Lukemista lomalle, mutta mitä?

Filemon

Olen piakkoin lähdössä pitkälle matkalle, jolla on aikaa lukea myös hyviä kirjoja.

Olisi iloista löytää jotain uutta, todella mukaansa tempaavaa luettavaa, onko suosituksia?

Uudemmat kirjailijat ovat jääneet minulle vieraiksi koskapa kun olen joskus yrittänyt niitä lukea niin aina jokin tökkii. Olenko vanhanaikainen? Ovatko nykykirjailijat hunompia kuin kirjailijat ns. ennenvanhaan?? Olenko ylikriittinen väkäleuka jolle ei mikään kelpaa..?Käykö ihmiselle vanhetessa niin että ei tunnista ajan henkeä, vaan jättäytyy, hautautuu tuttuun ja turvalliseen. Olenko kalkkis?
Iloinen yllätys oli kuitenkin muutama vuosi sitten kuvataiteilija Hannu Väisäsen muistelmateos Vanikanpalat. Hyvä tyyli.

Seuraavien kirjailijoiden tarinat kiehtovat:

Cristie, Simenon, Dostojeski, Tolstoi,Veijo Meri, Sayers.
P.D.James. Pidän myös muistelmista.

Siispä olen perinteisen kertovan kirjallisuuden ja ironisen huumorin ystävä. Mielellään ei mitään lausevirityksiä kuten "Sähköä kipinöivä musta pilvi ratsasti mereltä.Rajuilma purkautui tummina verivanoina ja peitti kuun levitessään kaupungin kattojen ylle.."
Eikä kovaksikeitettyjä piilopolliiseja joilta ei henki lähde vaikka ammuttaisi ja hakattaisi kuinkaEikä muutakaan yli-luonnollista.
Olenko aivan mahdoton tapaus?

Lämmintä kesää kaikille t. Filemon

142

28710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kathyn

      Itse ihastuin juuri Peter Robinsonin kirjoihin. Häneltä on tullut suomeksi 3 kirjaa: 'Kuiva kuuma kesä', 'Kylmääkin kylmempi' ja 'Pinnalla ja kätkössä'. Kaikki olivat hyviä. Tuossa kuivassa kuumassa kesässä löytyy kuivuuden vuoksi kuivuneen tekojärven pohjalta luuranko ja poliisit alkavat selvittää arvoitusta. Samalla eräs henkilö kuvaa kylässä sodan aikana tapahtuneita juttuja. Joten tarina liikkuu kahdessa tasossa. Ja yllätys on kuitenkin suuri kun vuosien perästä tarinan kertojalle selviääkin kuka todella oli murhaaja!

      Steven Saylorilta on ilmestynyt suomeksi 3 kirjaa: 'Egyptiläinen vieras', 'Murha via Appialla' ja 'Arpa on heitetty'. Kirjoissa eletään Roomassa joskus Julius Ceasarin aikoihin, Ceasar ei ollut vielä vallassa.

      Seppo Jokisen Tampereelle sijoittuvat kirjat ovat myös hyviä.

      • Vercingetorix

        Kun kirjoitetaan lukusanat alle kymmenen, ne kirjoitetaan. Näyttää tökeröltä kun kirjoitat, että häneltä on ilmestynyt 3 kirjaa, kun kuuluisi kirjoitaa... kolme kirjaa.


      • joooooo,o
        Vercingetorix kirjoitti:

        Kun kirjoitetaan lukusanat alle kymmenen, ne kirjoitetaan. Näyttää tökeröltä kun kirjoitat, että häneltä on ilmestynyt 3 kirjaa, kun kuuluisi kirjoitaa... kolme kirjaa.

        jopas sitä ollaan pilkun nus...höh.


      • kirjoita itse oikein
        Vercingetorix kirjoitti:

        Kun kirjoitetaan lukusanat alle kymmenen, ne kirjoitetaan. Näyttää tökeröltä kun kirjoitat, että häneltä on ilmestynyt 3 kirjaa, kun kuuluisi kirjoitaa... kolme kirjaa.

        kun kuuluisi KIRJOITAA...(niin että kirjoitahan itsekin oikein)


      • jut-sa

        Kesällä on kiva lukea kirjaa, jossa todella riittää luettavaa. Niinpä ostin Arthur Goldenin "Geishan muistelmat". Siinä riittää lukemista, pientä pränttiä, 594 sivua.
        Kirja on filmattukin, mutta koska en ole nähnyt filmiä, lukunautinto on täydellinen!


      • Sanna M

        Vaikka en ole tamperelainen, niin löysin aivan sattumalta kirjakaupan pokkarihyllystä tänä kesänä Seppo Jokisen kirjoittamia dekkareita. Viimeksi olen hänen kirjoistaan lukenut " Suurta pahaa". Kahden kirjan perustella olen muodostanut hyvän kuvan hänen tavastaan kirjoittaa ja viedä sisältöä eteenpäin.
        Niitä -90 luvun puolella tulleita en ole onnistunut vielä löytämään,kirjastossa ne menevät nopeasti lukijalta toiselle ja kirjakaupassa sanoivat pokkariversioiden loppuunmyydyn.
        Mutta Seppo Jokinen kirjailijana on hyvä valinta "dekkarikesälomalle"!


      • Lissu

        Minä suosittelen luettavaksi Hilkka Pullin Kultaportaat. Kirja on sopivan kevyttä, tapahtumat yllätyksellisiä ja henkilögalleria piristävän laaja.


      • Jonna-Liisa
        Lissu kirjoitti:

        Minä suosittelen luettavaksi Hilkka Pullin Kultaportaat. Kirja on sopivan kevyttä, tapahtumat yllätyksellisiä ja henkilögalleria piristävän laaja.

        Minäkin luin Kultaportaat. Ihan kiva kirja. Sopii naisille, mut kai miehetkin voi sen lukea. Kumma ettei tätä kirjaa paremmin tunneta, kyll se kirjastosta löytyy. Tapahtumia riittää, omituisiakin. Itkin kun luin siitä Marjon kyöräyksestä. Ja nauroin niiden juoppojen kohelluksia.


      • töttöröö@
        kirjoita itse oikein kirjoitti:

        kun kuuluisi KIRJOITAA...(niin että kirjoitahan itsekin oikein)

        Pelle..:D


      • treenaa englanninkieltä

        siis elämänkohtaloita ja rakkautta ja romantiikkaa kesään.. suosittelen


    • tippeli

      Terppa!Vaikka sä ootki luultavasti paljon minua vanhempi.Niin suosittelen lukemaan s.e Hintonin kirjoja..Me kolme ja jengi on loistava:DVarmaa ootkin lukenu jo.Ilkka remeskin on hyvä.
      Hyviä kirjailioita ei tunnu enään löytyvän mistään.Vanhemmat kirjailijat ovat parhaita.

    • blackwater

      Alexander McCall Smith: Kalaharin konekirjoituskoulu miehille. Hauskaa ja elämänmyönteistä luettavaa. Myös muut Mma Ramotswe -sarjan kirjat lienevät hyviä.

      Hubert Monteilhet: Ammattina kummitus. Löytyy lasten ja nuorten osastola, mutta sopii myös aikuisille. Tämäkin on hyväntuulista luettavaa, joten sopii kesään.

      Nämä tuli nyt mieleeni, koskapa nuo on tullut itellä viimeksi luettua. Klassikoista voisin ehottaa Mihail Bulgakovin Saatana saapuu moskovaan -kirjaa. Nimestään huolimatta kyseessä on humoristinen teos.

    • tämä kirja on e hkä vähän nuoremmille, semmosille 10-15 vuotialle.. mutta saahan sitä muutkin ikäluokat luokea. kirjailia on lemony snickket: surkeiden sattumusten sarja kirjat. kirjoja on tullut 11 jaksoa. ja 12 on tulossa joka on viimeinen. kirjoista 3-1 on tullut jo elokuva. kannataa lukea!! suosittelen! olen itse lukenut kaikki paitsi 12 kirjan.. koska sitä ei ole vielä tullut!!!

    • Animorphs tai Potter

      Itse olen lukenut kun olen lähtenyt matkalle j.k rowlingin Pottereita tai K.A Applegaten animorphseja

      • Saatana Saapuu

        Moskovaan!Upea kokemus!


    • Apinamän

      Reijo Mäen Vares -kirjat ovat tällä hetkellä minun suosikkejani. Luin Jäätynyttä enkeliä junassa matkallani Poriin, jossa olin avustajana kyseiseen kirjaan perustuvassa elokuvassa.

      • marsipaani1

        Juuri luvun alla Reijo Mäen uusin:HARD LUCK CAFE.Ilmestyy aina nuo Mäen teokset sopivasti kevät-kesään, joten hyvää lomaluettavaa. Sitä en tiedä, kuinka purevat ulkoturkulaisiin. Itselle mukavaa, kun kuvataan Turun aluetta ja helpompi näin visioida juonen kulkua. Suosittelen anyway! Ja sitäpaitsi Mäki on söpö:))


      • ite tykkään <3

        Aidi Vallikin "ei mikään kiltti tyttö" kolahti minuun! tässä pieni selostus:
        'mikä asuntola, mikä koulu? juo pensaassa, polttaa piippua?!on yötä poikien huonessa. minun äitini! ann järkyttyy huomatessaan mitä kaikkea äiti on rajun punkkarimenneisyytnsä lisäksi salannut häneltä. äiti joka paasaa koulunkäynnin tärkeydesä ja huumeiden ja satunnaisen seksin vaaroista. halpamaista ja tekopyhää! enää ann ei suostuisi valehtelevien vanhempiensa sätkynukeksi! ann karkaa kotoa ja päätyy hylätylle mökille viettämään villiä irtolaiselämää. tyttären kapina bilesekoiluinenn on kasvun paikka myös äidille.'

        Myös Marian Keysin "Lucy menee naimisiin" ja "Enkelit" ovat ihania kirjoja! kannattaa lainata ja lukea!


      • Luku@toukka
        ite tykkään <3 kirjoitti:

        Aidi Vallikin "ei mikään kiltti tyttö" kolahti minuun! tässä pieni selostus:
        'mikä asuntola, mikä koulu? juo pensaassa, polttaa piippua?!on yötä poikien huonessa. minun äitini! ann järkyttyy huomatessaan mitä kaikkea äiti on rajun punkkarimenneisyytnsä lisäksi salannut häneltä. äiti joka paasaa koulunkäynnin tärkeydesä ja huumeiden ja satunnaisen seksin vaaroista. halpamaista ja tekopyhää! enää ann ei suostuisi valehtelevien vanhempiensa sätkynukeksi! ann karkaa kotoa ja päätyy hylätylle mökille viettämään villiä irtolaiselämää. tyttären kapina bilesekoiluinenn on kasvun paikka myös äidille.'

        Myös Marian Keysin "Lucy menee naimisiin" ja "Enkelit" ovat ihania kirjoja! kannattaa lainata ja lukea!

        Jane Greenin :VIERAISSA VUOTEISSA,kertoo miehestä joka viettää hulvatonta sinkkuelämää,avioliitostaan huolimatta.
        Toinen kirja, Maria Keysin,en ole ihan varma kirjailijasta :ETSITÄÄN IMPOTENTTIA MIESTÄ.Kirja kertoo naisesta ,joka on kyllästynyt miesten piirityksiin,ja haluaa miesystävän ,joka on enemmän kaveri,kun poikaystävä.
        Hyviä lukuhetkiä kesälomalle.


      • apinamän
        marsipaani1 kirjoitti:

        Juuri luvun alla Reijo Mäen uusin:HARD LUCK CAFE.Ilmestyy aina nuo Mäen teokset sopivasti kevät-kesään, joten hyvää lomaluettavaa. Sitä en tiedä, kuinka purevat ulkoturkulaisiin. Itselle mukavaa, kun kuvataan Turun aluetta ja helpompi näin visioida juonen kulkua. Suosittelen anyway! Ja sitäpaitsi Mäki on söpö:))

        Kyllä Varekset purevat myös ulkoturkulaisiin. Ainakin minä pidän Vares -kirjoista. Ne on mielestäni kirjoitettu melko mielenkiintoisella tavalla. Niin, ettei kyllästy lukemiseen.
        Uusinta Varesta en ole kuitenkaan vielä lukenut.


    • ....

      Suosittelen Hevoskuiskaaja-kirjaa! todella hyvä, voi eläytyä kirjan tapahtumiin niinkuin olisi itse paikan päällä :D Kirjailija nimeä en nyt muista tähän hätään.. mutta suosittelen lämpimästi. Aurinkoisia lomapäiviä sinulle!

    • esko

      Aivan huikea kirja,Roald Dahl Oswald-eno.
      Suosittelen.

    • Juhani Seppäsen Hullu työtä tekee. Kun olet sen lukenut lomallasi, ei tee enää mieli palata töihin. Syystäkin.

    • neaN

      noi kirjat on ihan hulvattomia. tosin jos kakkahuumori ja kalsarikännit ällöttää, ni sitten en suosittele. ainakin ovat erilaisia.

    • Enpäs kerrokkaan xD

      Lukisin merja jalon kirjoja :)

    • Hikke;)

      minä luen kesällä kaikkea mitä kirjastosta vain löydän ja mikä on mielenkiintoista, mutta kun lähden matkalle niin luen Harry Potteria tai stephen kingiä...

    • turms

      Sinun listallasi olikin jo monia huippunimiä, niistä itse pidän erityisesti Leo Tolstoista. Vaan onhan meillä Suomessakin ollut/on hyviä kirjailijoita, Mika Waltari-Sinuhe Egyptiläinen,Veikko Huovinen-Havukka-ahon ajattelija. Nuo kaksi kuuluvat varmasti parhaaseen ryhmään.Riippuu tietysti vähän haluaako ajatuksia herättävää lukemista vai jotain muuta.Itselläni on menossa Waltari-kausi ja keskityn paljolti hänen tuotantoonsa.Niin meinasi unohtua yksi Venäläinen huippu jota voi suositella. Anton Tsehov

      • Uskonnollinen

        Mika Waltarin Feliks onnellinen (1958) on ihan must,
        jos kiinnostaa yhtään kotimaiset uskonnolliset
        romaanit.

        Yhteensattumat korkeampien voimien johdatuksena,
        merkityselämykset, joita uskovaiset kokevat.


      • mimmu
        Uskonnollinen kirjoitti:

        Mika Waltarin Feliks onnellinen (1958) on ihan must,
        jos kiinnostaa yhtään kotimaiset uskonnolliset
        romaanit.

        Yhteensattumat korkeampien voimien johdatuksena,
        merkityselämykset, joita uskovaiset kokevat.

        kyllä tositarinat parhaita, lue hengenmiesten esim, lähetyssaarnaajien elämänkertoja, sitten on paavo ruotsalaisesta kertova "yksi sinulta puuttuu" ja mika piiparisen elämänkerta ,rolf arngill, hilja aaltonen,,,


    • ..............................

      Ken Follet; Taivaan pilarit
      Petra Hammesfahr; Pahantekijä

    • Hevi-Neito

      Lukekaapas Mape Ollilan kirjottama Nightwish-kirja.
      En oo itekkään sitä kyllä vielä lukenu mutta pitäs kai tässä lähiaikoina... =)
      Et sillei.

    • hyvä on..........

      Noppamies...........en muista kuka kirjoitti.......oliskohan alkanu kuitenkin sukunimi E:llä?

    • Peksi19.

      Jos huumoria haluaa niin kannattaa lukea Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirjoja. Aivan järjettömän hyviä kaikki neljä osaa: 1.Juoppohullun päiväkirja
      2.Tolppa-apina
      3.Raskausarpia
      4.Vaippaihottuma

    • Hissukka

      No itselläni riittää paljon suosikkeja. Hieman riippuu siitä mistä lajeista tykkää..
      Itse tykkään mm. Aino Räsäsen Helena-sarjasta, Jan Karonin Pappila-sarjasta, Laila Hietamiehen Sonja-sarjasta, Elsa Anttilan kirjoista, Danielle Steelen kirjoista, Henry Denkerin kirjoista..... mutta ne eivät ole dekkareita kylläkään...
      Dekkareista eniten pidän Dick Fransiksen kirjoista.
      Siinä nyt alkuun muutamia mainitakseni. Nämäkin ovat keskenään hieman eri tyyppisiä. Mutta kannattaa tutustua. Hyvää lomaa!

      • Hissukka

        Vielä tuli mieleeni hyvä sarja: Viimeisten päivien vaellus. Kirjailijoina Jenkins ja Lahaye. Erittäin vangitseva sekä myös ajettelemaan saava...


    • Jokusia

      Seuraavien kirjailijoiden tarinat kiehtovat:

      Cristie, Simenon, Dostojeski, Tolstoi,Veijo Meri, Sayers.
      P.D.James. Pidän myös muistelmista

      Siispä, jos pidät Christiestä ja Sayersista, pidät varmaan myös Elizabeth Georgesta.

      Dostojevskia ja Tolstoita ei ole vielä kukaan ohittanut, mutta saattaa olla, että heidän ohellaan pitäisit vaikka sellaisesta kuin Eliot, George - Middlemarch esimerkiksi. Sukuromaani, hieno sellainen on myös Buddenbrookit, kirjoittanut Thomas Mann.

      Kotimaan dekkaristeista ehkä Tenhunen ja Lehtolainen. Eivät pärjää Simenonille eivätkä Jamesille, mutta hyviä omalla laillaan.

      Moderni huippunimi varmaan sitten, ja myös erittäin lukuromaani-lajia tarjoava, on John Irving.

    • kesälukija

      Pohjoismaisten dekkarikirjailijoiden parhaimmistoa ovat Karin Fossum ja Håkan Nesser sekä tietysti Leena Lehtolainen, joka jossain viestissä jo mainittiin.

      Jos pidät Simenonista, voisit pitää myös ranskalaisesta Fred Vargasista (esim. Ei takkaa, ei tupaa sekä Painu tiehesi ja pysy poissa).

      Hannu Raittilan kirjoissa on mukavaa huumoria, voisit kokeilla esim. Canal Grandea.

      • Vaikka ehkä Timo Parvelan Ella -kirjat ovatkin lapsille, ainakin niissä riittää huumoria!


    • ElviiraElvi

      Rex Stout on kepeää mutta mieltä jumppaavaa lukemista ja Nidki Frenchiä ei malta laskea kädestään. Suosittelen.

    • Robert Kiyosak
      -Rikas isä köyhä isä
      -Business school
      -Kuka vei minun rahat
      Edward Ludbrook
      -Se todellinen kuva
      -Hyökyaalto

    • mukaansa

      tempaavaa luettavaa haet,niin suosittelen Roman Shatzin: Rakasta minut.

      • mainio kirja

        ..luettu on ja en ole aikoihin saanut nauraa niin makeasti kuin tuota kirjaa lukiessa...
        Jos sattuu olemaan pissankarkailuongelmaa kannattaa käydä ensin vessassa...Monipuolinen -ja mielinen opus on...lukija voi jopa oppia jotain...


      • ...

        ... Roman Schatz, siis... Olen kuullut kirjasta (Rakasta minut), mutten vielä lukenut. Pitää pistää töpinäksi!


    • Emilia-norsu

      Arto Paasilinnan Suomalainen kärsäkirja


      Kokeile tuota. Minusta se oli aluksi vähän puuduttava, mutta loppujen lopuksi se oli kivaa, sopivan kevyttä kesälukemista. Tempasi sillä tavoin mukaansa, ettei kesken tohtinut jättää.

    • mie vaan

      henri charriere papillon
      mika waltari sinuhe egyptiläinen

      siinä kaks hyvää nautin suunnattomasti

    • luettavaa

      oppii ymmärtämään Israelin sairasta toimintaa.

      • sairasta

        ... on sitten seuraava kirja jonka sinun kannattaa kesälomalla lukea.


    • Kesälukemista

      Suosittelen John Steinbeckin kirjoja, esim. Hyvien ihmisten juhla, Torstai on toivoa täynnä, Ystävyyden talo, Oikutteleva bussi, Hiiriä ja ihmisiä.

      Osuvaa huumoria ja eläviä henkilöhahmoja. Olen lueskellut niitä ahmimalla tänä kesänä.

    • deia

      Jos pitää rakkausaiheisesta kirjallisuudesta kandee lukea camille laurens rakkaudesta, jos pitää tulevaisuuteen sijoittuvasta niin edward bellamy vuonna 2000 on hyvä, ja kevyttä luettavaa on prinsessapäiväkirjat, himoshoppaaja-sarja sekä bridget jonesin päiväkirjat. myös jennifer valtiovalta on hyvä tosin fiktiivinen..

    • Simarainen

      Pekka Pirin kymmenen vuoden takainen kirja saattaa antaa muutakin, kuin viihdettä. Minulle se antoi aihetta ajatella asioita toisellakin tavalla. En ole muuta kirjaa lukiessani itkenyt ja nauraranut yhtä paljon. -Vaan näyttää noita suosituksia tulleen jo aiemmin sen verran, että voit jättää Saagojen kutsun vaikka talvilomalle.

    • kpa

      olen ihastunut pirjo tuomisen ja kaari utrion historialliisiin kirjoihin ja siinä välissä menee hyvin reijo mäen varekset

    • esim:

      no esim: sateisina päivinä jännäreitä ja kauhua ja aurinkoisina hmm... riippuu mielentilasta...

    • Flores

      En tiedä sukupuoltas,
      mutta jos olet nainen ja haluat jotain hauskaa ja
      kevyttä lue "Himoshoppaaja" -kirjat. Ensimmäinen
      oli "Himoshoppaajan salaiset unelmat". Minä ainakin nauroin.
      Jos haluat jännitystä, lue "Åke Edvarsson'ia" tai
      "James Pattersonin" teoksia.

    • ellu:)

      Moi minkä laiselle matkalle mä ajattelin että sellanen kirja ku "Ingo, meren kansa" olis ainaki tosi hyvä se kertoo kahdesta lapsesta jotka menettävät isänsä ja ne lähtee etsimään sitä ja ne tapaa merenneitoja jotka sekä opastaa että yrittää piilotella jotain mutta sitä lapset eivät tiedä mitä ne piilottelee.

    • lukutoukka -68

      Belva Plainin ja Maeve Binchyn kaikki kirjat todella hyviä... Suosittelen lämpimästi !

    • huioyu

      Kesäisin parhaiten toimii "Sadan vuoden yksinäisyys". Suosittelen lämpimästi, se on lukemisen arvoinen klassikko.

    • Nimetön

      Tutustuppa Wilbur Smithin teoksiin, mihin tahansa niistä ja uskon, että olet koukussa.

    • Lukemattomia kirjoja

      Jari Tammen kirjoittama Kalevala henkinen seikkailuromaani joka sijoittuu 800-luvulle.

    • holkku

      Tässä hyvä kauhukirja:
      Peter Straub-kummitusjuttu

    • vaativa lukija

      Itse olen kauhean vaativa kirjojen suhteen. Moni kirja on jäänyt kesken, koska ei ole kiinnostanu yhtään. Harvoin löydän hyviä kirjoja ja usea ei enään viitsi ehdottaa minulle mitään kirjaa, koska hyllytän monet aika useasti. Historia on jotenkin aina kiehtonut, mutta en uskonut löytäväni siltä alueelta hyvää kirjaa. Törmäsin vahingossa Edvard Radzinskin kirjaan, kun olin lähdössä kirjastosta. Hänen kirjoittamaa kirjaa jota parhaimmillaan luen on Aleksanteri II Venäjän suuri vapauttaja. Tykkään todella paljon kirjan kerronnasta. Sitä lukiessaan ei tarvitse miettiä mitä siinä kuvataan. Samalta kirjailijalta on myös kaksi kirjaa: Nikolai II:n elämä ja kuolema ja Stalin ja Rasputin. Itse olen pitänyt elämänkertoja jotenkin tylsinä, mutta tästä tykkään todella ja se muuttaa käsitystäni elämänkertoja kohtaan. Suosittelen.

    • kirjojen suurkuluttaja

      Kirjojen suurkuluttajana tiedän, että on vaikeaa löytää mielenkiintoista luettavaa (yleensä harhailen kirjastossa ja harvoin löytyy hyviä kirjoja). Viime kesänä löysin kuitenkin Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin ja juuri tällä hetkellä luen Elizabeth Kostovan Historioitsijaa. Molemmista löytyy jännitystä, mutta ne eivät ole mitään hömppäkirjoja vaan ihan vakavasti otettavia bestsellereitä. Tarttin kirja sijoittuu yliopistomaailmaan ja erääseen salaseuraan ja Kostovan Historioitsija on nykyaikaan sijoitettu ja historiannälkäisille kirjoitettu tarina Drakulasta.
      Mukavaa kesää kaikille lukuintoisille!

    • lue

      minä suosittelen Risto Räppääjä kirjoja, sillä ne ovat hauskoja

    • wildensau

      Suosittelen Joseph Hellerin teosta Catch 22, suomeksi Me sotasankarit. Mitä hauskin toisen maailmansodan kuvaus. Franz Kafka jää toiseksi omituisuudessaan. Kirjaa on vaikeata löytää, koska sen painokset ovat loppuunmyytyjä. Yritä kirjastoa.
      Viihdy Jossarianin kanssa.

    • mimmu

      daniel steel : palomino.
      Ehdoton ystävä rakkauden nälkään!!!
      Hyviä lukuhetkiä....

    • Löytö!

      Lueppas Lauri Sallisen kirja Sundarananda. Uskomattoman hyvä. Kirjaa on verrattu muun muassa Gibranin, Hessen, Dostojevskin ja Tolstoin tuotantoon. Kirjasta loistava viisaus ei voi olla lukijaa lumoamatta. Lukija saa nähdä viläyksen omasta sielustaan, eikä kirjan luettuaan ole enää sama ihminen.

      • joopassssssssssssssssssssss...

        friikkisirkus hyvä kirja sen tekijä on darren shan


    • satunnainen matkaaja

      Amerikkalainen kirjailija Anne Tyler on ollut minulle positiivinen yllätys. Hyvä ihmiskuvaaja. Kertoo arjesta, tavallisesta elämästä, ja henkilöt ovat todentuntuisia.

      Suomalaisista kirjailijoista mainittakoon Arto Paasilinna ja Kalle Isokallio, jotka kumpikin kirjoittavat humoristisesti mutta eri tyyleillä.

    • heska

      Pelottava kirja, mutta ihan luettava :). Nopeasti tuli luettua ja yhden saksankielen sanankin kirjasta oppii... Juoni suunnilleen se, että mies lähtee autiolle saarelle säätarkkailijaksi vuoden ajaksi, kokee kaikkea outoa mutta selviää. Lopussa moni asia saa selvityksen.. Jännästi koottu, kelmeäkin kirja! :)

    • lukijainen

      Nicky Cruz: Juokse poika,juokse

    • kesä enkeli

      Tuija Lehtisen Mirkka sarja on huippu hyvä ja da vinci koodi on myös hyvä ja Eppu Nuotion Lehmus sarja on kans tosi hyvä.

    • sidney sheldon!et malta lopettaa....

    • adrianleewerkuhn

      Kenties välimerellistä ilmapiiriä:

      1. Lawrence Durrell; Aleksandriakvartetti(Justine, Balthazar...) sekä Katkerat Sitruunat.

      2. Axel Munthe: Huvila Meren Rannalla (The story of San Michele).

      Juuri nyt lukisin mieluiten uudestaan (ja ties kuinka monennen kerran Henry Millerin "Marussin Kolossi" ja "Hiljaiseloa Clichyssä".

    • paras!!

      jos ei muuta mietittävää ni lue puhelinluetteloa!! menee loma hyvin kun opettelee kaikki nimet ja numerot..

    • how about John Crisham or James Patterson, if you can read English buy english version!

    • niin ehkä pidät myös näistä...

      Aleksandr Kuprin kirjoitti loistavia ironisia tekstejä. Ihan mielettömästi oikeasti. Erityisesti Kaksintaistelu ja Novelleja ovat loistavia. Kirjakaupasta ei välttis löydy, mutta divarista aivan varmasti.

      Maxim Gorgi, edellisen hyvä ystävä kirjoitti myös loistavia tekstejä.

      Tolstoi: Ivan Iljitsin kuolema. Mielenkiintoinen kirja siitä miten ympäristö reagoi siihen kun joku kuolee.

      Jos vanhemmat suomalaiset klassikot ovat jääneet vieraiksi niin:
      Maila Talvio, Aino Kallas ja Maria Jotuni ovat kirjoittaneet loistavia kirjoja.

      Ilkka Remekset ja vastaavat ei ovat oikeastaan mitään verrattuna vanhoihin kunnon klassikoihin.

    • MiiMimmi

      Tässä kirja missä kaikki samassa paketissa on jännitystä, historiaa, rakkautta, runoutta ym.
      Suosittelen kaikille matkalukemiseksi.
      Ja nukkumisvaikeudetkin tää kirja hoitaa hyvin vieraassa paikkaa, jos sellaisista kärsii, =).
      Lue siis Raamattua matkoilla!

    • Ronaldofani

      Suosittelen lämpimästi J.D Salingerin Sieppari Ruispellossa- kirjaa, jos et vielä ole sitä lukenut.Mahatava opus! Lukeminen on hyvää ajankulua:)

    • Jossi

      Kunnon novellit ovat minusta hyvää luettavaa myös kesällä. Esimerkiksi seuraaviin novellisteihin kannattaa mielestäni tutustua: Raymond Carver, Ethan Canin, Richard Ford. Niin, ja Roald Dahlilla on varsin hyviä juoninovelleja. Ne kannattaa lukea englanniksi. Ja totta kai Tsehov on novellistinakin ohittamaton...

    • luen parhaillaan

      Dan Brown: The Da Vinci Code. Luen kirjaa parastaikaa, sen minkä kerkeän... En tiedä, sopisiko juuri ketjun aloittajalle. Omasta mielestäni varsin mukaansatempaava!

      • Vercingetorix

        Luin sen kirjan suomeksi- en siis harrasta mitään hienostelua. Kirja oli pettymys, tarina tuttu ja huonosti suomennettu. Aiheesta on mm. Umberto Eco kirjoittanut paremmin. Myös Ehtoollisen salat- kirja on paljon mielenkiintoisempi ja paremmin kirjoitettu.


      • ride
        Vercingetorix kirjoitti:

        Luin sen kirjan suomeksi- en siis harrasta mitään hienostelua. Kirja oli pettymys, tarina tuttu ja huonosti suomennettu. Aiheesta on mm. Umberto Eco kirjoittanut paremmin. Myös Ehtoollisen salat- kirja on paljon mielenkiintoisempi ja paremmin kirjoitettu.

        Itse tykkäsin sekä Da Vinci-koodista että Enkelit ja demonit -kirjasta. En olisi millään malttanut laskea kirjaa kädestäni ennen loppua!!! Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, kyllä sen jo muutaman ensimmäisen sivun jälkeen tietää kiinnostaako vai ei. Henk koht suosittelen lämpimästi!!! =)


      • luen parhaillaan
        ride kirjoitti:

        Itse tykkäsin sekä Da Vinci-koodista että Enkelit ja demonit -kirjasta. En olisi millään malttanut laskea kirjaa kädestäni ennen loppua!!! Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, kyllä sen jo muutaman ensimmäisen sivun jälkeen tietää kiinnostaako vai ei. Henk koht suosittelen lämpimästi!!! =)

        Voivathan nuo Umberto ja Ehtoollisen salat ollakin parempia... Täytyypä tustua!
        Kielten opiskeleminen ei mielestäni ole hienostelua, pikemminkin täydellinen lisä hyvään lomaan.
        Mielipiteitähän nämä ovat, totta toki...


    • endymion

      Kama Sutra tietysti! Mutta ei yksin luettavaksi...;-D

    • kirjatoukkeli

      Annie Proulx:n Lyhyt kantama kannattaa.Se on pokkarina sopiva matkalle mukaan otettavaksi,ja koska se on novellikokoelma, ja siinä on useampia tarinoita, niin et pitkästy lukiessa.Sujata Masseyn Rei Shimurat on kans hyviä.Ja Torey Hayden on myös hyvä

    • km1

      Itse lukenut Mikan kaikki kirjat useaan kertaan.
      Suosikkini Johannes Angelos, jotain 30 kertaa lukenut. Kuolematon, kaunis rakkaustarina. Sopii Kreikkafaneille joihin itse lukeudun, 22 kertaa Kreikassa ja aina uudestaan!

    • kokeile..

      Luin noin pari vuotta sitten Andrei Makine:n tuotoksia, ja silloin kävi mielessä etten ole aikoihin lukenut yhtä teennäisen rasittavaa tekstiä. Päätin silloin, etten vähään aikaan yhtäkään kirjaa, joka on julkaistu 40-luvun jälkeen - oli kannattava päätös. Vanhoista kirjoista avautuu aivan erilainen maailma. Itse aloitin Virginia Woolfista, suosittelen.

    • saada..

      nettisivut toimimaan? hyvä teos ja suositelen kaikille!! myös suomi24 ylläpidolle

      • tuskasta - toivoon...

        Anna-Leena Härkönen: Loppuunkäsitelty, kertoo A-L:n sisaren itsemurhasta.
        Anna-Leena Härkönen: Heikosti positiivinen, kertoo A-L:n omasta raskausajasta.

        Laitinen Merja: Häväistyt ruumiit, rikotut mielet, kertoo insestistä.

        Iisalo Inkeri: Rikottu ruukku, kertoo insestistä.

        Heikinheimo&Tasola: Vain muistamalla voi unohtaa.
        kertoo hyväksikäytetyistä naisista ja heidän loputtoman pitkästä toipumisen tiestään.

        Hyvää lomaa!!!


    • Tuija Lehtolaisen Maria Kallio -sarja on minust hyvää kesälukemist. Siinä vierähtää montapäivää kun lukee ja ei malta millään lopettaa lukemista.

    • Agatha

      Jos "vanhat mestarit" ja ironinen huumori kiinnostaa, kannattaa tutustua dekkaripuolella Rex Stoutiin ja Raymond Chandleriin sekä huumorisaralla "grandmaster" P.G.Wodehouseen, erityisesti Jeeves-opuksiin.

      Et pety!

    • kirjavinkkejä

      - jos haluaisit lukea dekkareita niin jotain Minette Waltersilta, oon lukenut pari ja tykkäsin kovasti
      - Luigi Pirandello - Mennyttä miestä
      - Virpi Hämeen-Anttila - Suden vuosi
      Hannu Raittilaa joku jo ehdottokin, samoin Anne Tyleria
      - Olavi Paavolainen - Synkkä yksinpuhelu (nimestään huolimatta ei ole synkkä kirja)

      Hyviä lukuhetkiä!

    • olen

      jo vanha setä. 36v. mutta olis muutama klassikko, mitkä ovat myös todella hyviä. twain. prinssi ja kerjäläispoika. defoe. robinson crusoe. dumas. kolme muskettisoturia monte criston kreivi. pulla. ryhmy ja romppainen. paasilinna. isoisää etsimässä jäniksen vuosi.

    • Lukekaa

      Lukekaa helen Walshin kirjottama Lutka.

      Siinä suorasukasta tekstiä.

    • Lempivaimo

      Ehdotan Sulle tutustumista Yrjö Kokon Satua Pessi ja Illusia. Minulla on ollut tämä kirja jo vuosia. Painos on vuodelta 1944. Siinä on alkusanat, jotka "kuulin". Otin kirjan käteeni ja uskomaton sanan käyttö, totesin. Olen siis tänä kesänä löytänyt sopivan lapsen itsestäni.

      En ole nykyiseen tästä aiheesta tehtyyn juttuun tutustunut. Tämä vanha kirja on aivan uskomaton kun oikein ajatuksella pystyisi lukemaan. Olen 61-vee nainen.

    • kulta

      Olen kirjastossa kesätöissä ja olen huomannut, että Mary Higgins Clark-kirjat ovat suosittuja kaikkien kesken. Itse suosittelen kirjailijan Isän tyttö-kirjaa koska se yksinkertaisesti on vain hyvä.

    • ari.matti

      mieluiten lukisin historian kirjaa siinä on aika paljon jotakin historian vuosi ja aika ja kaikki eli vuona 1987-1988

    • Öövini

      Heikki Turusen kivenpyörittäjän kylä ja tiätysti Vares-dekkarit.

    • Athe

      Paolo Cohen Alkemisti; sopii varmasti kaiken ikäisille. Seuraavaksi aion itse lukea saman miehen kirjoittaman Valon soturin käsikirjan.

      • Tuulix

        Millainen kirja? Olen kuullut sanottavan, että kaikkien pitäisi se lukea.


      • Athe
        Tuulix kirjoitti:

        Millainen kirja? Olen kuullut sanottavan, että kaikkien pitäisi se lukea.

        Alkemisti kertoo oman elämän tiensä etsimisestä. Tarina kerrotaan espanjalaisen paimenen silmin, mutta ainakin itsessäni toi ajatuksia myös omaan elämääni. Kirja sisälsi hieman magiaa ja hieman seikkailua, mutta pää asiassa itsensä ja ympäröivän maailman tutkimista.

        Minulla tuli mieleen kirjasta tosi vahvasti Pikku Prinssi, joka on tähän asti ollut yksi suosikeistani.

        Kirja on lyhyt ja helppo lukuinen, mutta vatimattoman ulkonäön alla löytyy ainakin yksi minun kirjahyllyni aarteista.


      • Lisa

        Alkemistin on kirjoittanut Paulo Coelho. Alkemistin lisäksi myös Zahir on hyvä valinta.


    • iinu

      tämä kirja kannattaa lukea!!!!

      kirjoittaja/kertoja: Hussaini Tungar Tudu, Safiya
      kirja: Minä, Safiya
      Kivitettäväksi tuomitun Safiyan tositarina.

      luin kirjan hetkessä! hyvin kerrottu, selkeäkielinen ja mielenkiintoinen selviytymistarina.

      itse luen paljon erilaista kirjallisuutta, enkä minäkään mikään ns. helppo lukija ole...silti tämä kirja kyllä tempaisi mukaansa.

      jos et muuta keksi, hae tämä luettavaksi! :)

    • raijasaviluoto

      Minä olen lukenut paljon sheldonin kirjoja niissä on jännitystä, eilen joku suositteli remeksen kirjoja en ole vielä lukenut,

    • kirjoja

      esimerkiksi A.Philippa Pearcen kirjaa Tom ja keskiyön puutarha.

    • Jamesin ystävä

      Itse olen lukenut nyt kesällä James Herriotin muistelmia eläinlääkärin työstään. Hän on kirjoittanut useita tällaisia kirjoja, ja sarjan aloittaa teos "Kaiken karvaiset ystäväni". Herriot tarjoaa kaikkea sitä, jota vaadit hyvältä kesälukemiselta. Ei liian kevyttä, mutta ei liian raskassoutuistakaan, saati tekotaiteellista. Hyvää kesänjatkoa sinulle!

    • Maybella

      Tätä joku saattoi jo ehdottaa, mutta jos pitää (tietynlaisesta)huumorista, niin norjalaisen Erlend Loen kirjat ovat mukavaa ja kevyttä kesälukemista... Sijoittuu tosin ehdottomasti nykyaikaan. :)

    • Sirpale

      Carlos Ruiz Zafon, Tuulen varjo. Uskomattoman hyvä kirja, Saksan ulkoministeri Joschka Fischer kehotti eräässä kirjallisuusohjelmassa ihmisiä jättämään työnsä puoleksitoista päiväksi ja lukemaan juuri tämän kirjan. Suosittelen :)

    • Nemolyysi

      Suosittelen ehdottomasti Tess Gerritseniä mm. Painoton tila, Synnintekijä ja Taidonnäyte. Lisänä on Ilkka Remes, ainut suomalainen kirjailija joka kirjottaa todella hyviä kirjoja. Esimerkiksi Ruttokellot sekä Nimessä ja veressä ovat loistava esimerkki tämän maamme ylpeyden teoksista.

    • azzzz

      Juha Vuorisen tuotanto kokonaisuudessan

    • anneli#

      Hyvä Filemon
      Suosittelen Paul Austerin kirjoittamaa New York-
      trilogiaa. Konstailematon tyyli ja realistista kuvausta. Ei ylisanoja ym.
      Hyvää lomaa sinulle

    • Mik-aela

      En oo ihan varma jos joku on sulle näitä jo ehdottanu, mut Diana Gabaldonin Muukalainen-kirjasarja on aivan loistava. Siinä on kirjasarja minkä ikäisille vaan ja se tempasee todella mukaansa. Siitä sarjasta on suomennettu neljä kirjaa ja viides on tulossa elokuussa. Oon itse vasta 16 vuotias, mutta oon kuullu et monet muakin vanhemmat on lukenut näitä ja tykänny tosi paljon. Eli kannattaa lukea.

    • kirjailijoita

      lisää:

      John Steinbeck, Mika Waltari, John Irving, Väinö Linna ja William Makepeace Thackeray, nyt muutamia itselleni kolahtaneita mainitakseni.

      Kirjoista kannattaa myös kokeilla: Sadan vuoden yksinäisyys (Garcia-Marques), Tuokio tuulessa (Brink), Tuulen viemää (Mitchell), Taru sormusten herrasta (Tolkien) ja esimerkiksi Tuulen varjo (Zafon). Sopiva nuori mies on sekin aivan erinomainen, mutta kirjailijaa en nyt saa mieleeni.

    • elina

      Niin, tuo otsikon kirja on elämäni kirjojen top10-listalla ja aina silloin tällöin palaan siihen. Lomalukemiseksi se sopii hyvin juuri sen takia, että kun alkuun pääsee, kirjaa on miltei mahdoton laskea käsistään. Veikko Huovisen Hamsterit on toinen mukava lomalukeminen.

    • Orkku Orava

      Otavan Encylopedia osat 1- 12854

    • MUUTAMA SUOSITUS

      Hyvää lukemista on niin paljon, että elämä ei riitä kuin murto-osan lukemiseen. Dostojevskin Rikos ja rangaistus on aina hyvä vaikka sen lukisi toiseenkin kertaan. Luin äskettäin kirjan Taiteilijan nainen, ja se oli mielestäni hyvä. Kirjailijaa en nyt muista. Samoin vanhan 70-luvulla ilmestyneen venäläisen kirjailijan kirjan Älkää ampuko valkeita joutsenia, joka oli mielestäni vaikuttava. Hauskaa kesää. Pirre

    • Ritari

      Paljon on jo loistavia kirjoja lueteltu vaan yhtä ei joukossa näy.Cervanteksen -Don Quijote- kirjan lukeminen oli itselleni uskomaton lukuelämys. Paljon olin kuullut kirjaa kehuttavan vaan se ylitti siltikin odotukseni.Kirja on kirjoitettu muistaakseni joskus 1600-luvulla,vaan se on silti ajaton.Omassa mittapuussani se vetää vertoja Tolstoin ja Dostojevskin parhaille kirjoille.Ehkä jopa hiukan parempi.Hyviä lukuelämyksiä sinulle.

    • Ajaton ratkaisu

      Paras ja ajaton kirja on Raamattu, josta löytyy rakkautta agabeen muodossa ja kaikkia hyviä ohjeita jokapäiväiseen elämään. Suosittelen.

    • kirjoja

      Giovanni Guareschin isä Camillo-sarja on tosi humoristisia.Lukunautintoja Sinullekin!

    • frk

      Christiane F ja Hubert Selby Jr. Hullun kertomus

    • Lämpimästi

      Unto Parvilahden: Berijan tarhat.

    • Artoon ihastunut

      Kokeilepa Arto Paasilinnaa; on huumoria ja kertomisen iloa, ns. helppoa lomalukemista, jos tyyli miellyttää. Saa ainakin nauraa ja talvenaikaiset stressit purkaa pois.Suosittelen lämpimästi

    • tyttö 15v.

      ite oon alottanut semmosta kirjaa kun Ennuskivien mahti.. Nuortenkirja :) En vielä tiiä mitä kaikkea siinä tapahtuu ko vasta alotin sen.. :D

    • äåäå

      sulle lukemista.. no en oikein tiedä millaisia kirjailijoita ne sun mainitsemat on, mutta taidat olla hieman vanhanaikainen!:) suosittelen lämpimästi Harry Pottereita, ne ovat mukaansatempaavia ja jännittäviä nuortenkirjoja. meille Potteristeille ne sopivat kuin hattu päähän. !TARKOITATKO! yliluonnollisella velhoja, noitia ja lohikäärmeitä, loitsuja ja eriskummalisia nimityksiä??? jos niin, niin Potterit ei sovi sulle.

    • fyyuy

      Jostein Gaarderin Pasianssimysteerio, on mielenkiintoinen, mutta ei liian vakava nuorten kirja, suosittelen kaikille!

    • kirjastosetä

      Jos pidät kuivasta ironisesta huumorista ja kevyestä kesälukemisesta tällä erää, tutustupa Eeva Tenhusen dekkareihin? Aivan uskomatonta kerrontaa mma. kirjassa Kuolema savolaiseen tapaan...

    • Erilainen muori

      Oletko lukenut Hilkka Ravilon kirjoja, loistavaa jännitystä. Pirjo Rissanen on hyvä, samoin Karin Fossum,Henning Mankell ja on.

    • Mooses

      Pinkka pornolehtii ja bissee helvetisti

    • Paulo Coelho

      Paulo Coelhon kirja Alkemisti oli mielestäni loistava! Erottui valtavirrasta positiivisesti. Lukiessa Alkemistia joutuu koko ajan oivaltamaan asioita, siinä on paljon elämänviisauksia sisällytettynä hauskaan tarinaan. Luin kyseisen kirjan yhdeltä istumalta! Suosittelen muillekin!

    • kesä- ja talvilukemiseksi

      Esimerkiksi Kertomus sokeudesta, Luola ja viime syksynä ilmestynyt Toinen minä ovat mukaansatempaavia kirjoja, joiden parissa itse olen viihtynyt erinomaisen hyvin.

      Mikäki vanhempi kirjallisuus kiinnostaa suosittelen Thomas Mannin kirjaa Buddenbrookit.

    • stylex

      vielä julkaisematonta teostani KAIkkinaiseni.
      Kyseessä on elämäntarinateos, mitä seulon satojen naissuhteitteni kautta. Tyylilaji saattaa olla lähellä Bukowskia, Woody Allenia tai
      Mr Beania. Seuraavassa ote teoksestani, minkä otsikko on seksi ja purukumi:
      ...tunsin oloni nihkeäksi. Menin vessaan tyhjäämään rakkoani. Samalla päästin ilmaa peräpäästäni. Kaasu ei päässytkään purkautumaan, vaan se tuntui hakevan persposkieni välissä tietä ulos. Sitä tuli kellieni alta ja vakoni yläosasta. Mitä hel...
      kävi mielessäni. Aloin tutkia peräpäätäni. Tunsin jotain vierasta ainetta karvaisessa takamuksessani. Otin sitä sormieni väliin ja haistoin: piparminttua ja häivähdys konjakkia - ???
      Otin vessapaperia, millä yritin saada purukumia irti, se oli virhe, nyt sinne takertui paperitollojakin.
      Voisin sanoa, että kyllä harmitti.
      Menin makuuhuoneeseen, missä tyttöystäväni oli kontallaan sängyllä, hän etsi jotain ja kysyi minulta: "Ootko nähnyt, mihin mä laitoin mun purkan?" ...

      Kirjani ilmestyy vuodenvaihteessa. Kyselyt [email protected]

      • ??+?

        suosittelen että hakeudut pian hoitoon.


    • raamattua. Vaan ei sitä vanhan testamentin puolta, josta ei kyllä huumoria löydy ironiankaan muodossa.

      Vaan tämä uudempi testamentti, ja psalmit oheislukemistona olisivat juuri passeleita! Niissä on ironiaa, fatalismia, realismia, jännäriä; tuttua ja turvallista kirjallista kamaa.

      Filemon ottaa vaan ja kokeilee: saattaapi pystyä kehittelemään uuden ja tuoreenkin ajauksen ikivanhoista raameista kovasti luettuaan ja ajateltuaan. On se sen verran monesti ajateltu juttu, että harvat siitä tuoretta asiaa pystyvät löytämään.

      Vaan muorska odottelee mielenkiinnolla, että jos joskus joku kuitenkin pystyisi... Filemon vaikka.

    • luettuani kaikki nama viestit,ihmettelen Suomalaisten luku makua,tulikohan oikein!

    • Pony

      moiks... mä suosittelen ehdottomasti "juokse poika, juokse" nimistä kirjaa!! se on paras kirja mitä mä oon ikinä lukenut! kertoo nicky crutz nimisestä puertoricolaisesta pojasta joka liittyy New Yorkin pelätyimpään jegiin. mut sit se kääntyy uskoon ja pääsee eroon jengistä. tää ei ehkä kuullosta kovin kiinnostavalta mutta en oo oikeesti lukenu ikinä niin hyvää kirjaa!! ja tämä on myös aika vanha kirja, että ei välttämättä tarvitse pelätä, että tämäkin kirja tökkisi jollain lailla! se ei nimittäin töki!! ;) Tämä kirja on myös tositarina eli se ei ole yliluonnollinen!!

    • uuuuu

      niin aikuisille kuin lapsille suosittelen Roald Dahlin "kuka pelkää noitia". kannattaa kokeilla

    • My name is Mary. Virgin Mary.

      Ei, en ole suostuttelemassa sinua lukemaan James Bondeja (vaikka nekin varmasti ovat ihan hyviä, kirjoinakin) enkä Alistair McLeanin kirjoja, vaikka nekin OVAT todella hyviä, vaan oisin semmosta ehdottanut, että jos vaan yhtään kiinnostaa "fakta"-kirjat, niin lukase tiiliskivi nimeltä Pyhä Veri Pyhä Graal. Jep, aivan oikein, kirja on just se kirja mistä DaVinci koodin kirjoittaja muka otti tietoja omaan opukseensa.
      Älä anna kirjan muutaman alkusivun masentaa itseäsi, kirja on täyttä asiaa kannesta kanteen (minun mielipide!) ja sen kanssa saa ajan kulumaan mukavasti. :o)
      Ja ainakin minun kohdalla kannusti tekemään omia pikku jatkotutkimuksia... ;o)

    • Viime kesänä etsin samanlaista "kertovaa" luettavaa kuin Filemon. Katselin divarien nettisivustoja. Sieltä löysin yllätyksekseni muinoin "epäsiveellisenä" kielletyn kirjan, Agnar Myklen "Silmukka kuun sirppiin". Siinä on kiinnostavaa ajankuvausta ja kehityskertomusta. Divarista voi tehdä löytöjä!

      • ....

        Divareista ja kirjastoista löytyy Mykleltä Laulu punaisesta rubiinista, joka oli kova juttu vuonna -57, kun kirja ilmestyi suomeksi. Oikeutta käytiin ja kielletyksi se lopulta julistettiin ja takavarikoitiin. Ruotsista kävivät sitten ostamassa ruotsinkielistä versiota ja taidettiin sitä salakuljettaa Suomeenkin. Mutta kirja on lukemisen arvoinen, suosittelen, jos nyt yleensä voi kirjoja suositella.


      • suositella
        .... kirjoitti:

        Divareista ja kirjastoista löytyy Mykleltä Laulu punaisesta rubiinista, joka oli kova juttu vuonna -57, kun kirja ilmestyi suomeksi. Oikeutta käytiin ja kielletyksi se lopulta julistettiin ja takavarikoitiin. Ruotsista kävivät sitten ostamassa ruotsinkielistä versiota ja taidettiin sitä salakuljettaa Suomeenkin. Mutta kirja on lukemisen arvoinen, suosittelen, jos nyt yleensä voi kirjoja suositella.

        Olen samaa mieltä. Kuinka voin suositella kirjaa ihmiselle josta en tiedä mitään muuta kuin sen minkä hän itse itsestään paljastaa.

        Kirjasuositus kertoo enemmän suosittelijasta kuin kirjasta jota suositellaan. Kirja on aina kokemus, joka on kirjailijan ja lukijan välinen, ja kirjasta saa jokainen irti vähän erilaisia asioita.

        Sinänsä kuitenkin ihan mielenkiintoista lukea mitä kansa lukee ja mistä pitää. Kovin on laidasta laitaan makuja, ja hyvä niin.


      • ....
        suositella kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Kuinka voin suositella kirjaa ihmiselle josta en tiedä mitään muuta kuin sen minkä hän itse itsestään paljastaa.

        Kirjasuositus kertoo enemmän suosittelijasta kuin kirjasta jota suositellaan. Kirja on aina kokemus, joka on kirjailijan ja lukijan välinen, ja kirjasta saa jokainen irti vähän erilaisia asioita.

        Sinänsä kuitenkin ihan mielenkiintoista lukea mitä kansa lukee ja mistä pitää. Kovin on laidasta laitaan makuja, ja hyvä niin.

        on, että kirja kertoo jotain suosittelijasta. Parhaiten suositteleminen onnistuukin ihmisten kesken, jotka tuntevat toisensa hyvin.

        Noita aiemmin mainitsemiani Saramagoja aloin lukea ystävän vihjaisun perusteella. Lopulta luin kirjailijan kirjoista suurimman osan, toisin kuin vihjaaja. Lukukokemus on mielestäni parhaimmillaan, kun voi keskustella kirjasta jonkun kanssa, vaihtaa mielipiteitä, kommentoida ja kertoa kirjan herättämistä ajatuksista. Mutta kyllä hyvä kirja viihdyttää ja vie maailmoihin, joihin ei voi oikeassa elämässä päästä. Donnerin sanoin: lukeminen kannattaa aina.

        Mykleen tutustuin sattumalta sanomalehtiarkistossa ja kirjan ja oikeudenkäynnin saama suuri huomio lehdistössä innosti lukemaan.

        Mukavia lukukokemuksia kaikille!


    • epe

      Roman Schatzin kirja Rakasta minut on nopealukuinen ja kevyt kirja monessakin mielessä. Voi sen kyllä raskaanakin kokea jos mieltää kirjan naisia mollaavaksi...
      Hyvä kirja ;)

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      253
      18650
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3275
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      137
      1758
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      273
      1476
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1302
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1151
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      134
      1004
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      235
      985
    Aihe