Siviilivihkiminen,salaa. Mitä lahjaksi

apua

Kiertotietä sain kuulla melko läheisten ihmisten menevän naimisiin maistraatissa. Paikalla ei ole kuin pari ja todistajat. Mitä ihmettä lahjaksi?. Odotanko että itse kertovat avioituneensa, vai onnittelenko, vai mitä kummaa. Tuo lahja-asia mietityttää myös kovasti.

51

22005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm

      jos kerran menevät salaa naimisiin niin miksi antaisit lahjan? eri asia jos he myöhemmin järjestävät juhlan ystäville/sukulaisille, silloin voi lahjan viedä.

      • Sirkku-76

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Itse tekisin juuri näin.


      • mitään

      • peräaukosta

    • sinivilkku

      Ihmiset olisivat minulle läheisiä niin saatuani "oikeasti" tietää heidän avioituneen, hankkisin heille lahjan. Ensin ottaisin vähän selvää, mikä miellyttäisi.
      Miksi tehdä kärpäsestä härkänen?!

      • tekisin

        Mikäli juhlia ei ole, veisin/antaisin muistamiseni, kun muutoin tavataan. Tai postittaisin kaukaisemmille ystäville; kun virallisesti saan kuulla avioitumisesta.

        Pitäisin sitä siis enemmänkin oikeutena kuin velvollisuutena muistaa hääparia jollakin pienellä kivalla. Kyllä se varmasti mieltä lämmittää siellä vastaanottavassakin päässä!


      • yllätty

        miksi "sala" koska on vain lähiperhe. elämä on tullut niin kallis. ja mennä naimisiin on noin mitä se on vain, yksi sopimus 2 ihmisen kesken. mitä sen täytyisi olla jo pitkään aikaan.. kun tiedetään että 30 % eivät kestää enemmän kuin 3 vuotta parempi säästää rahaa. maailma muuttuu emme ole enää esiajassa


      • muikku
        tekisin kirjoitti:

        Mikäli juhlia ei ole, veisin/antaisin muistamiseni, kun muutoin tavataan. Tai postittaisin kaukaisemmille ystäville; kun virallisesti saan kuulla avioitumisesta.

        Pitäisin sitä siis enemmänkin oikeutena kuin velvollisuutena muistaa hääparia jollakin pienellä kivalla. Kyllä se varmasti mieltä lämmittää siellä vastaanottavassakin päässä!

        me mentiin kanssa naimisiin maestraatissa eikä ensin kerrottu kellekkään kun vihkiminen oli suoritettu ja tilaisuus ohi laitoimme viestiä läheisille ja tarjosimme viikonloppuna kahvit kaikille halukkaille ei lahjojen toivossa vaan ihan muuten vaan..tuskin lahja on tuon parin mielessä ollut kun kerran ovat salaa menneet naimisiin..


    • mik

      Me menimme salaa maistraatissa naimisiin ja kerroimme läheisille tapahtuneesta kortin muodossa. Saman tien alkoivat kyselyt, mitä nyt sitten häälahjaksi. Kerroimme kaikille, että emme halua lahjoja, koskapa emme pitäneet juhliakaan. Suurin osa toimikin toiveemme mukaisesti.

    • Hanskuliini

      Itse olen menossa ensi viikolla maistraatissa naimisiin, ja asiasta ei tiedä kukaan. Haluamme välttää kaikenlaiset juhlat ym, joten mielestäni sinun ei kannata lahjaa ostaa ennenkuin he ovat asiasta itse ilmoittaneet/laittaneet lehteen ilmoituksen. Meillä päin on tapana ilmoittaa lehdessä niin kihlauksista, vihkimisestä kuin erostakin (harvoin) joten itse laitamme ilmoituksen lehteen. Muistaa joka tahtoo, mutta velvoitetta ei ole. Ei juhlia- ei lahjoja.

    • jos on kerran pakko

      osta niille lahjakortti, arvo oman kukkarosi mukaan, jos haluat välttämättä antaa lahjan. Saavat sitten ostaa sillä mitä miellyttää. Stockkalta saa ainakin kaikkea.. eli sinne ja lahjakorttia kehiin.

      • minä ja minun mieheni

        Minä ja mieheni menimme salaa maistraatissa naimisiin pari vuotta sitten. Samana päivänä kun meidät vihittiin laitoin sukulaisille ja ystäville kortin jossa kerroin meidän menneen naimisiin ja karanneen häämatkalle.
        Itse esitin toiveen että lahjoja ei ostettaisi kun mitään juhliakaan ei ollut mutta silti jotkut halusivat meitä muistaa. He kysyivät mitä haluaisimme ja me kerroimme esim keräävämme jotain tiettyä sarjaa.
        Minulle olisi pelkkä kortti riittänyt tosin en sitäkään edes odottanut....


    • Miiina

      Paras ystäväni meni naimisiin vuosi sitten maistraatissa parin todistajan läsnä ollessa. Itsekin sain kuulla häistä päivää ennen (en siis ollut mukana niissä), joten koska he eivät isoja (tai minkäänlaisia) juhlia halunneet järjestää, sanoivat itsekin suoraan, etteivät halua ihmisten ostavan lahjojakaan.

      Eiköhän pelkkä onnittelu riitä jälkeen päin, jos juhlia ei järjestetä.

      Joidenkin kavereiden oli lähes mahdotonta ymmärtää, etteivät he juhlia/lahjoja halunneet, mutta ymmärsivät kyllä lopulta.

    • MoniMuotoinen

      Jos kyseessä ovat hyvin hiljaiset, "salahäät", niin minusta se viestittää siitä, ettei pariskunta halua sitä perinteistä häähössötystä. Minusta siksi lahjankin voi jättää antamatta. Jos tahdot onnitella, niin tee se vaikka kortilla.

      • SAANEE

        RIITTÄÄ!


    • minä vaan

      Meillä serkku meni ns. salaa maistraatissa ja paikalla oli vain hänen ja miehen perhettä. Onnittelin ja laitoin kortin. Mikäli juhlistavat myöhemmin sitä kutsumalla meidätkin, sitten vien lahjan.

    • jyrää

      Jos olet kuullut kiertoteitse vihkimisestä, vaikuttaa siltä, ettei kenenkään ole ollut tarkoitus tietää tilaisuudesta. Hääpari on kenties halunnut mennä vihille kaikessa hiljaisuudessa, ja sitten toinen todistajista on juorunnut...

      Ystäväpariskunta onnistui tässä nipin napin. He eivät edes ilmoittaneet kenellekään avioitumisen JÄLKEENKÄÄN. Asia selvisi sattumalta. Tuntui tosi oudolta, varsinkin kun vaimo oli sitten vaihtanut sukunimensäkin. Koska ystävä on minulle läheinen, halusin salailusta huolimatta muistaa onnellista tapahtumaa. Ostin parille pienen lahjan, samaa sarjaa, jota heillä jo ennestään kotona on. Eivät kiittäneet lahjasta lainkaan.

      Toiselle salahääparille (sukulainen) lähetin onnittelukortin. Kukaan ei kiittänyt tälläkään kertaa.

      Suosittelen siis, ettet anna heille mitään. Kortti kyllä voisi olla sopiva, senhän voi aina heittää kierrätykseen, jos se ei miellytä.

    • Miemie

      Olen mennyt aikoinaan tuohon tyyliin naimisiin.

      Mitään lahjoja en tietenkään odottanut.
      Mutta jos kyse on sinulle läheisistä ja rakkaista ihmisistä, niin aina on hyviä syitä lahjan antamiseen - siis sen osoittamiseen, että välittää.
      Tuollaisessa tapauksessa kuitenkin mieluimmin jotain pienimuotoista. Kyllä se mieltä lämmittää.
      Samoin voi varmasti onnitella, kun tapaatte tai muuten olette yhteyksissä seur. kerran.

      • itse salaa naimisiin mennyt

        Kyllä olisi kohteliasta kiittää kortista tai lahjasta. Me lähetettiin kaikille muistaneille kiitoskortit vaikkei mitään häitä ollutkaan...Sukulaisilla ja kavereilla meni kauan ennen kun he sulattivat ton että menimme "salaa" naimisiin. En tiedä mikä siinä oli niin ihmeellistä kun me halusimme tosta meidän hääpäivästä meidän kahden oman päivän.. Aluksi ärsytti selitellä miksi näin teimme sehän oli meidän kahden oma valinta...


    • bettyboo

      itse ajattelen asiasta niin että ellei kutsua tule, niin miksi pitäisikään muistaa? hääpari on ilmeisesti halunnut pitää matalaa profiilia jote miksi vaivautua?

    • II lapsi

      Musta oli aika outoo kun isäni meni salaa uusiin naimisiin, eikä kertonut meille lapsille siitä mitään. Eikä kyllä äitinsäkään siitä mitään tiennyt. Kovin oli järkytys muorille kun isäni ilmoitti, että saapi onnitella heitä.

      Ei oikein tuntunut kivalta kun ei meille ilmoittanut aikomuksestaan. Pikkasen loukkaannuin.

      • nikki

        Miksi olisi teille pitänyt ilmoittaa?
        Ei aikuisen ihmisen tarvi enää äidilleen ilmoitella etukäteen tekemisiään.
        Olkaa onnellisia, että isänne löysi elämänkumppanin. Älkää olko luömässä kapuloita rattaissiin.
        Voi hyvä ihme sentään.


      • II Lapsi
        nikki kirjoitti:

        Miksi olisi teille pitänyt ilmoittaa?
        Ei aikuisen ihmisen tarvi enää äidilleen ilmoitella etukäteen tekemisiään.
        Olkaa onnellisia, että isänne löysi elämänkumppanin. Älkää olko luömässä kapuloita rattaissiin.
        Voi hyvä ihme sentään.

        No sä oot just tommonen samanlainen ihminen kuin mun iskä. Loukkaa läheisiään, eikä ajattele kuin omaa napaansa. Mä en arvosta sen kaltaisin ihmisiä. Musta ei ainakaan tule isäni ja sun kaltaisita paskahousua.


    • lahjoja

      itse maistraatissa naimisiin menneenä ja sen jälkeen kyllä juhlat pitäneenä loukkaannuin jokaisesta lahjasta jonka saimme, koska kutsuissa selvästi luki, että EI lahjoja. mielestäni häitä voi juhlia ilman kerjuutakin pelkällä läheisten läsnäololla, mutta ne, ketkä olivat omansa viettäneet lahjalistojen kera, eivät tätä ymmärtäneet.

    • salaisuuksia

      Ei minusta silloin tarvita todellakaan muistaa millään lahjalla. Onnittelet kun itse asian sinulle kertovat, eihän sinun kuulu asiasta 'virallisesti' tietää, jos eivät kerro.

      • kanssasi...........

        Tekisin samoin kuin sinä :)


    • matricaria

      Mekin mentiin viis vuotta ja päivä päälle sitten salaa maistraatissa naimisiin. Syy oli se, kun rahat ei olis riittäny kunnon häihin, niin sitten se toinen ääripää. Ei mitään puolivillaisia kahvikekkereitä!
      Eli salaa mentiin, ilmoiteltiin sitten tekstiviestein mitä oli tapahtunut. Eikä todellakaan edes odotettu keneltäkään muuta kuin onnitteluja. Ei silloin sovi syyllistää ketään lahjan antamattomuudesta, jos itse salailee...

    • jos on kerta

      salapari .Siis salaparille ei voi antaa lahjaa koska siitä ei tiedä??????

    • saduka

      ehkäpä tälläiset salaa vihille menevät eivät halua että asiasta tulee kovin julkista,jotenka ehkä lahjojakaan ei tarvita.Kokemusta itsellä.....

      • ei lahjoja

        Minusta ei tarvitse ostaa mitään lahjaa. Pelkkä onnittelu riittää tai jos jotain haluat antaa niin lähetä kortti...


    • pohdit?

      Läheisesi ilmeisesti menevät naimisiin maistraatissa juuri siksi etteivät halua turhaa hössötystä. Siispä kunnioita sitä ja onnittele heitä sitten kun he julkistavat asian. Ja jos he eivät järjestä mitään erityistä juhlaa, ei lahjaakaan tarvitse pohtia.

    • mandy

      Itse onnittelisin paria, mutta lahjaa en ostaisi, koska pari ilmeisen selvästi haluaa pitää matalaa profiilia vihkimisestään.

    • Hevi-Neito

      No ainaki vois jonku kortin antaa... Ja jos jotain muutaki haluaa antaa eikä keksi muutakaan niin eikö joku kukkakimppu sopis..?? Tai vaikkapa vähä rahaa :)

    • voisi toimia...

      Jos kyseessä on todella läheinen (esim. veli tai sisko), niin itse ainakin jollain paketilla muistaisin. Miksi pitäisi aina saada lahjalle "vastineeksi" puuduttavan pitkät, tylsät ja tavanomaiset hääjuhlat? Voihan läheisiä muistaa joskus ilman sitä "koska minäkään en saa mitään"-periaatetta...

      Ei lahjan tarvitse olla valtava, lahjalistasta poimittu rahankiiltosilmissä-paketti, vaan joku pieni juttu, joka olisi itsekin hauska saada. Sehän voi olla vaikka kimppalahja!

      Yksi hauska lahja olisi sellainen runomagneettipakkaus! Mikäs sen romanttisempaa, kuin jääkaapin ovessa nököttävä pieni rakkausruno puolisolta aamulla silmät sirrillään luettuna... :)

    • mikäli et

      Mikäli et ole ringissä, ei syytä hermoilla sisään pääsyllä! On nyt vain odotettava josko ovea raotettaisiin sinullekin. Mikäli jälki kutsua ei kuulu voinet ostaa lohdutukseksi itsellesi jotain!

    • Häihin menosta kieltäytynyt!

      Itse en tänä kesänä mennyt serkkuni häihin, vaikka kutsuivatkin. Suvussani kaikki on riidoissa äitini kanssa ja pyytöni esitin, että mikäli pidot eivät äitini kanssa vastaisuudessa parane niin minun puolestani ei ole mitään pitojakaan (eikä ne välit paremmaksi tule). Parikymmentä vuotta olen katsellut äitini sisarrusten vuoron peräistä tappelua äitiäni kohtaan, enkä jaksa kattella kun joka juhlissa missä meidän perhe on ollut, äitini kärsii jollakin tavalla!

      Viimeksi olin 2 vuotta sitten serkkuni rippiäisissä, enkä hiivatissa mene yhtään mihinkään sukujuhlaan!!

      En lähettänyt serkulleni ja tämän morsiammelle edes korttia, koska hän on minulle "täysin vieras" ja koko äitini suku vielä vieraampi. Ihan kuin menisi juhliin, jossa meitä ei tunneta!!

    • PERSEESTÄ

      EI JAKSA MITÄÄN.

    • tiedä että meni naimisiin

      salainen lahja voisi olla tyhjälaatikko nimettömänä.

    • Mike Matarazzi
    • käynyt

      Avo- ja avioparina elämisessä ei ole nykyisellään juurikaan eroja, mutta kun käy sen luvan kysymässä niin ei sitten pankkineitikään nyrpistele perheelle lainaa hakiessa. (ei tosin nyrpistellyt ennenkään, kun oli tuttu :-D).

      Itse käytiin vaimon ja vekaroiden kanssa kauppareissulla maistraatissa. Ei ilmoiteltu muutoin, kuin että ostin vaimolle sormuksen muistoksi. Onhan tuo suku pikkuhiljaa huomannut asiantilan ja jokunen on jopa lahjonutkin. Anoppi tosin vähän ripitti, mutta lupasin järjestää isot kekkerit, jos joskus lotossa päävoitto pamahtaa kohdille. ;-P

      • Juupa ... Juu

        Eikö jos jopa kauppareissulla menee maistraatissa naimisiin niin täytys olla esteidentutkimus tai mikä onkaan nimeltään tehtynä... ja sen tekeminen kestää ainakin n.2 vkoa.... Et kyl oli suunniteltu juttu etukäteen.. et ei ollu mikään ekstempporee juttu.. niinkuin jutusta saa käsityksen... et sillee....


