Täytyykö opintotukihakemukseen liittää T-lomake jos osoitetietoni ovatajantasalla väestörekisterijärjestelmässä eli haen asumislisää nykyiseen asuntooni?
Sain muutaman kuukauden toimeentulotukea talvella ja kelan yleistä asumislisää avoimen yliopistonopintojeni vuoksi. Lasketaanko nämä tuloksi opintotukihakemuksessa? Vai huomioidaanko hakemuksessa vain tukikuukausien aikana saadut tulot? Minulla ei tule olemaan vapaita tuloja kun opintoni alkavat syksyllä.
T-lomake/opintotuki???
2
326
Vastaukset
- OTRE
Jos väestörekisteri täsmää hakemuksen osoitteeseen, ei t-lappua tarvita.
Yleistä asumistukea tai sossun rahaa ei lasketa
tuloksi tulovalvonnassa. - neiti...X
"Sain muutaman kuukauden toimeentulotukea talvella ja kelan yleistä asumislisää avoimen yliopistonopintojeni vuoksi. Lasketaanko nämä tuloksi opintotukihakemuksessa? Vai huomioidaanko hakemuksessa vain tukikuukausien aikana saadut tulot?"
Opintotukihakemusessa ei kysytä omia tuloja vaan tulovalvonta suoritetaan jälkikäteen. Tuloiksi lasketaan veronalaiset sosiaalietuudet (poislukien opintoraha), palkat ja pääomatulot.
"Minulla ei tule olemaan vapaita tuloja kun opintoni alkavat syksyllä."
Jos opiskeluaikana ei kerran ole tuloja, ei ole hätää. Vapaan tulon raja lasketaan ensimmäiselle opiskeluvuodelle huomioimalla tulot vain opiskeluajalta ja vertaamalla sitä tukikuukausien määrään. Tässä linkki aiempaan vastaukseeni aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000026&posting=22000000017276506
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917455- 373967
- 453510
- 2352793
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402652- 432465
- 1322391
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292279Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202218- 451962