Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mistä saa läppärin ilman Windowsia?

herrajohtaja

On alkanut ihmetyttää että myykö mikään liike läppäreitä ilman käyttöjärjestelmää uutena? Minua keljuttaa että pitäisi maksaa Windowsin lisenssi, kun olen enemmän linux puolen ihmisiä ja olen kuullut että linux toimii nykyisin hyvin myös läppäreissä.

olisiko tietoa, että onko mitään laitetoimittajaa, jossa kannettavan saisi joko ilman käyttistä tai vaihtoehtoisesti Linux- läppäreitä onko niitä?!?

29

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etkös tiedä

      Eihän sellaista tietsikkaa, muutamaa harvaa lukuunottamatta, ostaisi kukaan jossa olisi linux käyttis.

      • herrajohtaja

        mutta kysymys olikin, että onkos sitten sellasii mis ei oo käyttistä ollenkaan.

        minä oon minä ja mä tiedän mitä mä haluun


      • Anonyymi

        KAUPASTA!

        mm Chromebookin ja valmiiksi asennetut linux (Ubuntu) koneet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KAUPASTA!

        mm Chromebookin ja valmiiksi asennetut linux (Ubuntu) koneet

        Paska! Niimpä Windows 10 käyttö on todella tuskaa,..Jatkossa VAIN UBUNTULLA !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paska! Niimpä Windows 10 käyttö on todella tuskaa,..Jatkossa VAIN UBUNTULLA !!!

        windowsin pitkäaikainen altistus tekee sen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        windowsin pitkäaikainen altistus tekee sen!

        Saatuttaa, rikkoo, tahmaa,,, Win 10. Windows, Huomisen haitakkeet jo tänään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatuttaa, rikkoo, tahmaa,,, Win 10. Windows, Huomisen haitakkeet jo tänään!

        Mikrosoft haluaa että ostat nopeamman koneen.!!


    • auttaja

      Ainakin meilläpäin Joensuussa saa. Mene johonkin hieman pienempään tietotekniikan ERIKOISliikkeeseen. Siellä on yleensä valmiita läppäreitä, ja voit todennäköisesti myös saada läppärin ilman XP:tä.

      Joensuussa esimerkiksi Karjalan Datahuolto

    • auttaja

      koska linuxista on monia distroja, ei niitä yleensä valmiiksi laiteta läppäreihin ainakaan kotisuomessa.

    • LinuxLäppärinOmistaja

      Mulla on Linux Mandriva läppärissä, kun itse sen asensin windows nt.n tilalle. Hyvin pelittää vaikka muistia ei oo kun 128 mb.

    • Mäkkihöperö
    • gooma

      Esim. Lenovo DOS lisenssillä ja tuolta etsit mallin:

      http://www.pc.ibm.com/europe/notebook/3000.html?fi&cc=fi

      ja laajakuvanäytöllisistä pikaisesti katsottuna ainoa DOS lisenssillä oleva olisi tämä:

      http://www5.pc.ibm.com/fi/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_TU065FI?OpenDocument

      Ja hintoja / liikkeitä voi vertailla esim. täällä:
      http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/haku.aspx?Hakusana=lenovo&Kategoria=26312&Alaraja=&Ylaraja=&hae= Hae &jarjestys=0


      Tosin myönnettäköön että tuossa mainitussa DOS-lisenssi koneessa ei prossu ole markkinoiden tehokkain. Mutta Lenovon /IBM:n läppärit lienevät turvallinen valinta linuxkäyttöä silmälläpitäen. Olkoonkin että saattaa olla että se xp lisenssi syötetään puoliväkisin mukana, tosin kannattanee kysyä noita tehokkaampiakin koneita DOS-lisenssillä.

      • gooma

        Eipä tuolla mbnetin hintaseurannassa näkynyt olevankaan nyt yhtään lenovoa tarjolla dos-lisenssillä, mutta on niitä vielä taannoin ollut (mm. talvella). Kannattaa kysellä.


    • Työläinen....
      • kubu64

        mieluummin tolla rahalla ostasin macbookin, vaikka ei olekaan linux, toimii varmaan paremmin kun ite asennettu linux. (Itsellä on kubuntu 6.06LTS dualboottina asennettu tähän hp pavilion dv4339ea:han).


      • työläinen.....
        kubu64 kirjoitti:

        mieluummin tolla rahalla ostasin macbookin, vaikka ei olekaan linux, toimii varmaan paremmin kun ite asennettu linux. (Itsellä on kubuntu 6.06LTS dualboottina asennettu tähän hp pavilion dv4339ea:han).

        Miksi ostaa mäkki jos haluaa käyttää Linuxia?


      • kubu64
        työläinen..... kirjoitti:

        Miksi ostaa mäkki jos haluaa käyttää Linuxia?

        kannattaa kyllä sitten ostaa läppäri mikä sisältää windowsin kun ne näkyy olevan edullisia verrattuna noihin missä ei oo käyttistä ollenkaan ja sit vaan heittää sillä vesilintua ja asentaa linuxin, tai dualboottina niinkuin minä tein. esim tähän asentuu uusin kubuntu ilman mitään napinoita
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154&productId=179410


      • tux
        kubu64 kirjoitti:

        kannattaa kyllä sitten ostaa läppäri mikä sisältää windowsin kun ne näkyy olevan edullisia verrattuna noihin missä ei oo käyttistä ollenkaan ja sit vaan heittää sillä vesilintua ja asentaa linuxin, tai dualboottina niinkuin minä tein. esim tähän asentuu uusin kubuntu ilman mitään napinoita
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154&productId=179410

        Jos ei heppu halua vintööttiä niin ei halua, usko jo!!!


      • antianttila
        kubu64 kirjoitti:

        kannattaa kyllä sitten ostaa läppäri mikä sisältää windowsin kun ne näkyy olevan edullisia verrattuna noihin missä ei oo käyttistä ollenkaan ja sit vaan heittää sillä vesilintua ja asentaa linuxin, tai dualboottina niinkuin minä tein. esim tähän asentuu uusin kubuntu ilman mitään napinoita
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154&productId=179410

        eiiiiiiiiiiii anttilasta ei ei ei.....


      • örmh
        kubu64 kirjoitti:

        kannattaa kyllä sitten ostaa läppäri mikä sisältää windowsin kun ne näkyy olevan edullisia verrattuna noihin missä ei oo käyttistä ollenkaan ja sit vaan heittää sillä vesilintua ja asentaa linuxin, tai dualboottina niinkuin minä tein. esim tähän asentuu uusin kubuntu ilman mitään napinoita
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154&productId=179410

        Mitään wintoosaa sisältävää kannettavaa kannata ostaa, jos sitä wintoosaa ei halua. Miksi maksaa microsoftille tuotteesta, jota ei aio käyttää? Ostakaa koneita ilman käyttistä, niin alkavat isot laitevalmistajatkin pikkuhiljaa uskoa ja ymmärtää, että tarvetta sellaisille vimputtimille on.


      • kubu64
        örmh kirjoitti:

        Mitään wintoosaa sisältävää kannettavaa kannata ostaa, jos sitä wintoosaa ei halua. Miksi maksaa microsoftille tuotteesta, jota ei aio käyttää? Ostakaa koneita ilman käyttistä, niin alkavat isot laitevalmistajatkin pikkuhiljaa uskoa ja ymmärtää, että tarvetta sellaisille vimputtimille on.

        halvempihan tuo edellämainittu HP on ja tehokkaampi kuin noi missä ei oo käyttistä. sama se onko siinä se windows vai ei, poistaa sit sen jos ei haluu tai ei, mutta mitä järkee ostaa kalliimpi kone jos paremman saa halvemmalla.


      • lölööpöö
        kubu64 kirjoitti:

        halvempihan tuo edellämainittu HP on ja tehokkaampi kuin noi missä ei oo käyttistä. sama se onko siinä se windows vai ei, poistaa sit sen jos ei haluu tai ei, mutta mitä järkee ostaa kalliimpi kone jos paremman saa halvemmalla.

        No kun EI HALUA vinskua niin ei silloin halua. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Mitä järkeä on ostaa windows jos ei moista rojua halua? Itse ostan koneeni aina tyhjillään vaikka ne tulisi siten maksamaan himpun verran enemmän. Enkä ikinä mene ostamaan tietokonetta maitokaupasta halvalla vaan tassuttelen mieluummin alan kauppaan.


      • kubu64
        lölööpöö kirjoitti:

        No kun EI HALUA vinskua niin ei silloin halua. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Mitä järkeä on ostaa windows jos ei moista rojua halua? Itse ostan koneeni aina tyhjillään vaikka ne tulisi siten maksamaan himpun verran enemmän. Enkä ikinä mene ostamaan tietokonetta maitokaupasta halvalla vaan tassuttelen mieluummin alan kauppaan.

        voihan sen siitä poistaa, sen windowsin.


      • kubu64
        lölööpöö kirjoitti:

        No kun EI HALUA vinskua niin ei silloin halua. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Mitä järkeä on ostaa windows jos ei moista rojua halua? Itse ostan koneeni aina tyhjillään vaikka ne tulisi siten maksamaan himpun verran enemmän. Enkä ikinä mene ostamaan tietokonetta maitokaupasta halvalla vaan tassuttelen mieluummin alan kauppaan.

        kesälomat!


      • pöööh...
        kubu64 kirjoitti:

        voihan sen siitä poistaa, sen windowsin.

        Taitaa tuo sun aivosolu jumia....

        Jos ei halua windows nimistä roinaa koneeseen taikka koneen mukana tai ihan miten vaan, niin miksi sitten sellainen pitäisi ostaa?

        Voihan sen toki poistaa, mutta kun kerta ei halua ollenkaan niin... plääh... mistä saa virtuaali rautalankaa, että kubukin viimein älyäisi?


    • kubu64
    • Anonyymi

      eikö vaan voi pitää sen windowsin sillä levyllä joka koneessa on uutena ja ostaa toisen kovalevyn mihin asentaa jonkin muun käyttiksen ja voi sit tarittaessa ottaa sen windowsinkin käyttöön, tosin näin pitää maksaa windows lisenssistä ja toisesta kovalevystä mutta onhan sekin vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe