Onko kokemusta Mondeo ST220:sta (omistaja/koe-ajo)?. Nykyinen auto on 9-5 Aero, mutta olen uutta ostamassa, ja suorituskyvystä en viitsisi kovin paljon tinkiä. Uutta Aeroa en hinnan vuoksi viitsi hankkia, eroa tulee - kun Aeroon kuitenkin jotain lisävarustetta ottaa - reilut 10 tuhatta euroa, ja mallikin uusiutuu parin-kolmen vuoden päästä.
Ajettavuus on jo perus-Mondeossa hyvä, sen olen kokeillut, mutta miten on ST:n laatu ja sitkeys käytännön ajossa?
Kiitos vastauksista!
Onko kokemuksia ST220:sta?
14
4178
Vastaukset
Ihan hyvä auto on, ja hyvännäköinen. Mut jos AEROn jälkeen Mondeo ST220:een kosket, tuut pettymään. Kierroskone = vääntöä tosi vähän suhteessa tehoon ja käyrät alkaa vasta yläkierroksilla nousemaan. Päinvastoin siis ku Saabissa missä mennään turbovoimalla.
Designin, yleisen mukavuuden ja hintaeron yhteissummana ottaisin silti Mondeon. En sitte tiedä, jso joillekin on se absoluuttinen voima se joka merkkaa...- Joke
Tuon teholuokan autoilla ei Suomen oloissa pääse edes käyttämään tuota voimaa. Ehkä muutamia sekunteja jollain pitkällä suoralla hiljaiseen aikaan. Mondeon vääntöä kuvaisin jollakin muulla sanalla kuin "tosi vähän", eli kyllä varmasti riittää joka tilanteessa.
Tuon teholuokan autoilla ei Suomen oloissa pääse edes käyttämään tuota voimaa. Ehkä muutamia sekunteja jollain pitkällä suoralla hiljaiseen aikaan. Mondeon vääntöä kuvaisin jollakin muulla sanalla kuin "tosi vähän", eli kyllä varmasti riittää joka tilanteessa.
Kyse oli siitä että ei ollu tarkoitus ostaa selkeästi heikkotehoisempaa vekotinta, ja oot vahvasti mielipiteelläsi antamassa ymmärtää, että ST220 olisi jotenkin verrattavissa Aeroon. OK, mutta...
Aero 250hv / 350Nm välillä 1900-4000r/min
vastaan
ST 220 220hv / 275Nm kohdassa 4750r/min
ERO ON SIIS HUIKEA, JA MYÖS TUNTUU KÄYTÄNNÖSSÄ (kuka luukuttaa jollain huippukierroksilla? -ei ainakaan kukaan täysjärkinen. Kyse on ajomukavuudesta ja ajon nautinnollisuudesta)
ST 220:n kierroskone ei ole kovinkaan kummoisen oloinen Aeron matalalta ahdetun jälkeen, juurikin vaatimattoman väännön ansiosta alakierroksilla.
Mitä tehokkaan auton omistamiseen tulee, niin olkoon jokaisen oma asia. Mua ei henk.koht. haittaa jos joku haluaa kikottaa esim. jollain 75hv Golfilla. Hyvä auto varmasti sekin, muttei mun makuun.
P.S. Olen koeajanut molemmat ja hyviä ovat kumpikin. Saabissa on ruudin määrä vain ihan toiselta planeetalta. - Joke
Ville kirjoitti:
Kyse oli siitä että ei ollu tarkoitus ostaa selkeästi heikkotehoisempaa vekotinta, ja oot vahvasti mielipiteelläsi antamassa ymmärtää, että ST220 olisi jotenkin verrattavissa Aeroon. OK, mutta...
Aero 250hv / 350Nm välillä 1900-4000r/min
vastaan
ST 220 220hv / 275Nm kohdassa 4750r/min
ERO ON SIIS HUIKEA, JA MYÖS TUNTUU KÄYTÄNNÖSSÄ (kuka luukuttaa jollain huippukierroksilla? -ei ainakaan kukaan täysjärkinen. Kyse on ajomukavuudesta ja ajon nautinnollisuudesta)
ST 220:n kierroskone ei ole kovinkaan kummoisen oloinen Aeron matalalta ahdetun jälkeen, juurikin vaatimattoman väännön ansiosta alakierroksilla.
Mitä tehokkaan auton omistamiseen tulee, niin olkoon jokaisen oma asia. Mua ei henk.koht. haittaa jos joku haluaa kikottaa esim. jollain 75hv Golfilla. Hyvä auto varmasti sekin, muttei mun makuun.
P.S. Olen koeajanut molemmat ja hyviä ovat kumpikin. Saabissa on ruudin määrä vain ihan toiselta planeetalta.Olin antamassa ymmärtää, että molemmat ovat isoja, kalliita ja merkkinsä huippumalleja ja sikäli verrattavissa toisiinsa. Moottoreiltaan autot ovat erilaisia (turbo vs. ilman), ja erilaisia ajettavia tästä johtuen. On vähän makuasia, kummasta tykkää enemmän. Itse vanhana Ford-miehenä en edes harkitsisi Saabia ;)
- Paavo
Joke kirjoitti:
No joo, onhan sitä tehoa, mutta kun auto on olevinaan "sport" malli, niin onhan 3 litraisesta V6:sta 220 hp aika onneton teho. Pitäisi olla ainakin ST300, turbolla jotta tuossa autossa olisi jotain ajatusta. Tavallinen V6 Mondeo varmasti riittää Suomen teille ja keleille, ja jos kesän parille hyvälle ajopäivälle haluaa jotain erikoista, niin tuon 220hp on tuon kokoiseen autoon aika vähän.
- Joke
Paavo kirjoitti:
No joo, onhan sitä tehoa, mutta kun auto on olevinaan "sport" malli, niin onhan 3 litraisesta V6:sta 220 hp aika onneton teho. Pitäisi olla ainakin ST300, turbolla jotta tuossa autossa olisi jotain ajatusta. Tavallinen V6 Mondeo varmasti riittää Suomen teille ja keleille, ja jos kesän parille hyvälle ajopäivälle haluaa jotain erikoista, niin tuon 220hp on tuon kokoiseen autoon aika vähän.
No, Fordin 2.9i V6, jota oli mm. Sierroissa aikoinaan oli 150-heppainen ;) Kyllähän Mondeonkin myllystä enemmän irtoaisi, ja kiireisimmät ovat varmaan jo kutitelleetkin sen lähemmäs 300 heppaa siitä. 220hv lienee sopiva kompromissi kestävyyden ja kulutuksen suhteen. Eihän nämä Aero ja ST220 mitään huippusportteja ole.. varmasti lähes joka pitäjästä löytyy joku kylän kovin Taunus, joka jätättää kummankin.
- omistaja
Joke kirjoitti:
No, Fordin 2.9i V6, jota oli mm. Sierroissa aikoinaan oli 150-heppainen ;) Kyllähän Mondeonkin myllystä enemmän irtoaisi, ja kiireisimmät ovat varmaan jo kutitelleetkin sen lähemmäs 300 heppaa siitä. 220hv lienee sopiva kompromissi kestävyyden ja kulutuksen suhteen. Eihän nämä Aero ja ST220 mitään huippusportteja ole.. varmasti lähes joka pitäjästä löytyy joku kylän kovin Taunus, joka jätättää kummankin.
Omistan kyseisen Fordin ja huomaan että kukaan teistä ei ole kyseistä mallia ajanut. Tehoa on riittävästi etuvetoiseksi, kaikkia ei pysty talvella kuitenkaan käyttämään. Autossa on elektroninen lukko joka toimii moitteetomasti säästäen rengaskuluja huomattavasti, ilman sitä sutii vielä satasen vauhdissa.
- Tekniikka tutuksi
omistaja kirjoitti:
Omistan kyseisen Fordin ja huomaan että kukaan teistä ei ole kyseistä mallia ajanut. Tehoa on riittävästi etuvetoiseksi, kaikkia ei pysty talvella kuitenkaan käyttämään. Autossa on elektroninen lukko joka toimii moitteetomasti säästäen rengaskuluja huomattavasti, ilman sitä sutii vielä satasen vauhdissa.
Että ihan elektroninen lukko. Heh!
Voin tietty lähettää sen ST 220:n koeajokuitin sulle niin pääset hiljenemään tuomioittesi kanssa. Osoite vain puuttuis... Ja oma on asiasi jos ajattelet 220hv olevan ilo, elo ja autuus. Saman tien olisit voinut ilmoittaa, että kaikki yli 220hv autoilla ajavat ovat ns. ääliöitä / idiootteja / muuten vain tyhmiä, koska "niiden autot vain sutii talvella, eikä tehosta ole hyötyä".
Ja saman tien voisit puhua niistä elektronisista lukoistasi (heh) asioiden oikeilla nimillä, eihän lääkäritkään puhu aikuisille mistään pippelistä.
Suomessa on tietääkseni kesä myöskin olemassa, ja taisin todeta että jos joku haluaa ajaa jollain kikottimella, kuten perus-Golfilla, niin siitä vaan, minulla ei ole mitään sitä vastaan.
Onnitteluni silti ST 220:n omistamisesta, hyvä auto koeajoni perusteella muodostetun käsitykseni mukaan on. - Ihmettelijä
Ville kirjoitti:
Voin tietty lähettää sen ST 220:n koeajokuitin sulle niin pääset hiljenemään tuomioittesi kanssa. Osoite vain puuttuis... Ja oma on asiasi jos ajattelet 220hv olevan ilo, elo ja autuus. Saman tien olisit voinut ilmoittaa, että kaikki yli 220hv autoilla ajavat ovat ns. ääliöitä / idiootteja / muuten vain tyhmiä, koska "niiden autot vain sutii talvella, eikä tehosta ole hyötyä".
Ja saman tien voisit puhua niistä elektronisista lukoistasi (heh) asioiden oikeilla nimillä, eihän lääkäritkään puhu aikuisille mistään pippelistä.
Suomessa on tietääkseni kesä myöskin olemassa, ja taisin todeta että jos joku haluaa ajaa jollain kikottimella, kuten perus-Golfilla, niin siitä vaan, minulla ei ole mitään sitä vastaan.
Onnitteluni silti ST 220:n omistamisesta, hyvä auto koeajoni perusteella muodostetun käsitykseni mukaan on.Vai antaa ne nykyään auton koeajosta ihan kuitin ? Tarkoittaa varmaan sitä, että eivät liikkeessä luota ajajaan sen vertaa, että antaisivat autoa koeajolle ilman papereiden tsekkaamista. Onneksi ei "omassa" Ford-liikkeessä tarvitse papereita esitellä.....
- Fix Or Repair Daily
Ihmettelijä kirjoitti:
Vai antaa ne nykyään auton koeajosta ihan kuitin ? Tarkoittaa varmaan sitä, että eivät liikkeessä luota ajajaan sen vertaa, että antaisivat autoa koeajolle ilman papereiden tsekkaamista. Onneksi ei "omassa" Ford-liikkeessä tarvitse papereita esitellä.....
No onpa siellä kylillä harvinaisen hyväuskoinen ja idiootti myyjä, jos antaa auton ilman koeajo kúittia
- jk
Paavo kirjoitti:
125 kW on aivan riittävästi, sillä ei jää jalkoihin ja kiihtyvyyden ero esim 0-100 km/h on alle sekunnin luokkaa. Ohituskiihtyvyydessä saattaa olla hieman enemmän st220:n eduksi. Ja kirjoituksissa viitataan "hyviin kesäpäiviin". Onko tarkoitus rikkoa nopeusrajoituksia tietoisesti? No, olen itsekin saanut vt 66:lla 220 mittariin...
Vai antaa ne nykyään auton koeajosta ihan kuitin ? Tarkoittaa varmaan sitä, että eivät liikkeessä luota ajajaan sen vertaa, että antaisivat autoa koeajolle ilman papereiden tsekkaamista. Onneksi ei "omassa" Ford-liikkeessä tarvitse papereita esitellä.....
Joo, kaikkialla käytännössä allekirjoitetaan sellainen valmis kaavake, missä on merkittynä koeajoaika, auton rekisterinumero ja vakuutuksen omavastuu.
Osoittaa mielestäni (liikkeen puolesta) typeryyttä, jos näin ei tehdä. Lähes sama kuin jättää luottotiedot tarkistamatta, kun ostat autosi Ford-rahoituksesta... Tai entä se tilanne kun poliisit vetää haaviin koeajon aikana (lain vaatima juttu se paperi, ellei sanktiota, niin ainakin ylimääräistä vaivaa), tai se kun aiheutat vahinkoa autolle -toki vaativat sinua maksamaan omavastuun, vai jättäisivätkö väliin? Miten se, että sovitaan tunnin koeajosta ja palautat auton kahden päivän kuluttua vedoten siihen, ettei mitään kirjallista todistetta asiasta ole? Hyvä tosin asiakkaan kannalta...
Missä tällä lailla toimitaan? Haluaisin tietää, koska en itse omaa Fordiani noin vastuuntunnottomassa ja välinpitämättömässä liikkeessä haluaisi huoltaa. Toki saattaa olla, että taustalla on ollut kohdallasi vain se, että halutaan osoittaa luottamusta ja tarjota vaivatonta palvelua vanhalle hyvälle asiakkaalle, mutta yleisesti ottaen omasta mielestäni erittäin kyseenalaista menettelyä.
- jh
8tkm on takana ja eipä tuosta kauheesti pahaa sanottavaa ole. Ei ainakaan mitään vikoja ole vielä ollut. Vääntöäkin on ihan riittävästi pienilläkin kierroksilla...huomattavasti enemmän kun edellisessä st200 mallissa. Ainut juttu oikeestaan mikä on jäänyt vaivaamaan on että neliveto puuttuu. ESP on kyllä toki hyvä etuvetoiseen autoon näin talvella ainakin. Voisin myydä omani sulle jos hinnasta sovitaan?;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161402Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen81833- 66831
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658