miksiköhän mummot ei mene
vanhainkotiin
siellähän on hyvä hoito
kotona voi sattua vaikka
mitä ikävää, eikä koira
perään hauku
vanhainkodissa voi jutella
ja kattoa tv:tä tv-huoneessa
keittää kahvit omista jauhoista
ja mitä vain, papat nipistelee
kyllä joskus pepusta, mutta
niitä voi vetää lärviin
Mie en ymmärrä
28
1833
Vastaukset
- hyvä idea
Miksi ei paapat mene vanhain kotiin, siellähän niillä olis suojattu elämä,hoitajat vain vähän nipistelis kun vaippoja vaihtaa, mutta niitähän voisi vetää viikseen.
- O.Velin
Sinne joudutaan. Samalla menetetään itsenäisyys. Eläkkeestäsi saat vain tietyn pienen osan omaan käyttöösi.
Eikä sitä enää sanota vanhainkodiksi. Se on nykyisin palvelutalo.
Vain erittäin varakkaat ihmiset voivat omalla kustannuksellaan asettua asumaan palvelutaloon menettämättä itsenäisyyttään.On suuntaus ainakin täällä,vanhukset kotona niin pitkään kuin mahdollista.
Heillä käy kaikenlaista avustajaa montakertaa
päivässä.
Ovat tyytyväisempiä omassa kodissa
Tässäkin talossa ambulanssi on melkein päivittäinen
kävijä.- taajamalainen
muori67 kirjoitti:
On suuntaus ainakin täällä,vanhukset kotona niin pitkään kuin mahdollista.
Heillä käy kaikenlaista avustajaa montakertaa
päivässä.
Ovat tyytyväisempiä omassa kodissa
Tässäkin talossa ambulanssi on melkein päivittäinen
kävijä.Sinulla on hieno asuinkunta, kun hoitajat käyvät monta kertaa päivässä. Mitä isommalla paikkakunnalla asutaan, sitä huonommin apua ja palveluja riittää.
- sellainen juttu
että ei niihin vanhainkoteihin niin vaan pääse.Paikkoja on vähän, samoin hoitajia vähän.Vuosiakin joutuu jonottelemaan.
Tiedän tämän tyttären näkökulmasta.missä asun,on 94v pappa joka hoitaa pyörätuolissa olevaa vaimoaan kun tulee vaikeaa,niin vievät sairaalaan viikoksi pariksi,sitten on mummeli 92v
luki meille yhtenä päivänä vitsejä yhdestä lehdestä,
ILMAN silmälaseja !!!!
Ovat onnellisia kun saavat olla kotonaan.
- aikaan
oli muotia puhua "luopumisesta"
että se niinkuin kuului kunkin ikäluokan
"kehityshaasteisiin"...luopua aina jostain
esim. nyt vaikkapa seksuaalisuudesta
oli hyväksyttävää, että mummot pukivat mustan hameen ja villahuivi päähän
elivät luopumisen tilassaan
ja viimeinen luopuminen tapahtui sitten itsenäisyyden menetyksenä,
joka tapahtuikin totaalisesti sen aikaisen laitoshoidon ideologian mukaisesti
nyt eletään jo moniarvoisemmassa aikakaudessa,
hoito---- asumisen muotoja on monenlaisia, valinnanvaraa on ja aikaa varautua ja valita
nyt tiedetään ja ymmärretään, että itsemäärämisoikeuden säilyttäminen tukee selvitymistä itsenäisesti mahdollisimman pitkään joka myös kertautuu siten, että on motivaatiota pitää fyysinenkin puoli kunnossa joka tukee psyykkstä hyvinvointia
joka mahdollistaa kotona asumisen
fyysinen ikä ei ole enää rajapyykki "vanhuuteen" - Kysympähän
Miksi tämä sama syvällinen sanoma on myös 80 palstalla osoitettuna Kaliperille?
- ja vielä nikissä!!!!!!
Sinulla oli kirjoitusvirhe nikissä.
Suomen kieli lausutaan yleensä niinkuin
kirjoitetaan, mutta kysynpähän on oikea
muoto ja se lausutaan kysympähän. Olehan
tarkkana. - Kysympähän
ja vielä nikissä!!!!!! kirjoitti:
tarkkana.Suomi24:ssä on kaikkiaan 19.648.000 viestiä. Hyvä, että huomasit yhden lyöntivirheen.
- ei ollut lyöntivirhe
Kysympähän kirjoitti:
Suomi24:ssä on kaikkiaan 19.648.000 viestiä. Hyvä, että huomasit yhden lyöntivirheen.
Kyllä sinä kirjoitit niinkuin luulit sanan olevan
kirjoitetussa muodossa. Ei ollut lyöntivirhe.
Niinpä-sana kirjoitetaan niinpä, eikä niimpä.
On muitakin sanoja esim. heitäpäs on oikea kirjoitusmuoto, mutta heitäppäs se lausutaan.
Kyseessä on jäännöslopuke, eli aspiraatio, jota
länsisuomalaiset esim. eivät hallitse. Pitää olla
tarkka, muuten suomen kieli rapistuu. - Kysympähän
ei ollut lyöntivirhe kirjoitti:
Kyllä sinä kirjoitit niinkuin luulit sanan olevan
kirjoitetussa muodossa. Ei ollut lyöntivirhe.
Niinpä-sana kirjoitetaan niinpä, eikä niimpä.
On muitakin sanoja esim. heitäpäs on oikea kirjoitusmuoto, mutta heitäppäs se lausutaan.
Kyseessä on jäännöslopuke, eli aspiraatio, jota
länsisuomalaiset esim. eivät hallitse. Pitää olla
tarkka, muuten suomen kieli rapistuu.Kysymykseni oli, miksi sama viesti on osoitettu Kaliperille aivan toisella palstalla.
Kiitoksia neuvoistasi.
Jos olet aloittaja, niin luepa palstojen säännöt uudelleen.
PS: Ei ole suotavaa kirjoittaa virkkeitä, joista sekä subjekti että predikaatti puuttuvat. Eli-sanan eteen ei kuulu pilkkua kirjoittamassasi yhteydessä. "Niin kuin" kirjoitetaan erikseen. Kyseessä-ilmaisun parempi muoto on "kysymyksessä".
Pitää olla tarkka, muuten suomen kieli rapistuu. - suomen kielessä
Kysympähän kirjoitti:
Kysymykseni oli, miksi sama viesti on osoitettu Kaliperille aivan toisella palstalla.
Kiitoksia neuvoistasi.
Jos olet aloittaja, niin luepa palstojen säännöt uudelleen.
PS: Ei ole suotavaa kirjoittaa virkkeitä, joista sekä subjekti että predikaatti puuttuvat. Eli-sanan eteen ei kuulu pilkkua kirjoittamassasi yhteydessä. "Niin kuin" kirjoitetaan erikseen. Kyseessä-ilmaisun parempi muoto on "kysymyksessä".
Pitää olla tarkka, muuten suomen kieli rapistuu.onko sinulla
- Kysympä
suomen kielessä kirjoitti:
onko sinulla
Suomi oli aluksi pääaineeni, mutta vaihdoin sen tiedotusoppiin.
Siispä: Miksi olet osoittanut saman viestin nimeltä mainitulle henkilölle toiselta palstalta? - Pumsipum
ja vielä nikissä!!!!!! kirjoitti:
tarkkana.Edellisen nikin kirjoitustapa on hyväksyttävä poikkeuksena äänteellisestä periaatteesta. Koska sinulla on arvosana äidinkielessä, niin tietänet että on horjuvaisuutta suomen kielen oikeinkirjoituksessa, joka johtuu vanhemman kirjoitustavan vaikutuksesta.
Nikki on siis se joka ei anna äidinkielen rappeutua! Sitä tekee sitävastoin sinun kaltaisesi pilkun-----! - Kysympä
Pumsipum kirjoitti:
Edellisen nikin kirjoitustapa on hyväksyttävä poikkeuksena äänteellisestä periaatteesta. Koska sinulla on arvosana äidinkielessä, niin tietänet että on horjuvaisuutta suomen kielen oikeinkirjoituksessa, joka johtuu vanhemman kirjoitustavan vaikutuksesta.
