Vituksen katedraalin tornit

Kiipeilijä

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisen katedraalin torneihin kiipeämisestä? Googlata olen yrittänyt, josko tarkkoja kuvia olisi löytynyt mutta tuloksetta. Kiinnostaa tietää että onko tämän katedraalin tornit kovin avoimia paikkoja kun poden korkeanpaikankammoa mutta silti kiehtoisi käydä katedraalin tornissa. Petrinin tornissa olen käynyt ja siellä onnistuin korkeuskammoni tukahduttamaan.

6

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne vaan jos kunto riittää

      ja kapeissa portaissa tuli vastaan porukkaa koko ajan. Levätä ei uskaltanut sillä takaa tuli sakkia koko ajan lisää. Korkeanpaikan kammoa en potenut vaikka olen itse aika herkkä. Kaiteet olivat korkeat tiiliset ja sitten tuli kalteriosuus. (käsi mahtui juuri ja juuri välistä)

      PS. Muista venytellä että jaksat seuraavina päivinä liikkua tai jätä torniin kiipeäminen viimeiseen päivään

      • askelmia

        270. Että siltä pohjalta


      • Elina
        askelmia kirjoitti:

        270. Että siltä pohjalta

        Eikö sinne todellakaan ole hissiä? Suomessa kyllä tuollaiseen paikkaan olisi tehty jo aikoja sitten hissi.


      • westend
        Elina kirjoitti:

        Eikö sinne todellakaan ole hissiä? Suomessa kyllä tuollaiseen paikkaan olisi tehty jo aikoja sitten hissi.

        Ei hissiä todellakaan.Ehkä Suomessa rakennettaisiin
        hissi mutta ei Euroopassa näköala paikkoihin ole rakennettu hissiä.
        Monet Keski-Euroopan vanhoihin palatseihin rakennetut museotkin ovat hissittömiä ja joutuu kerrostolkulla kipuamaan portaikkoja nähdäkseen kaiken.
        Hissin rakentaminen vanhoihin kirkontorneihin aiheuttaisi aivan valtavat lisäkustannukset ja korotuspaineet pääsylippujen hintoihin.
        Liikuntaesteisellä ei ole todellakaan helppoa muutenkaan liikkua Prahassa ei juurikaan ole hissejä eikä luiskia nyt vasta alkaa tulla pikkuhiljaa parannuksia.


      • Tsekkimatkat
        westend kirjoitti:

        Ei hissiä todellakaan.Ehkä Suomessa rakennettaisiin
        hissi mutta ei Euroopassa näköala paikkoihin ole rakennettu hissiä.
        Monet Keski-Euroopan vanhoihin palatseihin rakennetut museotkin ovat hissittömiä ja joutuu kerrostolkulla kipuamaan portaikkoja nähdäkseen kaiken.
        Hissin rakentaminen vanhoihin kirkontorneihin aiheuttaisi aivan valtavat lisäkustannukset ja korotuspaineet pääsylippujen hintoihin.
        Liikuntaesteisellä ei ole todellakaan helppoa muutenkaan liikkua Prahassa ei juurikaan ole hissejä eikä luiskia nyt vasta alkaa tulla pikkuhiljaa parannuksia.

        Ainakin Vanhankaupungin aukion laidalla olevan raatihuoneen torniin pääsee hissillä ylös asti. Lähes kaikki muut tornit silti hissittömiä.


      • hissitön
        Tsekkimatkat kirjoitti:

        Ainakin Vanhankaupungin aukion laidalla olevan raatihuoneen torniin pääsee hissillä ylös asti. Lähes kaikki muut tornit silti hissittömiä.

        Zizkovin TV-tornissa on hissi,
        Petrinin tornissa on hissi - jolla pääsee ensimmäiselle tasolle,
        Jindrisska tornissa on hissi ...

        ...niin Suomessa ei varmaankaan rakennettaisi mitään hissiä, koska vaikka sellainen torni joskus olisi ollut Suomessa, se ei todellakaan olisi säilynyt tähän asti, kun tiedetään, mitä ihania rakennuksia viranomaiset suostuivat luvata purkaa ... nyt on jopa Malmin lentokentän vuoro!

        Keskiaikaisessa kaupungissa ei otettu huomioon liikuntaesteisiä ..., mutta sen takia ei ehkä sovi ruveta raasti puuttumaan 1400-luvulla rakennettuun torniin rakentamalla siihen hissi ... Rakennuksen historiallinen arvo on huomattavasti suurempi kun tarve rakentaa sinne hissejä. Suomessa emme pysty sitä oikein ymmärtää, koska meillä keskiaikaista historiaa ei ole eikä se meitä hirveästi kiinnostakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe