Muutto Antwerpeniin

ENGNKOSK

Nyt olisi muutto ko. kaupunkiin tiedossa syksyllä. Kertokaa kokemuksia kaupungista. Asunto on parhaillaan haussa. Kaikesta tiedosta iso kiitos jo etukäteen.

9

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ki-ki

        Hei Sinä, joka olet muuttamassa Antwerpeniin! Aluksi heti voin sanoa, että on todella miellyttävä kaupunki. Kooltaan se ei ole ns. miljoonakaupunki, mutta eri kansallisuuksia sieltä löytyy n. 150. Englanti on kieli, jolla siellä tulee toimeen melkeinpä joka paikassa, mutta flaamihan on sillä kohtaa yleisin kieli. Ranskaa käytetään taas jo enemmän mm. Brysselissä.
        Tiedätkö Suomen Merimieskirkosta jotakin? Ja jollet, niin vierailepa www.merimieskirkko.fi sivulla.Sieltä löydät melkeinpä kaiken tarvitsemasi ensalkuun, eli poikkeat Antsussa Italielei 67, eli merimieskirkolle ja sieltä saat kaikkea mahdollista apua, kun olet muuttanut kaupunkiin. Olen itse työskennellyt vuoden verran vapaaehtoisena ko. paikassa ja tiedän systeemin. En tiedä mitä sana kirkko Sinulle merkitsee, mutta voin todella suositella käyntiä ko. paikassa ja tiedän, että et tule pettymään. Tutustu nettisivuihin ja etsi sieltä toimipaikoista ulkomaat ja sitten Antwerpen. Kerro, miltä tuntuu!Voin kyllä myöhemmin kertoilla lisää, jos haluat kuulla!
        Terveisin...


      • Sergio79
        ki-ki kirjoitti:

        Hei Sinä, joka olet muuttamassa Antwerpeniin! Aluksi heti voin sanoa, että on todella miellyttävä kaupunki. Kooltaan se ei ole ns. miljoonakaupunki, mutta eri kansallisuuksia sieltä löytyy n. 150. Englanti on kieli, jolla siellä tulee toimeen melkeinpä joka paikassa, mutta flaamihan on sillä kohtaa yleisin kieli. Ranskaa käytetään taas jo enemmän mm. Brysselissä.
        Tiedätkö Suomen Merimieskirkosta jotakin? Ja jollet, niin vierailepa www.merimieskirkko.fi sivulla.Sieltä löydät melkeinpä kaiken tarvitsemasi ensalkuun, eli poikkeat Antsussa Italielei 67, eli merimieskirkolle ja sieltä saat kaikkea mahdollista apua, kun olet muuttanut kaupunkiin. Olen itse työskennellyt vuoden verran vapaaehtoisena ko. paikassa ja tiedän systeemin. En tiedä mitä sana kirkko Sinulle merkitsee, mutta voin todella suositella käyntiä ko. paikassa ja tiedän, että et tule pettymään. Tutustu nettisivuihin ja etsi sieltä toimipaikoista ulkomaat ja sitten Antwerpen. Kerro, miltä tuntuu!Voin kyllä myöhemmin kertoilla lisää, jos haluat kuulla!
        Terveisin...

        Kiitoksia vastauksesta minunkin puolesta. Itselläni olisi myös lähtö antwerpeniin kuukauden päästä. Tiedon janoani rajoittaa jonkin verran flaamin kielen puuttuminen. siispä kysyn kokeneemmilta paria asiaa liittyen asunnonvuokraamiseen.

        Mikä on paras tapa saada hyvä ja edullinen asunto antwerpenistä. Olen selannut nettiä ja sen perusteella näyttää hyvältä. Löytyykö esim lehti-ilmoituksista vielä edullisemmin. Mitä kuluja tulee normaalin vuokran lisäksi? Mikä on paras foorumi etsiä kämppäkavereita jos sellaista haluaa. Tuleeko vielä tietää jotain ennenkuin kirjoittaa nimen vuokra-paperiin.

        Kiitoksia etukäteen.


      • - - -
        Sergio79 kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta minunkin puolesta. Itselläni olisi myös lähtö antwerpeniin kuukauden päästä. Tiedon janoani rajoittaa jonkin verran flaamin kielen puuttuminen. siispä kysyn kokeneemmilta paria asiaa liittyen asunnonvuokraamiseen.

        Mikä on paras tapa saada hyvä ja edullinen asunto antwerpenistä. Olen selannut nettiä ja sen perusteella näyttää hyvältä. Löytyykö esim lehti-ilmoituksista vielä edullisemmin. Mitä kuluja tulee normaalin vuokran lisäksi? Mikä on paras foorumi etsiä kämppäkavereita jos sellaista haluaa. Tuleeko vielä tietää jotain ennenkuin kirjoittaa nimen vuokra-paperiin.

        Kiitoksia etukäteen.

        Vilkaise tuosta alempaa "Muuttamassa Belgiaan" ja siellä "Vuokasopimuksista kysymys", siinä jotakin lisää huomioitavaa.

        Ilmeisestikin säännöt ja peruskäytäntö sama sekä Flaamin että Wallonin alueella.


      • ki-ki
        Sergio79 kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta minunkin puolesta. Itselläni olisi myös lähtö antwerpeniin kuukauden päästä. Tiedon janoani rajoittaa jonkin verran flaamin kielen puuttuminen. siispä kysyn kokeneemmilta paria asiaa liittyen asunnonvuokraamiseen.

        Mikä on paras tapa saada hyvä ja edullinen asunto antwerpenistä. Olen selannut nettiä ja sen perusteella näyttää hyvältä. Löytyykö esim lehti-ilmoituksista vielä edullisemmin. Mitä kuluja tulee normaalin vuokran lisäksi? Mikä on paras foorumi etsiä kämppäkavereita jos sellaista haluaa. Tuleeko vielä tietää jotain ennenkuin kirjoittaa nimen vuokra-paperiin.

        Kiitoksia etukäteen.

        Antwerpenissa asunnonvuokraus on vähän eri systeemi, kun meillä. Yleensä vuokrasopimus tehdään vuodeksi ja jos haluat lähteä aiemmin pois, saatat joutua maksamaan "sakkoa". Kannattaa siis olla tarkkana ja vaatia paperille kaikki. Sähkösopimukset joudut tekemään itse ja kannattaa katsoa, onko esim. hellaa keittiössä tai pyttyä vessassa. Ei välttämättä ole ja saat itse hankkia ne. Jos vuokra-aikana menee esim. joku vesikaluste hajalle, saat itse myös sen korjauttaa, sillä se ei välttämättä kuulu isännälle. Asunnot ovat aika usein kalustettuja ja jos olet tehnyt lyhyen vuokrasop. et saa tehdä reikiä seiniin tai poislähteissäsi ne lasketaan ja maksat korvaukset. No, ei tämä nyt kuitenkaan saa ketään masentaa, mutta kannattaa todella ottaa mukaan joku, joka osaa opastaa paikallisesti. Jollet ole kuullut aiemmin Suomen Merimieskirkosta, niin Antwerpenista sellainen löytyy. Sinne voit mennä kyselemään ja tiedän, että saat myöskin todella hyvää opastusta. Siellä työskentelee tälläkin hetkellä ainakin kaksi suomalaista, jotka ovat asuneet vuosia Antwerpenissa, tuntevat kaupungin ja ovat myös joutuneet pohtimaan kaikenlaista uusia ihmisiä kohdatessaan. Sieltähän löytyy mm. tilapäistä majoitusta ja saunaa ym.Onnea matkaan!Antsu on todella ihana paikka asua!


      • - - -
        Sergio79 kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta minunkin puolesta. Itselläni olisi myös lähtö antwerpeniin kuukauden päästä. Tiedon janoani rajoittaa jonkin verran flaamin kielen puuttuminen. siispä kysyn kokeneemmilta paria asiaa liittyen asunnonvuokraamiseen.

        Mikä on paras tapa saada hyvä ja edullinen asunto antwerpenistä. Olen selannut nettiä ja sen perusteella näyttää hyvältä. Löytyykö esim lehti-ilmoituksista vielä edullisemmin. Mitä kuluja tulee normaalin vuokran lisäksi? Mikä on paras foorumi etsiä kämppäkavereita jos sellaista haluaa. Tuleeko vielä tietää jotain ennenkuin kirjoittaa nimen vuokra-paperiin.

        Kiitoksia etukäteen.

        Käy katsomassa Suomiklubin sivustolta asumiseen / vuokraamiseen liittyvät tiedot, missä perusasiat on kerrottu varsin selkeästi.


      • Kerubi

        Muutin Pois Antwerpenistä viime vuonna, kiva kaupunki, työ kutsui kuitenkin takaisin Suomeen. Käytin muuttofirmana Grundellia. Kyllä Suomi on kuitenkin siisti maa. Onnea reissuun.


    • Nami

      Asuin Belgiassa syksyllä 2004. Asunto järjestyi koulun kautta ja oli aikas kamala. Sikäläinen vuokra-asuntotaso ei ihan vastaa Suomen taso. No lyhyen aikaa asuu melkein missä tahansa.

      Antwerpenin keskusta on miellyttävä ja Meir useine kauppoineen vie kyllä rahat :) Sieltä löytyy samat kaupat ja ketjut kuin Suomestakin, toki muitakin eurooppalaisia ketjuja on. Vaatteet/kengät Suomen hinnoissa.

      Ruokakauppoista eurooppalaiset löytyy Lidl ja Aldi. Keskustassa on iso GB ja Delhaize. Kaikissa näissä melko hyvät valikoimat. Maitotuotteet ja vihannekset on aavituksen edullisempia kuin Suomessa. Jotkut lihatuotteet esim. Kanasuikaleet kalliimpia kuin Suomessa ja valikoimaa vähemmän. Ulkona syöminen samanhintaista; päivällä suosittu patongin nappaaminen kadulta ja iltaisin voi pyörähtää frityyrissä, jossa kaikki keitetään rasvassa, mutta hyvää on.

      Pubeja ja baareja löytyy. Meno on hulvatonta ja bisse edullista. Varsinaiset klubit/discot löytyy satamasta ja punaistenlyhtyjen alueelta.

      Mitäs vielä?

      • engnkosk

        Kiitti kaikille asiallisista vastauksista!

        Tiedon janoa on tyydytetty mainittujen vihjeiden kautta! Oikein hyvää syksyä kaikille!

        Ositiivisin mielin lähdetään kohti Antsua ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe