Joo, eli olen kuullut, että kameran suljin ei kestä loputtomasti kuvia, vaan saattaa hajota parinkymmenentuhannen jälkeen. Eli siis, kai sen sulkimen voi jotenkin vaihtaa, ettei tarvitse uutta kameraa hankkia heti kun suljin hajoaa? Ja jos voi niin onko tämä operaatio kallis?
sulkimen vaihto
5
2580
Vastaukset
- Miguel1983
Suljin saattaa paukkua aikaseen, mutta takuukorjaukseen pääsääntöisesti menee, jos alle 50 000 laakia, HUOM! vaikka olisi takuu loppu esim. pari vuotta vanha kamera. Esim. Canon 300D korjataan takuuna, jos alle 50 000 laakia.
Kandee kysyä JAS-tekniikalta näistä sulkimenkorjaus jutuista. Epävirallisen tiedon mukaan oma Nikon D50 ois 50 000 laakin kestävä vähintään, jos aikasemmin paukkuu suljin, niin takuuna sit.- Anzy
... kun tänään Canon 300D:n suljin rupesi jäämään väliasentoon siten että kennosta valottui vain noin neljäsosa ylhäältä päin. Kamera on 1½ v vanha. Toivottavasti toi menee tosiaan takuuseen...
- Alex_
Moi !
Mekaaninen osahan se oin, mutta kestänee tuhansia filmirullia vastaavan määrän, todennäköisesti kymmeniä tuhansia. Eli amatöörinä en pahemmin moisesta huolestuisi.
Suljinrempaa (jos tarve tulee) maksanee muutaman satasen, ehkä 3.
-- - XV_yritys
"Olympus guarantee at least 150.000 trouble-free shutter operations"
Useimmat kameat joutunevat eläkkeelle ennenkuin sulkin hajoaa. - XYZ
Tuo ei ole asia josta kannattaisi huolestua.
Oikeastaan ainoa tapaus jossa olen törmännyt sulkimen kilahtamiseen, ovat Fred Mirandan sivuilla kirjoitelleet ammattikseen urheilutaphtumia kuvaavat kaverit. He kun kuvaavat joka ikisen juniorijalkapalloilijan turnauksessa, juoksijan massamaratoneissa yms. Kun nuo kaverit kuvaavat yleensä Canonin 1-sarjan rungolla, suljin menee tavallisesti remonttiin vasta jossain 250.000-500.000 otoksen välillä (valmistaja lupaa 100.000 valotusta). Ja tuohan tarkoittaa sitä, että saisit kuvata noin 7.000 rullaa filmiä, ennen kuin suljin kilahtaa. Tai jos valmistajien lukuja katsoo tuolta aiemmista viesteistä, 100.000 kuvaakin tarkoittaa sitä, että sinun pitäisi kuvata n. 275-300 kuvaa joka päivä vuoden ajan, ennen kuin suljin olisi valmis vaihtoon. Eli unohda tuo juttu. Runko menee todennäköisesti vaihtoon ihan muista syistä kuin sulkimen kulumisesta. Ja jos suljin ei edes kestäisi kuin 10.000 valotusta, sinun pitäisi siihenkin kuvata melkein filmirullaa vastaava 30 kuvaa joka päivä, jotta saisit sulkimen kulumaan loppuun vuoden aikana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214