Auttakee!

hädässä

En enään tiedä mitä tehdä!
Tuntuu kuin maito olisi hiipumassa. Rinnat ovat jatkuvasti "löysät" ja vauva on parina päivänä ollut rinnalla puolen tunnin tai tunnin välein. Mietin pitäisikö antaa lisämaitoa vai riittääkö, jos imettää vaan tiuhaan? Raskasta se kyllä on, mutta en haluaisi siirtyä korvikkeisiin. Ja jos korviketta antaa lisäksi, niin alkaako maitoa silti tulla taas enemmän? Vauvalla on myös ollut vatsa vaivoja, joten korvike ei ehkä ole tässä vaiheessa hyvä idea.

Miten olette selvinneet? On stressaavaa, kun ei tiedä mikä vauvalla on, kun itkee vain. Nälkä, vatsa kipeä vai väsymys? Vauva on 6vk. Kuinka usein imetätte vauvaa? Itse imetin ensin 3-4 tunnin välein, viime viikosta asti on syönyt parin tunnin välein ja nyt sen tunnin välein.

Tää nyt ei liity imetykseen, mut...
Parisuhde on alkanut kärsiä todella pahasti! Kaikki miehen tekemiset ärsyttää ja tiuskin vain koko ajan hänelle. Väsymys ja stressi vaikuttaa tähänkin asiaan. Tuntuu kuin suhde olisi kariutumassa. Itselläni ei ole muuta elämää tällä hetkellä kuin vauva, mutta kyllä miehelläni on aikaa kaikkeen muuhunkin. Ärsyttää myös, kun hän ei itse osaa tarttua kotitöihin, vaan pitää sanoa mitä olisi tehtävänä.
Uuvutan itseni kaikella miettimisellä. Kunpa voisi olla vaan, mutta kun huolestuttaa!

14

1682

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskeiseen...

Tänään alkoi itkeä kesken imemisen, mutta jatkoi kuitenkin sitten syömistä. Nieleminen kuuluu, joten miatoa kyllä tulee ja kun puristaa, niin silloinkin tulee. Pumpatessa ei tule paljoa, eikä myöskään kerääjään tule kuin ihan pieni tilkka.
      Neuvolassa on sanottu, että paino nousee normaalisti, joten riittävästi on saanut maitoa.

• cheetah.grrr

Hei ja voimia sinulle! Koska selvästi haluat jatkaa täysimetystä, ehdotan, että vierailet imetystuki-sivuilla www.imetystukilista.net

Imetys usein onnistuu, vaikka tulee epätoivoisia hetkiä. Usein voi tarvita paljon neuvoja tai asia voi olla pienestä kiinni. Maito loppuu erittäin harvoin. Vauvalla tulee tiheän imun kausia ja silloin tuntuu, että maito loppuisi, vaikka vauva imullaan sitä tilaakin vain lisää. Korvikkeen antaminen ei lisää maidontuotantoa.

Stressi voi vähäntää maidon tuloa ja sen takia olisi hyvä, jos pystyisit rentoutumaan. Mutta lisää ohjeita ja myös lähimmän imetystukiryhmän tiedot löydät yllämainitusta osoitteesta.

• !!!

sama probleema ja vauvakin saman ikäinen...
      olen antanut korviketta silloin kun rinnat tuntuvat tyhjiltä ja vauva hermostuu rinnalle.
      seuraavalla syötöllä rinnat taas täydemmät ja vauvakin tyytyy ilman korviketta. ei ole ainakaan vielä alkanut hylkimään rintaa...

ja juu, myös minua ärsyttää miehen tekemiset/tekemättä jättämiset tällä hetkellä...
      meillä nähtäis nälkää ja hukuttais paskaan jos kotityöt olisi miehen varassa...teen mitä jaksan ja loput jääköön tekemättä!

jaksamista sinulle!

• täällä myös

ihan kuin meillä: imetystä ja miehen touhuja myöten, joten aivan normaalia vauvaperheen elämää eli TERVETULOA KERHOON !

• ...työläinen

Ihan samoja juttuja meilläkin. Kannattaa tutustua imetystukilistan nettisivuihin; niistä saa tietoa ja tukea. Vauvat syö ihan oikeesti välillä vaikka vartin välein tai tunnin kerrallaan. Ja mulla poika 2kk! Ja vaikka rinnat välillä "latistuu", niin kyllä sieltä silti maitoa tulee, ei välttämättä itse puristelemalla tai pumpulla, mutta vauvalla onkin se oma oikea tekniikkansa siihen hommaan. Ei syytä huoleen jos vauva kasvaa sopusuhtaisesti. Itse juon 2-3 kuppia mammateetä päivittäin, lisää myös maidoneritystä, saa luontaistuotekaupoista. Tuli mieleen että juuri 6 vkon iässä vauvoilla on yksi tankkauskausi, jolloin ne tavallaan tilaavat lisää maitoa seuraavaa kasvupyrähdystä varten, eli tsemppiä vain! Ja miehen tekemiset ja tekemättä jättämiset ärsyttävät nyt tavallistakin enemmän kun ei itse ehdi eikä jaksa puuttua joka asiaan. Olen kuitenkin ajatellut että imettäminen ja vauvanhoito on nyt mun työ, sitä ei pysty kukaan muu tekemään, joten pyydän miestä tekemään välillä joitain juttuja, ja osan, kuten siivoamisen, jätän vaan vähemmälle. Tokihan se ottaa päähän kun ite on kotona kaiket päivät, ja mies käy töissä, on iltaa myöten ja välillä viikonloputkin poissa. Pakko vaan kestää, onneksi on netti, että voi ees jotenkin ihmisten kanssa kommunikoida! Jaksamista kaikille samassa tilanteessa oleville!

• ei oo

riittäny maito alusta alkaen ollenkaa..ja ukko jätti meidät ku olin raskaana joten samaapa samaa tännekki..

nyt pelkään et ku puoli imetän ja puoli annan korviketta et maito loppuu..se on hiipunu kamalasti ja oon tiheää käyttäny nyt tissillä et ei vaa loppus..mul on tullu jo lätyskä rinnat eikä ne tunnu täyttyvä ollenkaa =( vauva 3kk

• meikä

korvikkeen antaminen ei lisää rintamaidon määrää, vaan päinvastoin pikkuhiljaa vähentää sitä. imettämisessä on kysynnän ja tarjonnan laki. tiheän imun kausista taisikin joku mainita. noin pienellä myös tunnin kahden syöntiväli on ihan normaali. meillä syötiin puolivuotiaaksi asti näin, kunnes kiinteät astuivat mukaan kuvioihin. rintojen löysyys ei todellakaan ole merkki maidon vähyydestä, vauva kyllä saa imettyä, vaikka pumpulla ei saalista tulisikaan. ja todella, imettäminen vie välillä voimia ja se kuinka kiinni äiti ja vauva toisissaan ovat, se yllätti ainakin minut. yksin tehty kauppareissu oli luksusta ja silloinkin saattoi mies soittaa, että äkkiä kotiin tällä on nälkä. aika aikaa kutakin...

• minullekkin

ne ajat kun oli tuollaista samanlaista *sähläämistä* kun vauva syntyi (13v sitten).

Elämä oli pelkkää tissiä ja vauvaa,sekä menevää miestä, joka ei tajunnut tarttua imuriin saati muihin kotiasioihin oma-aloitteisesti.

Käytännössä hän ei tehnyt mitään, koska oletti minun jaksavan tehdä kotityöt koska olinhan mä vaan kotona ja hän sentään kävi töissä!

Tästäpä vähättelystä ja kotiäidin aliarvioimisesta johtuen:

Ukko sai kenkää vuosi lapsen syntymästä.

Pelastin itseni liialta väsymykseltä ja tartuin pulloon. Siis tuttipulloon, jolloin vaavi sai masunsa täyteen,eikä itkeskellyt nälkäänsä.

Omaatuntoa vaivasi kauan,kun lopetin edes sen osittais-imetyksen mutta jälestäpäin se oli paras ratkaisu vauvalle ja minulle itsellekkin.

Jaksoin sitten paremmin vauvankin kanssa kun se tissi-ähellys loppui ja nukuttiin yössä ruhtinaallisen pitkiä aikoja yhteen putkeen ennen seuraavaa tutteli-syöttöä.

Eikä ole lapsi sairastellut,vaikka siirryttiin korvikkeeseen silloin muutaman kk:n iässä.

• hädässä

vähentääkö se maidontuotantoa, jos vauva joskus syö pullosta? Hän kun on välillä nukkunut äitini kanssa, jotta olen saanut itse nukkua yön kunnolla. Entä kun nykyään nukkuu öisin enemmän, onko se voinut vaikuttaa myös maidon vähenemiseen? Stressi on kyllä varmasti se päällimäinen syy...

• 5 kk

Tuossa iässä on kyllä normaalia, että vauva syö koko ajan, sillä on ns. tankkausikä menossa. Yritä jaksaa,jos maitoa tulee, sillä kyllä se rauhoittuu. Meillä syötiin tosiaan tunnin välein tuolloin ja ihmettelin itsekin. Mutta jos olet epävarma,että saako vauva tarpeeksi ruokaa niin neuvolassa punnitsevat kyllä vaavin, ettet turhaan korviketa anna, jos haluat imettää

• Heidi-

Vauvan maidon tarve lisääntyy noin kolmen viikon sykleissä. Eli noin kolmen viikon välein on kausi jolloin voi tuntua, että täytyy syöttää koko ajan. Sen tarkoitus on tosiaan vaan lisätä maidon määrää. Ei se maailmaa kaada jos joskus antaa korviketta, mutta tiheä imetys kyllä takaa paremmin maidon riittävyyden. Yöimetykset ovat myös tärkeitä maidon riittävyyden kannalta. (Ei yksi vapaayö äidille sitä kaada). Itse huomasin nyt myös kun oli kovat helteet, että lapsi joka ei juurikaan ole öisin syönyt, halusikin huikkaa tiheämmin myös öisin. (Esikoiseni söi aikoinaan tosi tiheään ja oisi voinut kuvitella että maito loppuu..mitä vielä. Söi tisssiä 14 kk. Eikä ois lopettanut vielä sillonkaan.) Voimia kaikille!!!

• raivomamma ;)
        Heidi- kirjoitti:

Vauvan maidon tarve lisääntyy noin kolmen viikon sykleissä. Eli noin kolmen viikon välein on kausi jolloin voi tuntua, että täytyy syöttää koko ajan. Sen tarkoitus on tosiaan vaan lisätä maidon määrää. Ei se maailmaa kaada jos joskus antaa korviketta, mutta tiheä imetys kyllä takaa paremmin maidon riittävyyden. Yöimetykset ovat myös tärkeitä maidon riittävyyden kannalta. (Ei yksi vapaayö äidille sitä kaada). Itse huomasin nyt myös kun oli kovat helteet, että lapsi joka ei juurikaan ole öisin syönyt, halusikin huikkaa tiheämmin myös öisin. (Esikoiseni söi aikoinaan tosi tiheään ja oisi voinut kuvitella että maito loppuu..mitä vielä. Söi tisssiä 14 kk. Eikä ois lopettanut vielä sillonkaan.) Voimia kaikille!!!

Olin samassa tilanteessa eli vauvalla maidonlisäämiskausi tarkoittaa että kohta sinulla on enemmän maitoa kun noin hän sitä tilaa.
        Itse vedin äijälle itkuraivarit useampaan otteeseen.

Eräänä päiväna: mies otti nokosia töiden jälkeen ja itse työnsin vaunuja silmät puolitangossa.Oli vilä kehdannut kysellä että missäs sitä seksiä on kun hän ei ole saanut pitkään aikaan. Kun sain kaverin uneen marssin miehen sängyn viereen ja huusin itkuni seasta niin kovaa kun kurkusta pääsi ja sitten menin nukkumaan. Illalla mies oli varautunut. Kerroin etten jaksa enää ja nyt tuntuu siltä että vaikea tuota seksiä antaa kun kukaan ei auta. Sanopin että jos auttaa minua kotitöissä se on suoraan verrannollista seksin määrään. :) Nyt tulee laittamaan pyykkiä kanssani ja imuroi jos pyydän. Nalkuttamalla miestä ei saa liikkeelle vaan kertomalla rehellisesti miltä tuntuu. Jaksamista sinulle! Olet yksi niistä kanssasisaristani jotka minun laillani eivät tiennet mihin soppaan sormensa laittoivat kun ensimmäistä lasta alkoivat imettää!

• ullapulla

kyllä, meilläkin on sama juttu: rinnat tuntuu löysiltä "nahkarukkasilta" ja lapsi huutaa rinnalla. Olen alkanut silloin antamaan korviketta, koska en yksinkertaisesti kestä kuunnella toisen sydäntäsärkevää itkua... Pimu kun ei nuku kunnolla päivällä, että itse kerkeisin syödä ja näin varmistaa että rinnoissa on maitoa. Pimu on myös 6 viikkoo vanha.

Mulla menee kans hermo avokin kanssa,hän kyllä tekee kotihommia, mutta kun omasta mielestäni hän voisi olla enemmän tytön kanssa että itse voisin levätä... avokki kun tuntuu sopivan menoja ihan entiseen tahtiin... tänäänkin olen ihan yksin lapsen kanssa koko päivän, kun on kalalle päästävä heti töiden jälkeen, ja kalastahan tullaan vasta illalla... Ja sitten ihmetellään miksi äiti on isille vihainen... MIEHET!

• kokemusta

itselläni maitoa ei tullut tarpeeksi. alku oli katastrofaalinen. Vasta kun lapsen paino ei noussut tarpeeksi jatkuvasta imetyksestä huolimatta neuvottiin antaa lisämaitoa. Rinnat oli rikki ja verillä. Jälekkenpäin olen vihainen ettei asiaaaoteta todesta. Kaikilla ei tule maitoa tarpeeksi. Lapsellani on puutteellinen kiille pysyvissä hampaissajoka johtuu ravitsemushäiriöstä syntyman aikoihin sanoi hammaslääkäri. Joten anna vain lapsellesi tuttelia tai apeteekin tuttelia ja lopeta lapsen nälkä. On väärin että naisia syyllistetään imetyksen takia niin paljon. Lisämaitoa ei muka saisi antaa vaikka äiti olisi sekopäinen väsymyksestä. Olen raivoissani koska imetysongelmaan ei puututtu sairaalassa vaikka näin jälkkäteen ajatellen se oli ilmiselvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1760
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe