Automyyjä väitti, että nyt vielä myynnissä olevat
uudet Yaris-pikkumallit (ei siis tila-automalli
Verso vaan se pikku-malli)tehdään aidosti
Japanissa. Toisaalta autolehdissä väitetään sen
valmistusmaksi Ranskaa. Kumpiko on oikeassa? Itse
olen aikeissa ostaa uuden Yariksen, mutta en aio
suin surminkaan ostaa ranskalaisten
patonginpurijoiden kokoamaa Toyotaa! Mulla on
karvaita kokemuksia ranskanraudoista eikä
sellaista talon pihaan enää tule. Eli jos joku
tietää, kertokoon, please!
Yariksen valmistusmaa??
13
5011
Vastaukset
- Pekkis
Vaikka Toyota tehtäisiin Kiinassa, niin laatu
tuskin kovin paljon huononee. Kyllä ne Jaappanin
pojat pitää noita Ranskalaisiakin silmällä, eikä
anna koota autoja pienessä pierussa.- hyvä tulee Ranskastakin
Juuri nuo Ranskassa olevat uudet tehtaat on
pyritty saamaan Japanin standardien mukaisiksi
laadultaan. Ja työntekijät koulutettiin siten
että Japanista tuli yli 200 henkilöä Yariksen
tehtailta opastamaan, kuinka Yariksia pitää
tehdä. Ranskalaisille oli mm. tosin vaikeaa
ymmärtää, että kun vuoro alkaa lähentyä loppuaan,
niin japanilaisilla on tapana viimeistellä
käsillä oleva työvaihe loppuun, vaikka työaika
venyisi 10 min ylitöiden puolelle. Ranskalainen
oli tottunut siihen, että kun kello lyö tasan,
niin meisseli tipahtaa kädestä välittömästi ja
työt loppuu, vaikka vaihe olis loppunut yhden
mutterin pyörittämiseen.....
Toivottavasti ranskalaiset oppivat japanilaisen
työntekotavan mahdollisimman hyvin. Ja onhan nuo
Ranskan Yariksen tehtaat todella moderneja ja
viimesen päälle tehtyä laitoksia ja tehokkuus on
40% suurempi suhteessa tehtaan kokoon nähden,
mitä Ranskassa keskimäärin on.
Eli ei varmaankaan haittaa, vaikka saakin
Ranskassa kasatun Yariksen, sillä onhan se
sentään EU:n sisäpuolella, eikä jossain halpis-
maassa kuten Tsekeissä, Unkarissa tai Puolassa.
Toksi itsekkin valitsisin mieluiten juuri
Japseissa kasatun Yariksen, jos saisi valita....
- Scheisse
Eli heleppoa tommonen auton valmistusmaan
selvittäminen. Joskus tosin voi vaatia hiukan
salapoliisin työtä.
Mutta periaatteessa se ensimmäinen merkki siinä
auton valmistenumerossa (VIN) kertoo missä maassa
auto on valmistettu. J=Japani, V=Ranska, W=Saksa
ja S=Englanti.
2. merkki muuten kertoo valmistajan, esim
T=Toyota, H=Honda ja D=M-B.
Jos nyt vielä epäilyttää valmistus maa, niin
sitten on olemassa 11. merkki joka kertoo
valmistus tehtaan. Nuo sitten löytyy esim
maahantuojalta/netistä. Mutta ainakin aikaisemmin
näkemissäni Toyotan VINeissä tuo merkki on
vaihdellut J tai 1 tai 4 (USA).
Tuo valmistenro on aika kiva vempula ja siitä
näkee kaikenmoista :)
Pistetään vielä valmistusvuodet jos jotakuta
kiinnostaa (10. merkki). Omastani tuota ei löydy
kun se on EU alueella vapaaehtoinen, vaikka auto
olisikin tehty Japanissa/USAssa.
V=1997, W=1998, X=1999, Y=2000
1=2991, 2=2002...
Että siitä tarkistamaan. Kerro mitä näytti. - Jaska
Se kottonen tehdään Turkissa, lähes mersun tehtaiden naapurissa.
- TS
tämän vuoden keväästä lähtien yarikset kootaan
ranskassa lukuunottamatta t sport mallia, joka
tehdään edelleen japanissa. laatu tuskin
heikkenee, mutta kyllä minä mieluummin ottaisin
japanissa kasatun.- .
Japanilaiset ovat pitkään harrastaneet sitä, että
ainoastaan paras ja kallein laatu tuotetaan
Japanissa. Halvat mallit kasataan milloin
Taiwanissa, Turkissa, Ranskassa tai Englannissa.
Nyt esim. englantilaisten Toyotien laatu jo
tiedetään: se on roskaa verrattuna japanilaiseen.
Tämän muuten kuulin Toyota Itäkeskuksessa
liikkeen edustajalta. Sama näkyy autojen
jälleenmyyntihinnoissa. Japanilaisista pyydetään
suhteellisesti enemmän. Esim. englantilasten
Avensiksien hinnat ovat yllättävän halpoja
käytettynä. Laatua ei enää ole ja se näkyy
hinnassa ja tietysti siinä, että englannissa
valmisettujen autojen vikaprosentit ovat huimia.
Jo aivan uusissakin autoissa saattaa olla
järkyttävä määrä isoja ja pieniä vikoja. Sähköt
reistailee, muoviosat irtoilevat, jarrut
ruostuvat, iskarit hajoaa, ja ohjausakselit ja
istuinlämmittimet hajoavat käytännössä kaikista
autoista jo muutaman tuhannen kilometrin ajon
jälkeen. Voiko enää puhua mistään todellisesta
laadusta? Nyt Toyota on samaa roskaa kuin esim.
Opelit ja parjatut ranskalaiset. Laatueroa ei
enää ole Toyotan eduksi. Tilanne on jopa
päinvastoin. Tosin nythän Toyotakin yrittää
korvat oikeaa laatua muotoilulla. Mutta se ei
tule onnistumaan. Pitää olla todella hölmä jos
ostaa esim. Turkissa tai Tsekeissä valmistetun
Toyotan. Englannin esimerkki on jo hälyttävä. On
aika ihmeellistä kun esim. autolehdet eivät puhu
mitään euroopassa valmistettujen Toyotien
laadusta. Nyt pitäisi julkaista esim.
katsatustilastot. Nehän ovat oikeastaan ainoat
luotettavat tiedot autojen laadusta.
Katastustilastojen mukaan esim. kolmevuotiainen
englantilaistoyotien hyväksymisprosentti on sama
kuin kahdeksan vuotiaan Japanissa valmisetun
Toyotan. On ihme, että asia ei kiinnosta esim.
TM:n toimittajia.
. - opelizti
. kirjoitti:
Japanilaiset ovat pitkään harrastaneet sitä, että
ainoastaan paras ja kallein laatu tuotetaan
Japanissa. Halvat mallit kasataan milloin
Taiwanissa, Turkissa, Ranskassa tai Englannissa.
Nyt esim. englantilaisten Toyotien laatu jo
tiedetään: se on roskaa verrattuna japanilaiseen.
Tämän muuten kuulin Toyota Itäkeskuksessa
liikkeen edustajalta. Sama näkyy autojen
jälleenmyyntihinnoissa. Japanilaisista pyydetään
suhteellisesti enemmän. Esim. englantilasten
Avensiksien hinnat ovat yllättävän halpoja
käytettynä. Laatua ei enää ole ja se näkyy
hinnassa ja tietysti siinä, että englannissa
valmisettujen autojen vikaprosentit ovat huimia.
Jo aivan uusissakin autoissa saattaa olla
järkyttävä määrä isoja ja pieniä vikoja. Sähköt
reistailee, muoviosat irtoilevat, jarrut
ruostuvat, iskarit hajoaa, ja ohjausakselit ja
istuinlämmittimet hajoavat käytännössä kaikista
autoista jo muutaman tuhannen kilometrin ajon
jälkeen. Voiko enää puhua mistään todellisesta
laadusta? Nyt Toyota on samaa roskaa kuin esim.
Opelit ja parjatut ranskalaiset. Laatueroa ei
enää ole Toyotan eduksi. Tilanne on jopa
päinvastoin. Tosin nythän Toyotakin yrittää
korvat oikeaa laatua muotoilulla. Mutta se ei
tule onnistumaan. Pitää olla todella hölmä jos
ostaa esim. Turkissa tai Tsekeissä valmistetun
Toyotan. Englannin esimerkki on jo hälyttävä. On
aika ihmeellistä kun esim. autolehdet eivät puhu
mitään euroopassa valmistettujen Toyotien
laadusta. Nyt pitäisi julkaista esim.
katsatustilastot. Nehän ovat oikeastaan ainoat
luotettavat tiedot autojen laadusta.
Katastustilastojen mukaan esim. kolmevuotiainen
englantilaistoyotien hyväksymisprosentti on sama
kuin kahdeksan vuotiaan Japanissa valmisetun
Toyotan. On ihme, että asia ei kiinnosta esim.
TM:n toimittajia.
.Ja usein niitä mielenkiintoisimpia malleja ei
edes tuoda Japanin ulkopuolelle. Useat V6 mallit
esimerkiksi. Hondalla olis mm. V6 neliveto
farkkuja Japanissa ja Toyotalla parikin premium
luokan autoa mutta eipä tuoda niitä eurooppaan -
EU varmaan pelkää, että oman alueen autojen
myynti loppuu kokonaan :) - FX
opelizti kirjoitti:
Ja usein niitä mielenkiintoisimpia malleja ei
edes tuoda Japanin ulkopuolelle. Useat V6 mallit
esimerkiksi. Hondalla olis mm. V6 neliveto
farkkuja Japanissa ja Toyotalla parikin premium
luokan autoa mutta eipä tuoda niitä eurooppaan -
EU varmaan pelkää, että oman alueen autojen
myynti loppuu kokonaan :)sillä Toyotalla on ollut useita todella vakavia
haastajia juuri euroopan markkinoita ajatellen
urheilullisten ja tehokkaiden autojen joukkoon.
Esim. Carinan E-mallista, joka Japanissa on tosin
eriniminenkin, oli Japanin markkinoilla reilusti
yli 200hp malli. Lisäksi 1.8 litran tehokkaat
bensakoneet Corollissa on ollu pitkään käytössä
Japanin pojilla ja täällä silti eurooppalaiset
ovat kotiseuduillaan tyytyneet näihin
koppimopoihinsa, joissa on olevinaan tehoja.
Esim. Avensiksen T-Sport vois olla todella kova
sana euroopanmarkkinoilla.
Mitenhän kävisi jos Japani todella satsaisi
oikeasti tehokkaiden autojen myyntiä euroopan-
markkinoille? Vois tulla kiire näillä
euromerkeillä pysyä perässä kehityksessä. - Avensis 4WD Tbo
FX kirjoitti:
sillä Toyotalla on ollut useita todella vakavia
haastajia juuri euroopan markkinoita ajatellen
urheilullisten ja tehokkaiden autojen joukkoon.
Esim. Carinan E-mallista, joka Japanissa on tosin
eriniminenkin, oli Japanin markkinoilla reilusti
yli 200hp malli. Lisäksi 1.8 litran tehokkaat
bensakoneet Corollissa on ollu pitkään käytössä
Japanin pojilla ja täällä silti eurooppalaiset
ovat kotiseuduillaan tyytyneet näihin
koppimopoihinsa, joissa on olevinaan tehoja.
Esim. Avensiksen T-Sport vois olla todella kova
sana euroopanmarkkinoilla.
Mitenhän kävisi jos Japani todella satsaisi
oikeasti tehokkaiden autojen myyntiä euroopan-
markkinoille? Vois tulla kiire näillä
euromerkeillä pysyä perässä kehityksessä.Avensiksesta on Japanissa 250 hp versio ja tietty
Celican tekniikalla eli 4WD, mutta sen hinta
olisi Suomessa varmasti ihan älytön. - Suuri ja mahtava Japani
opelizti kirjoitti:
Ja usein niitä mielenkiintoisimpia malleja ei
edes tuoda Japanin ulkopuolelle. Useat V6 mallit
esimerkiksi. Hondalla olis mm. V6 neliveto
farkkuja Japanissa ja Toyotalla parikin premium
luokan autoa mutta eipä tuoda niitä eurooppaan -
EU varmaan pelkää, että oman alueen autojen
myynti loppuu kokonaan :)Hyvänen aika sentään, jos ne vain Japanin markkinoille tarkoitetut mallit olisivat riittävän tasokkaita pärjätäkseen Euroopan markkinoilla, niin aivan varmasti niitä myös tänne tuotaisiin kenenkään estämättä. Todellisuudessa ne ovat juuri niitä autoja, jotka on suunniteltu ajettaviksi mateluvauhtia ruuhkissa tai max. 80 km/h marmorinsileillä moottoriteillä ja joiden sisustussuunnittelu lähtee samoista periaatteista kuin nykyisten autostereoiden eli mahdollisimman paljon vilkkuvaloja (Tokyo by night). Lisäksi voisi olettaa rakenteiden olevan optimoituja sikäläiseen max. viiden vuoden käyttöön. Kyllä se vain niin on, että Japanin autoteollisuuden parhaita tuotteita tuodaan Eurooppaan. Valmistajat kyllä tietävät, ettei niitä kotimarkkinatekeleitä kannata tänne tarjota.
- Scheisse
Avensis 4WD Tbo kirjoitti:
Avensiksesta on Japanissa 250 hp versio ja tietty
Celican tekniikalla eli 4WD, mutta sen hinta
olisi Suomessa varmasti ihan älytön.Mikäs tämä Avensis on Japanin markkinoilla
nimeltään??? Avensis Verso on Ipsum, mutta mikä
siis on tämä Avensis??? Vaihtoehtoja ovat: Mark 2
ja Aristo noin äkkiseltään? Onkos tietoa? Avensis
nimellä ei ainakaan Toyotan myyntikataloogista
löydy? - Pekkis
Suuri ja mahtava Japani kirjoitti:
Hyvänen aika sentään, jos ne vain Japanin markkinoille tarkoitetut mallit olisivat riittävän tasokkaita pärjätäkseen Euroopan markkinoilla, niin aivan varmasti niitä myös tänne tuotaisiin kenenkään estämättä. Todellisuudessa ne ovat juuri niitä autoja, jotka on suunniteltu ajettaviksi mateluvauhtia ruuhkissa tai max. 80 km/h marmorinsileillä moottoriteillä ja joiden sisustussuunnittelu lähtee samoista periaatteista kuin nykyisten autostereoiden eli mahdollisimman paljon vilkkuvaloja (Tokyo by night). Lisäksi voisi olettaa rakenteiden olevan optimoituja sikäläiseen max. viiden vuoden käyttöön. Kyllä se vain niin on, että Japanin autoteollisuuden parhaita tuotteita tuodaan Eurooppaan. Valmistajat kyllä tietävät, ettei niitä kotimarkkinatekeleitä kannata tänne tarjota.
Olisitko lie Ahon kannattaja, sillä ainakin
juttusi tuntuu yhtä typerältä. Suomeen tuotavat
mallit ovat ihan perus kamaa, johtuen Jenin
kovasta kurssista. Ns. parempia mallejahan
Suomeen ei tuoda ollenkaan, jos Camryä ei oteta
lukuun. Senkin hinta on aika pilvissä, niin kuin
me kaikki tiedämme.
Tsekatkaapa TM:än uutta kuvastoa, niin näetee
Toyotan parempiakin malleja. Edustus mallissa on
jopa v-12 moottori. - opelizti
Suuri ja mahtava Japani kirjoitti:
Hyvänen aika sentään, jos ne vain Japanin markkinoille tarkoitetut mallit olisivat riittävän tasokkaita pärjätäkseen Euroopan markkinoilla, niin aivan varmasti niitä myös tänne tuotaisiin kenenkään estämättä. Todellisuudessa ne ovat juuri niitä autoja, jotka on suunniteltu ajettaviksi mateluvauhtia ruuhkissa tai max. 80 km/h marmorinsileillä moottoriteillä ja joiden sisustussuunnittelu lähtee samoista periaatteista kuin nykyisten autostereoiden eli mahdollisimman paljon vilkkuvaloja (Tokyo by night). Lisäksi voisi olettaa rakenteiden olevan optimoituja sikäläiseen max. viiden vuoden käyttöön. Kyllä se vain niin on, että Japanin autoteollisuuden parhaita tuotteita tuodaan Eurooppaan. Valmistajat kyllä tietävät, ettei niitä kotimarkkinatekeleitä kannata tänne tarjota.
Oletkos koskaan käynyt Japanissa ja nähnyt mitä
ne autot on? Varmaan Nissan Skylinekin on
mielestäsi täysin paska autoksi. Ja sisustuskin
on siinä kuin norsunperse, joo joo. Kumma juttu
kun aina vedotaan tietoihin joita ei oikeasti
ole. Kumma juttu, että Japanin markkinoilla
autoissa on yleensä MOOTTORIT eli V6:t ja
nelivedot sunmuut tilpehöörit jos siellä ajetaan
vain 80km/h ja ruuhkissa :) Heh heh. Mitäs yli
ruuhkautuneessa Euroopassa sitten. Vähän ontuu
noi sun vertaukset ja tiedot.
Miksi autoa pitäisi pitää pidempään kuin max 5
vuotta? Saksassa vanhemman kuin 6 vuotiaan auton
pitäminen käy kalliiksi :) Mitä väliä sillä on
jos se kestää sen 5 vuotta niin homma bueno.
Silloinhan auto viimeistään vaihdetaan uutenn ja
kärrätään käytetyt ruosteläjät kehitysmaihin
kuten nyt Suomeen :) Ei haloo. Ja et ole tainnut
paljoa autostereoita katsella - todella
hillittyjä ja laadukkaita malleja vähän joka
valmistajalta - ai niin mutta nehän tosiaan
maksaa enemmän kuin ne teinix-mallit. Ainoastaan
nämä VW:n sinisiin valoihin sopivat mallit on
kauheita tokyo by night (tai itseasiassa Bankok
by night) malleja. Naapurilla on semmonen
Passatissaan... Naurattaa... :)
Siinä olet oikeassa, että Japanista tuotavat
mallit ovat parhaita. Kuten S2000, Prelude (RIP),
Celica, MR2, MX5 jne jne. Nämä Euroopassa
valmistetut japsit on sitten eri luokkaa. Joten
jos tuosta katsoo niin kannattaisi tuoda enemmän
sieltä Japanista näitä heidän oloihinsa tehtyjä
autoja kun ne kuitenkin on parhaita ja kestää
paremmin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094073
- 773387
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243069Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?643063- 622802
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m342669Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk202650Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.822406Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim422379- 322261