Alkio-opisto >< Avoin yo

nimmarimerkki

Hei!

Minulla on toinen välivuosi edessä ja tuskin vietän sen niinkuin tämän ensimmäisen (töitä tehden). Olen ajatellut lähteä avoimeen yliopistoon lukemaan psykologiaa, mutta sitten huomasin Alkio-opiston ilmoituksen lehdessä... Haen ensi keväänä toista kertaa yliopistoon alalle, josta psykologiasta on paljon hyötyä ja toiseksi se kiinnostaa minua paljon.

Kummastakohan olisi enemmän hyötyä ajatellen tuota yliopistoon pääsyä? Entä onko muita Alkio-opiston tapaisia paikkoja, joissa psykologiaa voisi lukea? Alkio-opisto meinaan on aikasta kallis...

Entäpäs sitten tuo avoin, voisiko avoimessa ajatella opiskelevansa "kokopäiväisesti"?

Pää on aivan pyörällä näistä jutuista, kun ei ensinnäkään ole kauheasti edes tietoa mistään ja sitten kun mahdollisuuksia on niin paljon! Olisi kiva kuulla toisten kokemuksia ja mielipiteitä välivuoden viettämisestä jollain tavalla opiskellen :)

11

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JukkaV

      Voisitko alkuun paljastaa, mikä on haluamasi ala? Ehkäpä on olemassa jokin toinenkin aine, josta hyödyt.

      Avoimessa yliopistossa voit lukea psykologiaa. Alkio-opistoa edullisempi paikka on Joutsenon opisto. Siellä voit opiskella kokopäiväisesti avoimessa. Moni on siellä opiskellut ja päässyt yliopistoon asti. :)

      Olen itse kolunnut eri kansanopistoja ja Joutseno on ehdoton ykkönen.

      • nimmarimerkki

        Logopediaan pyrin.


      • JukkaV
        nimmarimerkki kirjoitti:

        Logopediaan pyrin.

        Sinun kannattaa suorittaa sekä psykologian että erityispedagogiikan perusopinnot/approbaturit. Ne varmasti auttavat. Myös puheviestinnän approsta olisi hyötyä.


      • nimmarimerkki
        JukkaV kirjoitti:

        Sinun kannattaa suorittaa sekä psykologian että erityispedagogiikan perusopinnot/approbaturit. Ne varmasti auttavat. Myös puheviestinnän approsta olisi hyötyä.

        Saanko kysyä, kumpaan sä lähtisit noita opiskeleen, avoimeen vai johonkin opistoon? :)


      • JukkaV
        nimmarimerkki kirjoitti:

        Saanko kysyä, kumpaan sä lähtisit noita opiskeleen, avoimeen vai johonkin opistoon? :)

        Opistoon avointa yliopistoa opiskelemaan.


      • nimmarimerkki
        JukkaV kirjoitti:

        Opistoon avointa yliopistoa opiskelemaan.

        Mä oon ihan tollo näissä jutuissa... Miten opistossa avoimen opiskelu poikkeaa normaalissa avoimessa opiskelusta?


      • JukkaV
        nimmarimerkki kirjoitti:

        Mä oon ihan tollo näissä jutuissa... Miten opistossa avoimen opiskelu poikkeaa normaalissa avoimessa opiskelusta?

        Esimerkiksi yhteistoimintaoppilaitoksissa on tuutorit - joskus myös avoimella itselläkin on tuutoreita. Avoimessa saattaa tavata opettajia useammin kuin yhteistoimintaoppilaitoksissa.


      • nimmarimerkki
        JukkaV kirjoitti:

        Esimerkiksi yhteistoimintaoppilaitoksissa on tuutorit - joskus myös avoimella itselläkin on tuutoreita. Avoimessa saattaa tavata opettajia useammin kuin yhteistoimintaoppilaitoksissa.

        Selkkis! Harmi ku nuo opistot on niin kaukana... Avoimia löytyy lähempääkin. :)


    • juuks

      Moi!

      Mä oon kanssa menossa Alkio-opistoon nyt syksyllä. Odotan sitä jo aivan innolla. Vaikuttivat tosi mukavilta kun olin yhteydessä sinne puhelimitse.

      Tunnen yhden ihmisen joka siellä on joskus ollut psykologian linjalla, oli kuulemma hyvin antoisa vuosi...

      Ja hauskoja juttuja www.alkio.fi kannattaa käydä lukemassa vieraskirjan keskustelualueelta, ja kysyä jotain jos on kysyttävää nykyisiltä/entisiltä oppilailta..

      • *M**

        Itse olin viime vuoden siellä ja suoritin psykan appron. Tosi kiva paikka ja opetuskin oli hyvää. Ainut miinus puoli oli opiston sijainti, mutta toisaalta Jyväskylään pääsee halutessaan suhteellisen nopeesti.
        Hain tänä keväänä psykaan, mutta en ikävä kyllä päässyt, mutta opistosta oli ehdottomasti hyötyä. Ei sitä tiedä vaikka toiseksikin vuodeksi sinne eksyy.
        Joutsenon opistosta en ole kuullut niin paljon hyvää kuin Alkiosta mutta olen ehkä hiukan jäävi vielä vertailemaan.
        Ja mainostukseni takana on toive pitsalahjakortista ;)


    • Bela

      Olen ollut Alkiolla ja voin sanoa, että apua oli.
      Todella hyvä paikka opiskella, hyviä ihmisiä ja avoimesta löytyy vaikka mitä kivaa opiskeltavaa. Hinta on toki kallis, mutta kyllä sitä pärjäsi. Ja Korpilahti nyt on Korpilahti, mutta Jyväskylään pääsee nopeasti, jos alkaa ahdistamaan.
      Itselläni oli kaksi "välivuotta", jotka kummatkin opiskelin opistoissa ja nyt kun olen menossa yliopistoon, niin saan aika paljon korvattua avoimen opinnoilla. Suosittelen. Ja jos et ole aivan varma alastasi niin nyt on hyvää aikaa kokeilla opintoja oikeassa elämässä eikä vain paperilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      917
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe