Ukko-Kontio Sisu

poikanen

Satuin 60-luvun lopulla mukulana polkupyörän kanssa maansiirtotyömaan reunalle ja siellä yhtenä autona "höpötti" Sisu.Konekopassa luki Ukko-Kontio ja höpinästä päätellen kopan alla oli V-(8?)moottori.Konekoppa oli samannäköinen,kuin muissakin sen ajan Kontioissa,kulmikas muovijuttu.Onkohan kellään vanhalla jermulla muistikuvaa moisesta,nähdäkseni harvinaisestakin,kapineesta?

Entä kokemuksia?

Myös tekniikka kiinostaa!

12

7077

Vastaukset

  • Siinä oli korkeakierroksinen Cummins-V8, jonka huipputeho 185 hv oli muistaakseni 3300 kierroksella minuutissa. Klaus Bremer koeajoikin sellaisen Viikko-lehdelle 60-luvun lopulla.

    • Missä vaiheessa Sisu käytti Rolls-Roycen konetta ? Oman muistikuvani mukaan se oli ennen Cumminsia ?


  • 1967 (?) liftasin tuollaisen Ukko-Kontion kyydissä montulta työmaalle, noin 15 km.

    Cumminsin V8, 185 hv. Vaati kierroksia ja piti erikoista ääntä, jonka tunnisti kaukaa.

    Kerrotaan, että noita moottoreita onnistuttiin tuhoamaan isolla vaihteella vedättämällä, ikään kuin oltaisiin ajettu tavallisemman myllyn voimalla.

    • Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.


    • memoori kirjoitti:

      Muista sellaisen Ukko-Kontion säiliöautona. Tankissa luki Kesoil ja mukana oli säiliöperävaunu. Ääni oli erikoinen jylinä. Sama ääni oli joissakin postin Sisu linja-autoissa. Olikohan sama mylly siinäkin.

      oli nuppi 6x2 ukko-kontiota.Sora-autoina 4x2
      oli myös.Cummins v8 koneena.Aikamoisen mekkalan
      piti,ei taitais nykyään onnistua?
      Koneen ongelma heikko kestävyys auto käytössä,
      vaati tasaiset kierrokset.Merimoottorina sama
      kone pelasi hyvin.Muistaakseni samaa konetta
      oli myös Ford custom sarjassa.Sisu luopui
      vähin äänin ko.koneesta.


  • Muistaakseni Kuukunan galleriassa olisi kuva Ukko-Kontiosta?

  • ukko-kontiossa oli luultavasti cumminsin v-8. jäi lyhytaikaiseksi kokeiluksi lämpö muiden teknisten ongelmien vuoksi.teho taisi olla 185 hv? (jyryssä siihen aikaan 165!)

    • ettäkö Jyryssä olisi ollut 165 hv siihen aikaan 66-67 nyt olet saanut väärää tietoa,kyllä niissä lovinokka-Jyryissä oli jo ilman turboakin 210 hv ja turbolla 265 hv sillä Leylandin 0.680/0.690 koneella,sitten oli lisäksi joitain Jyryjä joissa oli Rolls-Roycen kone turbolla noin 300 hv jollei vähän ylikin,mutta oppia ikä kaikki,mistäs noita tietää ellei ole jotain mistä niistä voi oikein prosyyristä lukea,kun niitä ei oikeastaan enään tuolla liikenteessä ole.


  • Ukko-Kontioihin vaihdettiin usein lopulta Leylandin 6,5 litrainen turbokone.

  • 60-luvulla ajateltiin, että porras Kontio-Sisusta Jyry-Sisuun on liian suuri. Tarvittiin jokin malli välille. Näin syntyi Ukko-Kontio. Scanialla oli vastaavanlainen 66. Se oli ajateltu 56:n ja 76:n välille.

    • SISU on susi, nyt ainaollut!


SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.