Miten paljon teidän 3 kk vauva on valveilla päivisin putkeen ja miten paljon nukkuu? Miten yöt menevät? Kuinka usein herää syömään tissiä? Mitä puuhaatte päivisin eli millaisia virikkeitä keksitte? Entäs ulkoilu? Vieläkö köllii vaunuissa pidempäänkin?
3kk
12
1648
Vastaukset
- eka vauva??????
Siis haloo,ei alle 3kk:n tarvii mun mielestä mitään virikettä tai jos tuntuu siltä niin osta sellainen "jumppalelu".Tiiätkö?vauva makaa lattialla ja sit siinä lelussa roikkuu kaikkea katseltavaa.Meillä syödään ahkerasti päivällä ja yöllä ei ollenkaan.Sisällä nukkuu pääasiassa ja välillä ulkon,ihan miten itse mennään.
nim.4.vauva menossa,ikää 2kk- yksinkertainen???
Hei, sullapas kärkkäät kommentit heti alkuun.
Kysyinkin teidän muiden vinkkejä. Tottakai tiedän yhtä ja toista mitä tehdä ja paljon näköjään teemmekin. Itse olen sitä mieltä, että vauva tarvitsee virikkeitä kehittyäkseen jne. Aion jatkossakin toimia kuten nyt lapseni parhaaksi. Ajattelin vain oisko mukavia vinkkejä muilla jakaa. Tiedän toki puuhamaton. Tekemisisä on vain hyvä aika ajoin vaihdella ja muuttaa puuhastelua. Meidän poika on sellainen utelias vekkuli ja puuhastelija, että sille pitää keksiä aina jotain päiväunien ja tisuttelujen välissä. Lisäksi se on mukavaa yhdessäoloa.
- Mammaksi_maaliskuussa_06
virikkeitä pitää noinkin pienellä olla, jos hänellä sattuu olemaan energinen ja utelias luonne niin kuin esimerkiksi meidän pojalla. Jo alle kolmen kuukauden iässä hän tylsistyi tosi nopeasti sitterissä istuskeluun tai lattiallla makailuun.
Virikkeinä meillä on olleet kävelyt rintarepun tai kantaliinan kanssa, vesileikit ammeessa (ulkona ja sisällä), peiliin katsominen, taulujen ja telkkarin katseleminen, jumppa, kutittelu, juttelu, ilmeily, piilosta leikkiminen, istumis- ja seisomisharjoittelut jne.
Vauvaja on tietysti erilaisia ja jokaisen kanssa puuhataan tietysti niin paljon kuin vauva itse haluaa.- kiittää
Kiitos sinulle, sinulla on aina niin asialliset ja ystävälliset vastaukset, toisin kuin edellisellä. Kysyin lähinnä, että jos saisin jotain uusia vinkkejä. Meidän poika on utelias vekkuli ja tarvitsee lapsi todellakin virikkeitä toisin kuin edell. kirjoittajan mielestä. Meillä on noi samat kuviot ja lisäksi paljon muitakin mitä sullakin jo käytössä, paitsi ei vielä istumis- ja seisomaan nousuharjoitteluja. On mulla kirjakin mistä löytää uutta, kun tahtoohan se olla niin, että samoihin pitkitoksessa kyllästyy ja se ei sitten kehitä hirveesti.
- ei ole
kiittää kirjoitti:
Kiitos sinulle, sinulla on aina niin asialliset ja ystävälliset vastaukset, toisin kuin edellisellä. Kysyin lähinnä, että jos saisin jotain uusia vinkkejä. Meidän poika on utelias vekkuli ja tarvitsee lapsi todellakin virikkeitä toisin kuin edell. kirjoittajan mielestä. Meillä on noi samat kuviot ja lisäksi paljon muitakin mitä sullakin jo käytössä, paitsi ei vielä istumis- ja seisomaan nousuharjoitteluja. On mulla kirjakin mistä löytää uutta, kun tahtoohan se olla niin, että samoihin pitkitoksessa kyllästyy ja se ei sitten kehitä hirveesti.
uusia ideoita mutta olen myös sitä mieltä että vauva tarvii virikkeitä. Itse olen ihan pienestä asti näyttänyt kaikkea, antanut tunnustella erilaisia pintoja ym. Ja vauva todella utelias luonteeltaan eikä ole syntymästään saakka meinannut viihtyä selälleen.
- yli 10 min
TV:n katselun on todettu muuttavan pienten lasten aivojen sähköisiä aaltoja toisiksi ( alfa-aalloista beetta-aalloiksi tai toisin päin?), eikä tuijottelua pidetä hyvänä pienille kehittyville aivoille. Tai eihän se hyvää tee meille isommillekaan... Meilläkin poju yrittää kaula pitkällä vilkuilla telkkaria aina kun kynnelle kykenee, joten olemme joutuneet pitämään päiväsaikaan vastaanottimen suljettuna.
- Mammaksi_maaliskuussa_06
yli 10 min kirjoitti:
TV:n katselun on todettu muuttavan pienten lasten aivojen sähköisiä aaltoja toisiksi ( alfa-aalloista beetta-aalloiksi tai toisin päin?), eikä tuijottelua pidetä hyvänä pienille kehittyville aivoille. Tai eihän se hyvää tee meille isommillekaan... Meilläkin poju yrittää kaula pitkällä vilkuilla telkkaria aina kun kynnelle kykenee, joten olemme joutuneet pitämään päiväsaikaan vastaanottimen suljettuna.
Meilläkin on töllö päivisin suljettuna, mutta vauvan kanssa tulee illalla seurusteltua olkkarissa, jolloin poika mielellään katselee liikkuvia ja värikkäitä kuvia töllöstä. Pitänee ottaa asiasta itsekin selvää.
- on-
Mammaksi_maaliskuussa_06 kirjoitti:
Meilläkin on töllö päivisin suljettuna, mutta vauvan kanssa tulee illalla seurusteltua olkkarissa, jolloin poika mielellään katselee liikkuvia ja värikkäitä kuvia töllöstä. Pitänee ottaa asiasta itsekin selvää.
Mä luin just yhdestä kirjasta että jatkuva tv:n tai radion äänet eivät ole hyväksi vauvan kehitykselle. Oli jossain vauvan lasten laulukirjasen alussa. Me ei pidetä tv.tä päällä kun ollaan vauvan kanssa ja muutenkaan ei aiota totuttaa lasta tv-pöllöksi. Itekin vähennetty tv:n katselua, tosin ei enää kerkeekään niin katella kuin ennen. Se vain jotenkin turruttaa.
- helppa_
kurjaa, kun ensimmäinen vastaus oli niin tyly. itse olen kanssasi samoilla linjoilla eli kyllä mielestäni vauvan kehityksen kannalta on ehdottomasti hyväksi jos hänelle tarjotaan virikkeitä. samanlaisia puuhia meillä on kuin mitä tässä on jo mainittukin. lisäksi haluaisin mainita vauvatanssin. meille opetettiin sitä neuvolassa ja vauva tykkää kovasti. se on sellaista "raajajumppaa", joka auttaa vauvaa hahmottamaan kehoaan. vauva makaa miellyttävällä alustalla ja käsiä ja jalkoja liikutellaan ylös, sivuille ja alas yksi liike kerrallaan ja samalla jutellaan rauhallisesti. vauvahieronta on tietysti kanssa mukavaa.
tuon ikäisenä vauvani tykkäsi siitä kun luin hänelle. nyt on vaikeampi rauhoittua sellaiseen kun on usein niin kova meno päällä (4 ½ kk). musiikkia myöskin kuunnellaan paljon. musiikkisatu pekka ja susi on ainakin meidän mielestä tosi hyvä. joskus harvoin katsellaan tohtori sykeröä tai tao taota, mutta tuon tv:n suhteen olen minäkin aika skeptinen. - vinkkejä
Mulla kanssa eka vauveli ja oon kanssa sitä mieltä, että virikkeitä tarvii. On vasta 2kk, mutta nauttii kun saa huomiota ja kokeilla uusia juttuja.. Nyt uutena on tullu ns. "harsoleikki" leikkii äippäpakkauksen harsolla kun laittaa sen vauvan syliin, hypistelee ja hymyilee. Kun laittaa naaman piiloon ja oppiikin ite ottamaan naaman harson alta pois piilosta ni se vasta kivaa on(siis oman naamansa ja huiskaa siis käsillä harson pois omalta naamalta). Pitää tietty alkuun vaan kokeilla varovasti ettei säikähä. Nyt kesällä ollaan myös paljain jaloin kokeiltu kaikkia uusia tuntemuksia, vettä ruohoa, hiekkaa ym.
- RiikkaTT
ja tykkää hirveesti kun hänelle luetaan värikkäitä lastenkirjoja. Jaksaa kuunnella jo pitkän tovin kun saa katsella samalla kirjan kuvia. Maisa kirjat ovat ehdottomasti hänen suosikkeja, oikeen innostuu kun kirjaa vilauttaa, rupee innostuneesti huitomaan käsillä ja jaloilla.
Paljon myös tykkää kaikenlaisista laulu leikeistä ja yleensäkkin kun hänelle laulaa. Naapureista en sitten tiiä kun en osaa yhtään laulaa mutta pääasia että vauvalle kelpaa :)
Helistimistä tykkää myös jo ja kaiken laisita tunnustelu leluista.
Istuma harjoituksissa oikeen hihkuu naurusta. On silleen semmosessa puolimakaavassa asennossa mun polviin nojaten ja sitten anna käteni hänen käsiin ja melkeen ite jo vetää ittensä istumaan ja nauraa kovasti samalla.
Myös "vauvatanssia" tehdään aamuin illoin. Tässä siitä lisätietoa. Alotettiin se noin kuukausi sitten ja melkeen jo vie ite nyt. Kannattaa ehdottomasti kokeilla mutta vaatii pitkäjänteisyyttä. Aluksi tuntui ettei siitä tuu mitään mutta nyt tykkää siitä kovasti.
http://www.rosen.fi/tanssi.htm- RiikkaTT
Tässä vielä tarkemmin tuosta dialogisesta vauva tanssista. Ehdottomasti kokeilemisen arvoista. Me tehdään tuota joka päivä aamuin illoin ja vauva nauttii kovasti ja siitä saa myös tuota lisä puuhaa vauvalle. meillä kun on myös semmoinen vauva joka kaivannut jo tosi pienestä asti virikkeitä.
http://www.vauvatanssi.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071047
- 102918
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96787- 85703
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16580- 34506
- 25495
- 45482
- 43482