7 vuotiaan vieressä

Taina

Hei,

Haluaisin kysyä teidän mielipidettä erääseen asiaan.. Miehelläni on nimittäin 7 v tyttö, joka ei halua yhtään nukkua yksin. Mitään pelättävää ei ole, hän vain kiukuttelullaan on tottunut saamaan kaiken periksi. No nyt hän tosiaan haluaa isänsä koko yöksi viereen. Nukuttaminen kestää yleensä 2-4 tuntia, jolloin mieheni sitten tulee omaan sänkyyn, ellei oile nukahtanut tyttärensä viereen. Minua kiukuttaa koko asia kovasti, en pysty ymmärtämään, koska mielestäni noin iso tyttö ei tarvitse nukuttajaa ja mikä tärkeintä, puolisoiden tulee nukkua samassa vuoteesssa. aamuyölllä kun/jos isä on lähtenyt omaan sänkyyn, tyttö yleensä herää ja siitä alkaa ensin jatkuva ravaus meidän makuuhuoneeseen, herättää noin tunnin välein ja loppujen lopuksi isä on taas mennyt viereen, aivan kuin tyttö haluaaa. Tämä käy jo raskaaksi, olen todella väsynyt niistä viikonlopuista kun tyttö meillä, välillä en jaksa edes olla tehokas töissä. Tämä heijastuu myös minun kiukutteluna tyttöä kohtaan. Onko normaalia kysyy paha äitipuoli -ko?

29

6503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhurix

nyt 7-vuotiasta enää tarvitse nukuttaa. Mitenkähän sitten äidin luona toimitaan. Kyllä toi on terrorisointia ja isän pitää tehdä tytölle selväksi, että hän nukkuu omassa sängyssään ja vaikka hänet illalla veisi sänkyyn, täytyy jo osata jäädä sinne ilman nukuttajaa.

• Taina

Tekee tosiaan vielä vaikeammaksi asian, koska äidin luona tytölle ei ole laitettu omaa huonetta, saati sitten omaa sänkyä.
        Hän nukkuu siellä myös äidin vieressä.

Minä halusin tehdä tytölle tänne meille tosi nätin huoneen, puhtaita petivaatteita, unilelut ja satukirjoja, niitä pikkutyttöjen tavaroita. Mutta ei toimi, ei.

• Puhurix
        Taina kirjoitti:

Tekee tosiaan vielä vaikeammaksi asian, koska äidin luona tytölle ei ole laitettu omaa huonetta, saati sitten omaa sänkyä.
        Hän nukkuu siellä myös äidin vieressä.

Minä halusin tehdä tytölle tänne meille tosi nätin huoneen, puhtaita petivaatteita, unilelut ja satukirjoja, niitä pikkutyttöjen tavaroita. Mutta ei toimi, ei.

joku palkintosysteemi tehoais. Kai sun mies haluaa laittaa tytölle järjestyksen asiaan? Jos äidin luona ei ole omaa huonetta, hänet voisi saada jotenkin huomaamaan, että sehän on hieno juttu. Onko hänellä jonkinlainen yövalo?

• Taina
        Puhurix kirjoitti:

joku palkintosysteemi tehoais. Kai sun mies haluaa laittaa tytölle järjestyksen asiaan? Jos äidin luona ei ole omaa huonetta, hänet voisi saada jotenkin huomaamaan, että sehän on hieno juttu. Onko hänellä jonkinlainen yövalo?

muttei jotenkin raaski olla tiukkana. Kai hän säälii koska tyttö on avioerolapsi ja haluaa hyvittää kaiken antamalla periksi. Olemme puhuneet asiasta satoja kertoja, yleensä tilanne kärjistyy riitelyksi. Olen todella surullinen, mietin jo olisiko minun helpompaa asua muualla. Emme kylläkään riitele juurikaan muista asioista, siksi en haluaisi luvuttaa näinkin olemattoman asian takia. Väsymys vaan tuo toivottomuuden tunnetta.

Juu, kysyit yövalosta, menimme yhdessä ostamaan kivan vaalenpunaisen lampun, hän sai itse sen valita, kaikki tämmöiset keinot olen jo yrittänyt. Palkintosysteemistä myös sen verran, että ei tehoa esim karkkipussi tai uusi lelu, koska hän saa niitä muutenkin usein. Rahat eivät riitä niihin lahjoihin, mitkä voisivat kenties tehota.

Sitäkin olen yrittänyt, että jos nukuttaminen aloitettaisiin vaikka "jo" klo 21, omaa aikaa jäisi vielä illalla meille hetki, mutta hampaita mennään yleensä pesemään n klo 24, jos tyttö siihen sinä iltana suostuu.

Kiitos kovasti Sinulle jo tässävaiheessa kommentoinnistasi, tuntuu hyvältä kun saa avautua:)

• Puhurix
        Taina kirjoitti:

muttei jotenkin raaski olla tiukkana. Kai hän säälii koska tyttö on avioerolapsi ja haluaa hyvittää kaiken antamalla periksi. Olemme puhuneet asiasta satoja kertoja, yleensä tilanne kärjistyy riitelyksi. Olen todella surullinen, mietin jo olisiko minun helpompaa asua muualla. Emme kylläkään riitele juurikaan muista asioista, siksi en haluaisi luvuttaa näinkin olemattoman asian takia. Väsymys vaan tuo toivottomuuden tunnetta.

Juu, kysyit yövalosta, menimme yhdessä ostamaan kivan vaalenpunaisen lampun, hän sai itse sen valita, kaikki tämmöiset keinot olen jo yrittänyt. Palkintosysteemistä myös sen verran, että ei tehoa esim karkkipussi tai uusi lelu, koska hän saa niitä muutenkin usein. Rahat eivät riitä niihin lahjoihin, mitkä voisivat kenties tehota.

Sitäkin olen yrittänyt, että jos nukuttaminen aloitettaisiin vaikka "jo" klo 21, omaa aikaa jäisi vielä illalla meille hetki, mutta hampaita mennään yleensä pesemään n klo 24, jos tyttö siihen sinä iltana suostuu.

Kiitos kovasti Sinulle jo tässävaiheessa kommentoinnistasi, tuntuu hyvältä kun saa avautua:)

sun pinna kestää. Mä en ymmärrä, miksi pesulle mennään vasta puoliltaöin. Saako lapsi siis määrätä itse tommosista? Rajat luovat turvallisuutta. Kai hänelle voisi ehdottaa, että pesulle mennään yhdeksältä ja sitten voi vielä olla. Mä tein joskus omien lasten kanssa semmosen taulukon seinälle, kun meillä oli ongelmana aamuiset riitelyt. Joka aamu se joka oli ollut riitelemättä sai yhden ruksin taulukkoon. Viikon lopulla katsottiin miten monta merkkiä oli saanut ja jos oli toiminut hyvin, sai vasta sitten jonkin ylimääräisen jutun, esim jäätelön tai jonkun vihon tai karkkipussin. Ehkä joka kerta kun nukkuu omassa sängyssä vois laittaa ruksin ja jos nukahtaa itse vois laittaa ruksin ja sitten kun on kymmenen ruksia, voi saada jotain palkintoa.

• pipari
        Taina kirjoitti:

Kyllä se on nyt isän tehtävä ottaa itseään niskasta kiinni!! Anteeksi vaan, mutta tuohan on järkyttävää, jos tyttö tosiaan menee nukkumaan klo 24. Ei se ole lasten nukkumaan meno aika!!

Isän tulisi ymmärtää, että ei se lapsi rikki mene, jos hänelle asettaa rajat ja säännöt...päinvastoin se tuo mukanaan turvallisuuden ja välittämisen tunteen.

Isä voisi sanoa, että vaikka äidin luona toimitaan kuten toimitaan, niin täällä meillä on tämmöset pelisäännöt ja niitä noudattaa jokainen!! Ne on laadittu sen takia, että jokaisella olisi hyvä olla. Aikuiset tietävät mitä lapset tarvitsevat ja sen takia näin.

• Taina
        Puhurix kirjoitti:

sun pinna kestää. Mä en ymmärrä, miksi pesulle mennään vasta puoliltaöin. Saako lapsi siis määrätä itse tommosista? Rajat luovat turvallisuutta. Kai hänelle voisi ehdottaa, että pesulle mennään yhdeksältä ja sitten voi vielä olla. Mä tein joskus omien lasten kanssa semmosen taulukon seinälle, kun meillä oli ongelmana aamuiset riitelyt. Joka aamu se joka oli ollut riitelemättä sai yhden ruksin taulukkoon. Viikon lopulla katsottiin miten monta merkkiä oli saanut ja jos oli toiminut hyvin, sai vasta sitten jonkin ylimääräisen jutun, esim jäätelön tai jonkun vihon tai karkkipussin. Ehkä joka kerta kun nukkuu omassa sängyssä vois laittaa ruksin ja jos nukahtaa itse vois laittaa ruksin ja sitten kun on kymmenen ruksia, voi saada jotain palkintoa.

Juu, kyllä tyttö aika pitkälle päättää itse, miten toimii, pesut, syönnit ja tämä nukkuminen. Kun mainitaankin sana nukkua, hän saa hepulit. Kai isänsäkin on jo luovuttanut, vaikka minun mielestäni pitäisi olla tiukkana ja jaksaa vain kerta toisensä jlk. Niinkuin kerroin, lelut ja karkit on jokapäiväistä, jätskiä saa syödä niin paljon kuin haluaa, ei niitä voi käyttää porkkanana koska niitä on muutenkin tarjolla. Tiedän kuinka tärkeää olisi, että lapsi söisi terveellisesti ja monipuolisesti, jaksaisi paljon paremmin. Kuvitella vaan saattaa, jos ruokavalion on nopeita hiilareita ja yöunta 5-6 h, millainen käytös sitten lapsella on.

Voisinhan vielä kyllä ehdottaa uudestaan, tätä rastin merkkausta. Jossain vaiheessa yritettiin, mutta ei se juuri tehonnut. Aina kun meni hyvin, tuli yksi, aina kun ei niin hyvin, lähti yksi. Loppujen lopuksi oltiin niin paljon miinuksella, että sekin nyt jotenkin jäi pois.

Minähän kyllä jaksaisin pitää rytmistä ja rajoista kiinni, mutta mieheni loukkaantuu kovin, jos puutun tytön kasvatukseen, niinpä, en saisi omassa kodissani päättää.

• Puhurix
        Taina kirjoitti:

Juu, kyllä tyttö aika pitkälle päättää itse, miten toimii, pesut, syönnit ja tämä nukkuminen. Kun mainitaankin sana nukkua, hän saa hepulit. Kai isänsäkin on jo luovuttanut, vaikka minun mielestäni pitäisi olla tiukkana ja jaksaa vain kerta toisensä jlk. Niinkuin kerroin, lelut ja karkit on jokapäiväistä, jätskiä saa syödä niin paljon kuin haluaa, ei niitä voi käyttää porkkanana koska niitä on muutenkin tarjolla. Tiedän kuinka tärkeää olisi, että lapsi söisi terveellisesti ja monipuolisesti, jaksaisi paljon paremmin. Kuvitella vaan saattaa, jos ruokavalion on nopeita hiilareita ja yöunta 5-6 h, millainen käytös sitten lapsella on.

Voisinhan vielä kyllä ehdottaa uudestaan, tätä rastin merkkausta. Jossain vaiheessa yritettiin, mutta ei se juuri tehonnut. Aina kun meni hyvin, tuli yksi, aina kun ei niin hyvin, lähti yksi. Loppujen lopuksi oltiin niin paljon miinuksella, että sekin nyt jotenkin jäi pois.

Minähän kyllä jaksaisin pitää rytmistä ja rajoista kiinni, mutta mieheni loukkaantuu kovin, jos puutun tytön kasvatukseen, niinpä, en saisi omassa kodissani päättää.

jos lapsi saa hallita tilanteita, hän kokeekin turvattomuutta. Isän pitäisi ehdottomasti tajuta, että hänen tehtävä on kestää lapsen kiukuttelut ja asettaa rajat. Kiukuttelut vähenevät kun lapsi tietää ettei hän voita niillä yhtään mitään. Huomautapa miehelles, että se tyttö tulee myös murrosikään joskus. Mites sen kanssa sitten toimitaan?

• mietin..
        Puhurix kirjoitti:

minäkin, siis tarrataulukkoa. Meillä on sitä myös menestyksellä käytetty. Ja kun ruudukot on täynnä voisi lähteä vaikka elokuviin tai uimaan tms., jos leluja ja karkkia satelee muutoinkin.

• mietin2..
        Taina kirjoitti:

vielä, että niitä rasteja tai tarroja ei pitäisi poistaa jos epäonnistumisia! Huonosti menneestä illasta ei saisi rangaista vaan se sivuutetaan ja sanotaan, että huomenillalla varmaan menee taas paremmin. Muuten ei innostus pysy välttämättä. Tarrat saattaisi olla innostavampia kuin rastit..

• helpottihanse

Oli kans jotain tollasta joskus suhteessa. Lapset saattaa olla erottava tekijä, kun ne ei ole yhteisiä. Tyttö tietty jotenkin tajuaa, että se tahtoo isän kokonaan itelleen, ei sinulle. Sinä et kuulu joukkoon. jos miehesi ei halua tai osaa tehdäasialle mitään, sinun pitää sitten varmaankin vain kestää se. Tai erota. Noista pikkujutuista syntyy useimmiten iso joki. Mieti tarkasti. Kyl se joskus sit oppii nukkuun yksin, mutta mitä muista asioita hän saattaa ujuttaa sinun ja miehesi väliin vielä myöhemmin..

• Puhurix
        helpottihanse kirjoitti:

Oli kans jotain tollasta joskus suhteessa. Lapset saattaa olla erottava tekijä, kun ne ei ole yhteisiä. Tyttö tietty jotenkin tajuaa, että se tahtoo isän kokonaan itelleen, ei sinulle. Sinä et kuulu joukkoon. jos miehesi ei halua tai osaa tehdäasialle mitään, sinun pitää sitten varmaankin vain kestää se. Tai erota. Noista pikkujutuista syntyy useimmiten iso joki. Mieti tarkasti. Kyl se joskus sit oppii nukkuun yksin, mutta mitä muista asioita hän saattaa ujuttaa sinun ja miehesi väliin vielä myöhemmin..

hyvä vastaus, mutta tarkoitit sen varmaan aloittajalle.

• Moona

Osa tuttavistani on tehnyt niin, että jos lapsella on jokin tavara, jonka hän haluaisi, sovitaan, että jokaisesta yksin omassa sängyssä nukutusta yöstä saa tarran. Kun tarroja on X kappaletta, hankitaan tämä lelu tms. Voisiko tämä toimia teillä? Jutun tarkoitus on, että aluksi sen tavaran saaminen pitää tytön omassa sängyssä ja siinä sitten pikkuhiljaa tottuu yksin nukkumaan.

• väiti

Aina,jos mä haluan saada teinille (poika) jotakin asiaa läpi,"unohdan" vessaan/keittiön pöydälle/ tietokonepöydälle/ jne asiaa koskevan artikkelin.
        Käy Mll sivuilta printtaamassa lastenhoito-ohjeita ja "unohda" jonnekkin, mistä ukkos ne lukee.
        On ne niin uteliaita!
        Ei ole tarvinnut saarnata viinasta eikä tupakasta enempää kuin seksistäkään. Itse ottaa ne aiheet esille ja haluaa keskustella, eikä älyä ollenkaan, mitä on tapahtunut!
        Tepsii varmaan isompiinkin teineihin!

• voin sinulle

sanoa että apua te tarvitsette tilanteeseen.
      Jos lapsen isä ei anna nyt lapselle tiettyä turvaa säännöillä ym niin miettikääpä miten turvaton se lapsi on sitten murrosiässä kun tajuaa ettei silloin enää voi mennä isin viereen??

Nyt sille lapselle on tehtävä selväksi että tuo ei ole sopivaa ja perustelkaa tilanne.Aikuisten oma aika,paikalla ollaan vaikka eir huoneessa ym.
      Ei tarvitse mitään ihme palkintoja vaan selvää rakkautta ja tunnetta että on turvassa vaikka tilanne onkin tämä.Ja sääntöjä!!
      Päivisin huomiota enemmän ja illalla 20.00 pesujen kautta omaan huoneeseen.Ovi voi olla auki mutta siellä on pysyttävä.Ja lapsi vaikka kannetaan omaan sänkyyn,ei keskustelua tai mitään.Vain vienti omaan sänkyyn.Voi kyllä mennä aikaa kun toimii,sitkeyttä tarvitsette!
      EI siinä yövalo auta jos lapsella pelko elämympäristöä kohtaan.
      Lapsi varmaan reagoi näin erotilanteen takia..luulisin.
      Mutta voimia sulle ja rentoudu,et ole se paha äitipuoli vaan ainoa järkihenkilö tilanteessa=)

• viikonlopputytär

Tyttö on vasta 7. Toki liian vanha nukutettavaksi, mutta vielä pieni lapsi siinä, että jos hän pääsee isän luoksi vain viikonloppuisin (on muuten kai oman äitinsä luona?) niin lapsi ehkä kaipaa isänsä läheisyyttä enemmän kuin hän sitä tuntee saavansa, ja se tulee esiin niin, että hän vaatii isää nukuttamaan. Ehkä lapsi myös kokee joutuvansa taistelemaan isänsä huomiosta sinun kanssasi (myös hänen oma äitinsä saattaa hänelle asian niin esittää...) ja itse asiassa lapsi taisteleekin sinun kanssasi, vaatimalla isää viereensä, POIS sinun luotasi.
      Tiedän, että voi olla vaikeaa pysyä aikuisena asiassa, ja on helppo ryhtyä takaisin kiukuttelemaan lapselle. Mutta yritä olla se aikuinen osapuoli, ja tunne myötätuntoa myös sitä tyttöä kohtaan (vaikka onkin äitinsä lapsi ja osa miehesi menneisyyttä, joka tuijottaa sinua silmiin siinä, ehkä sinustakin tuntuu, että joudut taistelemaan miehesi läsnäolosta hänen "menneisyytensä" kanssa). Lapsi ei kuitenkaan tee sitä ilkeyttään, vaan se on oire siitä, että hän ei saa tarpeeksi sitä mitä niin kipeästi kaipaa, isänsä huomiota.

• Taina

Arvostan kovasti teidän vastanneiden kommenttia. Kovin huomaavaista kommentoida ventovieraalle.

Sain taas paljon ajattelemisen aihetta. Toivon niin, että asiat järjestyvät, koska asiat voisivat olla huonomminkin, sen olen kaikesta huolimatta yrittänyt pitää mielessä.. välillä vain helpommin sanottua kuin tehtyä.

Toivon vielä jokaiselle miellyttävää ja rauhaisaa kesää.

• ÄITI1983

ETTÄ KEHTTAAT VIIÄ LAPSELTA ISÄN. SUN EI VARMAAN KANNATA EES TEHÄ OMIA KU ET TAJUA LAPSISTA MITÄÄN

• Puhurix

nyt mutta et todella tiedä aloittajan historiaa. Minun mielestä tässä on äitipuoli, joka todella haluaa lapselle oikeanlaista kasvatusta. Mistä tiedät hänen vieneen lapselta isän? Hänhän on tehnyt lapselle oman huoneen tavaroineen.

• kokemuksella

Itse olen myös "paha äitipuoli". Miehen lapsi on nyt 10 v. Aloimme seurustella, kun lapsi oli juuri 6 täyttänyt, ja täytyy sanoa, että alku oli kyllä todella hankala. Tilanne oli kuvailemasi kaltainen ja myös mm syömiset olivat 3-4 tunnin huuto-operaatioita.

En meinannut sitä kestää, pitkää pinnaa vaadittiin. Mies on kuitenkin se, joka on avainasemassa. Lapsi tuntee turvattomuutta hyväätarkoittavan "eron hyvittelemisen" takia. Jokainen lapsi tarvitsee turvalliset rajat; lapsi ei pysty itse päättämään syömisiään ja nukkumisiaan. Mitä nopeammin selkeät, tiukat rajat asettaa, sen paremmin lapsi sopeutuu ja pärjää. Koko ajan pitää muistaa, ettei lapsi ole ilkeä ja paha, vaan ehkä rajaton ja peloissaan. Mustasukkainenkin ja pelkää joutuvansa syrjäytetyksi.

Siihen ei vaan auta se, että nukkumista vatvotaan koko yö. Paremmin auttaa kun puhuu lapselle hänen tasollaan ja avoimesti. Turhaa selittämistä ei kuitenkaan tarvita.

Nyt viimeisimmän puolen vuoden aikana on yhtäkkiä alkanut tuntua, nin kuin kaikki alakaisi meillä olla helpompaa. En tiedä onko jokin vaikea ikäkausi mennyt ohi? Vai onko lapsi nyt tottunut tähän elämäntapaan... En tosiaan tiedä miksi, mutta niin paljon ei enää tarvitse riidellä säännöistä. Ehkä teilläkin aika osaltaan auttaa asiaan.

• sama

Meillä siis mies edelleen nukuttaa 10 vuotiaan lapsen. Lukee iltasadun (vaikka lapsi osaa itsekkin lukea) ja odottaa vieressä nukahtamista. Minusta tämä on ihan hieno juttu. Lasten annetaan olla lapsia niin kamalan lyhyen aikaa! Antaa toisen olla pieni niin kauan kuin itse vaan haluaa; kyllä nuoruuteen ehtii; pian tulee aika, jolloin sadut eivät enää kelpaa.

• äitee +4

tyttö taistelee vallasta sinun kanssasi suhteessa isäänsä. Ja tyttö on tällä hetkellä voitolla aivan kirkkaasti!

Ei todelalkaan tuossa iässä tarvita nukuttajaa eikä ainakaan sänkyyn viereen. Voisi jopa sanoa että jos mies sinen haluaisi mennä niin hälytyskellot alkaisi soida, mutta tytön niin tahtoessa tilanne on toinen. Tyttö ottaa äitinsä paikan isänsä elämässä teillä ollessaan ja sivuuttaa sinut nokkimisjärjestyksessä alemmas kuin on suotavaa. Ihan alkeisesimerkki psykologiassa..

Otappa nyt asia puheeksi sen ukkosi kanssa. Pelottele vaikka lastensuojelulla jos kuulevat moisesta jos muu ei auta.. Mutta pointtina on että jos tyttö haluaa nukuttajaa niin isä lukekoon sadun tms kuten muillekkin pienille lapsille ja tuolista tms käsin ja sitten lapsi alkaa nukkumaan.

Tehkää sääntö jonka mukaan teidän makuuhuoneeseen tulo yöllä vaatii todella ison syyn esim kuume, oksennustauti tms sairaus ei siis jano ja pissahätä.. Ja jos lapsi tulee herättämään niin saakin sänkyyntaluttajaksi sinut isän sijaan.

Lapselle on asetettava ne kuuluisat rajat joilla teillä toimitaan hänen suhteensa. Luvassa on muuten ja ehkä siltikin vielä paljon vastaavia valtapyrkimyksiä ja ne olsii hyvä tiedostaa ja tukahduttaa heti alkuunsa. Toki lapsi kaipaa isänsäkin fyysistä läheisyyttä mutta sille oikea aika ja paikka lienee kainalossa sohvalla tms?

Niin ja et ole paha äitipuoli vaan nainen joka kaipaa miestä kainaloonsa nukkumaan..

• ole vielä iso

Meidän nyt 7-vuotias poikamme sanoi vasta pari viikkoa sitten, että iskä nyt minä olen iso poika, sinun ei tarvitse enää tulla meidän huoneeseen illalla(jakaa huoneensa vuotta nuoremman velipojan kanssa), minä uskallan rueta nukkumaan itse. Ja siihen loppui se käytäntö... Mieheni oli siihen saakka joka ilta pötkötellyt valojen sammuttamisen jälkeen lastenhuoneen lattialla sen ajan, että poika nukahti (käytännössä 5-15 min). Pikkuveli on aina ollut ihan toisen tyyppinen, nukahtaa kun pään tyynyyn laittaa eikä huoli huomisesta, tämä "nukuteltava" poika taas on semmoinen huolehtijatyyppi "onhan ovi lukossa, eihän tule rosvoja jne.). Ei se ollut minusta mikään huono asia, lapsi tarvitsi turvaa ja sai sitä, eikä miehenikään kokenut sitä rasitteena. Ja aloite tavan lopettamiseenkin tuli lapselta itseltään.
      En tarkoita että teillä olisi sama tilanne, mutta tarkoitan, että 7-vuotias on vielä pieni lapsi, jolla voi olla pelkoja ja turvallisuusvajetta, jota tuolla tavoin täydentää.

• raikuli

Hyviä oivalluksia ja täyttä asiaa oli kirjoituksesi!

• zoom

Meillä miehen 5-vuotiaan pojan nukkumapaikasta käytiin vääntöä vuoden päivät ja edelleenkin vähän. Nykyään hän sentään nukkuu jo omassa huoneessaan eikä meidän sängyssä. Tullessani raskaaksi pistin stopin tälle hommalle. Aikaa siinä todellakin meni, että sain pojan omaan sänkyyn, koska mies vastusti asiassa. Hän ei osannut sanoa missään ei pojalle.

Nyt on itseäasiassa mennyt vasta pari kuukautta, ettei mies enää pahemmin olisi mennyt pojan viereen nukkumaan. No kuukausi sitten hän meni, kun olimme kyläilemässä, vaikka olimme kaikki jopa samassa huoneessa. Siinä vaiheessa sain taas jankuttaa asiasta, mutta ehkä tämä tästä..

Mies siinä on avainasemassa. Kyllä lapsi oppii kun opetetaan. Itse olen päättänyt, että mä pidän tästä väkisin kiinni, vaikka mies ei täysin olekkaan aina samoilla linjoilla kanssani. Poika saattaa saada minusta sitten kamalan äitipuolen kuvan, mutta otan sen riskin.

• Neljäxäiti

on viisivuotiaana vielä lapset tullu viereen, silti heistä on kasvanut normaaleja, reippaita,"täyspäisiä" lapsia. Viisivuotiaat on kuule aika pieniä vielä, tulet huomaamaan sen kun oma lapsesi on jo iso. Itsekin vasta näin jälkeenpäin käsitän miten pieniä lapset olivat vielä kouluun mennessäänkin, vaikka tuntuivatkin silloin isoilta.

Toivottavasti muistat sitten soveltaa siihen omaan kullannuppuusi samoja kasvatusperiaatteita kuin miehesi lapseen.

• että ennen rippi-

kouluikää edes takaisin ravaaminen ja muu nukkumiseen liittyvä "nukkumisrituaali" -toiminta loppuu.

Älä ole paha äitipuoli;
      sinullahan on miehesi vierassä
      kaikkina muina öinä!

• on varmaan

Hyvin kasvatetut lapset, annat niiden päättää mitä tehdään ja missä tehdään.
        Minun mielestäni lapset tarvitsee RAJOJA, kamalaa jos tarvitsee joustaa jonku pikku prinsessan takia.
        Mitään sen ihmeempiä rituaaleja ei tarvita, jos lasta kasvatetaan.
        Alkuperäisen tarinan lapsi tuskin muuttuu helpommaksi, kun kaikki annetaan periksi.

• kuukaudessa
        on varmaan kirjoitti:

Hyvin kasvatetut lapset, annat niiden päättää mitä tehdään ja missä tehdään.
        Minun mielestäni lapset tarvitsee RAJOJA, kamalaa jos tarvitsee joustaa jonku pikku prinsessan takia.
        Mitään sen ihmeempiä rituaaleja ei tarvita, jos lasta kasvatetaan.
        Alkuperäisen tarinan lapsi tuskin muuttuu helpommaksi, kun kaikki annetaan periksi.

(ehkä) neljänä päivänä ja haluaisi tietenkin viettää isänsä kanssa jokaisen hetken minkä voi. Hänhän on vasta 7-vuotias, eli aika pienikin vielä. Ja sitäpaitsi tyttöhän on isänsä pikkuprinsessa!
        Huom! isien tytöillähän on tutkimustenkin mukaan erittäin hyvä itsetunto.

Illat ja yöt ovat lasten elämässä muutenkin nykyisin melkein sitä ainoaa aikaa,
        mitä he saavat, valitettavasti,
        omien vanhempiensa kanssa tässä nykyisessä "hoito"yhteiskunnassa viettää.

Kuten sanoin,
        ennen rippikouluikää lopettaa ravaamisen.......
        .......
        kysymyshän on pienestä huumorinpoikasesta,
        jos ette tiukkikset sitä ymmärrä,
        ja sitä tarvitaankin täällä maallisella vaelluksellamme todella rutkasti!

Ja lopuksi sanoisin, että jotakuinkin
        "hyvin kasvatetut",
        mitä nyt pientä viilaamista,
        että kaikki olisivat ihan täydellisiä.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2072
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      732
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe