Romanien halveksuntaa

Randy mc koikkeli

Shefu on aivan kyvytön. Tuo yksi joka vaan kopioi kymmenittäin mielettömiä viestejä saa tehdä sitä rauhassa.
Toisella palstalla kysyttiin oikein Eniron johdolta kopioimisesta jota eräs alkoi harrastaa. Linkin kuulema saa laittaa mutta ei kopioida.
Monissa niissä jutuissa ei ole julkaisulupaa vaan niissä on tekijänoikeus.
Tuo kopioija osoittaa ettei itse tunne asioita mistä kirjoittaa. Kun joku kysyy jotain niin hän vastaa vaan kymmenillä sivuilla kopioita jotka ei kuulu ollenkaan asiaan.
Miksi hän saa vapaasti mellastaa ja yrittää kiihottaa romaneita vihaamaan juutalaisia ja suomalaisia vihaamaan romaneita. Samoin hän koettaa saada juutalaiset vihaamaan romaneita.
Tuo härikkö on ilmeisesti sefun serkku kuten hän kehui kerran olevansa ja vihjasi sen tuovan täällä jotain etuja. Luulin silloin hänen vain soittavan suutaan, mutta taisi puhua totta.
Jos sheriffi ei ala hoitaa työtään niin teen virallisen valituksen rasistista kirjoituksista joita häirikkö saa vapaasti julkistaa.
Ehkä on parempi ettei ole sheriffiä ollenkaan kuin olla tuollainen joka sallii sevän rasismin.

Virallinen valitus tarkoittaa ilmoitusta viranomaisille.

Minä en hyväksy rasismia ketään kohtaan. Romaneita syrjitään ja vihataan jo tarpeeksi Suomessa joten ei enää tarvitse yrittää lietsoa lisää vihaa.

Älä Tsigaan teeskentele ettet tiedä mitä tapahtuu, olithan itse yhdessä ketjussa mukana.

Olet ollut hyvä sheriffi mutta nyt olet antanut palstan epämääräisen aineksen leikkikentäksi.

46

2879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramona

olen minäki tosta seriffistä.Ei osaa olla puolueeton vaan antaa tiettyjen ihmisten mellastaa täällä miten huvittaa.Taitaa olla sheriffi ite joka noita tekstejä suoltaa,mutta eri nimimerkeillä.Minä olen jo laittanut ylläpidolle tästä sheriffistä palautetta ja toivon että te muut teette samoin.

• olen sitä mieltä

.. että meillä on hyvä sefu ja asiallinen ja kuuliainen sekä valtaväestölle että meille romaneillekin. Mutta totta on se että itseänikin ärsyttää (vaikka Jumalaa rakastan ja kunnioitan) nuo älyttömät pitkät raamatun kohdat jotka ei aina ees sivua sitä aihetta josta keskustelu aloitetaan. Kiihkoilijat ei oo ihmistyyppeinä muutenkaan mun juttu alkuunkaan he saa vaikka kengännauhojen sitomisesta aiheen kuhan saavat vaan julistaa. Eli korostan vielä että olen julistuksen kannalla mutta kiihkoilulla ja raamatulla päähän lyömisellä ei päästä niin hyviin lopputuloksiin kuin toive olisi. Hyvää jatkoa kaikille - tasapuolisesti. terveisin aikuinen jeeno

• olen sitä mieltä kirjoitti:

.. että meillä on hyvä sefu ja asiallinen ja kuuliainen sekä valtaväestölle että meille romaneillekin. Mutta totta on se että itseänikin ärsyttää (vaikka Jumalaa rakastan ja kunnioitan) nuo älyttömät pitkät raamatun kohdat jotka ei aina ees sivua sitä aihetta josta keskustelu aloitetaan. Kiihkoilijat ei oo ihmistyyppeinä muutenkaan mun juttu alkuunkaan he saa vaikka kengännauhojen sitomisesta aiheen kuhan saavat vaan julistaa. Eli korostan vielä että olen julistuksen kannalla mutta kiihkoilulla ja raamatulla päähän lyömisellä ei päästä niin hyviin lopputuloksiin kuin toive olisi. Hyvää jatkoa kaikille - tasapuolisesti. terveisin aikuinen jeeno

Haluan ensiksi kysyä teiltä kaikilta,oletteko tehneet kertaakaan Ilmoitusta aasiattomasta viestistä?
        Sitten itse asiaan eli en ole kirjoitellut eri nimille serifinä olo aikana,uskokoon ken haluaa mutta se on totuus.
        Tuosta kopiointi liitä "spammailusta" on kyllä valitettu muttei koskaan tehdä viestin kohalla ilmoitusta että näkisin mitä viestiä tarkoitetaan.
        Toinen kysymys,saako raamatusta kopioida tekstiä? sillä niiitä lainauksia en yleensä ole poistanut mutta siitäkin olen sanonut ettei joka jakeen kohalle tarviisi tehdä uutta alotus viestiä ja mielestäni se toimi,että yhen viestin alla on monesti pitkä keskustelua.
        En halua toimia puolueelisena mutta otan kyllä sen huomioon että tämä palsta on tarkoitettu romaneille,tarkottaa sitä että jos alkaa syyttelyä ja muuta turhaa yleistämistä poistan ne viestit.
        Toivottavasti asia selvesi nyt
        Illan jatkoja itse kullekin!

• etkö
        tsigaan kirjoitti:

Haluan ensiksi kysyä teiltä kaikilta,oletteko tehneet kertaakaan Ilmoitusta aasiattomasta viestistä?
        Sitten itse asiaan eli en ole kirjoitellut eri nimille serifinä olo aikana,uskokoon ken haluaa mutta se on totuus.
        Tuosta kopiointi liitä "spammailusta" on kyllä valitettu muttei koskaan tehdä viestin kohalla ilmoitusta että näkisin mitä viestiä tarkoitetaan.
        Toinen kysymys,saako raamatusta kopioida tekstiä? sillä niiitä lainauksia en yleensä ole poistanut mutta siitäkin olen sanonut ettei joka jakeen kohalle tarviisi tehdä uutta alotus viestiä ja mielestäni se toimi,että yhen viestin alla on monesti pitkä keskustelua.
        En halua toimia puolueelisena mutta otan kyllä sen huomioon että tämä palsta on tarkoitettu romaneille,tarkottaa sitä että jos alkaa syyttelyä ja muuta turhaa yleistämistä poistan ne viestit.

etkös sää serihvinä vois hoitaa homan sien että vaan myö rekisteröityneet saata tääl kekustella

• Randy mc koikkeli
        tsigaan kirjoitti:

|Haluan ensiksi kysyä teiltä kaikilta,oletteko tehneet kertaakaan Ilmoitusta aasiattomasta viestistä?|

Minä puolestani haluan kysyä kumpi on sheriffi lukijat vai sinä. eikö ole niin että jos ottaa jonkun työn se pitää hoitaa. Ei sitä voi toisten niskoille siirtää "kun ette ilmoita".
        Etkö muka lue ollenkaan itse. Kuinka osasit tulla sitten siihen Efraimiin tulla kommentoimaan.

Olet ollut aika hyvä mutta miksi nyt olet muuttanut linjaasi. Pelkäätkö tuota "kopiokonetta".

On olemassa laki joka estää kopioimasta ja laittamasta julkisesti nähtäväksi mitä vain.
        Tuossakin alempana olevassa aloituksessa jossa on nyt 74 kirjoitusta niin noin puolet on sellaista kopiointia joihin ei varmaan ole haettu lupaa.
        Ei hän ole itse niitä kirjoittanut koska niitä tulee 3 - 4 min välein. Eikä ne ole Raamattua. On siellä tietysti jotkut kopioinnit Raamattuakin, mutta ylivoimaisesti suurin osa luvatonta. Et siis silläkään voi puolustaa sitä ettet poista niitä.
        Enirolla varmaan ilahtuvat kun näkevät miten sheriffi sallii tuollaisen suoranaisen laittomuuden heidän palstoillaan, silloin kun sheriffi itse on kyseisestä asiasta yhtä mieltä kirjoittajan kanssa.

Huomenna "serkkusi" ilmeisesti laittaa tämän täyteen uusia kopioita ja haukkumisia.
        Antaa tulla vaan niin Enirolla näkevät miten hoidat asioitasi.
        Yritä nyt hyvä mies ryhdistäytyä ettei tarvitse turvautua Eniroon. En tekisi sitä mielelläni, mutta en aio katsella sivusta tuon vihanlietsojan toimia.
        Hän lopettaa kun näkee että sinä hoidat työsi. Niin hän on lopettanut muillakin palstoilla kun on nähnyt ettei sheriffit hyväksy tuota rasistista soopaa.
        Tämä on näköjään ainoa jossa saa toimia niinkuin lystää.
        Joka ainoa viesti on tallenettu ja tallensin varalta myös tämän joten ei kannnata poistaa.

• Randy mc koikkeli kirjoitti:

|Haluan ensiksi kysyä teiltä kaikilta,oletteko tehneet kertaakaan Ilmoitusta aasiattomasta viestistä?|

Minä puolestani haluan kysyä kumpi on sheriffi lukijat vai sinä. eikö ole niin että jos ottaa jonkun työn se pitää hoitaa. Ei sitä voi toisten niskoille siirtää "kun ette ilmoita".
        Etkö muka lue ollenkaan itse. Kuinka osasit tulla sitten siihen Efraimiin tulla kommentoimaan.

Olet ollut aika hyvä mutta miksi nyt olet muuttanut linjaasi. Pelkäätkö tuota "kopiokonetta".

On olemassa laki joka estää kopioimasta ja laittamasta julkisesti nähtäväksi mitä vain.
        Tuossakin alempana olevassa aloituksessa jossa on nyt 74 kirjoitusta niin noin puolet on sellaista kopiointia joihin ei varmaan ole haettu lupaa.
        Ei hän ole itse niitä kirjoittanut koska niitä tulee 3 - 4 min välein. Eikä ne ole Raamattua. On siellä tietysti jotkut kopioinnit Raamattuakin, mutta ylivoimaisesti suurin osa luvatonta. Et siis silläkään voi puolustaa sitä ettet poista niitä.
        Enirolla varmaan ilahtuvat kun näkevät miten sheriffi sallii tuollaisen suoranaisen laittomuuden heidän palstoillaan, silloin kun sheriffi itse on kyseisestä asiasta yhtä mieltä kirjoittajan kanssa.

Huomenna "serkkusi" ilmeisesti laittaa tämän täyteen uusia kopioita ja haukkumisia.
        Yritä nyt hyvä mies ryhdistäytyä ettei tarvitse turvautua Eniroon. En tekisi sitä mielelläni, mutta en aio katsella sivusta tuon vihanlietsojan toimia.
        Hän lopettaa kun näkee että sinä hoidat työsi. Niin hän on lopettanut muillakin palstoilla kun on nähnyt ettei sheriffit hyväksy tuota rasistista soopaa.
        Joka ainoa viesti on tallenettu ja tallensin varalta myös tämän joten ei kannnata poistaa.

"Minä puolestani haluan kysyä kumpi on sheriffi lukijat vai sinä. eikö ole niin että jos ottaa jonkun työn se pitää hoitaa. Ei sitä voi toisten niskoille siirtää "kun ette ilmoita".
        Etkö muka lue ollenkaan itse. Kuinka osasit tulla sitten siihen Efraimiin tulla kommentoimaan. "

-Elikkä toistetaan nyt itseää taas elikää en ole palkattu tähän hommaan vain vapaa ehtoisena,luen kyllä viestejä päivittäin mutten ehi kaikkia millään lukemaan ja JOS palstalla toimisi yhteis henki paremmin,eli kirjoittajat osallistuisi tähän valvontaan ja ilmottaisivat asiattomista viesteistä homma sujuisi paljon vauhdikkaammin.
        Joo lukasin Efraim viestin ja mielestäni siitä on meillä oikeus keskustella näistä asioista,olenko väärässä ?

"On olemassa laki joka estää kopioimasta ja laittamasta julkisesti nähtäväksi mitä vain.
        Enirolla varmaan ilahtuvat kun näkevät miten sheriffi sallii tuollaisen suoranaisen laittomuuden heidän palstoillaan, silloin kun sheriffi itse on kyseisestä asiasta yhtä mieltä kirjoittajan kanssa. "

-Joo jos sinulla on todisteet että jokin teksti on laiton niin Ilmoita siitä ihmeessä,minä en ole tietonen mikä teksti on kopio suojattua tai muuta vastaavaa,vaikuttaa aivankuin puhuisit koko ajan tästä Efraim aiheesta joka ei sovi sinun ajatus maailmaasi ja haluat kieltää sen keskustelun käynnin täältä,olenko oikeassa?

"Huomenna "serkkusi" ilmeisesti laittaa tämän täyteen uusia kopioita ja haukkumisia.
        Joka ainoa viesti on tallenettu ja tallensin varalta myös tämän joten ei kannnata poistaa."

-Tunnut olevan kovastikin huolissasi,no jos asia on todella näin vakava niin minä suuuresti suosittelen että laittoman viestin kohalla klikkaat Ilmoita asiattomasta viestistä ja sinne lisäät hyvät perustelut ja todisteet laittomuudesta on hyvä olla mukana myös.
        Jos kuitenkaan näin et halua/jaksa/viiti/on ylivoimasta/ tai mitä tahansa niin sitten terve menoa vain enrialle ei voi muuta enää sanboa

• etkö kirjoitti:

etkös sää serihvinä vois hoitaa homan sien että vaan myö rekisteröityneet saata tääl kekustella

sitä ainaki selvemin valvoa palstaa jos useemmat ois registenöitä ja varmasti tulis palljon syvempi palstan luonteesta kun ihmiset oppis tuntemaan toisiaan kirjoitusten kautta

• JOO JUU

"""""Luuletko, että aito romani uskoo, että sinä olet meikäläisiä, van muka nimesi perusteella. Hulluksiko meidä luulet. Siivanenko sessi tu aaheha. Jaa saakko valkonaama pilkata täällä romaneitä, sitten tämä palsta olisi sinun mielestä oikeilla jäljillä, pää alaalla vain romaneita kohtaavia solvauksia , ja ne meidän pitäisi hiljaa olla vain myötyväinen. Jeesuskin meni aivan karitsana teurastavaksi, eikä hän suutansa avanut. Näinkö haluaisit meidän olla valkonen ihminen? Ettekö te ole jo 550vuotta herjaneet meidä ja tappaneet, sekä pakolla viety työleireihiin , ja naiset turun kehruulaitokseen, - ilman minkäänlaista rikosta.
        Entäs ne murhat, ja hirtäjäisit, mitä myös suomi harrasti. Kyllä se on nyt loppu. Jeesuskin kun tulee toisen kerran,- Hän ei olekaan enää mikään karitsa, -vaan KUNINGASTEN KUNINGANA ,JA JUUDAN JALOPEURANA.Enää ei koaskaan Hän koskettele pelastumaton ihminen.

""""tyypillinen valtaväestöön kuuluvan
        Kirjoittanut: kateellisen miehen kuvatuksen. 1.7.2006 klo 21.43"""

""" tyypillinen valtaväestöön kuuluvan kateellisen miehen kuvatuksen.
        Koskaan yksikään"manne"ei esiinny niin halveksittavan näköisenä julkisesti kuin
        valtaväestöön kuuluva känninen työtön.Tällaista "mannea"et näe missään.Paras olla solvaamatta.Kateus on suurin syy "mannejen"haukkumisessa ja fiksut ihmiset tietävät tämän.""""

Sitä paitsi tämä on romaneiden palsta, ei valkolaisten!!!!

""Minä en hyväksy rasismia ketään kohtaan. Romaneita syrjitään ja vihataan jo tarpeeksi Suomessa joten ei enää tarvitse yrittää lietsoa lisää vihaa.""Sinä, - sinulla on kyllä toisen laiset tarkoitus perät just tälle asialla.- Haluat vain ,-ETTÄ ROMANEISTA KIRJOITETAAN NEGATIVISESTI.Luuletko, etten nää sinun naamarisi läpi, Harvalta valkolaiselta kuule toduuten sanoja.- sinäkö olisit poikeus? Ja miksi heräsit nyt vasta, etkä silloin kun romaneita solvataan täällä . Olet tosiaan hyvin KATELLINEN IHMINEN

ÄÄRETTÖMÄN KIERO KANSA
        Kirjoittanut: ON SUOMALAINEN 10.3.2006 klo 18.54

Eipä käy kieltäminen
        Per Saukko
        roikkuvat vaan
        Kirjoittanut: täällä aamusta iltaan 10.3.2006 klo 19.00

roikkuvat vaan
        Kirjoittanut: täällä aamusta iltaan

laittaen typeriä viestejään. Tekisivät töitä.
        Vastaa tähän viestiin
        Kerro kaverille tästä viestistä

kyllä maar
        Kirjoittanut: seiluvei 10.3.2006 klo 18.58

kyllä maar
        Kirjoittanut: seiluvei 2.3.2006 klo 15.09

Ihan päätöntä ja aivotonta kansaa tuo 99%. Lihottavatkin itsensä norsuiksi jo nuorena. Aivojen tilalla kelluu ihramassaa

sinä olet tosi
        Kirjoittanut: sekopää 25.3.2006 klo 20.23
        Ihan päätöntä ja aivotonta kansaa tuo 99%. Lihottavatkin itsensä norsuiksi jo nuorena. Aivojen tilalla kelluu ihramassaa

• Randy mc koikkeli
        tsigaan kirjoitti:

"Minä puolestani haluan kysyä kumpi on sheriffi lukijat vai sinä. eikö ole niin että jos ottaa jonkun työn se pitää hoitaa. Ei sitä voi toisten niskoille siirtää "kun ette ilmoita".
        Etkö muka lue ollenkaan itse. Kuinka osasit tulla sitten siihen Efraimiin tulla kommentoimaan. "

-Elikkä toistetaan nyt itseää taas elikää en ole palkattu tähän hommaan vain vapaa ehtoisena,luen kyllä viestejä päivittäin mutten ehi kaikkia millään lukemaan ja JOS palstalla toimisi yhteis henki paremmin,eli kirjoittajat osallistuisi tähän valvontaan ja ilmottaisivat asiattomista viesteistä homma sujuisi paljon vauhdikkaammin.
        Joo lukasin Efraim viestin ja mielestäni siitä on meillä oikeus keskustella näistä asioista,olenko väärässä ?

"On olemassa laki joka estää kopioimasta ja laittamasta julkisesti nähtäväksi mitä vain.
        Enirolla varmaan ilahtuvat kun näkevät miten sheriffi sallii tuollaisen suoranaisen laittomuuden heidän palstoillaan, silloin kun sheriffi itse on kyseisestä asiasta yhtä mieltä kirjoittajan kanssa. "

-Joo jos sinulla on todisteet että jokin teksti on laiton niin Ilmoita siitä ihmeessä,minä en ole tietonen mikä teksti on kopio suojattua tai muuta vastaavaa,vaikuttaa aivankuin puhuisit koko ajan tästä Efraim aiheesta joka ei sovi sinun ajatus maailmaasi ja haluat kieltää sen keskustelun käynnin täältä,olenko oikeassa?

"Huomenna "serkkusi" ilmeisesti laittaa tämän täyteen uusia kopioita ja haukkumisia.
        Joka ainoa viesti on tallenettu ja tallensin varalta myös tämän joten ei kannnata poistaa."

-Tunnut olevan kovastikin huolissasi,no jos asia on todella näin vakava niin minä suuuresti suosittelen että laittoman viestin kohalla klikkaat Ilmoita asiattomasta viestistä ja sinne lisäät hyvät perustelut ja todisteet laittomuudesta on hyvä olla mukana myös.
        Jos kuitenkaan näin et halua/jaksa/viiti/on ylivoimasta/ tai mitä tahansa niin sitten terve menoa vain enrialle ei voi muuta enää sanboa

|Joo lukasin Efraim viestin ja mielestäni siitä on meillä oikeus keskustella näistä asioista,olenko väärässä ?|

Olet aivan oikeassa. Kaikilla on oikeus keskustella aiheesta. Se oikeus vain pitää ulottaa niihinkin jotka ovat eri mieltä.
        Nyt sallit heti kaikenlaisen asiattomuuden sellaisia vastaan jotka yrittää keskustella aiheesta, mutta ovat eri mieltä.
        Ei siis saa olla eri mielta vaan ainoa hyväksyttävä keskustelu on olla samaa mieltä.
        Olenko oikeassa ?

|vaikuttaa aivankuin puhuisit koko ajan tästä Efraim aiheesta joka ei sovi sinun ajatus maailmaasi ja haluat kieltää sen keskustelun käynnin täältä,olenko oikeassa?|

Tuossa ylempänä vastasin jo mutta muistutan että pidä keskustelu asiallisena.
        Esimerkiksi juutalaispalstalla siitä on käyty pitkiäkin ja hyvin hyviä keskusteluja.
        Siellä tämä häirikkö ei saanut toimia niin kuin täällä on lupa, vaan hänen oli oltava asiallinen ja hän osasi olla.
        Hän oli asiallinen ja niin keskustelusta tuli hyvä ja antoisa. Siihen osallistui monia asiantuntijoita.
        Onko niin ettei saa olla eri mieltä jonkun ajatussuunnan kanssa, ja erimielinen hiljennetään vaikka kuinka törkeästi
        Olenko oikeassa.

En jatka aiheesta. Voit ajaa täällä läpi aivan minkä teorian tahansa.
        Miksi pelkäätte tietoa joka voi horjuttaa jotain ajatuskantaa

Onko mielestäsi teidän kulttuuriin kuuluvaa lietsoa vihaa juutalaisia vastaa syyttämällä heidän vihaavan romaneita.
        Heillä ei totisesti ole mitään romanivihaa eikä ole koskaan ollutkaan. Eikä he ole milloinkaan vainonneet romaneita.

Entä kuuluuko kulttuuriinne haukkua suomalaisia mongoleiksi ja siten ajaa läpi jotain mielipidettä alkuperästänne.

Pidä vain linjasi sillä olenhan minä varmaan paha häirikkö kun yritän saada jotain asiallisuutta, eikä vain mielettömästi kopioita joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja lisäksi haukkumista ja pilkkaa.

Katso kuinka vaikka tuolla kopioijan solvaamilla juutalaisilla palsta toimii. Se oli pahasti häiriköity, mutta sinne tuli sheriffi ja hän otti selkeän linjan ja kirjoittelu on asiallista vaikka kihkeää väliin.
        Siellä sallitaan olla myös eri mieltä.
        Eikä siellä ikinä haukuta romaneita vaikka täällä lietsotaan juutalaisvihaa.

• Randy mc koikkeli kirjoitti:

|Joo lukasin Efraim viestin ja mielestäni siitä on meillä oikeus keskustella näistä asioista,olenko väärässä ?|

Olet aivan oikeassa. Kaikilla on oikeus keskustella aiheesta. Se oikeus vain pitää ulottaa niihinkin jotka ovat eri mieltä.
        Nyt sallit heti kaikenlaisen asiattomuuden sellaisia vastaan jotka yrittää keskustella aiheesta, mutta ovat eri mieltä.
        Ei siis saa olla eri mielta vaan ainoa hyväksyttävä keskustelu on olla samaa mieltä.
        Olenko oikeassa ?

|vaikuttaa aivankuin puhuisit koko ajan tästä Efraim aiheesta joka ei sovi sinun ajatus maailmaasi ja haluat kieltää sen keskustelun käynnin täältä,olenko oikeassa?|

Tuossa ylempänä vastasin jo mutta muistutan että pidä keskustelu asiallisena.
        Esimerkiksi juutalaispalstalla siitä on käyty pitkiäkin ja hyvin hyviä keskusteluja.
        Siellä tämä häirikkö ei saanut toimia niin kuin täällä on lupa, vaan hänen oli oltava asiallinen ja hän osasi olla.
        Hän oli asiallinen ja niin keskustelusta tuli hyvä ja antoisa. Siihen osallistui monia asiantuntijoita.
        Onko niin ettei saa olla eri mieltä jonkun ajatussuunnan kanssa, ja erimielinen hiljennetään vaikka kuinka törkeästi
        Olenko oikeassa.

En jatka aiheesta. Voit ajaa täällä läpi aivan minkä teorian tahansa.
        Miksi pelkäätte tietoa joka voi horjuttaa jotain ajatuskantaa

Onko mielestäsi teidän kulttuuriin kuuluvaa lietsoa vihaa juutalaisia vastaa syyttämällä heidän vihaavan romaneita.
        Heillä ei totisesti ole mitään romanivihaa eikä ole koskaan ollutkaan. Eikä he ole milloinkaan vainonneet romaneita.

Entä kuuluuko kulttuuriinne haukkua suomalaisia mongoleiksi ja siten ajaa läpi jotain mielipidettä alkuperästänne.

Pidä vain linjasi sillä olenhan minä varmaan paha häirikkö kun yritän saada jotain asiallisuutta, eikä vain mielettömästi kopioita joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja lisäksi haukkumista ja pilkkaa.

Katso kuinka vaikka tuolla kopioijan solvaamilla juutalaisilla palsta toimii. Se oli pahasti häiriköity, mutta sinne tuli sheriffi ja hän otti selkeän linjan ja kirjoittelu on asiallista vaikka kihkeää väliin.
        Siellä sallitaan olla myös eri mieltä.
        Eikä siellä ikinä haukuta romaneita vaikka täällä lietsotaan juutalaisvihaa.

Tehä jotain asialle kuten olen jo asiasta ohi mennen maininnut varmaa jo sata kertaa ILMOITA ASIATTOMASTA VIESTISTÄ,turhaan valitat jos et voi toimia apuna ja ilmoittaa laittomista viesteistä,valita sitten jos oikeus ei sinun mielestä tapahtu,nyt on alle kolme valitus tullut mailiin noin viikon sisällä,eikä yhessäkään viestissä näkynyt juutalaisten haukkumista tahi suomalaisia mongooliks haukkumista!
        Sä et tunnu kuulevan/tajuavan mitä yritän sanoa että jos sinäkin palstaa tutkineena voisit tehdä ilmoituksia asiattomasta viestistä niin homma nopeutus/helpottus ja palstaa saatas mielekkäämäks,oliko tarpeeks selvästi ilmaistu??
        Lisään vielä varmuuven vuoks että tämä ei ole Juutalais palsta,siellä on eri seriffi kuin täällä joten en ole tietonen heidän säänöistää siellä.
        En jaksa mninäkään jatkaa tästä aiheesta enää jos ette osaa käyttää ilmoitus niin sitten odotelkaa kun selaan menneitä viestejä ja siivoilen.
        hyvät yöt

• mui mui

laitappas hakemus seriffin virkaan ku näköjään tiedät/tiedätte miten pitää toimia. kokeile onneasia ja kato mitä palautetta saat.

• valakolainen

mustalaisvainoista
      Kirjoittanut: valakolainen 9.10.2005 klo 19.36

Heidän ei koskaan tiedetä olleen sotaisia tai vallanneen maata väkivalloin. Euroopan kansallisuudet olivat juuri muotoutumassa kansainvaelluksen jälkeen, eikä näille mustalaisille löytynyt tilaa yhtenä kansakuntana.

Vainoista lyhyesti:

Vainot ovat kuuluneet mustalaisten historiaan koko heidän vaelluksensa ajan. Järjestelmällinen vainoaminen alkoi pian mustalaisten Eurooppaan tulon jälkeen 1500-luvun alussa. Varhaisimmat maininnat tästä löytyvät Isabellan ja Ferdinandin hallitsemasta Espanjasta. V.1492 säädetyn lain mukaan mustalaisilla oli 60 päivää aikaa etsiä itselleen pysyvä asuinpaikka ja toimeentulo; muutoin seurasi maastakarkoitus. (Ollikainen s.25)

Pari sataa vuotta myöhemmin Ferdinand IV vangitutti maassa yhtenä vuoden 1749 yönä 12 000 mustalaista, joista useimmat viruivat työleireillä ja pakkotyössä kaivoksissa toistakymmentä vuotta ennen armahtamista. V.1633 Filip IV kielsi käyttämästä sanaa gitanes (mustalainen). Hän kielsi myös mustalaisasusteiden käytön, sekä yritti pakottaa heidät maanviljelijöiksi elinikäisen maastakarkoituksen uhalla.

Hollannin vainotoimet olivat niin tehokkaita, että mustalaiset puuttuivat maasta lähes kokonaan 1600-1700-luvuilla. Mustalaisia syytettiin veronkierrosta, irtolaisuudesta ja erilaisista rikoksista. Tuomionsa saivat noidiksi, velhoiksi, vääräuskoisiksi ja pirun lähettiläiksi kutsutut. Myös vieraan vallan vakoojaksi syytetty mustalainen oli helppo passittaa polttoroviolle.

V.1489 Speyerin valtiopäivät Saksassa määräsi kaikki mustalaiset karkotettaviksi. V.1544 mustalaisia tuomittiin verille ruoskittaviksi, sieraimet leikattaviksi ja päät ja parrat ajettaviksi.

Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV määräsi mustalaiset kaleeriorjiksi loppuelämäkseen.

V.1725 Preussin kuningas Fredrik Wilhelm määräsi miespuoliset mustalaiset hirtettäviksi, naisilta ja lapsilta leikattiin toinen korva irti.

Esimerkit kertovat karua kieltään mustalaisten historiasta. Perimmäisenä syynä mustalaisten julmaan kohteluun pidetään taloudellista ristiriitaa mustalaisten ja valtaväestön välillä; mustalaisiahan syytettiin muun muassa veronkierrosta. Tarkkoja tietoja lakien ja määräysten täytäntöönpanosta ei juuri ole. Vaikka ankaria ja julmia lakeja laadittiinkin lähes joka maassa, ei niitä paikallistasolla yleensä pantu täytäntöön kovin ponnekkaasti.

Mustalaiset koettiin myös hyödyllisiksi tavallisen kansan keskuudessa. Levottomina aikoina mustalaiset toimivat tiedon välittäjinä, he olivat taitavia eläinten käsittelijöinä, käsitöiden tekijöinä sekä tilapäisenä työvoimana maatöissä . (Ollikainen S.26-27) 1700-luvulla vainot vähenivät valistusaatteen myötä. Suhtautuminen mustalaisiin ei kuitenkaan muuttunut. Kiertämistä pyrittiin jatkuvasti estämään ja pakkotyöhön lähetettiin edelleen. 1800-luvulla liikkumista alettiin rajoittaa erilaisin rekisteröintimenetelmin.

Hitlerin noustessa valtaan 1933 oli olemassa jo useita mustalaisia syrjiviä lakeja. Mustalaiset luokiteltiin "eläviksi olennoiksi, jotka eivät ansaitse elämää". Natsit näkivät suuresti vaivaa tutkiessaan mustalaisten alkuperää ja yrittäessään peittää heidän arjalaisen alkuperänsä. Sana arjalainen tulee sanskritin sanasta arya(herra). Arjalaisiin kieliin kuuluvat muiden muassa germaaniset kielet, sekä Intiasta lähtöisin oleva mustalaisten kieli. Vuonna 1938 SS-valtakunnanjohtaja Heinrich Himmler julisti mustalaiset "sekarotuisiksi, jotka olivat eniten taipuvaisia rikollisuuteen, minkä vuoksi heidät oli pantava poliisivalvontaan." Saman vuoden kesäkuussa pidettiin juutalaisten kristalliyöhön verrattavissa oleva "mustalaissiivousviikko", jolloin satoja mustalaisia pidätettiin, pahoinpideltiin ja tapettiin. Vuonna 1939 päätettiin saksan mustalaisten lähettämisestä pakkotyöhön Puolaan, mittava operaatio toteutui kuitenkin vain osittain.

Vuonna 1941 mustalaisia alettiin luokitella sen mukaan, kuinka paljon heidän suonissaan mustalaisverta virtasi. Heille tatuoitiin rintaan oma merkki kuten juutalaisille. Samana vuonna tapahtui myös ensimmäinen mustalaisten joukkomurha, kun Buchenwaldissa käytettiin 250 mustalaista koekaniineina kuuluisien kaasukristallien testauksessa. Suomi ja Tanska olivat tiettävästi ainoat Saksan liittolaismaat, jotka eivät lähettäneet mustalaisiaan keskitysleireille.

• valakolainen

jotakin romanien vaiheista Suomessa (Ruotsi-Suomessa ja Venäjän vallan aikana)
      Kirjoittanut: valakolainen 9.10.2005 klo 19.43

1637 kuningatar Kristiina määräsi kaikki Ruotsi-suomessa tavattavat mustalaiset hirtettäviksi.

"kuolemanrangaistukseen pahuutta tehneet mustalaiset ja muut karkotettaviksi maasta. Laki oli olemassa aina Ruotsin valtakauden loppuun. (KK s.13) Suomen tultua Venäjän suuriruhtinaskunnaksi vuonna 1809 entiset säädökset jäivät pääpiirteittäin voimaan.

tarkemmin, tässä pääpiirteittäin ja lyhyesti:

Monet romaneista jatkoivat 1500-luvulla edelleen vaellustaan kohti pohjoista paremman ja turvallisemman elämän toivossa. Suurin osa Suomen mustalaisista tuli Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen, mutta pienempi ryhmä saapui Venäjän kautta. (Ollikainen s.67) Ensimmäinen kirjallinen maininta mustalaisista on vuodelta 1595 Kastelholmin linnasta Ahvenanmaalta, missä heiltä takavarikoitiin kahdeksan hevosta ja passitettiin vankityrmään. Ruotsi-Suomessa vallitsi tuolloin ankara säätyjako. Valtakuntaa muokattiin yhdeksi kokonaisuudeksi ja kaikkialla säädettiin voimaan sama uskonto, elintavat ja kieli. Tuohon muottiin eivät mustalaiset sopineet, vaan heidät julistettiin lainsuojattomiksi. Julmuuksista huolimatta mustalaisten määrä Suomessa kasvoi jatkuvasti. Maa tarjosi hyvät levittäytymismahdollisuudet harvan asutuksensa ja suojaavien metsiensä ansiosta. (KK s.12)

Ruotsi-Suomessa mustalaisten kohtelu oli yhtä surkeaa kuin muuallakin. He eivät olleet löytäneet suomestakaan etsimäänsä parempaa ja turvallisempaa maata. 1520-luvulla Kustaa Vaasa määräsi mustalaiset karkotettaviksi. Vuonna 1560 arkkipiispa Laurentius Petri kielsi papistoa olemasta missään tekemisissä heidän kanssaan. Otteet kovenivat, ja vuonna 1637 kuningatar Kristiina määräsi kaikki Ruotsi-suomessa tavattavat mustalaiset hirtettäviksi. ( Ollikainen s.67)

1600-luvulla Suomen kuvernöörinä toiminut Pietari Brahe tarvitsi viljelijöitä Kajaanin vapaaherrakunnassa autioituville tiloille sekä sotilaita itärajaa puolustamaan.

Vuonna 1660 Kajaanin linnan komendantti, majuri Samuel Lang ilmoitti alueella kiertelevistä mustalaisseurueista. He sopivat juuri Brahen tarkoituksiin. Mustalaisille tarjottiin tiloja asuttaviksi ja viljeltäviksi, ja vastavuoroisesti heidän olisi osallistuttava itärajan puolustamiseen. Elämä erämaatiloilla oli kuitenkin hyvin vaikea, ja kolmen vuoden kuluttua näille tiloille asettuneet mustalaiset palasivat kiertolaisiksi.26 Tämän jälkeen astui voimaan laki, joka määräsi "kuolemanrangaistukseen pahuutta tehneet mustalaiset ja muut karkotettaviksi maasta." Laki oli olemassa aina Ruotsin valtakauden loppuun. (KK s.13) Suomen tultua Venäjän suuriruhtinaskunnaksi vuonna 1809 entiset säädökset jäivät pääpiirteittäin voimaan. Lisäksi vuonna 1812 mustalaiset määrättiin valtiovallan toimesta huostaan otettaviksi; miehet määrättiin Viipuriin työlaitokseen ja naiset Turun kehruuhuoneisiin.(Ollikainen s.69) Mustalaiset olivat levittäytyneet koko Suomeen, mutta eniten heitä asui Karjalassa. Viime sotien aikaan he lähtivät evakkoon muun väestön mukana. Arviolta kolmannes heistä muutti Ruotsiin, monet ajautuivat kasvavien kaupunkien slummikortteleihin.(Ollikainen s.74)

Lähteet mm llikainen, Marketta. Vankkurikansan perilliset. Romanit, Euroopan unohdettu vähemmistö. Yliopistopaino 1996.

• valakoilainen

korjaus: Lähteet: Ollikainen Marketta ja Leena Marsio
      Kirjoittanut: valakoilainen 9.10.2005 klo 19.56

Leena Marsio on Kansainvälisen Romanikirjailijaliiton sihteeri.

......

Tämähän se on mustalaistenvihaajille ja aivan erityisesti uusnatseille kova pala: romanien kieli on samaa kieliryhmää kuin muinainen sanskriitti, se kuuluu samaan indoarjalaiseen kieliryhmään kuin germaaniset kielet. se vain että he ovat moninverroin 'arjalaisempia' kuin 'saksalaisgermaanit' (kielitieteellinen termi väärässä kontekstissa) olisivat toivoneet.

Tässä tulee taas esiin se natsien kummallinen kömmäshdys, että että he repivät KIELITIETEELLISEN termin 'arjalainen' (viittaa puhuttuun kieleen), ja tekivät siitä 'rodun', ylhäisimmän kaikista koko maapallolla.

http://www.ykliitto.fi/kutsu/mkk/marsio.htm

tuolta poimin viestini. Tiedän kyllä että joihinkin mikään tieto ei vaikuta.

Viestini oikeasti vain raapaisevat historian pintaa

• VALKOLAINEN

Romanit 15. - 18. vuosisadalla saksalaisella alueella
      Romanit mainitaan ensimmäisen kerran saksalaisissa lähteissä vuonna 1407. Suurempien kaupunkien kronikoissa heidän kerrotaan hauskuuttaneen kansaa ja ylhäisöä, jotka lahjoittivat heille viiniä, lihaa ja leipää. Papit puolestaan kannattivat heidän häätämistään "väkivallan avulla".
      1400-luvun alkupuoli merkitsi romaneille "kultaista aikakautta". He saattoivat elää lähes rauhassa vainoilta ja he saivat kuningas Sigismundilta turvakirjeen vuonna 1423. Tilanne alkoi muuttua ratkaisevasti vuosisadan lopulla. Vuonna 1489 Speyerin valtiopäivillä päätettiin "mustalaisten" (Zigeuner) karkottamisesta Reininmaasta ja Pflanzin kreivikunnasta. Mainzin vaaliruhtinas kerskui tappaneensa kaikki miespuoliset mustalaiset alueellaan ja merkinneensä kaikki naiset ja lapset polttoraudalla. Koventuneeseen romanien kohteluun oli todennäköisesti syynä se, että heitä syytettiin vakoilusta turkkilaisten hyväksi. Heidän ulkomuotonsa, vieras kielensä ja oudot tapansa tekivät heistä helppoja syntipukkeja.

Kansainvälispoliittisen tilanteen kärjistyminen johti 1530-luvulla romaneja kohtaan tunnetun vihamielisyyden voimistumiseen. Heitä syytettiin turkkilaisten vakoojiksi ja "kerettiläisten" apureiksi. Jokainen "kunniallinen" mies saattoi vapaasti surmata alueellaan kohtaamansa romanit ja sintit. Vuonna 1545 solmittu aseleposopimus Turkin kanssa lievensi hieman asenteita romaneja kohtaan. Keisari Ferdinand I:n (1556-1564) aikana rajoitettiin romanien ja sintien välitöntä tappamista ja naisten ja lasten surmaaminen kiellettiin.

1600-luvun lopulla vainot voimistuivat. Mutta 1700-luku oli romaneille ja sinteille todellinen kärsimysten vuosisata. Heitä vainottiin, kidutettiin, orjuutettiin ja murhattiin. Heidän pelkkä fyysinen olemassaolonsa paikkakunnalla tulkittiin rikokseksi. Heitä syytettiin liitosta pirun kanssa, kylien sytyttämisestä, lasten varastamisesta sekä ihmissyönnin harjoittamisesta.

Ensimmäinen yhtenäinen mustalaislainsäädäntö luotiin 1700-luvun alussa. Vuoden 1711 lainsäädännön mukaan "mustalaiset" tuli tavattaessa ensimmäisen kerran tehdä kuuroiksi ja polttomerkitä, toisella kerralla heidät tuli hirttää. On korostettava, että kysymys ei ollut "mustalaisen" syyllistymisestä rikokseen, vaan hänen olemassaolonsa riitti tuomioon. Kuningas Friedrich Wilhelm I. sääti 5.10.1725 lain, jonka mukaan kaikki yli 18 vuotiaat mies- ja naispuoliset "mustalaiset" voitiin hirttää ilman oikeudenkäyntiä. Kaupunkien ja kylien ulkopuolelle asetettiin ns. "mustalaistaulut", joissa heiltä kiellettiin saapuminen kaupunkiin.
      [JJ]

• valkolainen

Vainot

Vainot ovat kuuluneet mustalaisten historiaan koko heidän vaelluksensa ajan. Järjestelmällinen vainoaminen alkoi pian mustalaisten Eurooppaan tulon jälkeen 1500-luvun alussa. Varhaisimmat maininnat tästä löytyvät Isabellan ja Ferdinandin hallitsemasta Espanjasta. V.1492 säädetyn lain mukaan mustalaisilla oli 60 päivää aikaa etsiä itselleen pysyvä asuinpaikka ja toimeentulo; muutoin seurasi maastakarkoitus. (Ollikainen s.25)
      Pari sataa vuotta myöhemmin Ferdinand IV vangitutti maassa yhtenä vuoden 1749 yönä 12 000 mustalaista, joista useimmat viruivat työleireillä ja pakkotyössä kaivoksissa toistakymmentä vuotta ennen armahtamista. V.1633 Filip IV kielsi käyttämästä sanaa gitanes (mustalainen). Hän kielsi myös mustalaisasusteiden käytön, sekä yritti pakottaa heidät maanviljelijöiksi elinikäisen maastakarkoituksen uhalla. Hollannin vainotoimet olivat niin tehokkaita, että mustalaiset puuttuivat maasta lähes kokonaan 1600-1700-luvuilla. Mustalaisia syytettiin veronkierrosta, irtolaisuudesta ja erilaisista rikoksista. Tuomionsa saivat noidiksi, velhoiksi, vääräuskoisiksi ja pirun lähettiläiksi kutsutut. Myös vieraan vallan vakoojaksi syytetty mustalainen oli helppo passittaa polttoroviolle. V.1489 Speyerin valtiopäivät Saksassa määräsi kaikki mustalaiset karkotettaviksi. V.1544 mustalaisia tuomittiin verille ruoskittaviksi, sieraimet leikattaviksi ja päät ja parrat ajettaviksi. Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV määräsi mustalaiset kaleeriorjiksi loppuelämäkseen. V.1725 Preussin kuningas Fredrik Wilhelm määräsi miespuoliset mustalaiset hirtettäviksi, naisilta ja lapsilta leikattiin toinen korva irti. Esimerkit kertovat karua kieltään mustalaisten historiasta. Perimmäisenä syynä mustalaisten julmaan kohteluun pidetään taloudellista ristiriitaa mustalaisten ja valtaväestön välillä; mustalaisiahan syytettiin muun muassa veronkierrosta. Tarkkoja tietoja lakien ja määräysten täytäntöönpanosta ei juuri ole. Vaikka ankaria ja julmia lakeja laadittiinkin lähes joka maassa, ei niitä paikallistasolla yleensä pantu täytäntöön kovin ponnekkaasti. Mustalaiset koettiin myös hyödyllisiksi tavallisen kansan keskuudessa. Levottomina aikoina mustalaiset toimivat tiedon välittäjinä, he olivat taitavia eläinten käsittelijöinä, käsitöiden tekijöinä sekä tilapäisenä työvoimana maatöissä . (Ollikainen S.26-27) 1700-luvulla vainot vähenivät valistusaatteen myötä. Suhtautuminen mustalaisiin ei kuitenkaan muuttunut. Kiertämistä pyrittiin jatkuvasti estämään ja pakkotyöhön lähetettiin edelleen. 1800-luvulla liikkumista alettiin rajoittaa erilaisin rekisteröintimenetelmin.

Hitlerin noustessa valtaan 1933 oli olemassa jo useita mustalaisia syrjiviä lakeja. Mustalaiset luokiteltiin "eläviksi olennoiksi, jotka eivät ansaitse elämää". Natsit näkivät suuresti vaivaa tutkiessaan mustalaisten alkuperää ja yrittäessään peittää heidän arjalaisen alkuperänsä. Sana arjalainen tulee sanskritin sanasta arya(herra). Arjalaisiin kieliin kuuluvat muiden muassa germaaniset kielet, sekä Intiasta lähtöisin oleva mustalaisten kieli. Vuonna 1938 SS-valtakunnanjohtaja Heinrich Himmler julisti mustalaiset "sekarotuisiksi, jotka olivat eniten taipuvaisia rikollisuuteen, minkä vuoksi heidät oli pantava poliisivalvontaan." Saman vuoden kesäkuussa pidettiin juutalaisten kristalliyöhön verrattavissa oleva "mustalaissiivousviikko", jolloin satoja mustalaisia pidätettiin, pahoinpideltiin ja tapettiin. Vuonna 1939 päätettiin saksan mustalaisten lähettämisestä pakkotyöhön Puolaan, mittava operaatio toteutui kuitenkin vain osittain.
      Vuonna 1941 mustalaisia alettiin luokitella sen mukaan, kuinka paljon heidän suonissaan mustalaisverta virtasi. Heille tatuoitiin rintaan oma merkki kuten juutalaisille. Samana vuonna tapahtui myös ensimmäinen mustalaisten joukkomurha, kun Buchenwaldissa käytettiin 250 mustalaista koekaniineina kuuluisien kaasukristallien testauksessa. Suomi ja Tanska olivat tiettävästi ainoat Saksan liittolaismaat, jotka eivät lähettäneet mustalaisiaan keskitysleireille.

• valkolainen

Monet romaneista jatkoivat 1500-luvulla edelleen vaellustaan kohti pohjoista paremman ja turvallisemman elämän toivossa. Suurin osa Suomen mustalaisista tuli Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen, mutta pienempi ryhmä saapui Venäjän kautta. (Ollikainen s.67) Ensimmäinen kirjallinen maininta mustalaisista on vuodelta 1595 Kastelholmin linnasta Ahvenanmaalta, missä heiltä takavarikoitiin kahdeksan hevosta ja passitettiin vankityrmään. Ruotsi-Suomessa vallitsi tuolloin ankara säätyjako. Valtakuntaa muokattiin yhdeksi kokonaisuudeksi ja kaikkialla säädettiin voimaan sama uskonto, elintavat ja kieli. Tuohon muottiin eivät mustalaiset sopineet, vaan heidät julistettiin lainsuojattomiksi. Julmuuksista huolimatta mustalaisten määrä Suomessa kasvoi jatkuvasti. Maa tarjosi hyvät levittäytymismahdollisuudet harvan asutuksensa ja suojaavien metsiensä ansiosta. (KK s.12)

Ruotsi-Suomessa mustalaisten kohtelu oli yhtä surkeaa kuin muuallakin. He eivät olleet löytäneet suomestakaan etsimäänsä parempaa ja turvallisempaa maata. 1520-luvulla Kustaa Vaasa määräsi mustalaiset karkotettaviksi. Vuonna 1560 arkkipiispa Laurentius Petri kielsi papistoa olemasta missään tekemisissä heidän kanssaan. Otteet kovenivat, ja vuonna 1637 kuningatar Kristiina määräsi kaikki Ruotsi-suomessa tavattavat mustalaiset hirtettäviksi. ( Ollikainen s.67)

1600-luvulla Suomen kuvernöörinä toiminut Pietari Brahe tarvitsi viljelijöitä Kajaanin vapaaherrakunnassa autioituville tiloille sekä sotilaita itärajaa puolustamaan.

Vuonna 1660 Kajaanin linnan komendantti, majuri Samuel Lang ilmoitti alueella kiertelevistä mustalaisseurueista. He sopivat juuri Brahen tarkoituksiin. Mustalaisille tarjottiin tiloja asuttaviksi ja viljeltäviksi, ja vastavuoroisesti heidän olisi osallistuttava itärajan puolustamiseen. Elämä erämaatiloilla oli kuitenkin hyvin vaikea, ja kolmen vuoden kuluttua näille tiloille asettuneet mustalaiset palasivat kiertolaisiksi.26 Tämän jälkeen astui voimaan laki, joka määräsi "kuolemanrangaistukseen pahuutta tehneet mustalaiset ja muut karkotettaviksi maasta." Laki oli olemassa aina Ruotsin valtakauden loppuun. (KK s.13) Suomen tultua Venäjän suuriruhtinaskunnaksi vuonna 1809 entiset säädökset jäivät pääpiirteittäin voimaan. Lisäksi vuonna 1812 mustalaiset määrättiin valtiovallan toimesta huostaan otettaviksi; miehet määrättiin Viipuriin työlaitokseen ja naiset Turun kehruuhuoneisiin.(Ollikainen s.69) Mustalaiset olivat levittäytyneet koko Suomeen, mutta eniten heitä asui Karjalassa. Viime sotien aikaan he lähtivät evakkoon muun väestön mukana. Arviolta kolmannes heistä muutti Ruotsiin, monet ajautuivat kasvavien kaupunkien slummikortteleihin.(Ollikainen s.74)

• valkolainen

2
      Suomen romanien historiallisiin vaiheisiin sisältyy kahden vieraan vallan Ruotsin ja Venäjän
      alaisuudessa eläminen. Erityisesti Ruotsin vallan aikana romaneilla ei ollut lain suomaa turvaa ja
      oikeutta. Vuodesta 1540 vuoteen 1750 oli voimassa hirtto- ja maastakarkotus laki, joka salli romanien
      tuomitsemisen ja surmaamisen ilman oikeudenkäyntiä. Venäjän vallan alla romanien tilanne ei ollut
      yhtään helpompi. Kielteinen erottelu lisääntyi mm. irtolaislain säädännön johdolla. Venäjän
      vähemmistöpolitiikka ei antanut sijaa vähemmistöjen asioiden esiin nostamiselle, vaan heidät pyrittiin
      sulauttamaan valtaväestöön. Suomen vähemmistöpolitiikka pyrki sulauttamaan romanit täydellisesti
      valtaväestöön aina 1960-luvulle saakka. Myös kirkon suhtautuminen on ollut romaneja syrjivää.
      Kaikella tällä on ollut vaikutusta romanien asenteisiin yhteiskuntaa kohtaan. Vaikka myönteistä
      kehitystä on tapahtunut, ennakkoluuloja esiintyy silti puolin ja toisin.
      Suomen itsenäisyyden myötä romanien asema parantui. Myönteinen kehityskulku on jatkunut
      viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana. Tähän ovat vaikuttaneet romaniväestön yhteiskunnallinen
      herääminen, asunto-olosuhteiden parantuminen, aikuiskoulutuksen käynnistyminen, romanikielen
      kehittyminen sekä sosiaali-, koulutus- ja kulttuuripoliittiset toimenpiteet. Osaltaan romaneille
      kohdistettujen palvelujen parantumiseen ovat vaikuttaneet julkishallinnossa toimivat romaniasiain
      neuvottelukunta (Ronk), tänä vuonna (2004) vakinaistetut alueelliset neuvottelukunnat sekä
      Romaniväestön koulutusyksikkö. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen eli Kotuksen tehtäviin kuuluu
      samoin kuin muidenkin kotimaisten kielten myös romanikielen tutkimus ja huolto. Asiantuntijaelimenä
      toimii Romanikielen lautakunta, jonka jäsenet ovat puheenjohtajaa lukuun ottamatta romaneja. Paitsi
      että em. toimintayksiköt parantavat romanien asemaa, ne tuottavat samalla tarvittavaa asiantuntemusta
      ja tietoa romaneista virkamiehille. Romanien asemaan on suuresti vaikuttanut myös romanijärjestöjen
      kautta tehtävä työ.
      Huolimatta ihmisoikeuksia ja syrjimättömyyttä tukevista laista Suomen romanit kokevat edelleen
      syrjintää ja suoranaista rasismia. Romanien ei edelleenkään ole helppo päästä yleisiin ravintoloihin tai
      saada palveluita. Myös työ- ja asuntomarkkinoilla heitä syrjitään. Syrjintä koskee myös lapsia: heidät
      pannaan aivan liian kevein perustein erityisluokille tai erityiskouluun. Syrjäytymistä tapahtuu myös
      puutteellisen koulutuksen johdosta. Niinpä viime vuosikymmenenä on toiminta keskitetty erityisesti
      romanien koulutuksen kehittämiseen. YK:n syrjinnän vastainen komitea kiinnitti huomiota edellä
      mainittuihin ongelmiin vieraillessaan Suomessa 25.8.2003.
      Suomen romanit poikkeavat jossain määrin Saksan romeista ja sinteistä. Saksan romanien keskuudessa
      on runsaasti eritaustaisia romaneja, ja romanipakolaiset muodostavat yhdessä heidän kanssaan erittäin
      heterogeenisen ryhmän. Suomessa romanit ovat enemmän monogeeninen ryhmä. Liioin eivät Suomen
      romanit ole joutuneet kokemaan toisen maailmansodan natsivainoja, joissa surmattiin yli puoli

• valkolainen

3
      2. Tulo Euroopan kautta Suomeen
      Romanien tulosta Eurooppaan on säilynyt historiallisesti luotettavia asiakirjoja. Ensimmäisiä mainintoja
      romaneista Euroopassa on löydetty Kreetalta Simon Simonidiuksen matkakertomuksesta vuodelta 1322.
      Romanien Eurooppaan muuttoa koskeva todistusaineisto osittaa, ettei romaniväestön muuttoliike ollut
      järjestäytynyttä massamuuttoa ja että sen suunta ja ajoitus määräytyivät pikemminkin kulloistenkin
      paikallisten olosuhteiden mukaan. Kautta koko länsimaisen historiansa romanit ovat kohdanneet
      vihamielisyyttä useimpien isäntäkansojen taholta, mikä puolestaan on nopeuttanut heidän leviämistään
      kaikkialle Eurooppaan. Keskiajan päättyessä heitä oli jo asettunut useimpiin maihin, myös
      Skandinaviaan. On ilmeistä, että romanien uskollisuus omalle ei-eurooppalaiselle kulttuurilleen oli
      ristiriidassa eri eurooppalaisten kulttuurien kanssa. Tämä aiheutti sen, että romanien mahdollisuudet
      tasaväkiseen kilpailuun olivat varsin pienet.
      Ensimmäiset kirjalliset todisteet romaniväestöstä Suomessa ovat 1500-luvulta. Suomi kuului tuolloin
      Ruotsin kuningaskuntaan, ja romaniväestöä koskivat täällä samat lait kuin Ruotsissa. Lakien sisältö
      koski karkotusta, sopeuttamista ja valvontaa. Kun Suomesta v. 1809 tuli Venäjän keisarikunnan
      suuriruhtinaskunta, erityislakien painopisteenä oli romaniväestön sopeuttaminen ja valvonta.
      Tavoitteena oli saada heidät asettumaan paikoilleen.
      3. Ruotsi-Suomen aika
      Suomi kuului 1500-luvulla Ruotsin kuningaskuntaan. Romaneille aika ei ollut suosiollista, sillä Ruotsi-
      Suomen hallitusvalta suhtautui heihin kielteisesti, ja he joutuivat saman epäluulon kohteiksi kuin
      Euroopassakin. Myös luterilainen kirkko syyllistyi samaan syrjintään kuin katolinen kirkko. Juhana III,
      Ruotsi-Suomen kuningas, määräsi vuonna 1576 kaikki Norrlannin läänissä tavatut romanit
      karkotettavaksi valtakunnasta. Tuohon aikaan maassa vallitsi ankara säätyjako. Toisaalta valtakuntaa
      muokattiin yhdeksi kokonaisuudeksi: kaikkialla oli säädetty voimaan sama uskonto, samat elintavat ja
      sama kieli. Näistä asioista johtuen Linköpingin kirkolliskokouksessa 1594 päätettiin, että
      romaniväestöltä kielletään kirkolliset palvelut: vainajia ei saanut haudata siunattuun maahan, lapsia ei
      kastettu, avioliittoon ei vihitty, jopa sairaanhoito kiellettiin. Kirkkoherra, joka antoi yösijaa romaneille,
      erotettiin välittömästi virasta.
      Aiemmin, vuonna 1560 Laurentius Petri oli määrännyt, että papit eivät saaneet olla romanien kanssa
      tekemisissä. Vuonna 1637 puolestaan kuningatar Kristiina antoi käskyn, jonka mukaan kaikki Ruotsi-
      Suomessa tavatut romanit oli hirtettävä. Samaan aikaan maassa astui voimaan kuninkaallinen määräys,
      jonka mukaan kaikki valtakunnan alueella olevat romanit piti karkottaa, mutta jos he jäivät maahan,
      heidät voitiin teloittaa ilman oikeudenkäyntiä.
      Kirkkolaki ja asetukset loivat uutta linjaa vuonna 1686. Romaniväestöä pyrittiin asuttamaan ja heidän
      liikkumistaan rajattiin. Romaniväestöä kohdeltiin irtolaisina ja heiltä otettiin lapset valtion hoitoon
      yhteiskunnan kasvatettavaksi. Naiset joutuivat kehruulaitoksiin ja miehet vankiloihin. On hyvinkin
      todennäköistä, että näiden tapahtumien pohjalta ovat syntyneet puheet siitä, että romaninaiset
      ”ryöstivät” lapsiaan, kun he hakivat lapsensa pois noista valtion lastenkodeista. 1600-luvun
      loppupuolella Suomen kenraalikuvernöörinä toimi Pietari Brahe. Hänen määräyksestään romanit
      pyrittiin asuttamaan Pielisjärven pitäjän autiotiloille. Pielisjärven alue oli Venäjän rajan tuntumassa ja

