Paljon on keskusteltu siitä, kuinka ennen avioliitot kestivät. Mikä oli se pitkien avioliittojen salaisuus. Itse uskon rakkauteen ja lupasin vilpittömästi kulkea mieheni rinnalla sekä ne myötä- kuin vastamäetkin.
Niitä vastamäkiä on kyllä ollut enemmän kuin myötäistä.
Miehelläni todettiin masennus ja hän sai siihen lääkityksen. Alkoholi on kielletty ja tähän asti pysynytkin poissa kuvioista. Toissapäivänä repsahti, eikä hän sen jälkeen ole selvinpäin ollut...
Entä sitten kun oman jaksamisen raja tulee vastaan? Tiedän mieheni tarvitsevan minua, mutta onko se rakkautta vai läheisriippuvuutta?
Olen itse sairastunut syöpään ja itsekkäästi haluaisin keskittyä omaan paranemiseeni.
Eipä avio- tai edes asumuserokaan tässä vaiheessa tunnu houkuttelevalta, kun sitä kaipaa toisen ihmisen seuraa ( oman puolison ) .
Olemme myös vasta ( kuukausi sitten ) ostaneet omakotitalon, jota täällä nyt yksin remontoin. Sen teen mitä pystyn, osaan ja jaksan. Tutut ja sukulaiset ovat korrektisti odottaneet tämän kuukauden jotta saamme rauhassa asettua uuteen kotiin, nyt soittoja on alkanut tuleMaan ja vieraita olisi joka päiväksi.
Kaikkien kannalta vierailusta jää ikävä maku, kun isäntä makaa sammuneena halkopinon vieressä.
Miten ihmeessä ne entisajan naiset jaksoivat?
Hoitivat siinä sivussa niin lapset kuin lehmätkin.
Mistä itse saisin voimaa olla hyvä puoliso miehelleni? Haluasin auttaa hänet takaisin jaloilleen.
Alan vain itse olla niin äärettömän väsynyt...!
Mitä avioliitto on?
13
1411
Vastaukset
- Nimetön
Itse myös olen pitkän avioliiton kestänyt. ( ensi viikolla 35 v. ) Miehen kanssa on ollut hyviä aikoja paljon, vaikkakin mies koko avioliiton ajan on huidellut järjestö-ym.hommisssa, siis kotoa poia mahdollisimman paljon. Me rakensimme talon ja juuri kun unelmiemme taloon olimme muuttaneet, mies petti ja sitä asiaa on puitu kaksi vuotta. Tässä iässä ja paljon yhteistä takana, tuntuu avioerokin hankalalta. Kyseinen miehen seksikumppani ei ollut ottamassa miestä itselleen, halusi vain seksiä. Miksi-kysymyksiin ei ole tullut kunnon vastausta. Nyt sitten eletään, asiasta välillä vitsaillenkin, yhteistä avioliittoa. Ei huonoa, ongelmat kai ovat nykyään enemmän minun, kun en tahdosta huolimatta voi asiaa unohtaa.Tunnen myötätuntoa sinua kohtaan ja samaten ihmettelen niitä entisajan naisia. Olivatkohan geenit parempia ennen?!!!Vaikka itse en ole eronnut, en silti näöe asiaa mahdottomana sinun kohdalla. Itseään kyllä meidän naistenkin pitäisi enemmän ajatella. Hae kuitenkin apua perhe-tai vastaavasta neuvolasta. Itse kävin muutaman kerran ( mieshän ei koe tarvetta sellaiseen ! )Siellä saa puhua ja sekin helpottaa ja ehkä jotain konkreettisia neuvojakin. Tietenkin on parasta jos saat mukaan miehesi.Itse olen kantanut kaiken sisälläni, lapsia lukuunottamatta. Sekin on aika raskasta, mutta en esim. voi aiheuttaa lisätuskaa äidilleni, joka on 94 v.Jos sinä suinkin voit, kerro asiasta äläkä piilottele ja salaile. Kaikesta huolimatta voimia, iloa, jaksamista ja lämpimiä terveisiä.
- väsynyt vaimo
myötätunnosta! Sitähän minä ihmettelenkin, että kaikenlaisia kohtaloita on Suomen naiset kohdanneet kautta aikojen, mutta mikä sai heidät ennen jaksamaan?
Muutama ystävä tietää tilanteemme ja jokainen on ihmetellyt tätäkin jaksamistani. Taistelu syöpää vastaa on tehtävä sinällään, mutta silti olen joka kerta hakenut mieheni ( milloin mistäkin) jos hän soittaa minulle humalassa ja pyytää hakemaan.
