Ei tarpeeksi vammainen?
Vietettyäni kaksi päivää menneenä viikonloppuna Turun Ruisrockissa, en voi enää olla kirjoittamasta aiheesta.. Minulle selvisi, Ruisrockin järjestelyt ovat vielä pahasti kehittelyasteella ja tiedonkulku tökkii pahasti.
Minä lähdin Ruissaloon hyvillä mielin. Soitin etukäteen Vantaan festivaaleille ja kyselin, pääseekö sinne taksilla ja taksilla poiskin, kunhan ottaa invapysäköintiluvan mukaan. Selitin että en jaksa kävellä kahden kilometrin matkaa pois saaresta, niin kuin muut festareilla kävijät joutuivat mennessä ja tullessa tekemään. Minulle luvattiin että taksi tuo ja tulee hakemaan portilta, kunhan SPR:n ihmiset soittavat taksin ja käytössä piti myös olla koodi, jolla taksin saa.
Lauataina alueelle mennessä järjestysmies ei meinannut päästää taksia portille asti, koska ”Kaikkihan täällä jollain tavalla liikuntarajoitteisia yrittävät olla, menkää nyt sitten vähän matkaa eteenpäin vielä”. Se tuntui loukkaavalta ja sanoin, että toki voin tulla ulos näyttämään hänelle miten kävelen. Se ei kuitenkaan hänelle sopinut.
Lauantaina kyselin SPR:lta asiaa hyvissä ajoin ennen konserttien loppua. Tällöin minulle sanottiin, että tule sitten uudestaan kun haluat lähteä ja he soittavat taksin.
Yhden aikaan menimme paikalle uudestaan, minä ystäväni kanssa sekä toinen ystäväni ja hänen ystävänsä. Meitä oli kaksi liikuntarajoitteista, eli olisimme siis tarvinneet kaksi erillistä taksia, ei invatakseja, koska korttimme ei välttämättä niihin käy.
Meille kerrottiin, että lähdimme pois huonoon aikaan, koska taksia on huono saada ja heilläkään ei ole aikaa viedä meitä paikalle, josta lähtee bussit keskustaan. Pitääkö muka poistua alueelta heidän aikataulujen mukaan, vai silloin kun itse haluan kotiin, konserttien loputtua??! Kerrottiin myös että he eivät saa tilata alueelle muuta kuin invataksin. Meidän olisi siis pitänyt käyttää pyörätuolia päästäksemme taksilla pois. Sitäkin piti suurin piirtein pyytää anteeksi, että emme kumpikaan satu pyörätuolissa olemaan, vaikka liikuntarajoitteisia olemme.
Istuimme yli tunnin SPR:n teltassa ja lopulta saimme kyydin SPR:n autolla bussien lähtöpaikalle. Siellä ahtauduimme bussiin ja sitten taas keskustassa jonotimme yli tunnin taksijonossa päästäksemme kotiin.
Sunnuntaina taistelin taas järjestysmiesten kanssa, saako taksi tulla viemään minut portille asti. Onnistui lopulta. Matkalla alueelle taksikuski sai keskuksesta ohjeita siitä edelle mainitsemastani koodista. Luin itse, miten tavallinen taksi sai ohjeet siitä, miten toimitaan, jos SPR:lta tulee pyyntö tulla hakemaan ihmisiä alueelta.
Ajattelin että ehkä sunnuntaina asia järjestyisi myös kotiinpäin lähtiessä. Mutta ei kannata nuolaista ennen kun tipahtaa.
Illalla kävin kysymässä asiaa taas SPR:n toimistosta ja festareiden infosta. Punaisen ristin toimistossa sanottiin, että ei heillä ole koodia ja he eivät edelleenkään saa soittaa taksia ja käskettiin kysymään infosta. Infosta passitettiin takaisin kysymään koodia SPR:lta ja kerrottiin, että koodi on siellä, vain yhden ihmisen tiedossa. Tässä vaiheessa ajattelin jo, että kävelen vaikka viimeisillä voimillani busseille asti. Tuntui ettei minulla kerta kaikkiaan ollut enää voimia jatkaa väittelyä oikeudestani saada edes jonkinlainen kyyti, koska en kerta kaikkiaan jaksa kävellä. Kukaan ei tuntunut ymmärtävän että liikuntarajoite tarkoittaa muutakin kuin pyörätuolia. Kaikille sai selitellä minä minulla on: CP-vamma, mutta kykenen kyllä kävelemään itse.
Minulle taattiin taas ettei heillä ole sitä koodia. Selitettiin että he eivät voi sille mitään, että eivät saa soittaa taksia Ruissalon saareen. Kinasin asiasta ja sain varmaankin kaikkien SPR:n työntekijöiden vihat päälleni ja yksi kieltäytyi jopa puhumasta kanssani, koska kuulemma jauhoin asiaa turhaan kun kyseenalaistin sen taksikoodin olemassaolemattomuuden. Mielestäni minun ei tarvitse käyttää tuntikausia yhtenä viikonloppuna siihen, että pääsen pois festivaalialueelta.
Viimeiset rippeet rauhallisuudestani menivät siinä vaiheessa, kun minulle sanottiin, että pääsen parin tunnin sisällä SPRn autolla busseille, mutta kaverini joutuu kävelemään, koska hän ei ole liikuntarajoitteinen. Hän oli minulle paljon avuksi alueella liikkuessani. Entä jos kyseessä olisi ollut palkattu avustaja, olisiko hänetkin laitettu kävelemään? Minä en siihen suostunut että hän kävelee ja minä jään tuntikausiksi odottamaan kuljetusta, jota ei ehkä edes tulisi. Hänet voi kuulemma laittaa kävelemään siitä syystä, että en minä autoon päästyäni apua tarvitse. Omituista, vai mitä?
Lopulta pääsimme SPR:n autoon, jossa oli myös itsensä loukanneita ihmisiä. Myös ystäväni pääsi vammattomuudestaan huolimatta mukaan. Juuri sillä hetkellä kun olin nousemassa autoon, minulle tultiin kertomaan että se taksikoodi löytyi ja paikalle olisi sittenkin voinut soittaa tavallisen taksin! Mitäs minä sanoin. Koko show täysin turhaan.
Ruisrock järjestetään saaressa jossa on mm. luonnonsuojelualuetta, joten ymmärrän täysin, ettei kaikkia mahdollisia autoja saareen päästetä. Mutta sitä en ymmärrä mikseivät taksit saisi alueelle ajaa ns. erikoistapauksissa. Myös tiedon kulku on puutteellista ja henkilökunta oli varsin halutonta tekemään mitään asioiden eteen tai selvittämään heille esittämiäni kysymyksiä. Tunsin itseni usein myös aika avuttomaksi, kun en saanut heitä ymmärtämään, että en jaksa kävellä ja piti selittää mikä minua vaivaa.
Nyt on rokit rokattu. Järjestelyjen toimimattomuus harmittaa edelleen suuresti, vaikka lopulta pääsinkin kotiin ja omaan sänkyyn nukkumaan hyvien konserttien ja loistavan musiikin jälkeen. Ensi vuonna harkitsen todella tarkkaan, jaksanko tätä samaa oikeuksistaan taistelua taas, tuskin.
Ruisrockista
16
1966
Vastaukset
- Gonamies
Sinun pitäisi kirjoittaa tästä myös esimerkiksi Turun Sanomien yleisönosastoon. Nythän on niin, että näitä sivustoja eivät juuri terveet lue, joten jos haluat asiaan muutoksia, nosta keskustelua myös jokamiehen viestimissä.
- kyllä
Tarkoitus onkin se tehdä kunhan ehtii.. :)
- Tinde II
kyllä kirjoitti:
Tarkoitus onkin se tehdä kunhan ehtii.. :)
Itse olin vappuna konsertissa Hartwall-areenalla ja soittelin Helsingin taksiin (en ole itse helsinkiläinen) mahdollisuutta tilata taksia valmiiksi odottamaan pihaan jottei minun tarvitsisi seisoa jonossa montaa tuntia koska minulla on jalkaproteesi. Ei käy sanottiin, pihassa on taksitolppa, seisoin jonossa muiden mukana 2 tuntia. Samalla sain seurata aitiopaikalta kuinka hyvin Helsingin kuljetuspalvelu toimi, pyörätuolissa oleva nuori kaveri joutui myös odottamaan tuon 2 tuntia, hyytävässä viimassa keskellä pihaa yksinään.
- Pyörrätuolissa istuva nainen
Tinde II kirjoitti:
Itse olin vappuna konsertissa Hartwall-areenalla ja soittelin Helsingin taksiin (en ole itse helsinkiläinen) mahdollisuutta tilata taksia valmiiksi odottamaan pihaan jottei minun tarvitsisi seisoa jonossa montaa tuntia koska minulla on jalkaproteesi. Ei käy sanottiin, pihassa on taksitolppa, seisoin jonossa muiden mukana 2 tuntia. Samalla sain seurata aitiopaikalta kuinka hyvin Helsingin kuljetuspalvelu toimi, pyörätuolissa oleva nuori kaveri joutui myös odottamaan tuon 2 tuntia, hyytävässä viimassa keskellä pihaa yksinään.
Itse kävin myös diggailemassa Gunnareiden keikan, istun sähköpyörätuolissa ja taxin saaminen paikalle oli työn ja tuskan takana ja venata sai 2 tuntia!!!!!
- Ari
Tällaisessa mahdollisessa kiusantekotilanteessa poliisi paikalle. Seuraavaksi tutkintapyyntö heitteillejätöstä...
Poliisin on pakko puuttua akuuttiin tilanteeseen ja selvittää asia.
Epäilen että teille opetettiin kantapään kautta etteivät vammaiset ole tervetulleita...- Pyörätuolissa istuva nainen
Taas sä ylireagoit 100-0 ... Vittumainen tilanne ja järjestäjien täytyy ottaa opiksi, mutta et poliisi.... älä naurata
- Ari
Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:
Taas sä ylireagoit 100-0 ... Vittumainen tilanne ja järjestäjien täytyy ottaa opiksi, mutta et poliisi.... älä naurata
Olen itse joutunut tilanteeseen jossa nejä kopilla ollutta taksia kieltäytyivät kaikki ottamasta pyörätuolissa istuvaa avustettavaani kyytiin.
Pakkasta oli yli kaksikymmentä astetta.
Muista törkeilytilanteista mainittakoon, Riihimäen Kaupunginteatteri, pari ravirataa ja urheilukatsomoa.
Millään sähköpostireklamaatiolla nämä kiusaajat eivät tokene vaan heitä on neuvottava senverran kovin ottein että sana kuuluu! - Pyörätuolissa istuva nainen
Ari kirjoitti:
Olen itse joutunut tilanteeseen jossa nejä kopilla ollutta taksia kieltäytyivät kaikki ottamasta pyörätuolissa istuvaa avustettavaani kyytiin.
Pakkasta oli yli kaksikymmentä astetta.
Muista törkeilytilanteista mainittakoon, Riihimäen Kaupunginteatteri, pari ravirataa ja urheilukatsomoa.
Millään sähköpostireklamaatiolla nämä kiusaajat eivät tokene vaan heitä on neuvottava senverran kovin ottein että sana kuuluu!On hieman eri asia jäädä 20 asteen pakkaseen venaan (jossa tässä tilanteessa voisikin jo soittaa vaikka poliisit hätiin) kuin jäädä koodin takia venaan kesäiltaan pariksi tuntia kavereiden kanssa... Siihen ei kuole ja nää tyypit takuulla olisi antaneet tietoa jos sitä olisi ollut... Tiedonkulku oli paskaa ja asia pitää korjata, mutta tuo sun ehotus poliisista on naurettava....Valitettavaa kaikinpuolin mutta EI poliisiasia
voi jättää palautetta http://www.ruisrock.fi/index.php?group=13,minkä varmaan olet tehnytkin. Mitään ei ole enää korjattavissa, menny mikä menny mut tulevaisuutta varten kannattaa jättää. Kuka nyt niitä työntekijöitä sinne portille palkkaavatkin ... Nykymaailma on hiukka semmoinen, että nuorisolle helposti vinoillaan ja vittuillaan. Vammaisetkin on osannu hoitaa asiansa niin hyvin, osa meistä kuvitellaan kun ollaan vammaisia sen varjolla voidaan vaatia, että joka paikkaan pitää päästä ilmaiseksi tai vähintään lastenlipulla ja invataksillinen porukkaa toimii avustajina. Sitte tämä syyttömät "kokemuksia :(" :( joutuvat tuntemaan tutan..
- palautetta
Palautteen ovat saaneet, vastausta odotellaan..:) Saa nähdä mitä tulee.
- -terve-
Satuin ihan sattumalta näille sivuille ja luin tekstisi. Tämä on oikeasti aivan järkyttävää, miten tollasta voi edes tapahtua. Hävettää koko festarihenkilökunnan puolesta.. huh. Koitahan pärjäillä, kyllä oikeus voittaa!
- ...
On se kumma että Ruisrockia on järjestetty yli 30v ja silti järjestelyt ja ihan perusasiatkin tökkivät vielläkin. Luulis nyt jotain tuona aikana oppivan.
Kyllä ns. terveetkin sai kaikenlaista osakseen...esim lauantaina yli tunnin odotus fetivaalialueelle sisään 30 asteen helteessä oli kyllä mielestäni kohtuuton. Ymmärrän että ihmisiä oli paljon mutta kun se oli hyvin tiedossa niin miksei portteja voi silloin olla enenmmän ruuhka-aikana. Jaksetaan toivoa että ensivuonna olis asiat vähän paremmin :) - Tintti II
Ensi kerralla voisit etukäteen pyytää lähettämään sinulle sähköpostilla kaikki liikuntaesteisiä varten tehdyt järjestelyt ja koodit ja yhteyshenkilöiden nimet ja puhelinnumerot? Sitten tulostat ja voit paikanpäällä näyttää sitä Ruisrockin henkilökunnalle että tietävät miten toimia ja minne soittaa? Onko sinulla ehkä invapysäköinti-lupaa, sitä voisi tarvittaessa vilauttaa niin tulee vammaisuuskin sitten todistettua? Mistä tulikin mieleeni että miten siellä on järjestetty invapysäköinti?
- mutta hyödyttääkö
On invapysäköintilupa ja oli mukana, mutta ei siitä ollut hyötyä. Kun en kuitenkaan ole pyörätuolissa niin ei se taksin soittamisessa auttanut. :(
Ei ole minkäänlaista invapysäköintiä, koska sinne alueelle ei saa joka tapauksessa ajaa autolla. Festari järjestetään saaressa, mihin menee vain yksi tie. Lähin paikoitus on 2 km:n päässä ja suositellaan että kaikki tulisivat kävellen/pyörällä tai bussikuljetuksilla keskustasta. Bussilta festarialueelle on 2 km. - laita
mutta hyödyttääkö kirjoitti:
On invapysäköintilupa ja oli mukana, mutta ei siitä ollut hyötyä. Kun en kuitenkaan ole pyörätuolissa niin ei se taksin soittamisessa auttanut. :(
Ei ole minkäänlaista invapysäköintiä, koska sinne alueelle ei saa joka tapauksessa ajaa autolla. Festari järjestetään saaressa, mihin menee vain yksi tie. Lähin paikoitus on 2 km:n päässä ja suositellaan että kaikki tulisivat kävellen/pyörällä tai bussikuljetuksilla keskustasta. Bussilta festarialueelle on 2 km.Laita kuule tuollaisenaan toi teksti Turun sanomien yleisönosastolle, tosi hyvin kirjoitettu. Jospa järjestäjien silmät aukenisi hieman ja oppisivat virheistään. Ihan hävettää ihmisten tyhmyys päivänselvissä asioissa, huokaus.
- Toivossa_Eläjä
Monella tapaa asiat ovat menneet eteenpäin mutta usein järjestelyt tökkivät juuri suurissa yleisötapahtumissa. Usein syynä on juuri huono tiedonkulku. Kaippa se johtuu siitä että työntekijöitä haalitaan eri puolilta eikä heille kerrota eikä sovita käytännöistä tarpeeksi.
Itselläni on kahdenlaisia kokemuksia, joko vammaiset on otettu järjestäjien toimesta hyvinkin loppuun ajatellusti huomioon mutta tietoa tästä ei ole jalkautettu järjestysmiehille ja se on todella turhauttavaa. Toisaalta joskus on käynyt niin ettei järjestelyissä ole otettu vammaisia mitenkään huomioon tai se on tehty puutteellisesti mutta sitten joku yksittäinen järkkäri ottaa tapahtumakokemukseni sydämmenasiakseen ja järjestää asiat kuntoon, se tietenkin tuntuu erityisen kivalta.
Kuitenkin kaikkiin tapahtumiin olen päässyt eivätkä kohdatut ongelmat tule mieleen ensimmäisenä minkään koetun tapahtuman yhteydessä ja sehän on jo hieno juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655330Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti742615- 2702463
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362379Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191814Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2291553Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai541151Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131083- 901076
- 861063