Nikki on siis se joka ei anna äidinkielen rappeutua! Sitä tekee sitävastoin sinun kaltaisesi pilkun-----!Se on yksiselitteisesti väärin; ei ole kysymys edes horjuvasta kirjoitustavasta. Oikea muoto toki on "kysynpä".
En oikein vain sulattanut nipottamista. Me kaikki teemme virheitä. :) Kysympä kirjoitti:
Se on yksiselitteisesti väärin; ei ole kysymys edes horjuvasta kirjoitustavasta. Oikea muoto toki on "kysynpä".
En oikein vain sulattanut nipottamista. Me kaikki teemme virheitä. :)tykkäisi, nipottamisesta, olen saanut joskus paljonkin korjaavia toiveita virheideni vuoksi, mutta paremmaksi ei tullut.
Kun kaikilla ei nyt vain ole kielioppi hallinnassa, niin ei mahda mitään.
Sen vuoksi ei kai kieltoa ole kenellekään annettu, teillä kummallakin nyt on asiat "hallinnassa" joten hyvä niin.
Minua on vain siedettävä, virheineni.- Kysympä
SkillaN kirjoitti:
tykkäisi, nipottamisesta, olen saanut joskus paljonkin korjaavia toiveita virheideni vuoksi, mutta paremmaksi ei tullut.
Kun kaikilla ei nyt vain ole kielioppi hallinnassa, niin ei mahda mitään.
Sen vuoksi ei kai kieltoa ole kenellekään annettu, teillä kummallakin nyt on asiat "hallinnassa" joten hyvä niin.
Minua on vain siedettävä, virheineni.Se pitää sivut elävinä ja mukavina lukea. Kielioppisäännöt kuuluvat muualle, eivät spontaaniin juttelumaiseen kirjoittamiseen. Jokaisesta täällä näkee, että on oman tyylisensä. Koko kirjoittamisen ilo häviää, jos pitäisi keskittyä epäoleelliseen.
Näitä sivuja voisi verrata puhuttuun kieleen, vaikkei todellista kontaktia olekaan.
Kielitoimisto ei ole tuomari. Sen asenne on erittäin hyväksyvä. Se kannustaa nykyisin vivahteikkaaseen kirjoittamiseen eikä virheiden osoittelemiseen.
Eksyin aika kauas aloituksesta, joka minun mielestäni on yksinkertaisen ihmisen provo ja samalla massapostitus. - Kysympähän
Kysympä kirjoitti:
Se pitää sivut elävinä ja mukavina lukea. Kielioppisäännöt kuuluvat muualle, eivät spontaaniin juttelumaiseen kirjoittamiseen. Jokaisesta täällä näkee, että on oman tyylisensä. Koko kirjoittamisen ilo häviää, jos pitäisi keskittyä epäoleelliseen.
Näitä sivuja voisi verrata puhuttuun kieleen, vaikkei todellista kontaktia olekaan.
Kielitoimisto ei ole tuomari. Sen asenne on erittäin hyväksyvä. Se kannustaa nykyisin vivahteikkaaseen kirjoittamiseen eikä virheiden osoittelemiseen.
Eksyin aika kauas aloituksesta, joka minun mielestäni on yksinkertaisen ihmisen provo ja samalla massapostitus.Unohdin mainita, ettet sinä tee virheitä.
- Markeliina
Kysympä kirjoitti:
Se on yksiselitteisesti väärin; ei ole kysymys edes horjuvasta kirjoitustavasta. Oikea muoto toki on "kysynpä".
En oikein vain sulattanut nipottamista. Me kaikki teemme virheitä. :)mikä kumma vimma on joillakin yhtenään korjailla toisten viestejä? Suorastaan vihaksi pistää todella tuollaiset nipottajat.
Kun asia tulee ymmärretyksi, niin siinä ei ole nokan koputtamista.
Ei kai täällä liene vaadittu suomenkielen maisterin tutkintoa pääsyvaatimuksena näille palstoille.
Olikohan se Catleija taas asialla? - Kysympähän
Markeliina kirjoitti:
mikä kumma vimma on joillakin yhtenään korjailla toisten viestejä? Suorastaan vihaksi pistää todella tuollaiset nipottajat.
Ei kai täällä liene vaadittu suomenkielen maisterin tutkintoa pääsyvaatimuksena näille palstoille.
Olikohan se Catleija taas asialla?En ole huomannut Catleijan koskaan nipottavan. Tuskin hän nytkään olisi sitä tehnyt.
Kukin kirjoittaa, miten kirjoittaa, ja se on hyvä. Kysympähän kirjoitti:
En ole huomannut Catleijan koskaan nipottavan. Tuskin hän nytkään olisi sitä tehnyt.
Kukin kirjoittaa, miten kirjoittaa, ja se on hyvä.Catleija !!!
Kuvitelkaapas jos puessa pitäisi sanoa;
jonkin sanan perään;piste,pilkku,iso kirjain;))))- Catleija
Markeliina kirjoitti:
mikä kumma vimma on joillakin yhtenään korjailla toisten viestejä? Suorastaan vihaksi pistää todella tuollaiset nipottajat.
Olikohan se Catleija taas asialla?Olen ollut palstalla vähän yli vuoden. Pari kolme kertaa on tullut perätön epäily, että olisin ollut joku toinen. Ei sille voi mitään, mutta se kyllä sieppaa. Olen monta kertaa sanonut, että puskasta joskus kirjoitan. Usein olen sen sitten jälkikäteen tunnustanut. Näin tein viimeksi 60 ketjussa YÖPERHO, jossa möläytin, että eri nimerkkiä käyttävän tunnistaa kuitenkin aloituksen otsikosta, jotka oli isolla kirjoitettu. Kirjoitinkin, että se oli turhaa ja että kai helle kaivoi pimeän puolen esille. Se suututti pahasti monia-anteeksi.
Tämäkään ei ollut millään tavalla oikeinkirjoitusasiaa, joka ei minua todellakaan kiinnosta. Olen kyllä saanut nimetöntä leukailua omasta kirjoittamistavastani. Milloin olen tyhmä, pilkunviilaaja ja kiero puskistahuutelija. Tämä on minun tyylini, en voi sille mitään. Ja miksi pitäisi voida? Olen minäkin huomannut, että joku puskasta huomauttelee ja korjaa sanojen taivutuksia ym. Se on hänen asiansa. On täällä monenlaista luettavaa. Puskasta vastaan yleensä ilkeämielisiin kirjoituksiin. Sanon jonkun tokaisun. Jos sen sanoisi Vakinikillä, joutuisi jatkamaan epämiellyttävää sanailua.
Tiedän että tällaisesa vastauksesta ei ole mitään hyötyä. Toisen ihmisen asennetta ei ole helppo muuttaa. En ole tätä ketjua huomannut lukea, mutta kun näin muorin nikin niin luin sen vuoksi näitä muitakin, kun nimeäni mainittiin.
Kirjoittelemisiin. Kysympä kirjoitti:
Suomi oli aluksi pääaineeni, mutta vaihdoin sen tiedotusoppiin.
Siispä: Miksi olet osoittanut saman viestin nimeltä mainitulle henkilölle toiselta palstalta?Mullapa on "hullun paperit" - ostin ne keskiaikamarkkinoilta Turussa ;-) Ne oikeuttavat toisten arvosteluun, kun kukaan ei ota todesta!
Siksi en toisia arvostelekaan - mitä nyt joskus sähköpostissa annan neuvoja - ja olen sillä onnistunut saamaan uusia tuttujakin ;-)- Markeliina
Catleija kirjoitti:
Olen ollut palstalla vähän yli vuoden. Pari kolme kertaa on tullut perätön epäily, että olisin ollut joku toinen. Ei sille voi mitään, mutta se kyllä sieppaa. Olen monta kertaa sanonut, että puskasta joskus kirjoitan. Usein olen sen sitten jälkikäteen tunnustanut. Näin tein viimeksi 60 ketjussa YÖPERHO, jossa möläytin, että eri nimerkkiä käyttävän tunnistaa kuitenkin aloituksen otsikosta, jotka oli isolla kirjoitettu. Kirjoitinkin, että se oli turhaa ja että kai helle kaivoi pimeän puolen esille. Se suututti pahasti monia-anteeksi.
Tämäkään ei ollut millään tavalla oikeinkirjoitusasiaa, joka ei minua todellakaan kiinnosta. Olen kyllä saanut nimetöntä leukailua omasta kirjoittamistavastani. Milloin olen tyhmä, pilkunviilaaja ja kiero puskistahuutelija. Tämä on minun tyylini, en voi sille mitään. Ja miksi pitäisi voida? Olen minäkin huomannut, että joku puskasta huomauttelee ja korjaa sanojen taivutuksia ym. Se on hänen asiansa. On täällä monenlaista luettavaa. Puskasta vastaan yleensä ilkeämielisiin kirjoituksiin. Sanon jonkun tokaisun. Jos sen sanoisi Vakinikillä, joutuisi jatkamaan epämiellyttävää sanailua.
Tiedän että tällaisesa vastauksesta ei ole mitään hyötyä. Toisen ihmisen asennetta ei ole helppo muuttaa. En ole tätä ketjua huomannut lukea, mutta kun näin muorin nikin niin luin sen vuoksi näitä muitakin, kun nimeäni mainittiin.
Kirjoittelemisiin.epäilin, koska olen huomannut, että sinä puskasta huomauttelet ja sitten joskus tunnustat tehneesi tuon huomautuksen.
Niin, ja muistanpa erään kerran entisellä nikilläsi sinun käyneen erään kirjoittelijan kimppuun. Mutta joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään.
On sellainenkin sanonta, että joka kerran keksitään, sitä aina epäillään.
ANTEEKSI!! - Catleija
Markeliina kirjoitti:
epäilin, koska olen huomannut, että sinä puskasta huomauttelet ja sitten joskus tunnustat tehneesi tuon huomautuksen.
Niin, ja muistanpa erään kerran entisellä nikilläsi sinun käyneen erään kirjoittelijan kimppuun. Mutta joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään.
On sellainenkin sanonta, että joka kerran keksitään, sitä aina epäillään.
ANTEEKSI!!Täällä palstalla olen kohdannut muuten sellaistakin, että joku voi sanoa ilkeyksiä toisen piikkiin. Kirjoitukseen laitetaan tahallisesti jotain, joka vie epäilyt toiseen tunnettuun nimimerkkiin. Ja sitten ko.henkilö saa ryöpyt päälleen vaikka on syytön. Se vasta on katalaa ja sitä vastaan on vaikea puolustautua.
vaarivaari kirjoitti:
Mullapa on "hullun paperit" - ostin ne keskiaikamarkkinoilta Turussa ;-) Ne oikeuttavat toisten arvosteluun, kun kukaan ei ota todesta!
Siksi en toisia arvostelekaan - mitä nyt joskus sähköpostissa annan neuvoja - ja olen sillä onnistunut saamaan uusia tuttujakin ;-)Tämä aika vain on sellainen että halutaan tehdä vakavistakin asioista huumorilla höystettyjä. Ehkä halutaan minimoida mielenterveys häiriöiden vakavuutta.
Otan mielenterveyshäiriöiset vakavasti - paitsi en sinua vaarivaari.
Vein roskikseen jätteitä sinne puhalsi nuorehko isokokoinen mies ainoastaan paita päällä ja sanoi minulle, älä katso minun munia. Tiesin hänen olevan sairas, silti oli vitsit vähissä.
Hävitä ihmeellä moinen planketti vaarivaari, tuo hullun paperien jakaminen terveille ihmisille on todella epäonnistunutta huumoria.
- Anskuliini
kun vanhainkodeissa ei ole paikkoja vapaana, vasta sitten kun liikkuminen ei suju ja pissat ja kakat menee housuihin, silloin on mahdollisuus päästä, jos ei ole omaisia jotka voi hoitaa.
Tämä on tosi juttu.
Palvelutalot on asia erikseen, niissä asuu vireitä vanhuksia, melkein voi sanoa että ne on tavallisia vuokra-asuntoja, ainoastaan se tekee palvelutalosta erinomaisen, että kun ei enää itse jaksa siivota ja pestä pyykkejä kotiavustajat tekee ne työt.
Muutenkin kotiavustajat pitävät vanhuksia silmällä ja ilmoittelevat kauempana asuville lapsille jos on tarvetta johonkin lisäapuun.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438