Kuinka toteutan tyylikkäät saunan valot. Olin ajatellut kuituvaloja, mutta hylkäsin ajatuksen, koska saunassa on ikkuna ulos ja lasiovi pesuhuoneeseen. Syö kuulemma kuituvalojen tyylikkyyden tekemällä ne huomaamattomaksi. Nyt ajattelisin että sijoittaisin L-mallisten lauteiden alle 2 tavallista lamppua, mutta olisi kiva, jos valonlähteet eivät näkyisi pesuhuoneen puolelle...
Onko ehdotuksia. Olen myös ajatellut valokaapelia (tai mitä se nyt onkaan) joka kulkisi ylälauteen takareunassa upotettuna ylä ja alapuolella. Se valaisisi seinäpaneelia tasaisesti. Onko tuohon valmiita systeemeitä ja onko kuinka hinnakas?
Tyylikkäät saunan valot.
19
20397
Vastaukset
- second
Itse olen ajatellut laittaa valot selkänojan yläpuolelle, joten ne valaisee ylöspäin. Sitten ehkä lisäksi myös kattoon takaseinälle, joten ne valaisee alaspäin. Ja sit varmaan tarvii vielä jonkun "kunnon" valon siivousta ym. varten.
- laittaa...
valaistus lattiaan?? itse olen sellaista miettinyt jos omakotitalon saisin..siis jotain kuituja/valopalkkeja lattialaattoihin..tai lähinnä laattojen saumoihin tai sitten ihan muutama lasitiili jossa olisi lamppu sisällä..olisi erikoista ja jos saisi sillä huomion pois lähes normeista lauteista..
- hylkäsin
kuidut ja ledit.
ja laitoin normaalin hehkun lauteiden alle. tämä syystä että saunassa on ikkuna ja 90cm lasiovi joten kyllä siellä on ihan riittävästi valoa.
- mitään valoja
meilläkin on ikkuna ja lasiovi, sekä puukiuas. Sadan saunakerran kokemuksella en ole kaivannut mitään lisä valoa. Päinvastoin ajattelin laittaa pesuhuoneeseen himmentimen, koska harmaalasi päästää mielestäni liikaa valoa saunaan.
- aurinko
Meillä on saunaremontti alkamassa ja olin ajatellut hankkia kuituvaloja saunaan. Meillä on saunassa ikkuna ulos sekä saunaan tulossa pronssin värinen lasinen saunanovi sekä saunan ja suihkuhuoneen väliin sisäikkuna (440x880 cm). Seinät ja katto tulevat olemaan tervaleppää.
Saunasta taitaakin tulla liian valoisa, jotta kuituvalot siellä näkyisivät riittävästi, joten hylkäänkin aiemman sunnitelman kuituvaloista. Kuituvalot ovat lisäksi aika hintavia. Ihan perinteistä valaisinta en haluaisi, joten ottaisin vastaan myös hyviä ehdotuksia saunan valaistuksen erilaisista mahdollisuuksista. - peukku68
meillä on ikkuna pihalle ja lasiovi pesutilaan jossa todella kirkkaat valot. Ovi kyllä aika tummaa lasia. Kyllä kuituvalo erottuu siellä loistavasti, vähän liikaakin tuo valoa meidän mielestämme eli voisi olla himmeämpikin..
Muuta valoa ei saunassa sitten olekkaan..- aurinko
Minkä kokoinen sauna teillä on? Kuinka paljon on kuituvaloja? Minkä merkkiset kuituvalot ovat?
Taitaakin olla enemmän makukysymys näkyvätkö kuituvalot riittävästi vai jopa liian paljon ikkunallisissa/lasiovisissa saunoissa. Taidan vielä harkita sitä valaistusta. Ensi viikolla tehtävä päätös valaistuksen hankinnan suhteen. - aurinko
aurinko kirjoitti:
Minkä kokoinen sauna teillä on? Kuinka paljon on kuituvaloja? Minkä merkkiset kuituvalot ovat?
Taitaakin olla enemmän makukysymys näkyvätkö kuituvalot riittävästi vai jopa liian paljon ikkunallisissa/lasiovisissa saunoissa. Taidan vielä harkita sitä valaistusta. Ensi viikolla tehtävä päätös valaistuksen hankinnan suhteen.Kokemuksia kuituvaloista? Minkä merkkiseen kuituvaaloon olet ollut tyytyväinen/ et ole ollut tyytyväinen ja miksi?
- tantta73
aurinko kirjoitti:
Kokemuksia kuituvaloista? Minkä merkkiseen kuituvaaloon olet ollut tyytyväinen/ et ole ollut tyytyväinen ja miksi?
me ostettiin sunsaunalta lauteet, joihin kuului myös ne kuituvalot. Ne on kyllä tyylikkäät eikä tullut mitään hirveitä mööpeleitä sinne seinälle vaan pieni rasia lauteiden alle ja kuidut tulee siis lauteeseen ja selkänojasta ylöspäin
- teslaman
aurinko kirjoitti:
Kokemuksia kuituvaloista? Minkä merkkiseen kuituvaaloon olet ollut tyytyväinen/ et ole ollut tyytyväinen ja miksi?
ne on aikas varmasti cariitin valot. käteviä ne 3mm valot jolla saa hyvät valot saunaan. 16 kuidun setti maksaa 160 euroa kolmea eri pituutta.toki vaatii kotelointia valon lähteeltä.
- Kuituvalot jees
teslaman kirjoitti:
ne on aikas varmasti cariitin valot. käteviä ne 3mm valot jolla saa hyvät valot saunaan. 16 kuidun setti maksaa 160 euroa kolmea eri pituutta.toki vaatii kotelointia valon lähteeltä.
Onko joku onnistunut jostain kätevästi kaivamaan hinnan tolle Cariitin VP33 projektorin sisältävän A521 setille? Eli sisältää seuraavia lasikuituja 1x1,5 m, 2*2 m ja 2*2,5 m. Muut on2 millistä kuitua ja kiuasvalo 4 mm. Finnpartialta olen kattellu samanlaista (vaiko peräti samaa settiä eri nimellä) pakettia ja hintaa tulis n. 260 € postituskulut yms. Onko hintava vaiko ei?
- teslaman
Kuituvalot jees kirjoitti:
Onko joku onnistunut jostain kätevästi kaivamaan hinnan tolle Cariitin VP33 projektorin sisältävän A521 setille? Eli sisältää seuraavia lasikuituja 1x1,5 m, 2*2 m ja 2*2,5 m. Muut on2 millistä kuitua ja kiuasvalo 4 mm. Finnpartialta olen kattellu samanlaista (vaiko peräti samaa settiä eri nimellä) pakettia ja hintaa tulis n. 260 € postituskulut yms. Onko hintava vaiko ei?
Käviskö sellanen VP33 225 kuitusetti
2 x 2,0 m
2 x 2,5 m
2 x 3,0 m
yksi on kiuaslissillä oleva pystyn myymään sen 230 pk
ja VP1 - E161 saa 160 euron hintaan pk - Kuituvalot jees
teslaman kirjoitti:
Käviskö sellanen VP33 225 kuitusetti
2 x 2,0 m
2 x 2,5 m
2 x 3,0 m
yksi on kiuaslissillä oleva pystyn myymään sen 230 pk
ja VP1 - E161 saa 160 euron hintaan pkVai miten on?
- teslaman
Kuituvalot jees kirjoitti:
Vai miten on?
Kyllä niillä on normi takuu. Itse kun toimin sähköalan yrittäjänä ja pystyn myymään tohon hintaa noita kuituja. tuotteet on tietenkin uusia.
T: Teemu - Kuidut on jees
teslaman kirjoitti:
Kyllä niillä on normi takuu. Itse kun toimin sähköalan yrittäjänä ja pystyn myymään tohon hintaa noita kuituja. tuotteet on tietenkin uusia.
T: TeemuKysyisin vielä varmuudeksi, että onko kyseessä juuri Cariitin oma tuote, vai vain vastaava?
Annukka - Teslaman
Kuidut on jees kirjoitti:
Kysyisin vielä varmuudeksi, että onko kyseessä juuri Cariitin oma tuote, vai vain vastaava?
AnnukkaMoi Annukka
Kuidut on todella alkuperäisiä cariitin koska se on parhain ja luotettavin valmistaja. Itse olen asentanut niitä kymmeniä. On kait noita muitakin mutta en ole sekaantunut ja niissä on häiritseviä tuulettimiakin.
T: Teemu - Kuituvalot on jees
Teslaman kirjoitti:
Moi Annukka
Kuidut on todella alkuperäisiä cariitin koska se on parhain ja luotettavin valmistaja. Itse olen asentanut niitä kymmeniä. On kait noita muitakin mutta en ole sekaantunut ja niissä on häiritseviä tuulettimiakin.
T: TeemuHei Teemu!
Cariittia olin minäkin ajatellut, koska olen ymmärtänyt niiden olevan laadukkaampi kuin halvemmat. Liian monta huonoa kokemustakin kuituvaloista (ja ledeistä) on tullut kuultua, niin uskon että kannattaa satsata hyvään.
Minulle ovat ihan hepreaa nuo kuituvalojen valaisevuus ominaisuudet, niin tuntuu olevan ihan arpapeliä saanko sellaisen valaistuksen, mitä toivomme. Niinpä ajattelin, että kun nyt sinä olet niitä useampia livenä nähnyt niin osaat ehkä hieman ohjeistaa, jos vaan sopii vaivata :). Eli saunamme on alle 4 neliötä ja kiuas on lasiluukullinen puukiuas. Myös ovi on kokolasinen harmaa. Seinämme, joista tulee sormipaneliset, käsittelemme tiikin (tumma ruskea) värisellä, mikä tietysti ’syö’ valoa. Valonmäärän haluaisimme hämyiseksi, mutta kuitenkin vierastamme 'tähtitaivas’ tuikkuja katossa (eli niin vähäisiä valoja). Ajattelimme että asentaisimme kuidut kattoon n. 20 cm seinästä. Siksi ajattelin että VP33 225 kuitusetti, voisi olla meille parempi kuin VP1 - E161. Osaatko avustaa pulmassamme? Entä miten tulisi toimia oven kanssa, eli miten kauas ne kannattaa ovesta jättää kun kyse oli lasiovesta? Entä kannattaako kuituihin asentaa heti himmennin, vai onko valo niin hämyisä, että se olisi ihan turha.
Sinun kauttasi olisin joka tapauksessa kiinnostunut setin ostamaan, kumpaan sitten päädymmekään.
Terv. Annukka - teslaman
Kuituvalot on jees kirjoitti:
Hei Teemu!
Cariittia olin minäkin ajatellut, koska olen ymmärtänyt niiden olevan laadukkaampi kuin halvemmat. Liian monta huonoa kokemustakin kuituvaloista (ja ledeistä) on tullut kuultua, niin uskon että kannattaa satsata hyvään.
Minulle ovat ihan hepreaa nuo kuituvalojen valaisevuus ominaisuudet, niin tuntuu olevan ihan arpapeliä saanko sellaisen valaistuksen, mitä toivomme. Niinpä ajattelin, että kun nyt sinä olet niitä useampia livenä nähnyt niin osaat ehkä hieman ohjeistaa, jos vaan sopii vaivata :). Eli saunamme on alle 4 neliötä ja kiuas on lasiluukullinen puukiuas. Myös ovi on kokolasinen harmaa. Seinämme, joista tulee sormipaneliset, käsittelemme tiikin (tumma ruskea) värisellä, mikä tietysti ’syö’ valoa. Valonmäärän haluaisimme hämyiseksi, mutta kuitenkin vierastamme 'tähtitaivas’ tuikkuja katossa (eli niin vähäisiä valoja). Ajattelimme että asentaisimme kuidut kattoon n. 20 cm seinästä. Siksi ajattelin että VP33 225 kuitusetti, voisi olla meille parempi kuin VP1 - E161. Osaatko avustaa pulmassamme? Entä miten tulisi toimia oven kanssa, eli miten kauas ne kannattaa ovesta jättää kun kyse oli lasiovesta? Entä kannattaako kuituihin asentaa heti himmennin, vai onko valo niin hämyisä, että se olisi ihan turha.
Sinun kauttasi olisin joka tapauksessa kiinnostunut setin ostamaan, kumpaan sitten päädymmekään.
Terv. AnnukkaMoi taasen
No tämä valo asian on niin mutkikas joku tykkää valosta ja toiset hämärästä. Mutta koitetaan sanoa jotain mielipidettä. Itse olit jo oikeassa siinä että kannattaa sioittaa ne lähelle seinää elikäs joku 10-20cm seinästä antaa hyvän valokiilan seinään ja mukava silmälle. Sitten se kiuasvalon voi laittaa siihen kiukaan päälle taikka samoin lähelle nurkkaa. Niin saunan ovi tietenkin tuo valoa hieman ja siksi ne valot kannattaa laittaa päätyseinään ja nurkkiin eikä lähelle ovea.jos nyt ymmärsit mitä tarkotin.Toki yksi mahdollisuus laittaa ne valottaan selkänojasta ylöspäin, toki homma on työläämpi mutta hieno myös ja leviää valo kattoon myös.Tässä vain mielikuvitus on rajana. Käyppä katsomassa meidän erästä kohdetta osotteessa http://oh6hgn.1g.fi/kuvat/ST%20s%e4hk%f6n%20juttuja/
Itse en todellakaan suosittele kellekkään ledejä koska ne ei kestä kosteutta ja kuumuutta, mutta jokainen saa laittaa itse ne jos haluaa, en anna niille mitää takuuta. Kuten tämä eräs virma myy sitä settiä 140 euron hintaan niin se on sairaan kallis, koska setti valmistetaan nykyään kiinassa ja sille ne tuskin maksaa 10 euroa joten katteet on kohdallaan. Ledin hinta on 1-2 euroa kappale ja muutaja joku 5-10 euroo. Itse kannatan vain kuitua vaikka se on kalliimpi niin tuleehan siitä valoa eri lailla.Toivottavasti oli apua pikkasen.
T: Teemu - Kuituvat on jees
teslaman kirjoitti:
Moi taasen
No tämä valo asian on niin mutkikas joku tykkää valosta ja toiset hämärästä. Mutta koitetaan sanoa jotain mielipidettä. Itse olit jo oikeassa siinä että kannattaa sioittaa ne lähelle seinää elikäs joku 10-20cm seinästä antaa hyvän valokiilan seinään ja mukava silmälle. Sitten se kiuasvalon voi laittaa siihen kiukaan päälle taikka samoin lähelle nurkkaa. Niin saunan ovi tietenkin tuo valoa hieman ja siksi ne valot kannattaa laittaa päätyseinään ja nurkkiin eikä lähelle ovea.jos nyt ymmärsit mitä tarkotin.Toki yksi mahdollisuus laittaa ne valottaan selkänojasta ylöspäin, toki homma on työläämpi mutta hieno myös ja leviää valo kattoon myös.Tässä vain mielikuvitus on rajana. Käyppä katsomassa meidän erästä kohdetta osotteessa http://oh6hgn.1g.fi/kuvat/ST%20s%e4hk%f6n%20juttuja/
Itse en todellakaan suosittele kellekkään ledejä koska ne ei kestä kosteutta ja kuumuutta, mutta jokainen saa laittaa itse ne jos haluaa, en anna niille mitää takuuta. Kuten tämä eräs virma myy sitä settiä 140 euron hintaan niin se on sairaan kallis, koska setti valmistetaan nykyään kiinassa ja sille ne tuskin maksaa 10 euroa joten katteet on kohdallaan. Ledin hinta on 1-2 euroa kappale ja muutaja joku 5-10 euroo. Itse kannatan vain kuitua vaikka se on kalliimpi niin tuleehan siitä valoa eri lailla.Toivottavasti oli apua pikkasen.
T: TeemuKiitokset neuvoista ja kuvista. Oikein hienon näköinen tuo sauna. Sitä olisin vielä ennen tilaamista kysynyt, että osaatko sanoa, minkä verran nuo postikulut ovat?
Annukka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6142803- 1071472
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671456Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831370- 1381256
- 1141254
- 1011058
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1351033- 48940
- 47881