morsiamen luovuttaja

kauppinen

onko morsiamen luovuttaminen alunperinkin suomalainen perinne muualta tullut tapa?

5

1105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

eiköhän se morsiamen luovutus ole aika tavallista esim. usassa, luulisin että perinne on sieltä lähtöisin, mutta en todellakaan tiedä :) mielestäni tämä kyseinen perinne ei todellakaan sovi enää nykyaikaan kun morsian yleensä on itsenäinen nainen eikä isänsä eikä tulevan miehensä omaisuutta!

• toisaalta

Itse en halua kieltäytyä kun tämä kerran isäni toive on. Eipä se meiltä mitään pois ole tämäkään. Pieni "uhraus" meille mutta suuren suuri asia isälleni. Kaikki on suhteellista, ihan miten kukin ajattelee.

Itse vierastan tätä ajatusta vähäsen, mutta isäni on jo vanha, eikä varmaankaan toista kerta pääse kokemaan sellaista. Todettiin että eiköhän me kestetä. Eihän se "oikein" ole, muksu on, avoliitossa oltu jo useamman vuoden ajan jne. mutta onko sillä sittenkään niin väliä? Eikö se ole myös suuri tapahtuma vanhemmille? Eikö niiden toiveita voi toteuttaa? Vai onko aina mentävä juuri "muodin mukaan" koko kaava alusta loppuun? Kyllä minusta tämä "synti" (kun ei ole neitsyt ja kokematon)hyvittyy sillä, että antaa toiselle ihmiselle ihanan muiston! Vanhanaikaista ajatella kuten kirjoitit että "kun morsian yleensä on itsenäinen nainen eikä isänsä eikä tulevan miehensä omaisuutta! " Eihän yleensä kukaan sitä edes ajattele...

• minä vaan
        toisaalta kirjoitti:

Itse en halua kieltäytyä kun tämä kerran isäni toive on. Eipä se meiltä mitään pois ole tämäkään. Pieni "uhraus" meille mutta suuren suuri asia isälleni. Kaikki on suhteellista, ihan miten kukin ajattelee.

Itse vierastan tätä ajatusta vähäsen, mutta isäni on jo vanha, eikä varmaankaan toista kerta pääse kokemaan sellaista. Todettiin että eiköhän me kestetä. Eihän se "oikein" ole, muksu on, avoliitossa oltu jo useamman vuoden ajan jne. mutta onko sillä sittenkään niin väliä? Eikö se ole myös suuri tapahtuma vanhemmille? Eikö niiden toiveita voi toteuttaa? Vai onko aina mentävä juuri "muodin mukaan" koko kaava alusta loppuun? Kyllä minusta tämä "synti" (kun ei ole neitsyt ja kokematon)hyvittyy sillä, että antaa toiselle ihmiselle ihanan muiston! Vanhanaikaista ajatella kuten kirjoitit että "kun morsian yleensä on itsenäinen nainen eikä isänsä eikä tulevan miehensä omaisuutta! " Eihän yleensä kukaan sitä edes ajattele...

Olen hyvinkin itsenäinen nainen, (isäni jopa puheessaan korosti kuinka itsenäinen ja omien polkujeni kulkija olen ollut pienestä pitäen) mutta isäni oli todella mielissään, kun pyysin häntä saattamaan ja kuvista näkee kuinka jännittynyt,mutta ylpeä ja onnellinen hän oli saattaessaan minua kirkon käytävää.

Välimme eivät aina ole olleet kovin läheiset, mutta olen iloinen, että halusin jakaa tämän tärkeän hetken hänen kanssaan. Itsenäisyyttäni ja oman arvon tuntoani se ei vähentänyt lainkaan, enkä siirtynyt mieheni omaisuudeksi, vaan vahvistimme naimisiinmenolla yhteenkuuluvuutemme ja tasa-arvoisen kumppanuutemme.

• ja toisaalta.............
        toisaalta kirjoitti:

Morsiamen luovuttaminen on nykyaikana pelkkä tapa, kun useinkin se morsian on jo muuttanut pois vanhempiensa kotoa, avoliitossa ja ehkä äitikin. Mitäs siinä enää luovuttamista on?

• mikko n.

Toinen on se, että häätoimituksen alussa morsian marssii isänsä kanssa alttarille ja isä siinä luovuttaa morsiamen sulhaselle. Myös sellainen on tavanomaista, että morsian ja sulhanen yhdessä sekä marssivat alttarille että sieltä toimituksen jälkeen pois eikä kukaan "luovuta" morsianta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      152
      3406
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2389
    3. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      13
      1203
    4. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      115
      1194
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      9
      943
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      48
      937
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      874
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      870
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      36
      712
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      196
      666
    Aihe