    • kyllä sapettaa

      Meillä tiedossa "salahäät", joihin kutsuttiin vain lähimmät. Tosin kukaan äidin puolelta ei ole reagoinut millään tavalla kutsun saatuaan, enimmäkseen katsoneet nenän vartta pitkin. Asioilla on aina kaksi puolta; jos ei kutsuta, suututaan. Jos kutsutaan, naristaan ja nuristaan silti jostain. Minun puolesta pitäkööt kuppinsa ja purnukkansa, pakko sinne ei ole tulla. Eikä niitä juhlia (me ainakaan) pidetä sen vuoksi, että vieraat lisäisivät huushollin tavaramäärää, vaan tarkoitus on olla läsnä todistamassa "juhlallista" hetkeä (mutta eihän sitä vieraamme niin ajattele).
      Olisi pitänyt pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa, ja minimoida juhlaväki vain vanhempiin ja sisaruksiin. Tosi kiva pitää häät, jossa vieraat eivät ole onnellisia hääparin puolesta!

    • häälahja

      No-ei tarvitse miettiä lahjaa.He kai itse ovat päättäneet pitää salassa häänsä,joten ei silloin lahjoja anneta.Ehkä kertovat myöhemmin ja pitävät pienet juhlat,silloinhan voi miettiä jotain pientä.

      • pari vuotta sitten naimisii...

        Kyllä suku on pahin. Kun menimme pari vuotta sitten salaa maistraatissa naimisiin niin sukulaiset eivät todellakaan ymmärtäneet tota. Kyselivät vaan miksi petimme suvun emmekä pitäneet häitä niin kun kaikki muut serkukset olivat tehneet.. Tulipa siinä sellanen olo että eikö kukaan todellakaan ole onnellinen meidän puolestamme...osa suvusta kyllä sentään lopulta tajus onnitella mutta osa ei tehnyt sitä. Lahjoja en keneltäkään odottanut mutta kyllä niitä kielloista huolimatta tuli. Pelkkä aito onnentoivutus olisi meille riittänyt ja se että toiset olisivat hyväksyneet meidän päätöksen mennä naimisiin salaa. Häät on niin kalliita...


    • ..........

      niin no onhan se hankalaa silloin kyl meki mentiin tänään sillai salaa naimisii et ei kovinkaa moni tienyt asiasta

    • vallan mainiosti

      häät on pidetty yksityisesti ja se siitä.

    • mitään

      Koska ei ole juhlia, ei sinne siis tarvitse mitään viedäkään. Yleensä se menee niin, eikä siitä kannata ottaa stressiä. Jos lahjoja haluavat, pitää sittwen järkätä juhlatkin..
      Tietty oikein läheiselle ystäväälle voi ostaa jotain pientä huomioimisen vuoksi. Ei kuitenkaan varsinaista häälahjaa.

    • Juhlinut

      Jos menee naimisiin juhlimatta sitä ystävien kanssa, on se myös merkki siitä, ettei halua ystävien noteeraavan päivää lahjalla.
      Jos naimisiin mennyt pariskunta ei juhli merkkipäivää ystävien kera, joten he eivät halua ystävien myöskään muistavan tätä päivää.
      Onnitteluhalaus riittänee!

    • rekisteröineet

      Olemme olleet yhdessä jo 13 vuotta ja naineet toisiamme saman ajan. Rekisteröimme parisuhteemme reilu kuukausi sitten. Miksi juhlia, kun olemme jo rakastaneet toisiamme jo tuon 13 vuotta, ja sen on tiennyt lähipiirimme koko ajan. Eilen saimme ensimmäisen lahjamme, ja se lämmitti sydämemme....

      t. homopari

    • T^T

      Itsellänikin, tai näin ainakin oletan on siskoni menossa "salaa" naimisiin. Kutsu on tullut, mutta sen enempää selittelemättä, että mihin ja nyt vanhempani hermoilevat mm. lahjoista, vaatteista ym. Mutta kai se on parin asia jos eivät halua kertoa, silloin on turha odottaa myöskään lahjoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2094
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      171
      1893
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      171
      1692
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      36
      1374
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      15
      1184
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    Aihe