Piinaava vika

Kaisa K.

Hei, neuvokaa.

Skootterilla ajokilometrejä yli 2000 ja nyt alkoi vauhti hiipumaan. Skootterissa toistuu sama vika, jota ei saada korjatuksi sitten millään. Eli skootteri hyytyy ja sammuu kesken ajon. Ajan sillä aika pitkää matkaa ja se starttaa hyvin, mutta sitten se sammuu eikä käynnisty enää. Huoltomiehet eivät löydä perimmäistä vikaa. Uusi tulppa paikoilleen ja pari kilometriä eteenpäin. Sitten sama ongelma. Mitäs veikkaatte? Tämän kesän vielä tahtoisin ajella kinukillani. :(

36

18942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fireblade

      Moi

      Ekaks vaihtaisin tulpanhatun. Esim. Stormi myy NGK:n tulpanhattuja:

      http://www.storm-motor.fi/product_info.php?cPath=40_48&products_id=14339

      Ton tekisin jokatapauksessa, on se alkuperäinen aika "syvältä", varsinkin jos on sellainen peltinen....

      Tarkista ( tai anna osaavan tarkistaa ) , että johdotukset CDI-boksiin ovat tukevasti kiinni, voivat olla "löysällä"

      Aloita noista

      • Kaisa K.

        Kiitos vinkistä.

        Ilmoittelen siitä huoltomiehelle. Siellä on taas skode levällään ja rinki tietämättömiä miehiä ympärillä! Argh.


    • ???????

      onko se kiinalainen merkki?

      • skrymer90

        kinukki=kiinalainen, älypää!!


    • Jope*

      Eli muutama lisäkyssäri.

      Sammuuko se täydestä vauhdista, vai hidastuuko vauhti pikkuhiljaa ja sitten se sammuu? Entä lähteekö käyntiin jäähdyttyään?

      • Kaisa K.

        Menopeli sammuu täydestä vauhdista. Eli kesken parhaimman ajon yhtäkkiä vain vauhti loppuu. Ei lähde enää tämän jälkeen käyntiin, vaan olen joutunut kuljettamaan sen huoltamolle.

        Ekalla kerralla ei haissut bensa, mutta toisella kerralla pistin merkille vahvan bensan hajun.


      • 16vuotias

        Hei mulla toi sama ongelma et hirvee bensa rupes haisee ku se sammu keske ajo täydestä vauhdista


      • Badsector

        Sivuseisontatuelta lähtevä tappokytkimen johtovika. Nimenomaan lämmetessä tekee tuota


    • Pikemminkin tuo vika kuulostaa kuin polttoaineen saanti loppuisi keskenmenon... eli vika voisi olla vaikkapa alipaineletku joka menee "lyttyyn" ajonaikana ja siksi ajo hyytyy hiljalleen...
      Toinen mikä saattaisi olla on se että ilmanpuhdistin tukossa ja ilma vaan loppuu ajonaikan...

      Korjauksena tarkista alipaineltkun kulku ja mahdollinen uusiminen sekä ilmanpuhdistimen pesu ja öljyäminen sek samalla voisi tarkistaa polttoainesuodattimen eli vaihtaa sen...

      Hyvä olisi myös tarkistaa korvasilman saanti pensatankkiin eli onko korkissa oleva ilmareikä tukossa?

      Kaikki aiemmin kerrotut mahdolliset viat ilmenee kuvaamallasi tavalla...

    • jijing

      CDI boksikin voi olla viallinen.
      Mulla oli mutta se ei kuitenkaan sammunut vaan hyytyi(ei ottanut kierroksia, pätki ja nyki)

      • Kaisa K.

        Kirjoitan tähän vian ratkeamisen, jos muillakin on samoja ongelmia.

        Eli tällä kertaa näyttäisi taas toimivan toistaiseksi, kun kaasari putsattiin.

        Pian selvinnee, kuinka pitkään tämä toimenpide auttaa...


      • fireblade
        Kaisa K. kirjoitti:

        Kirjoitan tähän vian ratkeamisen, jos muillakin on samoja ongelmia.

        Eli tällä kertaa näyttäisi taas toimivan toistaiseksi, kun kaasari putsattiin.

        Pian selvinnee, kuinka pitkään tämä toimenpide auttaa...

        Moi

        Ok, polttoainepuolella siis se vika olikin.

        Mistä se "lika" sinne kaasariin joutuu:

        - Polttoaineesta, jolloin suodatus ei toimi.

        - Ilmasta, jolloin ilmanputsari ei toimi tai kone horii ilmaa ohi putsarin.

        Tarkista vielä ilmansuodattimen kunto ja kiinnitys kaasariin.

        Ajele varovasti.


      • Kaisa K.
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        Ok, polttoainepuolella siis se vika olikin.

        Mistä se "lika" sinne kaasariin joutuu:

        - Polttoaineesta, jolloin suodatus ei toimi.

        - Ilmasta, jolloin ilmanputsari ei toimi tai kone horii ilmaa ohi putsarin.

        Tarkista vielä ilmansuodattimen kunto ja kiinnitys kaasariin.

        Ajele varovasti.

        Ei voi olla... 12 km "huollon" jälkeen ja taas sama vika. Kahdessa viikossa neljä huoltokertaa! Nyt loppuu niin järki kuin rahatkin. Ja menot!

        Missä vika voi olla? Kaasarin putsaus ei siis auttanut!


      • aaz
        Kaisa K. kirjoitti:

        Ei voi olla... 12 km "huollon" jälkeen ja taas sama vika. Kahdessa viikossa neljä huoltokertaa! Nyt loppuu niin järki kuin rahatkin. Ja menot!

        Missä vika voi olla? Kaasarin putsaus ei siis auttanut!

        Viittaa jompaan kumpaan vikaan, virrat loppuu, kun kone lämpiää.


      • Kaisa K.
        aaz kirjoitti:

        Viittaa jompaan kumpaan vikaan, virrat loppuu, kun kone lämpiää.

        Kerronpa niistä huoltomiehelle. Kommentoin sitten tähän, että toimiiko.


      • CDI / Puola
        Kaisa K. kirjoitti:

        Kerronpa niistä huoltomiehelle. Kommentoin sitten tähän, että toimiiko.

        CDI-boksi ja puola voivat molemmat oireilla niin, että kun lämpenevät tarpeeksi, iskee vika päälle jolloin virrat luonnollisesti katoaa... Nämä voivat oireilla myös niin, että kun osat jäähtyvät normaaliin "ei käynti-lämpötilaan", ne toimivat taas normaalisti, tai sitten hajoaa kerrasta.

        Ymmärsin kuitenkin että näitä osia ei ole huollossa vaihdettu, eli vika voisi olla jommassa kummassa (puola hajoaa tyypillisesti harvemmin). Toisaalta mikäli vika on noissa, pitäisi mopon lähteä käyntiin jäähdyttyään. Annappa jäähtyä tarpeeksi kauan (esim. tunti) ennen kuin kokeilet uudelleen. Ovatkohan tehneet huollossa mitään, vai todenneet ainoastaan että tämähän lähtee käyntiin..

        Toki kannattaa huomioida, että jos sä starttaat sitä heti sen sammuttua pitkään ja polttoainepuoli on kunnossa, syöttää se koko ajan lisää sylinteriin bensaa, jolloin rupeaa myös bensa yleensä haisemaan. Siinä vaiheessa kun puola, tai CDI-boksi olisi taas jäähdyttyään "kunnossa" on tulppa kastunut starttaamisesta ja ei käynnisty... Eli kun vika iskee seuraaven kerran päälle, älä starttaa, vaan odota ja starttaa vasta sitten. Tällä periaatteella voit ainakin jollain mittakaavalla eliminoida puola ja CDI-boksivian.

        Polttoaineen kulkeminen vikatilanteessa kannattaa testata siten, että nyppäset kaasarilta polttoaineletkun irti ja starttaat. Letkusta pitäisi tulla bensaa. Jos näini tapahtuu, pääsee bensa ainakin kaasarille asti ja todennäköisesti myös sylinteriin, mikäli kaasari ei ole likainen. Huomaa että kaasariin menee kaksi letkua, alipaineletku ja polttoaineletku.


      • keewaysammuuvauhdista
        CDI / Puola kirjoitti:

        CDI-boksi ja puola voivat molemmat oireilla niin, että kun lämpenevät tarpeeksi, iskee vika päälle jolloin virrat luonnollisesti katoaa... Nämä voivat oireilla myös niin, että kun osat jäähtyvät normaaliin "ei käynti-lämpötilaan", ne toimivat taas normaalisti, tai sitten hajoaa kerrasta.

        Ymmärsin kuitenkin että näitä osia ei ole huollossa vaihdettu, eli vika voisi olla jommassa kummassa (puola hajoaa tyypillisesti harvemmin). Toisaalta mikäli vika on noissa, pitäisi mopon lähteä käyntiin jäähdyttyään. Annappa jäähtyä tarpeeksi kauan (esim. tunti) ennen kuin kokeilet uudelleen. Ovatkohan tehneet huollossa mitään, vai todenneet ainoastaan että tämähän lähtee käyntiin..

        Toki kannattaa huomioida, että jos sä starttaat sitä heti sen sammuttua pitkään ja polttoainepuoli on kunnossa, syöttää se koko ajan lisää sylinteriin bensaa, jolloin rupeaa myös bensa yleensä haisemaan. Siinä vaiheessa kun puola, tai CDI-boksi olisi taas jäähdyttyään "kunnossa" on tulppa kastunut starttaamisesta ja ei käynnisty... Eli kun vika iskee seuraaven kerran päälle, älä starttaa, vaan odota ja starttaa vasta sitten. Tällä periaatteella voit ainakin jollain mittakaavalla eliminoida puola ja CDI-boksivian.

        Polttoaineen kulkeminen vikatilanteessa kannattaa testata siten, että nyppäset kaasarilta polttoaineletkun irti ja starttaat. Letkusta pitäisi tulla bensaa. Jos näini tapahtuu, pääsee bensa ainakin kaasarille asti ja todennäköisesti myös sylinteriin, mikäli kaasari ei ole likainen. Huomaa että kaasariin menee kaksi letkua, alipaineletku ja polttoaineletku.

        mulla on just noita ongelmia pitääpä koittaa ☺️


    • ....

      Mulla oli samanlainen vika omassa skodessa, (focus RR).. huollossa ei tiedetty mitään.. eikä tehtaalla, kun huoltomies oli kysyny.. huollossa puhdisti kaasarin, ja nyt toimii ainakin vielä ihan hyvin.. huolossa oli myös toinen keeway tosin matrix, mutta sama vika oli siinäkin..

      • Kaisa K.

        Skode suostunut taas toimimaan muutaman päivän, kun vaihdettiin kaasari kokonaan. Pelkkä puhdistus ei siis auttanut. Tehot ovat nyt hävinneet jotenkin sen rempan jälkeen, tyhjäkäyntikin jotenkin liian pienellä.

        Pientä huoltoa vielä ja jospa se sitten taas toimisi entiseen malliin. Ennen oli niin pirtsakka vekotin! ;)


    • turhautunut äiti

      hei tyttäreni kerki ajamaan skopalla 20 km ja sammui kesken ajon.tietty huoltoon laitettiin ku takuu.oli 2 viikkoa huollos tuli takas ja likka lähti tänään töihin sillä ni 10 km ajoi ni sammui vauhdissa no puolen tunnin päästä lähti käymään taas eli helvettiin tommoset kiinalaiset vehkeet saamari soikoon

    • toni k

      moro boatian sammuu kesken ajon hyytyy ensin ja sitte sammuu ja sit kun starttaa lähtee käyntiin niii laittaa kaasuu ja sammuu

      ja sit et pitääkö olla bensa suodattimessa puolillaan bensaa vai vähän pohjalla on semmonenkin ongelma auttakaaa!!

    • kakkakasa1

      ei sulla sattuis olee ryyppyy päällä?

    • Kymcomxu50

      Omassa mönkijässäni ilmenny sellainen vika että ensin kierrokset vähän laskee ja vahti hidastuu ihan vähän, sen jälkeen hyytyy ja meinaa sammua, nykii eikä vastaa kaasuun... Tapahtui useamman kerran 8km matkalla. Bensaa kyllä saa. Aluksi kulkee normaalisti, hetken jälkee oikkuaa ja kun pysähtyy niin matka jatkuu normaalisti mutta pian oikkuaa uudestaan. Joka kerta ei ole sammunut.

      • J.s.s

        Mikähän voisi olla Aprilia SR 50 skootteri saa kuin kesken ajon hyyty ja ei kulkenu eteenpäin kuin 20km/h ylämäkeen joutu puskemaan vauhtia???


      • Jutustelija1
        J.s.s kirjoitti:

        Mikähän voisi olla Aprilia SR 50 skootteri saa kuin kesken ajon hyyty ja ei kulkenu eteenpäin kuin 20km/h ylämäkeen joutu puskemaan vauhtia???

        Minulla oli omassa Aprilia SR 50 skootterissani samantyyppinen vika. Selvisi että pakoputkessa oli osat irtoilleet ja tukkivat sen, sen takia hyytyi nopeasti.


    • Hermostunutäiti

      Meillä sama vika, ajopäiviä tänä kesänä ehkä viikon verran yhteensä, toimii hetken ja sammuu. Kaikkia mahdollisia ja mahdottomia on jo vaihdeltu, tulppia johtoja, letkuja, kaasariki putsattu. Vika alkoi kun teini unohti lisätä öljyä ja se leikkas kii, sen jälkeen se ei ole enää kunnossa ollut. Järki lähtee!

      • mopopoika123456

        Ihan vaan, että jos vika alkoi, kun mäntä on leikannut kiinni, niin asiaa auttaisi uusi sylinteri ja mäntä. Kannattaa myös varmistaa, ettei kiertokanki ole vääntynyt yms.


    • Jutustelija1

      Itsellä oli Aprilia SR 50 ja siinä tuli melkein heti uutena ostettuna sellainen samantyyppinen oire. Eli hetken pääsi ajamaan ja sitten meno hyytyi, se meni takuu korjauksena ja syy oli se että pakoputkistossa oli osat irtoilleet ja tukkivat reitin, tällöin pakokaasut kerääntyvät putkistoon ja tilan loppuessa meno loppuu nopeasti kokonaan.

      Tuoltakin vaivalta välttyy kun poistaa kaikki kuristukset ja rajoittimet kokonaan, vaihtaa vaikka tehoputken ja laittaa säätöihin. Myös variaattorista kannattaa poistaa kaikki rajoitukset samalla. Sitten kulku on varmempaa ja mopoksi asiallista.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • Kinkitjaapriliat

      Hei, vuosien korjauksien jälkeen voin neuvoa vikoja. Kaasarin putsaus kunnolla huom muös tankki on hyvä putsata, lämpöleikkaus eli öljyt vähissä, ja viimeisenä kulahtanut hihna, ennen kuin menee poikki ovat oireet samat

    • Anonyymi

      vaikka onkin vähän vanha ketju mutta..

      Itsellä 2015vm Keeway f-act EVO, ajoin ekana päivänä kun oireet alkoivat, 20km reissun. 10km kohdalla alkoi pätkiminen ja se jatkui satunnaisesti tuon loppu 10km, sitte takas tullessa 6h päästä (kylmä kone)sama tarina paitsi sitä, että ekat pätkimiset alkoi n. 5km kohdilla.

      sitten seuraavina päivinä pätkiminen on alannu n.4km kohdalla ja jatkunu muutama sata metriä ja sitten sammunu kokonaan. heti sammumisen jälkeen startti pyörittää iloisesti ja ehkä saattaa lupailla parikin kertaa muttei lähde käyntiin. Sitte parin minuutin odottelun jälkeen lähtee käyntiin ja pääsee taas max kilometrin ajamaan ja sammuu jälleen. <- ryyppy päällä?

      2tahti öljyä on tankissa ja alipainebensaventtiili pitäisi toimia kun.. tai toimia ja toimia, itse imuletkua imemällä venttiili naksuu kyllä.

      ehdotuksia?

    • Anonyymi

      Samaa vikaa meitin tytön skodessa

    • Anonyymi

      Miksi keeway f-act 50 ei sano mitään,starttasin useita kymmeniä sekunteja putkeen mutta yhtäkkiä se niiku sammu kokonaa ei enää edes mittärit herää. Mikä meni pieleen?

      • Anonyymi

        Akku loppu


    • Anonyymi

      skootterilla pystyy ajamaan 500m ja sitten sammuu eikä lähde käyntii. Mikä vika?

    • Anonyymi

      Vaikka tää onkin jo vanha ketju niin kysyn silti apua. Mulla on vuoden 2016 keeway f-act evo jolla on ajettu n. 6000km. ekan kerran skootteri hyytyi ajossa eikä enää käynnistynyt. vietiin huoltoon ja siellä putsattiin kaasari ja tankki ja skoba toimi pari päivää. nyt sama homma on käynyt 4 kertaa ja huollossa on vaihdettu kaasari ja bensaletkuja. toimii aina noin yhden päivän ja sitten alkaa nykimään ajaessa ja vaan hyytyy eikä lähde enää käyntiin. nyt en aijo viedä enään huoltoon kun ei siitä löydetä mitään vikaa ja rahaa menee vaan hukkaan. osaisiko joku sanoa, mitä pitää tehdä???

    • Anonyymi

      Mulla semmonen vika kinukissa että kylmänä lähtee käyntiin ehkä 150 metriä ja alkaa pätkimään Mikä vikana auttakaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe