Koska monilla on vääriä käsityksiä wiccalaisuudesta, päätin kirjoittaa tähän muutamia perusasioita:
1. Wiccalainen (useimmat) uskoo Jumalaan ja Jumalattareen, kaikkeuden maskuliiniseen ja feminiiniseen puoleen jotka ilmenevät kaikkialla luonnossa. Jumala liitetään usein Aurinkoon ja Jumalatar Kuuhun.
2. Wiccalaisuuteen kuuluu vahvasti magian harjoittaminen. Magia on henkilökohtaisen energian käyttämistä ulkoisen muutoksen aiheuttamiseen. Energia eri ohjailuvälineitä ovat sormi, sauva, athame (rituaaliveitsi) ja miekka. Kolminkertaisuuden laki ("Teitpä hyvää tai pahaa, saat kaiken takaisin kolminkertaisena.") pistää miettimään millaista magiaa harjoittaa.
3. Eri wiccasuuntauksia ovat mm. Gardenerilainen wicca, Aleksandrialainen wicca, periytyvä wicca, diaaninen wicca ja eklektinen wicca. Suurin osa Suomen tunnetuista wiccoista on eklektisiä.
4. Wiccalla ei ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa. Pentagrammi ei ole saatananpalvojien tunnus vaan tuhansia vuosia vanha maaginen symboli, ylösalainen pentagrammi on sarvekkaan Jumalan ja toisen asteen initiaation tunnus.
5. Eri rituaalivälineitä ovat mm. sauva, athame, pentagrammi, pata, malja, besom (luuta), malja ja kynttilät.
6. "Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita mitään." on wiccalaisen reden viimeinen lause ja wiccojen ohjenuora.
Perusasioita wiccasta
Kristallikuu
2
581
Vastaukset
- hWhisperer
Mistä tää wicca juttu on tullu?
Mä en oo ikinä kuullukkaa mistään Wiccoista.
Onko Wicca ihmisiä paljon maapallolla?
Mikä tää juttu ees on?- Kristallikuu
...kokosi yhdeksi uskonnoksi Gerald Gardner 50-luvulla. Wiccan ainekset ovat peräisin esikristillisistä uskonnoista. Wiccoja on paljon (se on yhdysvaltain 7. suurin uskonto).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155