Varjojen kirja ja usko

Miettelijäs

Eli voiko sen varjojen kirjan tehdä itse, jonne tekee kaikki merkinnät ym.? Ja jos olet ryhtyneet Wicaksi, niin mitä vanhempasi siihen sanoo, jos olet oikeasti esim. kristitty?

Ja mitäs muuten sanotte tähän kun joku oli kirjoittanut wicasta: http://petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=337&ARCHIVE=
kertokaa omat mielipiteenne tosta!

Voiko Wicca uskonnosta sitten vielä joskus kääntyä tavalliseen kristinuskoon? Ja voiko wicat käydä kirkossa?

17

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nathaira

      Eikö varjojen kirja kuulu tehdä itse?
      Sitähän varten se on, omia merkintöjäsi ym.

      Tottakai ihminen voi kääntyä mistä tahansa mihin tahansa vaikka joka päivä, ei sitä kukaan kiellä. En ole wicca, mutta pakana kuitenkin, ja minä en vaihtaisi takaisin kristinuskoon vaikka maksettaisiin! Toisin kuin kristityt, wiccat eivät tuomitse sinua kuolemaan jos päätätkin alkaa harjoittamaan toista uskontoa, jonka koet itsellesi sopivammaksi. Jokaisella on oikeus valita ja uskoa siihen mihin haluaa.

      Eikä siellä kirkon ovella kysellä että mihin uskot, julkinen rakennus se on ja sinne saa kuka vain mennä.

      • Kyselen vaan...

        Montako kristinuskosta pois kääntynyttä muuten Suomessa on, sanotaanko nyt viimeisen 150 vuoden aikana, tuomittu kuolemaan?


      • Sama00
        Kyselen vaan... kirjoitti:

        Montako kristinuskosta pois kääntynyttä muuten Suomessa on, sanotaanko nyt viimeisen 150 vuoden aikana, tuomittu kuolemaan?

        Ei aina kirjaimellisesti, kiitos ;)


    • Kristallikuu

      ...viitsinyt lukea tuota linkin sisältöä loppuun koska kyseisellä kirjoittajalla on täysin väärä kuva wiccasta. Wicca on täysiverinen uskonto jossa EI harjoiteta mustaa magiaa. Wicca EI OLE myöskään osa New Agea. Wicca perustuu esikristilisten uskontojen eri palasiin jotka Gerald Gardner kokosi uudeksi uskonnoksi. Gerald itse väitti että hänet oli initioitu erääseen säilyneeseen coveniin. En pidä kirkossa käyntiä kovin suotavana koska wicca ja kristinusko ovat aika erilaisia uskontoja. Varjojen Kirja on mikä tahansa kirja/lehtiö/vihko johon merkitään mm. loitsuja ynnä muuta tietoa.

    • lilylioneye

      juttu tuolla palstalla. Kyse on siis tällaisesta harvinaisesta asiasta kuin huumori, joka wiccojen keskuudessa ei tunnu olevan kovin suuressa huudossa.

      • luminara

        Tiedän erään kristityn jonka reaktiot on varmasti verrattavissa tällä palstalla ilmeneviin wiccojen reaktioihin, jos kyseessä olisi kristinusko eli kyllä sitä huumorintajua puuttuu muidenkin uskontojen edustajilta... Sitäpaitsi tuollainen on mielestäni osoitus aika oudosta huumorintajusta, eihän kukaan halua että hänen uskontoaan vähäötellään ja pilkataan julkisesti, vaikka se kuinka tapahtuisi huumorin hengessä.


      • lilylioneye
        luminara kirjoitti:

        Tiedän erään kristityn jonka reaktiot on varmasti verrattavissa tällä palstalla ilmeneviin wiccojen reaktioihin, jos kyseessä olisi kristinusko eli kyllä sitä huumorintajua puuttuu muidenkin uskontojen edustajilta... Sitäpaitsi tuollainen on mielestäni osoitus aika oudosta huumorintajusta, eihän kukaan halua että hänen uskontoaan vähäötellään ja pilkataan julkisesti, vaikka se kuinka tapahtuisi huumorin hengessä.

        muuten itsekin wicca. Kyllä tuo aluksi minuakin kyrpäisi, mutta kun hokasin homman nimen, alkoi naurattaa.


    • luminara

      toki varjojen kirjan voi tehdä itse (ja mielestäni itse tehty on aina parempi, silloin se on ainutlaatuinen) itse olen oikeastikin wicca (mitä se nyt ikinä tarkoittaa) ja vanhempani hyväksyvät sen täysin... Wiccasta voi vapaasti kääntyä kristityksi tai mihin tahansa uskontoon jos siltä tuntuu. ja miksei voisi käydä kirkossa, vaikka kuka tosiwicca sitä tekisi (paitsi jos joku sukulainen tms. on kutsunut juhliinsa) eivät kristitytkään varmasti wiccarituaaleihin halua itseään tunkea...

    • luminara

      tuosta laittamastasi linkistä... ei voi muuta sanoa kun no huh huh! mistähän tuokin kaveri on "tietonsa" onkinut... Pikaisen lukemisen jälkeen en löytänyt pienintäkään totuuden hippusta, pitäiskö lukea uudestaan en taida, sen verran pahaa teki lukea taas tuollast muka tietoa...

      • AROSUSI-09

        Jotenkin kävi mielessä,että vaivalla väännetty provo mutta kaipa tällaisia asenteita on oikeasti olemassa.Äijällä on aika kova taipumus tirkistelyyn tai suht. vilkas mielikuvitus:)Hjuumorilla tuollaiset kannattaa ottaa.Ei sentäs sanonut mitään pikkulasten syömisestä,vai oliko siinä jossain välissä?:D


      • hare
        AROSUSI-09 kirjoitti:

        Jotenkin kävi mielessä,että vaivalla väännetty provo mutta kaipa tällaisia asenteita on oikeasti olemassa.Äijällä on aika kova taipumus tirkistelyyn tai suht. vilkas mielikuvitus:)Hjuumorilla tuollaiset kannattaa ottaa.Ei sentäs sanonut mitään pikkulasten syömisestä,vai oliko siinä jossain välissä?:D

        Ja taisi eläinten uhraaminen ja hautakivien häpäisykin unohtua tuosta höpinästä:)

        Voe voe, jos tuo oli huumoria niin lähinnä se kyllä nosti hymyn sijaan irvistyksen naamalle :/


      • AROSUSI-09
        hare kirjoitti:

        Ja taisi eläinten uhraaminen ja hautakivien häpäisykin unohtua tuosta höpinästä:)

        Voe voe, jos tuo oli huumoria niin lähinnä se kyllä nosti hymyn sijaan irvistyksen naamalle :/

        vaikka tosissaankin olis kirjoitettu./Ei nyt jaksa käydä palstalla muistuttamassa näistä uhrauksista ja häpäisyistä.Liian hiki:)


      • Linkittelijä

      • AROSUSI-09

      • AROSUSI-09
        Linkittelijä kirjoitti:

        Alkuperäinen on tuolla:

        http://www.ilmatar.net/~np/opinions/noituus.html

        ja tuolla on lisää noita juttuja:

        http://www.ilmatar.net/~np/opinions/

        H.I.M sai noottia,kun joku teini oli tappanut itsensä kuunneltuaan bändin musiikkia,sitä ennen oli Judas Priest,sama juttu.../No joo.Myönnän,että on oikeasti olemassa ennakkoluuloja ja ahdasmielisyyttä:P Noitaroviot eivät koskaan lakkaa palamasta.Tai toivottavasti joskus.


      • luminara
        AROSUSI-09 kirjoitti:

        Jotenkin kävi mielessä,että vaivalla väännetty provo mutta kaipa tällaisia asenteita on oikeasti olemassa.Äijällä on aika kova taipumus tirkistelyyn tai suht. vilkas mielikuvitus:)Hjuumorilla tuollaiset kannattaa ottaa.Ei sentäs sanonut mitään pikkulasten syömisestä,vai oliko siinä jossain välissä?:D

        Huumorilla siihen kyllä itsekkin suhtauduin kun sitä toisen kerran luin ja ajatuksen kanssa... Oikeassa olet!


      • Rautatieharrastaja
        luminara kirjoitti:

        Huumorilla siihen kyllä itsekkin suhtauduin kun sitä toisen kerran luin ja ajatuksen kanssa... Oikeassa olet!

        Hitto kun meinasin revetä naurusta, mistäköhän tuokin on tietonsa hankkinut, siis tarkoitan ketjun aloittajaa. Olen pakana enkä ole päivääkään katunut, vanhemmat ovat ruvenneet urkkimaan siinä pelossa että olen muuttunut... Mutta kyllä siihenkin lääke löytyy kaikki tunnukset vaihtoon. täytyis vaihtaa nimimerkki enemmän palstalle sopivammaksi. Olen tässä kahden vaiheilla että lähdenkö mökille nauttimaan kuutamosta vai syysretkelle Haapamäelle rahatilanne vaikuttaa aikalailla päätökseeni. kuuntelen asiaan sopivia ehdotuksia että kumman valitsen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe