Tiedätkö seinäkellosta: ?

Lyönnit kohdalleen

Hei

Tiedätkö neuvoa minua miten 50 vuotta vanhan seinäkellon kellon lyönnit asetetaan oikein kohdalleen, kun ovat lyöntien lukumäärät sekaisin?

Sain kellon kuolinpesästä.

Hyvää kesää
jari

15

17195

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisareita

      Kun kierrät viisareita ja saat kellon lyömään kaksitoista kertaa, niin irrota ja aseta viisarit näyttämään tuota aikaa.
      Joooos kellossa on 24 tunnin lyönnit, niin vastaavasti toimit samoin.

      • Kiitos paljon.
        Oli kiva kun tiesit.

        Hyvää kesää
        jari


      • Kiitoksia vielä.

        Asia oli helppo juttu.
        Käy ja kilkuttaa nyt kuin kello oikein lyönnit.

        Olin viedä sen kellosepälle, kun oli toinenkin ongelma. Mitähän olisi veloittanut?
        Kerrostaloon se soi liikaa. En saanut nukuttua, ja olisi kuulunut naapuriinkin.
        Otin toisen vasaran kärjen pois toiminnasta.
        On hiljainen, mutta saan nautiskella lyönneistä kuitenkin.

        On 50 vuotta vanha enoni häälahja morsiamen isältä.
        Komeampia sortteja sen ajan seinäkelloja.
        Ei mikään halvin, vaan paras mitä silloin kaupasta löytyi.
        Enoni sanoi ettei ole mitään muuta komiaa huushollissa, kuin seinäkello.
        Nyt se on minun.

        Hyvää kesää
        jari


      • tiitu
        jarlau kirjoitti:

        Kiitoksia vielä.

        Asia oli helppo juttu.
        Käy ja kilkuttaa nyt kuin kello oikein lyönnit.

        Olin viedä sen kellosepälle, kun oli toinenkin ongelma. Mitähän olisi veloittanut?
        Kerrostaloon se soi liikaa. En saanut nukuttua, ja olisi kuulunut naapuriinkin.
        Otin toisen vasaran kärjen pois toiminnasta.
        On hiljainen, mutta saan nautiskella lyönneistä kuitenkin.

        On 50 vuotta vanha enoni häälahja morsiamen isältä.
        Komeampia sortteja sen ajan seinäkelloja.
        Ei mikään halvin, vaan paras mitä silloin kaupasta löytyi.
        Enoni sanoi ettei ole mitään muuta komiaa huushollissa, kuin seinäkello.
        Nyt se on minun.

        Hyvää kesää
        jari

        ...siinä ole lyöntipuolelle omaa jousta? Jos on niin ota siitä veto pois niin ongelma hoituu. Veto avain paikoilleen ja ruuvimesselillä nostaa telkeä ja laskee kierroksia vähän kerrallaan pois. Hommassa oltava varovainen. Jos ruuvimeisseli lipsahtaa pois ja jousikotelo pääsee vapaasti pyörähtämään saattaa se aiheuttaa suurta tuhoa koneistossa. Jousessa on melkoinen voima.


      • Anonyymi
        jarlau kirjoitti:

        Kiitos paljon.
        Oli kiva kun tiesit.

        Hyvää kesää
        jari

        Sama propleema oli täälläkin.Kiitos paljon


    • mecanickellofani

      No hei ;) minulla on vanha liki satavuotta vanha toimiva ja aikaa seuraava seinäkello, pidän sen kauniista lyönneista ja unettavasta käynnistä mutta nukkumaan mennessäni laitan makkarin oven kiinni, // säädin sen käymään tätä aikaa, hemmetin tarkka kello ei tarvitse vetää kuin noin kerran parissa viikossa

    • Vastausss

      Ei tarvitse irroitella mitään viisaita. Minuuttiviisaria vaan siirretään taaksepäin tuntia ennen asentoon, mitä kello viimeksi löi.

      • Laakitsekaisin

        Saakos mekaanisen kellon viisareita lainkaan kääntää vastapäivään?


      • Anonyymi
        Laakitsekaisin kirjoitti:

        Saakos mekaanisen kellon viisareita lainkaan kääntää vastapäivään?

        Ei minun kelloni viisaria pysty ainakaan kääntämään taaksepäin. Kello on 1700-luvun lopusta.

        Kiitos viisarin irrotusneuvosta täältäkin!


    • Anonyymi

      Helppo homma voisin sen korjata mutta kaikki ei onnistu tällä digitekniikalla

    • Anonyymi

      Miten saan vanhan seinäkelloni lyömään oikein? Nyt lyö tasan tunnin verran liikaa!

      • Anonyymi

        Vanhassa kellossani on vasemmalla puolella avattava luukku, josta löytyy pieni näpykkä, jota kevyesti alaspäin painamalla kello lyö seuraavan odotettavissa olevan lyönnin . Tultuaan 12 lyöntiin , annoin kellon lyödä myös kaikki viisarien osoittamat lyönnit jolloin seuraavaa lyöntiä varten viisarit ja lyöntikoneisto puhuivat samaa kieltä !


    • Anonyymi

      Kokeillaan, josko toimii. Kiiitooooos!

    • Anonyymi

      Kello saa äänensä kun "vasara" kumauttaa metallitankoja. Metallitankojen ympärille voi laittaa kuminauhaa tai vaikkapa sinitarramassaa jolloin ääni vaimenee.

    • Anonyymi

      Minulla on isän vanha Valmet seinäkello ja jos kello on esim 18.00 niin kello lyö kaks kertaa enemmän. Mitä teen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe