saksanseisojan pentu

Peace =)

Heips. Otettiin tuossa saksanseisojan pentu ja se on nyt 2 kk:n ikäinen. Miten saa puremisen lopetettua? Kauheat jäljet käsissä, kun puree. Vaikka kieltää kuinka ja niskasta kii ottaa niin eikun neiti yltyy vaan. Olen laittanut aina silloin, kun puree niin vessaan ja oven kiinni. Joka kerta kun purrut niin laittanut vessaan arestiin. Inhottaa tuo pureminen. Sit sellanen, et paheneeko tilanne koiran kasvettua isoksi? Neuvoja? Kiitos.

14

4901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lkss

      ..on metsästys- / kotikoirana oma ylivoimainen suosikini!

      Itsellä saksanseisojia on ollut kaksi, lintukoiriksi koulutettuja. Nartulla teetätettiin pennut ja 13 pennun kanssa oli jonkin aikaa kädet täynnä työtä.

      2 kk:n ikäinen pentu on todella pieni vielä, eikä se taida ymmärtää arestirangaistuksen ja puremisen välistä yhteyttä. Pennut purevat naskalihampaillaan TODELLA paljon, eikä tuohon ole oikeastaan muuta lääkettä kuin antaa pennulle jotain pureksittavaa.

      Pureminen jää pois koiran varttuessa. En ole itse tavannut yhtään aikuista saksanseisojaa, joka pureksisi esim. käsiä...

      Meillä pentueesta jäi yksi uros itselle, josta oli iloa 12 vuotta. Pentuna kyseinen koira oli uskomaton järsimään kaikkea tielle osuvaa. Olkkarin pöydänjalat menivät uusiksi ja kerran koiranvesseli iski naskalihampaansa korvanlehdestäni läpi. =)

      Aikuisena uros oli ihana kuin ihmisen mieli. Metsällä vahvasti riistaverinen ja olipa esim. junkkarikisassa kolmonen. Kotona rauhallinen ja rakastettava "sylikoira".

      Onneksi olkoon hyvästä rotuvalinnasta!

      • Peace =)

        Kyllähän sen ymmärtää, et se vielä pentu on. Olen kokeillut myös sitä, että tyrkkään lelun suuhun. Ei tehoa aina sekään. Kyllä se ymmärtää sen, että miksi joutuu arestiin. Muutaman kerran laittaa niin johan rauhottuu ainakin vähäksi aikaa =) Tosi ihanahan tämä meidän neiti muuten on, mut tuo pureminen loputtava. Viisas ja älykäs koira =)Sylivauva tääkin. En hyvin pitkäksi aikaa jätä arestiin sen verran, että rauhottuu. Olenko raaka, kun laitan arestiin jo 2 kk ikäisenä?


    • Erika M

      Meillä on nyt 5 kk vanha ss-pentu. Jo toinen lk. ss meidän perheessä. Kaikki pennut purevat, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Paras keino saada pureminen loppumaan on tiukasti sanomalla EI ja lopettaa leikki siihen paikkaan jos pentu puree. Silloin se oppii ettei puremalla saavuta mitään. Noin pientä pentua ei minun mielestä kannata laittaa arestiin.. Pentu kyllä rauhoittuu kun sen pistää pois mutta se on jo siinä vaiheessa unohtanut miksi se sinne arestiin on joutunut - "rangaistus" on aina tultava samalla hetkellä kun ei toivottu käytös taphtuu - pentu puree > napakka EI ja leikki loppuu! Syy ja seuraus.

      Jos kyseessä on pientä näykkimistä riittää jos sanot EI ja annat pennulle oman lelun/luun suuhun ja kehut pentua kun se pureskelee sallittua juttua. Jos pentua kieltää olisi aina hyvä esittää jotakin sallittua toimintaa tilalle > lelua saa purra, kättä ei.

      Pitää muistaa että kyseessä on pentu, eikä puremista saa loppumaan kokonaan vielä pitkään aikaan - hampaat vaihtuu ja ikeniä kutittaa - katso vaan että esillä on paljon leluja ja luita mitä saa pureskella!

      Saksanseisoja voi olla aika vaativa rotu jos kyseessä on itsepäinen yksilö. Pitää vaan olla johdonmukainen. Onnea pennun johdosta ja voimia (koira on kuitenkin pentu vaan kerran)! :)

      • Peace..

        Olen kokeillut siten, että laittanut luun suuhun tai lelun, ei kelpaa neidille, käsi ois parempi =) Se on totta että johdonmukaisuutta tarvitaan ja kärsivällisyyttä. Jos istun vaikkapa tuolilla niin yhen äken alkaa puremaan, tuntuu et vaatii huomiota paljon. Jos menen johonkin neiti perässä töpöttää :) Kyllähän sitä ainakin yksin pitää jo opettaa olemaan. Minullakin varmaan nais immeinen, kun olen niin "kimakka" ääni et se tietyst aattelee, et totahan en usko =) Ja miestä kyllä uskoo, mutta ei sitäkään aina :)Aattelen vaan, et paheneeko tää tästä vielä, kun isommaksi kasvaa? Pelottaa jos hyökkäilee kimppuun? Kun nyt jo tuollaista. Tahtoo uhitella vain. Kokeilee kuka on johtaja/pomo =) Periksi ei pitäisi antaa. Kun ei tehoa mikään niin mikä sitten neuvoksi?


      • Erika M
        Peace.. kirjoitti:

        Olen kokeillut siten, että laittanut luun suuhun tai lelun, ei kelpaa neidille, käsi ois parempi =) Se on totta että johdonmukaisuutta tarvitaan ja kärsivällisyyttä. Jos istun vaikkapa tuolilla niin yhen äken alkaa puremaan, tuntuu et vaatii huomiota paljon. Jos menen johonkin neiti perässä töpöttää :) Kyllähän sitä ainakin yksin pitää jo opettaa olemaan. Minullakin varmaan nais immeinen, kun olen niin "kimakka" ääni et se tietyst aattelee, et totahan en usko =) Ja miestä kyllä uskoo, mutta ei sitäkään aina :)Aattelen vaan, et paheneeko tää tästä vielä, kun isommaksi kasvaa? Pelottaa jos hyökkäilee kimppuun? Kun nyt jo tuollaista. Tahtoo uhitella vain. Kokeilee kuka on johtaja/pomo =) Periksi ei pitäisi antaa. Kun ei tehoa mikään niin mikä sitten neuvoksi?

        Kuullostaa kyllä hyvin tutulta.. :) Sellaisia ne saksanseisojat pentuna vaan on - hyvin energinen ja itsepäinen rotu.. Välillä tuntuu että tulee hulluksi niiden kanssa mutta kyllä se sitten helpottaa kun pahin riiviöikä on ohi.. sitten tuleekin jo murrosikä.. :/ Pitää vaan alusta pitäen olla johdonmukainen ja tiukka, muuten koira helposti rupeaa pompottamaan.. Eli jos koira vaikka haukkumalla vaatii leikkimään/ruokaa/muuta niin et noteraa koiraa ollenkaan - sinä päätät koska syödään, leikitään ym.

        Ei kannata missään nimessä pelätä pentua, silloin olet kyllä alakynnessä sillä koira vaistoaa sen. Kyllä se varmaan jossakin vaiheessa roikkuu sun hihassa/puntissa. Silloin vaan irrotat sen määrätietoisesti hihasta/puntista otat sitä kiinni kuonosta ja sanot tiukasti EI ja jatkat mitä olit tekemässä. Jos et ole vielä harjoitellut pennun kanssa "irti"-käskyä niin nyt olisi korkea aika harjoitella sitä (tulet tarvitsemaan sitä useasti esim. kun pentu rupeaa tuomaan sinulle eläinten raatoja ulkona - riistavietti on voimakas pennusta pitäen ja pentu löytää kyllä kaikki mahdolliset raadot). Muita käskyjä mitä tuossa iässä kannattaisi harjoitella on "tänne" (vihellys) ja että koira odottaa ruokaa esim. "odota"-käskyllä (ensin sun pitää tietenkin opettaa koiralle mitä käsky tarkoittaa).

        Kannattaa mahdollisimman pian opettaa pentua olemaan yksin - ensin muutamia minutteja - ja pikkuhiljaa pidempään. Ei saa edetä liian nopesti. Yksinolemisen opettelussa hyvä apu on iso luu (esim. naudan sääriluu) joka annataan pennulle aina kun se on yksin ja pistetään kaappiin piiloon kun ollaan kotona. Leluja ja esim. nameilla täytettyjä wc-paperirullia on myös hyvä jättää pennulle. Kun pentu jätetään yksin sen tulee olla väsynyt (olet käyttänyt pentua ulkona ja leikkinyt sen kanssa ennen). Jos pentu itkee oven takana et IKINÄ mene sisään - menet sisään vasta kun pentu on hiljaa (näin se oppii olemaan hiljaa - jos menet sisään kun se vinkuu pentu huutaa tulevaisuudessa vaan entistä enemmän jotta tulisit takaisin kuten silloin ekana kertana).

        Vaikuttaa mielestäni siltä että pentusi yrittää puremalla saada sua leikkimään.. Kannattaisi varmaan tehdä niin, että selvästi erotat leikin ja "oman ajan", jolloin et leiki pennun kanssa. Eli leikit ja riehut pennun kanssa ja päätät sitten itse koska lopetat (pentu ei sitä ikinä päätä vaan aina sinä) - et jatka leikkiä vaikka pentu sitä vaatii. Näin pentu oppii että sinä määräät koska sen kanssa leikitään. Jos pentu kovasti puree olen joskus myös varovasti mutta määrätietoiseti ottanut pentua kuonosta kiinni (irrottanut pennun otteen kädestäni/siitä mitä se puree ja kevyesti pitänyt pentua kuonosta) ja sanonut tiukasti EI (huutaa ei ikinä pidä). Tämä yleensä rauhottaa pentua.

        Tosiasia vaan on se, että pentu luultavasti kauan vielä tulee näykkimään koska on pentu - pitää vaan olla kärsivällinen ja yrittää pysyä rauhallisena vaikka välillä tekisi mieli huutaa. ;) 4-5 kuukauden iässä pennun hampaat vaihtuvat jolloin pureminen yltyy (kannattaa pitää esillä paljon luita ja leluja mitä pentu saa purra). Paikko vielä lisätä: jos luulet että pentusi nytten on hankala niin odota kun se tulee murrosikään, silloin se vasta rupeaakin kokeilemaan rajojaan.. ;)

        Saksanseisoja ei ole mikään helppo varsinkaan ensimmäiseksi koiraksi eikä välttämättä toiseksi/kolmanneksikaan jos rodusta ei ole kokemusta (sitä ei todellakaan voi verrata esim. noutajiin)..

        Missäpäin Suomea muuten asustelette?


      • Erika M
        Peace.. kirjoitti:

        Olen kokeillut siten, että laittanut luun suuhun tai lelun, ei kelpaa neidille, käsi ois parempi =) Se on totta että johdonmukaisuutta tarvitaan ja kärsivällisyyttä. Jos istun vaikkapa tuolilla niin yhen äken alkaa puremaan, tuntuu et vaatii huomiota paljon. Jos menen johonkin neiti perässä töpöttää :) Kyllähän sitä ainakin yksin pitää jo opettaa olemaan. Minullakin varmaan nais immeinen, kun olen niin "kimakka" ääni et se tietyst aattelee, et totahan en usko =) Ja miestä kyllä uskoo, mutta ei sitäkään aina :)Aattelen vaan, et paheneeko tää tästä vielä, kun isommaksi kasvaa? Pelottaa jos hyökkäilee kimppuun? Kun nyt jo tuollaista. Tahtoo uhitella vain. Kokeilee kuka on johtaja/pomo =) Periksi ei pitäisi antaa. Kun ei tehoa mikään niin mikä sitten neuvoksi?

        Lisäys edelliseen.. Naisihminen olen minäkin eikä mun ääni kyllä mikään kovin möreä ole, mutta kyllä koirat tottelee.. Minä olen molemmille koirille aina ollut se laumanjohtaja ei mieheni (johtuu siitä että minä olen se tiukempi (johdonmukainen) se joka koiria kouluttaa). Kyllähän ne tietenkin miestänikin tottelee mutta kyllä se silti miestäni aina välillä harmittaa että minä olen se "pomo" eikä hän.. ;)


      • peace =)
        Erika M kirjoitti:

        Kuullostaa kyllä hyvin tutulta.. :) Sellaisia ne saksanseisojat pentuna vaan on - hyvin energinen ja itsepäinen rotu.. Välillä tuntuu että tulee hulluksi niiden kanssa mutta kyllä se sitten helpottaa kun pahin riiviöikä on ohi.. sitten tuleekin jo murrosikä.. :/ Pitää vaan alusta pitäen olla johdonmukainen ja tiukka, muuten koira helposti rupeaa pompottamaan.. Eli jos koira vaikka haukkumalla vaatii leikkimään/ruokaa/muuta niin et noteraa koiraa ollenkaan - sinä päätät koska syödään, leikitään ym.

        Ei kannata missään nimessä pelätä pentua, silloin olet kyllä alakynnessä sillä koira vaistoaa sen. Kyllä se varmaan jossakin vaiheessa roikkuu sun hihassa/puntissa. Silloin vaan irrotat sen määrätietoisesti hihasta/puntista otat sitä kiinni kuonosta ja sanot tiukasti EI ja jatkat mitä olit tekemässä. Jos et ole vielä harjoitellut pennun kanssa "irti"-käskyä niin nyt olisi korkea aika harjoitella sitä (tulet tarvitsemaan sitä useasti esim. kun pentu rupeaa tuomaan sinulle eläinten raatoja ulkona - riistavietti on voimakas pennusta pitäen ja pentu löytää kyllä kaikki mahdolliset raadot). Muita käskyjä mitä tuossa iässä kannattaisi harjoitella on "tänne" (vihellys) ja että koira odottaa ruokaa esim. "odota"-käskyllä (ensin sun pitää tietenkin opettaa koiralle mitä käsky tarkoittaa).

        Kannattaa mahdollisimman pian opettaa pentua olemaan yksin - ensin muutamia minutteja - ja pikkuhiljaa pidempään. Ei saa edetä liian nopesti. Yksinolemisen opettelussa hyvä apu on iso luu (esim. naudan sääriluu) joka annataan pennulle aina kun se on yksin ja pistetään kaappiin piiloon kun ollaan kotona. Leluja ja esim. nameilla täytettyjä wc-paperirullia on myös hyvä jättää pennulle. Kun pentu jätetään yksin sen tulee olla väsynyt (olet käyttänyt pentua ulkona ja leikkinyt sen kanssa ennen). Jos pentu itkee oven takana et IKINÄ mene sisään - menet sisään vasta kun pentu on hiljaa (näin se oppii olemaan hiljaa - jos menet sisään kun se vinkuu pentu huutaa tulevaisuudessa vaan entistä enemmän jotta tulisit takaisin kuten silloin ekana kertana).

        Vaikuttaa mielestäni siltä että pentusi yrittää puremalla saada sua leikkimään.. Kannattaisi varmaan tehdä niin, että selvästi erotat leikin ja "oman ajan", jolloin et leiki pennun kanssa. Eli leikit ja riehut pennun kanssa ja päätät sitten itse koska lopetat (pentu ei sitä ikinä päätä vaan aina sinä) - et jatka leikkiä vaikka pentu sitä vaatii. Näin pentu oppii että sinä määräät koska sen kanssa leikitään. Jos pentu kovasti puree olen joskus myös varovasti mutta määrätietoiseti ottanut pentua kuonosta kiinni (irrottanut pennun otteen kädestäni/siitä mitä se puree ja kevyesti pitänyt pentua kuonosta) ja sanonut tiukasti EI (huutaa ei ikinä pidä). Tämä yleensä rauhottaa pentua.

        Tosiasia vaan on se, että pentu luultavasti kauan vielä tulee näykkimään koska on pentu - pitää vaan olla kärsivällinen ja yrittää pysyä rauhallisena vaikka välillä tekisi mieli huutaa. ;) 4-5 kuukauden iässä pennun hampaat vaihtuvat jolloin pureminen yltyy (kannattaa pitää esillä paljon luita ja leluja mitä pentu saa purra). Paikko vielä lisätä: jos luulet että pentusi nytten on hankala niin odota kun se tulee murrosikään, silloin se vasta rupeaakin kokeilemaan rajojaan.. ;)

        Saksanseisoja ei ole mikään helppo varsinkaan ensimmäiseksi koiraksi eikä välttämättä toiseksi/kolmanneksikaan jos rodusta ei ole kokemusta (sitä ei todellakaan voi verrata esim. noutajiin)..

        Missäpäin Suomea muuten asustelette?

        Itä-suomesta. Niin tuota en tiennykä et se pitäs tehdä niin, että minä määrään leikinkin. Rasittavaa kieltää koko ajan vaan niinpähän se pienen lapsenkin kanssa olisi =) En tiiä onko koiran kanssa vielä hankalampaa kuin pienen lapsen? Vai voiko niitä edes verrata keskenään=) Nythän se ensiviikolla tulee 4kk:tta täyteen tuolla meiän riiviöllä. On sille opetettu tänne tulo, istuminen, paikallaan olo, ruoalle meno(paikka ja ota, nouda. Yksin olemistakin on opetettu. Sen virheen olen muutaman kerran tehnyt että olen mennyt koiran hakemaan vessasta pois, kun ulissut ja raapinut ovea. Jotenkin tuntuu, että naapurit alkaa valittamaan jos sitä hyvin pitkään huudattaa vessassa. Ja itse lopulta antaa periksi, kun ei kestä kuunnella ulinaa. Ja tuosta puremisesta vielä, kyllä se on mielen osotusta jos en leiki sen kanssa. Ulkoiluttaminenkin on ongelma, ei usko kun sanoo ettei vedä. Olen pysähtynyt ja sanonut ettei vedetä. Ei tehoa. Välillä tosiaan itkukurkussa saa olla =) Kaipa tää tästä. Pelkään kyllä kun se isoksi kasvaa ja murrosikä tulee.


      • Peace =)
        Erika M kirjoitti:

        Lisäys edelliseen.. Naisihminen olen minäkin eikä mun ääni kyllä mikään kovin möreä ole, mutta kyllä koirat tottelee.. Minä olen molemmille koirille aina ollut se laumanjohtaja ei mieheni (johtuu siitä että minä olen se tiukempi (johdonmukainen) se joka koiria kouluttaa). Kyllähän ne tietenkin miestänikin tottelee mutta kyllä se silti miestäni aina välillä harmittaa että minä olen se "pomo" eikä hän.. ;)

        hieman myrtsiltä, kun ei tottele =)Kärsivällisyytä tarvitaan vielä ja johdonmukaisuutta.


      • Erika M
        peace =) kirjoitti:

        Itä-suomesta. Niin tuota en tiennykä et se pitäs tehdä niin, että minä määrään leikinkin. Rasittavaa kieltää koko ajan vaan niinpähän se pienen lapsenkin kanssa olisi =) En tiiä onko koiran kanssa vielä hankalampaa kuin pienen lapsen? Vai voiko niitä edes verrata keskenään=) Nythän se ensiviikolla tulee 4kk:tta täyteen tuolla meiän riiviöllä. On sille opetettu tänne tulo, istuminen, paikallaan olo, ruoalle meno(paikka ja ota, nouda. Yksin olemistakin on opetettu. Sen virheen olen muutaman kerran tehnyt että olen mennyt koiran hakemaan vessasta pois, kun ulissut ja raapinut ovea. Jotenkin tuntuu, että naapurit alkaa valittamaan jos sitä hyvin pitkään huudattaa vessassa. Ja itse lopulta antaa periksi, kun ei kestä kuunnella ulinaa. Ja tuosta puremisesta vielä, kyllä se on mielen osotusta jos en leiki sen kanssa. Ulkoiluttaminenkin on ongelma, ei usko kun sanoo ettei vedä. Olen pysähtynyt ja sanonut ettei vedetä. Ei tehoa. Välillä tosiaan itkukurkussa saa olla =) Kaipa tää tästä. Pelkään kyllä kun se isoksi kasvaa ja murrosikä tulee.

        Tuo vetäminen on kyllä rodunomainen juttu.. En tiedä yhtäkään alle 2-vuotiasta saksanseisojaa joka kävelisi 100% nätisti remmissä vetämättä (ei edes 90% nätisti). Se on vaan aluksi sitä vetämistä ja pysähtelyä.. Kyllä meidän 5 kk vanha ss kävelee nätisti remmissä aina välillä, ehkä n. 30% ajasta.. Sitten taas vetää ja minä pysähdyn ja vetää ja.. Kaverin 4-vuotias ss vetää vieläkin jonkun verran.

        Murrosikä voi olla aika rasittavaa aikaa - koira on kuitenkin jo täysikokoinen silloin ja voimia riittää. Pitää vaan muistaa että se on ohimenevää aikaa. Malttia tarvitaan ja johdonmukainen kohtelu on välttämätöntä jotta koirasta tulee tasapainoinen aikuinen.

        Paikkakuntaa kyselin, koska Uudenmaan kanakoirakerho järjestää pentukursseja (tokoa) lintukoirille. Sieltä saa hyviä neuvoja ja tapaa paljon samanrotuisia koiria. Taitaa kuitenkin olla hieman liian pitkä matka sieltä itä-suomesta..

        Pentu on pahempi ku vauva siinä mielessä että a. se on paljon nopeampi (ei mitään saumaa saada sitä kiinni ulkona jos se ei halua - koiraa ei kuitenkaan missään nimessä ikinä edes kannata lähteä jahtaamaan - jos koira ei halua tulla luokse kannattaa mielummin lähteä juoksemaan vastakkaiseen suuntaan niin eiköhän se koira samantien sitten lähde juoksemaan sun perään) b. se saa paljon enemmän tuhoa aikaan (vahva purukalusto jo pentuna ja isoilla tassuilla kaivaa aikamoisia koloja ja kuoppia).

        Vinkki vielä: Älä pidä koiraa irti ku sillä on juoksut (sitten kun se aika koittaa). Vaikka koira muuten tottelisi kun enkeli niin juoksu sekoittaa sen pään eikä se kuuntele sua ollenkaan jos näkee/haistaa toisen koiran.


    • dx

      kyllä

    • aiit91

      Meidän perheesee tuli kanssa kesällä saksanseisojanpentu, on muuten itsepäinen! :D ei siinä oikeestaan auta ku kärsivällisyys ja täytyy heti aluksi tehdä selväksi sille että kuka on pomo talossa, nimittäin voi muuten alkaa isottelemaan.. mutta muuten tosi lutunen, mielellään tulee aina syliin köllimään:) liikuntaa tarvitsee myös paljon nuo..

    • JamesPotkukelkkXD

      Me saadaan viikon päästä saksanseisoja pentu :3
      En malta oottaa
      Meillä on kaks kultasta noutajaa toinen on noin 1 vuoden ja toinen 3-4 vuoden
      Ja se pentu on nyt 6 vk

    • ddddfff

      Meillä tehonnut riiviö ajokoiran pentujen kanssa, kun puree ihmisen kättä niin laittaa pennun oman tassun tilalle sen suuhun, parista kerrasta pureminen loppunut

    • 5586096989

      Hieno rotu. Perusterve, ihmisystävällinen, tottelevainen, ei-remmirähjäinen, suojeluvietitön ja hiljainen. Voiko rodulta enempää toivoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe