Kannattaakohan turbo-passatin jakohihna vaihtaa itse?
Osat (hihna, kiristin ja ohjain) maksaa Motonetissä 122 euroa.
Mitähän maksaa töineen merkkihuollossa?
Ohjeita vaihtoon löytyy aika hyvin, esim.
http://clubb5.zeroforum.com/zerothread?id=30245
Puskurin joutuu siirtämään eteenpäin, jotta saa työtilaa mutta se on minulle jo ennestään tuttu homma.
Passat 1.8T-98 jakohihna
14
5789
Vastaukset
- Osaaja?
No kai se riippuu ammattitaidostasi, mutta sinulla on kuitenkin suht arvokas auto, ja ko. moottori on kallis juuri venttiiliensä vuoksi, joten itse ainakin haluaisin takuun myös jakohihnan vaihtotyölle, jos se asennus sattuukin menemään hieman huonosti. Meinaan vain, että tuon koneen 20 venttiiliä on pahasti (LUE: kalliisti!) sotkussa, kun hihna napsahtaa. Lisäksi onko jakohihnan kireys säädetty vesipumpulla vai normaaleilla kiristimillä? Tuo hihnankireys on myöskin tärkeä homma, jotta hihna kestää toiset 90 tkm:ä.
Ja itse vaihdatin omaan autooni hihnan kiristimen paikallisella AD-korjaamolla ja se tuli n. 50% halvemmaksi kuin merkkilliikkeessä (osat Gates, eli varmasti laadukkaita). Tuohonkin työhön sai siis takuun, eli jos ovat jotain ryssineet ja hihna paukahtaa, niin vastuu on korjaamolla, JOS hihnassa ei ole vikaa.
Mä veikkaan, että erittäin harva tuollaisen auton omistaja vaihtaa hihnansa itse.... tietty ammattimiehiä on harvassa. Ja jos vaihdat itse, niin tilaa ihmeessä noin kalliiseen autoon sentään laadukas hihna kiristin, eli esim merkiltään Gates tai SKF. Ei mitään Bilibali-biltemaa tai jotain bulkkihihnaa. On edes hieman pienempi todennäköisyys saada huonot osat.- 1.8TVariant
Kiitos vastauksesta. Tuo takuupuoli on tietysti tärkeä asia.
Hihnan kireys säätyy kiristimellä, joten siinä ei pitäisi tulla ongelmia.
Ilman muuta käyttäisin parhaita saatavissa olevia osia, niissä ei ole tarkoitus säästää. Ja varaisin niin paljon aikaa, ettei kiireen takia tarvitse sutta tehdä (niinkuin korjaamoilla joskus).
Kokemuksesta sen verran, että jakohihnaa en ole koskaan ennen vaihtanut. Fiestaan (1.1) vaihdoin aikoja sitten nokkaketjun eikä siinä mitään ongelmia tullut. Ammattitaitoa ei varsinaisesti ole mutta koneinsinöörin koulutuksesta voi olla jonkin verran apua.
- vw
ammattilaiseltakin menee melkein päivä siinä, ja silti saa jännittää että menikö kohilleen. siinä joutuu purkaa puol autoo ja ilman erikoistyökaluja ei tule mitään. merkkiliikkeessä maksaa osineen töineen n.550e
- Masi
Samaa mieltä myöskin, eli ei kannata vaihtaa itse. Kuten aiemmin jo kirjoitettiin, ne venttiilit sitten on tosi kalliita tietenkin vähintään edessä oleva kansiremppa jos homma menee pieleen. Hihnoista sen verran, että tarvikkeena ostetuissa hihnoissa on ollut pituustoleranssin kanssa heittoja, joten jos hihna ei olekaan ihan oikean mittainen, ajoitukset ym. menee pieleen ja taas tuli ongelmia..
- 1.8TVariant
Masi kirjoitti:
Samaa mieltä myöskin, eli ei kannata vaihtaa itse. Kuten aiemmin jo kirjoitettiin, ne venttiilit sitten on tosi kalliita tietenkin vähintään edessä oleva kansiremppa jos homma menee pieleen. Hihnoista sen verran, että tarvikkeena ostetuissa hihnoissa on ollut pituustoleranssin kanssa heittoja, joten jos hihna ei olekaan ihan oikean mittainen, ajoitukset ym. menee pieleen ja taas tuli ongelmia..