• valkolainen

4
      romanit velvoitettiin samalla puolustamaan Suomen rajaa sekä viljelemään korpea autioituneilla
      erämaatiloilla.
      Autiotilojen viljely ja hoito oli raskasta työtä ja työkalutkin olivat puutteellisia. Ruotsalaiset ja
      suomalaiset uudisviljelijät saivat valtiolta apua siirtyessään uudisraivaajiksi. He saivat työvälineitä,
      siemeniä sekä rakennustarvikkeita, lehmiä ja hevosia yms. Tarvikkeiden luovutusluetteloissa ei näy
      yhtään romaninimeä tai sukua, jotka olisivat saaneet vastaavaa apua (Aleka Stobin: Selvitys Kajaanin
      uudisviljelijöiden avustusluetteloista). Tämän vuoksi romanit olivat valmiit antamaan periksi muutaman
      vuoden sisällä ja lähtivät uudelleen kiertämään maata ja harjoittamaan perinteisiä elinkeinojaan. Tämän
      jälkeen astui jälleen voimaan laki, joka määräsi ”kuolemanrangaistukseen pahuutta tehneet mustalaiset
      ja muut karkotetavaksi maasta”. Maasta karkotus oli voimassa Suomessa aina Ruotsi-Suomen ajan
      loppuun.
      Kirkon suhde romaneihin 1500-1800-luvuilla oli samantapainen valtiovallan kannanottojen kanssa.
      Kirkko ei vastustanut valtiovallan määrätessä v. 1637 romanit joko karkotettavaksi maasta, hirtettäväksi
      tai sulautettavaksi keinolla millä tahansa muuhun yhteiskuntaan. Voidaan olettaa, että romanien vainoja
      sortotoimet eivät olisi onnistuneet, ellei kirkko olisi antanut hiljaista myöntymistään niille. Vielä
      1800- luvulla kirkko näki romanit omasta perspektiivistään ongelmana. ”Romaniongelmaa” käsiteltiin
      myös kuusilla valtiopäivillä. Tosin niiden tuloksena kirkko lopultakin päätti auttaa romaneja erilaisilla
      laajasuuntaisilla toimenpiteillä. Esim. papiston tuli huolehtia mm. kastamattomien romanien
      kasteopetuksesta, kastamisesta, hautaamisesta, romanien avioliittojen laillistamisesta jne.
      4. Venäjän suuriruhtinaskunta ja autonomianaika
      Suomi muuttui v. 1809 Venäjän keisarikunnan suuriruhtinaskunnaksi ja näin valtiovallan
      suhtautuminen romaneihin alkoi pikkuhiljaa muuttua. Senaikaisten erityislakien tavoitteena oli
      romanien sopeuttaminen ja valvominen. Valtiovallan tuli ottaa huostaan irtolaiset ja kiertolaiset. Naiset
      määrättiin Turun kehruuhuoneisiin ja miehet Viaporin työlaitokseen. Näin romaneista saatiin myös
      taloudellista hyötyä. Vuonna 1863 alettiin romaneihin soveltaa yleistä irtolaislakia, mutta vankilalta ja
      kehruuhuoneilta se ei heitä pelastanut, sillä laki vaati, että heidän oli pystyttävä osoittamaan, että he
      nauttivat ”laillista suojaa”. Koska heillä ei ollut määräaikaa tällaisen suojelun hankkimiseen, niin heitä
      siirrettiin Viaporista Hämeenlinnan ojennuslaitoksiin.
      1800-luvulla romanikysymys nousi ensimmäisen kerran esille valtiopäivillä. Siellä säädyt olivat yhtä
      mieltä siitä, että romanit tulisi sulauttaa muuhun väestöön eri tukitoimin. Romaneja koskevasta
      erillisestä lainsäädännöstä luovuttiin vuonna 1883, jolloin juopa irtolaisten ja romanien välillä tasaantui.
      Kirkonmiehiä kehotettiin kasteopetuksen kautta tekemään romaneista yhteiskuntakelpoisia.
      5. Wallen komitea 1900-luvun alkupuolella
      5.1. Toimenpiteitä; ”jätettävä vapaehtoisen toiminnan ja ihmisrakkauden huoleksi”
      1900-luvun alussa ns. Wallen komitea asetti tavoitteekseen romanien täydellisen sulauttamisen
      pääväestöön. Komitean käsityksen mukaan oli vaikeaa ratkaista, kuka oikeastaan on luettava
      mustalaiseksi. Huomattavasti helpompaa olisi ollut suunnitella toimenpiteitä kaikille maassa
      kierteleville henkilöille kuin ainoastaan ”mustalaisille”. Komitean esittämät toimenpiteet tarkoittivat
      ”ainoastaan kuljeskelevia ja varsinaisia mustalaiselämää viettäviä, mustalaisheimoon kuuluvia
      henkilöitä”. Komitea ehdotti mustalaisviraston perustamista helpottamaan mustalaisten rekisteröimistä
      ja mustalaiskoulujen perustamista. Komitean mietinnössä sanotaan mm. seuraavaa:”Rodun kasvatus

• valkolainen

5
      tulee aloittaa lapsuudessa ja lapsi on otettava kuriin ennen kuin synnynnäinen rotutyyppi on tullut
      yksilölliseksi luonteeksi, rotuvaisto tavaksi Y Mutta ei voi tulla kysymykseen, että valtio ottaisi huostaan
      mustalaisten kasvatuksen ennekuin he ovat tulleet kouluikään, se on jätettävä vapaaehtoisen toiminnan
      ja ihmisrakkauden huoleksi.”
      Porvarissääty oli uskonut mietinnössään vuoden 1894 valtiopäivillä: ”Kun väestön mieleen juurtunut
      mustalaisten halveksiminen on haihtunut, kun hekin kansan silmissä kohoavat ihmisasemaan ja kun
      usko heidän maagisiin voimiinsa on kadonnut, muuttuvat myös mustalaisten omat käsitykset, tapahtuu
      hajaantumista, ja kieli ja sen mukaan mustalaisille ominainen elintapa häviää.”
      5.2. Erityistoimet
      Wallen komitean mietinnössä ehdotettiin erityistoimia romanien ”aiheuttamien epäkohtien
      korjaamiseksi”. Mietintöön sisältyneiden ehdotusten tavoitteina oli saattaa romanit mahdollisimman
      tehokkaan julkisen vallan valvonnan alaiseksi. Heidän olisi mm. pakko henkikirjoituttaa itsensä. Lisäksi
      ehdotettiin, että kun heidät pantaisiin kirkonkirjoihin, heidät saataisiin noudattamaan ”siveysohjeita”.
      Tällä tähdättiin siihen, että romanit saisivat kirkollisen vihkimyksen. Ehdotettiin myös
      ammattikoulutuksen antamista romaneille työsiirtoloissa sekä työpaikkojen hankkimista heille kuntien
      toimesta. Mietinnössä ehdotettiin myös erityisen mustalaistoimiston perustamista.
      Tyypillistä tuon ajan ajattelulle olivat komitean saamat useat ehdotukset. Niissä mainittiin mm.
      seuraavia toimenpiteitä: romanien kiertely oli rajoitettava kotikuntiin, romaneilta oli kiellettävä hevosen
      pito, kaikki romanit oli sijoitettava kruunun töihin, heidät oli kuljetettava johonkin saareen työleirille
      tai ajettava pois maasta. Jopa kaikkien romanimiesten kuohitsemista ehdotettiin. Komitea ei kuitenkaan
      onneksi kuunnellut neuvonantajiaan. Raino Vehmas pohtii väitöskirjassaan vuodelta 1961, että mietintö
      oli aikakauteensa nähden aika vapaamielinen. Tämä johtui ilmeisesti siitä, että komitean sihteerinä
      toimi romanien kulttuuriin ja oloihin laajasti perehtynyt Arthur Thesleff. Thesleff oli kulkenut romanien
      matkassa ja tutustunut heidän kieleensä. Hän julkaisi 1901 laajan ja kansainvälisestikin huomioita
      herättäneen romanikielen sanakirjan Wörterbuch des Dialekts der Finnländischen Zigeuner. Komitean
      esitykset ja ehdotukset hukkuivat kuitenkin pian maan poliittiseen sekasortoon ja mullistuksiin,
      työsiirtoloita ei tosin voitu välttää aina silloinkaan:
      ”Vuonna 1943 Tampereen markkinoilta vietiin romanimiehiä työsiirtolaan Kihniölle, Aitonevan
      turvetyömaalle. Muistan sen, kun miehet katosivat, isäni heidän mukanaan. Hän oli myös tuolloin
      Tampereen markkinoilla. Naiset alkoivat kysellä miestensä perään. Ensi alkuun emme tienneet, mihin
      miehet olivat kadonneet. Naiset saivat kuitenkin selvitettyä, että miehet vietiin Kihniön työleirillä.
      Matkasimme sinne äitini ja muiden sukuni naisten kanssa. Silloin oli sota-aika ja pula kaikesta. Lapsen
      mieleeni on jäänyt lähtemättömästi nälkä, jota koimme Kihniöllä. Asiasta vaiettiin monta vuotta eikä
      siitä uskallettu puhua. Meitä elää vielä muutamia niitä ihmisiä, joilla on tämä työleirikokemus on
      muistoissaan”, kertoo muuan romani.
      Romanien tilanteeseen palattiin virallisella tasolla vasta toisen maailmansodan jälkeen. Muuten näiden
      kysymysten esilläpito jäi ainoastaan yksittäisen kansalaisaktiivisuuden varaan.
      6. Järjestötoiminnan alkua ja henkilöhistoriaa
      1900-luvun alussa Mustalaislähetyksen perustaja Oskari Jalkio alkoi tehdä hengellisen valistustyön
      ohella myös sosiaalista avustusyötä romaniväestön parissa. Yhdistyksen toiminta jäi kuitenkin
      vähäiseksi ennen toista maailmansotaa. Sodan jälkeen Mustalaislähetyksen toiminta aktivoitui.

• valkolainen

Vuonna 1906 perustettu Mustalaislähetys ry. muutti sittemmin nimensä Romano Missioksi.
      Yksi romaniasiainhoidon uranuurtajista oli romanitaustainen Ferdinad Nikkinen, joka toimi
      äänenmuodostuksen opettajana Helsingissä. Hän lähetti 20.3.1946 valtioneuvostolle kirjeen, jossa hän
      pyysi valtioneuvostoa kiinnittämään huomiota romanien asemaan ja tarpeisiin muiltakin osin kuin
      ainoastaan kirkollisen julistuksen kuulemiseen. ”He kaipaavat käytännöllisiä sosiaalisia toimenpiteitä,
      ammattikasvatusta ja taloudellisia edellytyksiä jonkin vakiintuneen työn tai elinkeinon
      harjoittamiseen.” Ferdinad Nikkisen vetoomuksen oli allekirjoittanut 346 romania eri puolelta Suomea.
      Kirjelmän hän uudisti vielä 17.9.1955.
      Romanien Liitto B Romanengo Staggos kirjoittaa tiedotuslehtensä numerossa 1 (23.12.1953), että
      yhdistys oli tehnyt seuraavan esityksen kirkkohallitukselle kesällä 1953. ”PAPINKIRJAT: Romanien
      liitto lähetti kesällä Kirkkohallitukselle kirjelmän, jossa se pyysi, että romanien papinkirjoihin ei
      vastedes tehtäisi merkintää ”romani” tai ”mustalainen”, koska se ei ole mikään ammatti vaan
      kansallisuus. Tähän kirjeeseen ei tullut vastausta ja siitä syystä liitto lähetti 9.12 uuden kirjelmän, jossa
      se huomautti, että mainitunlainen merkintä papinkirjaan on vastoin Suomen perustuslakia
      (Hallitusmuodon 5 '). Tähän kirjeeseen tuli nopeasti vastaus, jossa kirkkohallitus ilmoitti lähettävänsä
      kaikille seurakunnille tiedonannon, jossa kielletään tekemästä papinkirjoihin merkintää ”romani” tai
      ”mustalainen”. Tietääksemme tämä tiedoitus on jo saapunutkin seurakuntien Kirkkoherroille. @”
      Seuraavan vuoden Romanien liiton B Romanengo Staggos tiedoituslehti n:o 2. 25.1.1954 kertoo
      kirkkohallituksen päätöksestä seuraavaa: ”Romanien Liiton pyynnöstä Kirkkohallitus on kieltänyt
      merkitsemästä papintodistuksiin sanaa ”romani” tai ”mustalainen”. Tämä kielto ilmoitettiin
      seurakunnille vähän ennen joulua.” Kirkkohallitus sai huomautuksen siitä, että se oli toiminut vastoin
      lakia, minkä se varmaankin tiesi, mutta ei pitänyt sitä kovinkaan merkittävänä ennen kuin siihen
      puututtiin. Heille oli varmaankin uutta, että romanit itse puuttuivat asioihinsa ja huomauttivat niistä.
      Romanengo Staggos -liitto oli aloittanut uraauurtavan työn romanipolitiikan saralla.
      7. Mustalan komitean toimenpiteet
      Sulauttaminen jatkuu v. 1953
      Romanikysymystä käsiteltiin itsenäisen Suomen valtiopäivillä ensimmäistä kertaa vasta 1943.
      Valtiovallalta vaadittiin toimia, joilla romaneista kasvatettaisiin ”hyviä ja paikoillaan asuvia
      kansalaisia”. Toisen maailmansodan jälkeen tehtiin eduskunnassa romaniväestön asemaan liittyviä
      aloitteita, jotka harvoin johtivat konkreettisiin toimenpiteisiin. Maaliskuussa 1953 valtioneuvosto asetti
      köyhäinhoidon ylitarkastajan Paavo Mustalan johdolla toimivan komitean. Komitean tehtäväksi tuli
      ”mustalaisten sopeuttaminen normaaliseen yhteiskuntaelämään” (komiteamietintö 1955 n:o 7). Ernest
      Gellnerin mukaan teollistuneen yhteiskunnan aika oli kansallisvaltion ja nationalismin aikaa.
      Teollisessa yhteiskunnassa nationalismi saa aikaan tarvittavan yhtenäisyyden ja yhdenmukaisuuden.
      1800-luvun maatalousyhteiskunnassa se, mikä formuloitiin ylevästi ja aatteellisesti ”yksi kansa! yksi
      maa! yksi mieli! yksi laulu ja viisaus!” Bmuotoon, tuli todelliseen muotoonsa vasta toisen
      maailmansodan jälkeen sotakorvauksia maksavassa teollistuvassa yhteiskunnassa.
      Romaniväestön elinoloista puhuttaessa 1953 kansanedustajat havaitsivat jo silloin kansallisvaltion
      sisäisen rakenteellisen väkivallan ilmiön. Nationalismin kyllästämä teollistuva kansallisvaltio pyrittiin
      rakentamaan yhden kansan ja yhden kulttuurin varaan. Näin romanit vähemmistönä ja heidän rikas oma
      kulttuurinsa jäivät yhteiskunnan marginaaliin. Romaneihin ja muihinkin vähemmistöihin vaikutettiin
      niin, että niiden potentiaaliset resurssit oman kulttuurin kehittämiseksi ja ehjän identiteetin

• valkolainen

suojelemiseksi eivät voineet toteutua. Vähemmistökysymystä pyrittiin hoitamaan köyhäinhoidon ja
      kriminaalihuollon lähtökohdista. Näin romanit leimattiin ongelmalähtöisesti, ongelmalliseksi
      alakulttuuriksi. Romaniväestön piti integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan köyhyyttä, poikkeavuutta
      ja rikollisuutta säätelevien instituutioiden kautta.
      Mustalan komitea otti itselleen myös kasvatustehtävän. Tehtävän mukaisesti romaneista pyrittiin
      kasvattamaan ”yhteiskuntakelpoisia kansalaisia”, mikä merkitsi suomalaisten perinteiden, suomalaisten
      tapojen ja suomen kielen täydellistä omaksumista. Romaniväestöön kuuluvan henkilön oli vaativaa ja
      vaikeaa täyttää tuota yhteiskuntakelpoisuuden kriteeriä ilman jonkinasteista luopumista omasta
      kansallisesta identiteettiään. Oman kulttuurin kehittämiselle ja vaalimiselle ei ollut kovin suopeita
      edellytyksiä, kun vielä 1960-luvulla romaneja asui talvisinkin teltoissa, lauta-, pahvi- sekä havumajoissa
      ja jopa maakuopissa.
      Mustalan komitea jätti mietintönsä valtioneuvostolle keväällä 1955. Siinä mainitut toimenpideehdotukset
      olivat jokseenkin samantapaisia kuin Wallen komitean mietinnössä mainitut.
      Suvaitsevampaa ajattelua oli tullut mukaan vain sikäli, ettei ihan ehdotonta sulauttamista muuhun
      väestöön enää pidetty ensisijaisena tavoitteena. Mietinnössä mainittiin, että ”ryhdyttäessä
      toimenpiteisiin mustalaisiin nähden, olisi heidän annettava säilyttää omat erikoispiirteensä, mikäli ne
      eivät ole ristiriidassa lain tai hyvien tapojen kanssa, samoin kuin myös oma kielensä”. Komitea tuli
      kuitenkin siihen lopputulokseen, että mikäli sulautumista ilmenisi, olisi se ”silloin seurausta
      mustalaisiin suunnatuista positiivisista toimenpiteistä ja mustalaisten sosiaalisen aseman yleisestä
      paranemisesta”.
      Toisen maailmansodan jälkeen asetettu Paavo Mustalan komitea on ollut eräs romanipolitiikan
      merkkipaalu, josta lähti liikkeelle sellainen romaniasioiden hoito, mihin myös romanit itse tulivat
      mukaan toimijoina eivätkä enää kohteina, joita he siihen asti enemmän tai vähemmän olivat olleet.
      Vuonna 1956 saatiin valtionhallinnon yhteyteen virallinen Mustalaisasian neuvottelukunta, jossa alkuun
      oli ainoastaan yksi romanijäsen. Kun etnisten suhteiden ymmärtämisen taso
      kansainvälistymiskehityksen edetessä kasvoi ja neuvottelukuntaan tuli romaniväestön edustus, alkoi
      neuvottelukunnalla olla merkitystä vähemmistö- ja romanipolitiikan suunnannäyttäjänä
      kansainvälisestikin. Suunnannäyttäjän rooli tosin vahvistui vasta 1960-luvun loppupuolella.
      8. Uusi vähemmistöpoliittinen ajattelu ja romanien oma osallistuminen
      Vähemmistöpoliittisen ajattelun tuloa kuvaa eduskunnassa 1967 tehty Georg Backlundin ja Arvo Salon
      toivomusaloite. Tuossa aloitteessa tuotiin ensimmäistä kertaa esille romaniväestön etujen valvominen
      ja alleviivattiin vähemmistön oikeutta olla omien asioidensa toimijoita. Kansanedustajat esittivät, että
      ”hallitus mitä pikimmin asettaisi komitean johon tulee kuulua vähintään kaksi mustalaisten edustajaa,
      mustalaisten ongelmien ratkaisemiseksi ja heidän etujensa valvomiseksi joka suhteessa; sekä että
      hallitus jo vuoden 1968 tulo- ja menoarvioesitykseen ottaisi tarpeelliset varat asian käytännöllistä
      toteuttamista varten.”
      Vuonna 1968 uudistettu neuvottelukunta, jossa oli myös romaniedustus, on ensimmäinen vähemmistön
      ja viranomaisten välinen yhteistyöelin. Neuvottelukunnan uudistuksen jälkeen se teetti heti selvityksen
      romaniväestön asunto-oloista. Selvitysten seurauksena neuvottelukunta laati romanikysymyksen
      hoitoon liittyviä näkökulmia koskettelevan periaatteellisen mietinnön. Mietintö valmistui vuonna 1971.
      Siinä pyrittiin kiinnittämään huomiota yleisiin periaatteellisiin vähemmistöpoliittisiin linjoihin myös
      muissa romaniväestöä koskettavissa kysymyksissä sekä toimenpiteissä, jotka kohdistuivat heihin.
      Neuvottelukuntakin yllättyi tutkimuksen tuloksista. Mietinnössä ihmetellään: ”Kuinka on mahdollista,

• valkolainen

että tietty vähemmistö kokonaisuutena ottaen on aina elänyt niin heikossa sosiaalisessa asemassa, että
        sen osalta on kysymys suoranaisesta kurjuudesta.”
        1970-luvulla pyrittiin saamaan aikaan romaniväestön asemaa parantavaa lainsäädäntöä. Laki
        mustalaisväestön asunto-olojen parantamisesta (713/75) tuli voimaan 1975. Laki pyrki lievittämään sen
        rakenteellisen väkivallan seurauksia, jonka kohteeksi romaniväestö oli suomalaisessa yhteiskunnassa
        aikojen kuluessa joutunut. Asuntokysymyksistä huolehtiminen tuli merkitsemään myös kiertämisestä
        olevan myytin hautaamista, ja romaniväestö alkoi muuttaa kaupunkeihin. Syrjintä kriminalisoitiin
        vuonna 1970 täydentämällä rikoslakia syrjintää koskevilla rangaistussäännöillä. (465/70).
        Näillä uudistuksilla ei voitu kuitenkaan korjata suuria rakenteellisia ongelmia. Syrjinnän
        kriminalisoinnilla ei voitu lisätä yhteiskunnallista osallistumista eikä sosiaalipoliittisilla toimenpiteillä
        voitu edistää poliittista vaikuttamista. Toimenpiteiden luonne oli passiivinen, eikä niissä korostunut
        vähemmistön oman osallistumisen mahdollisuus. Edellä mainittu lainsäädäntö oli merkittävä alku,
        mutta julkinen huomio ja poliittinen aktiviteetti ei ollut vielä suunnattu keskeisiin kysymyksiin.
        9. Nykytilanne
        Suomen romaneilla on nykyään täydet kansalaisoikeudet ja -velvollisuudet. He ovat sekä suomalaisia
        että romaneja, ja he ovat aktiivisesti rakentamassa suomalaista yhteiskuntaa. Suomen romaneita
        arvioidaan olevan 10 000. Myös Ruotsin puolella asuu noin 3 000 suomalaista romania.
        Todellinen romaniväestön tunnustaminen vähemmistöksi tapahtui vasta 1990-luvulla. Vuonna 1995
        tehtiin perustuslakiuudistus. Perustuslain 17.3 ' onkin oikeastaan lainsäätäjän vastaus
        oikeusjärjestyksemme kohtaamiin haasteisiin yhä monikulttuurisemmassa yhteiskunnassa. Sen mukaan
        ”...saamelaisilla alkuperäiskansana, romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus kehittää ja ylläpitää omaa
        kulttuuriaan”.
        1997 Kotimaisten kielten tutkimuskeskusta koskeva laki uudistettiin siten, että laitoksen tehtäviin tuli
        kuulumaan myös romanikielen tutkimus ja huolto. Tutkimuskeskukseen perustettiin romanikielen
        lautakunta, johon kuului neljä romanijäsentä.
        1988 Suomi allekirjoitti kaksi merkittävää kansainvälistä vähemmistöjen oikeuksia turvaavaa
        sopimusta:
        - Euroopan Neuvoston alueellisia ja vähemmistökieliä koskeva peruskirja, jossa Suomi nimeää
        romanikielen perinteiseksi ei-alueelliseksi vähemmistökieleksi;
        - Euroopan Neuvoston kansallisten vähemmistöjen suojelua koskeva puiteyleissopimus.
        Allekirjoituksen yhteydessä Suomi nimesi romaniväestön yhdeksi perinteiseksi vähemmistöksi.
        OY Yleisradio Ab:sta annettua lakia uudistettiin siten, että ohjelmatoiminnassa tulee kohdella yhtäläisin
        perustein suomen- ja ruotsinkielisiä sekä tuottaa ohjelmia saamen, romani- ja viittomakielellä sekä
        soveltuvin osin myös muille kieliryhmille.
        Koululainsäädännön kokonaisuudistuksen mukaan
        - oman äidinkielen opetusta on annettava kaksi tuntia viikossa, jos opetusryhmässä on vähintään neljä
        lasta,
        - vähemmistökielillä kuten saamella, romanikielellä ja viittomakielellä on mahdollista saada
        kokonaisopetusta mahdollisuuksien mukaan omalla äidinkielellä.

• valkolainen

Kaksi selvitysmiestä teki selvityksen ”Romanipolitiikan strategiat” sosiaali- ja terveysministeriön
      toimeksiannosta. Sosiaali- ja terveysministeriö asetti ministeriöiden välisen työryhmän pohtimaan
      ”Romanipolitiikan strategiat” -selvityksen esityksiä romaniasioiden hoitoa koskevan hallinnon ja
      lainsäädännön uudistamisesta ministeriö-, lääni- ja kuntatasolla.
      9.1. Romaneihin kohdistuva syrjintä
      Vieläkin romaniväestön taloudellis-sosiaalinen asema on historiallisista syistä, heikosta koulutuksesta,
      yleisestä ennakkoluuloisuudesta sekä syrjinnästä johtuen heikko. Täyden ja tehokkaan tasa-arvon
      toteutuminen taloudellisella, sosiaalisella, poliittisella ja kulttuurin alueilla on vielä puolitiessään,
      vaikka edistymistä onkin tapahtunut. Romaneja on suhteellisen vähän yhteiskunnallisissa johto- ja
      luottamustehtävissä. Romanien sosiaalinen ja taloudellinen tilanne, vaikka siitä ei ole olemassa
      yksityiskohtaisia tilastoja, poikkeaa vahvasti muusta väestöstä. Valtion toimenpiteet tosiasiallisen tasaarvon
      luomiseksi ovat olleet toistaiseksi riittämättömiä. Kaikinpuolisen tasa-arvon saavuttaminen
      edellyttää huomattavaa panostusta romanilasten koulutukseen, pääväestön ennakkoasenteiden
      vähenemistä ja viranomaisten perehtymistä kansallisiin vähemmistöihin. Romanien ja heidän
      kulttuurinsa kannalta tasa-arvoisuus edellyttää malttia hyväksyä pääväestön hidas asennemuutos,
      voimavaroja koulutukseen ja osallistumiseen yhteiskunnan toimintoihin sekä viisautta erottaa toisistaan
      vaikuttaminen ja kulttuurin sulauttamisen karikot. Tulevaisuudessa romanien kulttuuri tulisi nähdä
      entistä enemmän Suomen rikkautena, jota pyritään varjelemaan.
      Myös romanien omasta panoksesta riippuu osallistuminen koulutukseen ja sitä kautta työelämään.
      Suomalainen yhteiskunta on vielä työyhteiskunta, jossa jokainen pyrkii hankkimaan paikkansa työn
      kautta. Suomen romaneille tämä on ollut hankalaa heikosta koulutuksesta johtuen. Tulevaisuuden tulee
      olla tässä suhteessa parempi edellyttäen, että yhteiskunta antaa riittävästi voimavaroja, sillä romaneilla
      itsellään on halu kouluttautua.
      9.2. Syrjäytyminen
      Suomen romaniväestön syrjäytymistä on pyritty ehkäisemään romanikulttuurin oman tuen ohella myös
      yhteiskunnallisilla toimilla. Koulutus ehkäisee syrjäytymistä ja juuri siksi erityisesti sosiaali- ja
      opetussektori ovat ottaneet huomioon romanien nykytilan sekä kehittäneet yhdessä heidän kanssaan
      toimenpiteitä syrjäytymisen ehkäisemiseksi mm. pyrkimällä kehittämään romanien koulutusta ja sitä
      kautta pääsyä työelämään. Esiopetuksen tärkeyttä on painotettu, sillä syrjäytyminen saattaa alkaa jo
      lapsuudesta. Romanilapselle tulisi jo varhaisessa vaiheessa tarjota sosiaalinen ja kielellinen perusta.
      Päivähoitoasetus (1336/945) tulee toteuttaa. Mahdollisuudet on pyrittävä luomaan samoiksi kuin on
      pääväestön lapsilla jo koulunkäynnin alkaessa. Tutkimusten mukaan moni Suomen romanilapsi
      keskeyttää peruskoulun. Keskeyttämishuippu ajoittuu yläasteelle.
      Romanipolitiikan strategiat selvityksen mukaan: ”Yksi merkittävä osa on osallistuminen ja
      vaikuttaminen. Osallistumista ei enää nähdä myöntymisenä valtaväestön kulttuurin arvoihin vaan
      osallistuminen voi olla mitä parhainta identiteetin ylläpitoa ja suojelua. Yhteiskunnan uusi strategia
      on romanien osallistumisen mahdollistaminen ja sen edellyttämät resurssit.”
      Romanien halu erottautua ja suojella omaa perinnettään ei ole ristiriidassa suomalaisen yhteiskunnan
      arvojen kanssa. Romanien omaleimainen tapa on olla olemassa ja säilyä. Tähän olemisen tapaan kuuluu
      myös halu kouluttautua, tehdä työtä yhteisten asioiden eteen ja elää yhteisten sääntöjen mukaan. Tässä
      romaneja tulee tukea ja vahvistaa sekä antaa resursseja: koulutusta, yhteistyökanavia ja palveluita.

• valkolainen

Suomi on ratifioinut seuraavat vähemmistöjen suojelun kannalta keskeiset kansainväliset sopimukset:
      Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (1966, SopS 7-
      8/1976);
      Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (1966,
      SopS 6/1976);
      Kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskeva kansainvälinen sopimus (1965, SopS 37/1970);
      Yleissopimus lapsen oikeuksista ( 1989, SopS 56-60/1991);
      Kaikkinaisen syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus (1979, SopS 67-68/1986);
      Euroopan ihmisoikeussopimus (1950, SopS 18-19/1990);
      Alueellisia tai vähemmistökieliä koskeva eurooppalainen peruskirja (1992, SopS 23/1998);
      Euroopan sosiaalinen peruskirja (1961, SopS 43-44/1991);
      Euroopan unionin liittymissopimuksen 3. pöytäkirja (1994,);
      Kansallisten vähemmistöjen suojelua koskeva puiteyleissopimus( 1998, 1-2/1998).
      Edellä mainituista sopimuksista Suomi on määräajoin raportoinut kansainväliselle yhteisölle.
      Romaniasian Neuvottelukunnan organisaatiokaavio
      9.3. Romaniasiain neuvottelukunta
      Valtioneuvosto asetti vuonna 1956 Mustalaisasian neuvottelukunnan sosiaali- ja terveysministeriön
      yhteyteen. Vuonna 1968 neuvottelukunta uusittiin ja silloin siinä oli edustajia kahdesta
      romanijärjestöstä. Vuonna 1989 neuvottelukunnasta tuli pysyvä, sen toimintakenttä laajeni ja se sai
      myös päätoimisen pääsihteerin. Samalla nimi vaihdettiin Romaniasian neuvottelukunnaksi.
      Neuvottelukunta toimii Suomessa romanien ja viranomaisten välisenä yhteistyöelimenä.
      Neuvottelukunnan 18 jäsenestä puolet edustaa romaniväestöä ja muut jäsenet valtion keskushallintoa.
      Neuvottelukunnassa työskentelee pääsihteerin lisäksi toimistosihteeri ja resurssien mukaan työllistetty
      suunnittelija.
      Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
      Romanikielen lautakunta
      Kunnat Paikalliset romaniyhteisöt
      Neljä alueellista neuvottelukuntaa
      Sijoituspaikkoina Etelä-Suomen, Itä-Suomen, Länsi-Suomen
      sekä Pohjois-Suomen Lääninhallitukset
      ROMANIASIAIN NEUVOTTELUKUNTA
      Edustettuina valtionhallinto,
      kansalliset romanijärjestöt sekä
      Alueelliset neuvottelukunnat
      Sosiaali- ja terveysministeriö
      Romaniväestön koulutusyksikkö
      Opetushallitus
      Valtioneuvosto

• valkolainen

Neuvottelukunnan tehtäviin kuuluu
      - seurata romaniväestön yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien ja elinolosuhteiden
      kehittymistä sekä antaa viranomaisille lausuntoja näissä asioissa,
      - tehdä aloitteita romaniväestön taloudellisten, koulutuksellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten
      elinolosuhteiden parantamiseksi sekä romaniväestön työllistymisen edistämiseksi,
      - toimia rotusyrjinnän poistamiseksi,
      - edistää romanikieltä ja kulttuuria,
      - osallistua kansainväliseen yhteistyöhön romanien olosuhteiden parantamiseksi.
      10. Kansainvälinen yhteistyö ja ihmisoikeuspolitiikka
      Pohjoismainen yhteistyö erityisesti Suomen ja Ruotsin viranomaisten sekä romanijärjestöjen kanssa on
      toiminut vuodesta 1969 lähtien. Yhteistyö on koskenut noin 3 000 suomea puhuvaa romania, jotka
      asuvat Ruotsissa ja pitävät yllä muuttoliikettä maiden välillä. Romanien pohjoismaisena
      yhteistyöelimenä toimii heidän oma keskusjärjestönsä Romernas Riksförbund, jolla on lähes
      kaksikymmentä jäsenjärjestöä.
      Kaksi tunnetuinta Euroopan tasolla toimivaa kansainvälistä romanijärjestöä ovat Kansainvälinen
      Romani Union (International Romani Union - IRU) sekä Romanien kansallinen Kongressi (Roma
      National Congress - RNC). Suomen romaneilla ei ole kummassakaan virallista edustusta, vaan he
      seuraavat niiden toimintaa ja osallistuvat niiden maailmankonferensseihin enemmän tarkkailijoina.
      Suomen romanit osallistuvat vuosittain eri puolilla Eurooppaa myös romanien suuriin uskonnollisiin
      tapahtumiin, joita järjestävät Elämä ja Valo (Light and Life) sekä GATIEF-järjestöt.
      Kansainvälisellä tasolla Suomen tavoitteena on kehittää yhteistyötä Euroopan neuvoston (EN),
      Euroopan unionin (EU) ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (ETYJ) kanssa
      romanivähemmistöä koskevissa asioissa. Edellä mainittujen lisäksi yhteistyötahoja ovat Yhdistyneet
      kansakunnat, Maailmanpankki ja Soros-Säätiö. Myös kansainväliset ekumeeniset järjestöt kuten
      Conference of European Churches (CEC) ja Churches= Commission for Migrants in Europe (CCME)
      kiinnittävät nykyisin entistä enemmän huomiota kansallisten vähemmistöjen asemaan sekä suojeluun.
      Suomen romanit ja viranomaiset seuraavat aktiivisesti eri järjestöjen toimintaa ja ovat työssä mukana.
      Suomen ulkoministeriö tukee taloudellisesti Euroopan neuvoston romaniasiantuntijatyöryhmän
      MG-S-Romin työskentelyä. Suomen lisäksi ryhmä on saanut taloudellista tukea Hollannilta. Euroopan
      neuvoston asiantuntijatyöryhmän tehtävänä on romanien koulutus-, asumis-, työllisyys- ja sosiaalisten
      kysymysten seuranta. Se selvittää myös syrjintä- ja ihmisoikeusloukkauksia. Ronk edustaa Suomen
      hallitusta ko. asiantuntijaryhmässä.
      Suomalaiset ovat yhteistyössä Euroopan neuvoston sekä Euroopan turvallisuus ja yhteistyöjärjestön
      (ETYJ) kanssa tehneet ”Suomen mallia” tunnetuksi Euroopassa. Suomi on vuodesta 1999 lähettänyt
      kaksi Suomen romania työskentelemään ihmisoikeusjärjestö ETYJ/ODIHR:in Varsovan
      toimipisteeseen, jonka tehtävänä on hoitaa romanien ja sintien asioita. Tätä kautta Suomen
      romaniväestön osallistuminen itseään koskevaan päätöksentekoon on vaikuttanut myönteisesti myös
      muiden Euroopan maiden romanien aseman kehittämiseen. ETYJ:n ja Euroopan neuvoston tavoitteena
      on ollut viime vuosina kehittää myös muihin eurooppalaisiin maihin valtionhallinnon ja
      romanivähemmistön yhteistyöelintä Suomen malliin mukaan. EU:ssa Suomi on nostanut esiin

• valkolainen

romaniväestön ihmisoikeuskysymyksiä. Suomi on esimerkiksi myötävaikuttanut koko Euroopan
      romaniväestön asemaa parantavien ohjeiden (Guiding priciples for improving the situation of Roma)
      laatimiseen 1999. Näillä ohjeilla selvennetään Amsterdamin sopimuksen syrjintäartiklaa (13).
      Myös Suomen ulkoasiainministeriön osuus ihmisoikeuspoliittisen linjan valmistelussa on ollut
      romaneille tärkeä. Suomen ihmisoikeuspolitiikan yhtenä painopistealueena on seurata ja tukea
      eurooppalaisen romanivähemmistön tasa-arvoisen aseman kehittymistä. Koska romaniasian
      neuvottelukunnalla on Suomessa virallinen asema, sillä on mahdollisuus vaikuttaa
      ihmisoikeuspolitiikkaa koskeviin suomalaisiin kannanottoihin. Neuvottelukunnalla on myös tilaisuus
      ottaa kantaa Suomen laatimiin maaraporttehin ja tuoda niiden kautta tärkeitä asioita
      yleiseurooppalaiseen keskusteluun.
      Vuonna 2001 tammikuussa Suomen presidentin Tarja Halosen johdolla käynnistyi Euroopan
      Romanifoorumin (ERF) perustamisesta Euroopan neuvoston yhteyteen. Suurin osa EN:n jäsenmaista
      ovat hyväksyneet ns. RanskaBSuomi-aloitteen, ja on odotettavissa, että ERF voi aloittaa toimintansa
      jo tämän vuoden lopulla 2004. Se merkitsee sitä, että ensimmäistä kertaa romanien oma ääni tulee
      kuuluville Euroopan tasolla, jossa heitä koskevia päätöksiä tehdään.
      11. Suomen romanikieli ja sen tutkimus
      Romanikieli kuuluu indoeurooppalaisen kieliperheen indoarjalaiseen haaraan. Yhdessä sisarkieltensä
      hindin, urdun ja marathin kanssa se on siten Intian vanhan kulttikielen, sanskritin sukukieliä.
      Romanikieli on kansainvälinen. Sitä puhutaan useissa eri valtioissa, ja sen puhujat edustavat useita eri
      kansallisuuksia. Kieli jakautuu moniin murteisiin, mutta jakoperusteet vaihtelevat huomattavasti. Koska
      murteet sisältävät useimmiten runsaan määrän valtakielestä omaksuttuja lainasanoja, murteiden
      keskinäinen ymmärrettävyys vaikeutuu. Suomessa puhuttava kaalo-romanikieli kuuluu ’pohjoisiin
      murteisiin’. Sen lähimpiä sukulaisia ovat Walesin, Pohjois-Venäjän, Puolan ja Baltian romanimurteet
      sekä sinti-manush (Bakker & Matras 1997).
      Mielenkiinto romanikieleen Suomessa on varsin vanhaa perua; ensimmäiset todistuskappaleet ovat jo
      1700-luvulta. Vanhimmat sanastot ovat 1800-luvun alkupuolelta, ja osia niistä on säilynyt Arthur
      Thesleffin vuonna 1901 julkaisemassa mustalaiskielen sanakirjassa, vaikka itse käsikirjoitukset ovatkin
      suureksi osaksi kadonneet.
      11.1. Kielen käyttö
      Suomessa romanikielen taito on heikentynyt huomattavasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana.
      Tämä käy ilmi verrattaessa tutkija Raino Vehmaan (1954) sekä Helsingin huoltoviraston (1979)
      selvityksiä. Romanikielen taidon heikkenemiseen on ollut monia syitä. Yhtenä syynä on
      kaupungistuminen. Sen seurauksena myös romaniyhteisössä on siirrytty suurperheistä pieniin
      ydinperheisiin ja eri sukupolvien välinen läheinen vuorovaikutus on vähentynyt. Nykyisin nuoren
      polven mahdollisuudet oppia kieltä vanhemmilta ovat paljon vähäisemmät kuin romaniyhteisön ollessa
      yhtenäisempi. Vaikuttamatta ei ole sekään, että kieli ei palvele enää niin suuressa määrin salakielenä
      kuin aiemmin romanien kiertäessä.
      Romanikielen opetus aloitettiin 1970-luvulla kurssimuotoisena, ja vuonna 1980 pidettiin ensimmäinen
      romanikielen opettajien peruskurssi tutkija Viljo Koiviston johdolla. Peruskoulussa romanikieltä on
      voitu opettaa vasta vuodesta 1989 lähtien, ja vuodesta 1999 lähtien laki on mahdollistanut sen

• valkolainen

opetuksen myös lukioissa. Vuonna 1994 perustettu opetushallituksen alaisena toimiva romaniväestön
      koulutusyksikkö on laatinut sekä peruskoulun että lukion opetussuunnitelmat ja vastannut
      oppimateriaalin toimittamisesta. Ponnisteluista huolimatta koulutusyksikön vuonna 2002 tekemän
      selvityksen mukaan peruskoulua käyvistä romanilapsista vain 8 % saa romanikielen opetusta.
      Kielitaidon lisäämiseksi kouluopetus tulisi taata kaikille sitä haluaville romanilapsille. Kuntienkin olisi
      kannettava vastuunsa. Lainsäädännöllisesti romanikieli ja kulttuuri on turvattu, mutta käytännössä kieltä
      uhkaa edelleen katoaminen.
      Mutta jotain edistystäkin on tapahtunut. Viime vuosina romaniväestö on aktiivistunut. On pyritty
      kehittämään romanikielen opettajien koulutusta, tuottamaan romanikielistä oppimateriaalia sekä
      parantamaan romanien romanikielen taitoa kesäkoulujen avulla. Myös romanikieliset
      jumalanpalvelukset ovat lisänneet romaniväestön kiinnostusta omaa kieltänsä kohtaan. Samoin
      romanikieliset artikkelit romaniväestön lehdissä sekä romanikieliset uutiset kerran viikossa
      valtakunnallisessa radiossa ovat vaikuttaneet positiivisesti sekä ihmisten kiinnostukseen kielestä että
      sanaston kehittymiseen.
      11.2. Tutkimus ja kielenhuolto
      Romanikielen ja varsinkin sen sanaston tutkimuksella on Suomessa pitkät perinteet. Varhaisin tunnettu
      lähde on Kristfrid Gananderin kilpakirjoitus Undersökning om De så kallade TATTARE eller Zigeuner,
      Cingari, Bohemiens, Deras härkomst, Lefnadssätt, språk m.m. Samt om, när och hwarest några satt sig
      ner i Swerige? (1780). Romanikieli on kiinnostanut sekä harrastelijoita että tutkijoita. Tunnetaan useita
      käsikirjoituksiksi jääneitä sanastoja, kuten Arwidssonin (1871B1858), Kemellin (1805B1832) ja
      Reinholmin muistiinpanot 1800-luvulta sekä Oskar Jalkion (Johanssonin) (1882B1952), Axel
      Kronqvistin (1871B1956) ja Yrjö Temon (k. 1985) kokoelmat 1900-luvulta.
      Ensimmäinen painettu Suomen romanikielen sanakirja oli Arthur Thesleffin (1871B1920) Wörterbuch
      des Dialekts der finnländische Zigeuner (1901). Virolainen professori Paul Ariste tutki 1940-luvulla
      Suomen romanikielisiä paikannimiä, ja julkaisi tutkimuksiaan artikkeleina. Paljon työtä romanikielen
      hyväksi tehnyt Pertti Valtonen julkaisi vuonna 1972 Suomen mustalaiskielen etymologisen sanakirjan.
      Valtosen lisensiaatintutkielma Suomen mustalaiskielen kehitys eri aikoina tehtyjen muistiinpanojen
      valossa (1968) on edelleenkin yksi harvoja tieteellisiä monografioita Suomen romanikielen rakenteesta.
      Matti Leiwo ja Pekka Sammallahti nauhoittivat ja tutkivat romanikieltä jo 1960-luvulla. He ovat
      sittemmin tehneet myös erittäin merkittävää työtä kielen kehittämiseksi muuan muassa toimiessaan eri
      komiteoissa.
      Romanikielen standardisointi aloitettiin 1970-luvulla. Opetusministeriön Mustalaiskielen
      ortografiakomitean tehtäviin kuului mm. luoda romanikielelle helppolukuinen ortografia ja laatia tälle
      ortografialle perustuva normatiivinen sanasto. Komitea julkaisi sanaston osana mietintöään 1971.
      Oppimateriaaleja alettiin laatia jo 1800-luvun lopulla. Noin 100-sivuisena käsikirjoituksena on säilynyt
      Lindhin (1893) Mustalaiskielinen aapiskirja. Ensimmäinen painettu romanikielen oppikirja on vuonna
      1982 ilmestynyt Viljo Koiviston aapinen Drabibosko ta rannibosko byrjiba, jonka kustansivat
      ammattikasvatushallitus ja kouluhallitus. Viisi vuotta myöhemmin Koivisto julkaisi opetusministeriön
      tuella aapista vaativamman oppikirjan ja kielen kuvauksen Rakkavaha romanes. Koiviston teoksia
      seurasivat Miranda Vuolasrannan (1995) aapinen Romano tšimbako drom ja Henry Hedmanin
      (1996) laaja Sar sikjavaa romanes, joka on ennen kaikkea tarkoitettu romanikielen opettajan oppaaksi.

• valkolainen

11.3. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa tehtävä työ
      Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa (www.kotus.fi) on romanikielen parissa tehty työtä jo 20
      vuotta. Opetusministeriö asetti 9.10.1981 Mustalaisasiain neuvottelukunnan aloitteesta
      mustalaiskielityöryhmän. Virallisesti romanikielentutkimus ja -huolto on kuulunut Kotimaisten kielten
      tutkimuskeskukseen tehtäviin vuodesta 1996. Tutkimuskeskuksen yhteydessä on toiminut romanikielen
      lautakunta vuodesta 1997. Lautakunnan tehtävänä on romanikielen kehittäminen, huolto ja tutkimus.
      12. Romanikulttuuri ja identiteetti
      Romanikulttuuri on ihmissuhde- ja tapakulttuuria. Se rakentuu ensisijaisesti oman yhteisön, sukujen
      ja perheiden ympärille. Luonteeltaan se on tunteisiin pohjautuva järjestelmä, joka on määräävässä
      asemassa ihmisten välisissä suhteissa ja arvomaailmassa. Koko romanien asennoitumista elämään
      värittävät paljolti voimakkaat tunteet: niiden kautta siivilöidään ympäröivä maailma. Leimallista
      romaneille on vanhempien kunnioittaminen. Tämä onkin peruspilari romanikulttuurin säilymiselle.
      Vanhempien ihmisten kunnioittaminen ilmenee mm. säädyllisenä pukeutumisena. Etenkin romaninaisen
      perinteinen puku on selkeä ilmaisu identifioitumisesta sekä sitoutumista heimoon ja sen kulttuuriin.
      Aikuistuminen edellyttää aina tapakulttuurin noudattamista puhtaus- ym. sääntöineen.
      Romanien keskuudessa vallitsee selkeä roolijako, joka määrää miesten ja naisten tehtävät. Miehen tulee
      perheen päänä elättää perheensä ja vaimon tulee pitää huolta kodista ja lapsista. Lapsistaan romanit
      pyrkivät kasvattamaan itsenäisiä kunnon romaneja. Heidän tulee oppia olemaan vastuuntuntoisia omaa
      yhteisöään ja perhettään kohtaan, ja heidän tulee oppia hyväksymään omat juurensa ja sitoutumaan
      omaan kulttuuriinsa. Myös lapsilta vaaditaan henkistä sivistystä, @sielunsivistystä@, ja taitoa tulla hyvin
      toimeen kaikkien kanssa. Eräs vanhempi romani kiteytti asian sanomalla, että oikean romanin tulee
      osata elää kolmella eri tavalla, herrana, talonpoikana ja romanina. Kyky sopeutua erilaisiin tilanteisiin
      on romanien vahvuus. Kasvatusihanteet eroavat jonkin verran suomalaisista. Romanikasvatuksen
      tavoitteena on ulospäin suuntautunut, sosiaalisesti taitava lapsi. Hyvinä asioina pidetään tunteiden
      lämpöä, perheen yhteenkuuluvuutta ja yhteydenpitoa muihin romaneihin.
      Tuula Lindberg on tarkastellut pro gradu -tutkimuksessaan Suomen romanien jokapäiväisessä elämässä
      1900-luvun jälkipuoliskolla vallinneita ja edelleenkin valitsevia puhtaus- sekä kunnioittamiskäytänteitä.
      Hän on käsitellyt niitä siltä pohjalta, miten ne todentuvat arkisessa siivoamisessa, astianpesussa,
      pyykinpesussa ja pyykin muussa käsittelyssä. Kunnioittamistapoja hän tarkastelee siltä osin kuin ne
      liittyvät puheeseen ja kielenkäyttöön, pukeutumiseen sekä tilassa liikkumiseen ja tilan käyttöön.
      Edellä mainitut tavat, jotka ovat vain osa romaniyhteisön sisäisen hierarkian mukaisista häveliäisyysja
      kunnioittamistavoista, riittävät antamaan kuvan romaniuden ilmenemisestä. Puhtaus- ja
      kunnioittamistavat kytkeytyvät kiinteästi toisiinsa sekä romaniyhteisön sosiaaliseen hierarkiaan. Ne ovat
      olleet ja ovat edelleenkin tärkeitä romani-identiteetin rakentajina ja ylläpitäjinä.
      Romaniuden kriteerit ovat vaihdellet vuosikymmenien mittaan. Vielä 1960-luvun alussa Raino Vehmas
      piti romaniuden kriteereinä vaeltavuutta, rodullista puhtautta, kielellistä eristyneisyyttä, ammattien
      omaleimaisuutta, sivistyksellistä eristyneisyyttä, kiinteän asumismuodon väheksymistä, uskonnollisen
      käsityksen omaleimaisuutta, rikollisuuden kohdistamista pääväestöön. 1970-luvun lopulla Anna Maria
      Viljanen-Sairan esittämät kriteerit olivat jo hieman toisenlaiset; hän katsoi endogamian, rituaalisen
      puhtauden, romanikielen hallinnan, romanitapojen noudattamisen, liikkuvan työskentelyn, ulkomuodon,
      ei-sanallisen viestinnän sekä ulkoasun identifioivan romanin.

• valkolainen

1990-luvun alussa Veijo Rantala ja Laura Huttunen nostivat perinnöllisyyden, pukeutumisen, kielen,
      yhteisöllisyyden, tapakulttuurin noudattamisen ja vanhempien kunnioittamisen romaniuden
      keskeisimmiksi kriteereiksi. Itse asiassa romanikielen asema romani-identiteetin ilmaisijana oli jo 1970-
      luvulla alkanut heiketä, eikä sillä enää 1990-luvulla ollut sanottavaa merkitystä. Vaikka romanikieli ei
      enää ole ensimmäinen opittu kieli, se on tunnekieli, johon suhtaudutaan hyvin emotionaalisesti ja
      idealistisesti ja odotetaan, että jokin ihme tapahtuisi ja romanikieli olisi taas romanien yhteinen
      ensimmäinen kieli.
      Perinteistä romaniasua käyttävät nimenomaan ne, jotka haluavat näyttää romanilta. Romanit eivät
      kuitenkaan katso pukua ainoaksi romaniuden kriteeriksi. Romaniyhteisöön kuuluminen ja yhteisön
      hyväksyminen riippuu nimittäin pohjimmiltaan siitä, noudattaako yksilö romanien puhtaus- ja
      kunnioittamiskäytänteitä. Romaniksi identifioidutaan tapojen kautta. Tavat ovat siis primaareja ja puku
      sekundaari romaniuden kriteeri, kun kielellä ei enää ole funktiota puhuttuna elävänä käyttökielenä.
      Kulttuuri on ihmisen identiteetin perusta. Vain vahvan ja elinvoimaisen oman kulttuurin kautta voi
      kasvaa terve itsetunto. Yksilön kohdalla romani-identiteetin kasvaminen alkaa suvun ja perheen
      keskellä jo varhaislapsuudessa, jolloin ymmärrys kaksoisidentiteetistä alkaa muodostua. Suomen
      romanien vahva kulttuuri-identiteetti ei ole vienyt heiltä voimakasta tunnetta myös suomalaisuudesta.
      Valitettavasti myönteiset, omaa kulttuuri-identiteettiä tukevat yhteiskuntaan integroitumisen kanavat
      puuttuvat osittain vieläkin. Myönteisen kulttuuri-identiteetin luominen ja vahvistaminen on kuitenkin
      edellytys romaniväestön aseman paranemiselle.
      13. Yhteenveto
      Suomen romanit tuntevat voimakasta isänmaallisuutta sekä vahvaa kuulumista suomalaiseen
      yhteiskuntaan. Yhteisiä kokemuksia on lähes viiden sadan vuoden ajalta, sekä kahden vieraan vallan
      alaisuudessa että itsenäisessä Suomessa elämisestä. Romanimiehet ovat puolustaneet suomalaisten
      kansallisarvoja osallistumalla itsenäisyyden puolustamiseen sotien aikana. Onkin oikeutettua sanoa, että
      romanit ovat Suomen historiallinen vähemmistö. Suuri juhlahetki oli 17.10. 2003, jolloin Helsingissä,
      Hietaniemen hautausmaalla paljastettiin sodassa kaatuneitten romanimiesten muistomerkki
      Suuret yhteiskunnalliset muutokset agraariyhteiskunnasta nykyiseen postmoderniin yhteiskuntaan ovat
      vaatineet romaneilta enemmän kuin mihin he ovat kyenneet. Tästä ovat kielteiset seuraukset ja ilmiöt
      nähtävissä. Aiemmin sukuyhteisö piti yllä voimakasta romanikulttuuria, jossa vanhempia arvostettiin
      enemmän ja tapoja noudatettiin. Suurperheiden sirpaloituminen, urbanisoituminen sekä identiteetin
      heikkeneminen ovat puolestaan johtaneet romanikulttuurille vieraisiin ilmiöihin kuten huumeiden
      käyttöön. Vanhusten yksinäisyys on lisääntynyt, yhteydenpito sukulaisten ja ystävien kanssa on
      vähentynyt sekä vanhempien henkilöiden vaikutusmahdollisuudet ovat kaventuneet.
      Toisaalta Suomen romanien asema on taattu lainsäädännöllä, ja julkishallinossa toimivat
      romanitoimipisteet ovat edesauttamassa romaniasoiden tehokasta hoitoa. Suomi voi olla
      esimerkkimaana monessa mielessä vähemmistöasioiden puolestapuhujana. Vaikka edelleen on tehtävä
      paljon työtä syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tasavertaisten mahdollisuuksien lisäämiseksi, voidaan olla
      tyytyväisiä edeltäjien ja nykyisten romaniaktivistien työhön heimonsa parhaaksi.
      Romaniväestön tulevaisuus riippuu edelleen siitä, miten paljon nuoriso kykenee sitoutumaan yhteisten
      päämäärien hyväksi ja arvostamaan omaa kulttuuriaan, jossa yhtenä tärkeimmistä arvoista on
      vanhempien ihmisten kunnioitus. Vahva heimoidentiteetti ja tunne kuulumisesta romaniyhteisöön, jossa
      yksilö hyväksytään ryhmään, antaa samalla vahvuuksia voittaa ulkopuolelta tulevat kielteiset ilmiöt.

• valkolainen

Erään pohjalaisen romaninaisen osuva kommentti kuvaa romanikulttuurin ydintä ja elinvoimaisuudetta,
      joka perustuu tapakulttuurin noudattamiseen, yhteisöllisyyteen ja toisesta ihmisestä välittämiseen:
      ”Sellainen [on] se kaaleitten, romanielämä. Jotta mennähän toistensa luo ja nautitahan sitä kaaleitten
      elämää ja pidetään se sivistys ja ranklit tykönänsä, niin tämä on mustalaisen elämää”.

• valkolainen

LÄHTEET
      - Acton, I. 1974. Gypsy Politics and Social Change. London: Routliedge & Kegan Paul, London
      and Boston.
      - Arkistoaineisto: Väinö Lindbergin yksityisarkisto (VL) Romanien liitto – Romanengo Staggos ry,
      Tiedotuslehti No1 ja 2 , 23.12.1953, 25.1.1954.
      - Gellner, E. 1983. Nation and natonalism. Oxford: basil Blackwll.
      - Grönfors, Martti: Suomen mustalaiskansa, Juva 1981
      - Huttunen, Laura; Rantala, Veijo, ”Aito mustalainen on lämmin ihminen”. Suomen mustalaisten
      etnisen identiteetin rakentuminen puheessa, Sosiologian ja sosiaalipolitiikan pro gradu-tutkielma,
      Tampereen yliopisto, Sarja B Nro 14. Tampere 1993
      - Kenrick, D. & Puxon, G. 1972. The Destiny of Europe’s Gypsies. London: Heineman.
      - Kiesiläinen, Johanna, Romanien ja Somalien oikeus omaan kulttuuriin -perustuslain 17.3 §
      vastaus oikeusjärjestyksen kohtaamiin haasteisiin kansainvälistyvässä Suomessa? Turun
      yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta, valtiosääntöoikeus, tutkielma 2003.
      - Komiteamietintö No. 3/1900. Maamme mustalaiskysymyksentutkimisesta.
      - Komiteamietintö 1955, n:o 7.
      - Komiteamietintö B 1971
      - "Kultaiset korvarenkaat" – Mustalaisten kulttuuri ja käsityöt. Toimitus Tenho Aaltonen, Kirsti
      Laurinolli, Lasse Lyytikäinen, Kaarina Nazarenko. Kirjoittajat: Anna Maria Viljanen-Saira,
      Reima Nikkinen. Kustannusosakeyhtiö Otava: Keruu 1986.
      - Lindberg, Tuula, Puhtaus on puoliruokaa: Suomen romanien puhtaus- ja kunnioitustavat romani-
      identiteetin näkökulmasta 1900-luvun jälkipuoliskolla. Pro gradu-tutkielma, Turun yliopisto.
      Historian laitos, kulttuurihistoria 2002.
      - Ollikainen, Marketta, Vankkurikansan perilliset. Romanit, Euroopan unohdettu vähemmistö.
      Yliopistopaino, Helsinki University Press, Helsinki 1995.
      - Romanit ja Kirkko, opas seurakuntien työntekijöille ja luottamushenkilöille.
      Kirkkohallitus/KDYK Helsinki 1999.
      - Suomen kulttuurivähemmistöt. Toimittajat: Pentikäinen, Juha. Hiltunen, Marja. Suomen
      romaniväestö: Unohdettu Kulttuuriryhmä. Grönfors, Martti, Virolainen, Kari, Åkerlund, Tuula.
      - Suomen romanit. Finitiko romaseele. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 1999: 14, Helsinki
      2000.

• romanihenkilö

Kiitän sinua ,kun olet viitsinyt nähdä vaivaa kertoaksesi myös täällä meille oleville romaneille historiastamme.Olen yllätynyt ,että olet ollut kiinostunut historiastamme ,joka on aika karu ja autio.Ilman meneisyyttä emme vosi määrittää nykyisyyttä ,jokseen olen nyt enemmän onellisempi tiedettyäni enemmän ja luettuani kirjoituksiasi,sillä jalo Suomi ,jonka kansalainen minäkin saan olla on näyttänyt ihmisyytensä rotuani kohtaan menneisyydellään ja tällä nykyisyydellään ,jonka hyvin voinista tänään minäkin saan nauttia. -Me suomalaiset voimme olla oman onenemme seppiä ilmaiseksi, me voimme rakentaa itse tulevaisuutemme!! Vaikka me lähtisimme minkälaisita oloista tahansa Suomi tarjoaa meille,jokaiselle kansalaiselle mahdollisuuden toteutta haavemme sekä elää hienoa ja nautinnolista elämää ,niinkuin itse haluamme!!

• valkolainen

- Suonoja, Kyösti& Lindberg, Väinö, Romanipolitiikan strategiat. Sosiaali- ja terveysministeriö,
      selvityksiä 1999:9, Helsinki 1999.
      - Vankeinhoitovirasto, Helsinki, 16.3.1943, Karvian varavankilan ja Suo-Oy:n kesken tehty
      sopimus vankityövoiman käyttämisestä Kihniön Aitonevan turvetyömaalla.
      - Vehmas, Raino, Suomen romanivähemmistön ryhmäluonne ja akkulturoituminen. Turun
      yliopiston julkaisuja B/ osa 81, Turku 1961.
      - Viita, Armas, Mustalaisväestön hyväksi. Mustalaislähetystyö Suomessa v. 1904-1966.
      Mustalaislähetys r.y., Helsinki 1967.
      - Viljanen-Saira, Anna Maria, Mustalaiskulttuuri ja kulttuurinmuutos. Lisensiaatin tutkielma.
      Helsingin yliopisto, Kansantieteen laitos, Helsinki 1979.
      - Virolainen, Kari, Romaniväestön osallistumisen mahdollisuudet aluehallinnossa. Sosiaali- ja
      terveysministeriön monisteita 1999:1. Helsinki 1999.

• Zigano

Ruvetkaa ite sheriffiks ni näette millasta se on. Ei kai kukaan voi vaatia että nuori kaveri myrkyttää ittesä tällä palstalla istumalla tässä päivät yöt. Ja kesällä on varmasti muutaki tekemistä. Kyllä se on asioihin puuttunu jos nähny ja sille niistä ilmotettu. Ilmotelkaa niistä sille sähköpostiin jos uskallatte paljastaa oman sähköpostinne. Aina haukutte toisia on ne sitte ketä tahansa. Rekatkaa ittenne ja alkakaa shefuilemaan ni sitten näätte mitä toi homma on. Jos ei ois enemmän kaaleita mukana shefuilemassa ni tätä sensuuria vois tehä vaikka vuoronperään tai kimpassa, mutta ku ei uskalleta rekisteröidä.

• sitten silleen

ettei muilla palstoilla kukaan tuppaa sefuksi jos ei aio hoitaa hommiaan.
        Jos on parempaa tekemistä niin häipyköön tekemään.mitäs täällä roikkuu. vai onko niin hieno nimike sheriffi että siitä haluaa pitää kiinni vaikka ei hoida työtään.tämä taitaa olla ainoa paslta jossa sefu ei hoida työtään ihan itse.

• niin suksi suolle.
        sitten silleen kirjoitti:

ettei muilla palstoilla kukaan tuppaa sefuksi jos ei aio hoitaa hommiaan.
        Jos on parempaa tekemistä niin häipyköön tekemään.mitäs täällä roikkuu. vai onko niin hieno nimike sheriffi että siitä haluaa pitää kiinni vaikka ei hoida työtään.tämä taitaa olla ainoa paslta jossa sefu ei hoida työtään ihan itse.

Kuules , sinä jos palsta ei mielytä, niin suksi suolle. Tämä on romani palsta , jos et satu tiedämään, ei valkolaisten palsta

• niin suksi suolle. kirjoitti:

Kuules , sinä jos palsta ei mielytä, niin suksi suolle. Tämä on romani palsta , jos et satu tiedämään, ei valkolaisten palsta

siinä tuliki kaikki mitä oisin itekin halunut sanoa kiitos

• kokares
        tsigaan kirjoitti:

Puhutaa joskus sun puolesta ku et ite jaksa, joskus jopa hyvääki ja useemmilla eri nikeillä...heheheh...mut otaha rennosti ku oot kuiteski ollu iha "karppina" ja mies paikallaa.

• tämä saannöstö
        tsigaan kirjoitti:

Suomi24 · Posti · Opastus Hae Internetistä:

Kirjaudu sisään | Liity jäseneksi

Olet tässä: Suomi24 > Keskustelu > Ohje

Ohjeita keskusteluun

UUTTA: rekisteröityminen ja sisäänkirjautuminen
        - Miten sisäänkirjautuminen toimii?

UUTTA: haku
        - Hae viestejä vuosien takaa

UUTTA: laaja haku
        - Rajaa hakua, saat tarkempia tuloksia

UUTTA: kolme tapaa lukea viestejä
        - Voit katsoa kaikki viestit kerralla

UUTTA: Muutoksia navigointiin
        - Keskustelupalstavalikko on ainoastaan etusivulla

UUTTA: uudet pikkuikonit
        - Uusi viesti, kuumat aiheet, rekisteröityneet käyttäjät

UUTTA: viestien siirto
        - Sheriffit voivat siirtää väärään palstaan kirjoitetun viestin oikeaan paikkaan

Viestien kirjoittaminen
        - Vinkkejä viestien laatimiseen sekä nimimerkillä kirjoittaminen

Uusi palstajako
        - Keskusteluryhmiä jaotellaan uudelleen

Säännöt ja kirjoittajan vastuu
        - Jokainen vastaa kirjoittamistaan viesteistä

Usein kysytyt kysymykset
        - Miksi viestini on poistettu? Miten rekisteröin nimimerkin? En löydä etsimääni viesti ja muita usein kysyttyjä kysymyksiä

Sisäänkirjautuminen ja rekisteröityminen

Keskusteluihin voi osallistua rekisteröidyllä nimimerkillä samaan tapaan kuin chattiin. Sisäänkirjautuminen tapahtuu Suomi24-käyttäjätunnuksella. Jos et ole vielä liittynyt jäseneksi ja luonut käyttäjätunnusta, on ensimmäiseksi liityttävä jäseneksi. Jos olet jo jäsen ja et ole rekisteröinyt nimimerkkiä, on nimimerkki rekisteröitävä seuraavaksi. Nimimerkit rekisteröidään Galleriaan.

Sisäänkirjautuminen tapahtuu kirjaudu sisään -linkin kautta. Täytä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Käyttäjätunnus ei ole sama asia kuin nimimerkki! Käyttäjätunnus on se tunnus, jonka loit rekisteröintilomakkeella ja se on sähköpostiosoitteesi alkuosa ennen @-merkkiä. Rekisteröity nimerkki ilmestyy ainoastaan silloin näkyviin, kun olet lähettänyt viestin palstalle. Sen sijaan sivun yläosassa Tervetuloa-sanan vieressä näkyy käyttäjätunnuksesi.

Kun kirjoitat viestin, nimimerkkisi näytetään automaattisesti viestin lähettäjänä, kun olet kirjatunut sisään.

Jos et halua kirjoittaa viestiä rekisteröidyllä nimimerkillä, kirjaudu ulos palvelusta. Kirjautumalla kerran sisään olet samalla kirjautunut muihinkin palveluihin, esimerkiksi sähköpostiin ja chattiin.

Lisää tietoa nimimerkeistä ja Galleriasta, saat Gallerian ohjeesta.

Sivun alkuun

Hae vanhoja viestejä - yksinkertainen haku

Voit etsiä vanhoja monta vuotta sitten kirjoitettuja viestejä erilaisilla hakusanoilla tai kirjoittajan nimimerkin mukaan. Hakutapoja on kaksi: yksinkertainen ja laaja haku. Haku kohdennetaan ainoastaan keskustelun viesteihin ja se ei ole siis tavallinen internet-haku, joka hakisi kaikilta Internetin sivustoilta.

Jokaisen sivun yläreunassa on hakukenttä. Kirjoita kenttään sana tai sanoja, jotka kuvaavat aihetta, jota haet mahdollisimman hyvin. Huomaa, että et voi hakea vain yhdellä kirjaimella tai yhdistelmällä a*. *-merkki toimii vain yhdistettynä esimerkiksi katkaistuihin sanoihin. Esimerkiksi haku yhdistelmällä koir* tuottaa koira-aiheisia tuloksia.

Voit kirjoittaa hakukenttään myös hakemasi nimimerkin, mutta nimimerkkihakuun on kuitenkin parempi käyttää laajaa hakua, koska yksinkertainen haku etsii kaikki sanat, eikä pelkkää kirjoittajaa.

Saat tulokseksi listan, jossa hakemasi sana voi esiintyä monissa eri yhteyksissä monella eri palstalla. Jos hakusi osuu varsinaiseen keskustelupalstaan, saat tulokseksi myös saman nimiset keskustelupalstat. Katso esimerkki alla:

Hakutulosten linkit ohjaavat viestin otsikkoon palstalle, josta viesti löytyi.
        Otsikon alla näytetään kyseisen viestin alku, viestin kirjoitus päivä sekä nimimerkki.

Alimmalla rivillä on linkit aiheen pääkategoriaan sekä varsinaiseen palstaan.

Jos viestin on kirjoittanut rekisteröitynyt käyttäjä, näytetään tämän nimimerkki linkkinä, joka avaa nimimerkin galleriasivun.

Sivun alkuun

Rajaa hakua laajan haun avulla

Laaja haku on kätevä tapa rajata hakutuloksia. Usein hyvin yleinen hakusana antaa tulokseksi paljon viestejä, jotka sisällöltään eivät välttämättä liity kovin läheisesti haettuun aiheeseen.

Sanat ja lauseet

1. Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat
        Tällä haulla saat tulokseksi viestejä, jotka sisältävät kaikki annetut hakusanat.

2. Hae viestejä, jotka sisältävät yhden tai useamman näistä sanoista
        Antamalla usean eri hakusanan saat tulokseksi viestejä, jotka sisältävät ainakin osan annetuista hakusanoista.

3. Hae viestejä, jotka eivät sisällä näitä sanoja
        Tämän hakuehdon voi yhdistää ainoastaan kahteen yllä mainittuun hakutapaan. Jos haluat hakea viestejä, jotka sisältävät sanan kissa, mutta ei sanaa koira, täytä kohtaan "Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat" sana kissa ja kohtaan "Hae viestejä, jotka eivät sisällä näitä sanoja" sana koira.

4. Hae viestejä, jotka on kirjoitettu nimimerkillä
        Tällä haulla voit hakea sekä rekisteröityjä että rekisteröimättömiä nimimerkkejä. Saat tulokseksi viestejä, jotka haettu nimimerkki on kirjoittanut.

Hakuasetukset

Hakuasetusten avulla voit rajata hakua aikamääreiden avulla. Kun tiedät miltä ajanjaksolta haluat löytää viestejä käytä joko pudotusvalikkoa, josta voit valita eilen, viime viikolla, viimme kuussa tai viime vuonna. Vielä tarkempiin tuloksiin pääset valitsemalla päivämäärät kohdasta "Hae viestejä ajanjaksolta". Muista aktivoida painike "Hae viestejä ajanjaksolta" ennen kuin teet haun.

Voit hakea kaikkia viestejä valitsemaltasi ajanjaksolta jättämällä hakusanat pois tai rajata hakua tiettyyn aiheeseen kirjoittamalla hakusanoja ylämainittuihin kenttiin.

Hae viestejä tietystä keskustelupalstasta

Kun tiedät palstan, jonka viestejä haluat etsiä, haku on kätevä rajoittaa tähän palstaan. Käytä lisäksi sopivaa hakusanaa rajaamaan hakuasi. Esimerkiksi voit hakea viestejä Volvo-palstasta hakusanalla kulutus. Kirjoita kulutus kohtaan "Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat".

Sivun alkuun

Kolme tapaa lukea viestiketjua

Viestiketjua voi lukea kahdella uudella tavalla sekä vanhan puurakenteen mukaan. Yksi uusi tapa on katsoa kaikki viestit kerralla yhdeltä sivulta allekkain. Toinen tapa on katsoa kaikki viestit kerralla, mutta sisennettynä. Toisin sanoen vastaukset näytetään siihen viestiin nähden sisennettyinä, johon vastataan.

Viestien esitystapaa voi muuttaa napsauttamalla pikkuikoneita, jotka ovat ensimmäisen viestin yläosassa.
        Merkkien selitykset:
        Viestit näytetään oletusarvoisesti vanhan puurakenteen mukaan, jota symboloi oheinen merkki.
        Napsauttamalla tätä symbolia näet koko viestiketjun kerralla.
        Napsauttamalla oheista symbolia näet viestien vastaukset sisennettyinä.

Sivun alkuun

Muutoksia navigoinnissa

Uudistuksen myötä vanhasta järjestelmästä tuttu vasemman puoleinen sisältövalikko on poistunut käytöstä. Kaikki keskustelut löytyvät vastaisuudessa etusivulta. Samaan aiheeseen liittyvät alapalstat sen sijaan löytyvät osion etusivulta. Esim. Autot & liikenne -osan kaikki alapalstat löytyvät kyseisen osan etusivulta. Siirtyminen osan etusivulle tapahtuu punaisen yläpalkin alareunan linkkien kautta.

Sivun alkuun

Uusia ikoneita

Keskusteluissa on sekä uusia että uudistettuja pikkuikoneita.

Ikoni osoittaa, että viesti on uusi, viimeisen vuorokauden aikana kirjoitettu. Tämä ikoni korvaa vanhan vihreän pikkupallon.

Tulimerkki kertoo, että kyseinen keskustelu, jonka otsikossa merkki on, on erityisen vilkas ja suosittu. Tämän symbolin tilalla oli ennen pieni punainen pallo. Merkkejä on eri asteisia. Kun keskustelun aloitukseen on tullut 20 vastausta, merkki on aivan pieni. Vastaavaasti jos vastauksia on tullut yli 40, merkki on kooltaan isompi. Koko siis vaihtelee keskustelun määrän mukaan.

Käyntikortti kertoo, että käyttäjän nimimerkki on rekisteröity ja että hänellä on mahdollisesti sivu galleriassa.

Sheriffi-ikoni kertoo, että kirjoittaja on palstan sheriffi.

Sivun alkuun

Sheriffit voivat siirtää viestejä palstalta toiselle

Palstoja valvovat sheriffit voivat keskustelun uudistutta myös siirtää viestejä palstalta toiselle. Viesti siirretään, jos se ei sisältönsä vuoksi sovi palstalle, jonne se oli alunperin kirjoitettu. Esimerkiksi Teiniäidit-palstalle kirjoitettu liikennettä koskeva viesti siirretään Liikenne-osaan, koska se ei sisältönsä vuoksi kuulu teiniäitiyttä käsittelevälle palstalle.

Jos huomaat viestisi kadonneen, voit etsiä sitä haun avulla. Sitä ei ole välttämättä poistettu.

Sivun alkuun

Vinkkejä viestin kirjoittamiseen

Pyri otsikoimaan viestisi mahdollisimman ytimekkäästi ja aihetta kuvaavalla tavalla. Sitä varmemmin se luetaan ja saat vastauksia. Vältä otsikoita kuten Apua, Hei, Mitä teen, ??? jne. Esimerkiksi otsikko "Nasta- ja kitkarenkaiden edut ja haitat" kuvaa käsiteltävää aihetta täsmällisesti.

Tarkista ennen viestin lähettämistä, että kirjoituksesi ei sisällä kirjoitusvirheitä. Kannattaa aina ensin esikatsella viesti ja sen jälkeen tarvittaessa muokata sitä.

Valitse oikea palsta viestillesi. Hakukoneen avulla voit myös etsiä sopivaa palstaa aiheellesi. Väärään paikkaan kirjoitettu viesti todennäköisesti siirretään sille kuuluvaan paikkaan tai poistetaan.

Älä markkinoi kaupallisia palveluita tai sivustoja. Jos haluat mainostaa Suomi24:ssä, lue aiheesta lisää.

Huomaa myös että saman viestin massapostittaminen monelle eri palstalle on kielletty. Massapostitukset poistetaan.

Keskustelun uudistuksen myötä voit kirjoittaa viestejä omalla rekisteröidyllä nimimerkilläsi tai vanhaan tapaan vapaavalintaisella, suojaamattomalla nimimerkillä.

Kun haluat kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkillä, sinun on oltava Suomi24:n jäsen ja rekisteröitävä nimimerkki Galleriaan. Joka kerta kun haluat käyttää rekisteröityä nimimerkkiäsi, sinun on ensin kirjauduttava sisään. Jos haluat vaihteeksi kirjoittaa jollain ihan muulla nimimerkillä, älä kirjaudu sisään ja keksi uusi nimerkki.

Sivun alkuun

Uusi palstajako

Keskustelun uudistuksen myötä palstojen rakennetta voidaan syventää ja jaotella selkeämmin. Uutena ominaisuutena on mahdollisuus luoda pääkategorialle alakategorioita, joihin palstat varsinaisesti kuuluvat. Tämä mahdollistaa uuden selkeämmän pastajaottelun ja mahdollisuuden luoda hyvinkin eriytyneitä aiheita. Uusi palstajaottelu otetaan ensimmäiseksi käyttöön Auto&liikenne-osassa sekä urheiluosassa. Uudistuksen ansiosta esimerkiksi jalkapallosta voidaan tehdä alakategoria, joka sisältää palstat erilaisille liigoille ja sarjoille sekä turnauksille. Teemme tätä uudistusta pikku hiljaa.

Sivun alkuun

Keskustelun säännöt ja kirjoittajan vastuu

Suomi24 tarjoaa maksuttoman kanavan julkiseen keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä. Muistathan, että olet vastuussa omasta kirjoituksestasi ja sen sisällöstä. Kirjoittajaa sitoo Suomen laki ja lakia rikkovien viestien kirjoittaja voi joutua teksteistään oikeudelliseen vastuuseen ja saada sakkoja.

Keskustelupalstat on tarkoitettu rakentavaa ja asiallista ajatusten vaihtoa varten. Keskustelu ei ole chattailua tai samojen viestien lähettelyä jokaikiselle palstalle. Yritysten mainonta ja markkinointi ei myöskään kuulu keskustelupalstoille.

Yksityinen henkilö voi jättää myynti- tai markkinointi ilmoituksen torille. Jos haluat yrityksellesi medianäkyvyyttä Suomi24:ssä, katso mainostaminen.

Keskustelusivuilla sanomasi tavoittaa suuren yleisön. Pidä mielessäsi muutama tärkeä asia, kun kirjoitat palstoille.

Valitse oikea palsta aiheellesi. Jos haluat kirjoittaa esim. uskonnosta, käytä uskontoon liittyviä palstoja. Viestit jotka eivät mitenkään liity palstan aiheeseen poistetaan tai siirretään oikeaan paikkaan.

Keskusteluissa on noudatettava voimassa olevaa lainsäädäntöä, mm. henkilökohtaisen tietosuojan ja tekijänoikeuksien osalta.

Keskusteluissa ei saa:

Kehottaa ketään rikokseen tai väkivaltaan
        Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
        Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
        Linkittää tiedostoihin tai sivuille, jotka sisältävät ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa.
        Esittää yksityishenkilöiden henkilötietoja ilman asianomaisen suostumusta
        Käyttää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Toisin sanoen rikot tekijänoikeuslakia, jos kopioit artikkelin lehden verkkosivulta ja kopioit sen Suomi24:n keskustelupalstalle. Viestit, joihin on kopioitu artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.
        Kirjoittaa rasistisia tekstejä
        Kirjoittaa tai kuvata karkeaa pornografiaa
        Markkinoida tai mainostaa tuotetta tai palvelua
        Massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja. Toisin sanoen saman sisältöisen viestin lähettäminen useampaan kertaan tai jo kertaalleen poistetun viestin uudelleen postittaminen palstoille on kielletty. Jos huomaat näitä sääntöjä rikottavan, voit ilmoittaa siitä kyseisen viestin kohdalta.

huomaatko että kopiointi on kielletty ja massapostitus eikä siinnä sallita sitä erikseen romanopalstalle. tämä sääntö on kaikille suomi24 keskusteluille.,,,,etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi.koeta nyt piristyä ettei sua menetetä kun oot kuitenkin hyvä ollu.toi valittaja voi saaha valituksesa loäpi kun sillä on selvä näyttö noista säännöistä ja miten niitä ei ole yhtää noudatettu

• hieman edellisee
        tsigaan kirjoitti:

Keskusteluissa ei saa:

Kehottaa ketään rikokseen tai väkivaltaan
        Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
        Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
        Linkittää tiedostoihin tai sivuille, jotka sisältävät ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa.
        Esittää yksityishenkilöiden henkilötietoja ilman asianomaisen suostumusta
        Käyttää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Toisin sanoen rikot tekijänoikeuslakia, jos kopioit artikkelin lehden verkkosivulta ja kopioit sen Suomi24:n keskustelupalstalle. Viestit, joihin on kopioitu artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.
        Kirjoittaa rasistisia tekstejä
        Kirjoittaa tai kuvata karkeaa pornografiaa
        Markkinoida tai mainostaa tuotetta tai palvelua
        Massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja. Toisin sanoen saman sisältöisen viestin lähettäminen useampaan kertaan tai jo kertaalleen poistetun viestin uudelleen postittaminen palstoille on kielletty. Jos huomaat näitä sääntöjä rikottavan, voit ilmoittaa siitä kyseisen viestin kohdalta.

juu ja sä sallit massapostituksen ja kopsaukset vapaasti ku mustalaispalstalla on eri säänöt vai kuis se on

• Kilbert

Kanaanilaiskielistä
      Kirjoittanut: Kilbert 22.5.2005 klo 19.59

Kanaanilaiskieliin luetaan kielet, joita maassa puhuttiin ennen seemiläisten kansojen tuloa heidän alueelleen n. 3000 vuotta sitten. Kielihistoria antaa ymmärtää, että näiden kielten joukossa on ollut myös indoeurooppalaisia kieliä tai ainakin vaikutteita niistä. Monet kanaaniset kielet ovat kuolleet niiden kansojen häviämisen myötä.

Romanikielen kielijuuret ovat läheisimmin Punjabin alueen sanskriitin kielimurteessa. Se muodostaa kielen perusosan ja rakenteen. Kieleen on sekoittunut vaikutteita muista kielistä. Monet näistä vaikutteista voidaan johtaa niihin reitteihin, joita romanit ovat kulkeneet matkallaan viimeisen vajaan 1000 vuoden aikana Intiasta lähtönsä jälkeen.

Farsin kielen vaikutusta näyttäisi olevan mukana jonkin verran huolimatta siitä missäpäin romanikieltä puhutaan. Tämä viittaisi siihen, että Intiassa ollessaan romanit olivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa sen alueen ihmisten kanssa (historiankirjoissa on mainintaa mm. Intian Maharatzan antamasta 10 000 romanimuusikon lahjasta Persian kuninkaalle diplomaattisena hyvän tahdon eleenä) tai sitten romanit ovat tulleet siltä kielialueelta Punjabin alueelle ja tuoneet nämä kielivaikutteet mukanaan.

Iranilaisethan ovat indoeurooppalaisia, eivätkä arabeja, kuten joskus kuulee yllättävästi väitettävän. Tietenkin nykyisin sillä alueella asuu myös etnisesti seemiläisiä arabeja, mutta perusiranilaiset ovat etnisesti indoeurooppalaisia.

Kieli yksistään voi toimia vain yhtenä lisätekijänä kansan tai heimon alkuperän selvittämisessä. Sen tukena on oltava kulttuurisia perusteita, historiankirjoitusta ja nykyisin on pyritty löytämään yhteyksiä jopa geenitekniikalla, vaikka sen kautta yhteyksien löytyminen on monessa mielessä hyvin vaikeaa; viittaan vain geenien sekoittumiseen ja ihmisten 99.9 %:n geenien samankaltaisuuteen kaikilla ihmisillä.

Kulttuurisesti romanien kulttuuri viittaa aavikolle tai paikkaan, jossa on erittäin kuumat olosuhteet. Erittäin tarkat puhtaussäännöt viittaavat tähän, mm. ruoankäsittelyn, käsien pesujen, kuukautisaikaisen toiminnan säännöt, kuolleiden kanssa toimisen yms. osalta. Yhteisöllisyys ja yhteisön sisäiset valtarakenteet viittaavat myös Lähi-Idän seudulle, puhtaimmin ehkä juuri aavikkokansoihin, mutta yleisemminkin alueen eri kansoihin.

Historiankirjoitusta romaneista ei paljonkaan ole. Romanit, Domanit ja Lomanit ovat kaikki kulkeneet omia polkujaan, yllättävästi kuitenin säilyttäneet kulttuurisen identiteetin, joka kulttuuritieteellisesti ajateltuna on hämmästyttävää. Nykyromaneista - tarkoitan tällä kaikkia edellä mainittuja heimonosia - ei ole suoraa historiankirjoitusta Intian ajoille asti - kuten ei esimerkiksi suomalaistenkaan historiasta - mutta siihen asti on kuitenkin kohtuullisella varmuudella selvitetty oletetut kulkureitit. Eli aika varmasti voidaan sanoa romanien pääjoukon asuneen Intiassa n. 1000 vuotta sitten. Lähi-idässä tosin asuu romaniyhteisöjä, jotka sanovat historiansa alueella ulottuvan 2000 vuoden taakse. Jerusalemin 3000 romaniyhteisö on yksi tällainen. Ovatko he tulleet sinne Intiasta ja jos niin milloin? Tämän selvittäminen voisi avata romanien muinaista historiaa, mm. sen kuinka kauan romanit ovat Intiassa ainakin asuneet.

Intiasta 900-1000 olevien kirjoitusten perusteella voidaan päätellä romanien olevan taitavia sotilaita ja taitavia metallin käsittelijöitä.

Itse olen kuullut romanien alkuhistoriasta erilaisia selityksiä. Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, että he olisivat jonkin nykyisen Etelä-Iranin alueen heimon jälkeläisiä, mahdollisesti seemiläisiä.

Mahdollista on myös, että he ovat Intian vuoristossa asuvien heimojen jälkeläisiä, jotka ovat pitkään siellä asuttuaan joutuneet lähtemään pakoon jotain. Sotia seudulla ainakin siihen aikaan oli ja romaniheimot kunnostautuivat näissä sodissa, vaikkakin hävisivät sodan ylivoimaista vihollista vastaan.

Yksi mahdollisuus voi tietysti olla sekin, että romanit ovat Israelin heimon jälkeläisiä, jotka 722 ekr pakkosiirrettiin Assyriaan tai tapettiin 90%:sti. Assyrian valtakunnassa israelilaiset pakkosiirrettiin eri puolille suurta valtakuntaa ja alistettiin äärimmäisen julmille sulauttamistoimille väestöön. Yleinen ajatus on se, että tämä pakkosulattaminen oli niin järjestelmällistä ja tehokasta, että israelilaiset sulautuivat muihin kansoihin ja tietoisuus omasta alkuperästä katosi, mutta todistaahan ei voida, etteikö näistä pakkosiirretyistä olisi joku osa voinut jäädä kaikesta huolimatta henkiin ja säilyttää oman kulttuurisen omaleimaisuutensa. Juutalaiset eivät joutuneet parisen sataa vuotta myöhemmin kokemaan läheskään samanlaista kohtaloa, vaikka heistäkin osa pakkosiirrettiin Babyloniin. Heitä ei pakkosulautettu, kielletty käyttämästä kieltään, asumasta samoilla seuduilla, eikä ylipäätään kohdeltu yhtä raa´asti kuin israelilaisia. Siksi he kykenivät palaamaan omaan maahansa vajaan sadan vuoden pakkosiirtolaisuuden jälkeen.

Muitakin legendoja historiasta olen kuullut, mutta itse uskoisin, että joku näistä kolmesta päälinjasta pitää paikkaansa: joku lähi-idän aavikkoheimoista, intialaiset juuret tai jokin israelin heimoista.

Romanien kulttuuri on mielenkiintoinen monikerrostuneisuutensa ja historiallisen syvyytensä vuoksi. Itse olen ollut kiinnostunut siitä, miten kansa on voinut pysyä kulttuurisesti yhtenäisenä ainakin yli 1000 vuoden ajan. Tällaisia kansoja on tänä päivänä tosi vähän.

• juu,,,,,,,,,,,,,

kyllä kyllä
        Kirjoittanut: köyhä sami 6.9.2004 klo 18.29

kyllä juutalaiset ovat

joutuneet kiertämään: kokonaisia yhdyskuntia on joutunut siirtymään maasta toiseen uudestaan ja uudestaan ...niin tietenkin mutta onko see siellä maasa jotunut kiertämään , ei olle .esimerki mustalaiset ollemme asunet ruotsisa 500v mutta kuintienkin mee ei satuu asuaa missä meidää ajoitin paikasta paikan maan sisälää joka maasa koko europa meitä metsäty ninkuin eläinta .niin jaa tämä vaa routsisa ajatelle baltian massa mitä kaaleita vasta on tänä päivänä ja arabian massa .luuleko sää etää kaalet on rauhassa siellä .siellä kaalet vielä tänää päivänä kiertää.muistan kuin ollin lapsi niin minä hevosen kärysä kasvuin ylös ja talosta talon mentin kerjäämän rouka jos ei satuu niin me varastetin .ja tapahtui kerran etää talonpojat tappoi meiltä hevsonen keskellä yhtää metsäsä tiesää jotutin kovalla pakasella kävelmän yöllä ollin 6v vaa jaa vielä jouluaika.kyllä olen sannut kärsia mikä on olut syy kuin olen mustalainen .tottakai mutta onko muita kansoja metsästy ninkö eläintä 900v onko en usko on sinä vähän ero muutta udeen kylän tai maahan .tai metsästy ninkö eläinta jos osat historia nin kyllä sää sen pidää tietää

• maailmalta
        juu,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

kyllä kyllä
        Kirjoittanut: köyhä sami 6.9.2004 klo 18.29

kyllä juutalaiset ovat

joutuneet kiertämään: kokonaisia yhdyskuntia on joutunut siirtymään maasta toiseen uudestaan ja uudestaan ...niin tietenkin mutta onko see siellä maasa jotunut kiertämään , ei olle .esimerki mustalaiset ollemme asunet ruotsisa 500v mutta kuintienkin mee ei satuu asuaa missä meidää ajoitin paikasta paikan maan sisälää joka maasa koko europa meitä metsäty ninkuin eläinta .niin jaa tämä vaa routsisa ajatelle baltian massa mitä kaaleita vasta on tänä päivänä ja arabian massa .luuleko sää etää kaalet on rauhassa siellä .siellä kaalet vielä tänää päivänä kiertää.muistan kuin ollin lapsi niin minä hevosen kärysä kasvuin ylös ja talosta talon mentin kerjäämän rouka jos ei satuu niin me varastetin .ja tapahtui kerran etää talonpojat tappoi meiltä hevsonen keskellä yhtää metsäsä tiesää jotutin kovalla pakasella kävelmän yöllä ollin 6v vaa jaa vielä jouluaika.kyllä olen sannut kärsia mikä on olut syy kuin olen mustalainen .tottakai mutta onko muita kansoja metsästy ninkö eläintä 900v onko en usko on sinä vähän ero muutta udeen kylän tai maahan .tai metsästy ninkö eläinta jos osat historia nin kyllä sää sen pidää tietää

http://www.thierrytitirobin.com/anglais/univers.php

http://www.reiki.fi/kuvat/Photoalbum/world/hungary/bikad_puszta/west_hungary/gipsy_folk_dance/index.html

http://www.line6.com/artists/250

http://www.musicroom.com/se/ID_No/020167/details.
        html

http://www.rootsworld.com/rw/feature/gipsy.html

http://www.latchoandrea.com/
        http://larkinthemorning.com/product.asp?pn=RCE528&Andras Farkas Jr. & Ensemble - Famous Hungarian Gipsy Tunes
        =&bhcd2=1152381984

http://www.6moons.com/industryfeatures/worldmusic2/worldmusic2.html

http://www.nykryn.com/records/records_references.asp?lang=en

http://www.geocities.com/thegrafxlynx/gitano.htm

http://www.flamenco-world.com/artists/martires/martires.htm

http://user.tninet.se/~vux747s/index.htm

http://artroots.com/ra/bio/ljubimov/ljubimovbio.htm

http://www.karavanfamilia.hu/zenekar.htm

http://www.zigan-tzigan.de/index.php?sprache=1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe