Ukko-Kontio Sisu

poikanen

Satuin 60-luvun lopulla mukulana polkupyörän kanssa maansiirtotyömaan reunalle ja siellä yhtenä autona "höpötti" Sisu.Konekopassa luki Ukko-Kontio ja höpinästä päätellen kopan alla oli V-(8?)moottori.Konekoppa oli samannäköinen,kuin muissakin sen ajan Kontioissa,kulmikas muovijuttu.Onkohan kellään vanhalla jermulla muistikuvaa moisesta,nähdäkseni harvinaisestakin,kapineesta?

Entä kokemuksia?

Myös tekniikka kiinostaa!

18

10451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami L

      Siinä oli korkeakierroksinen Cummins-V8, jonka huipputeho 185 hv oli muistaakseni 3300 kierroksella minuutissa. Klaus Bremer koeajoikin sellaisen Viikko-lehdelle 60-luvun lopulla.

      • ertzu

        Missä vaiheessa Sisu käytti Rolls-Roycen konetta ? Oman muistikuvani mukaan se oli ennen Cumminsia ?


      • Anonyymi

        Olisikohan ollut Boxer kone, Cummings varmaan. Työmailla oli Sisukas Rollsin 305 ja 320 heppaisina. Niitä oli yhtä aikaa Leyland koneellisen kanssa. 90- luvun alussa tulivat 290 hv:n Cumminsit.


    • mieleeni

      1967 (?) liftasin tuollaisen Ukko-Kontion kyydissä montulta työmaalle, noin 15 km.

      Cumminsin V8, 185 hv. Vaati kierroksia ja piti erikoista ääntä, jonka tunnisti kaukaa.

      Kerrotaan, että noita moottoreita onnistuttiin tuhoamaan isolla vaihteella vedättämällä, ikään kuin oltaisiin ajettu tavallisemman myllyn voimalla.

      • memoori

        Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.


      • väreissä
        memoori kirjoitti:

        Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.

        oli nuppi 6x2 ukko-kontiota.Sora-autoina 4x2
        oli myös.Cummins v8 koneena.Aikamoisen mekkalan
        piti,ei taitais nykyään onnistua?
        Koneen ongelma heikko kestävyys auto käytössä,
        vaati tasaiset kierrokset.Merimoottorina sama
        kone pelasi hyvin.Muistaakseni samaa konetta
        oli myös Ford custom sarjassa.Sisu luopui
        vähin äänin ko.koneesta.


      • Anonyymi
        väreissä kirjoitti:

        oli nuppi 6x2 ukko-kontiota.Sora-autoina 4x2
        oli myös.Cummins v8 koneena.Aikamoisen mekkalan
        piti,ei taitais nykyään onnistua?
        Koneen ongelma heikko kestävyys auto käytössä,
        vaati tasaiset kierrokset.Merimoottorina sama
        kone pelasi hyvin.Muistaakseni samaa konetta
        oli myös Ford custom sarjassa.Sisu luopui
        vähin äänin ko.koneesta.

        Ford Custom Cab 1618 käytettiin Cummins 504, 8,2 L.
        Luultavasti samaa konetta käytettiin myöhemmin Cargossa...ahdettuna.


    • muistinkohan oikein

      Muistaakseni Kuukunan galleriassa olisi kuva Ukko-Kontiosta?

    • sisuromantikko

      ukko-kontiossa oli luultavasti cumminsin v-8. jäi lyhytaikaiseksi kokeiluksi lämpö muiden teknisten ongelmien vuoksi.teho taisi olla 185 hv? (jyryssä siihen aikaan 165!)

      • meni väärin

        ettäkö Jyryssä olisi ollut 165 hv siihen aikaan 66-67 nyt olet saanut väärää tietoa,kyllä niissä lovinokka-Jyryissä oli jo ilman turboakin 210 hv ja turbolla 265 hv sillä Leylandin 0.680/0.690 koneella,sitten oli lisäksi joitain Jyryjä joissa oli Rolls-Roycen kone turbolla noin 300 hv jollei vähän ylikin,mutta oppia ikä kaikki,mistäs noita tietää ellei ole jotain mistä niistä voi oikein prosyyristä lukea,kun niitä ei oikeastaan enään tuolla liikenteessä ole.


    • varakuski

      Ukko-Kontioihin vaihdettiin usein lopulta Leylandin 6,5 litrainen turbokone.

    • lumenaurailija

      60-luvulla ajateltiin, että porras Kontio-Sisusta Jyry-Sisuun on liian suuri. Tarvittiin jokin malli välille. Näin syntyi Ukko-Kontio. Scanialla oli vastaavanlainen 66. Se oli ajateltu 56:n ja 76:n välille.

      • SusiUlvoo

        SISU on susi, nyt ainaollut!


    • Anonyymi

      Ukko-Kontio oli Kontio-Sisusta tehty tehokkaampi malli. Ukko-Kontion moottorina oli korkeakierroksinen Cumminsin V8. Autolla oli huonohko maine suunnitteluvirheen takia, siihen oli nimittäin valittu vaihdelaatikko joka toimi huonosti tällaisen korkeakierroksisen moottorin kanssa. Vuosien varrella Ukko-Kontioista hajosi useita vaihdelaatikoita tämän suunnitteluvirheen ja kuljettajien varomattomuuden takia.

      Varsinaista vikaa vaihdelaatikossa ei ollut, mutta moottori oli korkeakierroksinen jossa ei ollut vääntöä. Näin ollen alhaisilla kierroksilla auto sammui herkästi, kierroksia nostettaessa taas vetopyörät pyörähtivät herkästi tyhjää ja auto kaivoi kiinni. Sora-autona Ukko-Kontio ei ollut pikkuveljensä veroinen, mutta pitkän matkan maantieajoon se soveltui hyvin. Auto oli rakennettu Jyry-Sisun alustalle (takasilta ja etuakseli). Ukko-Kontioon laitettiin myöhemmin Leylandin turbomoottori 410, sen jalkeen malli oli Sisu-kontio u-131, Muutoksen myötä auton ominaisuudet sora- ja puutavara-autona paranivat.

    • Anonyymi

      Sisun takamoottori linja-autoissa käytettiin vähän aikaan samaa konetta 60-luvun lopulla.

    • Anonyymi

      Saksalaisessa Krupp kuorma-autoissa oli noita V8 moottoreita, joita valmistivat lisenssillä eri versioina. Joutuivat vaikeuksiin niiden kanssa niin kovasti, että Mercedes hankki Kruppin kuorma-autotuotannon omistukseensa vuonna 1968. Ja taisi Krupp automerkkinä sitten loppua.

    • Anonyymi

      Kontiolla ja Jyry Sisulla ajoin aikanaan puutavaraliikkeen ajoja,hyviä autoja olivat,Jyry oli kymppipyörä ja fullerin suoralla laatikolla haettiin mm..puutavaraa raumalta espooseen ja kontio 2 akselinen ajoin jakoa espoosta mm.hyvinkää,riihimäki lahti alueelle.
      Oli hyvät ajot siihen aikaan eikä nipotettu ei ollut piirtureita ja joka tunti maksettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      75
      1420
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      248
      1312
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1096
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1078
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      785
    6. 65
      774
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      747
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      728
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      701
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      647
    Aihe