sivutyöt, opiskelu ja työssäoloehto?

Apuja!

No niin, olen yrittänyt tutkailla Kelan ja työkkärin sivuja ja soitinkin työkkäriin mutta eihän siellä kukaan osaa neuvoa.. Ja soitin myös liitoon johon kuulun, mutta sielläkin sanottiin että ensin pitää valmistua koulusta ja sitten vasta katsotaan tilanne. Eivät lähteneet siis sielläkään neuvomaan. Jospa joku teistä osaisi valaista tilannettani joka on siis tämä:

Jäin vuonna 2002 opintovapaalle (sittemmin minut irtisanottiin kun firma löi ovensa kiinni), mutta sitä ennen olin ollut 3 vuotta töissä ja liiton kassan jäsen eli työssäoloehto oli täyttynyt. Olen ollut siis kokopäiväinen opiskelija vuodesta 2002 ja nyt syyskuussa olisi valmistuminen edessä. Olen sen verran saanut selville, että opiskelu venyttää tuota työssäoloehtoa jopa seitsemän vuotta eli käsittääkseni silloin näitä välissä olevia opiskeluvuosia ei tavallaan otettaisi huomioon, jolloin minulla olisi mahdollisuus päästä ansiosidonnaiselle niiden työtulojen mukaan jotka minulla oli ennen kuin ryhdyin opiskelemaan? Olenko ymmärtänyt asian oikein? Liitosta ei todellakaan sanottu juuta eikä jaata asiaan, sanottiin vaan että valmistu nyt ensin, argh...
Mutta tähän liittyy nyt toinenkin juttu; eli opiskeluaikoina olen tehnyt sivu/keikkatöitä ja osa-aikahommia. Siis vuokrafirmalla niin että töitä on voinut olla 3-4 päivää kuukaudessa, joka tapauksessa se 18 tuntia viikossa mikä työssäoloehtoon vaaditaan ei ole täyttynyt. Voiko nyt olla niin, että koska olen ollut sivutöissä, liiton kassa laskee mun ansiosidonnaisen siitä eikä siis ajalta ennen opiskeluja? Olen koko opiskeluajan sivu/keikkatöitä tehnyt ja jos ne lasketaan sellaisiksi töiksi, että niistä katsotaan se 24 kk (vai mikä se aika onkaan ennen työttömyyttä edeltävältä ajalta joka siihen työttömyysehdon täyttymiseen vaaditaan), niin silloinhan siinä käy niin, että työttömyysehto ei vähäisten tuntien takia täytykään.
Eli tarkoitan lasketaanko tuollaiset sivutyöt siihen työssäoloehtoon, koska silloinhan työssäoloehto ei täyty ja näin ollen en saisikaan ansiosidonnaista? Häh, en ymmärrä..

Älkääkä neuvoko soittamaan liittoon ja kysymään, kuten sanoin, sen olen jo tehnyt ja siellä vaan sanottiin että asia selvitetään vasta kun olen valmistunut syyskuussa. Aika paskaa palvelua minusta kun kysyin vain että lasketaanko tuollaiset opiskelun aikana tehdyt sivutyöt siihen työssäoloehtoon, kai siihen nyt voisi vastata, koska kyllä ne tietää miten noissa asioissa liitto menettelee.

Mutta siis onko kellään omakohtaisia kokemuksia, lasketaanko opiskelun aikana tehdyt keikkahommat sille ajalle josta ansiosidonnainen lasketaan vai onko mulla mahdollisuuksia saada ansiosidonnainen opiskeluja edeltävän työn tulojen mukaan?

Kiitos avustanne!

2

639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

vastaukset vaikuttavat siltä, että eivät viitsi kertoa sinulle ikäviä uutisia.

Mitenköhän kesäajat lasketaan mukaan? Eihän opiskelija voi niiden ajalta saada työttömyyskorvauksia... luulisi, että nekin lasketaan vähennettävään opiskeluaikaan... ellei sitten ole niin typerä systeemi, että kesäisinkin pitäisi olla töissä ja maksaa jäsenmaksuja työttömyyskassaan, mutta vastaavasti työttömyyden sattuessa työttömyystukia ei välikesiltä maksettaisi.

• Kyllä...

Työssäoloehtoon (aika, jona kertyneet ansiot määrittelevät päivärahan suuruuden) lasketaan työttömyyttä edeltävät sellaiset työviikot, joina työaika on ollut vähintään 18 h/viikko. Joten opiskelun ohessa tehdyt työt lasketaan työssäoloehtoon niiltä osin kuin sellaisia työviikkoja on ollut, joina työtä on ollut vähintään 18 h. Myös kesäaikaan tehdyt työt otetaan huomioon, jos 18 h edellytys toteutuu.

Jos sinulla ei ole riittävästi opiskelun ohella tehtyjä töitä, niin siltä osin työssäoloehtoon otetaan mukaan opiskelua edeltäviä työviikkoja.

Koska kertomasi mukaan opiskelujen ohella tekemäsi työt eivät ole täyttäneet 18 viikkotunnin ehtoa, niin työssäolehtosi kertyy ennen opiskelun aloittamista olleesta työsuhteesta.

Olet kysellyt hiukan väärästä paikasta. Ihmettelen, etteivät liitot ohjaa kyselemään oikeaan paikkaan. Et ole ensimmäinen, joka saa puutteellisia tai suorastaan vääriä tietoja liitostaan.

Oikea kyselypaikka olisi ollut liiton työttömyyskassa. Vaikka ne ovatkin kytköksissä toisiinsa, niin niiden tehtäväkentät ovat aivan eri juttuja eivätkä ne tiedä paljokaan toistensa tehtävistä.

Työkkäri ei myöskään tiedä maksujutuista mitään, se antaa vain luvan maksamiselle.

Kelan pitäisi kyllä tietä, mutta sinä et ilmeisesti soittanut sinne.

Kai olet pitänyt liiton jäsenyyden kunnossa myös opiskelujen aikana? Se on edellytys ansiosidonnaisen päivärahan saamiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      58
      3559
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      32
      2959
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2614
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      76
      2604
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2265
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2242
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1901
    8. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1726
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1613
    10. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      13
      1535
    Aihe