Talo tolppien päällä

himamies

Me muutettiin joku vuosi siten omakotitaloon jossa ei ole perinteistä sokkelia lainkaan, anturoinnistakaan en ole varma. Talo on terästolppien (useita) päällä eli lienee joku tuulettuva rossipohja. Ryömintätilassa on sepeli.

Sokkelin tilalla on vaan siistit maalatut levyt ja itse talo on teräspalkkien päälle kasattu. Noi teräspalkit on siis terästolppien päällä.

Sanokaapas mihin olemme joutuneet...??? Plussaa ja miinusta. Ainakaan menneinä talvina ei ole vesijohdot jäätyneet.

9

3879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oiskohan

      Rautaruukin teräsperustus...tai sitten provo?

      • himamies

        Ei oo provo.

        Teräspaalutus on ja sitten paalujen päällä on teräksiset vaakapalkit ja seinat vaakapalkkien päällä.


      • Aiempi
        himamies kirjoitti:

        Ei oo provo.

        Teräspaalutus on ja sitten paalujen päällä on teräksiset vaakapalkit ja seinat vaakapalkkien päällä.

        Kyseessä on siis ilmeisesti Ruukin (ent. Rautaruukin) teräsperustus. Maakosteuden osalta kosteusteknisesti varma ratkaisu, jos sokkelia ei peitetä täysin levyillä tms. Muutamissa kohteissa olen nähnyt sokkeliverhouksena puurimoituksen.

        http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf/allByID/AB33269FBCA91029C225713E002475D9!OpenDocument&lang=2:dt=d:


      • sama mies
        Aiempi kirjoitti:

        Kyseessä on siis ilmeisesti Ruukin (ent. Rautaruukin) teräsperustus. Maakosteuden osalta kosteusteknisesti varma ratkaisu, jos sokkelia ei peitetä täysin levyillä tms. Muutamissa kohteissa olen nähnyt sokkeliverhouksena puurimoituksen.

        http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf/allByID/AB33269FBCA91029C225713E002475D9!OpenDocument&lang=2:dt=d:

        Kiitokset vinkistä ja vihjeestä.

        Tuo näyttää tosi tutulta!!


    • pienen mökin laittaja

      Voi hemmetti! Sulta on varastettu sokkeli. Kyllä kai sä nyt ennen muuttoa tarkastit että sokkeli on paikallaan?

      No, nyt ei ole pelkoa sokkelin kastumisesta.

    • hanhi

      terästolpat lienevät paalutuksia ? Vaikuttaa hyvältä sikäli kuin olen lukenut/kuullut. Betonipaalutus on halvempi ja ilman paaluja vielä halvempi - mutta jos maa on pehmeää, menisi ehkä talo rikki ilman. Tiedän alueen, jossa kertoivat, että kaikki talot on paalutettu (vanhaa peltoa).

      • Himamies

        Joo, paalutus on tosiaan tehty 5 metriin saakka, jäi kirjoittamatta eka viestiin selkeesti.

        Noi vaakapalkit on siis tolppien päällä ja taitaa tosiaan olla niin että toplat on paaluja, sorry epäselvä kirjoottelu.

        Ainoo mitä ihmettelin oli tuo lämpötaloudellisuus ja se kuinka kovalla pakkasella putket kestää sulana...


      • valskaa
        Himamies kirjoitti:

        Joo, paalutus on tosiaan tehty 5 metriin saakka, jäi kirjoittamatta eka viestiin selkeesti.

        Noi vaakapalkit on siis tolppien päällä ja taitaa tosiaan olla niin että toplat on paaluja, sorry epäselvä kirjoottelu.

        Ainoo mitä ihmettelin oli tuo lämpötaloudellisuus ja se kuinka kovalla pakkasella putket kestää sulana...

        sen verran ettei varmaan pääse jäätymään ja fortumi hieroo käsiänsä. tai putkistot on eristetty niin hyvin kuin on tarkoituskin.

        t:remppa ripe


    • eli kun talo rakennetaaan tolppien päälle, siihen ei tarvita rakennuslupaa... jos toimii muuten, ei pitäs olla mitään ongelmia. :) ihan yhtä hyvä kuin tavallinen talo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe