Muutto perheen kanssa USAAN

Sarianna33

Olemme jo pitkään mieheni kanssa haaveilleet suuresta elämänmuutoksesta. Suomessa olo tuntuu tylsälle ja harmaalle. Meitä houkuttaisi muuttaa USaan pidemmäksi aikaa. Olemme naimisissa ja meillä on kuusi vuotia poika. Olemme yrittäjiä ja kyllästyneet tekemään pitkää päivää.

Olemme kiinnostuneita sellaisesta alueesta USAssa, jossa
olisi alhaiset asumiskustannukset ja lapselle hyvät edellytykset opiskella.Voisiko joku USAssa pitkään lasten kanssa asunut kertoa meille kokemuksiaan ja mahdollisuuksia työskennellä Usassa.

Meillä on suunnitelma, että ensin matkustaisimme USAan ja etsisimme töitä paikan päältä ns. turistiviisumilla. Kuinka moni on löytänyt työpaikan tällä tavalla, vai kannattaako työnhaku aloittaa lähettämällä CV. esim. Suomalaisiin firmoihin Yhdysvalloissa.

Meitä kiinnostaa Californian alue, onko siellä kuinka kalliit vuokrat asunnoissa ja miten on tarvitseeko ostaa heti auto, vai onko helpompi liikkua julkisilla kulkuvälineillä ensin.

Mitä normaali elämiskustannukset ovat kuukaudessa ja miten olette hoitaneet sairausvakuutuksen ja mitä se jenkeissä maksaa.

108

39346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hus!

      Yhdysvalloissa ei kaivata laiskoja ja persaukisia suomalaisia. Pysykää siis suosiolla Suomen punikkionnelassanne.

      • suomipoika63563

        ole sinä hiljaa kateellinen suomalaisjuntti, suomessa ei kantta tehdä tytöä eikä maksaa veroja, kanttaa muutta jonnekin lämpimämpään jossa yrittäjyys ja työnteko kannattaa, pitäs ampoua pari ydinkärkeä sieltä usasta tänne suomeen !!!


    • aina voi

      Californiassa ovat maan kalleimmat asunnot. Luonnon katastroofit yleisia ja sen takia vakuutuset kallita. Turistiviisumilla ei saa mistaan toita. Californiassa ei parjaa ilman autoa. Jos olette kyllastyneet tekemaan pitkaa paivaa Suomessa, USA tulee olemaan varsinainen shokki, taalla sita vasta pitkaa paivaa tehdaan.
      Vakuutukset maksavat maltaita, mitaan sosiaaliturvaa ei ole koska ette ole maksaneet systeemiin.
      Ottakaa hyvat ihmiset asioista selvaa!

      • Sarianna33

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.


      • Sarianna33
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Meillä ei ole mitään tarkoitusta mennä laittomasti
        USAan, vaan saada sinne joko Green Card tai kunnon työluvat kummallekkin niin miehelleni kuin minullekkin. Työlupa on ehdoton edellytys.
        Turistiviisumia (90 pv) ajattelin käyttää aluksi sen takia, että sinä aikana voisimme vapaasti liikkua maassa ja tsekata työmahdollisuuksia.
        Meillä kummallakin on aika pitkä työkokemus ja kielitaitoa, minulla myös kansainvälisestä kaupankäynnistä, joten ajattelin aloittaa työhaun tekemällä kunnon enganninkielisen CV:n ja Cover Letterin, joita lähetän esim. Suomalaisiin firmoihin Yhdysvalloissa.

        Lisäksi,jos teillä on tiedossa hyviä linkkejä amerikkalaisista työpaikka-nettiosoitteista, niin olisin todella kiitollinen vinkeistä.


      • USAssa asunut

        USAssa tosiaan tehdään pidempää työpäivää kuin Suomessa. Kesäloma on 10 päivää - 2 viikkoa. Joululoma on 1 päivä eli 25.12.ja meikäläisenä Tapaninpäivänä jengi on jo heittänyt kuusen tienvarteen ja on takaisin sorvin ääressä.


      • hmmm
        Sarianna33 kirjoitti:

        Meillä ei ole mitään tarkoitusta mennä laittomasti
        USAan, vaan saada sinne joko Green Card tai kunnon työluvat kummallekkin niin miehelleni kuin minullekkin. Työlupa on ehdoton edellytys.
        Turistiviisumia (90 pv) ajattelin käyttää aluksi sen takia, että sinä aikana voisimme vapaasti liikkua maassa ja tsekata työmahdollisuuksia.
        Meillä kummallakin on aika pitkä työkokemus ja kielitaitoa, minulla myös kansainvälisestä kaupankäynnistä, joten ajattelin aloittaa työhaun tekemällä kunnon enganninkielisen CV:n ja Cover Letterin, joita lähetän esim. Suomalaisiin firmoihin Yhdysvalloissa.

        Lisäksi,jos teillä on tiedossa hyviä linkkejä amerikkalaisista työpaikka-nettiosoitteista, niin olisin todella kiitollinen vinkeistä.

        Suomalaisiin USAssa toimiviin firmoihin haetaan ensin Suomen päähän töihin, ja sieltä sitten firma lähettää USAan.

        H1B-viisumi vaatii jotain erikoisosaamista. Eli minkä alan erikoisosaaminen teillä on?

        Kyllähän sitä aina voi turistina hakea töitä, mutta ongelma on, että pitää olla todella vakuuttava tapaus, että työnantaja viitsii ruveta työluparumbaan, kun amerikkalaisen saa tuosta vaan taloon sisään. Työluvan eli viisumin saantikin kun kestää usein vuoden.


      • Amerikkalainen (melkein)
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Hei,

        Olen itse asunut USAssa, mutta minulla ei ole lapsia. Halusin vain tuosta tyo jutusta sanoa etta turisti viisumilla ei saa hakea toita (kuten jo aikaisemin tuolla mainittiin) tai saa kartkoituksen pahimassa tapauksessa.. eli pitaa hoitaa itsellesi Greencard joka antaa oikeuden tyoskennella. Ja se etta pitkat paivat ovat pitkia on todella totta. Sinulta uutena tyon tekijana odotetaan ainakin 25% enemman tyo tunteja ja energiaa hommien tekemiseen, jotta saat minkaan laista tukea tyopaikalta. California on tosiaan huono valinta ja juuri hinta tason takia. Asuin siella vuoden kunnes tapasin mieheni ja muutimme Oregoniin. Ihat lampinat kesat, mutta sateiset talvet..mukavaa silti. Kannattaa muuttaa jonnekkin suuren kaupungin laheisyyteen mikali haluat "kunnon" tyopaikan, mutta ei kuitenkaan liian lahelle ettei hinnat nouse. Itse asun Milwaukieassa 15-20 kilometrin paassa Portlandin keskustasta. Ihanaa seutua.

        Onnea kuitenkin yritykselle, mutta muistutan, alkaa missaan nimessa toivoko liikoja. Jos englantinne ei ole sujuvaa niin tyo ura USAssa alkaa luultavasti hampurilaisravintolassa tai jossain muussa ei niin vakavassa paikassa.

        Sellainen juttu viela, etta oletekko ottaneet huomioon poikanne? 6-vuotias siskonpoikani muutti mukanani tanne ikavan kotitilanteen takia, mutta 1,5 vuoden jalkeen paastin hanet kotiin kun ei vain elama lahtenyt rullaamaan..oli liian iso poika jo unohtaakseen. Ja liian sopivassa iassa itkemaan kavereiden ja serkkujen peraan. Eli olkaa tarkkoja.. tehkaa siita onnistunut kokeilu, alkaa pilatko kenenkaan elamaa. Ja alkaa myyko kaikkea suomessa pois! Jos jokin menee pieleen ja joudutte palaamaan (mihin on liian suuret mahdollisuudet) teilla ei ole mitaan kotona suomessa. USAssa menettaan kaiken aivan liian helpolla.:(

        Olkaa varovaisia ja onnea matkaan! Ilmoitelkaa tanne palstalle mita paatitte!

        Ja PS. muuttakaa aluksi vaikka jonnekkin tuttusi kulmille ja ehka voisit saada ensimmaisen tyokokemuksesi ystavasi firmassa..se auttaisi paljon oman elamasi rakentamisessa vaikka jossain muussa osavaltiossa!:)


      • USAssa asunut
        Amerikkalainen (melkein) kirjoitti:

        Hei,

        Olen itse asunut USAssa, mutta minulla ei ole lapsia. Halusin vain tuosta tyo jutusta sanoa etta turisti viisumilla ei saa hakea toita (kuten jo aikaisemin tuolla mainittiin) tai saa kartkoituksen pahimassa tapauksessa.. eli pitaa hoitaa itsellesi Greencard joka antaa oikeuden tyoskennella. Ja se etta pitkat paivat ovat pitkia on todella totta. Sinulta uutena tyon tekijana odotetaan ainakin 25% enemman tyo tunteja ja energiaa hommien tekemiseen, jotta saat minkaan laista tukea tyopaikalta. California on tosiaan huono valinta ja juuri hinta tason takia. Asuin siella vuoden kunnes tapasin mieheni ja muutimme Oregoniin. Ihat lampinat kesat, mutta sateiset talvet..mukavaa silti. Kannattaa muuttaa jonnekkin suuren kaupungin laheisyyteen mikali haluat "kunnon" tyopaikan, mutta ei kuitenkaan liian lahelle ettei hinnat nouse. Itse asun Milwaukieassa 15-20 kilometrin paassa Portlandin keskustasta. Ihanaa seutua.

        Onnea kuitenkin yritykselle, mutta muistutan, alkaa missaan nimessa toivoko liikoja. Jos englantinne ei ole sujuvaa niin tyo ura USAssa alkaa luultavasti hampurilaisravintolassa tai jossain muussa ei niin vakavassa paikassa.

        Sellainen juttu viela, etta oletekko ottaneet huomioon poikanne? 6-vuotias siskonpoikani muutti mukanani tanne ikavan kotitilanteen takia, mutta 1,5 vuoden jalkeen paastin hanet kotiin kun ei vain elama lahtenyt rullaamaan..oli liian iso poika jo unohtaakseen. Ja liian sopivassa iassa itkemaan kavereiden ja serkkujen peraan. Eli olkaa tarkkoja.. tehkaa siita onnistunut kokeilu, alkaa pilatko kenenkaan elamaa. Ja alkaa myyko kaikkea suomessa pois! Jos jokin menee pieleen ja joudutte palaamaan (mihin on liian suuret mahdollisuudet) teilla ei ole mitaan kotona suomessa. USAssa menettaan kaiken aivan liian helpolla.:(

        Olkaa varovaisia ja onnea matkaan! Ilmoitelkaa tanne palstalle mita paatitte!

        Ja PS. muuttakaa aluksi vaikka jonnekkin tuttusi kulmille ja ehka voisit saada ensimmaisen tyokokemuksesi ystavasi firmassa..se auttaisi paljon oman elamasi rakentamisessa vaikka jossain muussa osavaltiossa!:)

        Tuio on puppua, että green card pitäisi olla että voisi tehdä töitä. Green card on erittäin vaikea saada, ja vaatii pääasiassa usean vuoden asumisen maassa jollain työskentelyviisumilla. Eli on lähdettävä työviisumista liikkeelle, esim. H1B.

        Mutta muuten kirjoitat asiaa. Työnhaku turistiviisumilla voi pahimmassa tapauksessa johtaa 5-10 vuoden porttikieltoon USAan.


      • kertakaikkiaan
        USAssa asunut kirjoitti:

        USAssa tosiaan tehdään pidempää työpäivää kuin Suomessa. Kesäloma on 10 päivää - 2 viikkoa. Joululoma on 1 päivä eli 25.12.ja meikäläisenä Tapaninpäivänä jengi on jo heittänyt kuusen tienvarteen ja on takaisin sorvin ääressä.

        "Kesäloma on 10 päivää - 2 viikkoa"

        Ehkä sinulla, ei suinkaan kaikilla.

        Yksi päivä sitä paitsi riittää joulun kaltaisen pakkopullajuhlan viettämiseen vallan mainiosti.


      • Amerikkalainen(melkein)
        USAssa asunut kirjoitti:

        Tuio on puppua, että green card pitäisi olla että voisi tehdä töitä. Green card on erittäin vaikea saada, ja vaatii pääasiassa usean vuoden asumisen maassa jollain työskentelyviisumilla. Eli on lähdettävä työviisumista liikkeelle, esim. H1B.

        Mutta muuten kirjoitat asiaa. Työnhaku turistiviisumilla voi pahimmassa tapauksessa johtaa 5-10 vuoden porttikieltoon USAan.

        Joo ok..!:) Anteeksi virhe.. itse tulin USAn J1 viisumilla eli vaihto-oppilaana ja sain oleskelu luvan mentyani naimisiin. Eli kiitos korjauksesta..!:)


      • USAssa asunut
        Amerikkalainen(melkein) kirjoitti:

        Joo ok..!:) Anteeksi virhe.. itse tulin USAn J1 viisumilla eli vaihto-oppilaana ja sain oleskelu luvan mentyani naimisiin. Eli kiitos korjauksesta..!:)

        Sullako ei ollut J-1ssä sitä 2 vuoden poissaoloehtoa ennenkuin green cardia saa hakea? Minulla oli.


      • Amerikkalainen (melkein)
        USAssa asunut kirjoitti:

        Sullako ei ollut J-1ssä sitä 2 vuoden poissaoloehtoa ennenkuin green cardia saa hakea? Minulla oli.

        en itseasiassa tieda. Olin kotona Suomessa noin 8kk ennen kuin palasin USAn silloisen tulevan mieheni luokse. Sen jalkeen sain uuden viisumin ja sen mukana luvan tyoskennella, ja sitten myohemmin luvan jaada. Mieheni hoiti sita joten en kovin tarkkaan tieda.. kavin vain embassyssa hakemassa luvat ja haastetteluissa.


      • Barry.
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Texteistäsi päätellen suosittelisin pysymään Euroopassa!!! Matkustelkaa vaikka enemmän jos tylsyys iskee!


      • Season Holoday
        kertakaikkiaan kirjoitti:

        "Kesäloma on 10 päivää - 2 viikkoa"

        Ehkä sinulla, ei suinkaan kaikilla.

        Yksi päivä sitä paitsi riittää joulun kaltaisen pakkopullajuhlan viettämiseen vallan mainiosti.

        USAssa ihmiset ovat paljon uskovaisempia kuin Suomessa.

        Yhteiskunta vain tekee sen, ettei esim joulua keritä viettämään samalla hartaudella kuin Suomessa !


      • still-a-finn
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Hoitakaa sitten jo etukateen englanninkieliset toditukset: Veroista (3 vuotta), tuloista, vanhempienne kotipaikoista ja sosiaalitunnuksista, jopa vanhempienne syntymapaikoista, teidan varallisuudesta Suomessa tai ulkomailla, Syntymatosistukset. Nama tulivat ensi sijaisina muistoina. Ja muutamat todistukset pitaa notarisoida. Ja notraatit ovat varovaisia. Minun tapauksessani piti passi uusia suomen suurlahettilaan toimesta. Ja piti matkustaa sinne lahettilaan luokse.
        Ja kukaan ei palkkaa Suomalaista, vaikka olisi Green card. Laittomat meksikaanit hoitavat tyot puoli-ilmaiseksi.
        Ja taalla ei ole sosiaaliturvaa. Kun astut jalallasi laakariin, niin voit paatya maksamaan TUHANSIA. Suomessahan tama ei pida paikkaansa. Siella maksat perusmaksun ja tutkimukset ovat ilmaisia.
        Jos teilla on lapsia, he eivat saa menna kouluun ilman jenkkien sosiaaliturvatunnusta. Lisaksi joudutte ajokokeeseen, koska suomalainen latka on taalla laiton.
        Green card kasittely kestaa pitkaan. Minulla 2 vuotta. Ja ei saa matkustaa hakiessaan. Jos joku lahiomainen sairastuu tai muuta vastaavaa, ette voi poistua maasta.
        Ja, California on suurin piirtein kallein paikka asua Yhdysvalloissa. New York taitaa olla vahasen kalliimpi. California on niin tayteen asuttu, etta rikkaat ihmiset ostavat asunnon Arizonasta tai Nevadasta ja LENTAVAT yksityiskoneillaan tyopaikoilleen paivittain.
        Sitten Suomi ottaa teilta Kelakortit pois yhden vuoden oleskelun jalkeen. Mina olen hoitanut taman oleskelemalla Suomessa puolet vuodesta. Kaikki eivat voi tehda samoin.
        Niin etta asuminen taalla ei ole niin helppoa, kuin toivoisi.


      • Stewari
        Amerikkalainen (melkein) kirjoitti:

        Hei,

        Olen itse asunut USAssa, mutta minulla ei ole lapsia. Halusin vain tuosta tyo jutusta sanoa etta turisti viisumilla ei saa hakea toita (kuten jo aikaisemin tuolla mainittiin) tai saa kartkoituksen pahimassa tapauksessa.. eli pitaa hoitaa itsellesi Greencard joka antaa oikeuden tyoskennella. Ja se etta pitkat paivat ovat pitkia on todella totta. Sinulta uutena tyon tekijana odotetaan ainakin 25% enemman tyo tunteja ja energiaa hommien tekemiseen, jotta saat minkaan laista tukea tyopaikalta. California on tosiaan huono valinta ja juuri hinta tason takia. Asuin siella vuoden kunnes tapasin mieheni ja muutimme Oregoniin. Ihat lampinat kesat, mutta sateiset talvet..mukavaa silti. Kannattaa muuttaa jonnekkin suuren kaupungin laheisyyteen mikali haluat "kunnon" tyopaikan, mutta ei kuitenkaan liian lahelle ettei hinnat nouse. Itse asun Milwaukieassa 15-20 kilometrin paassa Portlandin keskustasta. Ihanaa seutua.

        Onnea kuitenkin yritykselle, mutta muistutan, alkaa missaan nimessa toivoko liikoja. Jos englantinne ei ole sujuvaa niin tyo ura USAssa alkaa luultavasti hampurilaisravintolassa tai jossain muussa ei niin vakavassa paikassa.

        Sellainen juttu viela, etta oletekko ottaneet huomioon poikanne? 6-vuotias siskonpoikani muutti mukanani tanne ikavan kotitilanteen takia, mutta 1,5 vuoden jalkeen paastin hanet kotiin kun ei vain elama lahtenyt rullaamaan..oli liian iso poika jo unohtaakseen. Ja liian sopivassa iassa itkemaan kavereiden ja serkkujen peraan. Eli olkaa tarkkoja.. tehkaa siita onnistunut kokeilu, alkaa pilatko kenenkaan elamaa. Ja alkaa myyko kaikkea suomessa pois! Jos jokin menee pieleen ja joudutte palaamaan (mihin on liian suuret mahdollisuudet) teilla ei ole mitaan kotona suomessa. USAssa menettaan kaiken aivan liian helpolla.:(

        Olkaa varovaisia ja onnea matkaan! Ilmoitelkaa tanne palstalle mita paatitte!

        Ja PS. muuttakaa aluksi vaikka jonnekkin tuttusi kulmille ja ehka voisit saada ensimmaisen tyokokemuksesi ystavasi firmassa..se auttaisi paljon oman elamasi rakentamisessa vaikka jossain muussa osavaltiossa!:)

        "turistiviisumilla ei saa hakea USA:ssa töitä"

        Höpö höpö, esim. Kaliforniassa on kolme miljoonaa meksikkolaista työssä, joilla ei ole edes turistiviisumia saatikka edes matkapassia. USA:n hyvinvointi peustuu vapauteen ja ns. harmaseen talouteen. Kapitalismi on siellä voittanut sosialismin.


      • menossa vasta
        Amerikkalainen (melkein) kirjoitti:

        Hei,

        Olen itse asunut USAssa, mutta minulla ei ole lapsia. Halusin vain tuosta tyo jutusta sanoa etta turisti viisumilla ei saa hakea toita (kuten jo aikaisemin tuolla mainittiin) tai saa kartkoituksen pahimassa tapauksessa.. eli pitaa hoitaa itsellesi Greencard joka antaa oikeuden tyoskennella. Ja se etta pitkat paivat ovat pitkia on todella totta. Sinulta uutena tyon tekijana odotetaan ainakin 25% enemman tyo tunteja ja energiaa hommien tekemiseen, jotta saat minkaan laista tukea tyopaikalta. California on tosiaan huono valinta ja juuri hinta tason takia. Asuin siella vuoden kunnes tapasin mieheni ja muutimme Oregoniin. Ihat lampinat kesat, mutta sateiset talvet..mukavaa silti. Kannattaa muuttaa jonnekkin suuren kaupungin laheisyyteen mikali haluat "kunnon" tyopaikan, mutta ei kuitenkaan liian lahelle ettei hinnat nouse. Itse asun Milwaukieassa 15-20 kilometrin paassa Portlandin keskustasta. Ihanaa seutua.

        Onnea kuitenkin yritykselle, mutta muistutan, alkaa missaan nimessa toivoko liikoja. Jos englantinne ei ole sujuvaa niin tyo ura USAssa alkaa luultavasti hampurilaisravintolassa tai jossain muussa ei niin vakavassa paikassa.

        Sellainen juttu viela, etta oletekko ottaneet huomioon poikanne? 6-vuotias siskonpoikani muutti mukanani tanne ikavan kotitilanteen takia, mutta 1,5 vuoden jalkeen paastin hanet kotiin kun ei vain elama lahtenyt rullaamaan..oli liian iso poika jo unohtaakseen. Ja liian sopivassa iassa itkemaan kavereiden ja serkkujen peraan. Eli olkaa tarkkoja.. tehkaa siita onnistunut kokeilu, alkaa pilatko kenenkaan elamaa. Ja alkaa myyko kaikkea suomessa pois! Jos jokin menee pieleen ja joudutte palaamaan (mihin on liian suuret mahdollisuudet) teilla ei ole mitaan kotona suomessa. USAssa menettaan kaiken aivan liian helpolla.:(

        Olkaa varovaisia ja onnea matkaan! Ilmoitelkaa tanne palstalle mita paatitte!

        Ja PS. muuttakaa aluksi vaikka jonnekkin tuttusi kulmille ja ehka voisit saada ensimmaisen tyokokemuksesi ystavasi firmassa..se auttaisi paljon oman elamasi rakentamisessa vaikka jossain muussa osavaltiossa!:)

        Hei!
        Ajattelin kysyä teiltä kun kerran olette usa:ssa asunut niin te varmasti osaatte minua meuvoa.
        Olen ystäväni kanssa muuttamassa yhdysvaltoihin. Voinko tehdä niin että lähden passilla etsin töitä ja työnantajan kanssa haen työviisumin?
        Vai pitääkö työviisumi olla ennen maahantuloa?
        Tiedätkö mistä minä saisin niitä hakulomakkeita suomessa ja siellä?Mitä vaatii väliaikainen asuminen yhdysvalloissa?

        Kiitos paljon jos vaivaudutte vastaamaan!!
        Ystävällisin terveisin
        Tanja


      • kanadalainen
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Ei siina mitaan pahaa ole...jos muuttaa.
        Elaminen on kallista joka paikassa.Mutta
        alussa ois viisasta vaan vuokrata asuntoa.
        Sitten on aikaa katsella ja keskustella
        paikallisten ihmisten kanssa ...ja sillai
        oppii mitka on hyvia ja huonoja hintoja.

        Mutta ei taloa voi ostaa alle 500.000 Dollaria
        kylla California on kallista ...ja kaunista myos.

        Jos on tuttuja...ois hyva kysella tyo olosuhteista.

        Menkaa lomalle....ja katselkaa ja kyselkaa
        ja sillai saa tunteen,etta tykkaako taikka ei.

        Jos on koulupapereita yms.todistuksia...kaantakaa
        ne Englannin kielelle ja hakekaa Lakiajajan allekirjoitus,etta todistaa ne on tosi juttuja.

        Toinen asia...usein Euroopan opiskeluja ei hyvaksyta taalla.Voi joutua menee uudestaan kouluun.Se ois ehka hyva ajatus.

        Miksi ei mene kouluun USA;N Suomi auttaa suomalaisia opiskelijoita ? Sillai oppii kielen.
        Oppii tuntee ihmisia ja nakee...jos tykkaa olla

        Mina asun Kanadassa ja ....olen toisella puolen
        rajaa...mutta hyva on kummassakin.

        California on lammin...ja kaunis...joten se ois
        varmaan ihan kiva.

        Eihan siella tartte olla koko ikaansa jos ei tahdo.Voi menna vaikka lyhyeksi ajaksi.


      • kanadalainen
        still-a-finn kirjoitti:

        Hoitakaa sitten jo etukateen englanninkieliset toditukset: Veroista (3 vuotta), tuloista, vanhempienne kotipaikoista ja sosiaalitunnuksista, jopa vanhempienne syntymapaikoista, teidan varallisuudesta Suomessa tai ulkomailla, Syntymatosistukset. Nama tulivat ensi sijaisina muistoina. Ja muutamat todistukset pitaa notarisoida. Ja notraatit ovat varovaisia. Minun tapauksessani piti passi uusia suomen suurlahettilaan toimesta. Ja piti matkustaa sinne lahettilaan luokse.
        Ja kukaan ei palkkaa Suomalaista, vaikka olisi Green card. Laittomat meksikaanit hoitavat tyot puoli-ilmaiseksi.
        Ja taalla ei ole sosiaaliturvaa. Kun astut jalallasi laakariin, niin voit paatya maksamaan TUHANSIA. Suomessahan tama ei pida paikkaansa. Siella maksat perusmaksun ja tutkimukset ovat ilmaisia.
        Jos teilla on lapsia, he eivat saa menna kouluun ilman jenkkien sosiaaliturvatunnusta. Lisaksi joudutte ajokokeeseen, koska suomalainen latka on taalla laiton.
        Green card kasittely kestaa pitkaan. Minulla 2 vuotta. Ja ei saa matkustaa hakiessaan. Jos joku lahiomainen sairastuu tai muuta vastaavaa, ette voi poistua maasta.
        Ja, California on suurin piirtein kallein paikka asua Yhdysvalloissa. New York taitaa olla vahasen kalliimpi. California on niin tayteen asuttu, etta rikkaat ihmiset ostavat asunnon Arizonasta tai Nevadasta ja LENTAVAT yksityiskoneillaan tyopaikoilleen paivittain.
        Sitten Suomi ottaa teilta Kelakortit pois yhden vuoden oleskelun jalkeen. Mina olen hoitanut taman oleskelemalla Suomessa puolet vuodesta. Kaikki eivat voi tehda samoin.
        Niin etta asuminen taalla ei ole niin helppoa, kuin toivoisi.

        Totta kirjoitti Still Finn.

        On monta paperia mitka pitaa tayttaa.
        Ja monta askelta ottaa,ennen kuin haaveet
        muuttuu todellisuudeksi.

        On ehdottoman tarkeeta,teilla on Terveys vakuutus.

        Kuten han sanoi...muuten ette voi lasta vieda
        laakarille taikka Sairaalaan.

        Kanadan systeemi on sama...mutta helpompi monin
        tavoin.Suomalaiset paperit ei merkkaa mitaan,kun
        menee vieraaseen maahan.

        Esim.Laakarit jotka opiskeli jossain muussa
        maassa,joutuu menee takaisin kouluun !

        Etta ehdotan...tulkaa lomalle taikka kouluun.
        Miettikaan tarkkaan kaikkia teidan mahdollisuuksia ja ehka kaikki selvii.

        Ottakaa selvaa onko Finnish Club in California.
        Taikka Suomalaisia Kirkkoja.He voi auttaa
        teita ymmartaa ne paperisodat jotka eteen tulee.

        Mutta....tehkaa paperityot Suomessa.Jos joku
        ne tekee USA;ssa ne laittaa teidan maksaa
        tuhansia dollareita.Sita ei kannata tehda.

        Tehkaa kaikki anomukset Suomessa ja kukaan ei
        teita huijaa.Suosittelen opiskelu juttua.

        Se antaa mahdollisuuden saada vaihtelua.Paasee
        Suomesta pois ja nakee jotain muutakin kuin
        omaa takapihaansa.Ei siina mitaan pahaa ole..
        etta haluaa menna muuallekin.Se on ihan kivaa
        jos voi menna.

        Toivon kaikki asiat selvii...


      • Pavl
        Sarianna33 kirjoitti:

        On aivan eri asia tehdä töitä vieraalle, kuin toimia yrittäjänä. Meistä kumpikin mieheni ja minä olemme tottuneet tekemään koko ikämme paljon töitä. Kysymys olikin siitä, että haluamme myydä yrityksemme ja kaiken omaisuutemme kotimaassa ja muuttaa Amerikkaan tekemään työtä vieraalle.

        Olemme yrittäjinä kestäneet kaikenlaista, joten en usko, että USA nyt mikään shokki meille olisi.
        Lisäksi meillä on omaisuutta mitä myydä. Jos California on kallis kaupunki asua, niin sitten varmaan harkitsemme jotain muuta paikkaa. Tietty sen mukaan mistä töitä saa. Hallitsen kielen hyvin ja olen aiemminkin asunut ja opiskellut ulkomailla. Lisäksi useimmat ystäväni asuvat tällä hetkellä ulkomailla, joskaan heillä ei ole lapsia. Olen pienestä pitäen ollut pärjääjä- tyyppi, enkä lannistu pienestä, joten mikään mahdottomuus muuttaminen USAan ei mielestäni ole.
        Joskin, etenemme asiassa maltillisesti niin, että toinen meistä lähtee paikan päälle ensin. Voi olla, että myös lomailemme sukulaisteni luona ja vierailemme eri osavaltioissa.

        Katsoin Suomessa ohjelman, jossa kyllä kerrottiin millaista pahimmillaan elämä jenkeissä on. En odota mitään ruusuista alkua. Pikemminkin olen realistinen ihminen. Suomalainen naisystäväni asuu Floridassa ja työskentelee yrittäjänä siellä. Lisäksi minulla sukulaisia Jenkeissä,asuneet siellä jo vuosikymmeniä, jotka ovat kertoneet millaista eläminen siellä on.
        Ajattelinkin kirjoittaa tänne sen takia, että saisin myös muiden mielipiteitä kuin tuttujeni, jotka kyllä kannustavat meidän perhettä.

        Yrittäkää ihmeessä jos vain jotenkin konkreettisesti onnistutte,onhan Suomesta ja Venäjältäkin tuhansia mennyt aikoinaan ja pärjänneet,sekä että omaavat paremman elintason eläkkeellä kun meikäläiset,Suomessa kaikkihommat tyssää liianpieneen väestö määrään ja markkinoiden pienuuteen,tosin mielestäni Usan
        maahantulo ja oleskelu lait jotain ihan omaa
        luokkaansa,aivan kuin sinne ei haluttaisi ketään
        tai sieltä päästää ketään,anyway,minullakin on
        ollut vähän sama mielessäni jo jonkin aikaan,mutta jos jonnekkin allekirjoittanut suuntaa usassa se osavaltio on Texas-paras ja vahvin,omintakeisin Usa-State
        God Bless y'l


      • meksikolainen
        Stewari kirjoitti:

        "turistiviisumilla ei saa hakea USA:ssa töitä"

        Höpö höpö, esim. Kaliforniassa on kolme miljoonaa meksikkolaista työssä, joilla ei ole edes turistiviisumia saatikka edes matkapassia. USA:n hyvinvointi peustuu vapauteen ja ns. harmaseen talouteen. Kapitalismi on siellä voittanut sosialismin.

        laadukkaita toita ne meksikolaiset tekevat? Hyvahan jos tienaa 700vko, kun tyoskentelee noin 80h/vko...


    • Suomalainen!

      Ensinnakaan California ei ole kaupunki vaan osavaltio! Ja siella myos maan kalleimmat kaupungit. Toita ette tosiaan voi saada turistiviisumilla mitenkaan, siita seuraa todennakoisimmin karkoitus maasta loppuelamaksi. Toita tuskin irtoaa myoskaan lahettamalla cv:ta suomalaisiin yhtioihin, joku sanoikin, etta niista lahetetaan tyontekijat Suomesta L tai H tyyppisella viisumilla, joka voimassa 3-5 vuotta yleensa. Miksette osallistuisi greencardien arvontaan, itse en niista osaa sanoa mitaan, talla ja USA palstalla on keskusteltu niista paljon.


      Miksi USA houkuttaa teita niin paljon? Taalla tosiaan ei ole mitaan sosiaaliturvaa ja lomaa on n. 2 viikkoa vuosi ensimmaisten vuosien ajan. Lapsilisia ei ole ei myoskaan aitiyslomia tai viela vahemman isyyslomia. Naiset vie 5 viikkoisensa hoitoon jos haluavat pitaa tyopaikkansa. USA:ssa pitaa tienata todellakin riittavasti, jotta elama olisi turvallista. Vakuutukset ja hyvat koulut ym maksaa. Ja asuminen myos kallista, vaikka talot esim. halvempia kuin Suomessa. Suomessa on myos yleisesti paljon turvallisempaa.

      Joku kirjoittikin, etta kannattaa todella harkita ennenkuin alkaa omaisuuttaan myymaan, mitas jos se arki ei olekaan niin auvoista. Myos englantia on osattava enemman kuin "ihan hyvin" parjatakseen.

      Joskus se elama vaan on tylsaa ja harmaata, myos taalla USA:ssa usko pois.Taman viestin ei ollut tarkoitus lannistaa vaan kerrata realiteetteja.

      • janna1

        muistakaa ulkomaille muuttajat että arki on arkea joka maassa!


      • meikä-poika

        Kysyn vaan että kuinkas itse olet onnistunut amerikoihin aikanasi pääsemään? Munan vartta vai säärtä pitkin??
        Jos siellä on kaikki niin p:stä niin kuinkas vielä siellä mätänet?


      • pojuseni
        meikä-poika kirjoitti:

        Kysyn vaan että kuinkas itse olet onnistunut amerikoihin aikanasi pääsemään? Munan vartta vai säärtä pitkin??
        Jos siellä on kaikki niin p:stä niin kuinkas vielä siellä mätänet?

        Amerikan Suomalainen teki vain tiettäväksi kuinka asiat todellisuudessa ovat, ei siis mitään asiatonta mollausta.
        Se, kuinka hän Amerikkaan pääsi, ei kuulu asiaan.
        Suomessa asuvien pitäisi jo tietää, ettei Euroopan maiden kaltaista sosiaaliturvaa ole kaikkialla. Esimerkiksi kahden viikon kesäloma on maailmassa yleisempi kuin viiden viikon.


      • still-a-finn
        meikä-poika kirjoitti:

        Kysyn vaan että kuinkas itse olet onnistunut amerikoihin aikanasi pääsemään? Munan vartta vai säärtä pitkin??
        Jos siellä on kaikki niin p:stä niin kuinkas vielä siellä mätänet?

        Me, jotka jo asumme taalla vain haluamme selvittaa, ettei tama maa ole mikaan helppo paikka elaa. Sosiaaliturvaa ei ole, tyopaivat ovat pitkia jne. Jos hammassarky iske, niin iskee myos kaipuu kotimaahan. On halvempaa LENTAA Suomeen hammaslaakariin, kun tehda hammasremontti taalla. Kukas niin rikas on?
        Ja se tyoluvan/greencardin saaminen on vaikeaa, tai ainakin kestaa pitkaan. Paljon paperityota ja notarisointeja . . . Ja green cardiin uppoaa 3000 $ helposti. Kaikki maksaa taalla.
        Ehka romanttiset elokuvat "maan raivaajista" ovat tehneet ruusuisen kuvan Yhdysvalloista. Tilaa OLI, maata OLI . . . Nyt eletaan tayteen ahdetussa maassa eika taalla ole tilaa oikein edes paikallisille. Lisaksi laittomat meksikolaiset tekevat puoli-ilmaiseksi tyonsa, joten veroja maksava asukki tuskin saa mitaan tyota taalla. Niin, ja kaksoisverotus viela. Suomi verottaa teita lopun ikanne ja sitten takalaiset verot siihen paalle.


      • K. A. Nukki
        still-a-finn kirjoitti:

        Me, jotka jo asumme taalla vain haluamme selvittaa, ettei tama maa ole mikaan helppo paikka elaa. Sosiaaliturvaa ei ole, tyopaivat ovat pitkia jne. Jos hammassarky iske, niin iskee myos kaipuu kotimaahan. On halvempaa LENTAA Suomeen hammaslaakariin, kun tehda hammasremontti taalla. Kukas niin rikas on?
        Ja se tyoluvan/greencardin saaminen on vaikeaa, tai ainakin kestaa pitkaan. Paljon paperityota ja notarisointeja . . . Ja green cardiin uppoaa 3000 $ helposti. Kaikki maksaa taalla.
        Ehka romanttiset elokuvat "maan raivaajista" ovat tehneet ruusuisen kuvan Yhdysvalloista. Tilaa OLI, maata OLI . . . Nyt eletaan tayteen ahdetussa maassa eika taalla ole tilaa oikein edes paikallisille. Lisaksi laittomat meksikolaiset tekevat puoli-ilmaiseksi tyonsa, joten veroja maksava asukki tuskin saa mitaan tyota taalla. Niin, ja kaksoisverotus viela. Suomi verottaa teita lopun ikanne ja sitten takalaiset verot siihen paalle.

        Minä ainakin maksan veroja vain yhteen maahan.


      • still-a-finn
        K. A. Nukki kirjoitti:

        Minä ainakin maksan veroja vain yhteen maahan.

        Tosi on. Joskin Suomessa sanottiin, etta periaatteessa vain valtio, jossa asut saa verottaa. Kaskivat minut ottamaan yhteytta takalaiseen verovirastoon. Kun sen tein, takalaiset sanoivat, etta mene kertomaan stoorisi Suomessa.


      • maksat Suomeen
        still-a-finn kirjoitti:

        Tosi on. Joskin Suomessa sanottiin, etta periaatteessa vain valtio, jossa asut saa verottaa. Kaskivat minut ottamaan yhteytta takalaiseen verovirastoon. Kun sen tein, takalaiset sanoivat, etta mene kertomaan stoorisi Suomessa.

        veroa? Asuinmaa verottaa, ja se on ok. Luulen, että sinua petetään raskaasti.


      • edelliseen
        maksat Suomeen kirjoitti:

        veroa? Asuinmaa verottaa, ja se on ok. Luulen, että sinua petetään raskaasti.

        Jos maksat veroa Suomeen, sen veron saat luultavasti laittaa vähennykseksi USAn verotuksessa. Jujun nimi on ainakin Kanadassa: Foreign tax credit. Sinulla pitää olla todisteet Suomeen maksamistasi veroista. Homma pätee vain, jos Suomen ja USAn välillä on sopimus kaksinkertaisen verotuksen estämisestä.


      • vieläkin
        edelliseen kirjoitti:

        Jos maksat veroa Suomeen, sen veron saat luultavasti laittaa vähennykseksi USAn verotuksessa. Jujun nimi on ainakin Kanadassa: Foreign tax credit. Sinulla pitää olla todisteet Suomeen maksamistasi veroista. Homma pätee vain, jos Suomen ja USAn välillä on sopimus kaksinkertaisen verotuksen estämisestä.

        http://www.treasury.gov/press/releases/reports/js4298_attachment_finnishprotocol06.pdf#search="Double taxation agreement between usa and finland "

        Melkomoista kapulakieltä. Netistä löytyy lisää sanoilla: united states double taxation.

        usa double taxation prevention treaties.

        Jos et löydä vastausta netistä, soita Suomen konsulaattiin/suurlähetystöön. Asiasi vaikuttaa erikoiselta.


      • still-a-finn
        maksat Suomeen kirjoitti:

        veroa? Asuinmaa verottaa, ja se on ok. Luulen, että sinua petetään raskaasti.

        Nain vain on. Eika minulla ole varaa nyt menna Suomeen valittamaan.


      • still-a-finn
        maksat Suomeen kirjoitti:

        veroa? Asuinmaa verottaa, ja se on ok. Luulen, että sinua petetään raskaasti.

        Siis keinon valttaa tama tajuton veron maksu. Tuloni eivat ole korkeat. Itseasiassa olen elakelainen. Suomeen maksan 30% veroja ja Yhdysvalloille 12 %. Ei jaa paljoa kateen.


      • K.A.Nukki
        still-a-finn kirjoitti:

        Siis keinon valttaa tama tajuton veron maksu. Tuloni eivat ole korkeat. Itseasiassa olen elakelainen. Suomeen maksan 30% veroja ja Yhdysvalloille 12 %. Ei jaa paljoa kateen.

        Soita Suomen konsulaattiin tai suurlähetystöön ja kysy, ovatko Suomi ja USA solmineet keskenään kaksoisverotuksen kieltävän sopimuksen. Jos ovat, pyydä kopio sopimuksesta, että voit näyttää sen USAn veroviranomaisille.

        Kaksoisverotuksen kieltämisestä keskenään sopineiden valtioiden verotuskäytäntö toimii näin: Veronmaksaja toimittaa asuinmaansa veroviranomaisille veroilmoituksen teon yhteydessä todistukset toisesta maasta saamistaan tuloista ja niistä ko. maahan maksamistaan veroista. Verottaja ei sitten verota tuloista toiseen kertaan.
        Jos Suomi ja USA eivät ole yhteisellä sopimuksella kieltäneet kaksoisverotusta, joudut sitä maksamaan.
        Näitä sopimuksia tehdään kaiken aikaa eri valtioiden välillä, joten ajan tasalla pysyäksesi soita ainakin kerran vuodessa Suomen konsulaattiin tai suurlähetystöön. Onnea!


      • still-a-finn
        maksat Suomeen kirjoitti:

        veroa? Asuinmaa verottaa, ja se on ok. Luulen, että sinua petetään raskaasti.

        Olen onkinut tietoa verovirastolta Suomessa ja suomen suurlahetystosta USAssa. Olen saanut ymparipyoreita vastauksia - en suoria ohjeita, kuinka menetella. Olisitko niin kiltti, etta neuvoisit minua. :)


      • still-a-finn
        K. A. Nukki kirjoitti:

        Minä ainakin maksan veroja vain yhteen maahan.

        Ottaisin mielihyvin infoa vastaan tasta asiasta. :) Jos siis haluat auttaa.


      • nj
        still-a-finn kirjoitti:

        Olen onkinut tietoa verovirastolta Suomessa ja suomen suurlahetystosta USAssa. Olen saanut ymparipyoreita vastauksia - en suoria ohjeita, kuinka menetella. Olisitko niin kiltti, etta neuvoisit minua. :)

        usalla ja suomella on sopimus, soitin aikoinaan ihan suomen verovirastoon.. jokainen tapaus toki omansa, mutta veroa maksetaan sinne missä maassa palkkaa saadaan, omaisuus ja kiinteistöt jne suomessa sitten eri asia


      • Se on niin väärin
        edelliseen kirjoitti:

        Jos maksat veroa Suomeen, sen veron saat luultavasti laittaa vähennykseksi USAn verotuksessa. Jujun nimi on ainakin Kanadassa: Foreign tax credit. Sinulla pitää olla todisteet Suomeen maksamistasi veroista. Homma pätee vain, jos Suomen ja USAn välillä on sopimus kaksinkertaisen verotuksen estämisestä.

        Kaksoisverotus on ihan tosiasiaa..minulle kylläkin vasta eläkeiässä..Saan eläkettä suomesta, josta suomi veroittaa osansa, mutta minun on se tulo ilmoitettava täällä veropapereissani, joka nostaa samalla verotettavaa tuloani täällä..Lainmukaan kaksoisveroitusta ei pitäisi olla, mutta tälläkeinoin se vaan hoituu pakostakin..Ilmoittamatta ei voi jättää, koska pohjoismaat ja usa -canadalla on yhteis-sopimus laki.
        Kaikki tulosi ovat saatavilla heille..


    • Sarianna33

      Todella paljon on tullut hyviä ja viisaita kommentteja tänne palstalle, kiitos tähän astisille vastaajille.

      Päätimme mieheni kanssa, että mietimme tarkkaan lähdön hyvät ja huonot puolet.

      Voisiko joku Suomesta USAAN muuttanut kertoa omakohtaisia kokemuksia kuinka on päätynyt asumaan USAAn aikanaan ja miten lähtö on onnistunut.

      Meitä todella kiinnostaa muuttaa ulkomaille, minua varsinkin on kiinnostanut jo monta vuotta. Meitä ei huoleta, että ulkomailla ei makseta lapsilisiä ym. etuja, mutta toki jos meidän perheestä joku sairastuu, niin se kyllä mietityttää, että miten sit käy, jos esim. joutuu johonkin onnettomuuteen.

      Lepsellemme haluaisimme tarjota mahdollisimman kansainvälisen koulutuksen. Hän on luonteeltaan erittäin sopeutuvainen. Uskon, että hänen olisi meistä helpointa sopeutua uuteen ympäristöön.
      Mieheni sopeutuminen mietityttää eniten, sillä hän on ikänsä tehnyt töitä omassa perheyrityksessä pienellä paikkakunnalla, joten tiedän, että aluksi kyllä vaikeuksia sopeutua uuteen maahan ja kulttuuriin tulisi olemaan.

      Hyvä, kun joku valaisi minulle, että turistiviisumin aikana ei saa hakea töitä.

      Mietin sitä, että jos minä menisin ensin, esim. opiskelemaan Usaan. Mihinkään lottoarvontaan en luota, sillä minulla ei kyllä todellakaan ole onnea lotossa.

      Viihdyn tähän aikaan vuodesta Suomessa, kun on aurinkoista ja luonto vehreimmillään, mutta talvi, kun tulee ja kauheat pakkaset, niin se ei houkuta yhtään.

      • USAssa asunut

        www.expatrium.fi:ssä on useita usassa asuvia, ja jos selaat vanhoja viestiketjuja, siellä on paljon juttua viisumeista ja työnhausta.

        Pakkasta ja kylmää piisaa kyllä usassakin, itse asuin Wisconsinissa, ja parhaimmillaan oli kylmempi kuin Etelä-Suomessa. Näissä kylmissä ja lumisissa osavaltioissa (Wisconsin, Minnesota, Michigan) on kyllä sitten USAn parhaat julkiset koulut, eli siellä saattaa saada lapsensa ilmaiseksi koulutettua paremmin kuin kalliilla rahalla jossain Losissa.


      • Australiaan?

        Täällä ei elämä ole harmaata, työtä löytyy, ja olo on aina kuin olisi lomalla, vaikka siinä ohessa paiskisi töitäkin. Sosiaaliturvaakaan ei nykyinen hallitus ihan kokonaan vielä ole onnistunut tuhoamaan. En tiedä paljoa USA:sta, mutta Australiaan mahtuisi suomalaisia. Aksentillisellakin englannilla pärjää. Valtion koulut ovat suht ilmaisia, ja lapsellanne olisi tosi kansainvälistä seuraa. Täällä on paljon siirtolaisia, monenvärisiä, monenlaista aksenttia.


      • Omppu

        Itse päädyin USAhan alunperin tohtoriopiskelujen jälkeen kokeilumielessä J1-viisumilla. Parin vuoden jälkeen viisumi vaihtui H1:ksi ja samalla palkka kaksinkertaistui. Nyt pitäisi päättää, joko riittää vai vaihtaisiko greencardiin ja jäädä vielä pidemmäksi aikaa. Hommat ovat sinänsä mielenkiintoisia, ja matkustelemaankin pääsee ympäri maailmaa jos siltä tuntuu.

        Kyllähän kaikenlaista usa-valittajaa löytyy, mutta ainakin minulla on kunnon palkka, pitkät lomat, mielenkiintoinen työ, jne. Miksipä en siis jatkaisi nykyisissä hommissani...


      • postdoc
        Omppu kirjoitti:

        Itse päädyin USAhan alunperin tohtoriopiskelujen jälkeen kokeilumielessä J1-viisumilla. Parin vuoden jälkeen viisumi vaihtui H1:ksi ja samalla palkka kaksinkertaistui. Nyt pitäisi päättää, joko riittää vai vaihtaisiko greencardiin ja jäädä vielä pidemmäksi aikaa. Hommat ovat sinänsä mielenkiintoisia, ja matkustelemaankin pääsee ympäri maailmaa jos siltä tuntuu.

        Kyllähän kaikenlaista usa-valittajaa löytyy, mutta ainakin minulla on kunnon palkka, pitkät lomat, mielenkiintoinen työ, jne. Miksipä en siis jatkaisi nykyisissä hommissani...

        Itse saavuin juuri Kaliforniaan. Olen postdoc.
        Jatkoitko samassa mestassa vai etsitkö jotain muuta duunia?


      • still-a-finn

        Kylla ihmist loytavat siippansa joskus ihmeellisella tavalla. Ja toiselta puolen maailmaa. Ja on luonnollista haluta pois ymparistosta, josta ei pida. Olen asunut Italiassa ja nyt USAssa. Vaikka elama ulkomailla on joskus vaikeaa (sosiaaliturva), niin kylla sydantaan kannattaa surata kiven navalle asti.


    • Amerikkailaine (melkein)

      Heips,

      elikkas virheeni greencardista korjattiin tuossa joka vastattiin edelliseen viestiini..lueppa se niin saat oikeaa informaatiota!:) Anteeksi virheeni!

    • olette

      liikenteessä.Taitaisi olla Kanada turvallisempi
      vaihtoehto noilla kriteereillä Pohjois-Amerikassa,tietenkään siellä ei palmut heilu niin
      kuin amerikkalaisissa TV-sarjoissa,mutta maassa on toimiva sosiaaliturva ja erinomainen koulutusjärjestelmä lapsenne kannalta

      • Masa.

        edes kutsua sosiaaliturvaksi? Mahdollisesti se on enemmänkin köyhäinhoitoa.
        Kanadaan verrattuna USAssa saa tuplapalkan pienemmällä verotuksella, jolla voi sitten itse valita kuinka hyvän sairausvakuutuksen haluaa. Myöskin sulla on vapaus olla hankkimatta sairausvakuutusta, jos miellät sellaisen olevat turha.
        Suomessa ja muissakin sosialisti maassa sinut on pakotettu maksamaan kyseiset maksut ja tyytymään siihen palvelutasoon mikä annetaan. Vaihtoehtona Suomessa on tietenkin mahdollisuus maksaa toiseen kertaan lääkäripalveluista yksityislääkärille jos on tyytymätön kunnalliseen hoitoon.


      • minimipalkat
        Masa. kirjoitti:

        edes kutsua sosiaaliturvaksi? Mahdollisesti se on enemmänkin köyhäinhoitoa.
        Kanadaan verrattuna USAssa saa tuplapalkan pienemmällä verotuksella, jolla voi sitten itse valita kuinka hyvän sairausvakuutuksen haluaa. Myöskin sulla on vapaus olla hankkimatta sairausvakuutusta, jos miellät sellaisen olevat turha.
        Suomessa ja muissakin sosialisti maassa sinut on pakotettu maksamaan kyseiset maksut ja tyytymään siihen palvelutasoon mikä annetaan. Vaihtoehtona Suomessa on tietenkin mahdollisuus maksaa toiseen kertaan lääkäripalveluista yksityislääkärille jos on tyytymätön kunnalliseen hoitoon.

        http://www.dol.gov/esa/minwage/america.htm


      • minimipalkat
        Masa. kirjoitti:

        edes kutsua sosiaaliturvaksi? Mahdollisesti se on enemmänkin köyhäinhoitoa.
        Kanadaan verrattuna USAssa saa tuplapalkan pienemmällä verotuksella, jolla voi sitten itse valita kuinka hyvän sairausvakuutuksen haluaa. Myöskin sulla on vapaus olla hankkimatta sairausvakuutusta, jos miellät sellaisen olevat turha.
        Suomessa ja muissakin sosialisti maassa sinut on pakotettu maksamaan kyseiset maksut ja tyytymään siihen palvelutasoon mikä annetaan. Vaihtoehtona Suomessa on tietenkin mahdollisuus maksaa toiseen kertaan lääkäripalveluista yksityislääkärille jos on tyytymätön kunnalliseen hoitoon.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wages_in_Canada


      • converter
        Masa. kirjoitti:

        edes kutsua sosiaaliturvaksi? Mahdollisesti se on enemmänkin köyhäinhoitoa.
        Kanadaan verrattuna USAssa saa tuplapalkan pienemmällä verotuksella, jolla voi sitten itse valita kuinka hyvän sairausvakuutuksen haluaa. Myöskin sulla on vapaus olla hankkimatta sairausvakuutusta, jos miellät sellaisen olevat turha.
        Suomessa ja muissakin sosialisti maassa sinut on pakotettu maksamaan kyseiset maksut ja tyytymään siihen palvelutasoon mikä annetaan. Vaihtoehtona Suomessa on tietenkin mahdollisuus maksaa toiseen kertaan lääkäripalveluista yksityislääkärille jos on tyytymätön kunnalliseen hoitoon.

        http://www.xe.com/ucc/


      • - & -
        minimipalkat kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wages_in_Canada

        Kiinnostavat linkit. Pikaisella silmäyksellä minimipalkat karkeasti samassa haarukassa. Toisaalta työajan pituus ja vuosilomat ovat eri asia kuin mihin Suomessa on totuttu.

        Seuraavaksi oleellinen kysymys on yleiset elinkustannukset, asunto, liikkuminen ja terveydenhoito jne. Eli, todellinen ostovoima kaikkien pakollistan kulujen jälkeen.

        Veronmaksajain keskusliiton taulukon mukaan keskituloisen palkansaajan tuloveroprosentti vuonna 2005 / vuositulot 30600€ vuosi -> 2250€ / kk, ohessa joitakin esimerkkejä:

        - Sveitsi 13.4%
        - USA 22.1%
        - Australia 24.1%
        - Kanada 27.4%
        - Ranska 30.9%
        - Suomi 31.5%
        - Saksa 38.5%
        - Belgia 39.6% -> Vertailtujen maiden jubosija.

        Tietysti "täydellinen ja ideaali kombonaatio" on se mikä kullekin hänen olosuhteissaan tuntuu parhaalta ja sopivammalta. Olosuhteita ja mieltymyksiä on monia.


      • Masa.
        - & - kirjoitti:

        Kiinnostavat linkit. Pikaisella silmäyksellä minimipalkat karkeasti samassa haarukassa. Toisaalta työajan pituus ja vuosilomat ovat eri asia kuin mihin Suomessa on totuttu.

        Seuraavaksi oleellinen kysymys on yleiset elinkustannukset, asunto, liikkuminen ja terveydenhoito jne. Eli, todellinen ostovoima kaikkien pakollistan kulujen jälkeen.

        Veronmaksajain keskusliiton taulukon mukaan keskituloisen palkansaajan tuloveroprosentti vuonna 2005 / vuositulot 30600€ vuosi -> 2250€ / kk, ohessa joitakin esimerkkejä:

        - Sveitsi 13.4%
        - USA 22.1%
        - Australia 24.1%
        - Kanada 27.4%
        - Ranska 30.9%
        - Suomi 31.5%
        - Saksa 38.5%
        - Belgia 39.6% -> Vertailtujen maiden jubosija.

        Tietysti "täydellinen ja ideaali kombonaatio" on se mikä kullekin hänen olosuhteissaan tuntuu parhaalta ja sopivammalta. Olosuhteita ja mieltymyksiä on monia.

        että ALV on Suomessa todella korkea verrattuna USAn ja myöskin tuotteiden hinnat ovat korkeammat suomessa.


      • sanoivat rengit
        Masa. kirjoitti:

        edes kutsua sosiaaliturvaksi? Mahdollisesti se on enemmänkin köyhäinhoitoa.
        Kanadaan verrattuna USAssa saa tuplapalkan pienemmällä verotuksella, jolla voi sitten itse valita kuinka hyvän sairausvakuutuksen haluaa. Myöskin sulla on vapaus olla hankkimatta sairausvakuutusta, jos miellät sellaisen olevat turha.
        Suomessa ja muissakin sosialisti maassa sinut on pakotettu maksamaan kyseiset maksut ja tyytymään siihen palvelutasoon mikä annetaan. Vaihtoehtona Suomessa on tietenkin mahdollisuus maksaa toiseen kertaan lääkäripalveluista yksityislääkärille jos on tyytymätön kunnalliseen hoitoon.

        Muutama viikko sitten kun öljyn hinta nousi, oli USAn panttilainaamoissa vilskettä. Tavaroitaan panttilainaamoihin vieviltä TV-reportteri kyseli miksi he omaisuuttaan panttiin vievät.
        "Että pystyn ostamaan bensaa työmatkoja varten," oli yleisin vastaus.
        Kanadassa useimmat pärjäävät mukavasti palkallaan. Miksi tuplapalkalla ja pienemmällä verotuksella pärjää heikosti USAssa?


      • Masa.
        sanoivat rengit kirjoitti:

        Muutama viikko sitten kun öljyn hinta nousi, oli USAn panttilainaamoissa vilskettä. Tavaroitaan panttilainaamoihin vieviltä TV-reportteri kyseli miksi he omaisuuttaan panttiin vievät.
        "Että pystyn ostamaan bensaa työmatkoja varten," oli yleisin vastaus.
        Kanadassa useimmat pärjäävät mukavasti palkallaan. Miksi tuplapalkalla ja pienemmällä verotuksella pärjää heikosti USAssa?

        USAssakin, mutta tuokin juttusi kertoo että siellä ei jaeta rahaa loiseläjille niin helpolla kuin Suomessa.
        Miksi kaikki tälläkin palstalla vertaa USAn minimipalkkausta ja sosiaalitukiaisia?
        USAhan mennään töitä tekemään eikä loisimaan. Jos sulla ei ole hyvää ammattitaitoa niin pysy suomessa, mutta jos olet ammattilainen alallasi, niin elämäsi on paljon makeampi USAssa.


      • - & -
        Masa. kirjoitti:

        USAssakin, mutta tuokin juttusi kertoo että siellä ei jaeta rahaa loiseläjille niin helpolla kuin Suomessa.
        Miksi kaikki tälläkin palstalla vertaa USAn minimipalkkausta ja sosiaalitukiaisia?
        USAhan mennään töitä tekemään eikä loisimaan. Jos sulla ei ole hyvää ammattitaitoa niin pysy suomessa, mutta jos olet ammattilainen alallasi, niin elämäsi on paljon makeampi USAssa.

        Luonnollisestikin on monta tapaa suhtautua elämään ja sen arvottamiseen ja jokainen valitsee oman tiensä niin kauan kuin valinnanvapaus on olemassa.

        Toisaalta, elämässä ei voi milloinkaan tietää onko nykyinen mahdollisesti hyvin kovallakin ponnistuksella aikaansaatu elämäntilanne sellainen myös huomenna. Joskus tilanne voi räjähtää yhdessä yössä.

        Ajatellaan vaikkapa Enron-skandaalia. Moni näki koko uransa, omaisuutensa, tulevan jo säästetyn eläkkeen ja elämäntyönsä valuvan kuin tuhka tuuleen > omaisuus pakkomyytynä ja puilla paljailla, nuoruus ja hyvä terveys jo takana.

        Pitäisikö heitä kutsua halveksivasti luusereiksi
        ja loiseläjiksi? Tai henkilö joka vie omaisuuttaan "kaniin" voidakseen jatkaa rehellistä työntekoa, onko hänkin luuseri?

        Mielestäni toisiin ihmisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa halveksivasti suhtautuva henkilö kertoo todellisuudessa pikemminkin omasta älyllisestä ja etenkin henkisestä ja tunneperäisestä rakenteestaan kuin kritiikkinsä kohteesta...

        Valitettavasti ammatillinen ja taloudellinen edistyminen ei välttämättä tarkoita ihmisenä kasvua ja kehittymistä.

        Mutta kuten sanottu arvomaailmansa kullakin...


      • sanoivat rengit
        Masa. kirjoitti:

        USAssakin, mutta tuokin juttusi kertoo että siellä ei jaeta rahaa loiseläjille niin helpolla kuin Suomessa.
        Miksi kaikki tälläkin palstalla vertaa USAn minimipalkkausta ja sosiaalitukiaisia?
        USAhan mennään töitä tekemään eikä loisimaan. Jos sulla ei ole hyvää ammattitaitoa niin pysy suomessa, mutta jos olet ammattilainen alallasi, niin elämäsi on paljon makeampi USAssa.

        Kyseessä oli nimenomaan amerikkalaisia työläisiä, joiden palkka on ilmeisesti niin huono, että vähäisen bensan hinnan nousun takia on omaisuutta vietävä "kaniin". Turha nimitellä töissä käyviä luusereiksi.
        Joku mainitsi USAn palkkojen olevan tuplaluokkaa Kanadan palkkoihin verrattuina. Jos oletamme Kanadan palkkojen olevan $7.00/h niin USAn palkkojen piäisi olla $14.00/h. Kun lisäksi USAn verotus on pienempää ja tuotteet halvempia kuin Kanadassa, pitäisi amerikkalaisen työläisen pärjätä loistavasti. Niin ei kuitenkaan näytä olevan. Jossain mättää.


      • Masa.
        sanoivat rengit kirjoitti:

        Kyseessä oli nimenomaan amerikkalaisia työläisiä, joiden palkka on ilmeisesti niin huono, että vähäisen bensan hinnan nousun takia on omaisuutta vietävä "kaniin". Turha nimitellä töissä käyviä luusereiksi.
        Joku mainitsi USAn palkkojen olevan tuplaluokkaa Kanadan palkkoihin verrattuina. Jos oletamme Kanadan palkkojen olevan $7.00/h niin USAn palkkojen piäisi olla $14.00/h. Kun lisäksi USAn verotus on pienempää ja tuotteet halvempia kuin Kanadassa, pitäisi amerikkalaisen työläisen pärjätä loistavasti. Niin ei kuitenkaan näytä olevan. Jossain mättää.

        Etkö sä nyt snaijaa että YLEä pyörittää sossut, joka kaivamalla kaivaa huonoja uutisia USAsta.
        Tavallinen laiton meksikolainen saa rakennushommissa jenkeissä $17 taalaa käteen pimeästi.
        Costco myymälän työntekijöitten aloituspalkka on noin $14 tunnille.
        Pelkkä konttorirotta saa keskinmäärin $30k-$40k vuosipalkkaa.


      • vai niin
        Masa. kirjoitti:

        Etkö sä nyt snaijaa että YLEä pyörittää sossut, joka kaivamalla kaivaa huonoja uutisia USAsta.
        Tavallinen laiton meksikolainen saa rakennushommissa jenkeissä $17 taalaa käteen pimeästi.
        Costco myymälän työntekijöitten aloituspalkka on noin $14 tunnille.
        Pelkkä konttorirotta saa keskinmäärin $30k-$40k vuosipalkkaa.

        Mitä se tähän kuuluu, kuka YLEä pyörittää?


      • Masa.
        vai niin kirjoitti:

        Mitä se tähän kuuluu, kuka YLEä pyörittää?

        että sä teet mielipiteesi asioista sen perusteella minkälaista tietoa sulle on syötetty.
        Vasemmisto YLE näyttää suomalaisille ainoastaan USAn kaatopaikkaa, eikä normaalia elämää normaalissa perheessä.


      • mielipiteeni
        Masa. kirjoitti:

        että sä teet mielipiteesi asioista sen perusteella minkälaista tietoa sulle on syötetty.
        Vasemmisto YLE näyttää suomalaisille ainoastaan USAn kaatopaikkaa, eikä normaalia elämää normaalissa perheessä.

        näkemäni ja kuulemani parusteella. Panttilainaamotouhua katselin suorana uutislähetuksenä amerikkalaiselta kanavalta. Olen ollut siinä luulossa, että amerikkalaiset TV-asemat ovat amerikkalaisten hallinnassa. No, ihminen on erehtyväinen. Hyvä, että valistit minua. YLEn ovelia nuo sossut.


      • edelliseen
        mielipiteeni kirjoitti:

        näkemäni ja kuulemani parusteella. Panttilainaamotouhua katselin suorana uutislähetuksenä amerikkalaiselta kanavalta. Olen ollut siinä luulossa, että amerikkalaiset TV-asemat ovat amerikkalaisten hallinnassa. No, ihminen on erehtyväinen. Hyvä, että valistit minua. YLEn ovelia nuo sossut.

        Se kaatopaikaksi nimittämäsi paikka on yksi USAn rikkaimpia kaupunkeja.
        Perhe-elämää USAn uutislähetyksissä harvoin näytetään. Saippuaoopperoissa sitä esitellään. Olen ehkä menettänyt paljon, kun en niitä katsele.


    • ///

      Teidan on melkein mahdotonta saada tyolupaa USAan tallahetkella. Ilman tyolupaa taas ei voi/saa tehda laillisesti toita. Ilman tyolupaa kukaan rehellinen tyon antaja ei ota palkkalistoille. Pimeasti taas voi tyoskennella mutta tyoolosuhteet ja palkkaus ei elata varsinkaan kun on jo perhetta. (Yksinaiset englantia osaamattomat silla kylla tulevat toimeen -joten kuten)

      Yhteenvetona siis: vierailemaan olette todella tervetulleita, mutta haaveet tyoskentelysta ja pitempiaikaisesta oleskelusta voitte romuuttaa.

      PS, tietysti jos olette voittaneet multimiljoonan euron lottovoiton tai olette muuten hyvin varustetulla taloudellisella pohjalla voitte aina yrittaa saada pysyvaa oleskelulupaa.

      • Sam.

        mahdoton. Jos teillä on hyvä ammattitaito ja löydätte työnantajan, niin ei muuta kuin pakkaamaan. Palkka on moninkertainen suomalaiseen palkkaan verrattuna ja käteenjäävä osuus on vieläkin suurempi pienemmän tulo- ja AVL veron takia. Sosiaaliturvasta ei tarvi huolehtia, kun työnantaja yleensä korvaa suurimman osan terveysvakuutusmaksuista.
        Jos ei ole ammattia eikä työnteko maita, niin Suomi on paljon parempi paikka loiselämiseen.


    • kahden vuoden kokemus

      asuimme perheemme kanssa usassa kaksi vuotta. Lapsemme oli tuolloin 4 ja 8 vuotiaita. Suomessa olimme yrittäjiä. kuulostaa tutulta tilanteelta... saimme anottua itsellemme e-1 visan, joka oli kiven ja kyynelten takana, mutta saimme! eli tuo tarkoittaa että meillä on usalainen yritys, jonka pitäisi elättää perheemme. toimme suomeen moottoripyöriä (buumi alkoi tuolloin) ja erikoisia autoja tilauksesta. tuo ei tietenkään elättänyt perhettämme pelkästään vaan jouduimme molemmat tekemään töitä ns. pers ruvella.
      minkäänlaista sosiaaliturvaa ei meillä ollut paitsi matkavakuutus, joka korvasi lääkärikäynnit kyllä, toimi koska olimme ulkomailla vain määräaikaisesti, tulimme suomeen pariksi kuukaudeksi käymään kesällä. myös kelalle tiedoitimme asiasta.
      auto on aivan välttämätön yhdysvalloissa, yleisillä kulkuneuvoilla tuskin pärjäätte, paitsi jos asutte new yorkissa.. elinkustannukset olivat tuolloin (99-01) samaa kuin suomessa, vuokrataso helsingin luokkaa.
      lapset kävivät aivan tavallista publicschoolia saivat jopa tukiopetusta kielessä, viihtyivät hyvin. pientä pääomaa on ehdottomasti oltava että pystyy hankkimaan auton maksamaan vuokratakuut ja yleensä asettumaan elämään johonkin. ja laskuthan alkavat juosta heti, vaikka palkkashekistä olisi vielä mitään tietoa.
      suosittelen kokeilemaan, vaatti rohkeutta, ja valmiutta sopeutumaan uusiin tapoihin ja tottumuksiin.. mutta suomalaisuus on valttia yleensä joka paikassa. onnea matkaan.

    • Peace / Mir

      Miten paljon pensa nykyään maksaa USAssa ?

      Onko julkinen liikenne yhtään kehittynyt ko maassa ?

      • päin

      • nj

        nj, ny ja pa alueilla


    • "Hardwörkkeri"

      Suhteita täytyy olla, ja paljon ystäviä alueella
      mihin aikoo asumaan. Vuokralle asumaan tarkoittaa sitä, että vuokra on korkea ja maksetaan viikon välein. Vuokralaisella ei ole suojaa ollenkaan, eli vuokra myöhässä päivän tai kaksi, niin kamat kadulle. Ja kadulla tavaroille on ottajia enemmän, kuin tarpeeksi.
      Yleisistä kulkuneuvoista ei kannata edes puhua.
      Lapsia katoaa koko ajan. Lapsi valtion kouluun ?
      Oi ja voi... jättäkää edes lapsi Suomeen käymään koulua.
      Elämä Jenkeissä on ihan muuta, kuin saippuasarjoissa annetaan ymmärtää.
      Tuttavani on asunut Floridassa jo pitkään ja heidän poikansa oli viiden kuuden vanha , kun he muuttivat sinne. Lapsen leikkipuisto oli kolmensadan metrin päässä kotoa, mutta koskaan ei voinut häntä laittaa yksi puistoon, eikä minnekään muuallekaan. Perheellä oli isovanhemmat myös Floridassa, niin lapsen koulukuljetukset sujuivat.

      • olen asunut

        ei tarvitse olla suhteita, ei niistä haittaakaan aina ole tietenkään. mutta uusia tuttavuuksia tulee kun on avoin uusille ihmisille eikä jurnuta omissa oloissaan. asuimme itse kaksi vuotta floridassa, missä on suomalaisia paljon, vaan ei ne niin luotettavia aina olleet. kyllä me saimme vuokran maksaa koko tuon ajan kerran kuussa, ainoastaan vuokratakuu oli maksettava aina. lapset oli valtion koulussa, erittäin hyvää opetusta ja huolehtimista, parempaa kuin suomessa sorry vaan kaikille. siellä kehuttiin lasta ja kannustettiin yrittämään, ala-aste ikäiselle tosi tärkeää, kiusaamista ei suvaittu sekunttiakaan. elämä ei ole saippuasarjamaista, ehkä puitteet kyllä. itse nautin suunnattomasti noista vuosista, ainoa huono puoli oli sukulaisten kaukana olo. harmittii sunnattomasti, kun lapsemme ihanat isovanhemmat olivat kaukana. ja kyllä, puistoissa, koulumatkoilla, kaupoissa on huolehdittava lapsestaan kokoajan, eikä kotiin voi alaikäistä lastaan jättää, muuten voi tulla poliisi ovelle. mutta maassa maan tavalla, ei se nyt niin karmeaa ollut. autoja oli oltava kaksi, mihinkään ei pääse kävellen, eikä kyllä helteen takia paljoa jaksanut.. mutta yleinen ilmapiiri on ällistyttävän suvaitsevainen, ihmiset ystävällisiä, olkoonkin se vain pinnallista, mutta hymyilevien ihmisten kesken on paljon helpompi elää. ei siellä aina kaikilla päin pyllyä mene, miksi moni siellä muuten viihtyisi.


    • ulkopuolella on

      kaksi valtiota, joihin muuttoa voisin suositella: Kanada ja Austraalia. En silti suosittele muuttamaan Suomesta. Siirtolaisina joutuisitte paiskimaan töitä lujasti, vähäisellä (Suomeen verrattuna) sosiaaliturvalla. Työ on työtä kaikkialla eikä siitä miksikään muutu.

    • JänkäJouni

      Jos ei osaa edes omaa kieltään kirjoittaa, on ihan turha lähteä katselemaan muualta.
      JJ

    • aspi

      Miksi tänne täytyy tulla kiroamaan ja tuhoamaan toisten haaveita? Alkaa pikkusen ärsyttämään, jos joku haluaisi oikeita neuvoja ja hieman lisää informaatiota, heti tulee sataviis ihmistä teilaamaan koko idean. Ei se teiltä ole pois, jos joku haluaa usaan muuttaa. Jos ei ajatus teitä miellytä, ei tarvitse tulla saarnaamaan Suomen mahtavasta sosiaaliturvasta. Uskon että viestin aloittaja on harkinnut perheineen tämän asian tarkkaan ja sen vuoksi onkin nyt kyselemässä muiden kokemuksia.
      Hieman asiallisuutta voisi edes harkita.

      • haaveilija187

        haaveena olisi muuttaa juuri californiaan mutta tämä keskustelu on lannistanut minut melko totaalisesti, olisi kiva saada enemmän vinkkejä kuin pelottelua.


      • nj
        haaveilija187 kirjoitti:

        haaveena olisi muuttaa juuri californiaan mutta tämä keskustelu on lannistanut minut melko totaalisesti, olisi kiva saada enemmän vinkkejä kuin pelottelua.

        Lue En uskaltaisi noin -kommentti. Itsellä ei ole tarkoitus pelotella, vaan totuttaa suomalaista ajatukseen rahanmenosta. Kun on faktat niin ei oo mitään pelkoo! Selvähän on se että lasket paljonko saat palkkaa ja sitten lasket menot (suurimpana alkumenot ja sitten jatkossa vuokra ja vakuutukset). /- 0 eläminen on liian tyhmänrohkeaa tässä maassa mielestäni.


    • autoexportusa

      Me asuimme pitkään USAssa, Floridan lämmössa, oli lapset koulussa, tein töitä siellä ja elimme normaali elämää, muutimme takaisin vuonna 2007 mutta meillä on vielä melkein uusi talo, seisoo tyhjänä siellä, ja odottaa ostajaa, jos kiinnostaa lukea miksi muutimme takaisin, olette tervettulleita lähettämään s postin meille
      Terv
      CK

      • olin ja palasin

        Enkä matkusta sinne enää edes lomalle. Australia on aivan toista maata. Sinne siis.


      • MustangGT67
        olin ja palasin kirjoitti:

        Enkä matkusta sinne enää edes lomalle. Australia on aivan toista maata. Sinne siis.

        Asustelin ekaksi 6kk Los Angelesissa, sitten olemme olleet 2kk Fort Lauderdalessa, ja se paikka rupesi niin paljon kiinnostamaan, että laitoin green gard hakemuksen vetämään, Vaikka lottoahan se on. Tällä hetkellä ei aika ehkä ole paras mahdollinen, lama sielä ja täällä, euro romahtanut taalaa vastaan jne, mutta jos vaikka se haave vielä toteutuisi. Tavoite on perustaa oma firma, millä itsensä elättää. Pari kaveri meni vuosia sitten jo edellä, ja kovalla työllä ovat saaneet elämän aika hyväksi, hieno asunto meren rannalla, auto ja tietysi HD... ; )


    • nj

      En ole USAssa pitkään lasten kanssa asunut, mutta haluan varoitella hieman varsinkin itä- ja länsirannikolle halajavia. Asutaan 2hlö New Jerseyssä ja työpaikka ja viisumit oli olemassa heti alkuun ennen tänne muuttoa. En ikinä lähtisi tähän maahan tätä elämää nähneenä ja varsinkaan lapsen kanssa tuolla tavalla kuin aiotte. Onko teillä minkäänlaisia suhteita vielä USAhan?

      California ja New York ovat kalleinta asuinaluetta oman kokemukseni mukaan. Kalifornian kalleuden nyt sanomattakin jokainen tietää. US jokainen osavaltio on kuin oma maansa. Tosi vaikea sanoa missä edullisessa osavaltiossa olisi sitten hyvä asua. New Mexico on halpa mutta keskellä ei mitään autiomaassa. Etelävaltioissa on myös edullisempaa. Mutta kiinnostaako esim. Texas? Auto on oltava missä tahansa, ellei tuppukylään muuta ja tuppukylästäkin puuttuu usein palveluja eikä työpaikka ainakaan ole siellä.

      Vakuutukset maksavat äärettömän paljon. Ota selvää asioista ennenkuin pistät elämänne sekaisin ja ihan virallisia viranomaisteitä. USAssakin on lama. Luottohistoriaa ette saa kerrytettyä 2-5 vuoteen eikä tuskin sittenkään riittävä mihinkään ja autovakuutukset ovat kovemmat "ensiajajille". Puhelinliittymät ovat kalliita esimerkkinä 90 dollaria/kk/2hlö toki voi prepaidillakin elää jolla silläkin rahastetaan aivan liikaa ja kaapeli/satelliitti tv netti kalliita 80 dollaria/kk. Paikallisille hyviäkin tarjouksia, ulkomaalaiselle eivät anna olit sitten mistä tahansa maasta.

      Vain rahalla pärjää, onhan teillä sitä tarpeeksi? Mitään sosiaaliturvaa ei ole. Sairasvakuutus voi olla 2000 dollariakin kuussa, normi-ihminen kykenee maksamaan sen vain jos saa paremman sopimuksen työpaikkansa kautta kuten meillä n.300 dollaria/kk. Ilman vakuutusta hinnat nousevat järkyttäviin mittasuhteisiin, joita ei suomalaisena voi edes kuvitella. Vuokra riippuen rähjäisyydestä ja alueesta, täällä 2 mh alkaen 1400-1600 dollaria/kk ja päälle vesi sähkö kaasu pakolliset asuntoyhtiön lisäpalvelut esim. mahd. tenniskenttä tms ja hinnat samoja rupusissakin paikoissa, valitkaa tarkkaan. Asuntovakuutus oltava. Taloa tai asuntoa tuskin voitte ostaa pitkään aikaan luottohistorian takia ja sittenkin oltava hyvä pesämuna. Autoon ei saatu osamaksua.

      Varaudu huimiin alkukustannuksiin, ns. arjen pyörittämisen aloittamisen kustannuksiin, huonekalut, auto, vakuutukset, takuumaksut/depositit jne. Riippuu elintasovaatimuksista tietenkin. Meillä muodostui alun rahanmenon jälkeen 2hlö menot noin 4000 dollariksi/kk eikä siinä mitään ylimääräistä matkustelua, vaatteita tms ja hyvin vastuuntuntoisesti ja säästäväisesti laskettuna.

      Neuvoisin, että hankkikaa työpaikka ja viisumit etukäteen ja tutustukaa osavaltioihin ja miettikää millaista elämää haluatte elää. Täällä on niin laidasta laitaan kaikkea. Jos suunnittelette pidempää asumista ja lapsen korkeaa kouluttautumista (oman kokemukseni mukaan edellytys pärjäämiselle tässä maassa), alkakaa kiireesti kerätä collegerahoja lapsellenne. Huimia summia per lukukausi. Ja hankkikaa hyväpalkkainen työpaikka, toivottavasti olette korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaiselle alalle. Tämä on kulutusyhteiskunta ja rahalla saa. Ai nyt vasta huomasin, että olette yrittäjiä. Yritystoiminta täällä on helpompaa ja voi poikia miljoonia, kun vaan on hyvä idea. Mutta sen pyörittämisen aloittamiseen voi mennä toki hetken aikaa verkostojen hankkimiseen ja luomiseen jne. Sen pohjalta ei siis kannata aloittaa.

      Tykkään asua kyllä tosi paljon, mutta hurjaa on vastuuntuntoisena ja säästäväisenä ajatella tätä rahanmenoa välillä. Mutta se mitä ihmettelin aikoinaan oli kuinka ihminen voi menettää kaiken, talonsa ja terveytensä ja kaiken kun saa potkut. Täällä niin todella käy, ilman työtä et pärjää ja ilman hyväpalkkaista työtä ei viihdy ja nauti elämästä vaikka juuri ja juuri pysyisi elossa. Olen huomannut kädestä-suuhun rahankäyttötavan ja suuret usein järjettömät elintasovaatimukset ihmisillä. Kaikki pitää saada ja velkaa otetaan ja sitten kun jotain sattuu niin koko maailma sortuu, oikeasti. Tämä siis kansalaisilla. Kun suunnittelette ja teette valmistelut perinpohjaisesti ennakkoon, niin sitten ei ole huolen häivää ja viihdytte varmasti tietysti osavaltiosta riippuen..

    • Amalia-ihQ

      Mooi!

      Mä oon 11v tyttö ja asun los angelesissa,me muutettiin sinne viime huhtikuussa joten ensikuussa tulee vuosi kun olen asunut täällä,jos tänne muuttaa niin kannattaa käydä ensin katsomassa taloja ja työ paikkoja,ennen kun muutta tänne...koska jos tulet tänne vaan niin voi hyvinkin käydä niin että ei löydy työpaikkaa tai taloa.....Me emme tunteneet täältä amerikasta ketään kun muutimme tänne,mutta sain nopeasti ystäviä...Me muuttimme vain siksi että,äitini ja isäni ei halunneet asua suomessa ja he halusivat paremman työn....Ja jos tänne aikoo muuttaa eläimen kanssa niin muistakaa se että eläimet pidetään huostassa niin kauan kunnes tutkimukset ovat valmiit,he tutkivat sen eläimistä että ne ei tua mitää tautia mukanaan...jos eläimellä on jokin tauti niin se ei pääse ulkomaille.....Meijänkin 2koiraa oli 7kk siellä kunnes ne pääsivät kotiin...

    • yyyyyyy

      usa kuulostaa painajaismaiselta maalta elää. Ei ihme että suomi on rankattu maailman parhaaksi maaksi asua ja elää, kaikki ilmaista. eipä houkutelisi. Eurooppa sen olla pitää, kuka luopuisi vapaaehtoisesti tästä?

    • jez

      Me asuimme viisi vuotta Lantanassa, Floridassa mieheni työn takia. Siellä asui paljon suomalaisia ja oli myös suomitalo:) Nyt asumme Suomessa. Siellä oli tosi kiva asua, mutta kyllä Suomi on parempi paikka sillä lapset saavat olla vapaammin ulkona. Tuosta Kalifornian alueesta en tiedä, mutta Florida on myös kiva paikka! :)

    • captain quint

      Vaikka tämä on jo aloitettu yli neljä vuotta sitten, vastaan nyt kuitenkin. Mikä ihmeen hinku APllä on tuoda 6 vuotias lapsi USA:han?!
      Se ei ole tervettä repiä tuon ikäinen lapsi miljööstään Suomessa, ja tuoda se Amerikkaan, siten keskeyttäen hänen sosiaalisen kehityksen joka on jo alulla Suomessa. Lapsi kokee sen kulttuurishokkina, ja seurauksena voi olla masennusta ja identiteettikriisiä. Jotkut amerikansuomalaiset siirtolaiset, ainakin ennen, katkaisi jopa suomenkielen lapsilta, siinä toivossa että lapsesta kehittyisi uusi ihminen ts. amerikkalainen. Mikäli lapsi on viettänyt ensimmäiset vuodet Suomessa hän ei koskaan unohda sitä kuitenkaan, ja vanhemiten kehittyy kateelliseksi ja katkeraksi kun kuulee Suomiserkkujensa puhuvan Suomea, puhumattakaan koulutus ym. yleissivistys eroista mitä heille tulee olemaan.

      jez: Itsekin käynyt Suomitalolla ja Kerhotalolla.

    • zuzzuu

      Todella helppoa oli green cardin saaminen ja en koskaan voisi Suomessa saada samanlaista elintasoa kuin taalla. Paivaakaan ei ole toita tarvinut tehda ja elama hymyilee. Vaan mina sainkin aikanaan omakseni rikkaan miehen (siis todella rikkaan) joka palkkasi juristit hoitamaan kaiken paperisodan ynna muun. Avioliitto on jo historiaa mutta ei ole pikkurahan puutetta nailla elatusavuilla. Sen sanon etta rahalla taalla saa elamasta irti todella paljon mutta jos on koyha/normaalituloinen niin pysyisin euroopassa.

      • Sharon-chz

        Mitä kautta hait greencardia?


    • qweqetrewtwey

      Sharon-chz, tuo zuzzuu-kullankaivaka varmaankin sai sen vihrean korttinsa tuon rikkaan miehensa/avioliiton kautta.
      Miesparka, joutuu elattamaan tuollaista loppuelamansa.

    • tewre

      usasa näyttäisi olevan todella paljon raiskaajia ja murhaajia ja pedofiiljä , ja jopa sarjamurhaajia, monia yhtäaikaa toiminnassa. Lapsen sieppaajia yms. ei kiehdo. Kaikki maksaa naurettavia summia, ei voi pyörällä ajaa, etäisyydet suuret yms. Ja silti ne himoaa eurooppaan.

      • .jeah

        USA:ssa oleva suuri rikollisuus ja että eläminen olisi siellä turvatonta ja kallista ja että Suomesssa kaikki olisi paremmin, on vain propakandaa, jota Suomen tiedotusvälineet ovat syöttäneet meille neuvosto-ajoista lähtien. Ei kannata siis uskoa sitä, vaan ottaa itse asioista selvää. Se selviää parhaiten matkustamalla maahan ja oleskelemalla siellä pitempään.

        Jos muutama vaarallinen alue jätetään huomiotta, on USA:ssa turvallisempaa asua kuin täällä Suomessa. Ei tarvitse pelätä humalaisia, taskuvarkaita, ryöstäjiä ja raiskaajia, joita on ainakin Helsingissä ongelmaksi asti.

        USA:ssa on monissa kaupungeissa pyöräteitä. Siis pyöräilijöille ihan oma kaista, missä ei ole jalankulkijoita. Suomessa taas kuvitellaan, että se on turvallista kun jalankulkijoiden välistä vilahtaa pyöräilijöitä ja mopoja kovalla vauhdilla.

        USA:ssa myös kohdellaan kauppojen asiakkaita paremmin ja luotetaan niihin. Suomessa ei meinaa päästä kaupoista ulos jos ei osta mitään. On aitaa ja porttia edessä tai sitten pitää änkeä kassajonojen välistä. USA:ssa henkilökunta hakee sinulle ostoskärryn, kun Suomessa ostoskärryt on lukittu ja ne ovat jossain kaukana. USA:ssa henkilökunta pakkaa ostoksesi ja jossain jopa ottaa kärrystä hihnalle, kun taas Suomessa kassahenkilö ruttaa ostoksesi liukuhihnalla.

        Jos olet vähänkään pidempään ollut USA:ssa, se on todella ankeata palata tänne epäkohteliaaseen Suomeen.


      • kraaken
        .jeah kirjoitti:

        USA:ssa oleva suuri rikollisuus ja että eläminen olisi siellä turvatonta ja kallista ja että Suomesssa kaikki olisi paremmin, on vain propakandaa, jota Suomen tiedotusvälineet ovat syöttäneet meille neuvosto-ajoista lähtien. Ei kannata siis uskoa sitä, vaan ottaa itse asioista selvää. Se selviää parhaiten matkustamalla maahan ja oleskelemalla siellä pitempään.

        Jos muutama vaarallinen alue jätetään huomiotta, on USA:ssa turvallisempaa asua kuin täällä Suomessa. Ei tarvitse pelätä humalaisia, taskuvarkaita, ryöstäjiä ja raiskaajia, joita on ainakin Helsingissä ongelmaksi asti.

        USA:ssa on monissa kaupungeissa pyöräteitä. Siis pyöräilijöille ihan oma kaista, missä ei ole jalankulkijoita. Suomessa taas kuvitellaan, että se on turvallista kun jalankulkijoiden välistä vilahtaa pyöräilijöitä ja mopoja kovalla vauhdilla.

        USA:ssa myös kohdellaan kauppojen asiakkaita paremmin ja luotetaan niihin. Suomessa ei meinaa päästä kaupoista ulos jos ei osta mitään. On aitaa ja porttia edessä tai sitten pitää änkeä kassajonojen välistä. USA:ssa henkilökunta hakee sinulle ostoskärryn, kun Suomessa ostoskärryt on lukittu ja ne ovat jossain kaukana. USA:ssa henkilökunta pakkaa ostoksesi ja jossain jopa ottaa kärrystä hihnalle, kun taas Suomessa kassahenkilö ruttaa ostoksesi liukuhihnalla.

        Jos olet vähänkään pidempään ollut USA:ssa, se on todella ankeata palata tänne epäkohteliaaseen Suomeen.

        USA:ssa pitää valita todella tarkkaan asuinalueensa. Ensimmäinen kriteeri on lasten koulu. Sitten tietenkin turvallisuus. Täällä on helppo joutua huonolle alueelle, jos ei tutustu siihen etukäteen kunnolla. Huonoilla alueilla rikollisuus on suurta. Ylipäätään rikollisuus on huomattavasti Suomea vakavampi ongelma, huolimatta joidenkin nimettömien nettikirjoittajien vakuutteluista. No okei, ei ole jos muuttaa jonnekin hornan tuuttiin, mutta vastaavasti sitä pitäisi verrata johonkin suomalaiseen syrjäkylään.

        Pyöräteitä tai kävelyteitä ei yleensä ole, vaikka nettiprovoilijat haluavat niin uskotella. Ylipäätään Yhdysvalloissa muulla kuin omalla autolla liikkuminen on vaikeaa. Usein jo etäisyydet ovat sellaisia, ettei muu ole järkevää. Joukkoliikenne on monin paikoin naurettavan heikolla tasolla. Kanssamatkustajat eivät edusta kovinkaan hyvää ainesta, joten turvallisuudenkin puolesta oma auto kannattaa. Mitä kauemmaksi muutat suurista kaupungeista, sitä turvallisempaa on.

        Kauppojen suhteen USA on Suomea selvästi edellä. Täällä on paljon halvempaa ja laadukkaampaa tavaraa kuin Suomessa. Useimmat kassat ovat paljon mukavampia ja huomaavaisempia kuin Suomessa. Suomessa minulle on suoraan sanottuna vittuiltu kassalla. Sellaista ei tapahdu USA:ssa. Suomalaiset saisivat ottaa oppia siinä asiassa.


      • ihan kiva maa
        .jeah kirjoitti:

        USA:ssa oleva suuri rikollisuus ja että eläminen olisi siellä turvatonta ja kallista ja että Suomesssa kaikki olisi paremmin, on vain propakandaa, jota Suomen tiedotusvälineet ovat syöttäneet meille neuvosto-ajoista lähtien. Ei kannata siis uskoa sitä, vaan ottaa itse asioista selvää. Se selviää parhaiten matkustamalla maahan ja oleskelemalla siellä pitempään.

        Jos muutama vaarallinen alue jätetään huomiotta, on USA:ssa turvallisempaa asua kuin täällä Suomessa. Ei tarvitse pelätä humalaisia, taskuvarkaita, ryöstäjiä ja raiskaajia, joita on ainakin Helsingissä ongelmaksi asti.

        USA:ssa on monissa kaupungeissa pyöräteitä. Siis pyöräilijöille ihan oma kaista, missä ei ole jalankulkijoita. Suomessa taas kuvitellaan, että se on turvallista kun jalankulkijoiden välistä vilahtaa pyöräilijöitä ja mopoja kovalla vauhdilla.

        USA:ssa myös kohdellaan kauppojen asiakkaita paremmin ja luotetaan niihin. Suomessa ei meinaa päästä kaupoista ulos jos ei osta mitään. On aitaa ja porttia edessä tai sitten pitää änkeä kassajonojen välistä. USA:ssa henkilökunta hakee sinulle ostoskärryn, kun Suomessa ostoskärryt on lukittu ja ne ovat jossain kaukana. USA:ssa henkilökunta pakkaa ostoksesi ja jossain jopa ottaa kärrystä hihnalle, kun taas Suomessa kassahenkilö ruttaa ostoksesi liukuhihnalla.

        Jos olet vähänkään pidempään ollut USA:ssa, se on todella ankeata palata tänne epäkohteliaaseen Suomeen.

        Anteeksi vaan mutta nämä ottivat silmääni:

        "Jos muutama vaarallinen alue jätetään huomiotta, on USA:ssa turvallisempaa asua kuin täällä Suomessa. Ei tarvitse pelätä humalaisia, taskuvarkaita, ryöstäjiä ja raiskaajia, joita on ainakin Helsingissä ongelmaksi asti."

        Suomi on todella turvallinen maa. Rikollisuudelta vieläkin melkoinen lintukoto. Helsingissä on varmasti raiskaajia ja humalaisia, kuten kaikissa isoissa kaupungeissa. Kuitenkin sanoit että muutamaa paikkaa lukuunottamatta siellä on turvallista. No mainitsit Suomesta yhden paikan esimerkkinä. Suomea ja USA:ta on melko vaikea vertailla tällaisissa asioissa sillä USA on 60 kertaa Suomea suurempi väestöltään ja pinta-alaltaan Suomi on vain 3,4 prosenttia USA:sta. Väestöpohjakin täysin erilaisia kummassakin maassa.

        "USA:ssa myös kohdellaan kauppojen asiakkaita paremmin ja luotetaan niihin. Suomessa ei meinaa päästä kaupoista ulos jos ei osta mitään. On aitaa ja porttia edessä tai sitten pitää änkeä kassajonojen välistä. USA:ssa henkilökunta hakee sinulle ostoskärryn, kun Suomessa ostoskärryt on lukittu ja ne ovat jossain kaukana. USA:ssa henkilökunta pakkaa ostoksesi ja jossain jopa ottaa kärrystä hihnalle, kun taas Suomessa kassahenkilö ruttaa ostoksesi liukuhihnalla."

        Välillä saa huonoa palvelua, välillä oikeinkin hyvää. Kassajärjestelmä on minusta ihan ok. Minun tavaroitani ei ole rutattu usein ainakaan. Joka tapauksessa tämä ei ainakaan minulle ole syy tehdä asuinmaata koskevia valintoja. En voi millään uskoa, että siellä Amerikassa käveltäisiin avointa reittiä ulos kaupasta. Kait siellä joku kontrolli on kun näyttää työttömyysluvut huitelevan usean osavaltion kohdalla kymmenessä prosentissa (koko maassa tais olla 13%?) ja köyhyysluvutkin melko suuria niin kait ne kaupan pitäjät pelkäävät vähän että varkaitakin voi tulla. Ei ainakaan mikään suuri homma ole ikinä ollut kävellä siitä jonon ohi täällä.

        "USA:ssa on monissa kaupungeissa pyöräteitä. Siis pyöräilijöille ihan oma kaista, missä ei ole jalankulkijoita. Suomessa taas kuvitellaan, että se on turvallista kun jalankulkijoiden välistä vilahtaa pyöräilijöitä ja mopoja kovalla vauhdilla."

        Suomessakin on nykyään monissa kaupungeissa omia pyöräkaistoja. Ei kyllä tarpeeksi vielä, mutta uskon kehitykseen. Ja mopoja lähinnä on niillä pyöräteillä, joilla vähän kävelijöitä on eli usien tällaisia taajamien ulkopuolisia maanteiden vierustalla meneviä pyöräteitä, joille mopot on ohjattu, koska maantiellä nopeusrajoitus voi olla 70-80 tai 100 niin mopot olisivat kovaa kulkevien autojen tiellä.

        Tällasia ajatuksia mulle heräsi. Varmaan joku lyttää nämä, kun teitä Suomea vihaavia täällä tuntuu olevan :(


    • Kisseee

      Kirjoitelkaa lisää kokemuksia please! Mitkä ovat turvallisimpia asuinalueita pienen lapsen kanssa maahan muuttavalle?

      • EhkäJenkki

        Asuinalueiden tasosta pääsee kartalla tutkimalla koulujen saamia arvosanoja ko. asuinalueella. Hyvässä koulupiirissä, jossa on korkeat arvosanat saanut julkinen/yksityiskoulu on myös yleensä hyvä asua. Myös vuokrahuoneistoilla on oma arviosaittinsa.


    • Muuttohaluinen usaan

      PLIIS oon niin paljon halunnut muutta usaan. Ihan sama miten vaikiata siellä on. voiko joku PLIIS kertoa askel askeleella miten sinne muutetaan?


      Tarviin kipeesti apua tuossa kysymyksessä.

    • Henry-86

      Oma unelma on aina ollut että edes pääsisi käymään usassa, vaikka jonkun luona, tai jonkun kanssa joka on siellä käynyt ennenkin. Olen 26-vuotias ja elämä edessä. Jos joku haluaa joskus lähteä käymään floridassa / californiassa mulle voi laittaa mailia. [email protected]

    • Army

      On ihan mukava että ihmisillä on unelmia tänne muutosta. Itse olen naimisissa Yhdysvaltalaisen naisen kanssa , ja viisumin saanti oli huomattavan "helppoa" minulle , joissain tapauksissa ihmiset joutuvat odottamaan jopa 36 kuukautta saadakseen permanent resident statuksen. Töitä on täältä todella vaikea saada ulkomaalaisena , joudut aloittamaan pohjalta jos et ole jokin spesialisti. Kaikki koulutodistukset ja verotodistukset kannattaa käännättää englanniksi jos saatte työ viisumin , sillä se on varmaa että työnantaja niitä kysyy , vaikka hakisit töihin kaupan kassalle. Jos on rikos taustaa , niin on vaikea saada viisumi tänne , ja melkein mahdoton saada työtä , koska vakuutusyhtiöt sanelee paljon . Rikosrekisteri=vakuutushinnat todella korkeat. Vakuutusyhtiöt sanelee kaiken täällä. Itse olen parhaillaan listautumassa yhdysvaltain armeijaan. Kolme vuotta palveluksessa , kolme vuotta reservissä . Saan kansalaisuuden armeijan aikana , ja todella monet ovet aukeavat veteraaneille täällä. Onnea niille jotka tänne haluavat. Olkaa sisukkaita sillä muutoin ette tule tänne koskaan muuttamaan. Hyvät uudet vuodet.

      • kannattaako?

        Kannattaako nykypäivänä enää listautua armeijaan? Olet varmaan USA:ssa asuvana lukenut ja kuullut veteraanien valituksista koskien sitä, kuinka vaikeaa on saada työtä palattuaan takaisin siviiliin. Veteraanien työttömyysprosentti onkin selvästi korkeampi kuin väestön keskimäärin. Nuorista veteraaneista on työttömänä kolmannes ja luku on kasvussa. Afroamerikkalaisista veteraaneista työttömänä on jopa puolet. Veteraaneille voi olla kaikenlaisia pieniä alennuksia ja etuisuuksia, mutta suurissa asioissa nykypäivänä valtion tuki on olematon. Kannat itse kaikki riskit ja lopulta voit jäädä tyhjän päälle niinkuin se hieman kuuluisuuttakin saanut veteraani, joka kerjää rahallista apua ihmisiltä leikkaukseen jota tarvitsee. Rättipäät ampuivat häneltä kentällä ison palan kallosta pois. Valtio laittoi siihen ensihätään vähän metallilevyä suojaksi, kiitti palveluksesta ja toivotti hyvää kotimatkaa. Nyt mies näyttää lättäpäiseltä Frankensteinin hirviöltä, mutta korjausleikkaukset maksavat taivaallisia summia. Työtä ei ole tarjottu eikä tarjota, kun siinä kallon mukana meni vähän aivojakin, eikä kaveri ole enää parhaassa vireessä työelämän palvelukseen.

        Ps. Itse asun USA:ssa dv lotterysta saadulla green cardilla. Täällä asuminen on ollut hyvä ja silmät aukaiseva kokemus, mutta näin paskaa yhteiskuntajärjestelmää ei viitsi pitkään katsoa. Olenkin vaihtamassa maata tuohon pohjoisen rajanaapurin puolelle. Green cardin palautan lähtiessä ja takaisin en tule kuin turistina. Täällä on mukava vierailla, mutta asua en loppuelämääni täällä halua enkä voisi ikinä kuvitella hakevani USAn kansalaisuutta. Asuinmaita on takana tätä ennen jo useampi ja tämä pitkäaikainen unelmani Yhdysvallat osoittautui niistä ehdottomasti surkeimmaksi valinnaksi. Amerikalla on perinteinen ja mahtava imago, mutta oikeasti kyseessä on uppoava laiva. Tosin kehitysmaiden ihmisille täällä voi olla vielä tänäkin päivänä jotain ihailtavaa ja tavoiteltavaa. Muille ei ole.


    • Army

      Kannattaa. Ennemmin haavoitun tai kuolen kuin lihon rekan ratissa hitaasti kuoliaaksi. Valintani on henkilökohtainen ja TODENNÄKÖISESTI tulen palvelemaan armeijassa tuon 20 vuotta , jonka jälkeen eläkkeelle. Ehkä joudun sotaan , ehkä en. Voin ihan yhtä hyvin heittää henkeni rekan ratissa kun jarrut pettää kalliovuorilta alas tullessa.

      • Army

        Ja lisätään nyt tähän että vaimoni palveli Yhdysvaltain Armeijassa viisi vuotta eikä joutunut sotimaan. Armeija on niin suuri työnantaja täällä että hyvin pieni prosentti armeijaan töihin menneistä joutuu etulinjaan taisteluihin. Hän palveli vuoden Koreassa , neljä kotimaassa.


    • USA123

      No ei se usaan muutto nyt niin hirveen vaikeaa ole.. en tajua näitä juttuja täällä.
      Ja töitä löytyy lähes alalta kuin alalta.
      Tarvitsee vain aikaa ja hyviä hermoja kun hommaa kaikki paperit kondikseen.
      Jos Sinne nyt tosissaan haluaa mennä niin voin antaa hieman neuvoja.
      Töitä tekevälle Usa on hyvä paikka :) Minusta parempi kuin Suomi.
      [email protected]

    • jenkkilöihin

      Näyttää siltä että kaiken maailman luuserit tänne kirjoittelevat...ei elämä jenkeissä niin vaikeaa ole. Asiat kannattaa hoitaa ennen muuttoa kuntoon, työpaikat, asunto ja vakuutukset. Nämä järjestyvät yleensä työpaikan kautta jo ennen muuttoa. Vaikeaa on varmaankin niillä jotka ovat lähteneet amerikkalaisen puolisona. Ilman kunnollisia töitä ja niin edelleen.

      Kun muutimme suomesta pois toiseen euroopan maahan sain paljon väärää tietoa nimenomaan tälläisiltä tapauksilta. Tottakai elämä on rankkaa missä vain jos matkaan lähtee luullen pelkän rakkauden elättävän, ilman tietoa paikallisesta työkulttuurista ja kielitaidottomana. Nyt muutamme jenkkeihin miehen saatua sieltä töitä. Kaikki järjestettiin työpaikan kautta jenkeissä, vakuutukset ja koti. Palkkataso on todella paljon korkeampi kuin täällä vaikka täälläkin missä me nyt asumme on palkkataso korkeampi kuin Suomessa.

      En suosittele lähtöä jos on pienintäkään pelkoa siitä että kohdemaassa joutuu olemaan ilman töitä. Jenkeissä terveydenhoito voipi olla kallista mutta vakuutuksen ottamalla pärjää ihan hyvin.

      • maasta muuttanut

        Onnittelut päätöksestänne. Toivottavasti vältytte pettymyksiltä. Itse kävin palauttamassa green cardini tänään USA:n suurlähetystöön. Virkailija yritti ehdottaa, että jospa kuitenkin vielä pitäisin sen. Sanoin hänelle ei kiitos. On kuin kivi olisi vyörynyt pois sydämeltä; että voikin olla kevyt olo!


      • ---
        maasta muuttanut kirjoitti:

        Onnittelut päätöksestänne. Toivottavasti vältytte pettymyksiltä. Itse kävin palauttamassa green cardini tänään USA:n suurlähetystöön. Virkailija yritti ehdottaa, että jospa kuitenkin vielä pitäisin sen. Sanoin hänelle ei kiitos. On kuin kivi olisi vyörynyt pois sydämeltä; että voikin olla kevyt olo!

        Tajuatko, että jos myöhemmin tulet katumapäälle ja haluaisitkin muuttaa USA:han et saa enään sitä takaisin. Sinuna kävisin anelemassa sitä lähetystöstä, jos vielä antaisivat sen, kun palautuksesta ei ole kulunut kuin yksi päivä. Tiedätkö, että monet suomalaiset pitävät Green Cardia lottovoiton arvoisena, jopa parempana.


      • 1219
        maasta muuttanut kirjoitti:

        Onnittelut päätöksestänne. Toivottavasti vältytte pettymyksiltä. Itse kävin palauttamassa green cardini tänään USA:n suurlähetystöön. Virkailija yritti ehdottaa, että jospa kuitenkin vielä pitäisin sen. Sanoin hänelle ei kiitos. On kuin kivi olisi vyörynyt pois sydämeltä; että voikin olla kevyt olo!

        Mika meni pieleen? Etko oppinut kielta?


      • maasta muuttanut
        --- kirjoitti:

        Tajuatko, että jos myöhemmin tulet katumapäälle ja haluaisitkin muuttaa USA:han et saa enään sitä takaisin. Sinuna kävisin anelemassa sitä lähetystöstä, jos vielä antaisivat sen, kun palautuksesta ei ole kulunut kuin yksi päivä. Tiedätkö, että monet suomalaiset pitävät Green Cardia lottovoiton arvoisena, jopa parempana.

        En usko tulevani katumapäälle, koska mietin päätöstä pitkään ennen toteuttamista. Tiedän kuinka paljon green cardia arvostetaan ja kuinka kauan minullakin aikoinaan meni sen saamisessa. Kaikki ne vuodet jotka unelmoin siitä... Omasta kokemuksestani tiedän myös sen, että eniten sitä arvostaa juuri ne, jotka eivät vielä tiedä mitä kaikkea se tarkoittaa ja tuo mukanaan. Muutin pois USA:sta, mutta en Suomeen. Nyt on löytynyt hyvä paikka elää ja asua; monta kertaa parempi kuin USA voi milloinkaan olla. Joku toinen voi tuntea USA:n suhteen toisin, mutta omalla kohdallani kiitti mulle riitti. Ei ollut sittenkään minun paikka.


      • maasta muuttanut
        1219 kirjoitti:

        Mika meni pieleen? Etko oppinut kielta?

        Ei mikään mennyt pieleen. Kielestä ei ole kyse, koska olen asunut ja työskennellyt kolmessa englanninkielisessä ja muutamassa ei-englanninkielisessä maassa. USA vain ei lopulta ollut sitä mitä tunnen omakseni, minkä osa haluan olla. Siellä asuessani tunsin, että menetin koko ajan itsestäni jotain arvokasta. USA otti enemmän kuin antoi, se muutti minua väärään suuntaan. Maailma on täynnä upeita maita, mutta minulla on vain yksi elämä. Olen asunut vaivaisessa puolessa tusinassa maailman maista ja totesin, ettei USA ole se missä haluan viettää lopun elämääni. Matka jatkukoon.


      • Rakas maa
        maasta muuttanut kirjoitti:

        En usko tulevani katumapäälle, koska mietin päätöstä pitkään ennen toteuttamista. Tiedän kuinka paljon green cardia arvostetaan ja kuinka kauan minullakin aikoinaan meni sen saamisessa. Kaikki ne vuodet jotka unelmoin siitä... Omasta kokemuksestani tiedän myös sen, että eniten sitä arvostaa juuri ne, jotka eivät vielä tiedä mitä kaikkea se tarkoittaa ja tuo mukanaan. Muutin pois USA:sta, mutta en Suomeen. Nyt on löytynyt hyvä paikka elää ja asua; monta kertaa parempi kuin USA voi milloinkaan olla. Joku toinen voi tuntea USA:n suhteen toisin, mutta omalla kohdallani kiitti mulle riitti. Ei ollut sittenkään minun paikka.

        Olen itse elänyt Yhdysvalloissa vuoden Aupairina ja sen kautta nähnyt sen todellisuuden, että mitä se ottaa asua siellä, siis mitä se maksaa ja ennen kaikkea miten paljon pitää tehdä töitä. Asuin perheessä jossa oli 4 lasta, joten gollegemaksuja säästettiin urakalla. Olen aina rakastanut Amerikkaa, voin sen ylpeästi sanoa, että rakastan Amerikkaa ja haluaisin asua siellä. Olen ennen vuoden Aupairina olemista oleskellut 2vk amerikkalaisessa perheessä vieraana ystäväni ollessa Aupairina silloin, vierailin hänen perheessä 2vk:n ajan.Olen nykyään jo keski-ikäinen naimisissa oleva kahden lapsen äiti jolla on ammattikorkeakoulututkinto ja työkokemusta takana, haaveilen asuvani vielä joskus jos en perheeni kanssa, niin ainakin eläkeiässä sentään mieheni kanssa Amerikassa. Se on se mun juttu. Olimme siellä lomalle viime vuonna ja myös tänä vuonna. Koen, että ymmärrän missä siellä mennään, lomallakin ollessani seurasin uutisia tarkkaan ja olen kiinnostunut Yhdysvaltain politiikasta jne, Amerikka vaan on minulle jostain kumman syystä rakas ja haluaisin asua siellä uudestaan pidempään. Ajatuksissani on osallistua Green Card - arvontaan, haluaisinkin kuulla lähinnä kokemuksia, että mikä on paras väylä osallistua Green Card - arvontaan, koska netin kautta tuntuu, että on melko monta tahoa josta sitä voi hakea, ovatko kaikki luotettavia? Minulla on siis Yhdysvalloissa takana asumista yhteensä yli vuoden ajan, joten koen, että minulla on kyllä jonkinlainen kuva siitä, että miten siellä eletään arkea. Arki on joka maassa, mutta ajattelen niin, että joka maahan ei rakkaus syty noin vaan.En ole koskaan tavoitellut ns. amerikkalaista unelmaa ajatuksissani, vaan rakastan maassa ihmisten pääsääntöistä ystävällisyyttä, positiivisuutta, paikast a riippuen vuodenaikoja, jopa Publixissa tai Walmartissa shoppailua!Tunnen sydämeltäni olevani enemmän amerikkalainen kuin suomalainen.


      • jotain juttua
        Rakas maa kirjoitti:

        Olen itse elänyt Yhdysvalloissa vuoden Aupairina ja sen kautta nähnyt sen todellisuuden, että mitä se ottaa asua siellä, siis mitä se maksaa ja ennen kaikkea miten paljon pitää tehdä töitä. Asuin perheessä jossa oli 4 lasta, joten gollegemaksuja säästettiin urakalla. Olen aina rakastanut Amerikkaa, voin sen ylpeästi sanoa, että rakastan Amerikkaa ja haluaisin asua siellä. Olen ennen vuoden Aupairina olemista oleskellut 2vk amerikkalaisessa perheessä vieraana ystäväni ollessa Aupairina silloin, vierailin hänen perheessä 2vk:n ajan.Olen nykyään jo keski-ikäinen naimisissa oleva kahden lapsen äiti jolla on ammattikorkeakoulututkinto ja työkokemusta takana, haaveilen asuvani vielä joskus jos en perheeni kanssa, niin ainakin eläkeiässä sentään mieheni kanssa Amerikassa. Se on se mun juttu. Olimme siellä lomalle viime vuonna ja myös tänä vuonna. Koen, että ymmärrän missä siellä mennään, lomallakin ollessani seurasin uutisia tarkkaan ja olen kiinnostunut Yhdysvaltain politiikasta jne, Amerikka vaan on minulle jostain kumman syystä rakas ja haluaisin asua siellä uudestaan pidempään. Ajatuksissani on osallistua Green Card - arvontaan, haluaisinkin kuulla lähinnä kokemuksia, että mikä on paras väylä osallistua Green Card - arvontaan, koska netin kautta tuntuu, että on melko monta tahoa josta sitä voi hakea, ovatko kaikki luotettavia? Minulla on siis Yhdysvalloissa takana asumista yhteensä yli vuoden ajan, joten koen, että minulla on kyllä jonkinlainen kuva siitä, että miten siellä eletään arkea. Arki on joka maassa, mutta ajattelen niin, että joka maahan ei rakkaus syty noin vaan.En ole koskaan tavoitellut ns. amerikkalaista unelmaa ajatuksissani, vaan rakastan maassa ihmisten pääsääntöistä ystävällisyyttä, positiivisuutta, paikast a riippuen vuodenaikoja, jopa Publixissa tai Walmartissa shoppailua!Tunnen sydämeltäni olevani enemmän amerikkalainen kuin suomalainen.

        Green Card -arvontaan ei ole kuin yksi ainoa väylä ja se on virallinen sivusto:

        https://www.dvlottery.state.gov/

        Tämän vuoden hakukierros on juuri päättynyt, joten ensi vuonna sitten uusiksi. Hakuaika on joka vuosi suurinpiirtein sama, joten muista katsella ajoissa milloin seuraava haku julistetaan.

        Annettu linkki on ainoa virallinen osoite arvontaan. Kaikki muut sivustot jotka mainostavat Green Cardia ovat huijauksia. Ne yrittävät vain rahastaa epätoivoisia ja tietämättömiä katteettomilla lupauksilla.

        Arvontaan osallistuminen virallisella sivustolla on maksutonta. Hakeminen ei siis maksa yhtään mitään. Varaudu kuitenkin siihen, ettet välttämättä voita koskaan. Suomalaisista hakijoista tilastojen mukaan n. 1% tulee lopulta saamaan Green Cardin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe