Loop-hoito

eeva

Kertoisiko joku:
Minkälainen kokemus tämä loop-hoito/ laserhoito on käytännössä?
Sattuuko se rehellisesti kertoen kuinka paljon?
Vuotaako alapää jälkeen päin mahdottomasti?

68

29636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoa

      olin laserhoidossa tänään, olin ihan paniikissa mutta itse laserointi ei edes tuntunut, henkinen kipu (jännitys) oli pahempaa! ainoa mikä oli epämiellyttävää oli se kun gyne laittoi niitä välineitä sisääni (samoja kun papaa otettaessa, ilmeisesti sattui koska jännitin)ja kun värjäsi niitä syyliä/solumuutoksia aineella jotta ne näkyisivät. Olin niin paskana suoraan sanottuna, mutta rehellisesti sanottuna laserointi ei tuntunut ollenkaan ja puudutus ainetta ei ainakaan sanonut käyttävänsä. Tuli ihan sellainen olo että käyttiköhän se edes laseria? Koko homma kesti ehkä yhteensä 15min laserointi ehkä korkeintaan minuutin. Vuotoa sanoi että voi tulla ehkä n. 10 päivää, eikä ainakaan vielä ole mitään suurta vuotoa ollut.. 3kk päästä uuteen papakokeeseen. Loop hoidosta en osaa sanoa mitään koska siihen en ainakaan vielä ole joutunut.

      • penni

        mulla loop tehtiin nukutuksessa.käytännöt kai vaihtelee sairaaloittain.ei siis tuntunut:) einkä jälkeenpäinkään ollenkaan kipea.mä tosin vuosin kamalasti niin että suonien polttaminen eikä ompelu auttanu joten heräsin tamponoituna ja katetroituna ja jouduin jäämään yöksi tarkkailuun:( mut toimenpide sinällään ok.vuotoa mulla eriasteisena 3vko.ei hillitöntä vuotoa kun ihan paripvä.


      • poltettu...

        Kas vain, kohtalotoveri liikenteessä! Minä olin tänään tuossa sähkösilmukkahoidossa, jota kai myös tuoksi loop-hoidoksi kutsutaan. Hoitaja sanoi, että näytin olevani ihan kauhusta jäykkänä, ja niinhän olinkin.

        Yhtyen edelliseen tuo levittimen asennus kiristämisineen ja värjäyksineen sattui kai eniten. Sen jälkeen laitettiin kohdunsuulle puudutuslappuja ja samanlaisia puudutuspiikkejä kuin hammaslääkärissä, joten olo alkoi helpottua. Toki kyllähän sen vehkeilyn koko ajan tunsi, ja haistoi palaneen lihankäryn, mutta siinä kohtaa ajattelin, että tämä on vaan omaksi parhaakseni. Nyt reilu kellonympärys takaperin voisin kuvitella meneväni uudestaankin, eli ei paha =)! Ja saattaahan tuo vielä edessä uudestaankin olla, sitähän ei vielä voi tietää...

        Toistaiseksi juuri mitään vuotoa ei ole tullut. Sen sijaan alaselkä ja jalat ovat olleet koko päivän todella kivistävät ja raskaat =(. Lääkäri sanoi, että noin 10 päivän kuluttua irtoaa hoitoalueesta mustunutta veriklönttiä, mikä on ihan asiaankuuluvaa, mutta haju kai on jotain erittäin haisevaa (olettaisin, että vaan haisevampaa näillä helteillä ;( ). Nyt sitten ei uiskennella eikä naiskennella 3-4 viikkoon =(. Mutta eiköhän tämä tästä =)! Tsemiä sinne hoitoon, hyvin se menee!


      • käynyt
        penni kirjoitti:

        mulla loop tehtiin nukutuksessa.käytännöt kai vaihtelee sairaaloittain.ei siis tuntunut:) einkä jälkeenpäinkään ollenkaan kipea.mä tosin vuosin kamalasti niin että suonien polttaminen eikä ompelu auttanu joten heräsin tamponoituna ja katetroituna ja jouduin jäämään yöksi tarkkailuun:( mut toimenpide sinällään ok.vuotoa mulla eriasteisena 3vko.ei hillitöntä vuotoa kun ihan paripvä.

        Minulle se tehtiin myös nukutuksessa.
        Parin viikon päästä jouduin tiputukseen, ku alko hirveä vuoto.
        Nyt oon parin vuoden ajan käyny tarkastuksissa, ja kaikki on ollu hyvin :)


      • PANIIKISSA
        käynyt kirjoitti:

        Minulle se tehtiin myös nukutuksessa.
        Parin viikon päästä jouduin tiputukseen, ku alko hirveä vuoto.
        Nyt oon parin vuoden ajan käyny tarkastuksissa, ja kaikki on ollu hyvin :)

        Hei! Missä loop thedään nukutuksessa?. Millä perustein sen voi saada? Odotan loop-hoitoa niin hirvittävässä paniikissa kamalien koepalojen ottojen jälkeen - että en uskalla mennä ilman nukutusta. Mitä tehdä?


      • nukutus kiitos!!
        PANIIKISSA kirjoitti:

        Hei! Missä loop thedään nukutuksessa?. Millä perustein sen voi saada? Odotan loop-hoitoa niin hirvittävässä paniikissa kamalien koepalojen ottojen jälkeen - että en uskalla mennä ilman nukutusta. Mitä tehdä?

        Moi!!
        En tiedä missä tehtäisiin nukutuksessa mutta ilmeisesti sen saa jos osaa vaatia ja suosittelen,KANNATTAA VAATIA. Minulle lääkäri sanoi, että vähän kirpasee..juupa juu.Ihmettelin miksi toimenpidehuoneessa oli nukutuslääkäri paikalla ja hoitajia kauhea liuta,ajattelin paikallispuudutuksella tehtävään operaatioon tarvittavan niin paljon porukkaa.

        No asia selvisi,kun ensimmäistä palaa otettiin...Ei ole koskaan sattunut niin paljoa. Omaan erittäin korkean kipukynnyksen. Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni.Voin sanoa, että sattui helvetisti..paloja otettiin muistaakseni 6-7.
        Toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että tämä tehdään normaalisti nukutuksessa mutta eikös tämä nyt mennyt näin hyvin....nukutusläkäri oli paikalla varmaan sen takia,jos olisin pyörtynyt niin oltaisiin sitten vasta nukutettu. Parantuminen kesti jonkinaikaa ja jossainvaiheessa(hoitaja varotti etukäteen) lähti hoitokodan ruvet irti jolloin onneksi olin kotona. Verenvuotoon eivät riittäneet edes yösiteet, mutta se meni ohi.
        Tästä lähtien ole pelännyt ihan sairaasti kaikkia alaosastoon tehtäviä toimenpiteitä. Itselläni kontrollikäynnit jatkuivat 5 vuotta...onneksi, koska itse tuskin olisin uskaltanut mennä ilman määrättyä aikaa.
        Eli pyydä nukutus!!


      • -jyväskyläläinen
        nukutus kiitos!! kirjoitti:

        Moi!!
        En tiedä missä tehtäisiin nukutuksessa mutta ilmeisesti sen saa jos osaa vaatia ja suosittelen,KANNATTAA VAATIA. Minulle lääkäri sanoi, että vähän kirpasee..juupa juu.Ihmettelin miksi toimenpidehuoneessa oli nukutuslääkäri paikalla ja hoitajia kauhea liuta,ajattelin paikallispuudutuksella tehtävään operaatioon tarvittavan niin paljon porukkaa.

        No asia selvisi,kun ensimmäistä palaa otettiin...Ei ole koskaan sattunut niin paljoa. Omaan erittäin korkean kipukynnyksen. Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni.Voin sanoa, että sattui helvetisti..paloja otettiin muistaakseni 6-7.
        Toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että tämä tehdään normaalisti nukutuksessa mutta eikös tämä nyt mennyt näin hyvin....nukutusläkäri oli paikalla varmaan sen takia,jos olisin pyörtynyt niin oltaisiin sitten vasta nukutettu. Parantuminen kesti jonkinaikaa ja jossainvaiheessa(hoitaja varotti etukäteen) lähti hoitokodan ruvet irti jolloin onneksi olin kotona. Verenvuotoon eivät riittäneet edes yösiteet, mutta se meni ohi.
        Tästä lähtien ole pelännyt ihan sairaasti kaikkia alaosastoon tehtäviä toimenpiteitä. Itselläni kontrollikäynnit jatkuivat 5 vuotta...onneksi, koska itse tuskin olisin uskaltanut mennä ilman määrättyä aikaa.
        Eli pyydä nukutus!!

        Itse pohdiskelin tuossa että saisikohan tuota nukutusta ennen tuota Looppia.. Oksentelin aamulla jännityksestä ja pelosta,edellisenä yönäkään en oikeen nukkunut. Pelotti aivan kauheasti,varsinkin kun olin kuullut että tuttutavan tuttava oli nukutettu tätä varten. Oletin että jään sairaalaan vielä pitkäksi aikaa ja olin varautunutkin siihen kertomalla siitä muille (miehelle ja siskolle) että voivat sitten tulla sinne minua lohduttamaan.

        Minulta löytyi vähän yli vuosi sitten 1 asteen muunnos, siinä vaiheessa jo pelkäsin mutta rauhoituin tajuttuani ettei se mikään paha ole,saan vain olla kiitollinen että se huomattiin. Siitä meni puolivuotta ja oli uusi papa joka oli puhdas,mutta sitä seurattiin kuitenkin ja seuraavan kerran meninkin kolposklopiaan jossa oli taas sitä samaa muutosta ja näiden puhtaan papan ja kolposklopian välillä taisi olla vain kuukausi. Noin 5kk päästä tästä menin uuteen klopiaan ja siellä sitten olikin muunnoksia 3asteeseen saakka. Siitä kahden kuukauden päästä olikin jo Looppauksessa joka oli tänään.

        Minua ei nukutettu,enkä oikeen osannut sitä pyytäkään koska en ollut varma voiko kun keskusteluja oli niin paljon. AInut joka Looppauksen aikana tuntui oli puudutuspiikit,eivätkä nekään paljoa. Jännitti kyllä erittäin paljon ja kerroinkin siitä hoitajille jotta osaisivat vartautua.
        Mutta nyt operaatiosta on mennyt yhdeksän tuntia eikä mitään hirmuista ole ollut. Vähän nyt alkanut olemaan pientä kipua mahassa ja jaloissa raskas tunne, vuotoakaan ei ole paljoa.

        Muuta en voi sanoa kuin turhaan jännitin ja pelkäsin,ei se niin paha ollut :D


      • Siis..
        nukutus kiitos!! kirjoitti:

        Moi!!
        En tiedä missä tehtäisiin nukutuksessa mutta ilmeisesti sen saa jos osaa vaatia ja suosittelen,KANNATTAA VAATIA. Minulle lääkäri sanoi, että vähän kirpasee..juupa juu.Ihmettelin miksi toimenpidehuoneessa oli nukutuslääkäri paikalla ja hoitajia kauhea liuta,ajattelin paikallispuudutuksella tehtävään operaatioon tarvittavan niin paljon porukkaa.

        No asia selvisi,kun ensimmäistä palaa otettiin...Ei ole koskaan sattunut niin paljoa. Omaan erittäin korkean kipukynnyksen. Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni.Voin sanoa, että sattui helvetisti..paloja otettiin muistaakseni 6-7.
        Toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että tämä tehdään normaalisti nukutuksessa mutta eikös tämä nyt mennyt näin hyvin....nukutusläkäri oli paikalla varmaan sen takia,jos olisin pyörtynyt niin oltaisiin sitten vasta nukutettu. Parantuminen kesti jonkinaikaa ja jossainvaiheessa(hoitaja varotti etukäteen) lähti hoitokodan ruvet irti jolloin onneksi olin kotona. Verenvuotoon eivät riittäneet edes yösiteet, mutta se meni ohi.
        Tästä lähtien ole pelännyt ihan sairaasti kaikkia alaosastoon tehtäviä toimenpiteitä. Itselläni kontrollikäynnit jatkuivat 5 vuotta...onneksi, koska itse tuskin olisin uskaltanut mennä ilman määrättyä aikaa.
        Eli pyydä nukutus!!

        mistä sinulta noita paloja oikein noin paljon otettiin? Eihän kohdunkaula ole edes niin iso, että siitä noin montaa palaa saisi otettua..

        Itselläni tehtiin ihan paikallispuudutuksessa ja ainoastaan ensimmäinen puudutuspiikki sattui, sen jäkeen ei tuntunut mitään koko operaation aikana joka kesti n. 20min. Ja kohdunkaulasta siis otettiin pala pois.. Muuta ei paranemisaikana vuotanut kuin parin ensimmäisen viikon aikana rusehtavaa valkovuotoa, joka oli aika pahan hajuista..


      • syksyllä kerran
        Siis.. kirjoitti:

        mistä sinulta noita paloja oikein noin paljon otettiin? Eihän kohdunkaula ole edes niin iso, että siitä noin montaa palaa saisi otettua..

        Itselläni tehtiin ihan paikallispuudutuksessa ja ainoastaan ensimmäinen puudutuspiikki sattui, sen jäkeen ei tuntunut mitään koko operaation aikana joka kesti n. 20min. Ja kohdunkaulasta siis otettiin pala pois.. Muuta ei paranemisaikana vuotanut kuin parin ensimmäisen viikon aikana rusehtavaa valkovuotoa, joka oli aika pahan hajuista..

        Minä olin loop-hoidossa viikko sitten. Ei se sattunut, ainoastaan kolmas puudutuspiikki tuntui, kun osui kuulema johonkin hermoon. Niitä puudutuspiikkejä laitettiin yhteensä neljä. Tietty se on aika kurjaa maata siel ja tuntea kaikki ronkkimiset. Vuotoa on vieläkin, sellaista vaaleanruskeaa aika haisevaa. Ja eilen vielä alkoi kuukautiset :(
        Onko kellään mitään kokemuksia siitä, milloin voi aloittaa liikunnan, esim. jumppatunnit, kuntosalin ym.? Uintia nyt tietenkään ei voi ajatellakaan pitkään aikaan mut entä nää muut toiminnot?


      • ei se ole sattunut
        syksyllä kerran kirjoitti:

        Minä olin loop-hoidossa viikko sitten. Ei se sattunut, ainoastaan kolmas puudutuspiikki tuntui, kun osui kuulema johonkin hermoon. Niitä puudutuspiikkejä laitettiin yhteensä neljä. Tietty se on aika kurjaa maata siel ja tuntea kaikki ronkkimiset. Vuotoa on vieläkin, sellaista vaaleanruskeaa aika haisevaa. Ja eilen vielä alkoi kuukautiset :(
        Onko kellään mitään kokemuksia siitä, milloin voi aloittaa liikunnan, esim. jumppatunnit, kuntosalin ym.? Uintia nyt tietenkään ei voi ajatellakaan pitkään aikaan mut entä nää muut toiminnot?

        Liikunnan voi aloittaa heti.

        Uinti ja yhdynnät on kielletty seuraaviin kuukautisiin asti, käytännössä noin 3 viikkoa. Sinulla kuukautiset ovat alkaneet yllättävän pian. Yleensä hoito pyritään tekemään pian kuukautisten jälkeen, että keholle jää aikaa parantua.

        Ja loop tai muu laserhoito ei satu, kun saa paikallispuudutuksen. Minulle on tehty kumpiakin hoitoja useita.


      • elämyksiä manalasta
        nukutus kiitos!! kirjoitti:

        Moi!!
        En tiedä missä tehtäisiin nukutuksessa mutta ilmeisesti sen saa jos osaa vaatia ja suosittelen,KANNATTAA VAATIA. Minulle lääkäri sanoi, että vähän kirpasee..juupa juu.Ihmettelin miksi toimenpidehuoneessa oli nukutuslääkäri paikalla ja hoitajia kauhea liuta,ajattelin paikallispuudutuksella tehtävään operaatioon tarvittavan niin paljon porukkaa.

        No asia selvisi,kun ensimmäistä palaa otettiin...Ei ole koskaan sattunut niin paljoa. Omaan erittäin korkean kipukynnyksen. Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni.Voin sanoa, että sattui helvetisti..paloja otettiin muistaakseni 6-7.
        Toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että tämä tehdään normaalisti nukutuksessa mutta eikös tämä nyt mennyt näin hyvin....nukutusläkäri oli paikalla varmaan sen takia,jos olisin pyörtynyt niin oltaisiin sitten vasta nukutettu. Parantuminen kesti jonkinaikaa ja jossainvaiheessa(hoitaja varotti etukäteen) lähti hoitokodan ruvet irti jolloin onneksi olin kotona. Verenvuotoon eivät riittäneet edes yösiteet, mutta se meni ohi.
        Tästä lähtien ole pelännyt ihan sairaasti kaikkia alaosastoon tehtäviä toimenpiteitä. Itselläni kontrollikäynnit jatkuivat 5 vuotta...onneksi, koska itse tuskin olisin uskaltanut mennä ilman määrättyä aikaa.
        Eli pyydä nukutus!!

        "Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni."

        Hyi SAAKELI :S :S Ihan helvetin empaattista toimintaa, mä en käsitä mitä ihmeen tunnevammaisia sadisteja terveydenhuollossa oikein on. Saan traumoja jo pelkästään tuon lukemisesta. Itsellekin kun on joitakin juttuja väkisin tehty niin on kyllä melkoinen viha, kammo ja katkeruus terveydenhuoltoihmisiä kohtaan.

        Kai ne tuossakin tapauksessa hoitivat sitä kohdunkaulaa, mitäs väliä sillä vaikka se ihminen sen kohdunkaulan ympärillä saisi ikuiset traumat.


      • slkldsfkldf
        elämyksiä manalasta kirjoitti:

        "Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni."

        Hyi SAAKELI :S :S Ihan helvetin empaattista toimintaa, mä en käsitä mitä ihmeen tunnevammaisia sadisteja terveydenhuollossa oikein on. Saan traumoja jo pelkästään tuon lukemisesta. Itsellekin kun on joitakin juttuja väkisin tehty niin on kyllä melkoinen viha, kammo ja katkeruus terveydenhuoltoihmisiä kohtaan.

        Kai ne tuossakin tapauksessa hoitivat sitä kohdunkaulaa, mitäs väliä sillä vaikka se ihminen sen kohdunkaulan ympärillä saisi ikuiset traumat.

        IHMISET!

        Potilaslaki EI anna hoitohenkilökunnalle oikeutta kajota väkisin potilaaseen, joka ei toimenpidettä halua. Siispä muistakaa oikeutenne ja pitäkää puolenne. Ihmisarvoa kunnioittamattomat ja sadistiset työntekijät ansaitsevat joutua vastuuseen tekemisistään, joten muistakaa että jos teitä on nöyryytetty, teissä ei ole vika vaikka terveydenhuoltoa Suomessa palvotaankin aivan kohtuuttomasti.

        "Potilas operoitiin vastoin tahtoaan – oikeusasiamieheltä huomautus ja hyvitysesitys

        Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on antanut keskussairaalan kahdelle lääkärille ja sairaanhoitopiirille huomautuksen lainvastaisesta menettelystä. Lisäksi hän esittää, että sairaanhoitopiiri hyvittää potilaalle tähän kohdistetut perus- ja ihmisoikeuksien loukkaukset.

        Potilaalle annettiin vastoin hänen tahtoaan selkäydinpuudutus ja asetettiin alateitse putki virtsanjohtimeen munuaisaltaan kiven vuoksi. Potilasta ei hoidettu potilaslain edellyttämällä tavalla yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. [...]

        Oikeusasiamies korostaa sitä, että oikeusjärjestykseemme ei sisälly mitään yleistä oikeutusta henkilön itsemääräämisoikeuden sivuuttamiseen sillä perusteella, että puuttumista henkilön ruumiilliseen koskemattomuuteen voidaan objektiivisesti tai lääketieteellisesti arvioiden pitää hänen etujensa mukaisena.

        Potilas itki ennen toimenpidettä ja toimenpiteeseen vietäessä. Hänen käskettiin mennä leikkauspöydälle ja kun hän kieltäytyi, häneen tartuttiin kiinni ja kaadettiin väkisin leikkauspöydälle.

        Hänelle annettiin selkäydinpuudutus vastoin hänen tahtoaan. Tämän jälkeen hän yritti estää alapäähänsä kajoamisen ja piti alushousuistaan kiinni, mutta hänen otteensa irrotettiin.

        Tässä vaiheessa potilaalle annettiin lisää rauhoittavaa lääkettä, kunnes hän lopulta nukahti toimenpiteen ajaksi.

        Oikeusasiamies Jääskeläinen pitää selvänä, että potilaalle vastoin tämän tahtoa tehdyllä hoitotoimenpiteillä loukattiin perustuslaissa turvattua henkilökohtaisen koskemattomuuden sekä perustuslaissa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattua yksityiselämän suojaa.[...]"


        http://yle.fi/uutiset/potilas_operoitiin_vastoin_tahtoaan__oikeusasiamiehelta_huomautus_ja_hyvitysesitys/6896457


      • Anonyymi
        nukutus kiitos!! kirjoitti:

        Moi!!
        En tiedä missä tehtäisiin nukutuksessa mutta ilmeisesti sen saa jos osaa vaatia ja suosittelen,KANNATTAA VAATIA. Minulle lääkäri sanoi, että vähän kirpasee..juupa juu.Ihmettelin miksi toimenpidehuoneessa oli nukutuslääkäri paikalla ja hoitajia kauhea liuta,ajattelin paikallispuudutuksella tehtävään operaatioon tarvittavan niin paljon porukkaa.

        No asia selvisi,kun ensimmäistä palaa otettiin...Ei ole koskaan sattunut niin paljoa. Omaan erittäin korkean kipukynnyksen. Ensimmäisen huutoni jälkeen tuli liuta hoitajia päälleni ja laittoi jalkojen ja vatsan ympärille vyöt kiinni.Voin sanoa, että sattui helvetisti..paloja otettiin muistaakseni 6-7.
        Toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että tämä tehdään normaalisti nukutuksessa mutta eikös tämä nyt mennyt näin hyvin....nukutusläkäri oli paikalla varmaan sen takia,jos olisin pyörtynyt niin oltaisiin sitten vasta nukutettu. Parantuminen kesti jonkinaikaa ja jossainvaiheessa(hoitaja varotti etukäteen) lähti hoitokodan ruvet irti jolloin onneksi olin kotona. Verenvuotoon eivät riittäneet edes yösiteet, mutta se meni ohi.
        Tästä lähtien ole pelännyt ihan sairaasti kaikkia alaosastoon tehtäviä toimenpiteitä. Itselläni kontrollikäynnit jatkuivat 5 vuotta...onneksi, koska itse tuskin olisin uskaltanut mennä ilman määrättyä aikaa.
        Eli pyydä nukutus!!

        Tästä viestiketjusta on nyt paljon aikaa mutta koska se tulee googlessa ensimmäisenä hakuun niin pakko kommentoida tänne jotta te tulevat kohtalotoverit ette näiden kirjoitusten perusteella ala pelkäämään ko. hoitoa! Olin siinä tällä viikolla ”yllättäen” koska kolposkopian yhteydessä gynegologi totesi että hoidettavaa löytyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja kysyi haluaisinko sen tehtäväksi samantien. Tottakai halusin jotta ei ehtinyt pelkäämään. Ja paikalla ei tosiaankaan ollut mitään nukutuslääkäriä tms. Mikään ei sattunut papatestiä enempää, puudutetta käytettiin ja homma oli melko nopeasti ohi. Olisin ollut hullu jos tämän takia olisin vaatinut jossain yksityisellä nukutuksen! Nukutuksessakin on kuitenkin aina omat riskinsä enkä missään tapauksessa pysty pitämään sitä tarpeellisena tämän toimenpiteen kohdalla. Instrumenttien asettelu tuntuu vähän mutta ei satu. Aineet kuulemma voivat kirvellä mutta minä en kyllä edes tiedä missä vaiheessa niitä käytettiin.


    • eeva

      kiitos vastanneille. Olo on helpottunut, itse toimenpide on takana jo.
      Ei ollut ollenkaan niin hirveää kuin kuvittelin.
      Kyllä se mieli on se mikä temppuilee!

      • ja minut nukutettiin

        aluksi vähän epäilin, että sattuuko jälkeepäin tai että miten on paikat herkkänä ja paljon sitä vuotoa oikein tulee, mutta minulle ei tullut mitään jälki oireita ja vuotoa ei ole tullut vielä yhtä ainutta tippaa, joka vähän ihmetyttää, vaikkakin olen vaik tosi onnellinen...onko jollekkin muulle käynyt näin että ei ole tullut vuotoa yhtään?


      • cin2
        ja minut nukutettiin kirjoitti:

        aluksi vähän epäilin, että sattuuko jälkeepäin tai että miten on paikat herkkänä ja paljon sitä vuotoa oikein tulee, mutta minulle ei tullut mitään jälki oireita ja vuotoa ei ole tullut vielä yhtä ainutta tippaa, joka vähän ihmetyttää, vaikkakin olen vaik tosi onnellinen...onko jollekkin muulle käynyt näin että ei ole tullut vuotoa yhtään?

        Vanha ketju, mutta kyselen myös loop-hoidon jälkeisen ajan kokemuksia??

        Miten kauan vuoto kesti? Voiko olla niin, ettei vuotoa tule laisinkaan? Miten pian raskaaksi hoidon jälkeen?


      • fisutt
        cin2 kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta kyselen myös loop-hoidon jälkeisen ajan kokemuksia??

        Miten kauan vuoto kesti? Voiko olla niin, ettei vuotoa tule laisinkaan? Miten pian raskaaksi hoidon jälkeen?

        Veristä vuotoa minulla ei tullut ollenkaan loop-hoidon jälkeen, mutta sitä ruskeaa pahanhajuista valkovuodon tapaista runsasta vuotoa kesti pari viikkoa. Pikkuhousunsuojan kanssa pärjäsi tuon vuodon kanssa, mutta haju ällötti.

        Ja positiivisen raskaustestin tein n. 4 kuukautta hoidon jälkeen :)


      • yksilöllistä on
        cin2 kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta kyselen myös loop-hoidon jälkeisen ajan kokemuksia??

        Miten kauan vuoto kesti? Voiko olla niin, ettei vuotoa tule laisinkaan? Miten pian raskaaksi hoidon jälkeen?

        Vuotoa voi tulla tai olla tulematta. Yksilöllistä. Samalla ihmiselläkin eri kerralla voi olla eri vaikutus.

        Jos vuotoa tulee, se yleensä päättyy seuraaviin normaaliin vuotoon.

        Yhdynnät ja uiminen on kiellettyä seuraaviin kuukautisiin eli noin kolmen viikon ajan. Kiellon syynä on suuri tulehdusriski. Sen jälkeen voi alkaa lapsentekoon. Osalla tärpää heti ja osalla ei koskaan.


    • ei kiva kokemus

      No, olin viikko sitten loop-hoidossa. Puudutettiin, piikit sattuivat vähän, ei kovin paljoa. Itse sähkösilmukalla tehty palojen poisto tuntui kevyenä paineena sekä reidessä maadotuskaapelin supistaessa lihasta. Ja palaneen lihan käry oli mieto. Ei siis todellakaan kivulias toimenpide ainakaan minulla.

      Paitsi että kokemus muutoin oli kuin keskiaikaista kidutusta, 3 hoitajaa/lääkäriä häärimässä, änkemässä tavaraa sinne, hoitaja yrittää pitää kädestä kiinni ja pyytää rauhottumaan.. Sitä ei osannut hoidoksi tulkita sillä hetkellä koska se tuntui kidutukselta.

      Operaation jälkeen jäin sairaalan parkkipaikalle puoleksi tunniksi autoon istumaan paniikkikohtauksessa, en kyennyt mihinkään vaan tärisin paikoillani. Se oli kauhua.

      Vaatikaa nukutus!

      • karmivaa touhua

        Mitä luulette, jos miehille jouduttaisiin tekemään vastaavia toimenpiteitä niin olisikohan jo kehitetty jokin vähemmän keskiaikaista kidutusta muistuttava tapa, tai esim nukuttaminen/rauhoittaminen rutiinisti? Veikkaanpa että kyllä. Jostain syystä sitä ollaan ihan sokeita sille, miten karmivia monet toimenpiteet ovat, sidotaan telineisiin kiinni ja vaikka mitä. Eihän painajaismaisimmissa kauhuelokuvissakaan mitään niin sairasta tehdä, mutta terveydenhuollossa se on ok. Potilaan vastuulla on pitää mielenterveytensä kasassa siinä kidutuksessa, lääkärienhän ei tarvi siitä välittää koska he hoitavat sitä kohdunkaulaa eikä mieltä...

        "Mutta kun hyväähän tässä tehdään, hoidetaan." Tuota mantraa kun hokee tarpeeksi, niin ei vissiin tarvitse enää kriittisesti ajatella ollenkaan. Jos kerran "hoidetaan", niin ei ilmeisesti tarvitse välittää tilanteen inhimillisyydestä ollenkaan.

        Sekoaisin ihan takuulla, jos joutuisin vastaavaan. Mutta sekin vika on tietenkin minun päässäni, ei siinä että minua on lapsena jo kidutettu ja nöyryytetty vastaavissa jutuissa. Terveydenhuollon toiminnassahan ei ole vikaa eikä parannettavaa, ei koskaan.

        Minua jotenkin ahdistaa se helvetin kädestäpitelykin. Jos minusta tuntuu siltä kuin minua kidutettaisiin tai raiskattaisiin mitä sadistisimmalla tavalla, niin ihan helvetisti kyllä mieltä lämmittää, jos joku tuntematon henkilö siinä pitelee kädestä ja pahimmassa tapauksessa vielä lässyttää "rauhoittavasti".


      • ei kiva kokemus
        karmivaa touhua kirjoitti:

        Mitä luulette, jos miehille jouduttaisiin tekemään vastaavia toimenpiteitä niin olisikohan jo kehitetty jokin vähemmän keskiaikaista kidutusta muistuttava tapa, tai esim nukuttaminen/rauhoittaminen rutiinisti? Veikkaanpa että kyllä. Jostain syystä sitä ollaan ihan sokeita sille, miten karmivia monet toimenpiteet ovat, sidotaan telineisiin kiinni ja vaikka mitä. Eihän painajaismaisimmissa kauhuelokuvissakaan mitään niin sairasta tehdä, mutta terveydenhuollossa se on ok. Potilaan vastuulla on pitää mielenterveytensä kasassa siinä kidutuksessa, lääkärienhän ei tarvi siitä välittää koska he hoitavat sitä kohdunkaulaa eikä mieltä...

        "Mutta kun hyväähän tässä tehdään, hoidetaan." Tuota mantraa kun hokee tarpeeksi, niin ei vissiin tarvitse enää kriittisesti ajatella ollenkaan. Jos kerran "hoidetaan", niin ei ilmeisesti tarvitse välittää tilanteen inhimillisyydestä ollenkaan.

        Sekoaisin ihan takuulla, jos joutuisin vastaavaan. Mutta sekin vika on tietenkin minun päässäni, ei siinä että minua on lapsena jo kidutettu ja nöyryytetty vastaavissa jutuissa. Terveydenhuollon toiminnassahan ei ole vikaa eikä parannettavaa, ei koskaan.

        Minua jotenkin ahdistaa se helvetin kädestäpitelykin. Jos minusta tuntuu siltä kuin minua kidutettaisiin tai raiskattaisiin mitä sadistisimmalla tavalla, niin ihan helvetisti kyllä mieltä lämmittää, jos joku tuntematon henkilö siinä pitelee kädestä ja pahimmassa tapauksessa vielä lässyttää "rauhoittavasti".

        Ajattelet asiasta hämmästyttävän samalla tavalla kuin minä.

        On jopa kuulema yleistä että tällainen "rutiinitoimenpide" pelottaa naisia ja "eihän tämä nyt varmaankaan kovin kivaa ole mutta hyvähän se on tehdä.."

        Yksi hoitajista oli harjoittelija, häntä pyydettiin tulla katsomaan että "kato, ton näkönen se sitten on kun siitä on otettu tän verran pois." - "ahaa, just joo ai tollanen"..

        Ja kädestäpito oli sanalla sanoen outoa, en kokenut tarpeelliseksi lainkaan. Hoitaja kai tajusi etten halua hänen kättään pidellä ja luovutti. Sen sijaan kun puristin kahta paperinpalaa rystyset valkoisena, hoitaja pyysi avaamaan kädet että veri kiertää ja koita hengittää.. hyödyllistä vai mitä?

        Lääkäri oli kovakourainen mies, miten hän voi tietää mikä naiseen sattuu ja mikä ei?

        Toinen hoitaja supisee korvaan että miksi tämä on sinulle näin kammottavaa, onko sut joku ottanu joskus väkisin?

        Pitääkö olla joku raiskaus taustalla ennen kuin tällainen toimenpide voi tuntua kenestäkään kidutukselle? Eihän syy voi olla terveydenhuollon henkilökunnan käytöksessä mitenkään, tämänhän on pakko johtua potilaan traumaattisista kokemuksista jossain täysin riippumattomassa, toisessa tilanteessa. Hehän sentään tekevät potilaan olon täysin levolliseksi PITELEMÄLLÄ KÄDESTÄ KIINNI.


      • karmivaa touhua
        ei kiva kokemus kirjoitti:

        Ajattelet asiasta hämmästyttävän samalla tavalla kuin minä.

        On jopa kuulema yleistä että tällainen "rutiinitoimenpide" pelottaa naisia ja "eihän tämä nyt varmaankaan kovin kivaa ole mutta hyvähän se on tehdä.."

        Yksi hoitajista oli harjoittelija, häntä pyydettiin tulla katsomaan että "kato, ton näkönen se sitten on kun siitä on otettu tän verran pois." - "ahaa, just joo ai tollanen"..

        Ja kädestäpito oli sanalla sanoen outoa, en kokenut tarpeelliseksi lainkaan. Hoitaja kai tajusi etten halua hänen kättään pidellä ja luovutti. Sen sijaan kun puristin kahta paperinpalaa rystyset valkoisena, hoitaja pyysi avaamaan kädet että veri kiertää ja koita hengittää.. hyödyllistä vai mitä?

        Lääkäri oli kovakourainen mies, miten hän voi tietää mikä naiseen sattuu ja mikä ei?

        Toinen hoitaja supisee korvaan että miksi tämä on sinulle näin kammottavaa, onko sut joku ottanu joskus väkisin?

        Pitääkö olla joku raiskaus taustalla ennen kuin tällainen toimenpide voi tuntua kenestäkään kidutukselle? Eihän syy voi olla terveydenhuollon henkilökunnan käytöksessä mitenkään, tämänhän on pakko johtua potilaan traumaattisista kokemuksista jossain täysin riippumattomassa, toisessa tilanteessa. Hehän sentään tekevät potilaan olon täysin levolliseksi PITELEMÄLLÄ KÄDESTÄ KIINNI.

        "Toinen hoitaja supisee korvaan että miksi tämä on sinulle näin kammottavaa, onko sut joku ottanu joskus väkisin?"

        No voi jeesus :O Aika helvetin ajattelematonta jos miettiikin niin päin, että todella joku olisi ottanut väkisin. Siitähän sitten voisikin alkaa siinä yleisön edessä seuraavaksi keskustelemaan. Ei vittu mun usko terveydenhuoltoihmisiin rapisee vaan koko ajan enemmän.

        Minä olisin tuohon vastannut että on otettu väkisin, jo lapsena kun en pystynyt asiaa mitenkään järkeistää niin minua mm. katetroitiin väkisin. Ai niin mutta eihän se ole väkisin ottamista, se onkin hoitoa. Vaikka kukaan, jolla ei ole täysin tunneäly ja järki kadonnut päästä ymmärtää, että lapselle se kokemus on kuin raiskaus, kun ei sitä pysty mitenkään ymmärtää.

        "Eihän syy voi olla terveydenhuollon henkilökunnan käytöksessä mitenkään, tämänhän on pakko johtua potilaan traumaattisista kokemuksista jossain täysin riippumattomassa, toisessa tilanteessa."

        Joo minusta alkaa tuntua siltä, että hoitohenkilökunnalle taotaan jo koulutuksessa päähän että mikään mikä terveydenhuollossa voisi vaikuttaa traumaattiselta tai sadistiselta ei sitä ole ja jos on, niin vika on tietenkin potilaan päässä. Koska kyllähän nyt kuka tahansa normaali ihminen pystyy ottaa rennosti, kun jalat sidotaan levälleen, monta ihmistä pyörii ympärillä ja tunkee välineitä sisään. Aivan asiallista on näköjään myös kysyä potilaalta kesken traumaattisen tilanteen mahdollisista raiskauskokemuksista. Ja jos potilas huutaa kipuja ja tuskia, niin hänen päässään ne on. Virallinen tietohan kyllä kertoo, että tutkimus on kivuton.

        Vihaan yli kaiken jo sanaa "potilas". Potilas on ymmärrystä vailla oleva olento, jolla ei ole kykyä tietää edes omia tunteitaan ja kipujaan saatika sitten oikeutta kritisoida nöyryyttäviä toimenpiteitä. Jos kritisoi niin on oikeus vihjailla raiskauksista tai muuten todeta potilas hankalaksi, vaikeaksi tai terapian tarpeessa olevaksi.


      • karmivaa touhua
        ei kiva kokemus kirjoitti:

        Ajattelet asiasta hämmästyttävän samalla tavalla kuin minä.

        On jopa kuulema yleistä että tällainen "rutiinitoimenpide" pelottaa naisia ja "eihän tämä nyt varmaankaan kovin kivaa ole mutta hyvähän se on tehdä.."

        Yksi hoitajista oli harjoittelija, häntä pyydettiin tulla katsomaan että "kato, ton näkönen se sitten on kun siitä on otettu tän verran pois." - "ahaa, just joo ai tollanen"..

        Ja kädestäpito oli sanalla sanoen outoa, en kokenut tarpeelliseksi lainkaan. Hoitaja kai tajusi etten halua hänen kättään pidellä ja luovutti. Sen sijaan kun puristin kahta paperinpalaa rystyset valkoisena, hoitaja pyysi avaamaan kädet että veri kiertää ja koita hengittää.. hyödyllistä vai mitä?

        Lääkäri oli kovakourainen mies, miten hän voi tietää mikä naiseen sattuu ja mikä ei?

        Toinen hoitaja supisee korvaan että miksi tämä on sinulle näin kammottavaa, onko sut joku ottanu joskus väkisin?

        Pitääkö olla joku raiskaus taustalla ennen kuin tällainen toimenpide voi tuntua kenestäkään kidutukselle? Eihän syy voi olla terveydenhuollon henkilökunnan käytöksessä mitenkään, tämänhän on pakko johtua potilaan traumaattisista kokemuksista jossain täysin riippumattomassa, toisessa tilanteessa. Hehän sentään tekevät potilaan olon täysin levolliseksi PITELEMÄLLÄ KÄDESTÄ KIINNI.

        Vielä lisään, että tuo väkisinottamisasia on kyllä sellainen, jonka minä varmaan raportoisin ihan eteenpäin sinne sairaalaan. Mieti, jos sinut olisikin joskus otettu väkisin. Millainen trauma se olisi jo muutenkin, ja sitten joku ottaa sen puheeksi tilanteessa, jossa olet muutenkin ihan paniikkikohtauksen vallassa ja täysin muiden armoilla, hyvinkin pitkälti raiskausta muistuttavassa tilanteessa. Ihan käsittämättömän törkeää kysyä tuollaista ja tuollaisessa muutenkin nöyryyttävässä tilanteessa. En oikein edes osaa enää sanoa mitään tuohon, lähinnä vaan leuka putosi lattiaan kun luin tuon... Ihan pelottaa minkälaisia tunnevajakkeja sairaaloissa on töissä.

        En sitten tiedä vaikuttaisiko tuo raportointi mitään, varmaan se sama mafia siellä kuitenkin pyörii, jonka mielestä potilaan kärsimys johtuu vain ja ainoastaan potilaan korvien välistä. Potilashan on potilas (eli ymmärrystä vailla jne), ja ammattilainen on ammattilainen. Ammattilainen tietää. Mutta ainahan sitä voi vähän "kapinoida".


    • hoitaja auttaa

      Kannattaa miettiä, minkä asenteen ottaa, kun menee gynekologille tai hoitoon. Minä menen ammattilaisten hoidettavaksi, kuten hammaslääkärillekin. Kumpikaan ei ole kivaa, mutta molemmissa saa halutessaan paikallispuudutuksen toimenpiteen ajaksi.

      Loop-hoito ei satu, eikä sen ajaksi sidota mihinkään. Lääkäri keskeyttää toimenpiteen, jos potilaaseen sattuu liikaa. Puudutusta voidaan lisätä.

      Olen kokenut kädestä pitämisen rauhoittavaksi. Hoitajat osaavat yleensä antaa hyviä ohjeita rentoutumiseen. Toki apua on siitäkin, jos ylipäätään elämässään on oppinut rentoutumiskeinoja.

      Hyvä lääkäri selostaa, mitä hän tekee, jolloin potilaalle ei tule yllätyksiä.

      Potilaalta pitäisi aina kysyä, saako opiskelija olla läsnä. Potilaalla on oikeus kieltäytyä. Toisena puolena on, että yksikään hoitaja tai lääkäri ei ole oppinut asioita vain teoriassa. He tarvitsevat tietoa, miltä näyttää ja tuntuu.

      • karmivaa touhua

        "Loop-hoito ei satu, eikä sen ajaksi sidota mihinkään. Lääkäri keskeyttää toimenpiteen, jos potilaaseen sattuu liikaa."

        Aika naivia yleistystä, kaunista toki jos asia olisi näin, ja onnekas on se jolla asia hoituu tuolla tavalla. Mutta luepa vaikka tuo: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9766349

        Minä en ainakaan ikinä enää erehdy luottamaan, että lääkärit eivät aiheuttaisi yllätyksiä. Yllätyksen valmistelu alkaa jo siinä vaiheessa, kun toimenpiteestä annettu virallinen tieto kaunistelee asiaa reilusti. Se on jännä, kun virallisen tiedon mukaan kaikki toimenpiteet näyttävät aina olevan niin kovin kivuttomia ja helppoja. Voi sitä ylläriä kun sidotaankin pöytään kiinni ja homma tehdään vaikka huutaisi tuskasta.


      • karmivaa touhua

        Ja mainittakoon vielä tästä "asenteesta". Tämä nykyajan mentalistiyhteiskunta laittaa kaiken vastuun aina yksilön korvien väliin. On kiellettyä puhua toimenpiteiden inhimillisyydestä yleisellä tasolla. Jos jollakin on ongelma sen suhteen, että hän ei halua tulla sidotuksi ja kidutetuksi monen ihmisen taholta, niin hänellä on selvästi asenteessa ongelma.

        Ilmeisesti hoitotoimenpiteet ovat sen tyyppinen tabu, että niitä ei saa kritisoida koska niissä hoidetaan. Sanoisin kuitenkin, että niissä hoidetaan ko. elintä tai ruumiinosaa, ei ihmistä. En ole ainut, jolla on kriittistä sanottavaa länsimaisen lääketieteen kokonaisvaltaisuuden puuttumisesta. Täällä päin ei ole oikeutta vaatia ihmisarvoista hoitoa eikä mielenterveyden huomioonottamista, mielenterveytensä kanssa voi sitten vapisevin jaloin kävellä sinne psykiatriselle osastolle seuravaksi. Kaikki on pilkottu paloihin, eikä ihmisestä kokonaisuutena tarvitse välittää. Ja vielä, siitä ei saa puhua. Jos puhuu, sanotaan "kyllä sun täytyy miettiä tuota sun asennoitumista". Tässä individualistisessa maailmassa kaikki on aina yksilön korvien välissä, kaiken voi parantaa vain suhtautumalla toisin. Ulkoisiin olosuhteisiin on epäoleellista kiinnittää huomiota, koska yksilöhän voi itse vain päättää suhtautua toisin.

        Minun terveysasemallani on yksi aivan ihana naislääkäri, hänestä huokuu sellainen asiallinen, empaattinen, välittävä ja kunnoittava suhtautuminen (ei sellainen "tuon potilaan ruuminosa tuossa"- asenne). Valitettavasti hän on töissä opiskelijaterveydenhuollossa enkä voi lopun ikääni hänellä käydä. Empaattisella tarkoitan nimenomaan tasaveroista empaattisuutta, ei sellaista lässynlässyn "voi sinä pikku potilas siinä" -asennetta. Häntä kohtaan minulla on kyllä suuri luottamus, ja hänen vastaanotolleen voisin kyllä mennä toimenpiteeseen asenteella "eihän se kivaa ole, mutta ihan kestettävissä" (mutta se edellyttäisi ettei siellä ole sitten ylimääräisiä pyörimässä). Hänen ansiostaan minullakin oli sellainen "menen ammattilaisten hoidettavaksi" -asenne. Ehkä siksi olenkin erehtynyt laajentamaan luottamukseni hoitohenkilökuntaan ylipäänsä, mutta se virhe tuli jo kantapään kautta korjattua. Kahteen asiaan ei pidä luottaa a) siihen, että virallinen tieto toimenpiteiden helppoudesta pitäisi paikkansa b) siihen, että henkilökunta suhtautuisi asiallisesti, kunnioittavasti ja välittäisi potilaan kivuista tai henkisestä tilasta.

        Sekin on jännä, että vaikka epäinhimillisiä ja traumaattisia kokemuksia tapahtuu ihan helvetisti, niin koskaan kukaan ei ole itse se "paha lääkäri" tai "paha hoitsu". Jos jossain kerrotaan epäinhimillisestä kohtelusta, niin päivitellään että sinua on kohdeltu väärin, todella ikävää. Jossain se iso popula kuitenkin piileskelee, joka näitä epäinhimillisyyksiä ihan hyvillä mielin harrastaa. Sekin on niin jännä, kun ei kukaan ikinä sido potilasta...


      • karmivaa touhua kirjoitti:

        "Loop-hoito ei satu, eikä sen ajaksi sidota mihinkään. Lääkäri keskeyttää toimenpiteen, jos potilaaseen sattuu liikaa."

        Aika naivia yleistystä, kaunista toki jos asia olisi näin, ja onnekas on se jolla asia hoituu tuolla tavalla. Mutta luepa vaikka tuo: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9766349

        Minä en ainakaan ikinä enää erehdy luottamaan, että lääkärit eivät aiheuttaisi yllätyksiä. Yllätyksen valmistelu alkaa jo siinä vaiheessa, kun toimenpiteestä annettu virallinen tieto kaunistelee asiaa reilusti. Se on jännä, kun virallisen tiedon mukaan kaikki toimenpiteet näyttävät aina olevan niin kovin kivuttomia ja helppoja. Voi sitä ylläriä kun sidotaankin pöytään kiinni ja homma tehdään vaikka huutaisi tuskasta.

        Mitä tulee tuohon sitomiseen niin kyllä mulla ainakin jalat laitettiin kiinni ja ihan juuri sen takia ettei siinä pääsis liiaksi liikkumaan kun ei se varmaan kovin kiva juttu oo jos se sähkölaite sohii muuallekin kun minne pitäis.


      • karmivaa touhua
        Henna.S kirjoitti:

        Mitä tulee tuohon sitomiseen niin kyllä mulla ainakin jalat laitettiin kiinni ja ihan juuri sen takia ettei siinä pääsis liiaksi liikkumaan kun ei se varmaan kovin kiva juttu oo jos se sähkölaite sohii muuallekin kun minne pitäis.

        Ja onko tästä miten pitkä aika? Kun yleisesti ottaen kaikki vaan kieltävät ettei mitään sitomista harrasteta, nykyään ainakaan.


      • karmivaa touhua kirjoitti:

        Ja onko tästä miten pitkä aika? Kun yleisesti ottaen kaikki vaan kieltävät ettei mitään sitomista harrasteta, nykyään ainakaan.

        Niinkin kauan ku alle vuosi sitte. Itse en kyllä tuntenu oloani mitenkään "ahistetuksi". Ja ihan kiva oli sekin et hoitajat siinä vierellä rauhoittelivat kun hieman paniikissa olin vaikkei se ollutkaan niin kauhea kokemus kuin eka kolposkopia missä meinasin pyörtyä jännityksenkin takia.


      • karmivaa touhua
        Henna.S kirjoitti:

        Niinkin kauan ku alle vuosi sitte. Itse en kyllä tuntenu oloani mitenkään "ahistetuksi". Ja ihan kiva oli sekin et hoitajat siinä vierellä rauhoittelivat kun hieman paniikissa olin vaikkei se ollutkaan niin kauhea kokemus kuin eka kolposkopia missä meinasin pyörtyä jännityksenkin takia.

        Okei, no hyvä tietää. Kun tyypillinen vastaus on "no ei todellakaan sidota" tai "ehkä joskus kauan sitten". Jännä tarve kyllä monilla vängätä vastaan ja kieltää selvä asia, vaikka ihan nykypäivänäkin näin näköjään tehdään. Minua ei kyllä rauhoittaisi hoitajien läsnäolo, kun eniten siinä ahdistaa juuri se tilanne, että on monta ihmistä paikalla ja itse alistettuna siinä (sitomisesta nyt puhumattakaan, se tuntuu ihan epätodelliselta jo). Pelkkä kipu sinällään ei ahdistaisi läheskään niin paljon, mutta yhdistettynä siihen tilanteeseen kyllä. Mutta niin, kiitos tiedosta, nyt on tuore "todiste" jos joku tulee taas väittämään ettei mitään sitomista todellakaan harrasteta.


      • karmivaa touhua kirjoitti:

        Okei, no hyvä tietää. Kun tyypillinen vastaus on "no ei todellakaan sidota" tai "ehkä joskus kauan sitten". Jännä tarve kyllä monilla vängätä vastaan ja kieltää selvä asia, vaikka ihan nykypäivänäkin näin näköjään tehdään. Minua ei kyllä rauhoittaisi hoitajien läsnäolo, kun eniten siinä ahdistaa juuri se tilanne, että on monta ihmistä paikalla ja itse alistettuna siinä (sitomisesta nyt puhumattakaan, se tuntuu ihan epätodelliselta jo). Pelkkä kipu sinällään ei ahdistaisi läheskään niin paljon, mutta yhdistettynä siihen tilanteeseen kyllä. Mutta niin, kiitos tiedosta, nyt on tuore "todiste" jos joku tulee taas väittämään ettei mitään sitomista todellakaan harrasteta.

        Niin ja tosiaan jalathan siinä vaan kiinni laitetaan et ei ihan kokonaan sentään siteisiin joudu. Mut onhan se varmaan aika tarkkaa hommaa sellaisessa pienessä rakosessa ettei oo paljon varaa liikahdella.
        Mulla ei kyllä toimenpide varsinaisesti sattunut missään vaiheessa. Jostain kohtaa kun polttivat niin tuntui vähän niinku koville menkkakivuille ihan parin sekuntin ajan mut ei sen enempää sattunut. Puudutuskaan ei tuntunut kun puuduttivat ensin pinnan jollain suihkeella. Kyllähän se vähän kirveli mut ei mun mielestä pahemmin kuin etikka.


    • Yksi kokemus

      Nyt ne joilla loop hoito on edessäpäin, luulevat että se on kamalaa kaikinpuolin. Jos kipua pelkäät, älä huolehdi sillä se ei useimmilla satu. Jos levitin on tuttu, sekään ei tunnu pahalle. Puudutuspiikki nipistää vain vähän. Jos et välitä siitä että huoneessa on useita henkilöitä, homma menee hyvin. Jos alapääsi ei ole arka asia etkä oudoksu siellä tehtäviä operaatioita niin loop on sitten helppo juttu.

      Jos kuitenkin yksikin yllämainituista häiritsee, mainitse siitä hoitajille etukäteen ja saat rauhoittavia tai nukutuksen jolloin operaatioon käytetty aika pitenee.

      Jokaisen ihmisen tapa kokea asiat on erilainen. Yksi tärisee kauhusta ennen, toinen jälkeen, kolmas menisi heti uudestaan ja neljäs ei enää edes muista koko juttua. Hoitajat ovat myös erilaisia, henkilöitä joilla taas oma käsityksensä siitä milä on helppoa ja mikä ei.

      Koepalojen otossa kaikki on samaa paitsi puudutetaan ja palat otetaan pois eri laitteella.

    • fisutt

      Itselläni toimenpiteen teki sama lääkäri joka teki myös kolposkopian kuukautta aikaisemmin. Henkilö oli jo tavallaan tuttu ja ainoastaan yksi hoitaja oli huoneessa lääkärin lisäksi.

      Juuri tuo ensimmäinen puudutuspiikki otti kipeää, mutta muuta ei koko aikana juurikaan tuntunut. Mikäs siinä oli makoillessa ja kattolamppua tuijotellessa. Lääkäri kylläkin mainitsi kesken toimenpiteen, että "kylläpäs on harvinaisen rauhallinen potilas". Eikä kyllä kukaan pitänyt kädestä kiinni!

      Vuotta myöhemmin synnytin ja siihenkin olisin heti valmis uudelleen, vaikka sattuihan se 1000 kertaa enemmän kuin tuo yksi puudutuspiikki...

    • dolle

      Itse olen menossa vasta siihen koepalojen ottoon ja pyysin saada lähetteen TYKSiin kun siellä kuulemma saa nukutuksessa tehtyä toimenpiteitä. Vaan ei onnistunut. Soitin sairaalaan kun sain kirjeen, jossa oli mainittu aika ja pvm vaan ei mitään että pitäisi olla syömättä ja muuta kun nukutetaan. Hoitaja TYKSissä totesi vaan ettei nukuteta tällaisia toimenpiteitä varten ja että kestän kyllä sen kivun kun olen näköjään synnyttänytkin. Kiitos vaan että ottavat potilasta tosissaan.

      • vertaan tähän

        Kolposkopia on potilaan kannalta ihan samanlainen kuin papa-kokeen ottaminen. Jos vaadit siihenkin nukutuksen, niin okei.

        Kolposkopia kestää kauemmin, mutta ei loputtomasti.


      • karmivaa touhua
        vertaan tähän kirjoitti:

        Kolposkopia on potilaan kannalta ihan samanlainen kuin papa-kokeen ottaminen. Jos vaadit siihenkin nukutuksen, niin okei.

        Kolposkopia kestää kauemmin, mutta ei loputtomasti.

        "Kolposkopia on potilaan kannalta ihan samanlainen kuin papa-kokeen ottaminen."

        Niin joillekin on, toisille taas yhtä helvettiä. Jos oma kokemus on ollut helppo, niin se ei tarkoita että muilla olisi samoin.


      • Miksi..
        karmivaa touhua kirjoitti:

        "Kolposkopia on potilaan kannalta ihan samanlainen kuin papa-kokeen ottaminen."

        Niin joillekin on, toisille taas yhtä helvettiä. Jos oma kokemus on ollut helppo, niin se ei tarkoita että muilla olisi samoin.

        ihmeessä maalaat täällä ihmisille kauhukuvia kolposkopiasta ja loop-hoidosta, kun itselläsi ei niistä ole minkäänlaista kokemusta, eikä asia sinua mitenkään koske?

        Itse olen ollut molemmissa, eikä tosiaan ole papa-koetta kummempia, kestää tietysti jonkin verran kauemmin.


    • karmivaa touhua

      Tarkoituksenani ei ole maalailla kauhukuvia vaan käsitellä sitä, miten negatiiviset kokemukset ja kriittiset mielipiteet terveydenhuollon toimintatapoja kohtaan torpataan kovin helposti. Niistä ei saisi puhua. Jos on tullut kohdelluksi epäinhimillisesti, pitäisi olla hiljaa vaan. Minä olisin kyllä toivonut, että olisin saanut ihan oikeaa tietoa eräästäkin toimenpiteestä, johon tyhmän luottavaisena menin kun virallinen tieto on kaunisteltua.

      Tottakai kyseiset toimitukset voivat myös mennä todella mukavasti ja helposti, siitä ei ole kyse. Monilla varmaan meneekin. Ihmiset varmaan osaavat myös näitä lukiessaan itse arvioida miten asennoitua asiaan, sitähän traumatisoituneillekin tolkutetaan :P Että pitää vaan asennoitua oikein ja tajuta että se on hoitoa jne... On se jännä jos ei näistä saa edes puhua, ikään kuin ne olisivat vain sen kärsineen yksilön ongelma eikä missään nimessä terveydenhuollon ongelma.

      Vaikka juuri loopissa en ole ollutkaan, niin samaan tapaan kuin kolposkopiasta tai loopista traumatisoituneet olen itsekin traumatisoitunut toimenpiteestä, koska toimenpidettä kaunisteltiin etukäteen ja tuskanhuudotkaan siinä "kivuttomassa" toimenpiteessä eivät näyttäneet ympärillä tuijottelevaa henkilökuntaa kiinnostavan. Ja ne lainaukset, joita tuolla aikaisemmin laittamani linkin takana on, ovat ihan oikeilta sivuilta eli en minä nyt keksi näitä juttuja sentään.

      • Katsoin..

        joitakin noista linkeistä ja näytti ainakin nopeasti selattuna, että mikään noista "kauhukokemuksista" ei ollut mikään tuore tapaus, eli toimintatavat on voinut muuttua noista hyvinkin paljon.

        Yksi teksti oli sellainen, ettei sitä ole voinut edes tapahtua loop-hoidossa (paloja otettiin 6-7 ym..), kohdunkaula ei ole edes niin iso, että siitä voisi moisia paloja ottaa. Laseria ei käsittääkseni solumuutosten hoidossa ole käytetty enää aikoihin jne..

        "Jos on tullut kohdelluksi epäinhimillisesti, pitäisi olla hiljaa vaan.
        Kyllä silloin tehdään valitus hoitohenkilökunnasta ihan virallista tietä.


      • karmivaa touhua
        Katsoin.. kirjoitti:

        joitakin noista linkeistä ja näytti ainakin nopeasti selattuna, että mikään noista "kauhukokemuksista" ei ollut mikään tuore tapaus, eli toimintatavat on voinut muuttua noista hyvinkin paljon.

        Yksi teksti oli sellainen, ettei sitä ole voinut edes tapahtua loop-hoidossa (paloja otettiin 6-7 ym..), kohdunkaula ei ole edes niin iso, että siitä voisi moisia paloja ottaa. Laseria ei käsittääkseni solumuutosten hoidossa ole käytetty enää aikoihin jne..

        "Jos on tullut kohdelluksi epäinhimillisesti, pitäisi olla hiljaa vaan.
        Kyllä silloin tehdään valitus hoitohenkilökunnasta ihan virallista tietä.

        "mikään noista "kauhukokemuksista" ei ollut mikään tuore tapaus, eli toimintatavat on voinut muuttua noista hyvinkin paljon."

        Kaikki 2000-luvun puolelta, ihan 2008-2009 -vuosiltakin esim. noita sitomisjuttuja, joten vähän rohkenen epäillä toimintatapojen niin nopeaa muuttumisat. Eri juttu jos johonkin 80-lukuun verrattaisiin.

        Vaikka palojen lukumäärä jollakin olisi epärealistinen (ja siinä luki "muistaakseni"), niin ei se tarkoita että teksti sinällään olisi valhetta. Etenkin kun vastaavia kokemuksia on muillakin, eri juttu jos olisi jostakin yksittäistapauksesta kyse.

        "Kyllä silloin tehdään valitus hoitohenkilökunnasta ihan virallista tietä."

        Näin olen ainakin minä tehnytkin, mutta ei se silti tarkoita, että muuten ei sitten saisi hiiskahtaakaan asiasta. Sitäpaitsi jos esim. sitominen on ihan peruskauraa henkilökunnalle, niin eipä niitä varmaan hirveästi järkytä, jos joku on kokenut sitomisen epäinhimillisenä. Se on vaan sitten "vaikea potilas" sellainen.


      • Kirjoitukset
        karmivaa touhua kirjoitti:

        "mikään noista "kauhukokemuksista" ei ollut mikään tuore tapaus, eli toimintatavat on voinut muuttua noista hyvinkin paljon."

        Kaikki 2000-luvun puolelta, ihan 2008-2009 -vuosiltakin esim. noita sitomisjuttuja, joten vähän rohkenen epäillä toimintatapojen niin nopeaa muuttumisat. Eri juttu jos johonkin 80-lukuun verrattaisiin.

        Vaikka palojen lukumäärä jollakin olisi epärealistinen (ja siinä luki "muistaakseni"), niin ei se tarkoita että teksti sinällään olisi valhetta. Etenkin kun vastaavia kokemuksia on muillakin, eri juttu jos olisi jostakin yksittäistapauksesta kyse.

        "Kyllä silloin tehdään valitus hoitohenkilökunnasta ihan virallista tietä."

        Näin olen ainakin minä tehnytkin, mutta ei se silti tarkoita, että muuten ei sitten saisi hiiskahtaakaan asiasta. Sitäpaitsi jos esim. sitominen on ihan peruskauraa henkilökunnalle, niin eipä niitä varmaan hirveästi järkytä, jos joku on kokenut sitomisen epäinhimillisenä. Se on vaan sitten "vaikea potilas" sellainen.

        oli kylläkin noilta vuosilta juu, mutta kokemukset arvatenkin tapahtuneet jo aiemmin. Kyllä 10 vuodessakin tapahtuu jo isoja eroja. Äidilläni on hoidettu solumuutoksia n. 20 vuotta sitten ja hänelle tehtiin silloin jäädytys ja kaavinta. Ajat tosiaankin muuttuu..


      • Rauhallisin mielin
        Kirjoitukset kirjoitti:

        oli kylläkin noilta vuosilta juu, mutta kokemukset arvatenkin tapahtuneet jo aiemmin. Kyllä 10 vuodessakin tapahtuu jo isoja eroja. Äidilläni on hoidettu solumuutoksia n. 20 vuotta sitten ja hänelle tehtiin silloin jäädytys ja kaavinta. Ajat tosiaankin muuttuu..

        Kävin juuri loop-hoidossa ja haluan rauhoittaa kaikkia toimenpidettä odottavia. Otin tunti ennen toimenpidettä buranan 600mg ja panadolin. Pientä nipistystä tuntui puudutettaessa. Mihinkään laitteisiin ei sidottu ja paikalla oli vain lääkäri ja hoitaja, jotka olivat erittäin asiallisia ja ymmärtäväisiä. Lääkäri odotti rauhassa puudutteen vaikuttamista ja sanoi että puudutetta voidaan lisätä jos tunnen kipua toimenpiteen aikana. Mikäli potilas tuntee kipua on toimenpide hankala tehdä, joten siksikin puudutetaan hyvin. Tunsin muutaman pienen vihlaisun ehkä sekunnin tai kaksi. Useimmilla ei tunnu kuulema edes sitä. Toimenpide meni hyvin ja vuoto on ollut todella niukkaa. Pikkuhousunsuojalla olen pärjännyt ja kipuja ei ole ollut jälkeenkään. Eli menkää vaan rauhallisin mielin! Helpompaa kuin hammaslääkärillä käynti, sanoisin.


    • Tänään Loop-hoidossa

      Minun osaltani Loop-hoito meni paljon paremmin kuin osasin kuvitellakkaan. Olin varautunut kipuun, ja muihin epämiellyttäviin oloihin.
      Toimenpide ei sattunut yhtään, ja puudutuspiikkien laittoa en edes huomannut. Operaatio kesti 10 minuuttia. Vuotoa ei tullut laisinkaan toimenpiteen aikana eikä jälkeen, joten ei tarvinnut tyrehdyttää suonia polttamalla tms.
      Turha jännittää hoitoon menoa, ei se satu oikeesti!
      Tsemppiä kaikille.

    • Ei yleistystä

      Tuohan riippuu ihan lääkäristä miten se menee. Ei tarvi muuta kuin että lääkäriksi sattuu sellainen hullu sadisti, joita nykylääkäreissä tuntuu olevan paljon.

    • eihpvenää

      Minun olisi pitänyt saada Loop-hoitoa, mutta otin miellumin Mva-e2 rokote Meksikossa, mistä kerroin jo täällä ja olen sekä puhdas että Hpv nega:)

      eikä se edes voi enää toistua, se antaa sellaisen suojan

      • pai5

        Lääkäristä riippuu varmaan paljon. Mulle sattui ulkolainen lääkäri.
        Olin nukutettuna kun toimenpide tehtiin. Siis loop-hoito ja kaavinta. Siitä on 2.5 kk. Sen jälkeen ei ole ollut tervettä päivää. Vuotoa kesti viisi viikkoa. Kipu emättimessä, kohdussa, virtsateissä ja peräsuolessa on ollut kovaa. En pysty enää kävelmään enkä istumaan kunnolla. Enkä nostamaan mitään raskaampaa.
        Lopulta nousi kuume ja kipu yltyi tuliseksi. Todettiin kohtu- ja emätinrtulehdus. Sain 2 antibiootit mutta vain kovin kipu lähti ja muut vaivat jäi.
        Ennen olin teve gynekologisesti. En pysty enää sukupuolikontaktiin mieheni kanssa.
        Lisäksi huomasin toimenpiteen jälkeen että virtsaputken pää ei ole enää omalla paikallaan emättimen yläpuolella vaan on pudonnut ja törröttää nyt emättimestä rumasti. Yäk!
        Saaliina löytyi vain puhdasta kohdun limakalvoa. Arvatkaa onko harmittanut että menin tuohon hoitoon, voikun pääsis tilanteeseen ennen loop hoitoa, niin repisin sen kutsukirjeen ja söysin sen.


      • fdsfsdfsdft
        pai5 kirjoitti:

        Lääkäristä riippuu varmaan paljon. Mulle sattui ulkolainen lääkäri.
        Olin nukutettuna kun toimenpide tehtiin. Siis loop-hoito ja kaavinta. Siitä on 2.5 kk. Sen jälkeen ei ole ollut tervettä päivää. Vuotoa kesti viisi viikkoa. Kipu emättimessä, kohdussa, virtsateissä ja peräsuolessa on ollut kovaa. En pysty enää kävelmään enkä istumaan kunnolla. Enkä nostamaan mitään raskaampaa.
        Lopulta nousi kuume ja kipu yltyi tuliseksi. Todettiin kohtu- ja emätinrtulehdus. Sain 2 antibiootit mutta vain kovin kipu lähti ja muut vaivat jäi.
        Ennen olin teve gynekologisesti. En pysty enää sukupuolikontaktiin mieheni kanssa.
        Lisäksi huomasin toimenpiteen jälkeen että virtsaputken pää ei ole enää omalla paikallaan emättimen yläpuolella vaan on pudonnut ja törröttää nyt emättimestä rumasti. Yäk!
        Saaliina löytyi vain puhdasta kohdun limakalvoa. Arvatkaa onko harmittanut että menin tuohon hoitoon, voikun pääsis tilanteeseen ennen loop hoitoa, niin repisin sen kutsukirjeen ja söysin sen.

        No aika v*ttumaiselta kuulostaa... Voin kuvitella että ottaa päähän.


    • meikäl

      mulla edessä noita hoitoja ja jännittää aika paljon...
      kaikkein eniten jäi mietityttämään se että lähetteessä mainittiin paikan olevan opetussairaala ja oppilaita voi olla paikalla... voiko kieltäytyä olemasta "opetusväline" ? Kerran kävin lapsen kanssa pienessä operaatiossa ja silloin oli paikalla muutama opiskelija ja minusta tilanne oli epämiellyttävä...nyt kun kyseessä on vielä nuo intiimialueet niin en haluaisi olla kaiken kansan katsottavana...

    • voit hyötyä

      Voit kieltää oppilaan/oppilaiden paikallaolon.
      Yleensä tilaan ei mahdu monta. Ehkä on mahdollista myös rajoittaa oppilaiden määrää.
      Miten luulet opiskelijoiden oppivan, jos he eivät saa nähdä työskenteleyä? Ja myöhemmin kokeilla sitä? Paikalla on kuitenkin tosiammattilainen.

      Ollessani itse tutkittavana/hoidettavana on pari kertaa ollut lääkäriksi opiskeleva läsnä naistentautien poliklinikalla. Niillä kerroilla selvitys siitä, mitä minulle kuului ja mitä tehtiin, oli todella perusteellista. Sitä sai jopa normaalia parempaa palvelua.

    • hfjks

      Oletteko toipuneet loop- hoidosta hyvin? Mulle tehtiin sellainen 3kk sitten ja nyt kierto sekaisin ja outoja välivuotoja. Kellään vastaavia kokemuksia?

    • bentsi44

      Onko kenellakaan kokemusta laakari Pekka Niemisesta Bulevardin klinikalla? Suosittelivat LOOP hoidon tekemiseen. Kiitos vastauksista.

      • Bjhnkk

        Voi hyvät ihmiset te, jotka noin panikoitte.
        Ainahan voi olla menemättä hoitoon ja antaa vaikka kehittyä syöväksi asti ja sittenkin vielä olla menemättä hoitoon. Mieti tätä, jos kutsu hoitoon käy!

        Mikä sitten on lääkärille hyvä motivaatio tehdä työtään jos ei se, että parantaa ihmisiä?? Paljon huonoja ja hysteerisiä esimerkkejä näyttää olevan, itsellä oli erittäin mukava lääkäri/hoitaja ja eikä hoito tuntunut missään, hammaslääkärissäkin on pahempaa vaikka sielläkin aina puudutuksen otan:) miettikääpä millaista oli ennen vanhaan kun ei puudutuksia saanut!


      • Hoidettu
        Bjhnkk kirjoitti:

        Voi hyvät ihmiset te, jotka noin panikoitte.
        Ainahan voi olla menemättä hoitoon ja antaa vaikka kehittyä syöväksi asti ja sittenkin vielä olla menemättä hoitoon. Mieti tätä, jos kutsu hoitoon käy!

        Mikä sitten on lääkärille hyvä motivaatio tehdä työtään jos ei se, että parantaa ihmisiä?? Paljon huonoja ja hysteerisiä esimerkkejä näyttää olevan, itsellä oli erittäin mukava lääkäri/hoitaja ja eikä hoito tuntunut missään, hammaslääkärissäkin on pahempaa vaikka sielläkin aina puudutuksen otan:) miettikääpä millaista oli ennen vanhaan kun ei puudutuksia saanut!

        Tänään tehty Loop hoito. Kolposkopiassa helmikuussa todettiin cin 3 muutoksia.

        Hoito ei juurikaan sattunut,ainoastaan instrumenttien laitto emättimeen tuntui hieman epämiellyttävältä. Puudutuspiikki ei sattunut ja kohdunkaulasta otettujen palojen otto tuntui lähinnä papakokeelta. Ei paha.

        Kolposkopia oli kamalampi,sillä itselläni etikka kirveli hirmuisesti ja kolmen koepalan sijaan joutui ottamaan kuusi,kun ei heti onnistunut.

        Nyt odotellaan nelisen viikkoa tuloksia.

        Ja nii,kukaan ei sitonut mihinkään. Ei vaikka tärisin holtittomasti puudutuspiikissä olleen adrenaliinin vaikutuksesta.


    • Loopattu

      Mulle tehtiin loop.hoito helmikuussa. Ei sidottu, ei kidutettu. Normaalit tuntemukset, aivan niinkuin aina gynellä ollessa. eli jalat vispaa jännityksestä. Kipua ei ollut muuta kun puudustusta laittaessa. Sekin meni ohi pikaisesti. Mulla oli hyvä lääkäri joka kertoi mitä tekee. Ja hoitaja oli myös tois mukava. Ja hoitajia oli vaan tuo yksi.Juteltiin kaikesta muustakin kun tehtävästä hoidosta.Eli mulla ihan hyvä kokemus(jos noin voi sanoa). Ei jäänyt kammoa

    • Loopattu

      Mulle tehtiin loop.hoito helmikuussa. Ei sidottu, ei kidutettu. Normaalit tuntemukset, aivan niinkuin aina gynellä ollessa. eli jalat vispaa jännityksestä. Kipua ei ollut muuta kun puudustusta laittaessa. Sekin meni ohi pikaisesti. Mulla oli hyvä lääkäri joka kertoi mitä tekee. Ja hoitaja oli myös tois mukava. Ja hoitajia oli vaan tuo yksi.Juteltiin kaikesta muustakin kun tehtävästä hoidosta.Eli mulla ihan hyvä kokemus(jos noin voi sanoa). Ei jäänyt kammoa

    • Mauno mato

      Se on sellanen, että sut laitetaan istumaan toimistotuoliin ja sitä sitten pyöritellään vinhaa vauhtia ympäri. Samalla sua osoitellaan lasten laserpyssyllä ja joku huutaa "tiu! tiu! tiu!"
      No mulla ainakin sattui, ku kolhaisin pääni seinään, ku pyörittivät mut ihan sekasin sillä tuolilla. Siitä laserista mä en tiedä.
      Ei varmaankaan, jos se kuhmu tulee päähän. Tuskin sä alapäätäs mihinkään kolhaiset, ellet sitten laske alles sillä kieputuksessa.

    • Loopsista

      Toissa päivänä tehtiin loop hoito kättärillä. Ihana henkilökunta on ollut joka kerta kun olen käynyt koepalojen otossa ja nyt tässä.

      Selittivät tarkasti mitä tulee tapahtumaan ja että ihan rutiini toimenpide paikallispuudutuksella. Puudutus piikit nippaisee vähän, mutta itse hoito ei tuntunut oikeastaan miltään. Itsekin tosin jännitin enemmän kuin olisi ollut tarve, rupesin jopa itkemään sen maadoitus lapun jälkeen, mutta turhaan =)

      Mulla on jonkinnäköinen kammo jäänyt kierukan laitosta, joka laitettiin toisessa lääkärissä ilman puudutusta(hirveäää) ja tästä kerroin kätilöopiston hoitajille ja ymmärsivät tilanteeni ja että haluan PALJON puudutusta :D

    • Looppi

      Loop hoito on sitä, että laitetaan istumaan toimistotuoliin ja pyöritetään ympäri vinhaa vauhtia. Sitten siinä tuolissa istuvan pitää huutaa 'jiihaa!' ja samalla ympärillä olevat hoitsut kannustaa ottamaan lisää kierroksia. Sitten kassan kautta kotiin.

    • Maikki432

      Olin pari vuotta sitten ja oli elämäni kamalin kokemus! Lääkäri laittoi puudutteet mutta silti sattui niin paljon että meinasi taju lähteä. Väitti ettei voi noin paljoa sattua kun siellä ei ole hermotusta, jep kyseessä mieslääkäri. Luin myöhemmin kotona että muutamalla prosentilla on hermotusta myös sillä alueella ja satuin sitten kuulumaan niihin harvoihin. Jos joskus vielä tehdään niin tehdään humautuksessa. Kaiken lisäksi tapahtui hoitovirhe ja kohdunkaula arpeutui kiinni. Se avattiin sitten humautuksessa. Papa kokeet sattuneet sen jälkeen todella paljon, johtunee siitä arpeutumisesta.

    • nukutukseen

      Ei ollut kiva kokemus mulla. Olemme yksilöitä - toisilla puudutus toimii ja toisilla ei. Minulla ei toiminut, joten rääkäisin alussa muutaman kerran oikein kunnolla ja tuli spontaanisti itkukin. Puudutusta lisättiin koko ajan, kunnes olin lopulta osittain tunnoton, kokonaan tunnottomaksi ei saatu. Henkilökunta otti kipuni vakavasti ja vaikka operaatio oli kohdallani aivan järkyttävä, siitä ei jäänyt traumoja, koska henkilökunta oli koko ajan oikeasti huolissaan minusta. Sain myös seuraavalle päivälle sairauslomaa.
      Vuotoa oli tasan kaksi viikkoa - ruven lähdettyä irti verta tuli hetken aikaa ämpäristä kaatamalla ja ONNEKSI olin kotona silloin, joten pystyin "asumaan" hetken vessassa. Olisi muualla kyllä tullut itku...
      Myöhemmin soittivat koevastauksista: LOOP-hoito ei onnistunut, joten joudun siihen uudestaan, mutta nyt se tehdään nukutuksessa. Ei tarvinnut edes pyytää vaan sanoivat suoraan, että näin tehdään. Huh, ihan hyvä niin. Oli se kuitenkin sen verran rankka kokemus.

    • N26v

      Kävin tänään tässä sähkösilmukkahoidossa, Ja voin kertoa että papa koe tuntuu jopa enemmän :D itse tosin siedän kipua aika hyvin eikä puudutus tuntunut miltään. Itse toimenpide kesti n. 4 sekuntia ! Sekin tuntui vain lämpimältä :D älkää naiset pelätkö tätä turhaan! Ei ollut ollenkaan inhottava kokemus. Helpottaa tietenkin mieltä kun lääkäri kertoo kokoajan mitä tapahtuu seuraavaksi :) kaikkiaan olin tutkimushuoneessa 30 min. T. N 26

    • Loopidiloop

      Just kävin, aikaa meni noin 15min koko käynnillä jutteluineen ym. Tosi helppo homma ja nopeammin sujui kuin kolposkopia. Puudutusta ei tuntenut ollenkaan, itse sähkösilmukan kohdalla tuntui ehkä 2sek lämpö, eikä siis mikään paha vaan ihan miellyttävä. Sit nopsasti poltti suonet kii eikä tääkään tuntunu. Rentona vaan ei oo todellakaan mikään mitä kannattais jännittää, enemmän sattuu verikokeen otto

    • Anonyymi

      Olin itse lukenut kauhutarinoita ennen kolposkopiaa ja looppia, joten päätin tulla kertomaan oman, positiivisen kokemukseni.
      Minulla loop ei sattunut, vain puudutuspiikit tuntuivat ikäviltä ja sekin oli nopeasti ohi. Sanoisin, että kolposkopia oli inhottavampi.
      Kannattaa pyytää rauhoittavaa esilääkitystä jos jännittää. Pidin itse silmiä kiinni molempien aikana.

    • Anonyymi

      Eka loop hoito takana. Ei sattunut yhtään. Pientä kirvelyä ja yksi puudutuspiikki vähän nipisti. Selkäsärkyä on ollut sen jälkeen, sellaista kun pahat menkkakivut. Mielummin suosittelisin esim. pyytämään esilääkettä tms.

    • Anonyymi

      Kävin noin 1kk sitten loop-hoidossa. Alkuun ei sattunut yhtään, mutta yhtäkkiä se sähkösilmukka osui kohtaan, jossa sattui ihan saakelisti, karjaisin täyttä kurkkua ja jalat heilahti.. En ollut varautunut yhtään mahdolliseen kipuun, tunne just sellainen että joku polttaa ihan täysillä haarojen väliin. Jäi kyllä traumat, toivottavasti pystyn menemään seuraavaan kolposkopiaan. Nukutus on kyllä hyvä idea, sillä aina se ei valitettavasti ole kivuton operaatio.

    • Anonyymi

      Pitkältä ajalta kerääntynyt kokemuksia, joten jatkan tähän minäkin.

      Tänään kävin loopissa.
      4 puudutuspiikkiä, jotka sattuivat minun tapauksessani ihan kiitettävästi.
      Kestettävissä kyllä, kun kesti vaan hetken.
      Samoin itse loop sattui vähän, mutta kestettävissä.
      Ei sidottu ja pysyin paikoillani kyllä.

      Kunnon kiekko pois kohdunsuulta, yllättävän iso kooltaan. ( Kurkin purkkiin)
      Verta vuoti kiitettävästi ja sen tyrehdyttämiseen lääkäri käytti pisimmän ajan.

      Sain kk siirtävän lääkkeen, koska en tule pärjäämään ilman tamponia seuraavista kuukautisista.

      Nyt vähän jomottaa alavatsaa.

      Miellyttävä lääkäri ja hoitaja.
      6kk päästä eka kontrolli, vähän riippuen toki patologin lausunnosta.

    • Anonyymi

      Kävin tänään Loop-hoidossa. Oma kokemukseni oli nopea, kivuton ja kaikinpuolin onnistunut käynti.
      Puudutus-odottelu-palat pois-sähköitys. 20min. Eihän se kivaa ole kun alakertaa operoidaan, mutta ei sillä mitään tekemistä kivun kanssa ollut. Lähinnä epämiellyttävää nipistelyä.

      Kiitos lääkärille ja hoitajalle.

    • Anonyymi

      Mulla ollut 2v seurantaa lievien muutosten takia ja niiden piti olla ohitte. Noh sitten mulle soitettiinkin kolposkopia yksiköstä että on tultava loop hoitoon ja poistettava ne koska eivät olleet hävinneet mihinkään kahden vuoden seurannan aikana, jolloin ottivat aina normi kolposkopian, papan, biobsiat jne..
      Oon pelännyt hulluna aina noita käyntejä etukäteen kun jännittänyt kovasti, ja nyt tämän päiväinen hoito oli semmoinen että menin lekuriin jalat tutisten paniikissa koska jostain kumman syystä omassa päässäni luulin että se sattuu.. noh ei sattunut! Kuulema ikävin vaihe oli se kun laittoivat puudutus piikit. (Lääkäri pisti niitä 3 piikkiä) ja ihmettelin siinä sitten kun en niitä tuntenut edes, koska olin jo kauhusta kankeena miettinyt että kuolen sinne käynnille vaan EIIII, mikään ei sattunut tms. Oli todella nopeasti ohitse. Ja käynnin jälkeen pystyin lähtee nauraen itselleni sitä miten paljon noita voi etukäteen jännittää vaikka niissä ei oikeesti ole mitään pelättävää. Multa on otettu useaan otteeseen biobsiat ilman puudutuksia ja ne nyt nippaa toki hieman mutta tuo loop käynti oli satakertaa mukavampi käynti kun ne normi seuranta käynnit testeineen.
      Jälkivuotoa noista tulee aina, toki sekin yksilöllistä kuinka runsasta. Ruvet kun paranee vuotoa tulee hieman enemmän. Mutta hei naiset, siksi on terveyssiteet!!
      Reippaasti vaan testeihin ja hoitoihin jos niihin on mentävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe