Ukko-Kontio Sisu

poikanen

Satuin 60-luvun lopulla mukulana polkupyörän kanssa maansiirtotyömaan reunalle ja siellä yhtenä autona "höpötti" Sisu.Konekopassa luki Ukko-Kontio ja höpinästä päätellen kopan alla oli V-(8?)moottori.Konekoppa oli samannäköinen,kuin muissakin sen ajan Kontioissa,kulmikas muovijuttu.Onkohan kellään vanhalla jermulla muistikuvaa moisesta,nähdäkseni harvinaisestakin,kapineesta?

Entä kokemuksia?

Myös tekniikka kiinostaa!

18

10535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami L

      Siinä oli korkeakierroksinen Cummins-V8, jonka huipputeho 185 hv oli muistaakseni 3300 kierroksella minuutissa. Klaus Bremer koeajoikin sellaisen Viikko-lehdelle 60-luvun lopulla.

      • ertzu

        Missä vaiheessa Sisu käytti Rolls-Roycen konetta ? Oman muistikuvani mukaan se oli ennen Cumminsia ?


      • Anonyymi

        Olisikohan ollut Boxer kone, Cummings varmaan. Työmailla oli Sisukas Rollsin 305 ja 320 heppaisina. Niitä oli yhtä aikaa Leyland koneellisen kanssa. 90- luvun alussa tulivat 290 hv:n Cumminsit.


    • mieleeni

      1967 (?) liftasin tuollaisen Ukko-Kontion kyydissä montulta työmaalle, noin 15 km.

      Cumminsin V8, 185 hv. Vaati kierroksia ja piti erikoista ääntä, jonka tunnisti kaukaa.

      Kerrotaan, että noita moottoreita onnistuttiin tuhoamaan isolla vaihteella vedättämällä, ikään kuin oltaisiin ajettu tavallisemman myllyn voimalla.

      • memoori

        Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.


      • väreissä
        memoori kirjoitti:

        Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.

        oli nuppi 6x2 ukko-kontiota.Sora-autoina 4x2
        oli myös.Cummins v8 koneena.Aikamoisen mekkalan
        piti,ei taitais nykyään onnistua?
        Koneen ongelma heikko kestävyys auto käytössä,
        vaati tasaiset kierrokset.Merimoottorina sama
        kone pelasi hyvin.Muistaakseni samaa konetta
        oli myös Ford custom sarjassa.Sisu luopui
        vähin äänin ko.koneesta.


      • Anonyymi
        väreissä kirjoitti:

        oli nuppi 6x2 ukko-kontiota.Sora-autoina 4x2
        oli myös.Cummins v8 koneena.Aikamoisen mekkalan
        piti,ei taitais nykyään onnistua?
        Koneen ongelma heikko kestävyys auto käytössä,
        vaati tasaiset kierrokset.Merimoottorina sama
        kone pelasi hyvin.Muistaakseni samaa konetta
        oli myös Ford custom sarjassa.Sisu luopui
        vähin äänin ko.koneesta.

        Ford Custom Cab 1618 käytettiin Cummins 504, 8,2 L.
        Luultavasti samaa konetta käytettiin myöhemmin Cargossa...ahdettuna.


    • muistinkohan oikein

      Muistaakseni Kuukunan galleriassa olisi kuva Ukko-Kontiosta?

    • sisuromantikko

      ukko-kontiossa oli luultavasti cumminsin v-8. jäi lyhytaikaiseksi kokeiluksi lämpö muiden teknisten ongelmien vuoksi.teho taisi olla 185 hv? (jyryssä siihen aikaan 165!)

      • meni väärin

        ettäkö Jyryssä olisi ollut 165 hv siihen aikaan 66-67 nyt olet saanut väärää tietoa,kyllä niissä lovinokka-Jyryissä oli jo ilman turboakin 210 hv ja turbolla 265 hv sillä Leylandin 0.680/0.690 koneella,sitten oli lisäksi joitain Jyryjä joissa oli Rolls-Roycen kone turbolla noin 300 hv jollei vähän ylikin,mutta oppia ikä kaikki,mistäs noita tietää ellei ole jotain mistä niistä voi oikein prosyyristä lukea,kun niitä ei oikeastaan enään tuolla liikenteessä ole.


    • varakuski

      Ukko-Kontioihin vaihdettiin usein lopulta Leylandin 6,5 litrainen turbokone.

    • lumenaurailija

      60-luvulla ajateltiin, että porras Kontio-Sisusta Jyry-Sisuun on liian suuri. Tarvittiin jokin malli välille. Näin syntyi Ukko-Kontio. Scanialla oli vastaavanlainen 66. Se oli ajateltu 56:n ja 76:n välille.

      • SusiUlvoo

        SISU on susi, nyt ainaollut!


    • Anonyymi

      Ukko-Kontio oli Kontio-Sisusta tehty tehokkaampi malli. Ukko-Kontion moottorina oli korkeakierroksinen Cumminsin V8. Autolla oli huonohko maine suunnitteluvirheen takia, siihen oli nimittäin valittu vaihdelaatikko joka toimi huonosti tällaisen korkeakierroksisen moottorin kanssa. Vuosien varrella Ukko-Kontioista hajosi useita vaihdelaatikoita tämän suunnitteluvirheen ja kuljettajien varomattomuuden takia.

      Varsinaista vikaa vaihdelaatikossa ei ollut, mutta moottori oli korkeakierroksinen jossa ei ollut vääntöä. Näin ollen alhaisilla kierroksilla auto sammui herkästi, kierroksia nostettaessa taas vetopyörät pyörähtivät herkästi tyhjää ja auto kaivoi kiinni. Sora-autona Ukko-Kontio ei ollut pikkuveljensä veroinen, mutta pitkän matkan maantieajoon se soveltui hyvin. Auto oli rakennettu Jyry-Sisun alustalle (takasilta ja etuakseli). Ukko-Kontioon laitettiin myöhemmin Leylandin turbomoottori 410, sen jalkeen malli oli Sisu-kontio u-131, Muutoksen myötä auton ominaisuudet sora- ja puutavara-autona paranivat.

    • Anonyymi

      Sisun takamoottori linja-autoissa käytettiin vähän aikaan samaa konetta 60-luvun lopulla.

    • Anonyymi

      Saksalaisessa Krupp kuorma-autoissa oli noita V8 moottoreita, joita valmistivat lisenssillä eri versioina. Joutuivat vaikeuksiin niiden kanssa niin kovasti, että Mercedes hankki Kruppin kuorma-autotuotannon omistukseensa vuonna 1968. Ja taisi Krupp automerkkinä sitten loppua.

    • Anonyymi

      Kontiolla ja Jyry Sisulla ajoin aikanaan puutavaraliikkeen ajoja,hyviä autoja olivat,Jyry oli kymppipyörä ja fullerin suoralla laatikolla haettiin mm..puutavaraa raumalta espooseen ja kontio 2 akselinen ajoin jakoa espoosta mm.hyvinkää,riihimäki lahti alueelle.
      Oli hyvät ajot siihen aikaan eikä nipotettu ei ollut piirtureita ja joka tunti maksettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      46
      3230
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      509
      1962
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1930
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      83
      1807
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1532
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1438
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1356
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1329
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1222
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1168
    Aihe