätevästi aloittamalla sanalla JOS. Sen peräänhan voi tyhminkin surkimus kehitellä mitä vaan. Kuten vaikka että

        JOS
        et tiedä mikä on tietokone
        NIIN
        oletpa aika typerys

        Kiusallisesta asiasta on kätevästi on päästy eroon ja vieläpä sanomaan toista typerykseksi ilman mitään argumentointia. Tämmöisen sikailun kohde harvoin vaivautuu moiseen ääliömäisyyteen vastaamaan.

        Onko sinua moitittu uusiutuvaan liittyvästä jossittelusta viimeaikoina, vai mistä moinen intohimo kostaa kaikille muillekin jotka käyttävät jos- sanaa?

        "Jos uusiutuvat olisivat ympäristöystävällisempiä, halvempia, turvallisempia ja luotettavampia, niistä olisi jotain hyötyä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa."

        Takerru siihen reppana.


    • Katsos
    • Anonyymi

      hiukkaspäästöistä tehtiin kuopiossa oikein tutkimus. muistan kun tutkijanainen kertoi että piti oikein odotella matalapainetta ja säätä että puijon torni häviää näkyvistä. silloin pilvet on alhaalla ja savut ei nouse korkealla vaan jäävät alas."lopulta saimme kunnon lukemia ja jotain tutkittavaa. normaalisti savut katoaa taivaalle eikä mitattavaa ole. lähetän nämä tulokset eteenpäin ja saavat päättäjät tehdä omat johtopäätökset. " tällasten tutkimusten perusteella ilmastoasioista näkemyksiä luodaan ja asioista päätetään. yksi lääkäri sanoi että yhtäkään syöpäkuolemaa ei voida todistaa tsernobylin syyksi eikä yhtään keuhko- tai sydänvaivaa johtuvan hiukkaspäästöistä. niitä ei vaan voi todistaa koska molempia on aina ollut ja tulee aina olemaan.

      • Anonyymi

        Normaali ihminen nykytilanteessa pyyhkii tuollaisella tutkimuspaperilla wc-paperin puuttuessa takamustaan kun vaihtoehtona on kiinteistön jäähtyminen polttopuukiellon johdosta. Ei kukaan ala palelemaan yhden hömpän takia, koska ei sitä noudateta suurmimmassa osassa maapalloa. Tulisi heherhörhölle tontilta äkkilähtö jos vinkumaan asiasta tulisi.


    • Anonyymi

      Hankkimalla takan, uunin, tms. voi ainakin olla VARMA ettei palele eivätkä putket jäädy talvella. Nimittäin kun voi itse säädellä asiaa puuta polttamalla. Niin on epävarmaksi ja kalliiksi käynyt tuo sähköntuotanto. Kas kun sitä puuta on poltettu enemmän 50-luvulle saakka ja maapallo ei edelleenkään ole peittynyt harmaaseen pilveen, joka estäisi auringon läpipääsyn. Jäätikötkään ole tuon enempää sulaneet mahdollisen ilmaston lämpenemisen vuoksi. Ja mitä sitten jos sulavat, tuleepahan enemmän asutettavaa tilaa. Eikös meillä ole ollut liikakansoitusta jo aikoja.

    • Anonyymi

      Uutinen 15.10.2022:

      "Korkeat sähkölaskut täyttävät tulisijat – puut pitää polttaa puhtaasti, sanovat tutkijat"

      https://yle.fi/uutiset/74-20001542

      Tuon mukaan puun pienpoltto jo aiemmalla tasolla (siis ennen energian hinnan nousua) aiheuttaa Suomessa vuodessa luokkaa 200 ennenaikaista kuolemantapausta. Se on sama määrä kuin mitä ihmisiä kuolee Suomessa liikenneonnettomuuksissa vuoden aikana.

      • Anonyymi

        Tutkimus ei sitten kerro syitä, miten nuo ennenaikaiset kuolemat ovat tapahtuneet. Kännissä pistetty sananmukaisesti tölli/sauna tuleen, vaikka alunperin oli tarkoitus vain polttaa takassa vähän puita/lämmittää saunaa- ja sitten sammuttu itse sinne keskelle. Kotonaan asuva dementikko vähän lämmitellyt ja iskenyt pellit kiinni liian aikaisin. Kyllä siitä äkkiä nuo 200 valtakunnantasolla kertyy. Kummallista kun itsellä ei astmaatikkona pönttöuunin sisälle tuprauttamat savut häiritse. Sen sijaan Helsingin keskustassa autojen pakokaasut kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimus ei sitten kerro syitä, miten nuo ennenaikaiset kuolemat ovat tapahtuneet. Kännissä pistetty sananmukaisesti tölli/sauna tuleen, vaikka alunperin oli tarkoitus vain polttaa takassa vähän puita/lämmittää saunaa- ja sitten sammuttu itse sinne keskelle. Kotonaan asuva dementikko vähän lämmitellyt ja iskenyt pellit kiinni liian aikaisin. Kyllä siitä äkkiä nuo 200 valtakunnantasolla kertyy. Kummallista kun itsellä ei astmaatikkona pönttöuunin sisälle tuprauttamat savut häiritse. Sen sijaan Helsingin keskustassa autojen pakokaasut kyllä.

        Aika monella kuitenkin on esikaupunkialueilla ongelmia puun pienpoltosta aiheutuvien savujen kanssa silloin, kun sopiva inversio pakkasella lukitsee päästöt omakotitalojen ilmanottoaukkojen korkeudelle.Jopa itsellä alkaa kurkkua paikoitellen ärsyttää vaikkei varsinaisesti astmaa olekaan.

        Omaa kokemustaan ei tietenkään voi yleistää koskemaan kaikkia muita.


    • Anonyymi

      Kyllä se on vaarallista tuo puunpoltto. Saattaa kaarnanpala mennä kurkkuun ja tukkia hengitystiet.

    • Anonyymi

      Kun valintatilanteessa on vastakkain palelu ja ehkä jäätyminenkin, niin ei kukaan järkevä tuossa tilanteessa jätä lämmiyksessä puun polttoa pois. Tuskin Suomessa on ketään niin tyhmää että valitsee jäätymisen.

    • Anonyymi

      Puun polttajat elävät n 80 vuotiaiksi.Taitaa vain lisätä elinvuosia? Syy ennenaikaiseen kuolemaan on kaupungeissa joissa pilataan ilma öljyllä,pölyillä ja deodoranteilla. Jokainen ne haistaa.

    • Anonyymi

      Todellisuudessa ensi talven pakkasilla ei kukaan tule ***tuilemaan kenellekään kun asuntoaan lämmittäää puilla, uunissa tai takassa. Jokainen tollokin tajuaa ettei kylmissään kukaan halua palella vain byrokratian hömpän vuoksi.

    • Anonyymi

      Satakunnan kansa nyt ei mtään käsitä kun on juonut Kokemäen joen vettä satoja vuosia. Puun poltto on ainoa järkevä energia talojen lämmitykseen Enkä ole nähnyt sen takia kenenkään kuolleen muutakuin muutaman häkään. Enemmän tupakankin häkään kuolee ja sairastuu. Lisäksi puu kasvaa jatkuvasti auringon avulla eli niin kauan kuin ihmisiä on.Ydinvoima sensijaan on loppuva energia nopeasti ja erittäin saastuttava. Ydinvoimasta jää ihmisten elinpiiriin myrkyttävä säteily jota ei pystytä eliminoimaan koskaan.Se pirulainen teettää ihmisillä vahingollista toimintaa kasaamalla rahat muutamille hulluille jotka teettävät muilla töitä joita ilman ydinvoimaa ei pystytä tekemään.Ja lopuksi soditaan niillä aseilla jotka valmistetaan ydinvoimalaitoksien jätteistä. Oletteko kaikki putinisteja?

      • Anonyymi

        Joo ja sitten ne kuparipäällysteiset kapselit onkaloon. Hoh hoh. Sata vuotta kestävät ja sitten alkavat haperoitumaan. Kuka niitä menee sinne korjaamaan kun säteilee niin perkeleesti. Miksi enää tuhlata aikaa ja voimavaroja tuollaiseen energiamuotoon. Ydinvoiman ansiosta muiden enenrgiamuotojen kehittäminen on ollut jäissä. Nytkin vasta havahdutaan siihen, että tuulivoimaloita voisi olla paljon enemmän. Ja niitä onkin uutisoinnin mukaan jo 150 valmista tai valmisteilla olevaa puistoa odottamassa verkkoon liittymistä. Eivät voi liittyä kun voimalinjat eivät kestä moista kuormitusta silloin kun kovasti tuulee. Nyt ollaankin sitten rakentamassa suurempaa kuormitusta kestäviä linjoja mutta se vie aikaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4305
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2669
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2421
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      434
      1656
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      163
      1517
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1514
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1318
    9. 79
      1281
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1239
    Aihe