Olisko "toleranssiheitossa" ollut kyse kuitenkin siitä, että hihna on ollut vääränsorttinen. Hihna nimittäin vaihtui 152-hampaisesta 153-hampaiseen mallivuoden 98 aikana (moottorinumerosta AEB 300 000 eteenpäin uusi hihna).
- 1.8TVariant
Erikoistyökaluja ei 1.8T:ssä tarvita (sekoitatkohan nyt TDI-koneisiin?) ja keulan purku ei minua pelota. Olen sen nimittäin tehnyt jo vuosia sitten kun asensin samaan autoon ilmastoinnin.
Mikäs tuo jännitysjuttu on? Eihän tässä mistään henkimaailman asiasta ole kyse vaan hammashihnasta. Jos hankkii asiasta riittävän hyvät tiedot ja varaa riittävästi aikaa niin ehtii katsoa, että kaikki on kunnossa. Hmm... näin ainakin etukäteen ajateltuna... ;)
550 ei kyllä ole kovin paha hinta. Harkitaan. Kiitos tiedosta. - masi
1.8TVariant kirjoitti:
Olisko "toleranssiheitossa" ollut kyse kuitenkin siitä, että hihna on ollut vääränsorttinen. Hihna nimittäin vaihtui 152-hampaisesta 153-hampaiseen mallivuoden 98 aikana (moottorinumerosta AEB 300 000 eteenpäin uusi hihna).
Tarkoitin "toleranssiheitolla" jakohihnoja yleisesti. Tarvikehihnat ovat olleet huonolaatuisia ja venyneet käytössä. Tällaisia kokemuksia itselläni on, korjatkaa jos muuta tietoa..
- 1.8TVariant
masi kirjoitti:
Tarkoitin "toleranssiheitolla" jakohihnoja yleisesti. Tarvikehihnat ovat olleet huonolaatuisia ja venyneet käytössä. Tällaisia kokemuksia itselläni on, korjatkaa jos muuta tietoa..
Samat valmistajat tekee sekä alkuperäishihnoja että tarvikehihnoja, tuskinpa laadussa on eroja. 1.8T-koneessa on alunperin ainakin Gatesin jakohihnoja: Gatesin sivuilta näistä kerrotaan seuraavaa:
Automotive OE (siis tekevät alkuperäisosia)
Automotive Replacement (tekevät myös tarvikeosia)
A complete and versatile product range covering virtually any automotive application; replacement products in OE quality
- Roppaaja
Merkkikorjaamolla työ kestää noin päivän huoltoineen,varaosille saat 2vuotta takuuta ja työlle 1vuosi.Varaosat ovat juuri kyseiseen autoon käypäisiä eikä sinnepäin;),siinä vähän pohja tietoa tietysti valinta on sinun,mut jospa ajattelet asiaa siltä kantilta et sinun ei tarvitse sit miettiä kestääkö se "itse"laittama hihna ja tuliko se jakokohdalleen.Työ vaatii todella paljon ammattitaitoa/tietoa,mut eihän sitä yrittänyttä laiteta vai mite se nyt meni :)
- Käviskö harrastuksena?
Tietoa näyttää olevan asiasta jo aika paljon. Ainakin Amerikan puolessa näyttäisi itse asentaminen yleistyvän. Voipi johtua siitäkin, että VW:n huolto on siellä huonompaa ja kalliimpaa kuin Euroopassa.
Itsellä olisi tarkoitus tehdä homma kiireettömästi ja ottaa huvin kannalta. Säästöäkin voisi tulla melkoisesti kun tarkoitus on pitää autoa vielä toiseenkin hihnanvaihtoon asti. - Roppaaja
Käviskö harrastuksena? kirjoitti:
Tietoa näyttää olevan asiasta jo aika paljon. Ainakin Amerikan puolessa näyttäisi itse asentaminen yleistyvän. Voipi johtua siitäkin, että VW:n huolto on siellä huonompaa ja kalliimpaa kuin Euroopassa.
Itsellä olisi tarkoitus tehdä homma kiireettömästi ja ottaa huvin kannalta. Säästöäkin voisi tulla melkoisesti kun tarkoitus on pitää autoa vielä toiseenkin hihnanvaihtoon asti.Niin älä usko näitä,jotka väittävät alkuperäisen ja tarvike osien olevan "samanlaisia".Jotkut osat saattavat olla samoja ,mutta erittäin pieni osa,joten osta alkuperäiset osat niin säästyt harmeilta.Esim.tietääkö tarvike toimittajat sen ,että 1.8t on tullut parempi/korjattu painos hammashihnan kiristys systeemiin? 10 vuoden kokemus kyseisistä autoista,joten voin suoraan sanoa et tämänkin sivun "musta tuntuu" jutut voivat tulla joillekkin "kokeilijoille" erittäin kalliiksi.Kyllä sen hihnan vaihtaa voit ,mutta ole ERITTÄIN tarkkana ja tiedä mitä teet.Esim.vaihda jakopäähän KAIKKI osat hihna/kiristin/rulla ja tietysti vuotavat stefat tarpeen vaatiessa.
Ps.loppukommentiksi heitän kaikille tiedoksi,että 10 euron suutari tekee helposti 1000euron vahingon :( - 1.8TVariant
Roppaaja kirjoitti:
Niin älä usko näitä,jotka väittävät alkuperäisen ja tarvike osien olevan "samanlaisia".Jotkut osat saattavat olla samoja ,mutta erittäin pieni osa,joten osta alkuperäiset osat niin säästyt harmeilta.Esim.tietääkö tarvike toimittajat sen ,että 1.8t on tullut parempi/korjattu painos hammashihnan kiristys systeemiin? 10 vuoden kokemus kyseisistä autoista,joten voin suoraan sanoa et tämänkin sivun "musta tuntuu" jutut voivat tulla joillekkin "kokeilijoille" erittäin kalliiksi.Kyllä sen hihnan vaihtaa voit ,mutta ole ERITTÄIN tarkkana ja tiedä mitä teet.Esim.vaihda jakopäähän KAIKKI osat hihna/kiristin/rulla ja tietysti vuotavat stefat tarpeen vaatiessa.
Ps.loppukommentiksi heitän kaikille tiedoksi,että 10 euron suutari tekee helposti 1000euron vahingon :(Joo, tiedossa on, että kiristin on vaihtunut. Olinkin juuri selvittelemässä käykö uuden mallin kiristin varmasti vanhanmallisen 152-hampaisen hihnan kanssa. En ole vielä merkkiliikkeestä kysynyt. Amerikassa ECS sanoo, että uuden mallin kiristin käy sekä 152- että 153-hampaisen hihnan kanssa. Motonet taas tarjoaa eri kiristintä 152-hampaiseen ja 153-hampaiseen hihnaan. Taitaa olla turvallisinta ostaa kiristin tosiaan merkkiliikkeestä.
Kokeilijoista tuli mieleen, että mikähän kokeilu se VW:ltä oli laittaa alunperin surkea hydraulinen kiristin, joka on aiheuttanut monia venttiilituhoja. Semmoinen kokeilu on minunkin autossani ja aion sen vaihtaa kohtapuolin pois vaikka kilometrejä ei ole kuin 80 000. Hihnanvaihtoväliksi ilmoitettiin 1.8T-moottoreille alunperin 180 000 km silloin kun auton ostin. Se pudotettiin Saksassa 120 000 kilometriin ilmeisesti juuri tämän kiristimen takia. Suomessa VW-huolto suosittelee nyt 90 000 km vaihtoväliä. Sympatiat eivät ole todellakaan merkkiliikkeen puolella joka maksattaa kokeilut kuluttajalla. Aikanaan minulla oli 12-venttiilinen Corolla, jonka ensimmäisissä autoissa oli heikompi hammashihna. Huolto vaihtoi sen veloituksetta uuteen ja parempaan 50 000 kilometrin kohdalla. Näin pitäisi Volkkarinkin toimia.
Onkohan muuten hihnalla aikarajaa, jonka kuluessa se pitäisi vaihtaa vaikka kilometrit eivät olisikaan vielä tulleet täyteen? Joku Saksassa mainitsi 5 vuoden maksimiajasta mutta en tiedä tarkemmin mistä tämä kaveri oli tietonsa saanut.
Vielä yksi juttu. Jotkut vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä vesipumpun ihan vaan varmuuden vuoksi kun pumppu on esillä ja ei paljon maksa. Oliskohan aihetta vaihtaa?
- Fast
vaihtaa sen hihnan parissa tunnissa, ei siis mene "päivää" kuten alempana mainostetaan ja hintaa tulee jotain 300 erkkiä, ainakin Audiin, mutta voihan olla että Volsun monttööri on hieman hitaampi ja kalliimpi.
- Roppaaja
Ilmoittaudu kiireesti lähimmälle merkkikorjaamolle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803