Häälahja rahana

morsiamen täti

Vaikka tuossa alempana jo olikin samaisesta asiasta, niin kysyn kuitenkin vielä. Olen morsiamen täti sekä mieheni kanssa myös hänen kumminsa. Hääpari toivoo lahjat rahana, kuinka paljon mielestänne on hyvä laittaa? ei kuitenkaan alta satasen.

14

8730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuittu

      Joskus jostain luin hääetikeistä ja jäi mieleeni sellainen summa, että 15-20 euroa per nuppi on täysin riittävä osallistuminen häälahjaan. En sitten muista tarkoittiko tuo esim. kimppalahjaoja ajatellen.

      Ymmärrän, että olet täti ja vielä kummikin ja ilmeisesti työssä käyvä jne. Itselleni opiskelijan näkökulmasta 100 euroa tai yli tuntuisi paljolta (vaikkakin avopuolison kanssa puolitettunakin).

      Tuntuu, että eurojen myötä 50 euroakin pidetään pienenä summana vaika varmasti aikoinaan 300 mk oli hyvä lahja (niin häissä kuin ylioppilasjuhlissakin).

      Tänä kesänä on neljät häät ja kolme paria pyytää rahana. Minusta sukulaisten on helpompi antaa shekkejä, mutta ystäviltä se tuntuu jotenkin vaikealta. Olen jutellut asiasta parien kanssa, mutta he eivät koe sitä ihmeellisenä asiana. Olenko outo?

      Jotenkin lahjan ostaminen (toiveen mukainen tietysti!) on helpompaa ja miltä se tuntuu mennä häihin tyhjin käsin...ÖÖh...

      En tiedä, mutta tässäpä mun ajatuksiani! :)

      • sinivilkku

        >>Jotenkin lahjan ostaminen (toiveen mukainen tietysti!)


      • Thilia thalia

        Senkun raha tilille ja häihin kortti, jossa mainitaan, että tiliä on muistettu. Inhoan kaupoissa juoksemista ja vaikka olisikin lahjalista, antaisimme sitten lahjashekin. Ostakoon itse romppeensa!


    • morsiamen täti

      ja tyttäreni kanssa antamaan 150 euroa. Eli viisikymppiä mieheen. Jos olisi ollut jonkun kaukaisemman sukulaisen tai ystävän häät, sitten olisimme antaneet korkeintaan 80 euroa, mutta kun kyseessä siskon tyttö ja vielä kummeja olemme niin tuo 150 tuntuu ihan sopivalle.

      • 501

        50 e kuulostaa hyvältä


      • Naimisissa
        501 kirjoitti:

        50 e kuulostaa hyvältä

        Olen kuullut vanhan kansan sanovan, että jos on ruokahäät ainakin aterian hinnan verran oisi suotavaa per nenä viedä. Me saimme monilta pareilta 80 e. Eli 40 euroa per hlö. tietysti jokainen antaa kykynsä ja varojensa mukaan.


      • naimaton
        Naimisissa kirjoitti:

        Olen kuullut vanhan kansan sanovan, että jos on ruokahäät ainakin aterian hinnan verran oisi suotavaa per nenä viedä. Me saimme monilta pareilta 80 e. Eli 40 euroa per hlö. tietysti jokainen antaa kykynsä ja varojensa mukaan.

        Sillä rahalla saa tavallisessa ravintolassa kolmen ruokalajin aterian pöytään tarjoiltuna eikä mitään haaleita nakkeja, kuivia lihapullia ja kumiperunoita ja lämmintä perunasalaattia itse jonotettuna.


      • hjjyfv
        naimaton kirjoitti:

        Sillä rahalla saa tavallisessa ravintolassa kolmen ruokalajin aterian pöytään tarjoiltuna eikä mitään haaleita nakkeja, kuivia lihapullia ja kumiperunoita ja lämmintä perunasalaattia itse jonotettuna.

        Näin on. Jos sillä mielellä mennään, että tarjoilusta maksetaan, niin kaikissa häissä, joissa olen ollut, ruoka ja juoma ovat vastanneet laadultaan lähinnä jotain muutaman euron lounasbuffettia. Eikä miljöökään, joka on yleensä joku kämmäinen nuorisoseurantalo, ole mitenkään viehättävä.

        Eli mielelläni vien ystävilleni ja läheisilleni lahjoja, mutta en todellakaan "maksuna" juhlasta. Ja itse päätän kuinka paljon ja mitä annan. Samaten kuin he itse päättävät minkälaiset bileet järjestävät.


    • Thilia thalia

      morsiamen ja sulhasen vanhemmat voivat tietysti laittaa enemmän, mieheni laittoi tyttärelleen 200 euroa. Se olikin viimeinen rahallinen avustus sille tytölle. Muut voivat laittaa esim. 50 euroa per nuppi, jos ovat lähipiiriä. Sekin on sentään markoissa noin 300 mk. Jos on ongelmaa, kannattaa aina miettiä asiat markkojen kautta, eli paljonko olisi markkoina antanut vastaavassa tilanteessa. Kavereilta riittää sitten rahatilanteen mukaan 10-20 euroa per nuppi.

      • rahaa lahjaksi?

        no me ei kyllä laitettu kaveriporukassa rahaa tilille vaikka niin oli pyyntö. Ostettiin lahja ja sillä siisti.

        Häistä on tullut nykyisin rahastusta. Jos me ei mieheni kanssa keksitä hääälahjatoiveita, kun meillä on periaatteessa jo kaikki, nin sitten ei pidetä häitäkään.

        Törkeää rahastusta. Häistä pitää jäädä muisto ninkuin ennenvanhaan mummojen astiastot, ne oli häälahjoja ja arvokkaita ja rakkaita sellaisia!


      • tän kesän morsian
        rahaa lahjaksi? kirjoitti:

        no me ei kyllä laitettu kaveriporukassa rahaa tilille vaikka niin oli pyyntö. Ostettiin lahja ja sillä siisti.

        Häistä on tullut nykyisin rahastusta. Jos me ei mieheni kanssa keksitä hääälahjatoiveita, kun meillä on periaatteessa jo kaikki, nin sitten ei pidetä häitäkään.

        Törkeää rahastusta. Häistä pitää jäädä muisto ninkuin ennenvanhaan mummojen astiastot, ne oli häälahjoja ja arvokkaita ja rakkaita sellaisia!

        meiltäkin kyseli porukat mitä lahjaksi,ilmoitimme että jokaineen saa tuoda ihan mitä ikinä tahtoo,meillä on pienimuotoiset häät (40 henk.)
        Tätä jo yksi tuttavamme ihmetteli miksi ei pyydetä RAHAA "kun te olette kuitenkin jo monta vuotta asunut yhdessä ja teillä on jo noi lapsetkin valmiina" minusta nyt vain on niin kornia alkaa ketään pakottamaan tuomaan rahaa tai jotain joka olisi heille liian kallis,jos tahtoo jonkin tuoda niin se olisi paras lahja meille ettei nyt heidän tämänjälkeen tarvitse viikkoa elää pelkällä kaurapuurolla.Vai olenkohan nyt sitten liian "vanha" morsian kun tällai ajattelen


      • Ei rahaa lahjaksi?
        rahaa lahjaksi? kirjoitti:

        no me ei kyllä laitettu kaveriporukassa rahaa tilille vaikka niin oli pyyntö. Ostettiin lahja ja sillä siisti.

        Häistä on tullut nykyisin rahastusta. Jos me ei mieheni kanssa keksitä hääälahjatoiveita, kun meillä on periaatteessa jo kaikki, nin sitten ei pidetä häitäkään.

        Törkeää rahastusta. Häistä pitää jäädä muisto ninkuin ennenvanhaan mummojen astiastot, ne oli häälahjoja ja arvokkaita ja rakkaita sellaisia!

        Kyllä on itsekkyys lisääntynyt, kun näyttää olevan kovin yleistä että lahjaksi toivotaan rahaa! Ymmärrän jos on kyseessä köyhä opiskelijapari yms, mutta eihän se ole lahjan antamisen idea, ettei jää mitään muistoa antajasta! Vaikka olisikin "kaikkea", kai sitä sen verran voi yrittää pinnistellä että keksii jonkun lahjalistan...


      • komppaan
        rahaa lahjaksi? kirjoitti:

        no me ei kyllä laitettu kaveriporukassa rahaa tilille vaikka niin oli pyyntö. Ostettiin lahja ja sillä siisti.

        Häistä on tullut nykyisin rahastusta. Jos me ei mieheni kanssa keksitä hääälahjatoiveita, kun meillä on periaatteessa jo kaikki, nin sitten ei pidetä häitäkään.

        Törkeää rahastusta. Häistä pitää jäädä muisto ninkuin ennenvanhaan mummojen astiastot, ne oli häälahjoja ja arvokkaita ja rakkaita sellaisia!

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja tämän suuntaista periaatetta olen soveltanut jo useamman vuoden. Joku roti se on tässäkin asiassa.

        Kyllä meilläkin on jo "kaikkea", parissakymmenessä vuodessa omillaan asuen kaikkean on kertynyt - yhdessäkin oltiin asuttu jo tovi, kun naimisiin mentiin. Lahjalistalle keksii aina jotakin, mitä kuitenkin tarvitsisi. Se joka väittää muuta, ei ole asiaa edes pohtinut - tai haluaa maksaa pitopalvelulaskun vieraitten rahoilla.


    • heidiK

      100e kuulostaa todellakin hurjalta summalta! Sehän on mummonmarkoissa n.600mk! Kuinka moni antoi sellaisia summia lahjarahana markka-aikaan. Joku 50e kuulostaa todellakin riittävältä pariskunnalta yhteensä... ja varmasti vähempikin kelpaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1699
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      139
      1624
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe