Moikka.
Palkkoja tänne kiitos, mitäpä tienaatte bruttona:
Ilmoitusvalmistaja?
Graafinen suunnittelija, vasta valmistunut ja valmis, miten suuri palkkaero?
Toimittajaharjoittelija?
Toimittaja, alkupalkka?
Webdesigner?
AD?
copy?
Itte palkkakuopassa (brutto 1540e) nin etsiskelen realistista pohjaa miltä lähteä kinuamaan LISÄÄ LIKSAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
Graafisen suunnittelun palkkoja
36
46191
Vastaukset
- pätkisgraafikko
Pätkätöistä 10e/tunti ilmoitusvalmistajana. Eli just siinä rajoissa että saisi sossusta lisää kun ei työstä saatava raha riitä elämiseen.
- santeliini
Mies on painopinnan valmistaja, takana noin 5 v. alan työkokemusta. Palkka on noin 1700 e/kk, työpaikka kirjapaino. Aika pienet palkat kuulemma alalla, mainostoimistot voi maksaa paljon enemmän, jos on osaava tekijä. Toisaalta myös reprotaloilla on kat paremmat palkat.
- halvalla menee
Verkkopuolella graafinen suunnittelija ja webdesigner harvoin saavat nykyään vakituista työpaikkaa. Jos saavat, niin harvoin yli 2000 euroa/kk. Koulutuspaikkoja on liikaa ja tunkua alalle riittää. Lukiolaiset tekevät iltapuhteina halvemmalla, ei auta korkeakoulututkinnot eikä työkokemus nettipuolen konkurssifirmoista.
- -suunnittelija-
tienaan keskimäärin noin 8000 egeä/kk, mutta lomalla ja sairastaessani en mitään. Olen aika kokenut.
- liksa siis
-suunnittelija- kirjoitti:
tienaan keskimäärin noin 8000 egeä/kk, mutta lomalla ja sairastaessani en mitään. Olen aika kokenut.
mä revin tollaset 20000000 kuussa puhtaana monacontilille...
vai oiskoo se 1500 ja padasjoen osuuspankkiin... ja verot veke viel. - Olen kuullut
liksa siis kirjoitti:
mä revin tollaset 20000000 kuussa puhtaana monacontilille...
vai oiskoo se 1500 ja padasjoen osuuspankkiin... ja verot veke viel.Kuulin tyypistä joka saa oikeasti 8000 rahaa kuussa. AD tai muu vastaava taisi tyyppi olla. Mainosalalla se raha liikkuu, mutta ei toki painopinnanvalmistajan taskuun.
Ja kateellisille vinkiksi: veikkaanpa että kahdeksan tonnin liksaa nauttiva saapi sitten unohtaa semmoisen käsitteen kuin "vapaa-aika". - Muijaxx
No hyvin on vapaata vaikka mullakin 8000e/kk. Kaikki Viikonloput ja pyhätkin jopa.
- nykyAD
1400-1500 ekee AD:n hommista. Kiitti vitus***i vaan yhteiskunta ja globalisaatio ja EU ja pätkätyö ja riistokapitalistipomot.
- aina..
Graafisen suunnittelijan alkupalkka pyörii siinä puolentoista tonnin kieppeillä. Valmis alalle ei ole koskaan, mutta jos on referenssejä eikä ole alkoholisoitunut ja on ollut alalla kymmenen- kaksikymmentä vuotta niin sopivilla suhteilla ja maineellaan voi tienata saman kuin putkimies.
Valtiolla graafisen suunnittelijan lähtöpalkka on vähän yli 1400 euroa kuussa. Komediallista on että sama palkka on myös kuvankäsittelijällä. Lienee vanhaa reproaika perua jolloin kuvaamossa todellakin piti osata kaikenlaista.
Etpä sinä mitenkään erikoisesti palkkakuopassa ole, tuohan ihan normaali palkka. Mainospuolella on korkeammat palkat mutta viralliset suositukset ovat kyllä yliampuvia ainakin noobielle. Tekijöitä riittää ja koviakin ammattilaisia työttömänä.
http://www.mamary.fi/suositukset/ - -graafinen suunnitetlija
Oon graafinen suunnittelija kustannusalalla Helsingissä, liksa 2500e/kk, kokemusta pari vuotta. Koulusta suoraan duuniin, lähtöpalkka oli 2000e..
Mun mielestä palkkaa tippuu ihan omien kykyjen ja osaamisen mukaan, kunnon neuvottelulla pääsee jo pitkälle.. ok, eri järjestöillä on omat taulukkonsa, mutta ei niiden varaan kannata jäädä. Tutut mainosalalla ja muualla tienaa 2000-2500 egee, ad:t 3000 tienoilla. Nää siis pk-seudulla, jossain maalla on varmaan eri meininki. - grafikstjej
Kakstonnii kuussa graafikkona.
Frendi mainostoimistossa copynä ja saa saman verran. Ei Hki. Hkissä sai 2800/kk copyn hommasta. - Eräs hemmo
Pohjalta se on hyvä ponnistaa niin oppii tuntemaan rahan arvon, ehkä.
- freelancerti ja yhden miehe...
Siis jos asiakkaita riittää! Freelancerin tuntiveloitus saattaa olla 80E/h. Tietenkään töitä ei ole monellakaan 8h/pv 5pv/vko, mutta jos on laaja asiakasjoukko niin miksi ei
- toivo
Palkkani on 1700 e miinus verot. Työtehväni ovat todella laajat (netti printti suunnittelu toteutus asiakkaat vastuuta...jne.). Työkokemusta alalta 3 vee. Koulutusta alalle 2 amk tutkintoa amm. tutkinto. V****taa mutta toivossa on hyvä elää. siis koulutan itseäni hullunlailla koko ajan. Josko se aurinko paistaisi risukasaankin. Turhaahan se varmaan on mutta ainakaan en ole luovuttanut.... vielä...
Tsemppiä kaikille!
- seoonmä
Itse työskentelen maakunnassa, n. 100 km hesasta. Reilu kymmenen vuotta tehnyt graafista suunnittelua laidasta laitaan.
2006 verotettava tulo oli 50000 e, 2007 tulee olemaan noin 70000 e.
Koulutus ei tuota tuloa tuo, eikä myöskään välttämättä graafisen suunnittelijan taito. Tarvitaan hajua hoitaa ns. bisneksiä. Pitää osata myydä omaa työtään oikeaan hintaan, pitää osata ajanhallintaa, projektinhallintaa... ja ennen kaikkea pitää arvostaa omaa työtään ja tietää sen hinta. - Köyhä :-(
Olen ilmoitusvalmistaja teen kaikenlaisia lehden julkaisuun tilauksiin liittyviä konttorihommia. Kokemusta alalta useita vuosia. Tuntipalkkani on 9,5 /tunti. Minut kutsutaan töihin tarvittaessa.
- Graafinen suunnittelija
Itse työskentelin medianomin opintojeni loppuvaiheilla osa-aikaisena AD-assistenttina 14e/h. Valmistumisen jälkeen toisessa työpaikassa AD-assistenttina 1850 e/kk. Tällä hetkellä olen graafisena suunnittelijana (lähinnä printtiä) 16e/h. Nyt olen hakemassa vakityötä toisaalta ja pyysin väh. 2000e/kk. Työkokemusta nyt alalta kaksi vuotta (josta osa osa-aikaisena). Olen työskennellyt melko pienissä mainostoimistoissa (3-10 ihmisen) useissa keskikokoisissa kaupungeissa 150-300km päässä pääkaupungista.
Kannattaa muuten katsoa mm. http://www.mamary.fi/suositukset/ ja http://www.viestintaliitto.fi/edunvalvonta/koulutusopas/palkkamaaraykset.htm- jee
Mä oon isossa oppilaitoksessa webbisuunnittelijana. Teen flashia actionscriptiä, dhtml:ää, javascriptia ja näiden lisäksi printtiä ym mainontaa. Palkka on 2300€/kk, ei pääkaupunkiseudulla.
Työhaastattelussa pitää olla sen verran itsevarma ja -rakas omista kyvyistään että pystyy lyömään oikean hinnan tiskiin.
- DTP taittaja
Ilmoitusten ja esitteiden taitto ja kuvankäsittelyä.
• 1714€/kk
• 37,5 h /vko
• nainen 29v.
• avoliitto (puolisolla samat tulot) , ei lapsia.
• työkokemus 1v.
• pieni yritys, rauhallinen työympäristö, oma työhuone ja mukavat työkaverit
• palkallista ylityötä toisinaan, muttei jatkuvasti.
Töihin on mukava mennä.
Palkka on minimi, mutta tulen sillä ihan hyvin toimeen.
Ensimmäisen kerran elämässä alan olla onnellinen, eikä siihen tarvita rahaa yhtään tätä enempää. - hj
Graafinen suunnittelija (lehden taittoo) alalla 10v 2500€/kk. Ei AMK-koulutusta. Ja pk-seudulla. Taidan olla aika onnekas palkan suhteen vaikka tähtäänkin siihen kolmeen tonttuun ensi duunissa.
- ihan ok tilanne
alalla 22 vuotta, työpaikka suurehko mediayritys ei pääkaupunkiseudulla
bruttopalkka 3400 e/kk peruspalkka, lisiä 300-800 e/kk vähän riippuen siitä montako sunnuntaita jaksoon sattuu
työ pääasiassa lehden sivutaittoa, mutta sisältää myös ilmoitusvalmistusta ajoittain - 2600€
36 sivua pikatilauksen lehti valmiiksi painokoneeseen, luovaa&rutiinia, hinta 3000 e. Kiirus tuli kun 5 päivää aikaa, työtä aamusta iltaan. Jos tuolla hinnalla laskee koko ajan tekevänsä niin kk-palkka olisi noin 13 000 e.
Kk-palkka kuitenkin 20% tuosta.- selekkee
Alalal yli 40 vuotta. Tein sukulaismiehelle yritysgrafiikan. Palkka mustepatruuna printteriin ja riisi paperia.
- sano: Jaska
selekkee kirjoitti:
Alalal yli 40 vuotta. Tein sukulaismiehelle yritysgrafiikan. Palkka mustepatruuna printteriin ja riisi paperia.
Tee siitä riisistä t i l a a j a l l e h e r k u l l i n e n j o u l u a t e r i a. Riisiä pidetään tavallisesti padoilla veden peitossa. Nyt vaikkapa esimerkiksi tynnyrissä rännin alla. Vähän ennen sadonkorjuuta lasketaan vesi pelloilta (tynnyristä) pois. Riisi Linen Bankia turpoaa niukemmin. Mutta esimerkiksi Yes Bronze on yleispaperi kopareihin, fakseihin, ja mv-mustesuihkutulostukseen. ISO vaaleus 103 %, CIE-valkoisuus 150, opasiteetti 92 %, ja paksuus 102 um. Ja vielä arkistokelpoinenkin. Eiköhän siitä saa hauduttamalla mieleenpainuvan r i i s i a t e r i a n . Muuta siihen ei tarvitakaan.
Mantelitumake itsessään synnyttää kivan tunnereaktion limbisessä järjestelmässä. Ja mantelitumakkeen pääasiallinen toiminto on tunnereaktioiden muistaminen ja prosessointi [Vikipedia].
-----------Nimimerkki Jaska on jo varattu. Valitse toinen nimimerkki.---------
no olkoon sitten vaikka: - kuvis__
selekkee kirjoitti:
Mullon sentäs laseri.
Enkä ole etes raavikko ku vaan kuvataiteilija.
- graaf. suunnittelija
2600€: 36 sivuinen lehti ja 5 päivää, oikein hurjaa. Miten saat tuhrattua koko päivän 7,2:een sivuun?
Minä teen samassa ajassa 110 sivua ja päivät 8 tuntisia. Ja palkka alle 2000euroa. Ja tätä teen ihan säännöllisesti joka viikko. - graf.suun.
3000€/kk Pk-seudulla... työkokemus pari vuotta.
- GraSu
3000-4000 euroa johtajat, aadeet, graafiset suunnittelijat, käyttöliittymäsuunnittelijat, web-suunnittelijat jne. Oma palkkani on 3600 eur/brutto ja mama:n suosituksista pikkuisen jäljessä. Mutta eihän tämä villi ala tunne sääntöjä eikä sopimuksia.
- KIITOS
MITÄ VITTUA SUOMALAINEN GRAAFIKKO, VITUT NE MITÄÄ OSAAVA TEHDÄ MUUTA KUIN APINOINTIA-
- exgraafikko-työtön
1500 euroa, 5 vuoden kokemuksella yksityisellä. Voin kertoa että häviävä ala on kyseessä. Tulevaisuudessa hommat hoituu keneltä tahansa jos osaa vähänkään käyttää tietokonetta. Esim. Ifolorin kuvakirja, valmis pohja, syötät kuvat ja tekstin ja painat painoon koko lehden/kirjan. Ei tarvita graafikkoja eikä taittajia.
- 123123123
Minä taas sanon että tarvitaan - HYVIÄ sellaisia.
Graafikon on oltava monitaituri, eli ei riitä pelkkä taittaminen ja nättien fonttien valinta. Kannattaa opetella kunnolla esim. nettisivujen koodaaminen. Kuvitus- ja valokuvaustaidot on myös hiottava huippuun.
Minulla on alle puoli vuotta työkokemusta (harjoittelusta), ja saan nyt kesätyöläisenä palkkaa enemmän kuin tuon 1500e/kk. Valitettavasti pienissä yrityksissä saa aina huonompaa palkkaa.
Ja jos ei töitä löydy, niin rohkeasti omaa toiminimeä pystyyn.
Asiakkaita kyllä riittää taitaville tekijöille! Esim. harvoin mikään yritys kasaa vuosikertomustaan ifolorin kuvakirjan kautta..
Pahoitteluni ettei töitä napannut tällä alalla..- Suunnittelija
En ole samaa mieltä moniosaamisen tarpeesta. Pienessä mainostoimistossa jossa ei ole varaa palkata jokaiseen osa-alueeseen rautainen ammattilainen päätyy yleensä palkkaamaan tai hakemaan ihmistä joka hoitaa 3 ihmisen työt. Halutaan paljon, mutta ei voida palkata kaikkia. Valokuvaaminen, koodaaminen ja graafinen suunnittelu on ammatteja jotka vaatii syventämistä ja laajaa osaamista. Graafinen suunnittelija voi suunnitella kotisivuja, mutta koodaaminen on ihan oma juttunsa. Graafinen suunnittelija voi olla mukana suunnittelemassa kuvauksia ja käsitellä kuvia, mutta kameran takana pitää olla ihminen joka myös osaa sitä käyttää. Koodaaja voi osata oman hommansa erinomaisesti, mutta ei tiedä lainkaan miten Illustrator toimii.
Onhan se hemmetin hyvä jos löytyy multilahjakas ihminen joka on syventynyt näihin kaikkiin ja on "hionnut taidot huippuunsa", mutta älkää ajatelko, että tällasta multilahjakkuutta haetaan yleisesti alalle. Se ei pidä paikkansa. Ketä ei haluaisi osata kaikkea, mutta ei siihen aina ole aikaa ja esim. omassa työssä teen 95% painoaineistoja ja myymälämateriaaleja jonka ohella ei ole oikeastaan edes aikaa ja tarvetta oppia koodaamaan.
Joten eläs nyt pelottele pois nuoria alan uutuuksia ;)
- qwerty
Pk-seudulla 3100 €/kk ja AD:n titteli.
- lorem inna
* Pirkanmaalainen Web-suunnittelija/Graafikko (teen siis molempia), eli visuaalista ja graafista suunnittelua webbiin ja printteihin koodailen webbiä tarvittaessa.
* Koulutus löytyy molempiin ammatteihin (ammattitutkinto ja AMK)
* Työkokemusta alalta yli 5 v. (oma ikä 30 v., olen naispuoleinen)
* Palkka kuukaudessa 2650 - Mainosmike
Palkkaa tulee sitä mukaa miten viitsii/jaksaa töitä painaa. Esimerkiksi paras kuukausiansio tänä vuonna on 3800 e/kk, peruspalkka on 2500 e/kk. Onneksi peruspalkka nousee ensi vuonna. Mainostoimisto pk-seutu, tuotanto-AD, ikä 25 vuotta, koulutus ammattikoulu (graafisen alan pt).
- Suunnittelija
Tuotanto-AD 4v kokemuksella, 2500/kk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1508865Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492629Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282407- 462405
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231713Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä421240Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136