Väsymys alkaa kuitenkin olla päivittäistä ja pelkkä fyysinen asioiden hoitaminen on välillä rankkaa...
Jos joku "vanhempi" ja pitkän avioliiton omaava osaisi sanoa, mikä on sen pitkän avioliiton salaisuus? Olen valmis antamaan miehelleni ryyppyreissunsa anteeksi, mutta mistä saan voimia kestää ne ryyppyreissut?
Vihtori ei yleensä ole näihin kaikkiin vastaillut, vaikka onkin niitä lukenut, mutta tämän kertainen on sen verran lähellä itseä, että yritän:
Minunkin vaimoni kävi läpi syövän, mutta se sekä löydettiin, että hoidettiin ajoissa. Nykyään se ei ole lopullinen tuomio, kuten äidilläni, joka ei päässyt eroon tupakasta.
Alkoholi on minulle ollut aina sellainen ongelma, että en pysty sitä juomaan. (Riittävästi?!?!?) Jos pystyisin, olisin varmaan juonut itseni hengiltä jo ajat sitten. Ne juo, jotka pystyy juomaan.
Miksikö entisajan naiset kestivät? Kestivät ne miehetkin: Sanoin jo intissä, v.-68 että tällä rupusakilla ei takuulla tehdä toista talvisodan ihmettä. Meidän vanhempamme olivat yksinkertaisesti kovempaa porukkaa, kuin me. Se taas johtuu kasvuolosuhteista. He joutuivat jo lapsena paljon kovempiin olosuhteisiin nim.om. työn suhteen, kuin nykyään lapset joutuu. Historia kertoo, että elintaso tappaa sitkeyden ja pystyvyyden.
Miten siis kestäisit itse?
Kumpa tietäisit, mitä minä olen kestänyt. Myös avioliitossa. Mutta meillä on vaimon kanssa ollut vain jokin sellainen peräänantamaton yhteenkuuluvuuden ikivanha pakko, että yhdessä on pysytty. Ei hänkään tottavieköön helpolla ole päässyt tällaisen pöntön kanssa.
Kun joudut keräämään ukkosi rippeitä milloin minkäkinlaisen kasan vierestä, niin myös entisajan naiset keräsivät. Jokin hirveä sitkeyden pakkomielle sitä vaan pitää yhdessä, miljoonien vuosien kokemuksen nojalla.
Itse olen suhtautunut tällaiseen siten, että kun riittävän pitkään istuu hiljaa paikallaan ja uteliaisuus voittaa, niin lopulta ajattelee, että: Täytyyhän se katsoa, KUINKA pitkälle sitä oikein kestää, ennen kuin kuolee?
Vielä en ole kuollut.
Yksi keino näyttää olevan lueskella täällä netissä kaikenmaailman pöllöjen juttuja. Silloin tulee ajatelleeksi, että ei noilla muillakaan kaikki mutterit ole kohdallaan. Se voi lohduttaa ja helpottaa paljonkin.
Tulen selvittämään kyllä täällä netissä saman, minkä olen selvittänyt viranomaisille ja medialle; Eli ihmiskunnan perustavimmat tekijät, joiden varassa me kaikki elämme. Koita nyt vaan selvitä siihen asti. Siinä on ainakin yksi tavoite, niin pysyy elämässä jotenkin kiinni. Niin ainakin minä olen tehnyt. Ja tässä sitä vaan ollaan.
Tv: Vihtori Pönttö- vaimo vm 48
Ne "entisajan" naiset jaksoivat, koska ei ollut muuta keinoa - ei ollut elatusmaksuja, ei yhteiskunnan taholta vuokratukia yms ei edes lapsilisä siinä määrin kuin nyt - niitä alettiin maksaa joskus 1950 luvulla.
minun isoäitini on malliesimerkki jaksamisesta,hän jäi leskeksi, kun odotti 8:tta lastaan, yksin hän katrastaan vei eteenpäin pienellä karjakon palkalla.
kaikista lapsista tuli hyviä duunareita.
mummo sanoi aina, että nainen jaksaa, koska on pakko.
miehet voivat luistaa velvollisuuksistaan, he voivat jättää vaikka 10 lasta maailmalle tietämättä sitä itse - mutta naiset / äidit eivät niin tehneet - en puhu nyt nykyajan naisista jotka heppoisin perustein jättävät lapsensa ties mihin.
ihmisiltä puuttuu vastuu, ihmisillä on liian helppo elämä - ei ennen olisi maristu pienistä asioista.
toki on kehitys mennyt parempaan eikä naisen enää tarvitse kitua huonossa liitossa, jos ei halua mutta mitä siitä seuraa?
uusi mies uusi liitto uudet lapset uudet ongelmat sillä eivät ne ongelmat katoa miestä/naista vaihtamalla.
ihminen ei pääse pakoon itseään.
entisajan naisilla oli kova elämä, he jaksoivat - koska oli pakko - jos naiset/ äidit eivät jaksaneet mitä siitä olisi seurannut?
entisajan miehet eivät tehneet ( poikkeuksia on) juurikaan kotitöitä, he tulivat monta kertaa kännissä kotiin, hakkasivat vaimon ja ajoivat kaikki taivasalle ja seuraavana päivänä vaimon oli taas aloitettava alusta - miksi?
ei ollut vaihtoehtoa, lapsilla piti olla koti,kaikkien elämät eivät ole täydellisiä, mutta täytyykö niiden sitten olla?
kun kuuntelee nykyajan ihmisiä kaikki on tätä " kaikkimullejaheti" itsekkyys rehottaa, lapsia opetetaan samanlaisiksi, vanhoja ihmisiä ei kunnioiteta.
malliesimerkki, kun kävin eilen kaupassa; pieni, arviolta 3-4 tyttö pyysi karkkia, äitinsä sanoi että ei ole karkkipäivä.
lapsi lähti juoksemaan, kääntyi ympäri ja tuli vauhdilla potkaisemaan äitiään sääreen ja samalla tuo lapsi huuti: olet vitun huora.
äitinsä vain naureskeli että hehee onpa tuolle siunaantunut sitä tempperamenttiä - on aikoihin eletty, en muuta sano.
en kannata autoritääristä kasvatusta, mutta jotain rajaa. - väsynyt vaimo
se taitaa olla se entisaikojen naisten valttikortti. Se on totta, että kun ei ennen yhteiskunta elättänyt, oli naisten pakko elättää perheensä/ lapsensa jos mies ei siihen kyennyt.
Minulla ei ole lapsia, mutta tuo "vihtorin" kommentti yhteenkuuluvaisuudesta laittoi minut miettimään, että se taitaa olla se tekijä, mikä minut on saanut pysymään mieheni rinnalla. Hän on juonut ennenkin ja rankasti. Nyt tänä kesänä vain luulin kaiken lopulta olevan hyvin, koska hänellä todettiin masennus ja hän sai siihen lääkityksen. Tuudittauduin hyväuskoisena siihen mielikuvaan, että nyt voi ottaa rennommin. Ilmeisesti minulla on loppuelämän 50- v. "lapsi" huollettavana.
Kun summaa ne hyvät ja huonot päivät, niin kyllä niitä hyviä on enemmän jos voi unohtaa ne huonot. Ongelma on vain se, että kun mies lopulta saa lopun ( tauon ) juomiselleen, pitäisi pystyä nollaamaan tilanne. Itselläni menee yhtä monta päivää toipumiseen kuin miehellänikin juomisensa jälkeen.
Kyllä totisesti toivon, että pystyisin olemaan yhtä sitkeä kuin esiäitini!- vm 48
Ei sinun tarvitse olla yhtään sen sitkeämpi, kuin miten luulet jaksavasi - entisajat olivat - entisaikoja - ei ollut mikään ihme että monet naiset uuvahtivat ennenkuin täyttivät edes 45 vuotta.
yritä jaksaa miten sinusta tuntuu, älä ota paineita että sinun jotenkin muka " täytyy" jaksaa enemmän kuin jaksat.
ihminen on vain ihminen - kaikille tulee se kestokyvyn raja vastaan - sinulla on vaikeata miehesi kanssa - jos tuntuu, ettet jaksa eihän sinun ole mikään pakko oman jaksamisesi kustannuksella yrittää ja yrittää ja yrittää.
voimia sinulle, kanssaihminen. vm 48 kirjoitti:
Ei sinun tarvitse olla yhtään sen sitkeämpi, kuin miten luulet jaksavasi - entisajat olivat - entisaikoja - ei ollut mikään ihme että monet naiset uuvahtivat ennenkuin täyttivät edes 45 vuotta.
yritä jaksaa miten sinusta tuntuu, älä ota paineita että sinun jotenkin muka " täytyy" jaksaa enemmän kuin jaksat.
ihminen on vain ihminen - kaikille tulee se kestokyvyn raja vastaan - sinulla on vaikeata miehesi kanssa - jos tuntuu, ettet jaksa eihän sinun ole mikään pakko oman jaksamisesi kustannuksella yrittää ja yrittää ja yrittää.
voimia sinulle, kanssaihminen.Vihtori ei ole koskaan tosiaankaan ymmärtänyt, miten naiset jaksavat meidän kanssa, mutta ei ne naisetkaan näytä ymmärtävän, mitä kaikkea miehet ovat joutuneet kestämään ja jaksamaan. Ei ainakaan feministit käsitä, eikä selvästi haluakaan käsittää.
Kun kysytään, miksi Jeppe juo, niin yksi tekijä on tämä: Ei jaksa muuten. Ja sitten se repeää mahdottomuuksiin. Jos silloin ei nainen pidä huolta Jepestä, se kuolee. TÄMÄ geeni on mielestäni jatkanut sukua niiden naisten kohdalla, jotka kestävät ihan älyttömiä.
Sama geeni pätee kaikkeen muuhunkin elämässä: Miehen on ollut pakko tietyistä syistä rakentaa koko maailma. Sitten, kun äijällä korkkaa, tavalla tai toisella, niin eukko pitää sitä tolpillaan. Mikäli ukko selviää, elämä jatkuu taas. Ainakin vähän matkaa.
Näin Vihtori sen on ajatellut. Lyhykäisesti.
Tv: Vihtori Pönttö- väsynyt vaimo
vihtori.pontto kirjoitti:
Vihtori ei ole koskaan tosiaankaan ymmärtänyt, miten naiset jaksavat meidän kanssa, mutta ei ne naisetkaan näytä ymmärtävän, mitä kaikkea miehet ovat joutuneet kestämään ja jaksamaan. Ei ainakaan feministit käsitä, eikä selvästi haluakaan käsittää.
Kun kysytään, miksi Jeppe juo, niin yksi tekijä on tämä: Ei jaksa muuten. Ja sitten se repeää mahdottomuuksiin. Jos silloin ei nainen pidä huolta Jepestä, se kuolee. TÄMÄ geeni on mielestäni jatkanut sukua niiden naisten kohdalla, jotka kestävät ihan älyttömiä.
Sama geeni pätee kaikkeen muuhunkin elämässä: Miehen on ollut pakko tietyistä syistä rakentaa koko maailma. Sitten, kun äijällä korkkaa, tavalla tai toisella, niin eukko pitää sitä tolpillaan. Mikäli ukko selviää, elämä jatkuu taas. Ainakin vähän matkaa.
Tv: Vihtori Pönttömitä rakkaus on? Tiedän, että mieheni TARVITSEE minua, mutta rakastaako hän minua. Tiedän että voin auttaa miestäni jaksamaan, mutta onko se rakkautta? Tiedän, että mieheni ei ehkä tule toimeen ilman minua, mutta onko se rakkautta vai läheisriippuvuutta?
väsynyt vaimo kirjoitti:
mitä rakkaus on? Tiedän, että mieheni TARVITSEE minua, mutta rakastaako hän minua. Tiedän että voin auttaa miestäni jaksamaan, mutta onko se rakkautta? Tiedän, että mieheni ei ehkä tule toimeen ilman minua, mutta onko se rakkautta vai läheisriippuvuutta?
Tämä läheisriippuvuus on alunperin feministiterroristien keksintö. EI feministien.
He eivät ole väärässä sanan alkuperäisestä tarkoituksesta: Kun äijä on niin totaalisesti mäsät, ettei enää kykene hoitamaan sen paremmin itseään, kuin mitään muutakaan, niin onhan se silloin läheisestään riippuvainen, kun viranomaisetkaan ei mokomasta huolehdi.
Vääryys tulee siitä, että se käsite yleistettiin tarkoittamaan kaikkea läheiselämää.
Ajatelkoon kukin itse: Ellei rakkaus ole läheisriippuvuutta, niin ei sitten mikään. Kun on ihan räkänä puolisoonsa, niin sitä suorastaan roikkuu hänessä, eikä sille voi mitään. Tämän on määrännyt miljoonien vuosien käytäntö, joka on muodostanut rakkauden olemassaolon.
Tulen selvittämään tätä tällä mainiolla foorumilla siten, että se menee perille kovempaankin kaaliin. Se on helppoa muuten, mutta paljon työtä se teettää.
En epäile lainkaan, etteikö alkuperäisen viestin antajan tapauksessa olisi kyse vilpittömästä rakkaudesta; On erittäin epätodennäköistä, että kukaan reppana roikkuisi muijansa helmoissa vain siksi, ettei tule muuten toimeen. Totuus on, että meidät äijät on kertakaikkiaan passattu niin perusteellisesti kotona, että emme me tulekaan toimeen ilman hyvää vaimoa. Tämä kuvannee aiemmin sanomaani?
Sanoin juuri vaimolleni, että jos eläisin yksin, eläisin paljon terveellisemmin: En söisi, enkä joisi mitään.
Vaimo vastasi, että kuivuisin olemattomiin.
TÄMÄ on ihmisen olemassaolon oleellisin piirre.
Joissakin piireissä sitä juuri kutsutaan rakkaudeksi.
Tv: Vihtori Pönttö. Perästä kuuluu, sanoi torven soittaja.- nou pönttö
vihtori.pontto kirjoitti:
Vihtori ei ole koskaan tosiaankaan ymmärtänyt, miten naiset jaksavat meidän kanssa, mutta ei ne naisetkaan näytä ymmärtävän, mitä kaikkea miehet ovat joutuneet kestämään ja jaksamaan. Ei ainakaan feministit käsitä, eikä selvästi haluakaan käsittää.
Tv: Vihtori Pönttökuules vihtori - yksi asia;
miehet ovat aina ja jatkavat yhä -
luistaneet ikävistä asioista jos akka on liian paha äijän mielestä niineikun vieraisiin ja aina miehet ovat surutta jättäneet isättömiä lapsia jälkeensä eivätkä kuuna päivänä sille asialle korviaan loksauta eli miesten on yhä helppoa lähteä livohkaan ja jättää kaikki vastuu naiselle. nou pönttö kirjoitti:
kuules vihtori - yksi asia;
miehet ovat aina ja jatkavat yhä -
luistaneet ikävistä asioista jos akka on liian paha äijän mielestä niineikun vieraisiin ja aina miehet ovat surutta jättäneet isättömiä lapsia jälkeensä eivätkä kuuna päivänä sille asialle korviaan loksauta eli miesten on yhä helppoa lähteä livohkaan ja jättää kaikki vastuu naiselle.Olin tässä mailla, enkä ehtinyt koneelle, mutta laskeppas uudelleen: Jos kaikki miehet olisivat sellaisia, kuin sinä ja kaikki feministit väittävät, niin eihän täällä olisi ketään! Herraparatkoon!
Tuo numero tehdään juuri niistä äijistä, joista sen voi tehdä. Ne, jotka ovat hoitaneet velvollisuutensa, jäävät pimentoon, koska heidän osaansa pidetään itsestään selvyytenä.
NÄMÄ miehet ovat rakentaneet maailman. Juuri siten, kuin väsynyt vaimo sanoo: Mies määrää, tai luulee määräävänsä kaapin paikan, mutta vaimo määrää, että millaisen kaapin. Näin se toimii.
Ihan kaikki miehet eivät ole retkuja. Ei voi olla, koska silloin ei missään nimessä elämä jatkuisi, eikä hyvinvointi lisääntyisi. Että jos hieman lisäisi harkintaa näihin kommentteihin?
Tv: Vihtori sovinisti.
- ihmettele menneitä aikoja
Elän vähän sen tyylistä elämää kuin ne entisajan naiset. Voi olla että täällä maalla vaaditaan vielä enemmän kuin niiltä entisaikojen naisilta, kun kaiken pitää olla niin tehokasta ja tuottavaa... Tämä on täyttä elämää. Elämä maistuu elämältä, vaikka sitä vapaa-aikaa ei juuri ole. Ei ole vapaa-ajanvieteongelmiakaan ja jos vielä tykkää tällaisesta työstä niin sehän antaa vain voimaa kestää avioliiton mukanaan tuomia vaikeuksia. Työterapiaa nääs on yllin kyllin... Ja tietyissä rajoissa saa aikatauluttaa elämänsä kuin ite lystää. Henkilökohtaisesti koen sen vapaampana kuin sen kellokortin taakse sidotun "vankilan", jossa se oikea elämä alkaa vasta työajan jälkeen...
- väsynyt vaimo
mietinpä tuossa kaikkia näitä kommentteja ja omaa elämääni... Huomasin tänään, että meillä kaikki menee hyvin , mutta: mies tekee ne kotihommat mitä huvittaa, minä ne loput. Mies sanelee aikataulun, minä joustan omista töistäni.
Mies voi kritisoida minun tekemisiäni, minä en voi kritisoida miehen tekemisiä.
Jatkanko nykyisenlaista elämää vai alanko käyttäytyä kuten mieheni ( jolloin hän kyllä etsii "kiltimmän" naisen.
Onko meidän naisten rooli "joustaa"?
Onko se niin, että mies määrää kaapin paikan mutta nainen määrää että minkä kaapin?!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322953- 61341
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201296Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701171- 441129
- 371001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38991Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133947- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36867