Perämoottorin 2-t öljy

Onko väliä

Onkohan väliä, mitä 2-tahtiöljyä sekoittaa bensan sekaan perämoottorille (80-luvun Yamaha)?
Huoltiksilla myydään erikseen Outboard-nimikkeellä, mitä eroa sillä on muille?
Tietenkin sattui että juuri silloin kun oisin tarvinnut, ei sitä ollutkaan huoltiksella ja ostin jotain moottoripyöriin tarkoitettua high performance 2-t öljyä ja hyvin tuntuu toimivan.

40

21415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sagarius

      Ei ole hyvä öljy perämoottoriin.
      Purkin kyljessä pitäisi luke TCW-3, joka on perämoottoreille tarkoitettua.
      (Ei kuitenkaan Bilteman öljyä, vaikka siinäkin lukee)
      Käytä Yamalubea Yamahassa niin toimii.

      • Onko väliä

        Mutta miten tuon eron huomaa, mihin se vaikuttaa?


      • jare

        onko sinulla faktaa, että kyseisen narikan öljyissä olisi muuta huonompaa kuin nimi


      • Ase-Aatami
        Onko väliä kirjoitti:

        Mutta miten tuon eron huomaa, mihin se vaikuttaa?

        kuin se perämoottoreihin tarkotettu öljy on ympäristöystavällisempää, vähemmän tuhkaavaa. Ei siinä muuta eroa ole moottoripyörä/kelkkaöljyihin. Ennenhän ei edes ollut erikseen 2t öljyjä kelkkoihin ja perämoottoreihin, kaikki oli yhtä ja samaa.


      • Ykä
        Onko väliä kirjoitti:

        Mutta miten tuon eron huomaa, mihin se vaikuttaa?

        Persveivari käy oleellisesti kylmempänä kuin moottoripyörän kone. Öljyn vaatimukset ovat siis erilaiset. Moottoripyöräöljy ei pala kunnolla perämoottorissa ja tulee enempi ulos koneesta vain osittain palaneena tai sellaisenaan. Epätäydellisempi palaminen taas johtaa lisääntyneeseen karstan muodostumiseen palotilaan ja myös mäntiin. Pitkäaikaisessa käytössä voi männänrenkaat pikeentyä kiinni, jolloin alkaa ohipuhallus. Tällöin mäntä kuumenee niin paljon, että lopuksi tapahtuu kiinnileikkautuminen.


      • oli perätön väite
        Ykä kirjoitti:

        Persveivari käy oleellisesti kylmempänä kuin moottoripyörän kone. Öljyn vaatimukset ovat siis erilaiset. Moottoripyöräöljy ei pala kunnolla perämoottorissa ja tulee enempi ulos koneesta vain osittain palaneena tai sellaisenaan. Epätäydellisempi palaminen taas johtaa lisääntyneeseen karstan muodostumiseen palotilaan ja myös mäntiin. Pitkäaikaisessa käytössä voi männänrenkaat pikeentyä kiinni, jolloin alkaa ohipuhallus. Tällöin mäntä kuumenee niin paljon, että lopuksi tapahtuu kiinnileikkautuminen.

        Molemmat koneet ovat kyllä palotapahtumaltaan suht lähellä toisiaan. Perämoottoria kaiken lisäksi kuormitetaan yleensä enemmän.

        Miksi näin? Koska bensakone käy aina samoilla seoksilla, muuten ei syty.


      • Ykä
        oli perätön väite kirjoitti:

        Molemmat koneet ovat kyllä palotapahtumaltaan suht lähellä toisiaan. Perämoottoria kaiken lisäksi kuormitetaan yleensä enemmän.

        Miksi näin? Koska bensakone käy aina samoilla seoksilla, muuten ei syty.

        >Molemmat koneet ovat kyllä palotapahtumaltaan suht
        >lähellä toisiaan. Perämoottoria kaiken lisäksi
        >kuormitetaan yleensä enemmän.

        >Miksi näin? Koska bensakone käy aina samoilla
        >seoksilla, muuten ei syty.

        Yksinkertaistuksia ja puolitotuuksia tulee näköjään sieltäkin.

        Tuupparien käyntilämpötila on termostaatilla rajoitettu noin 60°C. Toki palotapahtuman aikana käydään "hiukan" korkeammalla. Lämpötila on rajoitettu näin alas, koska koneet ovat raakavesijäähdytteisiä ja korroosio tuppaa olemaan yksi suurimmista koneen romutuksen syistä.

        Suljetulla jäähdytysjärjestelmällä varustettujen koneiden lämpötilat ovat noin 30°C korkeammalla. Tämä ero aiheuttaa kannen, männänlaen ja sylinterin seinämien lähistöllä palotapahtumassa eroja. Kokeilla voi jos ei usko. Moni on kokeillut ja löytänyt ongelmia. Siitä vaan muutama sata tunti pätkäajoa toisella koneella käyttäen valmistajan suosittelemaa öljyä ja toisella käyttäen sitä prätkäöljyä. Vähän uisteluakin sinne väliin, myös kylmissä vesissä. Joitain kokeiluja tehneiden kommentteja näkyy löytyvän tämäkin säikeen lopusta. Erot löytyy toiminnasta ja kun koneet puretaan myös palotilasta, mahdolisesti myös mäntien muusta kunnosta, eikä ne erot ole niitten öljyjen eduksi, jotka on tarkoitettu kuumempana toimivien koneiden liukasteiksi.
        Kaikilla öljynsekoittajilla on oma öljynsä kuumana käyville vesijäähdytteisille ja perämoottoreille. Ilmajäähdytteisille lisäksi vielä omansa. Valmistajat eivät suosittele kalliita prätkäöljyjä persveivari käyttöön. Siihenkin on joku syy ja minä en usko sen olevan pelkästään hintapoliittinen.

        Tilanne on käynyt erikoisen selväksi suoraruisku kaksitahtatreiden yhteydessä. Normaalien TCW-3 luokiteltujen öljyjen ominaisuudet, lähinnä pesevyys, ei ole riittänyt, vaan koneet sotkevat tulppansa ja tulee käyntihäiriöitä. Tämä ilmiö on nähty meilläkin ja myös julkaistu kun Kipparin pitkäaikaistestissä ei testikoneeseen saatu haluttua öljyä ja käytettiin tavallista.
        Kaksitahtikoneiden käyntihäiriöistä on varsin iso osa peräisin siitä, että öljy poltetaan koneessa. Häiriöt tulevat pääosin sytyspuolelta, mutta myös pahimmillaan männän renkaiden jumittumisena karstoittumisen seurauksena.

        Esim Tohatsu ei suosittele minkään ison valmistajan brandiöljyä suoraruiskukoneisiinsa sopivaksi, vaan suosittelee vain omiaan ja toisijaisesti muiden suoraruiskukoneiden valmistajien hyväksymiä perämoottoriöljyjä. He nyt vain haluavat koneittensa toimivan, jostain syystä.

        Tämä riittänee minun puolestani tästä aiheesta.

        Ykä


      • Anonyymi
        jare kirjoitti:

        onko sinulla faktaa, että kyseisen narikan öljyissä olisi muuta huonompaa kuin nimi

        Ei sillä ollut


    • Suzuki 65

      Perämoottorit toimivat alhaisemmassa lämpötilassa kuin esim. moottoripyörät. En kuitenkaan tarkoita etteikö perämoottori kestäisi vaikka aina sellaisella ajaisi. Jokaisen oma asiahan se on mitä öljyä käyttää. Vaan tuskin perämoottorille olisi omaa öljyä kehitetty jos sillä ei olisi väliä.

      • huoleti

        Öljyt loppuun. Todennäköisesti se moottoripyöriin oleva öljy oli parempilaatuista (ja kalliimpaa).


      • Yamaha-84

        Perkele ! Mistä näitä "Vaan tuskin perämoottorille olisi omaa öljyä kehitetty jos sillä ei olisi väliä. " -miehiä aina löytyy sepostamaan tänne, ensinäkin; öljyn laatua voi samassa purkissa olla ihan eri ja miksi on kehitetty ... no siksi et saataas laittaa hintaa lisää kun on johonkin tiettyyn vehkeeseen. Olen ajannut paljon yamaha 60hp perseveivarilla ja on ollut halpoja yleis 2-tahti öljyjä ja joskus ostanut ns. parempia (harvemmin). Ja on toiminut vähän saatanan hyvin, Et antaa kitaran laulaa vaan....


      • ****

        niin ei olis niin paljon väliä !


      • rauhalliselta
        Yamaha-84 kirjoitti:

        Perkele ! Mistä näitä "Vaan tuskin perämoottorille olisi omaa öljyä kehitetty jos sillä ei olisi väliä. " -miehiä aina löytyy sepostamaan tänne, ensinäkin; öljyn laatua voi samassa purkissa olla ihan eri ja miksi on kehitetty ... no siksi et saataas laittaa hintaa lisää kun on johonkin tiettyyn vehkeeseen. Olen ajannut paljon yamaha 60hp perseveivarilla ja on ollut halpoja yleis 2-tahti öljyjä ja joskus ostanut ns. parempia (harvemmin). Ja on toiminut vähän saatanan hyvin, Et antaa kitaran laulaa vaan....

        Ja onnelliselta vaikuta perseveivarin öljyäjä.


    • Enpä tiedä mitä sanoisin toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä....
      Itselläni ei ainakaan koskaan ole ollut mitään ongelmia 2t-koneiden kanssa öljyn suhteen. Kyllä se kaikilla öljyillä yhtälailla toimii. Olen jopa paremman puutteessa ajellut ihan 10w-30 öljyillä, tosin sillon pitää tankkia sekoitella aina välillä sekun ei oikeen hyvin sekoa bensaan.
      Nykyään ajelen Teboilin SelfMix:llä niin papousalla, vanhalla vireellä, yammulla sekä Warrella. Että semmosta... :)

    • Nimetön

      käyttää perämoottoriin tarkoitettua öljyä koska se on suunniteltu toimimaan paremmin p-moottorin käyttämälle kierros alueelle miettikääpä moniko motari tai mopo käy niin pienillä kierroksilla kuin p-moottori

    • Savuttaja.

      Ostin 4v takas uuden Yamaha 50 2t koneen ja pistin koneeseen Valvolinen venekäyttöön tarkoitettua 2t öljyä. Kone savutti mielestäni ihan normaalin määrän. hitaassa ajossa aika nopeasti kone rupesi käymään huonosti ja siitä kun yritti liukuun,aika pitkään kone yski,ennen kuin otti kierroksia. Näin kuulemma 2t kone tekee.
      2v takas loppui öljy ja lähin paikka mistä sai oli veneliike joka myi OMC.n 2t öljyä.
      Muutaman kylmäkäynnistyksen jälkeen huomasi että savua on puolet vähemmmän ilmassa ja sen värikin on ihan erillaista. Samoin loppuivat hitaan ajon ongelmat ja liukuun lähtö yskimiset.
      Koska en uskonut kerrasta,kaadoin viime vuonna taas Valvolinen öljyn koneeseen.Hetken päästä ongelmat palasivat.
      Tyhjensin tuoreöljy säiliön ja pistin Yamahan 2t öljyt sinne. Taas hetken päästä ongelmat katosivat. Eli nyt on pakko uskoa että öljyissä on oltava eroa.

      • mä vaan

        Olen samaa mieltä edellisen kans. Kyl niissä on eroja kuten viineissäkin ;) Varsinkin syttymis herkkyyksissä lukekaa testejä joissa on testattu 2t öljyjä ainakin joku vuosi taaksepäpäin testasivat kelkka öljyt ja niissä oli huomattavia eroja aina ei kuitenkaan se kallein ole paras vaikka ylensä luullaan senkin se testi paljasti että näin


    • "Arvi"

      KOLME ERILAISTA 2-T ÖLJYÄ
      2-T öljyjä on kolme erilaista; kelkkoihin, moottoripyöriin ja veneisiin.
      Kelkkaöljyssä on pakkasen kesto paras mahdollinen.
      Moottoripyöräöljyssä kuumuuden kesto paras mahdollinen.
      Veneöljyssä karstan tuotto pienin mahdollinen.
      Perämoottoreiden kylmävesijäähdytys aiheuttaa "kylmäkäynnin" ja tavallista suuremman karstaantumisen. Tästä syystä veneöljy on täysin tuhkaantumaton 2-t öljylaatu. Moottoripyöräöljy on tuhkaantuvaa (mineraali) tai vähätuhkaantuvaa (synteettinen). Kelkkaöljyssä on jähmepiste alhaisin mahdollinen.
      Käytettäessä veneen perämoottorissa kelkkaöljyä tai moottoripyöräöljyä moottori ei leikkaa kiinni (toivottavasti) mutta väärä öljy ei toimi tarkoituksenmukaisesti.

    • Jhonsson

      Laitoin vahingossa 2t perämoottorin säiliöön , 4T öljyä savutti ja sammui. Mitä pitää tehdä? Ei käynnisty.

      • Paaliin

        Osta nelari.


      • Teuvoo

        Laita pensaa myös.


      • vinkki_____

        Bensat pois ja uudet tilalle oikeilla öljyillä!


      • MaanteidenKuningas
        Teuvoo kirjoitti:

        Laita pensaa myös.

        Erinomainen neuvo!


    • öljykeskustelija

      käytin aikoinaan 80 luvulla kakstahtikevarissa kokonaisen kesän 10 w 30 öljyä autosekoitussäiliössä, kunnes joku koulukaveri kauhisteli ja sano ettei niin voi tehdä. No, vaihdoin 2-t öljyihin mutta mitään haittaa ei 3000 km aikana siitä ollut, kuin erilaisempi haju liikennevaloissa tyynellä ilmalla. Totaalista jeesustelua nämä kelkka-vene-mp- kas kun ei "ufoöljyt. Käyttäkää jos hyväuskoinen hölmöys niin kehoittaa mutta älkää tulko väittämään teorioitanne lämpötilaeroista ja syistä miksi jotain tuotetta x myydään maailmassa. Myydään pilailuliikkeessä kumikakkaakin muttei se tarkoita että kaikilla pitäis kotona olla kumikakkaa kotona jos sattuis tarvitsemaan. Kas kun ette ehdota että kaikkien pitää ostaa tekoripset, kun niin vaan on.

      • SanaJaHuonompiSana

        Tuskaa näyttää riittävän, mutta millä koulutuksella sä otat kantaa öljylaatuihin?
        On nimittäin niin, että vaatii ihan yhtä paljon osaamista todistaa, että joku öljy toimii kuin todistaa ettei se toimi.

        Vai oletko sitä mieltä, että jos kemisti kertoo jonkin aineen vaikutuksen, niin maallikon vastaväite on yhtä vakavasti otettava?

        Näitä höpöhöpöjuttuja on toki vaikkapa rokotekeskustelussa, jossa annetaan sama aika tutkimuksia tekevälle tohtorille kuin kolmen lapsen äidille, joka on koulutukseltaan koulunkäyntiavustaja. Rinnastus synnyttää helposti mielikuvan yhdenvertaisista asiantuntijoista, mutta vastuu siirtyy kuulijalle.


      • vanhakääpäkonemestari
        SanaJaHuonompiSana kirjoitti:

        Tuskaa näyttää riittävän, mutta millä koulutuksella sä otat kantaa öljylaatuihin?
        On nimittäin niin, että vaatii ihan yhtä paljon osaamista todistaa, että joku öljy toimii kuin todistaa ettei se toimi.

        Vai oletko sitä mieltä, että jos kemisti kertoo jonkin aineen vaikutuksen, niin maallikon vastaväite on yhtä vakavasti otettava?

        Näitä höpöhöpöjuttuja on toki vaikkapa rokotekeskustelussa, jossa annetaan sama aika tutkimuksia tekevälle tohtorille kuin kolmen lapsen äidille, joka on koulutukseltaan koulunkäyntiavustaja. Rinnastus synnyttää helposti mielikuvan yhdenvertaisista asiantuntijoista, mutta vastuu siirtyy kuulijalle.

        Jokainen voi vertailla esim. Tuhkapitoisuutta tuotten safety data sheet sivuilta joista ilmenee kaikki muukin vertailtavat tiedot.

        Esim melkein kaikki myydyt synteettiset öljyt ovatkin mineraaliöljyistä jatkojalostettuja ja vain muutama harva on todellisia synteettisiä...


      • Ryypätkääpäkonemestari
        vanhakääpäkonemestari kirjoitti:

        Jokainen voi vertailla esim. Tuhkapitoisuutta tuotten safety data sheet sivuilta joista ilmenee kaikki muukin vertailtavat tiedot.

        Esim melkein kaikki myydyt synteettiset öljyt ovatkin mineraaliöljyistä jatkojalostettuja ja vain muutama harva on todellisia synteettisiä...

        Mistä moottori tietää miten tietty molekyyli on valmistettu?


      • Anonyymi

        Kannaisko kokeilla vaikka Pirkka rypsiöljyllä,sehän taitaa olla vielä halavempoo...!


      • Anonyymi

        Kevarikuski on varmaan jo kasvanut ja viisastunut, mutta muuten tiedoksi, että hyvänä elämänohjeena on: Kuuntele kokemusta ja opettele faktoja sen verran että erotat mutut tosi jutuista. Omasta puolestani kiitän asiallisista kommenteista niitä kirjoittaneille.


    • Säästäjä

      Olen ajanut samalla Suzukilla yli 30 vuotta ja käyttänyt Nesteen 2-tahti öljyä. Mielestäni se on parasta.

      • VoiNäitä

        Miten tiedät sen olevan parasta jollet ole käyttänyt mitään muuta? :0


      • Säästäjä
        VoiNäitä kirjoitti:

        Miten tiedät sen olevan parasta jollet ole käyttänyt mitään muuta? :0

        Testasin tulppien nokeentumista. Esim. Mobiloil nokesi tulppia enemmän kuin Neste. Testissä oli kolmaskin öljy, mutta en muista enää merkkiä


    • ErojaOn

      Peruspersu epäilee luonnollisesti että veneilijöiltä ja mooottoripyöräilijöiltä ja kelkkailijoilta ja milloin keneltäkin yritetään jymäyttää rahaa, ja menee ja ostaa delvakkia ja laittaa sitä kaikkialle paitsi ehkä paistinpannulle.

      Tottakai yhtiöt hinnoittelee aika suolaisesti sellaiset erikoisöljyt joita vähän tarvitaan.

      Mutta se on kyllä tosi että öljyt poikkeavat toisistaan ihan tavattoman paljon. Ne on tehty aivan eri olosuhteisiin. Eri lämpötiloihin, eri viritysasteisiin, aivan eri öljyt. Riippuen siitä, onko vaihteisto samoissa öljyissä, ja onko kytkin märkä vai kuiva.

      Totuus on kyllä se että öljyssä on paha säästää. Joku kymppi vuodessa voi jäädä fikkaan mutta jos väärin valitsee niin tonnien moottori tulee ostettavaksi vuotta aikaisemmin.

    • OnkoKUKAA

      Testannu öljyjen liukkautta?

      Esim siten, että 17 astetta kallellaan oleva peltilevy öljytään eri öljyillä "suikaleittain", ja laitetaan täsmälleen samanlaiset pellinpalat liukumaanöljyvanoja pitkin. Pisimmälle liukunut pellinpala paljastaa liukkaimman öljyn.

      Ja tämäkin testi pitää tehdä pellit kuumennettuna (myös öljy)moottorin täydenkaasun käyntilämpötilaan, vaikkapa kiehuvassa vedessä .

      • Monimutkainenjuttu

        Tuollainen tee-se-itse-testi on tietysti valaiseva jos haluaa ostaa monta purkillista öljyä ja perehtyä niiden ominaisuuksiin.

        Mutta mitä öljyn ominaisuutta tarkkaan ottaen haluat mitata? Viskositeettia (mikä öljy on jähmein, mitataan yleensä tiputtamalla öljyjä määrämittaisen suppilon läpi eri lämpötiloissa) vai "liukkautta" eli kitkaa (johon öljyisä vaikuttaa mm. kitkanpoistoaineet)?


      • SäOotNiiiiinViisas

        Mitä testistä voisi päätellä?

        SAE luokitus kertoo öljyn viskositeetin, joka määrää millä nopeudella peltipala valuisi. Onko tarkoitus tutkia kuinka tarkkaa öljyt vastaavat luokitustaan?


    • enannasulerahaastna

      Mistä näitä vihervasuri-persu paistinpannu-metalliluiska tonnin remontti jeesustelijoita sikiää . Ainoatakaan ajoneuvoa en ole myynyt, vaihtanut tai korjaamaan joutunut vaikka ostan halvinta eli mp 2 tahtiöljyä. Kaupitelkaa teorioitanne kaltaisillenne muka-enemmän tietäville mutta pysykää helllllvetin kaukana venemaailmasta jeeeesustelemasta, kiitos jo etukäteen

    • masasss

      onpa vitun vaikee kaataa persmoottoriin sellast öljyy mis veneen kuva ja autoo sellast mikä autoihi tarkoitettu.mut laittakaa vaa 10w 30 ni säästäää saatanasti.kaverin moottorisahaki toimi 40min niillä selvää säästöö ostaa kalliita koneita KUNHAN EI VAA ÖLJYST JOUDU SAATANA 7E MAKSAA KU SEN SAA 5,85E SEN 10W30.ET neroja löytyy.

      • OnNeNeroja

        Keksivät ostaa 2t koneita kun 4t on keksitty.
        Mutta itsehän värkkäävät öljyjensä kanssa.
        Ja ihmettelevät kun savu nousee koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.


    • Anonyymi

      Oon bruukannu valutella taltehen aina kun autossa tulee öljyjen vaihtoaika. Ei paljon maksa, ainakiin tääl Noormarkun suunnalla on kallista tuo öljy!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1898
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1292
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      771
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      719
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      704
    Aihe