räyhähenki?

ilman vastausta vieläkin

Talossamme on kuulunut naputuksia menneen vuoden aikana useampaan otteeseen.

Ensimmäisellä kerralla olin yläkerrassa lukemassa matematiikan kokeisiin. Kello oli yli yhdentoista ja istuin työpöytäni edessä ja olin täysin hereillä eikä minua edes väsyttänyt yhtään. Sitten kuulin viereisestä seinästä vaimeaa koputusta, joka voimistui. Pelästyin aika lailla, mutta kun koputusta ei jatkunut kauaa ajattelin kuvittelevani sen. Kuitenkin kun lopetin lukemisen ja menin nukkumaan, koputus jatkui. Tuli tietynlaisia koputussarjoja. En saanut niistä sen enempää selvää. Nukahdin hyvin säikähtänein mielin.

Vanhempani eivät uskoneet, sillä he eivät itse olleet kuulleet mitään koputuksia missään vaiheessa. Enkä koskaan saanut tilaisuutta todistaa niitä todeksi. Koputukset jatkuivat läpi talven, kestivät yhteensä ehkä 3 kk. Sitten sain tarpeekseni, vaihdoin huonetta vanhempieni kanssa.

Tässä vaiheessa olin tosin varma että asiaan löytyy joku järkevä ja looginen selitys. En vain ollut keksinyt sitä;
Vanha talo natisee pakkasessa? Hiiriä tai lintuja asustelee jossakin seinien välissä?

Koputukset lakkasivat hetkeksi. Ne alkoivat uudestaan myöhään keväällä. Silloin myös vanhempani kuulivat ne. Kummastelivat suuresti myös. Kuulemma mitään elukoita siellä ei voi olla, sillä tila on umpinainen. Ja voiko talo natista pakkasessa keväällä? Enpäs usko.

Ihan niinkuin tämä ei olisi riittänyt, niin nykyisestä huoneestani alkoi kuulua samaa naputusta. Se kuitenkin loppui lyhyeen sillä en kiinnittänyt siihen enää mitään huomiota kun olin niin tottunut siihen jo.

Talo on kohta 60 vuotta vanha, ehkä se vain "liikkuu" niinkuin vanhoilla puutaloilla on tapana. Kuitenkaan mitään tälläistä ei ole tapahtunut 17-vuoden aikana mitä ollaan tässä asuttu.

Mitä mieltä olette, ja mahdollisia loogisia selityksiä otetaan myös ilomielin vastaan :)

5

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koputukset

      Siskon kuoleman jälkeen on minun vanhempien talossa kuulunut koputuksia myös.Kerran olin saunalla tupakilla niin joku koputti seinään.kysyin veljeltäni ja muiltakin koputtiko kukaan,eikä kukaan ollut koputtanut.Aikaisemminikin on kuulunut.Yksi aamu minä sekä äitini heräsimme outoon koputukseen. Koputus ei kuulunut ovesta vaan seinästä.
      Onko sinulla ketään tuttavaa joka olis kuollut?Sehän voi olla että tuttava vainajasi haluaa kertoa sinulle jotain tai sitten hän haluaa näyttää sen sinulle että on läsnä.

      • ilman vastausta vieläkin

        Eipä ole ainakaan lähiaikoina ketään läheinen kuollut. Mummini kuoli noin 6 vuotta sitten, olen kyllä ajatellut häntä tässä vuoden aikana aika paljon, aika kultaa muistot. Enpäs tiedä onko sattumaa että olen nähnyt unia ko. henkilöstä. Hitsi, enpä ole ennen tätä ajatellutkaan.


      • friikki (kaikkien muitten m...
        ilman vastausta vieläkin kirjoitti:

        Eipä ole ainakaan lähiaikoina ketään läheinen kuollut. Mummini kuoli noin 6 vuotta sitten, olen kyllä ajatellut häntä tässä vuoden aikana aika paljon, aika kultaa muistot. Enpäs tiedä onko sattumaa että olen nähnyt unia ko. henkilöstä. Hitsi, enpä ole ennen tätä ajatellutkaan.

        räyhänhenki pyh!Kumitus se on eikä mikään räyhänhenki


    • Kokenut..

      Naputusta ja koputusta. Rytmistä ja pitkiä aikoja. Ovien paukutusta pari kertaa, muutama kertaa vuosia sitten aivan kunnon pamauksia ullakon suunnalta, koko talo tärisi ja mm. isäni heräsi niihin. En tiedä huomasivatko muut tätä "kummittelua" meillä. Ai niin, ja hirveätä huohottavan hengityksen ääntä, järkeilin sen kuuluvan putkistosta, kun vesi kulkee. Ei se sitä vaan ollut, näin myöhemmin ajateltuna.

      En kyllä pelkää näitä, koska olen havainnut, että aikuistuvat teinit saavat tietämättään tällaista aikaan. Kait tällaisellekin joskus tulevaisuudessa selitys saadaan?

    • Anonyymi

      Joskus syysiltana 2022 olin rupeemassa nukkumaan, ja kuulin kalenterini takaa, seinän sisältä epätasaista, mutta selvää koputusta. Äiti ja isä tulivat katsomaan, ja kuuntelemaan. (Isä kuuli äänen, äiti ei) Isä löi nyrkillä seinään, ja ääni loppui. Ajattelin, että joku eläin päässyt seinän sisään. Mutta seinän sisään ei pääse mitenkään. Isoisä kuoli 2021, ja ajattelin, että kävikö pappa koputtelemassa. Kerran kuulin kanssa mummulan vintiltä tasaiseen tahtiin kuuluvia, askeleilta kuulostavaa ääntä. Silloin isoisä oli elossa, ja voi hyvin, ja sanoin, että kuuleeko hän mitään. Pappa sanoi, ettei kuullut mitään. Oliko sitten ensimmäisessä kertomuksessa pappa, ja toisessa kummisetä kyläilemässä, vai kuulinko omiani?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe